Moi kaikki!
perheeseen on piakkoin tulossa ensimmäinen lapsi. Kasvatus asiat valtaavat mielen ja yksi tärkeä on alkoholin käyttö lapsen läsnäollessa.
kertokaa mielipiteitänne ja tapojanne aiheesta.
itse ajattelin niin että tolkuton kännääminen ei missään nimessä ole soveliasta, mutta saunakaljat tai ruokajuomat on ok.
eräs tuttava perheeni toteuttaa asian siten että koskaan ei juoda pullosta lasten nähden. Mielestäni tämä tapa vaikuttaa hyvältä. Mitä mieltä muut?
myös alkoholin nauttimista ravintolassa olen miettinyt. Baariin en lasta ottaisi mukaan mutta onko eri asia ottaa kesällä siideri vaikkapa uimarannan kahviossa?
tunnetusti suomi on alkoholin käytössä edelläkävijä maa. Lasta ei varmaankaan kannata totuttaa aivan totaaliseen nollatoleranssiin, ettei sitten myöhemmällä iällä tule "kulttuuri shokkia".
Alkoholi käyttäytyminen
56
7737
Vastaukset
- toiviotie
Meillä kosteat juhlat eivät jatkuneet enää lapsen synnyttyä.Alkuun kieltäytyminen ei ollut helppoa, mutta omat kurjat lapsuudenkokemukset vanhemman alkoholismista vahvistivat tunnetta, että omalle lapselle ei ole tarpeen jättää turvattomuuden ja riippuvuuden perintöä.
Nyt alkuvaiheen murrosiässä lapsilla on puhetta alkoholista, seurailevat korvat höröllään ihmisten puheita. Eilen Arto Nybergin ohjelmassa esimerkiksi sivuttiin aihetta ja taas kerran ihmettelin toimittajien ja koko Suomen hymistelevää, hymyilevää hyväksymistä sille asialle, että känni on kivaa ja kuuluu jotenkin asiaan.
On todella vaikeaa uskottavasti kasvattaa lastaan raittiuteen, kun rivien väleistä jatkuvasti pursuaa ,että alkoholi on naureskelun, yhteisen hyväksynnän kohde. Tähän kannattaa meidän kiinnittää huomiota ja pohtia, onko se hyväksyttävää. Onko hauskaa, kun humalainen örveltää - ja kenestä se on hauskaa? Hänestä itsestäänkö vai muista?
Oli kiva lukea aloituksesi ja toivon, että meitä on muitakin, jotka edes kyseenalaistavat alkoholinkäytön. Voin todellakin lämpimästi suositella raittiita iltoja, sillä siinä jää aikaa enemmän muille mukaville asioille,aamusta lähtien on aina pirteä olo, eikä lasten edessä ole huono omatunto.- vierailija
Ei sellainen alkoholin käyttö ole mitenkään vaarallista, mikä oli kysyjän mielessä. Täys raittiita on suomessa hyvin vähän ja nekin hirveän tiukkaoipoisia. Parempi lasten nähdä kohtuullinen alkoholin käyttö kotona (ei tarkoita kännissä örveltämistä) koska kadulla ne oppivat sen kuitenkin.
- Tristar
Meillä ratkaisu oli elää täysin samanlaista elämää alkoholin suhteen kuin ennen lapsiakin. Kännäämistä ei ole harrastettu sitten teinivuosien :D mutta viininharrastajia ja hyvän ruuan rakastajia olemme molemmat. Alkoholi on elintarvike ja viini maataloustuote... jep, eli viinit kuuluvat ruokapöytään siinä missä vesikin, ja kahvin kyytipojaksi ärhäkämpikin. Humaltua ei tarvitse, hiprakkakin on tervetullut vasta kun lapset ovat jo nukkumassa jos tekee mieli ottaa se toinenkin lasillinen.
Emme siis tee ongemaa asiasta joka ei ole ongelma. Miksi tekisimmekään? Lapset oppivat meillä että alkoholijuomat ovat aikuisten asia ja osa hyvää ateriaa (juu, nakit ja ranut-päivänä ei viiniä pöydästä löydy :D ateriaan sopivista tässä puhun) eikä siitä tarvitse tehdä mitään suurta numeroa. Humalatilaa lapset eivät näe, huomaavat pienenkin muutoksen aikuisen käytöksessä, vaan harvassa se joka yhdestä lasista humaltuukaan.
Monta kertaa on kysytty meiltäkin että miksi ottaa se lasillinenkaan sitten? Jos ilmankin voi olla... minä kysyn että miksi syödä suklaata jos ilmakin voi olla? Hyvä viini kruunaa aterian jos se kruunua tarvitsee, valitettavasti rypälemehu on liian makeaa. Kun humaltuminen ei ole se itsetarkoitus alkoholinkäytössä, en näe siinä mitään ongelmaa lastenkaan kannalta.
***- se on
meilläkin. Lapset näkevät, että alkoholi on osa elämää, mutta ei liian suuri osa. He tietävät (ulkopuolisten kokemusten perusteella), että liika alkoholi on pahasta ja aiheuttaa vaaratilanteita jne, mutta kotona eivät koskaan näe vanhempia kännissä.
Se lasi tai pari viiniä silloin tällöin ruuan kanssa juodaan. Isäntä ottaa joskus saunakaljan tai kaksi, itse en juuri kaljaa juo. Joskus on annettu lasten ottaa viinilasista hörppy, että ovat itse todenneet sen olevan pahaa, aikuisten makuun.
Kyllä toisaalta joskus harvoin tulee kotona otettua muutamakin lasi. Kuitenkin aina niin vähän, että suoraan kävellään, mitään sellaista ei tehdä, mitä ei selvin päin tulisi tehtyä. Lapset saadaan hoidettua ja he eivät mahdollisesti pienen humalatilan havaittuaan siihen mitenkään reagoi.
Isäni joi joka viikonloppu suunnilleen koko viikonlopun hiljalleen koko ajan. Minä en sellaiseen tosiaankaan ryhtyisi, mutta eipä siitä lapsena mitään traumoja ole jäänyt. Silloin pidin sitä ihan tavallisena tapana, koska se ei koskaan aiheuttanut mitään ongelmia, kuten riehumista, kaatuilua tai muuta typerää käytöstä tai örvellystä. Sen verran hitaasti joi, ettei veren alkoholipitoisuus noussut kohtuuttomasti ja kontrolli pelasi. Tuskin olisi kukaan ulkopuolinen tiennyt hänen juoneen, jos olisi yllätysvisiitin tehnyt. Auton rattiin hän ei tietenkään viikonloppuisin sitten koskenut tai jos oli meno tiedossa, niin ei juonut.
Ei ole mielestäni tasapainoista sekään, että lapsia kasvatetaan raittiuteen (jos vanhemmat itse eivät ole totaaliraittiita), koska kyllä he myös huomaavat sen, että äiti käy ulkona kavereiden kanssa ja juo siellä. Siitä vain oppivat, että alkoholi on jotain, mitä juodaan vain salassa ja kerralla sitten kunnolla.
Jos me joskus käymme jossain firman juhlissa tai muualla, niin siellä tulee yleensä juotua enemmän kuin kotona joisi, mutta sielläkin niin, ettei seuraavana päivänä ole krapulaa tai huonoa oloa. - Inny ~
Jäi hämäämään: "Humaltua ei tarvitse, hiprakkakin on tervetullut vasta kun lapset ovat jo nukkumassa jos tekee mieli ottaa se toinenkin lasillinen."
Koska omasta lapsuudestani muistan monia ikäviä, harmistuttavia ja pettyneitä tilanteita. Isäni oli aika menevä alkoholin perään ja ei äitinikään mitenkään sitä vastaan ole koskaan ollut. Äitini on ollut kuitenkin selvänä, aina kun olin lapsi.
Jälkeen päin, kun mietin niin, isänikin pystyi aika hyvin olemaan minun valveilla olo aikoina olla täysin raittiina. Saatoin kuitenkin myöhemmin illalla/yöllä herätä vaikka jalkasärkyyn tai painajaiseen. Olisin mennyt pyytämään vaikka särkylääkettä tai mennyt vanhempien viereen nukkumaan. Niin mitä näenkään, hieman humaltuneen isäni sohvalla katsomassa telkkaa... Tuntui kyllä lapsena hurjan pahalle. Vaikka ihan toimintakykyinen isä olikin. =)
Mutta siis pointti oli se, että lapsi säikähtää jos yht'äkkiä herätessään onkin iskä tai äiskä jotenkin vähän erilainen. En kuitenkaan tarkoita että pitäisi olla jo valmiiksi hiprakassa kun lapsen menevät nukkumaa. Ehei.
Eikä mullekaan ole jäänyt mitään traumoja, muistanpahan vaan sen tunteen oikein hyvin. 4-8 vuotiaana ehkäpä noin suunnilleen.
En ole asian puolesta enkä vastaan. Ihmiset tekevät niinkuin itse tahtovat. =)
- Lumikenkä
Meillä ei yhtä saunakaljaa (ja sitäkin harvoin) enemmän juoda. Ennen lapsia juhlittiin alkoholin kera, mutta nyt koko alkoholikeskeinen kulttuuri tuntuu kovin keinotekoiselta, sekä myös hyvin petolliselta (mainonta ja nuorten julkkisidolit).
Yritämme juhlia tai juhlistaa arkea muutoin kuin pullon voimalla. Edes ennen niin rakastamaani punaviiniä ei meillä ruokapöydässä näy.
Omassa perheessäni pullo oli etenkin isälläni mukana niin ilossa kuin surussa. Muistan, että muuttunut vanhempi, sukulaiset tai perheen ystävät pelottivat minua kun he olivat kännissä liian riehakkaita tai muuten vaan kännisiä koheltajia. Minusta aikuisten juhliminen oli noloa katseltavaa. Ja ilo viinan kanssa siksi hölmöä.
Haluan, että oma lapseni ei kasva kulttuuriin, jossa iloa kirkastetaan ja surua jatketaan viinaksilla.
Mielestäni aikuisten tulee näyttää esimerkkiä, eikä näyttäytyä koskaan humalassa lasten edessä.
Olisi ihanaa, jos joku supernuorisojulkkis ottaisi motokseen täysin nollalinjan sekä alkoholin että huumeiden suhteen.
Minusta on tullut vanha.- ei sovi
Mielestäni lapset ja kännäävät vanhemmat yhteen,
lapset inhoaa kännääviä vanhempiaan.JOSS JOSSS menee sönkkäävölle linjalle..Lasta on jaksettava
hoitaa vauvana 24t,vrk-.Ei auta väsyttää oluet,tai Siiderit.jos se jäiskin yhteen olueen
tai siideriin?Mutta kuinkamonelta jää.Lapsen kanssa on olo ilman viinaa touhukasta ja kivaa...on muutakin yhdessä opittavaa,,HUUTAVAT kiroilevat horjuvat ihmiset on lapsen silmissä.KAUHISTUS...YÖK! Lapsena peloteltu!! Mieheni oli kasvatettu juuri näin, kun teillä perheessä on nyt tapana. Ruokapöydässä (ja talossakin) ei alkoholia ikinä ollut, se oli vanhempien periaate ja ihan luonnollinen ratkaisu molemmille.
Kaverit tarjosivat maistiaiset, se tuntui hyvältä, siitä syntyi hyvä olo ja kaveripiirin hyväksymisen tunne. Pikkuhiljaa (10 vuotta) miehistäni on tullut alkoholisti. Hän ei juo kotona, hän juo nurkan takana kavereiden kanssa ja piilottaa ne pullot pitkin pihaa. Tuskin hän koskaan pääsee takaisin normaalielämään, nykyisin hän on täysin riippuvainen alkoholista.
Syitä on tietysti monia, mutta mielestäni yksi niistä on "alkoholiton" kasvatus. Kieltäminen ei ole ratkaisu, juomispaikkoja löytyy muualta.
En missään nimessä tuomitse tapaanne, mutta itse yritän opettaa lapsilleni juomisen kulttuuria.- Lumikenkä
kual kirjoitti:
Mieheni oli kasvatettu juuri näin, kun teillä perheessä on nyt tapana. Ruokapöydässä (ja talossakin) ei alkoholia ikinä ollut, se oli vanhempien periaate ja ihan luonnollinen ratkaisu molemmille.
Kaverit tarjosivat maistiaiset, se tuntui hyvältä, siitä syntyi hyvä olo ja kaveripiirin hyväksymisen tunne. Pikkuhiljaa (10 vuotta) miehistäni on tullut alkoholisti. Hän ei juo kotona, hän juo nurkan takana kavereiden kanssa ja piilottaa ne pullot pitkin pihaa. Tuskin hän koskaan pääsee takaisin normaalielämään, nykyisin hän on täysin riippuvainen alkoholista.
Syitä on tietysti monia, mutta mielestäni yksi niistä on "alkoholiton" kasvatus. Kieltäminen ei ole ratkaisu, juomispaikkoja löytyy muualta.
En missään nimessä tuomitse tapaanne, mutta itse yritän opettaa lapsilleni juomisen kulttuuria.Mitä on juomisen kulttuuri? Pullo pöydässä arkena ja pyhänä? Jo lapsena maistiaisia? Juhla ja ilo on = kori kaljaa, pullo kirkasta tai tölkki/pullo viiniä? Karrikoitua joo.
Itse sain isältä lapsena makuja saunakaljasta ja varmaan jostain paukustakin. Olihan se jännittävää! Ja ihan tyhmää aikuiselta! Itse en lapselleni maistiaisia anna sillä verukkeella, että saa se sitä itse kuitenkin jossain vaiheessa.
Meillä ei peitelty viinanjuontia (ennen kuin nyt lastenlasten läsnäollessa) ja kyllä me siihen humalahakuiseen ilonpitoon totuttiinkin! Miten tyhmää kasvatusta (anteeksi isä --> äidilläni oli paljon jyrkempi suhtautuminen, sillä äiti kärsi isäni juomisesta).
Myös tupakointiin annettiin vapaat kädet, tai jos äiti olisi saanut päättää, ei olisi suhtauduttu niin vapaamielisesti. Tupakka- ja alkoholikoukussa on meistä lapsista edelleen suurin osa.
Nurkantakanajuoja on mielestäni ihminen, jolla on erittäin huono, itsekäs ja kehittymätön itsetunto, jota hän pönkittää valitettavasti viinalla.
... alkoholistien kanssa eläneenä tiedän ainakin sen ... - kual1
Lumikenkä kirjoitti:
Mitä on juomisen kulttuuri? Pullo pöydässä arkena ja pyhänä? Jo lapsena maistiaisia? Juhla ja ilo on = kori kaljaa, pullo kirkasta tai tölkki/pullo viiniä? Karrikoitua joo.
Itse sain isältä lapsena makuja saunakaljasta ja varmaan jostain paukustakin. Olihan se jännittävää! Ja ihan tyhmää aikuiselta! Itse en lapselleni maistiaisia anna sillä verukkeella, että saa se sitä itse kuitenkin jossain vaiheessa.
Meillä ei peitelty viinanjuontia (ennen kuin nyt lastenlasten läsnäollessa) ja kyllä me siihen humalahakuiseen ilonpitoon totuttiinkin! Miten tyhmää kasvatusta (anteeksi isä --> äidilläni oli paljon jyrkempi suhtautuminen, sillä äiti kärsi isäni juomisesta).
Myös tupakointiin annettiin vapaat kädet, tai jos äiti olisi saanut päättää, ei olisi suhtauduttu niin vapaamielisesti. Tupakka- ja alkoholikoukussa on meistä lapsista edelleen suurin osa.
Nurkantakanajuoja on mielestäni ihminen, jolla on erittäin huono, itsekäs ja kehittymätön itsetunto, jota hän pönkittää valitettavasti viinalla.
... alkoholistien kanssa eläneenä tiedän ainakin sen ...Juomisen kulttuurina en todellakaan tarkoita pulloa pöydässä arkena ja pyhänä. Juomisen kulttuuri mielestäni on sitä, että lapsi ymmärtää alkoholin paikkaa elämässään, ymmärtää että alkoholilla ei saa hyväksyntää, ystävyyttä ja rakkautta. Haluan opettaa, että kohtuullisesti käytettynä se voi olla hyvää, mutta aiheuttaa todella suuria vahinkoja, mikäli raja on ylitetty (se oli mieheni antama opetus). Olen oikeasti sitä mieltä, että on parempi jos lasteni ensimmäistä kertaa maistelevat alkoholia minun kanssani ruokapöydässä, aikuisten eikä kavereiden seurassa. Näin oli minun omassa perheessäni ja minusta se on oikein.
Myös alkoholistin kanssa eläneenä olen päättänyt näin. - kasvatukseen
kual kirjoitti:
Mieheni oli kasvatettu juuri näin, kun teillä perheessä on nyt tapana. Ruokapöydässä (ja talossakin) ei alkoholia ikinä ollut, se oli vanhempien periaate ja ihan luonnollinen ratkaisu molemmille.
En missään nimessä tuomitse tapaanne, mutta itse yritän opettaa lapsilleni juomisen kulttuuria.kuului alkoholi, hänen isänsä vaan oli sanonut lapsille että saa sitä juoda...niinpä minulla nyt alkoholisti isä. 81 v, pärjää juomisessa nuoremmillekkin...eli näinkin voi käydä kun kotona hyväksytään liiallinen käyttö varsinkin
- valvottua alkoholin käyttöä
kual kirjoitti:
En missään nimessä tuomitse tapaanne, mutta itse yritän opettaa lapsilleni juomisen kulttuuria.muistuu mieleen tv ohjelma 10 vuoden takaa jossa puhuttiin lasten alkoholin käytöstä ja nelikympinen opettaja isä piti hyvänä asiana sitäkun että lapset juo alkoholia niin lapset saa juoda vain kotona vanhempien valvonnasa alkoholia niin sitten lapset ei juomaan kadulle kaupunkiin mene. se isä kertoi ostavansa kerran kuukaudessa 15 jesse pojalle pullon viiniä jonka jesse poika saa juoda kotona isän valvonnasa niin jessen ei tarvi mennä kaupunkin kadulle juomaan isän mielestä se on hieno idea että kun lapset kuitenkin juo niin on parempi että juo kotona vanhempien valvonnassa.
- tiamaria50
kaikkea. Ensimmäisenä vuonna kun imetin vauvaa, niin silloin ei tullut juotua mitän alkoholia, mies joi sauna oluensa kuten ennekin. Imettämisen jälkeen join minäkin se.
Kyllä viiniä voi nautti hyvän ruuan kanssa, yleensä viikonloppuna, kun tehtiin hyvää ruokaa, niin sen kanssa voitiin juoda viiniä. Mistään känneistä ei ollut kyse.
Kun oltiin ulkomaila lomilla, niin sielä tuli nautittua viiniä ruuan kanssa iltaisin. Päivällä sai juoda olusenkin janoonsa jos halusi.
Mutta kuten aikaisemmin kirjoitin, ei mitään kaatokännejä, niiden aika oli ohi, kun siinä oli pienet lapset mukana. Heistä oli pidettävä huoli, eikä se ole mitään mukavaa lapsenkaan silmillä katseltuna, jos vanhemmat olisivat juovuksisa. Eikä kenekään muunkaan.
Kaikkea kohtuudella ja eihän ihmisestä tarvitse absolutistia tulla jos saavat lapsen. Näin oli meillä.- mutta ihmettelen
Miksi aina puhutaan "viinin juomisesta", ikään kuin se viinin juominen olisi fiksumpaa tai hyväksyttävämpää kuin vaikkapa kaljan juonti. Meillä juodaan oikeastaan vain kaljaa, joskus harvoin viiniä, siis kun alkoholipitoisista juomista puhutaan. Sitäpaitsi on mielestäni ihan sama juoko kossupaukun vai viinilasin, ei se paukkujen juominen ketään sen enempää alkkikseksi tee kuin viininkään juonti.
- Tristar
mutta ihmettelen kirjoitti:
Miksi aina puhutaan "viinin juomisesta", ikään kuin se viinin juominen olisi fiksumpaa tai hyväksyttävämpää kuin vaikkapa kaljan juonti. Meillä juodaan oikeastaan vain kaljaa, joskus harvoin viiniä, siis kun alkoholipitoisista juomista puhutaan. Sitäpaitsi on mielestäni ihan sama juoko kossupaukun vai viinilasin, ei se paukkujen juominen ketään sen enempää alkkikseksi tee kuin viininkään juonti.
Se on kai pitkälti makuasia. Samalla tavalla joku pitää oluen mausta kuin toinen viinin. Itse en pdä oluista ollenkaan, mutta tunnen useammankin olut- ja viskiharrastajan.
Kossua tuskin kukaan voi väittää maistuvaksi :D
"Sitäpaitsi on mielestäni ihan sama juoko kossupaukun vai viinilasin"
Jaa-a. Mikä tarkoitus kossupaukulla on? Maistuuko se hyvältä vai onko tarkoitus tulla humalaan?
*** - kossupaukku
Tristar kirjoitti:
Se on kai pitkälti makuasia. Samalla tavalla joku pitää oluen mausta kuin toinen viinin. Itse en pdä oluista ollenkaan, mutta tunnen useammankin olut- ja viskiharrastajan.
Kossua tuskin kukaan voi väittää maistuvaksi :D
"Sitäpaitsi on mielestäni ihan sama juoko kossupaukun vai viinilasin"
Jaa-a. Mikä tarkoitus kossupaukulla on? Maistuuko se hyvältä vai onko tarkoitus tulla humalaan?
***silloin tällöin ihan hyvältä. Joskus on jopa tarkoitus tulla känniin jos juo kossua. Yleensä ihmisillä on tarkoitus tulla känniin kun juodaan alkomahoolia. Jopa viininjuojilla on joskus tarkoitus humaltua ;-). Joka tapauksessa vodkapaukku (tai kossu) tai hyvin sekoitettu drinkki peittoaa huonolta maistuvat viinit mennen tullen. Eikä tule kieli ja huulet punaisiksi!
- känni päälle
kossupaukku kirjoitti:
silloin tällöin ihan hyvältä. Joskus on jopa tarkoitus tulla känniin jos juo kossua. Yleensä ihmisillä on tarkoitus tulla känniin kun juodaan alkomahoolia. Jopa viininjuojilla on joskus tarkoitus humaltua ;-). Joka tapauksessa vodkapaukku (tai kossu) tai hyvin sekoitettu drinkki peittoaa huonolta maistuvat viinit mennen tullen. Eikä tule kieli ja huulet punaisiksi!
Viinit maistuvat pahalle. Ja aina muuten kun tulee puhe juomisesta, niin äkkiäpä Suomestakin alkaa löytyä paljon näitä "nautiskelijoita" ja "harrastajia". Sillä on hyvä peittää asia hienostuneisuuden varjoon, kun haluaa juoda rentoutuakseen. Ei rentoutumis juomisessakaan mitään pahaa ole, miksei sitä voida tunnustaa? Ja rentoutuminen ei ole kännäämistä!
Itse vetäsen lieviä kännejäkin, mutta vaimo on tottakai aina selvinpäin. Tosin jos hieman enempi juon niin vasta sitten kun lapset nukkuvat. Mielestäni kännissäkään ei ole mitään pahaa jos toinen vanhempi on selvinpäin ja osaa KÄYTTÄYTYÄ. Eli ei möykkää, huutoa, riehumista tms. Kotona vain hissukeen esimerkiksi telkkua tai elokuvaa katsellen lipittelee kaikessa rauhassa. Kännäilyreissut ei ole hyväksyttäviä eikä barikierrokset enää perheellisille. - Tristar
känni päälle kirjoitti:
Viinit maistuvat pahalle. Ja aina muuten kun tulee puhe juomisesta, niin äkkiäpä Suomestakin alkaa löytyä paljon näitä "nautiskelijoita" ja "harrastajia". Sillä on hyvä peittää asia hienostuneisuuden varjoon, kun haluaa juoda rentoutuakseen. Ei rentoutumis juomisessakaan mitään pahaa ole, miksei sitä voida tunnustaa? Ja rentoutuminen ei ole kännäämistä!
Itse vetäsen lieviä kännejäkin, mutta vaimo on tottakai aina selvinpäin. Tosin jos hieman enempi juon niin vasta sitten kun lapset nukkuvat. Mielestäni kännissäkään ei ole mitään pahaa jos toinen vanhempi on selvinpäin ja osaa KÄYTTÄYTYÄ. Eli ei möykkää, huutoa, riehumista tms. Kotona vain hissukeen esimerkiksi telkkua tai elokuvaa katsellen lipittelee kaikessa rauhassa. Kännäilyreissut ei ole hyväksyttäviä eikä barikierrokset enää perheellisille.Täydellinene simerkki ihmisestä jonka meielstä alkoholi on humaltumisväline. Oolrait. Kyllä minä ymmärrän ja siinä olet oiekassa että rentoutumisjuomisessa ei ole mitään pahaa sinällään, kohtuuden rajoissa. Se asenne vain on vaarallinen, että humaltuminen on se päämäärä.
Olen pahoillani että olet törmännyt huonoihin viineihin, kyllä, huonojakin löytyy. Jokaisella on myös henkilökohtainen maku, mikään viini ei ole yksiselitteisesti hyvä tai huono, makuasiat ratkaisevat aina. On myös viljalti ihmisiä jotka eivät pidä viineistä.
*** - -------
mutta ihmettelen kirjoitti:
Koska et itse nauti viiniä ruuan kanssa, et myöskään ymmärrä sen nautintoarvoa. Hyvä, ruuan makua täydentävä viini kruunaa aterioinnin. Voihan siinä oluttakin ottaa, mutta omasta mielestäni viini on juhlavammissa tilanteissa useimmiten parempi valinta.
Makunsa kullakin.
- BrettSinclair
Onkohan ne uimarannan kahviotkaan hyviä paikkoja lasten seurassa olijan ottaa sitä siideriä.
Niissä istuu usein porukkaa kaljalla, eikä voi oikein osoittaa paheksuuntaa toisen liiallisesta alkoholin käytöstä jos samassa tilassa ottaa itsekkin alkoholia lapsen nähden.
Ja vaikka kyse onkin pienestä määrästä alkoholia, niin uimarannalla aikuisen tarkkaavaisuus ei saisi herpaantua hetkeksikään.
Hyvänolon tunne tuo välinpitämättömyyttä, mutta uimaranta on hyvin tapaturma altis paikka. - yksi äiti...
Tristarin kanssa samoilla linjoilla. Kohtuukäyttöä, mieluummin vähemmän kuin enemmän ja aina ja kaikkialla. Vanhemmalla on vastuu lapsista vaikka olisi luvan kanssa baarissa kavereitten kanssa, itse en ainakaan pystyisi samaan "tolkuttomuuteen" mihin joskus nuorena, koska aina on takaraivossa ajatus lapsista.
Terassilla voi käydä, minä tosin valkkaan nuo kesäpäivän paikat niin että käydään vähän hienommassa paikassa lasillisella eikä semmoisissa, missä känniääliöitä on pöydät täynnä. Lasten ei pidä joutua katsomaan kännääviä aikuisia.
Koitamme kasvattaa lapset niin, että alkoholi on aikuisten juttu eikä mitään niin ihmeellistä ja erikoista, että sen käyttöä pitäisi peitellä ja salata. Yritämme opettaa sivistynyttä juomakulttuuria, jossa suositaan jotain muuta kuin väkeviä. - Liisa-ihmemaassa
Juomattomuus ei ole koskaan väärin ja siinä on se hyvä puoli ettei tarvitse koskaan miettiä että tuliko otettua liikaa.
- Rai rai..
En ota koskaan viikolla alkoholia ja viikonloppuna juon sen yhden lasin viiniä illalla ruoan kanssa lapseni mentyä nukkumaan. Silloinkin on mummo hoitamassa muksua. Eli aina yksi täysin vesiselvä aikuinen. Jos ja kun haluan käydä juhlimassa, lapseni lähtee viikonopuksi mummolaan, silloin voi ottaa vähän enemmänkin, kunhan ei aivan tolkuttomasti.
..ja krapulan saa kärsiä rauhassa. :D- no niin
Yksi lasi viiniä ja mummo hoitamassa lasta! Älä nyt hyvä ihminen liioittele. Ei kait nyt lasi tai pari viiniä niin kauheasti nuppiisi hujahda ettet itse pysty lastasi hoitamaan. Mistä luulet lapsesi oppivan itse käyttämään alkoholia, ellei hän sitä näe koskaan kotona elegantisti otettavan. Et pysty varjelemaan lastasi siltä ettei hän näkisi kuitenkin muiden juovan alkoholia ja siitäkös mielenkiinto herää kiellettyä hedelmää kohtaan. Aika usein käy niin, että ne nuoret, joiden kotona ei ole koskaan otettu alkoholia, ottavat sitä sitten kyllä itse senkin edestä. Eli se, että kotona ei viinaa käytetä, ei kyllä takaa sitä, etteikö perheen lapset sitä kasvettuaan rupeaisi käyttämään. Yleensä se on juuri päinvastoin!
- mamma30
Meillä asiat on niin, että viina on vienyt isovanhemmat mukanaan. Käyvät synttäreillä jos ei ole ryyppyputki päällä. En anna lasten mennä heille yöksi, eivätkä he kyllä haluakaan. Luottamus on mennyt jo aikoja sitten. En jaksa enää välittää ja huolehtia heistä. Itse en juo ollenkaan.
- n.23
no niin kirjoitti:
Yksi lasi viiniä ja mummo hoitamassa lasta! Älä nyt hyvä ihminen liioittele. Ei kait nyt lasi tai pari viiniä niin kauheasti nuppiisi hujahda ettet itse pysty lastasi hoitamaan. Mistä luulet lapsesi oppivan itse käyttämään alkoholia, ellei hän sitä näe koskaan kotona elegantisti otettavan. Et pysty varjelemaan lastasi siltä ettei hän näkisi kuitenkin muiden juovan alkoholia ja siitäkös mielenkiinto herää kiellettyä hedelmää kohtaan. Aika usein käy niin, että ne nuoret, joiden kotona ei ole koskaan otettu alkoholia, ottavat sitä sitten kyllä itse senkin edestä. Eli se, että kotona ei viinaa käytetä, ei kyllä takaa sitä, etteikö perheen lapset sitä kasvettuaan rupeaisi käyttämään. Yleensä se on juuri päinvastoin!
Luin juttusi ja minua ihmetytti tuo että yleensä ne lapset juovat joiden kotona ei alkoholia käytetä.. se ei pidä paikkaansa, itse teini ikäisenä tuli juotua harva se viikonloppu ja molemmat päivät, kun kotonakin kerran juotiin ja kännisiltä vanhemmilta sai helposti rahaa ja pihistettyä sitä juomaakin. kun taas kaverini jonka kotona ei juotu ei sitä myöskään itse käyttänyt. Kyllä se alkoholin käyttö riippuu ihan omasta itsestä ja opituista malleista. nyt kun itse olen äiti niin en käytä lainkaan alkoholia, en iki maailmassa halua lasteni kokevan samaa kuin minä.
- hmmm....
Luulisi, että aika pelottava kuva tulee lapselle viinistä, jos jo yhden lasillisen takia pitää kutsua mummo paikalle. Hienoista liitottelua, sanoisin. Yhden lasin jälkeen voi lähteä vielä autonkin rattiin, eikä viisari värähdä mihinkään suuntaan.
- Pyyanna
Meillä alkoholista ei tehdä suurta numeroa. Lapseni ovat nähneet että aikuiset saattavat juoda ruuan kanssa lasin viiniä tai saunan jälkeen yhden oluen ja se riittää.
Humalajuominen lasten läsnäollessa on minusta tuomittavaa. - HöpöHöpöHö
Suomessa tuntuu olevan aivan kummallinen käsitys nollatoleranssista, joka muka vääristää suhteen alkoholiin.
Omassa lapsuudessani ei kotonani juotu yhtään enkä ole nähnyt vanhempieni olevan edes "pienessä sievässä"(ei uskonnollista syytä). Kotonani ei ollut pisaraakaan alkoholia.
En ole saanut koskaan "kulttuurishokkia" viinan suhteen. Opiskeluaikanani viinan käyttöni oli aivan samanlaista kuin muillakin tavallisilla opiskelijabilettäjillä(ja koskaan en ole muita päihteitä käyttänyt) Se oli hauskaa aikaa se :-)
Nykyisin juon harvoin, yleensä 1 siideri tai pari paukkua riittää. En koe saavani nousuhumalastakaan enää mitään iloja. Veljeni alkoholin "käyttöhistoria" on ollut ihan samanlaista.
Itse olen kokenut lapsuuteni viinattomuuden erittäin hyvänä ja toteutan sitä lasteni kanssa myös.
Minulla ei yksinkertaisesti ole mitään tarvetta tai syytä ottaa pisaraakaan viinaa lasten läsnä ollessa. Tuskinpa tästä lapsilleni ainakaan traumoja tulee... - heh=)
Itse olen lähes abso, enkä juo kuin silloin kun lapsi on hyvässä hoidossa.. N. 1 kerran vuodessa. Silloinkaan en juo itseäni känniin.
Mieheni juo yleensä silloin kun lapsemme ei näe.
Lapsi on toki nähnyt isällää kaljapullon. Mieheni ottaa n. 1 kerran kuukaudessa jotain. Ei juo itseään humalaan ellei ole juhlimassa jossain muualla kuin kotona.
Sinuna käyttäytyisin ihan normaalisti, fiksusti, enkä tekisi asiasta mitään suurta haloota.
Humalaiset eivät saa tulla lapseni lähelle, eikä meille kylään. - on sellainen
tilanne, että mies on absolutisti, mutta itse otan joskus. Aluksi en näyttänyt lapsille, että äiti ottaa, vaan laitoin lapset nukkumaan ja lähdimme sitten vasta tansseihin, kun lapsenvahti oli tullut. Mutta nyt, kun lapset ovat hieman isompia(alakouluikäisiä), olen joskus kivassa porukassa, esim.juhannuksena, ottanut hieman lasten aikanakin. Oppivat siihen, että kyllä äiti ottaa, mutta ei usein eikä paljoa. Ja meillä on tietyt juhlat, mihin viinaa ei sekoiteta, sellaisia on joulu ja tähän asti ollut juhannus, poikkeus oli viime vuosi, pääsiäinen ja kaikki juhlat, mitkä ovat lapsille tärkeitä.
- saunasiideri
kyllähän sitä aina sen yhen voi ottaa lapsen läsnäollessa, omelle lapselle ainaki haluun näyttää tai opettaa kohtuullisen alkon käytön esim viiniä ruuan kanssa tai sauna kalja.. en haluu että lapsi saa käsityksen että tää maailma olis raivo raitis
- Kahden lapsen isä
meillä on 4v tytöt,pienestä asti ovat tottuneet,et iskä ja äippä juo aikuisten juomia vaikka pullonsuusta. jos tehdään drinkki, se tehdään aikuisten lasiin josta tytöt ei saa juoda edes maitoa,siis erilainen lasi! tytöt tietää ja on tiennyt alusta asti,että on "isin kaljalimsa ja äitin siiderilimsa" jota ei lapset saa juoda, eikä ole ollut ongelmia! ja terassilla olemme käyneet ja kylpylöiden allas baareissa, mutta kun se on luonnollista se ei lapsia ihmetytä. eli jos käytätte alkoholia yleensäkkin, ei missään nimessä nollatoleranssi ja tämä on vain minun mielipide!!!!!
- vuosimalli:D-91
meillä vanhemmat Punaviinilasillinen illallisen yhteydessä sunnuntaisin (vaikka ei mitään uskonnollisia ollakaan, ei kuuluta kirkkoon) "pyhäruoan" tai pikemminkin "hienon" ruoan kanssa. Lapsien katsellessa ei sais juoda itteään känniin. pieni naukkailu on ihan hyvä. Itselläni on tullut traumoja siitä, kun isoveljeni tuli kerran tai aika montakin kertaa kotiin kännissä (kun olin ala-asteella ja ylä-asteella) ja rupesi siinä juttelemaan ja kysymään kaikkea kiusallista. Pelästyin vähän. Alkoholi juhlajuomana on ok, jos lapsille annettaisiin kuva, että sitä juodaan vain , jos on jotakin juhlan aihetta, hyvän hienon ruoan kanssa ja kohtuudella (ei räkäkännejä!)
- kahden lapsen isä edelleenkin!
vuosimalli:D-91 kirjoitti:
meillä vanhemmat Punaviinilasillinen illallisen yhteydessä sunnuntaisin (vaikka ei mitään uskonnollisia ollakaan, ei kuuluta kirkkoon) "pyhäruoan" tai pikemminkin "hienon" ruoan kanssa. Lapsien katsellessa ei sais juoda itteään känniin. pieni naukkailu on ihan hyvä. Itselläni on tullut traumoja siitä, kun isoveljeni tuli kerran tai aika montakin kertaa kotiin kännissä (kun olin ala-asteella ja ylä-asteella) ja rupesi siinä juttelemaan ja kysymään kaikkea kiusallista. Pelästyin vähän. Alkoholi juhlajuomana on ok, jos lapsille annettaisiin kuva, että sitä juodaan vain , jos on jotakin juhlan aihetta, hyvän hienon ruoan kanssa ja kohtuudella (ei räkäkännejä!)
niistä traumoista... meidän kirkossa voi ottaa arkenakin, mitä luulet millo papit ottaa??? saattaa viran toimituksessa... sama se o meil paskan heittäjil ja paskan tarjoojil....
- Alkoholi
Omaan nuoruuteeni kuului alkoholi ja joskus otettiin koviakin kännejä, silloin se tuntui normaalilta. Jälkeenpäin tuntuu lähinnä ääliömäiseltä käytökseltä, joskaan mitään ikävää ei näiden kännäilyjen takia sattunut.
Alkoholin jätin lähes kokonaan pois, kun lapsi syntyi. Juon joskus lasillisen viiniä tai kesällä siiderin. lapsi on kyllä nähnyt minun näitä juovan, mutta humalassa ei ole nähnyt minua koskaan. Sillä päätin, ettei lapseni tarvitse nähdä humalaista äitiä ikinä.
Kai se oli ollut itselle tarpeeksi rankkaa lapsena nähdä oma äiti humalassa.
Minä en pidä humalaisista ihmisistä, ehkä jopa pelkään niitä ja niiden arvaamatonta käytöstä.
Lapseni menee ensi syksynä yläasteelle ja silloin saattaa alkoholikin astua viikonloppuihin mukaan. Olemme kyllä keskustelleet alkoholista ja juomisesta. lapsellani ei näytä itsekseen olevan tarvetta siihen, mutta kaverit saattavat vaikuttaa asiaan. En todellakaan toivo oman lapseni kännissä toikkaroivan pitkin kaupunkia. Sillä olen nähnyt humalaisia lapsia liian paljon kaupungilla. Minä en voi estää lasta juomasta, mutta yritän vaikuttaa siihen, että siitä ei tule elämän sisältö ja viikonloppujen ainut huvi.
Minkä ikäisenä nyky nuoriso aloittaa alkoholi kokeilut?- 66544787578
Jotkut saattavat aloittaa jo ennen ylä-astetta ja jotkut yl'-asteen aikana (suurin osa) jossain 8 ja 9 luokan aikana. Minua enneminkin naurattaa isän jutut kun hän juo, ei ole aggressiivinen tai muuta kännissä. Hän juo n.1 kerran kuukaudessa. helposti saattaa mennä se kori mutta silti täysin hallinnassa
ja juttu lentää. - nellaritu
hei.minulla sama vaiva ja on alkoholi ongelmia.minulla kaksi tyttöä 19 ja 15 vuotiaat.nuorempi isållä eli huoltaja hän.minä muutin turusta pohjois karjalaan mies ystäväni kans,koska tämä on hänen kotiseutua.minä olen aina halunnu asua maaseudulle ja mulla paha olla, että pääsisi pois juomisesta. mulla ikävä tyttöjä kaupunki minulle ei sovi ym...mun nuorempi tyttö eveliina on yläasteella ysillä ja menoa riittää hienoa että pärjäät ja huolta pidät lapsestasi.vastaile mulle
- Nyx
Kotiintuloajat on kyllä keksitty ja ainakin omat vanhempani aikoinaan pitivät noin 16-vuotiaaksi asti tiukkaa kontrollia: aikaiset kotiintuloajat,yöpyminen kaverin luona vain erityistapauksissa ja hyvin vähäinen viikkoraha kyllä huolehtivat siitä ettei kadulla roikkuminen onnistunut.
Mielestäni yläasteikäinen on aivan selkeästi vielä lapsi jolle ei tarvitse antaa vapautta kaupunkikännäilyyn. Suomi on yksi harvoja maita, jossa olen edes nähnyt humalaisten alaikäisten kansoittavan katukuvaa. Kasvava nuori ei saisi käyttää alkoholia ollenkaan, jo terveyssyistä.
En itse juo ollenkaan alkoholia, joten saa nähdä miten tuo "sivistyneeseen juomakulttuuriin kasvattaminen" tulee onnistumaan sitten kun on omia lapsia. Omasta mielestäni vanhemmat saavat kyllä juoda sen 2 lasia viiniä/olutta, mutta siihen sen pitäisi jäädä.
- kahden äiti....
Itse en ota alkoholia lasten nähden, mies on saattanut ottaa silloin tällöin 1-2 saunaolutta.
Kännäämistä lasten aikana en hyväksy. lapset kerkiävät kyllä vanhempina sitten lukemaan lehdistä ja uutisista niitä viinan haittoja, kulttuurishokkia ei tässä asiassa suomessa kyllä voi tulla koska suomihan on suur kuluttaja alkoholissa.
Itse otan siideriä vain kun lapset ovat mummulassa hoidossa, silloinkin otan kohtuudella, krapulaa en itselleni hanki ikinä. - niin tekee
lapsesikin. Jos et ryyppää niin ei se lapsellesi kulttuurishokkia myöhemmin aiheuta. Päinvastoin. Antaa lapselle paljon turvallisemman kasvuympäristön ja tulevaisuuden kun ei koko ajan lipitellä siellä ja täällä.
Lapset ei ole tyhmiä. Monasti he ovat paljon viisaampia kuin aikuiset. Aikuiset vain osaavat kehittelevät itselleen kaikenlaisia puolustautumiskuvioita sen suhteen milloin ovat muka OIKEUTETTUJA juomaan vähän viiniä siellä tai saunakaljoja tuolla.
Kuka pystyy antamaan lapselle puhtaan lapsuuden?- näin on
Mutta kuka on puhunut ryyppäämisestä?
- näin on
näin on kirjoitti:
Mutta kuka on puhunut ryyppäämisestä?
Minä!
Ja kaikesta muustakin typerästä, jatkuvasta alkoholilla läträämisestä.
- .................
Hei.
Uskon, että muutama saunakalja tai silloin tällöin terassilla istuskelu tai sivistynyt viinilasillinen ruoan kanssa ei aiheuta lapselle ongelmia.
Itse olen perheestä, jossa alkoholia on käytetty aivan liikaa, vaikka päälle päin tätä ulkopuoliset eivät ole nähneet (vanhemmat käyvät töissä, on talot jne.) Olen todistanut myös seuraavan päivän krapulassa sohvalla makaamista ja oksentelua ja lapsille tiuskimista ja perheen lomamatkoilla ryyppäämistä. Kaiken kokemani vuoksi minulle on tullut erittäin ahdistunut suhtautuminen alkoholiin. Olen täysin raitis ihminen ja en suostu juomaan edes pisaraa alkoholia. Niin tiukkapipoiselta kuin kuulostankin, niin en edes sellaista juo, missä on tyyliin 0,0..002 prosenttia alkoholia.
Tämän takia olen päättänyt, että minun lapseni eivät koskaan tule todistamaan vanhempiensa juomista tai krapulapäiviä. samaten jos naimisiin menen, niin juhlissa ei tarjota alkoholia. Jne.
Uskon, että asialla on myös jotain tekemistä 10 vuotta jatkuneen masennukseni ja ahdistushäiriöiden syytä.
Jos haluaa enemmän ottaa, niin minusta kyllä miljoona kertaa parempi vaihtoehto on laittaa lapset mummolaan ja hakea vasta kun krapula on ohi. - jukka3478
Itse en juo ollenkaan ja vaimoki tosi harvoin, ehkä pullo olutta kuukaudessa.
Lapset tosin eivät välttämättä seuraa aina vanhempien jalanjälkiä. Alkoholistin lapsesta voi hyvin tulla apsolutisti ja toisin päin. Oikea suhtautuminen alkoholiin on vaikea määritellä, mutta oma esimerkki tietysti jotenkin vaikuttaa kunhaan aineesta ei tehdä kielettyä hedelmää. - Hieno otanta!
Vähän kuin gallup. Ja tuloskin on selkeä, 95% Suomalaisista käyttvät alkoholia hyvin vähän ja loput viisi ei yhtään!
Viinan myynnin perusteella tässä nyt jotkut
valehtelee!
Itse käytän alkoholia "runsaasti", eli 10-20 annosta/vko, mutta minunkin kulutukseni kun on suomalaisittain vielä pientä.
Saa ottaa jos osaa käyttäytyä, eikä juo itseään tunneliin. Lapsilta ei alkoholia kannata piilotella, koska se on osa tätä yhteiskuntaa. Ja sitä näkee tv:ssä, kaupungilla, joka paikassa. Ei pidä luoda siitä myyttiä.- Suurkuluttaja.
Mä en häpeä juomistani.
Olen 13v tytön yksin/yhteishuoltaja,ja itse kohta 40.
Juon olutta varmaankin joka päivä töiden jälkeen.
Juon yleensä muutaman.. ehkä sixpäkin,illan aikana mistä en tule juovuksiin,vaan saan ajatukset kasaan ja tyhjennettyä päivän kuonat päästä.
Tyttären kanssa olen puhunut asiasta ja hän viihtyy kanssani siitäkin huolimatta että käytän alkoholia.
Olen sitä mieltä että viina on viisasten juoma ja juomalla ei kuitenkaan viisastu. - kolmen tytön isä
Suurkuluttaja. kirjoitti:
Mä en häpeä juomistani.
Olen 13v tytön yksin/yhteishuoltaja,ja itse kohta 40.
Juon olutta varmaankin joka päivä töiden jälkeen.
Juon yleensä muutaman.. ehkä sixpäkin,illan aikana mistä en tule juovuksiin,vaan saan ajatukset kasaan ja tyhjennettyä päivän kuonat päästä.
Tyttären kanssa olen puhunut asiasta ja hän viihtyy kanssani siitäkin huolimatta että käytän alkoholia.
Olen sitä mieltä että viina on viisasten juoma ja juomalla ei kuitenkaan viisastu.meilläkin juodaan ja lapset viihtyyy...mutta niistä pidetään huolta..jos juot lapsesi nähden kohtuullisesti se ei tee lapsestasi holistia...onko parepi opettaa lapselle kotona juomatapoja vai antaa lapsen opetella niitä kaupungilla "kavereitten" kanssa??
- viisas......
tekstistäsi saa jo heti kuvan että näköjään itse olet jo perillä ja tiedät miten on hyvä toimia.. olet siis viisas! itse sain lapsuudessani nähdä kaikki alkoholin pahuudet ja vielä jatkuu... älä anna lapsesi nähdä tolkutonta juomista!
- rapidos
Jos vanhemman olemus muuttuu ja henki alkaa haista vaatii se vastausta niin lapsen kuin aikuisen mielestä.
Muutoin on niin oluet kuin muukin viina käytössä
vaarallinen liiallisena.
Minun mielestäni myös hysteerinen viinan pakoilu saa ko. aineen näyttäytymään kummallisena lapsen mielessä.
Ja alituinen ratkutus vie aikuiselta sen vähänkin ilon sen nauttimisesta.
t.erv Kyseisestä asiasta voi olla hyvin monta mieltä. Ensimmäisenä tulee tietenkin mieleen, että ei liiallista alkoholinkäyttöä lapsiperheessä, vaan otetaan kohtuudella, ja mielellään mahollisimman vähän. Tiedän muutamia hyviä esimerkkejä, että vanhemmat ovat käyttäneet alkoholia ihan siitä lähtien kun lapset ovat olleet pieniä, niin lapsetkin ovat isoksi tultuaan alkaneet myös sitä ottaa. Lapset on kasvatettu tällöin siihen, että on ihan luonnollista vetää kännit työviikon päätyttyä, tai kyläillessä, tai vieraiden ollessa. Vähän juntahtavissa työläisperheissä, ja ehkä muissakin, voi edellämainittu olla aika yleistä.
Kuitenkin kun maalaisjärjellä ajatellaan, niin onko liika raittiuskaan välttämättä hyväksi. Jos alkoholiin suhtaudutaan perheessä hyvin kielteisesti, ja sen vaaroista lapsille usein saarnataan, niin siinähän se tulee sitten se kielletyn hedelmän maku, jolloin lapset sitten saattavat isoksi tultuaan, ja jopa teini-iässäkin jo, retkahtaa alkoholiin. On varmasti hyvin yksilöllistä, miten missäkin perheissä lapset vanhempiensa alkoholin käyttöön tai raittiuteen suhtautuvat. Joissakin perheissä jossa vanhemmat juovat usein, niin alkavat lapsetkin niin kuin edellä mainitsinkin, kasvettuaan juomaan myös. Jotku taas sitten haluavat välttää alkoholia, koska eivät halua samanlaiseksi kuin vanhempansa, etenkin jos alkoholinkäyttö on ollut kohtuutonta ja siitä on ollut haittaa perheelle. Jos perheessä suositaan raittiutta, niin alkoholista saarnaamista tulisi mielestäni välttää, koska siitä tulee justiin se kielletty hedelmä. Mielestäni tässä alkoholiasiassa perheissä kannattaisi noudattaa kultaista keskitietä, eli ei käyttää liikaa, eikä ihan täysin absolutistiksikaan ryhtyä. Saunakaljat tai lasi viiniä on ihan ok joskus silloin tällöin, tilanteet ja paikat tietysti huomioiden.- pöhköpertta
Mun lapsuudessa viina virtasi, kai sekin vaikuttaa että asuttiin kasarmilla ja isipappa oli hieman korkeammassa asemassa. Mitään traumoja en tästä saanut, mutta vahinkoja oli toisinaan sattua..
Oman lapsemme kanssa olemme ottaneet linjan, että aina on toinen vanhemmista vesiselvä, eikä toinenkaan huppelia pahemmassa kunnossa koskaan lapsen läsnäollessa. - toimitaan
Keski-euroopan maissa, joissa alkoholia saa joka paikasta halpaan hintaa ja sen käyttö on arkipäiväistä, ei näy nuoria kaduilla ympäripäissään sekoilemassa.
- suomessa toimittaisiin
samalla tavalla niin alkoholismi nousisi edelleen kasvuun, vai muistatko mitä tapahtui kun alkoholin hintaa laskettiin? kyllä se niin on että me suomalaiset emme osaa käyttää alkoholia niin kuin eurooppalaiset, jos nyt annettaisiin vapaammat kädet alkoholin saantiin ja hintakin laskisi niin muutaman vuoden kuluttua terveydenhoitomme romahtaisi kun olisi niin paljon erilaisista alkoholin tuomista sairauksista kärsiviä ihmisiä hoidossa. samoin kävisi mielenterveyspalveluiden ja unohtamatta väkivaltarikollisuutta.
- noelle
suomessa toimittaisiin kirjoitti:
samalla tavalla niin alkoholismi nousisi edelleen kasvuun, vai muistatko mitä tapahtui kun alkoholin hintaa laskettiin? kyllä se niin on että me suomalaiset emme osaa käyttää alkoholia niin kuin eurooppalaiset, jos nyt annettaisiin vapaammat kädet alkoholin saantiin ja hintakin laskisi niin muutaman vuoden kuluttua terveydenhoitomme romahtaisi kun olisi niin paljon erilaisista alkoholin tuomista sairauksista kärsiviä ihmisiä hoidossa. samoin kävisi mielenterveyspalveluiden ja unohtamatta väkivaltarikollisuutta.
Minä en alleviivaa kokonaan väitettä että jos vanhemmat juo niin sitten juo lapsikin!
Äitini on 3 lapsen yksinhuoltaja ja on aina juonut paljon mutta vain viikonloppuisin.Nyt minä ja sisarukseni ollaan jo aikuisia ja minulla ja veljelläni on jo omia pieniä lapsia.Veljeni ja siskoni juovat kyllä melkein joka viikonloppu mutta minä en!En ole täysin absolutisti mutta juon TODELLA harvoin juuri sen takia kun katsoin äitini ryyppäämistä nuorena ja jouduin useasti hoitamaan pikkusiskoani kun äiti oli baarissa tai kotona kännissä.
Minäkin join alkoholia ennen raskauttani mutta päätin että lapseni ei taatusti tulisi ikinä näkemään minua kännissä eikä kärsimään vanhempiensa juomisesta niin kuin minä joten olen ollut nyt 4 vuotta lähes juomatta.Exältäni,lapsen isältä en missään vaiheessa kieltänyt juomista pojan aikana mutta hän onneksi lopetti sen myös.En ole koskaan juonut edes yhtä siideripulloa kun poika on kotona vaikka hän nukkuisikin.Juon ainoastaan silloin kun hän on mummulassa ihan toisessa kaupungissa enkä tietenkään aina silloinkaan.Tämän 4 vuoden aikana olen ollut vain kerran todella kännissä.Minä en tuomitse ihmisiä jotka juovat lastensa aikana mutta itse kärsittyäni äitini juomisesta päätin että minä en taatusti aiheuta samaa tuskaa ja häpeää lapselleni!
- 23 -vuotiaaksi absolutistina
joskus 6-7 vuoden ikäisenä huomasin keittiönpöydällä lasin, jossa näytti olevan mehua. no minähän otin lasin ja otin yhden suullisen. sitten tajusin, että se on viiniä ja juoksin sylkemään kaiken suusta lavuaariin. jäi niin paha maku suuhun, että siinä vaiheessa, kun teininä "ois pitäny" ottaa tuttavuutta alkoholiin, niin lykkäsin sitä, niin pitkälle, että olin reilusti yli parikymppinen ennen kuin join ensimmäisen siiderini.
aluksi humaltuminen tuntui ihan kivalta (varsinkin, kun tulin hiprakkaan ihan kahdesta siideristä), sitten 6 siiderin jälkeen seuraavan päivän pieni päänsärky sai aikaan sen, että nyt 28-vuotiaana juon todella harvoin, todella vähän.
omat vanhempani joivat ollessani ala-asteikäinen joka viikko vähintään saunakaljat/viinit, mutta heidän parisuhdeongelmien myötä juominen lisääntyi ja sekin lisäsi omaa suhdettani alkoholiin ja vannoin ylä-asteikäisenä, että en ikinä koske alkoholiin.
olen iloinen siitä, että en ole riippuvainen alkoholista, enkä ole koskaan ollutkaan. jos joskus saan omia lapsia, niin haluaisin heidän luovan yhtä hyvän suhteen tähän viisasten juomaan. joskus otetaan pari, mutta humalahakuinen juominen ei ole välttämättä kivaa kenellekään.
nykyään isäni juo joka päivä jonkin verran, pystyy silti käymään töissä ja äiti juo vapaapäivinä joskus enemmän joskus vähemmän. mutta ah niin lukemattomia kertoja olen kuullut "nyt mä lopetan sen viinan kanssa läträämisen". näkis vaan!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2822574Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3001379- 1081251
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n831241Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi971188Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n581185- 441042
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi71946Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa22890- 33797