Heissan! Saatiin tossa kissan nuorukainen pari päivää sitten ja mietin tässä nyt vain että onkohan mitenkään mahdollista OPETTAA kissaa sylikissaksi? Jos on niin mitenkä se on mahdollista...
Miten opettaa sylikissaksi?
10
6416
Vastaukset
- DFGFG
ei pysty..ei kissan luonnetta voi muuttaa..kannattaa vaihtaa kissa jos haluaa semmosen sohvakaverin...muuten se harmittaa sitten
- ....
Niin no, toivottavasti kukaan ei mene sen takia kissaansa vaihtamaan, kun se ei tykkää olla sylissä.
Mutta tosiaan kissoja ei voi oikein opettaa sylikissoiksi, koska kissat ovat erilaisia. Esim. meillä toinen kissa ei ole koskaan viihtynyt sylissä vaan alkaa heti kiemurrella. Toinen taas tulee aina sohvalla istuessa syliin nukkumaan. Ei kannata ainakaan väkisin pitää kissaa sylissä, jos se ei siinä tahdo olla. Parasta on antaa kissan itse tulla syliin. Toki pentuja voi vähän yrittää totuttaa siihen, että niitä pidetään sylissä. - sylikatti meiltä
.... kirjoitti:
Niin no, toivottavasti kukaan ei mene sen takia kissaansa vaihtamaan, kun se ei tykkää olla sylissä.
Mutta tosiaan kissoja ei voi oikein opettaa sylikissoiksi, koska kissat ovat erilaisia. Esim. meillä toinen kissa ei ole koskaan viihtynyt sylissä vaan alkaa heti kiemurrella. Toinen taas tulee aina sohvalla istuessa syliin nukkumaan. Ei kannata ainakaan väkisin pitää kissaa sylissä, jos se ei siinä tahdo olla. Parasta on antaa kissan itse tulla syliin. Toki pentuja voi vähän yrittää totuttaa siihen, että niitä pidetään sylissä.Meillä löytyi todellinen syli-ja läheisyyskissa silloin kun tahtoo. Nukkuu yöt jalkopäässä, aamulla tulee syliin kun lukee lehteä, sohvalle saat varmasti sen syliin tai viereen. Mutta joskus on vaikea ymmärtää, milloin saa silittää, voi saada hampaista ihan milloin vaan. Ensin nuolaisee ja sitten puree!! Mutta silti niin ihana.
Pitäis vaan saada jotenkin oppimaan että turkkia harjataan. - Anonyymi
Voi kyllä
- luulaa3
Kissat usein ovat mitä ovat, mutta monet tulevat enemmän sylikissoiksi iän myötä, mutta eivät kaikki. Tärkeintä on että annat kissan tulla syliin/rapsutettavaksi silloin kun se haluaa etkä koskaan pakota sitä ettei ala pelätä syliintuloa. Vähän voit yrittää houkutella sitä rapsuttamalla tai nameja tarjoamalla. Älä koskaan ota kissasta kiinni niin ettei se pääse vapaasti lähtemään, ellei se siitä pidä, koska silloin sille yleensä tulee pakokauhu jos se on arempi. (Tietenkin esim. lääkkeen annon yhteydessä kissasta on voitava pitää kiinni eli täytyy sitäkin joskus harjoitella eli sitten vaan rauhallisesti ja tiukasti mutta satuttamatta.)
- imme 2J
Juu hyvä että tämä tuli selväksi. En ole ottanutkaan sitä syliin väkisin. Ihan aluksi otin ja tykkäsi ollakkin sylissä ( tai sitä sitten vain jännitti niin paljon uusipaikka ^^) mutta nyt näyttää olevan aivan liian paljon uusia hajuja haisteltavana ettei syliin jouda. Koko ajan se kyllä puskee ja kyllä se luokse tulee kun kyykistyy... ^^ Tämä pikkane on siinä mielessä hauska tapaus että lähellä pitää olla koko ajan joku ihminen. Se tulee nukkumaanki tuohon työpöydälle kun olen koneella ja jos se jää yksin johonkin huoneeseen vaikka se näkisikin minut niin alkaa maukumaan ja tulee luokse. :'D On tämä vain niin ihana tapaus että vaihtamaan en tod. halua lähteä.
- Briita
Tuossa jo saitkin neuvoja, miten araksi kasvanutta pentua voi totutella syliin, Toisista tulee ajan myötä luottavaisempia, mutta väkisin kissaa ei voi pidellä.
Mutta hellyydenkipeä sylikissa tulee parhaiten sellaisesta pennusta, jota on pienestä asti pidetty sylissä. Lapsiperheiden pennuista tulee yleensä kaikista herttaisempia, ellei lasten ole annettu rääkätä niitä, lapsethan rakastavat silitellä ja hellitellä kaikkia eläimiä ja silittelevät niitä joka päivä.
Pentutehtailijat eivät aina välitä totutella kissoja ihmisystävällisiksi, niille riittää että emo hoitaa pennut luovutusikään, jolloin ne voi vain myydä.
Kävin kerran maatalon isännältä kysymässä, josko talossa olisi kissanpentuja. Navetassa olikin emokissa kahden etukäteen varatun pennun kanssa. Siellä saivat emonsa kanssa kasvaa luovutusikään saakka, ja juoksivat minuakin karkuun heinien alle pitkin nurkkia. Ei sellaisista pennuista tule halikissoja koskaan, hyviä hiirikissoja kyllä. Isännän olisi pitänyt pitää niitä tuvassa ja totutella ihmisiin pienestä pitäen, varsinkin jos aikoi niitä kerrostaloasukkaille.
Sylikissaa halutessanne katsokaa siis mistä otatte ja suostuuko pentu olemaan sylissä jo siinä hakiessanne. Ellei halua, jättäkää ottamatta tai päättäkää hyväksyä sen etäisempi luonne. Tai käykää hellimässä sitä usein jo pentuaikana jos tiedätte paikan, mistä aiotte sen ottaa. - tiituska80
Hyviä ehdotuksia tuolla jo ollutkin, ja kyllä se niin on et kissan luonne on se suurin tekijä! Ja kovasti kirjoissa mainostetaan sitä et pentuja täytyy sosiaalistaa ihmisiin, muuten ovat tosi arkoja eivätkä totu sylittelyyn ollenkaan.
Mä olen itse saanut oikein sylikissan, mut hän onkin otettu lapsiperheestä missä 4 alle kouluikäistä lasta olivat kesän äidin kanssa pentuja hoitaneet =)
Olen kuitenkin huomannut et jos kissasta ei välitä ja jättää huomioitta, kampeavat monesti syliin.. Itse pelkäsin pienenä mummon äksyä kissarouvaa ja välttelin sitä kaikin keinoin. Ja kissahan "rakastui" muhun, olin ainut kenen syliinkin tunki kehräämään. Samoin muuallakin kyläillessä annan eläinten ensin ottaa kontaktia muhun, ja monet ei-sylikissat ovat tulleet ihan syliin asti huomiota ja rapsutuksia kerjäämään ;) - aikaa
Joka päivä varaa rauhallista aikkaa pitää sylissä. Jutustella ,kammata ,harjata turkkia.Silitellä hieroen kevyesti että oppii tykkäämään.Kissa rohkaistuu ,säännöllisyys tekee siitä rohkeamman.Eläimet käyttäytyy monesti arkuuttaan vähän oudosti.
- Anonyymi
Kissaa ei voi koulutaa syliin mutta on keino jolloin kissa alkaa luottavaam sinuun eli älä ota väkisin syliin ja aina kuin menet kissan ohi niin rapsuta pienesti❤
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 192635
- 441291
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70947Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää138925- 45871
- 61842
- 42806
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44795Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe165766Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis134725