Kun avovaimo ja äiti juo

Ei enää

Apua.

Olen elänyt kuusi vuotta avoliitossa ja meillä on yksi yhteinen alle kaksi vuotias lapsi ja 11 vuotias avovaimon aikaisemmasta avioliitosta oleva lapsi.

4-5 vuotta olen uskonut hyvään ja toivonut parempaa. Nyt taas kun puoliso on juonut perjantaista tähän hetkeen (on parasta aikaa kännäämässä baarissa) alkaa usko loppua. Kaksi viikkoa sitten hain hänet niin ikään sunnuntaina kapakasta kännissä.

Eniten kärsii tietenkin lapset. Ainakin vanhempi. Nyt päätin, etten enää salaile juomista vaan asia otetaan esiin ja hänellä on kaksi vaihtoehtoa: mennä hoitoon tai ero.

Huh, kun on rankaa elämää. Kun hän ei juo, on hän äärimmäisen hyvä Äiti, ja puoliso.

49

21832

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaavia...

Minä olen nähnyt vastaavaa mutta yleensä se alkoholiongelmainen on se mies! Naisen ja äidin ollen kyseessä nousee karvat vain pahemmin pystyyn, miten voi ihminen olla joskus ajattelematon (lue tyhmä).

Minusta sinun tulee tarkkaan miettiä mitä sanot äläkä pehmoile! Pysy sanojesi takana äläkä jousta asioista joista olette sopineet selvät säännöt!

Ellei hän ole kiinnostunut lopettamaan ja hakeutumaan hoitoon esim. perheneuvontaan suosittelen miettimään omaa elämääsi! Jatkatko nykyisen mallin mukaan vai hankitko elämän? Älä usko lauseeseen "emmä enää juo"! Se kun tuppaa tulemaan jokaisen krapulaisenkin suusta ja unohtuu jo viikolla!

Tsemppiä!

• vaimoke

mieheni on samalainen, en juo tänään, huomenna ei enää muisteta lupauksia ja kaikki talousrahat palaa viinaksii :(

• Näin on.
        vaimoke kirjoitti:

mieheni on samalainen, en juo tänään, huomenna ei enää muisteta lupauksia ja kaikki talousrahat palaa viinaksii :(

Erosin vuosi sitten alkoholisti miehestä. Liitto kesti 20 v. Yritin jaksaa, hoidin kaikki laskut ja paperit...pidin julkisivua yllä.
        Joskus hyppäsin mukaan litkimällä olutta. Ei maistunut.
        Mies muuttui väkivaltaiseksi ja tein päätökseni. Otin avioeron enkä kadu.
        Myös juova nainen voi muuttua väkivaltaiseksi!
        Ihmeen kauan jaksoin, olin usein turvakodissa tai naapurien hoivissa.
        Myös mies voi lähteä lasten kanssa turvakotiin, voisi olla yksi kikka selvittää avovaimon alkoholiongelma.

• Näin.

ei muuta kun ulos pakkasee.Eihän tuomosta kannate katsella!Hän on jo aika pahasti alkoholistunnut.Onnea matkalle!

• Sinua...

... paremmin kuin hyvin.

Olen kokenut alkoholistisen elämän miehen kautta.

Ole itsekkäämpi, ei pahalla tapaa vaan itseäsi kunnioittaen. Anna hänen olla. Totea asiat. Älä selittele. Älä myöskään kuuntele selityksiä vaan selvää faktaa. Sano suoraan mitä ajattelet, tunnet, mitä lapset ajattelevat ja kokevat. Anna tosiasioiden tulla esiin. Ei peittelyä. Alkoholisti lupaa helposti "en juo enää". Harvoin se onnistuu ilman ammattiapua. Hoitoon ohjausta.

Jos antaisit hänen olla omilla teillään, etkä hae pois. Niin väärältä kuin se tuntuukin. Mikään paapominen ei auta alkoholistin kanssa. Kaikki tuen antaminen pitää loppua. Anna sekin aika lapsille, he tarvitsee Sinua enemmän.

Ota oma elämäsi hallintaan. Suorista selkäsi. Hänen sairautensa ei ole sinun syysi. Sinun ei tarvitse nöyristellä hänelle eikä hyssytellä. Hae harrastuksia, ystäviä. Sillä ne tuppaa unohtumaan kun ns. suojelee omaa reviiriään alkoholismista. Kerro heille missä mennään, ei ne sinua torju. Saat rohkeutta ajatella tilannettasi lasten kanssa.

Sulje avopuolisosi terveesti syrjään. Mahdollista hänen vastuu tekemisistään ja asioiden hoitamisesta mitkä hänelle kuuluu. Älä edesauta hänen juomahimoaan. Hän tekee sen kuitenkin jos niin katsoo.

Tie ei ole helppo, mutta Sinun on pakko nousta sieltä ylös siten, että saat omanarvontunteen nousemaan ja näet selvemmin. Sattuu se kun näkee toisen juovan ja tuhoavan paljon hyvää elämästään ja muiden.

Tässä lyhyesti ja voin vastata vielä jos kirjoittelet. Teit oikein kun kirjoitit. Jostain se on aloitettava, kun alkaa keinot olemaan vähissä.

Hyvää jatkoa!

• joka ei parane koskaan

Henkilön joka juo pitää saada itse tajuamaan että on alkoholisti, parantuminen voi alkaa vasta kun tiedostaa että on holisti, sitten pitää mennä hoitoon ja tätä sairautta vastaan on taisteltava loppuelämä, siis pisaraakaan alkoholia ei alkoholiti voi enään elämänsä aikana ottaa, koska retkahtaminen käy niin helposti pienestäkin määrästä. googleta alanon niminen yhteisö jossa juttua alkoholistien omaisille ja lapsill.itseäni äidin ja isän alkoholismissa on auttanut tuo alAnonin tuki. Ja muista että koko perhe sairastuu yhden kännäilyjen vuoksi, ymmärrät kun käyt tuolla sivuilla lukemassa.

• joku??::.

itelläki melkeen on lähteny käsistä tuo juominen.ollaan vaimon kanssa oltu naimisissa 4,5vuotta kohta.alkaa jo vaimoki hermostua kun melkeen joka viikon loppu olen ostanu viski pullon.nyt kerranki otin itteä niskasta kiinni ja kuuntelin omaa sisintä.et hei ehkä en tee nyt oikein toista kohtaan.jaa olen kävelly pitkiä kävely lenkkejä mikä tuo ihan parempaa oloa.ottakaa hyvät ihmiset niskastanne kii jos alkoholinkanssa lähtee mopo käsistä. otsikon kirjottaneelle .yritä saada hänet meneen hoitoon ensin ja katsot sen jälkeen miten se lähtee menemään.no se viimenen vaihto ehto ei ole se paras vaihto ehto kuitenkaan...

• 7vuotta raittiutta

Hei nimeni on Johanna ja olen alkoholisti! Olet ajautunut aivan selvään omaisriippuvaisuuteen,ymmärrän tilanteesi ja tiedän että kärsit!Sisälläsi on riistiriitaisia tunteita ja tunnet itsesi voimattomaksi! Älä jää katsomaan vaan LÄHDE heti lasten kanssa,lapsilla on oltava toimiva aikuinen tukenaan. Avovaimosi on aikuinen ja jos hän ITSE rehellisesti haluaa apua hän hakee sitä,häntä ei uhkaamalla/raivoamalla saa hoitoon jollei ole siellä syvimmällä pohjalla...karua todellisuutta,tämä sairaus on kavala ja krooninen mutta jos haluja on voi elää raittiina alkoholistina kivaa ja onnellista elämää,itselläni se onnistui! Sinulla on mahdollisuus osallistua Alanon tukiryhmään ja myöskin aa/na:n avoimiin palavereihin,myös niistä voit saada itsellesi tukea ja voimia jatkaa! Toivon että avovaimosi tekee oikean ratkaisun ja hakee apua!Rohkeutta sinulle!!!

• sanoisin

Miten tilanne on päässyt näin hankalaksi, eihän koko suhde ole ollut näin masentava.
      Selvinpäin puhuttava asiat halki, mikään muu ei auta. Selvät rajat on oltava ja alkoholisti tarvitsee tukea ja ohjausta onnistuakseen, ei ole helppoa.

Ratkaisua ja "palaveria" ei kannata siirtää eteenpäin, heti ensimmäisenä selvänä päivänä tehtävä selväksi miten tapahtuu jos juominen jatkuu - ja myös elettevä itse sen mukaisesti.

• ikuiset arvet

kirjoitan sinulle varoituksena, mitä itse olen kokenut ja mistä vieläkin kärsin. Masennun aika ajoin , ja osasyynä on äitini alkoholismi. Olen jo aikuinen ja äiti itsekin, mutta en koskaan unohda mitä henkistä kärsimystä hän aiheutti kun olin lapsi! Ikävä kyllä traumat seuraavat mukanani ikuisesti.
      Lapselle on tärkeintä turvallinen ja välittävä ympäristö. Vaikkei äiti aina joisikaan, joutuu läheinen kokoajan pelkäämään seuraavaa kertaa. Kuvittele miltä se tuntuu pienestä lapsesta!
      Loppu elämän joutuu hakemaan hyväksyntää, eikä ymmärrä miksei äiti välittänyt.
      LUO KOVAT RAJAT, älä hyysää avovaimoasi enää. Hän tietää että olet tukipilari ja käyttää sitä hyväkseen, voi heittäytyä juomaan.
      Ajattele lasten tulevaisuutta.
      Jollei juominen lopu, uhkaa erolla ja sinun yksinhuoltajuudella.
      PYSY KOVANA LASTEN VUOKSI: ONNEA!

• surullista, mutta totta

Ystäväni on täysi-ikäisyyden rajalla. Hänen äitinsä on alkoholisti, jonka kanssa ystäväni on elänyt seitsemän vuotiaasta asti yksin, kun isä päätti laittaa pelin poikki ts. haki avioeron. Luonnollisesti oikeus ratkaisi, kumman luokse ystäväni muuttaa asumaan (kun sovintoa ei omin keinoin saatu) lopullisesti ja erilaisten itsemurhauhkailujen yms. ("Äiti tappaa itsensä, jos ei saa asua sinun kanssa") painostamana ystäväni muistaa oikeudessa tuomarille sanoneen, että äidin luokse "haluaa" jäädä.

Näin kävi ja siitä päivästä asti hän on ollut äitinsä huoltaja: milloin noukkinut ojista, hälyttänyt poliisit auttamaan, hoitanut äidin kotona toimivan yrityksen juoksevat asiat useita päiviä äidin ryyppyputken iskiessä ja aina koulusta kotiin tullessaan joutunut arvuuttelemaan onko vastassa kodin hengetär (joka äiti todellakin on selvinpäin esim. aina kun minä olen heillä vieraillut), känninen örveltäjä vaiko ruumis. Kaikki voivat vain kuvitella, miten se vaikuttaa lapsen elämään.

Minä tutustuin ystävääni vasta neljä vuotta sitten, vaikkakin olen hänet jo ala-asteiästä asti tiennyt. Hän oli aina ja on edelleenkin koulussa omatoiminen (kukapa ei olisi huolletuaan arkea äidin ryypätessä) iloinen, reipas, tunnollinen ja kunnollinen. Kun hän minulle ystävyytemme alkuvuosina kertoi tarinansa, olin todella järkyttynyt: iloisen ulkokuoren alla oli/on täysin mustunut ja voimaton sielu... Tilannetta pahentaa se, että äidin sukulaiset eivät halua nähdä tilanteen vakavuutta vaan monesti syyttävät ystävääni äitinsä putkista ("Olet kuulemma taas haukkunut äitiä", vaikka ystäväni on saattanut käydä normaalin äiti-tytär tingan, jonka äiti on sukulaisilleen vääristellyt ja paisutellut) ja sallivat kaiken sen perusteella, että "äiti on sairas". Isäkään ei nykyisin enää kuin naura, jos ystäväni yrittää vakavasti kertoa, miten arki on sujunut ("Voi herran jeesus, kun äitis on idiootti, hah, hah, haa")... Ystäväni rakkain harrastus ja ehdoton selviytymiskeino on hänen ihanat koiransa, jotka yllättäen koko muu suku näkee taakkana, rasitteena, turhamaisuutena ja äidin rasittajana. Hänen rakkainta asiaa maailmassa ei kukaan sukulainen voi tukea karvojen ja hännän huiskeen takia.

Ystäväni on tuhannet kerrat kuullut "en juo enää" erilaisten katkaisujen jälkeen. Hän muutti lukioon muualle ja elää nyt omaa elämäänsä, kokee suorastaan ärsytystä ollesaan äitinsä kanssa tekemisissä, vaikkakin pidempään äiti on ollut selvillä uuden miesystävänsä ansiosta. Silti ystävälläni on edelleen suuria vaikeuksia oman elämänsä kanssa: hän käy kuraattorilla säännöllisesti ja aina tasaisin väliajoin käymme keskusteluja hänen pahaan oloonsa liittyen. Onneksi hän aktiivisesti pyrkii hoitamaan omaa haavoittunutta sieluaan, vaikkakin monesti minun painostuksesta tai kehotuksesta (mm. yhteydenotto kuraattoriin oli minun ehdotus). Ongelmia on myös sellaisia, joita hän ei osaa yhdistää äidin alkoholismiin, mutta joissa minä voin maalaisjärjellä nähdä jotain yhtäläisyyksiä siihen: huonot ja epäsäännölliset unitottumukset sekä poikkeuksellisen kova kilpailuvietti yms.

Minusta on karmeaa, ettei kukaan koskaan puuttunut tilanteeseen, jossa ystäväni eli: rehtori, joka tiesi asista, äidin sukulaiset tai edes ystäväni oma isä. Enkä tiedä voiko hän ikinä voittaa niitä traumoja, jotka lapsuuden turvattomuus on jättänyt. Joten, jos tilanne on jo niin paha, että arkenne on jatkuvaa pullon kilinää, ota kunnon ja pitävä pesäero vaimoosi. Hän saattaa olla enkeli selvinpäin, mutta vahingoittaa ongelmallaan koko perhettänne. Miinusta ää enemmän kuin plussaa. Alkoholismi on vaikea ja surullinen asia, mutta rakasta lastasi, vaimosi lasta, itseäsi ja vaimoasikin niin paljon, että teet selväksi, mistä on kyse: juominen loppuu (hoito ja täydellinen nollatoleranssi, josta ei ole mahdollisuutta kertaakaan KOSKAAN enää lipsua, ei edes viiden vuoden tauon jälkeen) tai ero tulee. Muuten hän vahingoittaa oman sielunsa lisäksi täysin viattomia.

• eräs äiti

Itse voin kertoa oman tarinani. Itse tulen alkoholisti perheestä ja isäni oli alkoholisti. Itkin äidilleni kun hän ei ottanut eroa vaan paapoi isääni niin kauan että äitini itsekkin sairastui alkoholismiin. Olin äidilleni tosi vihainen,koska antoi meidän lasten nähdä alkoholistin elämää. se ei ole helppoa lapselle. Muistan sen häpeän. Oli toki aikoja etteivät he juoneet,mutta kun joivat niin joivat päiväkausia kunnes rahat loppuivat.
      Olin ensimmäisen tyttäreni ja poikani isän kanssa avoliitossa ja hän joi.Joi paljon ja salaa sekä näkyvästi kotona. Sain kuulla miten hän kauppamatkalla oli ostanut päivällä olutta ja juonut..joskus oli ollut tyttäreni rattaissa mukana.Hän oli alkoholisti. Kun sain tietää,otin eron. Ero ei ollut helppo mutta tein sen lasteni takia. Itse sairastuin vakavaan masennukseen ja rupesin juomaan. join aika paljon ja oli sama kuka oli lapsenvahtina,join.Annoin lapseni huostaan kun ymmärsin etten voinut hoitaa heitä.. Samana päivänä kun lapseni meni huostaan päätin lopettaa juomisen ja ottaa lapseni kotia. Tämä tapahtui 6 vuotta sitten ja lapseni ovat asuneet luonani 2 vuotta ja alkoholi on todella kohtuudessa.Taistelin itseni ulos tästä baari elämästä ja alkoholin vaikutuksesta,nyt minä hallitsen alkoholia ei se minua. Jos minä siihen pystyin,pystyy siihen kuka vain. Päätös vain oli tehtävä ja laitettava itselleen asiat tärkeys järjestykseen. Usein ihminen ei niitä ymmärrä,ennen kuin menettää ne. Mutta kaikille pitäisi antaa toinen mahdollisuus.

On ihan sama mitä sinä sanot puolisollesi ellei hän itse lopeta ajoissa ja laita lapsiaan etusijalle. Niin tein myös minäkin,vaikka tie ei ollut helppo. Ei ollut helppo erota alkoholisti miehestä,mutta sinä olet vastuussa lastesi turvallisesta kodista. Sinun puolisosi on sairas,mutta toivon sinun miehenä ymmärtävän että lapsesi kärsivät tilanteesta eniten.
      Omalla kokemuksella voin väittää että jos rakastat lapsiasi todella,asetat heidät etusijalle...varsinkin ennen viinaa. On tietenkin alkoholisteja jotka rakastavat lapsiaan mutta viina menee edelle koska heillä ei jostain syystä ole selkärankaa lopettaa juomista. Mutta ansaitsevatko nämä ihmiset lapsiaan kasvamaan kanssaan ? Voivatko alkoholistit luoda lapsilleen turvallisen kodin ja ympäristön? Mielestäni ei voi.
      Jos sinä et tee asialle jotakin mielestäni olet yhtä vastuuton kuin lasten äiti. Koska sinä olet se terve ihminen. En halua syyllistää tai herjata sinua vaan toivon että ymmärrät asian. Lapsi ei ole lelu,jonka kanssa ollaan kun huvittaa ja kohta taas notkutaan päivät baarissa kun se on hauskempaa. Näin ei toimi vastuullinen vanhempi. Ja taas kun huvittaa ollaan lapsen kanssa....tämä on lasta kohtaan väärin.
      Enkä moralisoi ettei saisi välillä käydä ILLALLA baarissa juhlimassa kun lapset ovat hyvässä hoidossa-tämä on ok. Kunhan se juominen jää siihen.

Laita rajat avovaimollesi ja sano ettet hyväksy tällaistä. Sinä olet mies ja kuitenkin perheen pää. Sano että lapsi ei ole lelu.

Toivon todella paljon sinulle voimia ja rohkeutta.
      Tee niin kuin itse parhaammaksi tunnet,mutta älä usko alkoholistin valheisiin. Voimia.

• tkm71

Hei! minulla aivan sama tilanne.Mites jos saa kysyä niin kun juominen loppuu alkaako anteeksi pyytäminen? Meil ei ole yhteisiä lapsia mulla on 7 v tyttä ja avovaimolla 4 ja 6v tyttö ja poika.
      Olen nyt noi 2 vuotta seurannut juomista.Ollen muuttanut pois kerran tai lähin pois.Se muuttaminen ei tavallaan oo hyvä asia mut laittaa
      ainakin juojan miettimään asioita aivan uudelta
      kantimelta.Ja en hoida avovaimon mitää asiota nykyjään silloin ku juo. Antaa hänen juoda ja hölmöillä. Kyl kuule on aikas hiljasta naista
      ku selvittelee ja miettii mitä mahto tehä illalla.
      T Tk

• äiti minäkin

.....kun puoliso juo!!! Seurustelin noin vuosi sitten miehen kanssa, joka on alkoholisti.
      Muutamassa kuukaudessa näin ja koin mintä onkaan alkoholistin elämä.... Mutta sen kun muistat, että alkoholisti ei pysty raitistumaan, jos siihen ei ITSE ole haluja! Vaikka kuinka laitat ehtoja alkoholistille lupaa hän vaikka mitä, mutta huomenna ei enää muisteta mitä on sovittu! Ja jos niin pitkälle pääsee, että alkoholistilla tulee halu raitistua, ei sekään ole ihan helppoa, elämä on silloinkin vuoristorataa!Ensin tulee energiapiikki ja kun aikaa kuluu masennus on hyvin yleinen seuraus ja hyvin monet ratkeavat sen seurauksena, mutta toki on myös heitä jotka jaksavat uskoa parempaan ja raitistuvat!! Toivon sinulle voimia, minä en jaksanut katsella enempää kuin sen muutaman kuukauden ja hyvä niin!!!!

• Voimia sinulle, että jaksat pysyä kannassasi. Loputtomiin ei pidä uskoa kaiken kääntyvän itsestään paremmaksi. Olet hieno mies, kun huolehdit lastenkin hyvinvoinnista. Tsemppiä!!

t: tiedän mitä se on

• -..-

Hirvittää tuleva mahdollinen perheen perustaminen jne. Ainakin parikymppisten keskuudessa tuntuu tytöjen juominen ja juhliminen olevan paljon villimpää kuin poikien. Ja tytöt ovat kännissä paljon "rohkeampia" väärällä tavalla. Selvinpäin kadutaan, ei ihme, että niillä niin usein masennuslääkkeitä ja semmosia.

Ennen miesten elämä oli kurjempaa ja ne joi rankemmin ja riskeerasi. Nykyisin miehet onnelisempia, syövät terveellisemmin jne. Tuntuu, että ehkä tää tasa-arvoajattelu on saanut naiset voimaan pahoin kun juomonen lisääntyy just naisilla. Tuntuu, että tyttöjen elämässä ja naisten on jokin pahasti vialla.

• päivikö

itse olen alkoholisti perheestä tosin äitini ei juonut.itse oli kova juomaan sinkkuna aloin seurustelemaan muslimi miehen kanssa ja olo on hyvä ilman viinaa.tämä on mileipiteeni ottaisit lapset mukaan ja muuttaisit pois.en siedä juovia miehiä joten aina olen antanut pakit jos liikaa juo.ei kannata kauaa miettiiä vaan toimia juomiseen saattaa olla syy.älä jää murehtimaan vaan tee asialle jotain.älä anna lastesi kärsiä jos viina on tärkeempi kuin perhe niin oma on mokansa.minun isäni käytti minua hyväkseen pakotti n.2-3 vuotiaana katso,maan kun hakkasi ja raiskasi äitiäni ja itse sain tikit ihan perä päähän asti.toimi ennen kuin sattuu jotain.parhaimmassa tapauksessa lapsille jää traumat ja saattaa myöhemmin sairastua vakavasti ja ellämän laatu huononee huumeisiin,viinaan ja lääkkeisiin ja laitoksiin.kaikkea ei tarvitse sietyää

• Elämän-tavat

Täytyy olla pää kopassa paljon vikaa.Lapsia on ja juo.Minä sinuna en jatkas yhdessö oloa.Pilaat omakin elämässä!

• näitähän riittää

Oletko kysyt koskaan miksi hän juo, ja oletko saanut vastausta joka selittäisi kaiken.Jos ei pysty vastaamaan,hän ei ota vastuutakaan mistään eikä pysty lopettamaan.

• Ei enää

Moi!

Onpa kiva kun saa asiallisia kommentteja, mielipiteitä ja ihan konkreettista apua.

Puolisoni hain sunnuntaina kapakasta 22.30, toin kotiin laitoin sohvalle ja siihen sammui. Ei päässyt töihin tietenkään maanantaina. No maanantaina sitten tuli kankkunen ja katumus sekä lupaukset ettei enää koskaan eikä ikinä.

Olen kertonut tilanteesta omille vanhemmillenikin jo. Sanoivat, ettei tullut yllätyksenä. Ovat huomanneet.

Hommasin puolisolleni ajan psykologille ja sinne hän lupasi mennäkin. Toivottavasti sieltä tulee apua.

Olen antanut vaikka kuinka monta kertaa anteeksi juopottelut ja niin teen nytkin, mutta olen kertonut että jos elämä ei tästä muutu, muutamme erilleen piste. En uhkaa erolla vaan haluan, että perheemme ongelmat saadaan selvitettyä ja voimme olla onnellisia. Sitä en kuitenkaan aio odottaa kymmentä vuotta vaan muutoksen on alettava tänään.

Tänään puolisoni löytää kymmeniä syitä miksi juo ja moni niistä liittyy minuun. Tietenkin minussa on vikani, mutta en minä viinaa häneen kaada. Hän on henkisesti melko hajalla ja syyttää minua kun olen kertonut lähimmilleni ettei hän voi enää tavata heitä ja teen hänen elämänsä vaikeaksi. Vaikka paljon vaikeampaa elämää en voi kuvitella. Vaikka kaksi viikkoa menisi hyvin, parin päivän putki tuhoaa ne muistot moninkertaisesti.

Olen viime vuonna sanonut, että tässä talossa ei enää juoda eikä olla kännissä vaan jos niin haluaa tehdä on oltava muualla. Toimi hetken.

Nyt olen tiukkana, en piilottele enkä vähättele asiaa, vaan kissa on pöydällä ja solmut revitään auki. Jos ei onnistu, niin ainakin tuli yritettyä.

Olen jutellut asiasta paljon vanhemman lapsen kanssa ja hän kärsii tietenkin tilanteesta eikä ota puheeksi ellen varta vasten ota aikaa siihen. Juttelee kyllä sitten kun on rauhassa jutusteltu. Häpeää äitiään paljon eikä halua että asiasta puhutaan. Luonnollinen reaktio. Olen ajatellut että hänenkin on käytävä psykologin juttusilla sopivassa tilanteessa.

Uskon, että puolisoni tajuaa kyllä asian, jos en anna "jutun" luisua unohduksiin pariksi viikoksi kunnes taas on sama juttu.

Perheellämme on nyt vaikeaa, mutta uskon että vaikka asioiden selvittäminen kuinka tuskallista tahansa; nyt se täytyy ja kannattaa tehdä!

Niin ja Ps. soitin lauantaina AA:n auttavaan puhelimeen ja siellä oli todella fiksu tyyppi joka tiesi mistä puhui. Oli todella helpottavaa puhua ihmisen kanssa joka tietää mistä puhuu! Kiitos vielä.

Toivoa On!

• Saahan sitä toivoa...

Jos eukko menee yksinään psykologille asiat menee vielä jossain vaiheessa niinpäin, että sinä olet kaiken syy ja muija ottaa eron ja lapset.

A-klinikalle teidän ptäisi menä yhdessä ja heti. Kirjattaisiin tulevaa eroa varten ainakin se, kummalla alkoholiongelmia on.

Saatat vielä ihmetellä jossain vaiheessa, että eihän tässä näin pitänyt käydä...

Tämän toivoisn sinun ennakoivan. Esim. kulkemalla mukana A-klinikalla ja hakemalla jo asuntoa lasten kanssa. Jos vaimo on yhtään väkivaltainen, ole sinä, joka menee ensiksi lasten kanssa turvakotiin. Ennenkuin vaimo menee sinne itse telottuaan itsensä kännissä.

Lasten ei tarvitse katsoa äitään ympäripäissä elikä soita poliisit hakemaan akkasi putkaan.

Liiallinen alkoholin käyttö muuttaa ihmisen persoonaa. Umpirehellisestä ihmisestä tulee valehtelija ja varas aivan helposti. Kun kuninas alkoholi on ottanut vaimosi valtaansa eivät sinun ja lastenne rakkaus merkitse tälle alkoholistille mitään.

Toivon, ettet ole turhan sinisilmäinen ja hyväuskoinen.

• mahdollisuudet

Et sinä ole vastuussa alkoholiongelmaisen tulevaisuudesta, ellet sitten jää roikkumaan nykyisen kaltaiseen tilaan jossa elät alistetussa tilassa ja hyväksyt sen osin sokeana!

Nyt näet 11-vuotiaan ongelmat ja vuosien kuluttua alle 2-vuotias on samassa elämäntilanteessa ellet juuri sinä tee jotain!

Millaisen sinä haluat 2-vuotiaan elämän olevan 11-vuotiaana?

Entä millaisen luulet hänen toivovan sen olevan kun hän on 11-v?

Kumpi siihen voi vaikuttaa tänään?

• alkoholisti

Ensinnäkin huomaan että vaimosi pakenee ongelmia,hän varmasti tietää että et pidä tilanteesta ja alkoholistille hyvin tyypillistä on ratkaista ongelmat ja huono omatunto juomalla lisää..Hetkeksi se unohtuu,mutta palaa kahta kauheampana takaisin! Toiseksi se ei ole helppoa myöntää ITSELLENSÄ olevansa alkoholisti. Ja koska se täytyy tehdä ennenkuin hoitoon menee tai että se ylipäätään auttaa jotain,on myönnettävä ja hyväksyttävä se tosiseikka että on alkoholisti. Se on kaikista vaikeinta,ainakin oli minulle. Se häpeä ja epäusko.."minäkö alkoholisti?!" Ja sen myötä syvä masennus,miten on joutunut tähän tilanteeseen,miten minusta on VOINUT tulla alkoholisti?? Totuus on se,että minulla on ollut kurja lapsuus ja nuoruus..Olen paennut niitä viinaan joka on pahentunut vuosi vuodelta. Nykyään tiedostan että olen alkoholisti ja olen sen myöntänyt häpeillen itsellenikin. Minulla ei ole onneksi lapsia joten minulla on vähän liiankin paljon vapautta "toteuttaa" itseäni. Minulla on kuitenkin rakas avomies joka yrittää pitää minua aisoissa. Välillä se onnistuu ja välillä ei. Sellaista on alkoholismi. Minulla on vielä itsellänikin pitkä matka parantumiseen ja käynkin terapiassa jatkuvasti. Lasten takia sinun kannattaisi muuttaa pois,mutta pysyä silti vaimosi rinnalla. Jonain päivänä hän voi olla terve ja voitte jatkaa siitä mihin jäitte. Tukea hän tarvii,mutta ei paapomista. Hän ei voi itsellensä mitään vaikka varmasti teitä kaikkia rakastaa. ALkoholi vie ihmistä,ihminen ei alkoholia. Yritä jaksaa ja hoida myös ITSESI kuntoon että jaksat! Ei ole helppoa elää alkoholistin rinnalla. Ota KAIKKI tuki vastaan mitä tarjotaan ja hae sitä myös itse! Sitä ei ole koskaan liikaa. VOIMIA SINULLE JA KOKO PERHEELLENNE!

• nimppa0987

Terve!

Juuri jätetty juomisen vuoksi, ... tosin juominen kai ei ole vielä maailman loppu jos sitä tapahtuu kolmesti kolmessa kuukaudessa yksi ilta kerrallaan ... no illat olivat viikolla ja töitä tietysti seuraavan päivänä.

No uusi tuttavuus otti herneen nenään kun ei usko, jotta ei jää tavaksi ...

Sinänsä sääli, että sitten kun on noita jotka jättävät tavaksi, ... on tosi vaikea saada heidän ex-puolisonsa uskomaan, että näin ei käy kuten hänen aiemmissa liitoissa.

Mutta jaksamista sinulle, kenen puoliso juo ...
      jospa minustakin sitten olisi tullut juoppo ja hyvä niin että ko. herra jätti, jospa siinä oli syytä herrassa itsessäänkin eikä vain "geeneissäni" tai aiemmista vaikeuksista toipumisessani.

• Nimetön

Olen itse toipuva alkoholistiäiti. Niin ikävää kuin se onkin pitää avovaimosi itse tajuta tilanteensa. Jos saisit puhuttua hänet a-klinikalle olisi se jo alku. Vielä parempi jos menisi hoitoon. Enossa on vain naisille tarkoitettu hoitopaikka josta ainakin minä sain apua omaan juomiseeni ja rakennuspalikoita elämässä eteenpäin raittiina. Työtä se koko perheeltä vaatii,mutta on kannattavaa sekä palkitsevaa!! Voimia sinulle ja lapsillesi ja toivoa tulevaan.

• Nimetön

No mitä toi nyt haittaa jos viikonloppusin ottaa viinaa?
      Niinhän tekee puolet suomalaisista.
      Jos on pari viikkoa ollut aivan selvä ja nyt vähän relaa niin elä siitä panikoi.

Nuorena pitää pitää hauskaa.

Muutaman päivän putket vain pitää muijan terveenä=)

• Nimetön

Niin.. itekki nuorena otti vaan vkonloppuisin, jossaki vaiheessa hokas jotta tuli parsittua alkuviikostaki, lumipalloefekti on vaan paisunu.
        Nykyään ei uskalla ottaa ees saunakaljaa ku saattaa hirttää päälle ja sitte menee omat ja lainatut. Todella salakavala tauti, mulla kuningas on saanu niskalenkin

• ugly girl

joo oon lähteny viimesistä suhteista just sen takia että ukkoo kiinnosti iha liikaa "saunakaljat" ja mulle kävi sit niin että kun olin just tehny lähtö päätöksen tajusin että oonkin raskaana.2,5vuotta kulunu ja hetkeekään en oo katunu lähtöäni sillä luuseri&alkkis vaan jatkanut entistä enemmän.Alkoholismi ei ole sairaus se on luonteen heikkous on se siis sillä tavoin mielensairaus kylläkin,mutta jokaisen oma päätös&vika jollei kykene hallitsemaan itseään.

• tumtam

lienet "opiskellut" asiaa,
        sillain aikuisten oikeesti...?

lainaus eräältä sivustolta:

National Council on Alcoholism and Drug Dependence ja America Society of Medicine antoi 23-miehiselle eri tieteenalojen harjoittajista koostuneelle komitealle tehtävän määritellä alkoholismi.
        Tulos julkaistiin arvossa pidetyn lääketieteellisen aikakauslehden elokuun numerossa vuonna 1992 erikoisraportissa, jonka allekirjoittajina olivat Robert K. Morse ja Daniel K. Flavin. Määritelmä kuuluu näin: ”Alkoholismi on primäärinen, krooninen sairaus jonka kehitykseen ja oireisiin vaikuttavat geneettiset, psykososiaaliset ja ympäristölliset tekijät. Sairaus etenee usein asteittain ja johtaa kuolemaan. Siihen kuuluu luonteenomaisesti juomisen hallinnan menettäminen, ajatusten keskittyminen päihteeseen alkoholin haitallisista vaikutuksista huolimatta sekä häiriintynyt ajattelukyky, lähinnä tilan kieltäminen. Jokainen näistä oireista voi olla jatkuva tai ajoittainen”. Amerikkalainen alkoholilääkäri, tri Jellinek on määritellyt alkoholismin yksinkertaisesti ja selkeästi: Alkoholin käyttö (juominen) on alkoholistista silloin, kun se haittaa jonkun toisen ihmisen (läheisen/työtoverin) elämää.

ja sinä tiedät paremmin...

hyvää ystävänpäivää!

• oma kokemus

Jopas pomppas asiantuntijan viesti silmille. Empä ole ennen tiennyt,että juomiseni oli luonteenheikkoutta luulin aina,että alkoholismini on sairaus... On tainnu kaikki alan asiantuntijat joita olen tavannu olla väärässä. Täytyykin muistaa sanoa a-klinikan omaohjaajalle,että minähän olenkin terve,en tarvitse enää tukea sehän on vaan luonteenheikkous siinä kun joku muukin vastaava heikkous... Että sillei...

• tumtam kirjoitti:

lienet "opiskellut" asiaa,
        sillain aikuisten oikeesti...?

lainaus eräältä sivustolta:

National Council on Alcoholism and Drug Dependence ja America Society of Medicine antoi 23-miehiselle eri tieteenalojen harjoittajista koostuneelle komitealle tehtävän määritellä alkoholismi.
        Tulos julkaistiin arvossa pidetyn lääketieteellisen aikakauslehden elokuun numerossa vuonna 1992 erikoisraportissa, jonka allekirjoittajina olivat Robert K. Morse ja Daniel K. Flavin. Määritelmä kuuluu näin: ”Alkoholismi on primäärinen, krooninen sairaus jonka kehitykseen ja oireisiin vaikuttavat geneettiset, psykososiaaliset ja ympäristölliset tekijät. Sairaus etenee usein asteittain ja johtaa kuolemaan. Siihen kuuluu luonteenomaisesti juomisen hallinnan menettäminen, ajatusten keskittyminen päihteeseen alkoholin haitallisista vaikutuksista huolimatta sekä häiriintynyt ajattelukyky, lähinnä tilan kieltäminen. Jokainen näistä oireista voi olla jatkuva tai ajoittainen”. Amerikkalainen alkoholilääkäri, tri Jellinek on määritellyt alkoholismin yksinkertaisesti ja selkeästi: Alkoholin käyttö (juominen) on alkoholistista silloin, kun se haittaa jonkun toisen ihmisen (läheisen/työtoverin) elämää.

ja sinä tiedät paremmin...

hyvää ystävänpäivää!

..minä oon ugly girlin kanssa vähän samaa mieltä.
        Kyllä kai ihminen voi sortua mihin vaan paskaan ja selittää asian sillä, että on nyt vähän huonot nuo geenit ja silleen. Eikös siinä tutkimuksessakin ollut jotenkin niin, että alkoholismin kehitykseen ja oireisiin vaikuttavat geneettiset, psykososiaaliset ja ympäristölliset tekijät. Eli kasvuympäristöllä ja kavereillakin on osuutta asiaan. Ei voi vedota vaan siihen, että kun iskä ja äippäkin joi...

Sitäpaitsi koko tää maailma on houkutuksia ja sortumisen paikkoja täynnä. Pakkohan niitä on yrittää väistellä, ei tässä muuten hengissä selvitä.

Itsestäänhän se soppa ei sinne kurkkuun joudu. Kenen lie käsi sen sinne sitten kaataa... Kyllä siitä kroonisen sairauden saa itselleen hommattua.

Aatella, jos koko viinaa ei olis keksittykään.

• minä itte vaa

mulla on kanssa alkoholiongelma ja olen äiti ja avovaimo. lapset olleet jo pari vuotta sijaisperheessä koska siellä heidän on hyvä olla. soitan heille joka vko selvänä. osaan olla ilman viinaa mutta kun alkaa janottaa ni sit janottaa monta pvää. käymisestä a-klinikalla en pitäisi ratkaisuna niinkun sulle on sanottu koska itse käyn turhaan. ei kukaan muutu ilman omaa halua ja tietysti tukea pitää saada. olen käynyt mielisairaalasta katkaisuhoitoon asti läpi ja niistä on ollut apua. se on joku mörkö sisällä joka saa juomaan. itsellä alkkis vanhemmat. koko pvä juoppoi. ja minä eran jälkiä pikkuhiljaa. toivon sun tajuavan että lapset ottaa mallia siitä mihin tottuneet että heistäkin voi helposti tulla alkoholin suurkuluttajia, mutta ei se varmaa ole. ota hyvä mies lapset ja ala elää omaa elämääsi. mielenterveytesikin takia. ei meitä juoppoi ämmii kannata paapoo. siis mun mielipide....

• nähty on

juoppo mikä juoppo, pistä kävelemään ja pelasta lapset ja itsesi vielä kun voit!!! ei juoppo lopeta koskaan juomista.Piste

• saat

ensi hätään netistä kun kun löydät päihdelinkin. Siellä entiset ja nykyiset juopot tukee toisiaan ja heidän omaisensa myös. Olen itsekin juonut jo 40 vuotta ja kohdellut ympäristöäni sen mukaan. Päihdelinkkiä selaillessa on lopultakin alkanut omatunto kolkuttaa...

• Apu on olemassa

Mielestäni sinun ei pidä enää alistua. Lasten tulee saada elää kunnollinen lapsuus. Aloita avovaimosta. Ota selvänä päivänä vaimo mukaan lääkäriin ja hankkikaa antabus-resepti.
      Valvot, että vaimosi ottaa lääkkeen joka kerta ohjeen mukaan.Alkoholisti on suurin valehtelija. Niitä lupauksia on turha kuunnella ja uskoa. Ei saa olla niin lapanen. Sinullakin on oikeus elämään.Teot ovat sanoja paremmat. Alku voi vieroittautumisessa olla vaikeaa ja monet haukut saat. Älä luovuta ja anna takaisin sana sanasta. Avopuolisosi oppii ajan myötä elämään selvää elämää. Myös jälkihäpeä kestää. Mutta holisti kyllä selviää ja saa onnistumisesta tyydytystä. Varsinkin kun huomaa, että ystäviä ja seuraa on ilman viinaa. Joskus voit sallia juhlimisen. Mutta kuuria on jatkettava - kenties loppu elämä. Tyly linja vaan, jos haluat häntä aidosti auttaa ja olla yhdessä. Sinun on oltava vahvempi ja tinkimätön. Palkitkaa itseänne jollain yhteisellä hankinnalla tms.
      Harva on humalassa viehättävä ja harva muuttuu fiksummaksi. Viina vie paljon rahaa. Ja viina on hetkessä viemärissä. Niin turhaa. Moni kuvittelee olevansa sosiaalisempi. Mutta saman asian toisto ja sönkötys tai raivonpurkaukset tai
      pohjaton suru itkuineen ei paljon vetoa oikeisiin tunteisiin. Turha uskoa niihin negatiivisiin juttuihin medikalisoituneesta alkoholismin hoidosta: syiden selittäminem kun voi viedä sinun elämästäsi liian monta vuotta.
      Arjen tässä täytyy muuttua. Kiristä vaimo tähän uuteen elämään.Älä itse siirrä enää päätöksentekoa...että kyllä minä kohta... Keskustele lastesi kanssa. Valmistele heitä, että yrität vielä vähän aikaa ja myönnä, jos et jaksa enää. Jos tämä muutosyritys ei tepsi, ota ero. Lapset tarvitsevat hoivapaikan.
      Ota yhteys omin päin sosiaalitoimistoon, jos päädyt eroon. Antabus=muutamalla kymmenellä eurolla selvempi tulevaisuus!

• alkoholisti

5 vuotta tapellut sairautta vastaan ja olen kokeillut hoidot ja melkein kaiken mahdollisen mitä holismiin apua voi saada! mut pysyvää raittiutta en ole saanut sairaus ei ole helppo tapaus.kuitenkin raittiita pätkiä tullut ja elämä mennyt paremmin...mut perheen olen menettänyt ja se on tosi kova paikka kun epäonnistuin raittiuteni suhteen. Siinä on sellanen juttu et holisti juo asiohin mitä en osaa käsitellä niinku te terveet ihmiset eli haluan tällä kertoa et alkoholi/muut päihteet on muodostunut lääkkeeksi minulle. Kysymys ei ole selkärangattomuudesta vaan todellakin sairaudesta joka on pirullinen hoitaa... helposti voisi syntyä ajatus et helppoahan se on kun ei ota ryyppyä mut näin ei asia ole, eli vika on nimeomaan selvässä päässä ja vaikka kuinka saatan vannoa,et tänään en ota ja tasan tarkkaan tiedän mihin vaikeuksiin joudun niin silti aloitan juomisen ja monesti vielä ihan väärään aikaan. Eli mulla menee oloniin pahaks aivan yhtä äkkiä, et siihen sitten alan helpotusta hakemaan viinasta. Minäkin olen äärimmäisen suosittu työpaikalla ja olen erittäin hyvässä ammatissa ja ihmiset yleensä pitävät minua ok tyyppinä, mut sitten kun alan juomaan muutun ihan toiseksi ihmiseksi teen asioit5a joita en todellakaan selvänä tekisi. Tässä vähän kokemusta alkoholistin helvetistä...

• skirppa

Mikä on se määrä, milloin on alkoholisti?

Mieheni juo joka perjantai ja lauantai n. kymmenkunta olutta/siideriä. Joskus päälle vielä viinaa tms. Baariin mennessään enemmän.

Usein viikonlopun lisäksi "tissuttelee" muutaman viikolla, ehkä n.1-2 päivänä.

Hänellä ei juuri koskaan ole krapulaa, mikä tietysti helpottaa juomista kun ei joudu kärsimään seuraavana päivänä.

Ollaan oltu yhdessä vajaat kaksi vuotta, yhtäkään viikonloppua hän ei ole ollut kokonaan juomatta.

Käytös ei yleensä muutu, paitsi baareihin tietysti haluaa nousuhumalassa aina ja siitä tulee riitaa.

Eli, mites sanotte? Kuka on alkoholisti ja kuka "vaan rentoutuu"?

• alkoholistin puoliso
        skirppa kirjoitti:

Mieheni juo joka perjantai ja lauantai n. kymmenkunta olutta/siideriä. Joskus päälle vielä viinaa tms. Baariin mennessään enemmän.

Hänellä ei juuri koskaan ole krapulaa, mikä tietysti helpottaa juomista kun ei joudu kärsimään seuraavana päivänä.

Ollaan oltu yhdessä vajaat kaksi vuotta, yhtäkään viikonloppua hän ei ole ollut kokonaan juomatta.

Käytös ei yleensä muutu, paitsi baareihin tietysti haluaa nousuhumalassa aina ja siitä tulee riitaa.

käyttäjä:
        - potee moraalista pahaa oloa juomisesta
        - jää työpäiviä väliin
        - tulee riitaa juomisesta
        - asettaa alkoholin ennen perhettä
        - on vihainen alkoholin vaikutuksen alaisena
        - juo aamulla tai päivällä
        - juo arkisin
        - löytää syyn juomiseen

vaikea sanoa. onhan perinne suomessa että viinaa otetaan reilusti, mutta itse otan vain "sosiaalisissa" tilanteissa tarkoituksena hauskan pito. 0-2 krt./kk viikonloppuna

• On jo
        skirppa kirjoitti:

Alkon ongelmia!Elä odota.Jätä ukkos!!

• woihan wee
        skirppa kirjoitti:

mun mies juo kanssa noin paljon ja enemmänkin, tosin hän pysyy kotona juomassa. riitaa tulee kuitenkin toisinaan juomisesta. en tiedä olenko alkoholistin läheinen, tein sen alanon testin, sen mukaan en ollut. olen ajatellut hyväksyä mieheni juovana, surettaa vaan, että tuhoaan terveytensä.

• alkoholisti
        skirppa kirjoitti:

Alkoholin määrästä ei voi sanoa onko kukaan holisti vai ei.Useasti alkoholisti juo vähemmän kun suurkuluttaja,paitsi loppuvaiheessa. On olemassa eräitä tosi varmoja merkkejä holismista joita mm.ovat juominen väärään aikaan, krapulaan juominen yleensä on varma merkki holismista ja se,että juo yksin. Alkoholistin juominen häiritsee läheisiä ihmisiä ja holisti kun ottaa ryypyn hänen persoonallisuus muuttuu ja vähättelee juomista ja valehtelee...

• alkoholisti vm.56
        skirppa kirjoitti:

Kyllä ne tunnusmerkit alkoholismista näkyvät jo aika selkeästi.Kun tuonkin verran juo,altistaa itsensä koko ajan sille käytölle,josta ei enää ole paluuta kohtuukäyttäjäksi.Krapula sinällään on huono mittari,jotkut vain tarvitsevat aamulla pari kaljaa,että kone kone käynnistyy.Olut ja siideri vaihtuvat pian vahvempiin juomiin,kun ne eivät enää anna sitä hyvää oloa kuin aiemmin.Myös henkilön persoonallisuus muuttuu sulkeutuneeksi mietiskelijäksi,kun koko ajan ajatus pyörii siinä,miten turvaa seuraavat juomat,onko selitys jo valmiina,onko rahaa tai kavereita,onko töissä helppo päivä,huomaako kukaan.....Apua kannattaa hakea ajoissa,mtt----a-klinikka, AA-ryhmät, lääkäri.Kuka ikinä tuleekin mieleen,tehkää ratkaisu NYT eikä kesällä,kun jano yltyy.Hyvää toivoen ja rohkeutta ottaa asia esille rakentavassa mielessä---ei moittien,kettuilllen:)))Ei tää elo ole niin tylsää selvänäkään!!!

• sama mulla..

Etkö sitten ajoissa huomannut että viina maistuu? Bongasitko kenties baarista?

• tai laita

Huoraksi tienaa edes

• rohkaisija

Viestistäsi huokuu kuitenkin huoli ja rakkaus. Joten yritä saada avovaimosi hoitoon. Luin viestiketjua ja huomasin, ettei kukaan ole huomioinut vanhempaa lasta... Mikäli hoito ei auta tai et saa avovaimoasi hoitoon niin onko vanhemman lapsen isästä huolehtimaan hänestä?

Voimia sinulle!

• olav112

Sama ongelma on minun vaimolla.
      Menin avioon vajaa vuosi sitten lyhyen seurustelun jälkeen ja heti alkoi ongelmat.
      olen jättänyt avioerohakemuksen 3nen kerran viime torstaina.
      Hänellä oli myös sellaisia kujeita,että teki treffejä muiden miesten kanssa.
      Hän saattaa juoda 2-3 litraa päivässä ja varmaan viikon kaksi ainakin.
      Karua luettavaa oli hänen pankin tiliotteet muutama vuosi taaksepäin,jossa oli,että hän on käynyt alkossa jopa 3 kertaa päivän aikana ja joka päivä kuukausia.
      Arvaa,onko kauheaa luettavaa raittiille miehelle!
      Muutimme 3kk sitten ruotsiin ja luulin,että asiat tulee paremmaksi täällä,kun menimme samaan työpaikkaan töihin ja yhtä matkaa kuljimme kaikki työmatkat ja olimme ns. aamusta iltaan melkein kokoajan yhdessä.
      Antabuksen hän lopetti 3 viikkoa sitten.
      Eilen hän kävi työkavereiden kanssa hakemassa tavaroitaan ja tänään oli puhetta hakea lisää,mutten saa häntä puhelimella kiinni,hän muutti 30km päähän pieneen yksiöön.
      Mutta jos kiinnostaa keskustella paremmin,annan email osoitteeni,sillä laitoin kirjeenvaihto palstalle ilmoituksen,että jos joku haluaa keskustella ja purkaa sydäntä,niin tehdään se yhdessä.
      Email: [email protected]

• http://s3.fi.bitefight.org/...

Lapsenkin kannalta parempi lähteä pois. Juominen... Olen joutunut kohtaamaan tämän kahden mies ystävän isän kohdalla. Lapset saa vaikutteita juomisesta. Sehän tiedetään. Lapsi voi ajatella että se on normaalia ja niin kuuluu tehdä. Jos oma mieheni alkaisi juomaan niin lähtisin heti suhteesta omalle tielleni lapsen kanssa. Jo siksi että en tahdo katsoa sitä omalla kohdalla ja toiseksi lapsen takia. Vaikka, tiedän se on vaikea lähteä suhteessa missä on ollut pitkään, mutta silti se kannattaa tehdä. Juoppous ei parannu itsestään jos sitä ei itse tahdo. Ja pysymällä saman katon alla hän kokee saavansa aina kaikki typeryydet anteeksi eikä välttämättä näe tarvetta lopettaa juomista

• Janskuliina

Hei, olet oikeassa siinä, että kannattaa laittaa juova alkoholisti ahtaalle, valinta on hänen. Itseäsi voisit hoitaa esim. al anon -ryhmissä, jotka on tarkoitettu alkoholistien läheisille. Sieltä voit saada henkistä voimaa itsellesi. Lapset kärsivät myös eniten vanhempiensa juomisesta, nim.merk. itse ollut lapsuudessa juova isä, itse raitis alkoholisti. Voimaa sulle.

• piupaukulkija

sopia ettei yhtään olutta? Jos auttaisi että tekisitte sopimuksen , jonka mukaan baarissa ei käydä eikä yhtään olutta oteta. Jos hän on niin alkoholisoitunut ettei enää mikään sana pidä hänen pitäisi mennä katkaisuhoitoon. Sekin olisi parempi kuin ryyppääminen. Kaikki kannattaa ensin tehdä, jos mikään ei auta ,viimeinen asia on erota. Toivon että saat sovittua ryyppäämisen lopettamisesta. Voisit myös tukea häntä päätöksessä järjestämällä muuta menoa, tahi ottaa vaikka koiranpentu , jota yhdessä saattaa ulkoiluttaa.Meillä nyt on vähän aikaa tuo sana pitänyt ja koirat saavat kyytiä metsässä juostessaan.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      47
      3578
    2. Niin voimakkaat tunteet

Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2665
    3. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2614
    4. Puhe on halpaa

Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1836
    5. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1596
    6. Oletko harrastanut

seksiä kaivattusi kanssa? 🤔
      Ikävä
      121
      1361
    7. Nainen, se on vain karu totuus, että

sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja
      Ikävä
      279
      1308
    8. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

Vähän luulen että on..
      Ikävä
      126
      1275
    9. Joko aiheuttamani pettymys

on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.
      Ikävä
      90
      1269
    10. Kosulan Keisari karviossa

Non ni. Kosulan keisari karviossa käväsemässä,kamera pyöri ja tubetulot lopsahti tilille,myös VEROVÄHENNYLSIIN ajo
      Tuusniemi
      24
      1186
    Aihe