Koivuparketti, yöäk!

Koivuska

Olen ostamassa asuntoa, jossa hyvä koivuparketti läpi asunnon. Minusta se on vain niin pliisun näköinen ja kokemuksesta tiedän, että ei paljon kolhuja kestä.

Onko mitään keinoa muuttaa parketin väriä vai pitääkö tyytyä vain vahaamiseen. Onhan se tietty ihan kiva vaalea pohja asunnolle, mutta, mutta... Paljonko parketin lakkaus per m2 maksaa? Onko sellainen homma, että nainenkin osaa tehdä itse (siis vähän niinkuin maalaaminen...)?

Lehdykkä

10

9331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • homma tämä

      Lakkaaminen värin muuttamiseksi tuskin kannattaa, helpointa ja ehkä halvintakin on kätkeä parketti haluamansa tyylisen laminaatin alle. Tällä hetkellä ovat lattiamuodissa vallalla minun mielestäni kammottavat, likaiset tummat sävyt. Jos mieli joskus muuttuu, voi koivuparketin kaivaa laminaatin alta esiin, eikä tarvitse ryhtyä kalliiseen hiontaoperaatioon värillisen lakan poistamiseksi.

    • kestä?

      Koivuparketti on aika kovaa tavaraa.

      • Koivuska

        Hih, pakko kertoa omakohtainen kokemus koivuparketista vuodelta 1987.

        Asuntoomme oli juuri laitettu upouusi KOIVUparketti.

        Olin myös juuri saanut uuden työpaikan pankista ja aloittamassa hommaa. No, minä tietenkin aloin käydä läpi karderoopiani oikein olan takaa. Sovitin ja kekkuluin korkokengissä (todella kapea korko) useita tunteja eteisen ison peilin edessä. Lattialla oli normaali matto.

        Yllätys oli aika suuri seuraavan kerran siivotessa, kun otin maton pois - parkettiin oli painunut hirvittämä määrä koron jälkiä. Niistä piikkareistani. En tiedä oliko ko. parketti super-huonoa laatua - tai sen ajan parketit yleensä. Mutta näin vain kävi ja tästä olen saanut sen kuvan, ettei ole kovin kestävää. Ja huom! painoin tuolloin max. 57 kg - en siis ollut mikään tynnyri!

        Nykyinen saarniparketti on kestänyt samat jutut ilman minkäänlaisia jälkiä.

        Että tällainen naisellinen tarina.

        Koivusta.


      • aika kovaa puuta
        Koivuska kirjoitti:

        Hih, pakko kertoa omakohtainen kokemus koivuparketista vuodelta 1987.

        Asuntoomme oli juuri laitettu upouusi KOIVUparketti.

        Olin myös juuri saanut uuden työpaikan pankista ja aloittamassa hommaa. No, minä tietenkin aloin käydä läpi karderoopiani oikein olan takaa. Sovitin ja kekkuluin korkokengissä (todella kapea korko) useita tunteja eteisen ison peilin edessä. Lattialla oli normaali matto.

        Yllätys oli aika suuri seuraavan kerran siivotessa, kun otin maton pois - parkettiin oli painunut hirvittämä määrä koron jälkiä. Niistä piikkareistani. En tiedä oliko ko. parketti super-huonoa laatua - tai sen ajan parketit yleensä. Mutta näin vain kävi ja tästä olen saanut sen kuvan, ettei ole kovin kestävää. Ja huom! painoin tuolloin max. 57 kg - en siis ollut mikään tynnyri!

        Nykyinen saarniparketti on kestänyt samat jutut ilman minkäänlaisia jälkiä.

        Että tällainen naisellinen tarina.

        Koivusta.

        kun verrataan muihin tavallisiin kotimaisiin. Parkettina se on kaunista mutta verrattuna melkein mihin tahansa muuhun parketissa käytettyyn puulajiin melko pehmeää. Piikkarit voivat jättää jälkiä. Saarni ja tammi ovat paljon kovempia, eksoottisista ulkomaalaisista puhumattakaan.


    • sara122

      Mun mielestäni kannattaa jättää korkkarit eteiseen ja antaa petsauttaa ja lakata lattia, jos haluaa eri sävyisen lattian. Tein itse vanhasta tammiparketista tummanruskean ammattilaisella ja olin todella tyytyväinen jälkeen. Kannattaa selvittää hyvä ammattiliike ja kysellä vähän eri vaihtoehdoista. Huonojakin liikkeitä löytyy, joten kysele tutuilta kokemuksista.

    • oo85

      jos nyt lattiana kohtuu kuntoinen koivuparketti niin jätä sellaiseksi ei näy lika ja ei haittaa jäljet.eli voit huoletta kulkea kengät jalassa vaihka piikkareissa.sitten kun käytetyssä on tarpeeksi jälkiä niin muutama lisää ei haittaa. itsella kokemusta monelta vuodelta ja hyväksi havainnut sillä meillä ei lattia rajoita kenkien käyttöä.

    • Mök-ki

      YIT:n rakentamassa talossa,rakennysvuosi 2001, huoneistomme koivuparketista jonkun laudan pää on noussut hieman. Painuu alas jalalla kuormittaen, mutta nousee jälleen heti.
      Tietääkseni parketin alla on kuplamuovi ääntä eristämässä. Onkohan laudassa pontti? Eihän yksittäisen laudanpään pitäisi nousta, jos on sivulla ponttaus. Eikä varsinkaan, jos on myös laudan päässä pontti?

      • askaa laatua

        Kyllähän siellä pontit on, mutta eivät ne auta jos parketti tai laminaatti on lätkäisty kuoppaiselle pohjalle. Parketilla ja laminaatilla pohja pitää olla max 3mm/metri tolerassilla, muussa tapauksessa seuraa ongelmia: narinaa, pontit hajoilee kun tavara myötää jalan alla.

        Grynderit eivät monasti toleransseista pittaa, vaan lätkii askelvaimennukset valun päälle ja parketit/laminaatit perään. Usein asunnon ostajat eivät tajua valittaa näitä vaikka pitäisi. Jos laminaatti tai parketti myötää selvästi jalan alla (lattiassa on selvä monttu) on rakennusliikkeen tultava korjaamaan ongelma.

        Jotkut rakentajat laittaa monttuihin pahvia tai kaksinkertaisen kerroksen askelvaimennus, mutta tämä on väärä tapa. Ne antavat päälle astuttaessa liikaa periksi.


      • qqdqddd

        Mök-ki sinun parketista on pettänyt päätypontti. Laita puuliimaa siihen laudan päätyyn silloin kun se on yläasennossa ja paina pääty samalle tasolle toisen laudan kanssa. Pyyhi heti ylimääräinen liima ensin kuivalla paperilla ja sitten vedellä kostutetulla paperilla ja sitten painoja sopiva määrä yön yli ja pitäisi olla kunnossa tämä asia.


    • Anonyymi

      koivu ei kestä iskuja, onko tämä provo viesti vai etkö edes tiedä mitään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6390
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2170
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe