Ruoka

reissumies_

Hei,

lähden kesällä muutamaksi kuukaudeksi töihin Englantiin ja vaikka siellä on tullut vietettyä aiemminkin lomia, haluaisin kysellä tarkempaa tietoa maan ruokakulttuurista. (Majoitun paikallisessa yhteisössä,jossa ruoka ilmeisesti paikallista ja tulee meille talon puolesta)

Itse kammoksun ajatusta pekoni-muna-aamiaisesta, pelkästä täysmaidosta(onko totta ettei saa rasvatonta?), fish&chipseistä ja muusta ainakin jatkuvasti nautittuina. Vatsani ei sietäisi sellaista,herkkä kun on kaikelle vieraalle muutenkin.

Mitkä ovat yleisimpiä perusruokia? Onko niille hyvin kummaa, jos syö aamiaiseksi vaikka puuroa, hedelmää jne. kroissanttien ja hillipaahtoleipien sijaan(yök)? Tummasta leivästä saatavilla mitään verisoita? ;)

Kaikki ravintotieto Englantia koskien tervetullutta.

8

965

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mausteista siedät

      Jos mausteista ruokaa siedät, niin Englannissa kannattaa pistäytyä intialaisissa ravintoloissa. Niitä on siellä paljon ja ruoka erinomaista. Muitakin etnisiä ravintoloita löytyy.

    • tuskin on

      on tarjolla, ja teetä sitä vastoin varmaakin runsaasti. Ainakaan valmiissa aamiaisessa. Kaupasta saa jonkinlaista ruisleipää, skasalaista taitaa olla. Lähes rasvatonta maitoa on toki tarjolla ja toisin kuin Suomessa, se löytyy punaisesta purkista. Todennäköistä on että aamulla o munia ja muroja ja muuta makeaa tarjolla, varmaan myös kyllä hedelmiä. Tosin en ole ollut muussa majoituksessa Englannissa kuin kotonani tai kavereillani ja sieltä on kyllä puuroakin löytynyt (tai sitten ovat ostaneet kun tiesivät minun tulevan).
      En tiedä mihin päin olet menossa, mutta jos olet Lontoo alueella/ etelä rannikolla niin kannattaa harkita oman veden ostamista. Lontoossa vesi ainakin maistuu mielestäni aivan kamalalle ja sairastuinkin siitä muutaman kerran virtsatietulehdukseen.
      Eivät enkut fishiä ja chipsejä koko aikaa syö (ainakaan minun tuttuni).
      Terveellisemmin yrittät koko ajan sydä, silti en ymmärrä sipsejä lounaalla.
      Ihan samoja (tai saman tapaisia) ruoka-aineita siellä on tarjolla kaupassa kuin Suomessa. Jos ei ole mahdollisuutta itse tehdä ruokaa niin en nyt kuitenkaan jaksa uskoa, että pelkkiä rankiksia syötetään koko aikaa.

      • kielimatkalainen

        olin 3 viikkoa oxfordissa ja söin muuten ruisleipää ihan kuten suomessakin. se löytyi nimellä german ryebread. hieman erilaista kuin suomalainen perusruisleipä mutta miusta oli tosi hyvää. siinä oli enemmän täysjyvää ja tosi terveellistä. sitä pitäs löytyä isommista ruokakaupoista


      • Nimetön
        kielimatkalainen kirjoitti:

        olin 3 viikkoa oxfordissa ja söin muuten ruisleipää ihan kuten suomessakin. se löytyi nimellä german ryebread. hieman erilaista kuin suomalainen perusruisleipä mutta miusta oli tosi hyvää. siinä oli enemmän täysjyvää ja tosi terveellistä. sitä pitäs löytyä isommista ruokakaupoista

        myös venäläistyyppistä ruisvuokaleipää: oikein maukasta. Luomukaupoista saa usein ruisleipää, samoin pienistä leipomokaupoista saattaa sellaista saada.
        Lontoossa on nykyään paljon pieniä itäeurooppalaisia ruokakauppoja, joista saa ruisleipää - ja paljon muutakin hyvää.


    • reissumies_

      Osaavatko ne suomea esimerkiksi kaupoissa tai muualla, sillä minua ei huvittaisi puhua englantia koko ajan.

      Paljonko maksaa puhelut suomeen, soitan äidille noin kerran päivässä noi 20 minuuttia.

      Saako kaikista kaupoista suomalaisia lehtiä, kun minua inhoittaa lukea englantilasia roskalehtiä.

    • Nimetön

      olet Englannissa aikaisemminkin ollut, niin onpa kumma, ettet ilmeisesti ole siellä missään mitään syönyt. Siltä vaikuttaa tuon kysymyksesi perusteella.
      Maidosta puheenollen, saatavilla on full milk, semiskimmed ja skimmed milk. On vuohenmaitoa ja soijamaitoa ja riisimaitoa. Jospa noista löytyisi mieleistä?
      Ruokakaupoista saa ihan tavallista ruokaa, samanlaista kuin Suomestakin, jos vieraat ruoka-aineet eivät tunnu kiinnostavan. Mikä estää aamupalaksi hankkimasta jugurttia, leipää ja juustoa, kinkkua, tomaattia, kurkkua jne jos ei pelkkä paahtoleipä maistu? Hedelmiäkin on tarjolla jokaiseen makuun.
      Tee kierros paikallisessa supermarketissa kun olet paikanpäällä, niin huomaat että tavallista ruokaa täälläkin syödään - tosin tarjolla on vaihtoehtoja aivan joka puolelta maailmaa.

      • reissumies_

        edellinen "reissumiehen_" viesti ei todellakaan ollut minulta. Eikö ole ihmisellä muuta tekemistä kun heittää paskaa juttua muiden kustannuksella?

        Kyse ei siis ole siitä, ettenkö pystyisi kaupasta ostamaan hedelmää ja muuta itselle sopivaa ruokaa, vaan kyselin ylipäätään että mitkä ovat perinteisimmät ruoat jne. kun en tule siellä pahemmin itse ruokia ostelemaan, ne kun tulevat ilmaiseksi talon puolesta. turha lähteä itselleen erityisruokia hankkimaan, kun saan ruoan ilmaiseksi.
        Ihan vaan ennakkoon olen utelias tietämään millaiseen rääkkiin vatsani mahdollisesti joutuu ;)

        Ei siellä tietystikään ranskiksia syödä jatkuvasti, mutta itsellä esimerkiksi paljon englantilaisia kavereita, joiden ruokailutottumukset poikkeavat täysin omistani. Aina kun tapaamme ja syömme yhdessä, he eivät syö vihanneksia ollenkaan, ruokajuomana vaan olutta ja hirmuisesti kaiken maailman herkkukeksejä yms. jälkiruoaksi ja naposteluksi joka väliin.. Yksilöitä toki olemme, mutta en halua itse sopeutua ko. tapoihin.


    • mättöä

      Jos ruoka tulee talon puolesta pääset taatusti tutustumaan maan kulinarismiin.

      Aamiainen on melko pitkälti paahtoleipää, kananmunia kaikissa mahdollisissa muodoissa (pääasiassa rasvassa paistettuna), pekonia ja rasvamakkaraa. Puuro on ihan realistinen toive. Lounas on varmaan valkoista leipää majoneesitäytteellä tai makaroonia kilolla juustoa. Illallinen on milloin mitäkin, mutta melko pitkälti puolet lautasen sisällöstä on uppopaistettu rasvassa.

      Itse olen työskennellyt briteissä eri hotelleissa ja tämä oli neljän tähden hotellin ravintolan ruokalista! :) Ravaiseen ja majoneesipitoiseen ruokaan tottuu kyllä...

      Itse ostin lähikaupasta hedelmiä ja valmissalaatteja varsinkin aluksi ´kun en ollut tottunut vielä ruokaan joka jättää parin millin paksuisen rasvakerroksen lautaseen. Suomalaista ruisleipää löytyi yllätys-yllätys paikallisesta Lidlistä! Jos bongaat kaupan nimeltä Waitrose voit käydä koti-ikävän (tai mahaongelmien) yllättäessä ostamassa ruisleipää ja kaikenlaista terveysruokaa johon ko.liike on erikoistunut. Waitrosen valikoimiin kuuluu myös Pandan lakritsa! ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1785
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1174
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1173
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1161
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe