mutismi???

liian aikaisin

Hei!
Tiedän... Liian aikaisin liikkellä, tätä miettiessäni, mutta silti... Tytär on vuosi ja 10kuukautta. Kotona pölöttää kuin ikäisensä kuuluukin, mutta kylässä, vaikka kuinka tutussa, ei sanaakaan. Mummonkin syliin hakeutuu halien toivossa, mutta ei mummollekkaan sanaakaan... Onko mutismi tällaista, alkaako senäin nuorena, vai onko kyse jostain erikoisesta ujostelusta?

4

1405

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaaksa

Kyse ihan tavallisesta vierastamisesta..=) Mutisti ei puhu ollenkaan, ei sanan sanaa. Mutisti kyllä normaalisti ymmärtää hänelle selitetyn asian, mutta ei halua puhua. Lapsilla saattaa jonkun traumaattisen kokemuksen seurauksena kehityyä selektiivinen mutismi eli puhuu yksin ollessaan tai vain tietylle ihmiselle, mutta muuten on hiljaa. Mutta nyt uskoisin, että on tuosta vieastamisesta kyse..=)

• **hoitaja

mutismi ja valikoiva mutismi on eri asia. Tyttäresi saattaa kärsiä siis jälkimmäisestä. Ethän koskaan pakota lastasi puhumaan tai tee puhumattomuudesta numeroa. Anna kuitenkin mahdollisuus puhua/vastata jos kysytään/puhutellaan, kuitenkaan painostamatta. Selitä kanssaihmisille, miksi tyttö ei puhu jotta hekin ymmärtäisivät olla painostamatta.

Itse työskentelin muutama vuosi sitten valikoivasta mutismista kärsivän lapsen kanssa. En koskaan painostanut lasta puhumaan, mutta annoin hänelle samat mahdollisuudet vastata kuin muillekin ryhmän lapsille.
      Kannustin hienovaraisesti lasta puhumaan, mutta tarpeen vaatiessa asettelin kysymykset niin että lapsi saattoi vastata kysymyksiini nyökkäämällä tai päätä pyörittämällä.
      Kysymyksessä oli erittäin fiksu ja kiltti lapsi jolla oli monet käden taidot hallussa ja hän oli myös kavereiden keskuudessa pidetty.
      Lapsen äidiltä sain erityistä kiitosta siitä etten tehnyt lapsen puhumattomuudesta numeroa ja kertoi lapsen pitävän minusta.
      Yli puolen vuoden työskentelyn jälkeen lapsi puhui minulle ensimmäistä kertaa aivan yllättäen, koputti olkapäähän ja sanoi "minä menen vessaan". Olin niin hämästynyt ja ylpeä lapsesta että tuli ihan tippa linssiin.
      Sanoin lapselle että hienoa kun ilmoitit, mihin olet menossa ja päivän lopussa oli oli juhlaa kertoa äidille että lapsi oli puhunut minulle. Pikkuhiljaa lapsi alkoi puhua enemmänkin, aluksi ehkä sanan tai lauseen päivässä ja joskus enemmänkin. Ja välillä taas oli välissä päiviä, ettei puhunut sanaakaan.
      Edelleenkään en tehnyt numeroa siitä että lapsi puhui tai oli puhumatta, mutta positiivisella käytöksellä viestitin lapselle kuinka hienoa oli että hän puhui. Sinä aikana kun työskentelin tämän kyseisen lapsen kanssa, ei hänestä missään vaiheessa tullut höpöttäjää ja lähinnä puhui vain kun koki sen tarpeelliseksi esim. "menen vessaan" tai "saisinko palapelin". Mutta ei kaikista tarvitsekaan tulla päälle päsmäreitä ja pälättäjiä.
      Tsemppiä teille jatkossa!

• näin meillä

oispa ollut hienoa tietää asioista "mutismista" lapsemme ollessa ala -aste ikäinen.Kävimme kyllä ammatti auttajilla mutta sanaa mutismi ei lausuttu juuri ollenkaan.Monet itkut ,lähinnä minulta,vuodatin siitä huolesta jotta lapseni elämä järjestyisi.Koulun vaihto tuli ajan kohtaiseksi vasta ala-asteen "ylemmillä" luokilla.Mielestäni ensimmäisenä koulu vuonna opettaja teki väärin ilmoittaissaan muille oppilaille että luokkaan tulee lapsi joka ei puhu.Kynnys oli suurempi puhua.Voi miten hienoa on huomata että en ole yksin vaan monella muullakin on samanlaista.Silloin en ollut kiinnostunut tietokoneella istumisesta ,(tuskin meillä sitä vielä olikaan),sillä täältä olisi saanut vertaistukea ja tietoa ...se oli 90 lukua...

• ....kokemusta on...

tytöllämme alkoi "oireet "n.4v.Puhumattomuus on edelleen läsnä vaikka on kohta täysi-ikäinen.Silti on peruskoulunsa suorittanut normaalisti koska puhuminen sujui hyvin koulussa samoin ammattikoulussa.Jotkut tilanteet edelleen ristiriitaisia koska tällä kertaa sellainen vaihe että kotona puhuu "kuiskaten"ja kavereille ääneen. Mutta tuettu on ja kannustettu eteenpäin.Jokainen lapsi on omanlaisensa ja omaansa pitää puolustaa ja suhtautua asiallisesti vaikka "alussa" yritin lahjontaa ym. jotta lapsi puhuisi koska ympäristön paineet olivat kovat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      7820
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4504
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      32
      3757
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3118
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2662
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      28
      2586
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      50
      2296
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2170
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      392
      2123
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2059
    Aihe