Olen ollut perus kuukausilinssien vakikäyttäjä jo vuosia ja nyt olen harkinnut näitä yötä päivää pidettäviä linssejä. Olen nyt opiskelupaikkakunnallani käynyt instrulla kontrollissa ja sainkin sieltä viime kerralla koeparin yötäpäivää-linsseistä.
Ongelma on kuitenkin se, että minusta optikko ei hoitanut asiaansa kunnolla. Kotipaikkakunnallani, jossa olen aiemmin käynyt, tuo kontrolli hoidettiin paljon tarkemmin (silmän kunto ja linssin liikkuvuus katsottiin huolellisemmin). Tuntui, että instrussa se olisi ollut vain sellainen huoleton vilkaisu, linssien liikkuvutta ei edes katsottu. No ei tämä vielä niinkään vaan antaessa koeparin, optikko sanoi, että laita ne päähän ja tule näyttämään kolmen päivän päästä. Vielä en näitä linssejä ole kokeillut, sillä minua hiukan epäilytti tuo ohjeiden vähäisyys. Kävin näyttämässä silmiäni vielä kotipaikkakunnallani, jossa myös sanoin harkinneeni yötäpäivää-linssejä ja kysyin vähän lisätietoja. Tämä optikko selitti tarkkaan, että ensiksi käydään läpi piilarin laitto silmään ja nukutaan yhden yön yli, jonka jälkeen silmiä tullaan näyttämään ja katsotaan kuinka hyvin mm. sarveiskalvo on yön kestänyt. Tämän jälkeen linssit saavat olla viikon päässä, jonka jälkeen on toinen kontrolli.
Olen aina kuvitellut, että yötäpäivää-linssien kanssa tulee olla vähän varovaisempi, kun ne esim. laittaa silmään. Pitää olla tarkka, että linssit ovat puhtaat, koska ne ovat silmässä kuitenkin 24 h. Tätä käsitystä vahvisti myös tämä toinen optikko. Siksi kysynkin nyt, että voinko turvallisesti laittaa linssit päähän ja käydä näyttämässä vasta kolmen päivän päästä? Jotkut silmät eivät vain kestä näitä linssejä ja saattavat rikkoa sarveiskalvon ja siksi pelkäänkin, että noin voisi käydä. Tuo kontrolli kolmen päivän päästä kuulostaa minuta vain aika pitkältä ajalta täysin uudentyyppisten linssien kokeiluun. Kotipaikkakuntani optikolla huomioitiin jo kun aloitin käyttämään ensimmäisiä linssejäni, että silmäni läpäisevät vähemmän happea ja pukkaavat kasvattamaan verisuonia tuohon pinnalle. Linssini ja nesteeni vaihdettiin ja nyt käytän air optix-linssejä.
Kun sanoin instrun optikolle näistä verisuonista, hän vain kommentoi, että eihän hän voi mennä toisen optikon sanaa kumoamaan. Sillä nyt ei minusta mitään väliä ole kumoaako hän sen vai ei, mutta hän ei tehnyt elettäkään, että olisi tarkastanut silmäni niiden osalta.
Osaisiko joku neuvoa tässä asiassa ja jos on kokemusta omista yötäpäivää-linsseistä niin voisiko kertoa niitä? Tuntui vain niin epäilyttävältä ja kokemattomalta tuo instrun tyyli, että haluaisin tietää onko se ihan normaali käytäntö, vaikka yötäpäivää-linssit onkin kyseessä. Kuitenkin kyseessä on silmäni enkä ihan millaista tahansa riskiä haluaisi ottaa vain välinpitämättömyyden takia. Kiitos jo valmiiksi vastanneille!! :)
yötäpäivää-linssit
2
1154
Vastaukset
- Vähän kokemusta
Käytin kesällä vain pari viikkoa, otin pois ja kun yritin uudestaan laittaa saman linssin se ei onnistunutkaan, vaan oli jo epäsopiva.
Muuten itselleni ei ole sopinut kestolinssit eivätkä pävän linssit ja olen yliherkkä useimmille linssinesteille, joten uutuus on juuri minua varten. Se kaksi viikkoa ainakin sujui ongelmitta ja oli ihana herätä näkevänä
mökilläkin heti aamulla. Käytin vain loma-aikana.
Mitä siihen koulutukseen tulee, olen saanut opastusta vain ensimmäisten kuukausilinssien kohdalla. Silmäni ovat kyllä niin arat, etten haluaisikaan testata linssejä liikkeessä. Laitto ja poisotto on kuin pitäisi mennä jääkylmään veteen, olematta avantouimari. - Onko liian vähän kokemusta
Onkohan liian harvat vasta kokeilleet yötäpäivää linssejä. Toivotaan että ovat hyvät, eli antavat mitä lupaavat. Olisi todella ihanteellista, jos ei tarvitsisi sorkkia silmiä joka päivä. Minusta se haitta on hyvin suuri ja voi aiheutta silmävaurioita. Itselleni ei sovi päivittäin laitettavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3432735Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1191512Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481360Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa56957Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15924Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27904Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo148874- 78862
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar204819En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm57815