paska

pois miten?

kyseessä kerrostalon rappu ollut sama siivooja 10 vuotta ja käsittämättömässä kunnossa. lattiat ovat vihreää muovilaattaa. ihan uskomattomassa kunnossa. mopilla, kun vetä ovat karheat. ja raspoa kokeilin tänään ei mitään vaikutusta. mustia viiruja täynnä. mitä helkkaria teen, kun ehostus on minun vastuulla?

21

2173

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

Räjäyttääkö Ändi vielä tänäpäivänäkin lian pois?

• Laitoshuoltaja

Vanha vaha on käsittääkseni jo kulunut pois. Siksi moppi ei luista ja lika tarttuu helposti vahaamattomaan pintaan.Eipä muuta konstia ole, jos haluaa lattiat taas hyvännäköisiksi, on vahata ne uudelleen. Hankauspesimellä ja vahan poistoaineella irtoaa aika hyvin sitkeätkin tahrat ja jäljet. Siihen vaha päälle niin avot. Itse menen tänään vahaamaan kerrostalon rappua : )

• Laitoshuoltaja

Suosittelen puolimattaa vahaa.

• että olet

laitoshuoltaja. Ainakaan tuon neuvosi perusteella et osaa vahata. Siihen tarvitaan paljon muutakin kuin hankauspesin ja vahanpoistoaine. Toivottavasti sinulla oli tänään mukana joku ammattitaitoinen siivooja, että homma tuli hoidettua oikein.Itse olen vuosien aikana vahannut eräitäkin rappuja joten tiedän miten kova homma se on. Toivottavasti vahaus onnistui eikä asukkaat häiriköinneet työtä:)

• ------
        että olet kirjoitti:

laitoshuoltaja. Ainakaan tuon neuvosi perusteella et osaa vahata. Siihen tarvitaan paljon muutakin kuin hankauspesin ja vahanpoistoaine. Toivottavasti sinulla oli tänään mukana joku ammattitaitoinen siivooja, että homma tuli hoidettua oikein.Itse olen vuosien aikana vahannut eräitäkin rappuja joten tiedän miten kova homma se on. Toivottavasti vahaus onnistui eikä asukkaat häiriköinneet työtä:)

Hei te kerrostalojen rappusiivoojat,mihin aikaan vahaatte käytävien lattioita,onnistuuko päivällä vahaaminen kun asukkaat lipparoivat siellä?

• moppi2
        ------ kirjoitti:

Hei te kerrostalojen rappusiivoojat,mihin aikaan vahaatte käytävien lattioita,onnistuuko päivällä vahaaminen kun asukkaat lipparoivat siellä?

aina joku tallaaja,on laputettu ja PYYDETTY KOHTELIAIMMIN ETTÄ KÄYTÄVÄSSÄ EI LIIKUTA VAHAUKSEN AIKANA.tulos on se että kohteessa jossa useimmiten harvemmin päivisin asukkaat kulkevat,muuttuu ralliksi,on roskat,kauppa,koira tai päiväkävely.ja sitten päälle kuolematon lausahdus:VOI NYT TULI JÄLKIÄ!ja ne jäljet tulee vaikka vahaaja huutaa kurkku suorassa oven käydessä että porraskäytävään tulo on väärin ajoitettu,voitko odottaa parikymmentä minuuttia,ja arvaa vaan odottelevatko?laputus onkin meillä lopetettu,tulee mitä tulee,ei kuitenkaan niin paljoa kuin ilmoituksilla.yöt olisi hyviä vahausaikoja,mutta tämä konekanta pitää sen verran ääntä ettei käy kerrostalossa,jossa jokainen haluaa häiriöttömän yöunen

• Laitoshuoltaja
        että olet kirjoitti:

Olipas kiukkuisen oloinen viesti..No, voin kyllä vakuuttaa, että olen valmistunut heinäkuussa laitoshuoltajaksi.
        Toiseksi, tiedän oikein hyvin, mitä vahaus pitää sisällään: Huolellinen vahanpoisto vahanpoistoaineella matalakierroksisella koneella tummaa/punaista hankauslaikkaa tai harjalaikkaa käyttäen ja sitä hankauspesintä nurkkiin ja skraappaa tarvittaessa. Vanha vaha imuroidaan vesi imurilla (jos on) ja pyyhitään pari, kolme kertaa puhtaalla lattialiinalla. Annetaan kuivua hyvin ennenkuin levitetään uusi vahakerros. Myös portaat ja niiden sivustat peruspestään ja kuivuneelle pinnalle kivisuojaa. Myös seinät olen aina taulumopilla pessyt ennen vahausta. Vahan kuivumisaika pullon/kanisterin kyljessä. Toisen kerroksen lisääminen tarvittaessa, jos tarve vaatii.
        En mielestäni aiheuttanut vakavaa häiriötä rappulaisten elämänmenossa, vahaus-lappu oli jo viikon ennen vahausta rapun ikkunassa tarkkoine aikoineen. Ja kun jonkun on päästävä jonnekin, eihän sitä voi tietenkään estää. Hyvin ymmärtäväisiä ihmiset ovat olleen ja tyytyväisiä tulokseen, olen vahannut nyt talon raput kauttaaltaan.
        Ja mitä tulee homman kovuuteen, mitä kirjoitit, se ON kovaa työtä. Siksi otin rapun kerrallaan. Koko päivähän siinä meni mutta olin erittäin tyytyväinen tulokseen.
        Alkuperäinen kirjoittaja kysyi, miksi moppi ei luista, siihen vastasin. En ruvennut erittelemään vahauksen eri vaiheita sen tarkemmin.

• Laitoshuoltaja
        Laitoshuoltaja kirjoitti:

Olipas kiukkuisen oloinen viesti..No, voin kyllä vakuuttaa, että olen valmistunut heinäkuussa laitoshuoltajaksi.
        Toiseksi, tiedän oikein hyvin, mitä vahaus pitää sisällään: Huolellinen vahanpoisto vahanpoistoaineella matalakierroksisella koneella tummaa/punaista hankauslaikkaa tai harjalaikkaa käyttäen ja sitä hankauspesintä nurkkiin ja skraappaa tarvittaessa. Vanha vaha imuroidaan vesi imurilla (jos on) ja pyyhitään pari, kolme kertaa puhtaalla lattialiinalla. Annetaan kuivua hyvin ennenkuin levitetään uusi vahakerros. Myös portaat ja niiden sivustat peruspestään ja kuivuneelle pinnalle kivisuojaa. Myös seinät olen aina taulumopilla pessyt ennen vahausta. Vahan kuivumisaika pullon/kanisterin kyljessä. Toisen kerroksen lisääminen tarvittaessa, jos tarve vaatii.
        En mielestäni aiheuttanut vakavaa häiriötä rappulaisten elämänmenossa, vahaus-lappu oli jo viikon ennen vahausta rapun ikkunassa tarkkoine aikoineen. Ja kun jonkun on päästävä jonnekin, eihän sitä voi tietenkään estää. Hyvin ymmärtäväisiä ihmiset ovat olleen ja tyytyväisiä tulokseen, olen vahannut nyt talon raput kauttaaltaan.
        Ja mitä tulee homman kovuuteen, mitä kirjoitit, se ON kovaa työtä. Siksi otin rapun kerrallaan. Koko päivähän siinä meni mutta olin erittäin tyytyväinen tulokseen.
        Alkuperäinen kirjoittaja kysyi, miksi moppi ei luista, siihen vastasin. En ruvennut erittelemään vahauksen eri vaiheita sen tarkemmin.

Ai niin..ettei vielä jotain puuttuisi niin kuivauslasta eli teräväkuivain vanhan vahan "keräämiseen" lattialta.

• Laitoshuoltaja

Ja kaiteet pesin kokonaisuudessaan. Jäiköhän vielä jotain mainitsematta?

• Laitoshuoltaja

Valaisimetkin pyyhin ja tietysti patterit, ikkunat...olihan siinä työtä. jalat olivat aika poikki illalla.

• taisin olla

vähän ilkeä, mikä ei ollut tarkoitus. Mutta kun olen tavannut sellaisia siivoojia jotka tosiaan vähän hankauspesimellä rapsuttelee vahoja ja eikun uutta vahaa päälle. Ja kauniisti kiiltää ja hyvä tuli. Siis tekijän mielestä.
        Ison urakan olet eilen tehnyt. Toivottavasti et joutunut yksin tekemään. Meillä tehdään rappujen vahaus parittain, vaikka muut hommat tehdään yksin.

• Laitoshuoltaja
        taisin olla kirjoitti:

vähän ilkeä, mikä ei ollut tarkoitus. Mutta kun olen tavannut sellaisia siivoojia jotka tosiaan vähän hankauspesimellä rapsuttelee vahoja ja eikun uutta vahaa päälle. Ja kauniisti kiiltää ja hyvä tuli. Siis tekijän mielestä.
        Ison urakan olet eilen tehnyt. Toivottavasti et joutunut yksin tekemään. Meillä tehdään rappujen vahaus parittain, vaikka muut hommat tehdään yksin.

No problemos : )
        Onneksi sain kaverin auttamaan ja työ helpottui huomattavasti. Hyvää tulevaa kevättä(tosin ollut jo joulusta alkaen..) sinulle ja työniloa!

• dfghsgh
        moppi2 kirjoitti:

aina joku tallaaja,on laputettu ja PYYDETTY KOHTELIAIMMIN ETTÄ KÄYTÄVÄSSÄ EI LIIKUTA VAHAUKSEN AIKANA.tulos on se että kohteessa jossa useimmiten harvemmin päivisin asukkaat kulkevat,muuttuu ralliksi,on roskat,kauppa,koira tai päiväkävely.ja sitten päälle kuolematon lausahdus:VOI NYT TULI JÄLKIÄ!ja ne jäljet tulee vaikka vahaaja huutaa kurkku suorassa oven käydessä että porraskäytävään tulo on väärin ajoitettu,voitko odottaa parikymmentä minuuttia,ja arvaa vaan odottelevatko?laputus onkin meillä lopetettu,tulee mitä tulee,ei kuitenkaan niin paljoa kuin ilmoituksilla.yöt olisi hyviä vahausaikoja,mutta tämä konekanta pitää sen verran ääntä ettei käy kerrostalossa,jossa jokainen haluaa häiriöttömän yöunen

Kyllä minä ainakin kuljen käytävällä silloin kun itse haluan.

• tsippadaa....
        dfghsgh kirjoitti:

Kyllä minä ainakin kuljen käytävällä silloin kun itse haluan.

ja valitat myös ensimmäisenä jäljistä käytävällä,näkyvät näet seuraavaan vahaukseen..

• moppi2

hommaat lattianhoitokoneen ynnä laikat ja vesi imurin,sitten vahanpoistoainetta ja vahaa(esim.remat ja mepol h)hyviä porraskäytävään,vaha kestää hyvin.lisäksi se hankauspesin ja varsi portaisiin,myös korvaamaton apu nurkkiin. puhtaita siivousliinoja huuhteluun ja kaiteisiin,lattiakuivain,moppi ja tupsukka(ehdottoman puhdas ja hyväkuntoinen)ämpärit meinas unohtua niitäkin tarvitaan pari.jos rappusi on uusi kohde sinulle ja olet vain "palkollinen" esittele se työnjohtajallesi suursiivous olisi ehkä seiniä,lamppuja myöten paikallaan.yksityisyrittäjänä teet tietty ensin sen suursiivouksen.olen itsekkin alkanut siivota samanmoista,se ei muutu minkäänlaisestä jynssäämisestä ainakaan lattioiden osalta kuin sillä että teet kunnon vahauksen a:sta Ö:hön

• ----

äiti ja ämpärissä töissä. Ei mullakaan ollut äiti ja ämpärihommissa kuin pyyhkeitä, sankoja, saaveja( kyllä saaveja) ja lapio ( niinpä niin ) ja hankaimia jotka laitettiin jalan alle ja niillä hinkattiin vahaa pois lattiasta. Jos joku miettii sitä lapiota niin sillä lapioitiin saaveihin alakerroksesta vettä, joka kannettiin pihaviemäriin. Ja tämä siis oli yrittäjän oma tapa suorittaa rappukäytävien perussiivous. Olin itse silloin ensimmäistä kertaa mitenkään tekemisissä perussiivouksen kanssa. Enkä tiennyt siivoamisesta tuontaivaallista. Kaikki yrittäjät ei tarjoa kunnon välineitä. Siksi joutuu outoihin työtilanteisiin.

• joka kesäinen työ

Miten poistatte avorappuista vahan että ei aineet valu toisille tasanteille koska niihinkin täytyy laittaa kovat myrkyt ?

• onneks ei enää

minä oon tehny tosi vahvan lioksen ja varovasti hankauspesimellä ( ilman vartta) levittänyt rappusille.....jonkun ajan päästä rapsutellut vahamömmöä pois raapalla. Ja taas sama uudestaan mutta vähän laimeemmalla seoksella...sitten sitä kyllä vähän voipi roiskahella pitkin poikin kun hankauslevyllä hinkuttaapi . valumat pyyhittävä suht nopeesti pois.

• ammatitaitoinen

Olin eräässä Hotellissa töissä vakkarina ja peruspesin ,vahasin rappusset ne kiilisivät ja olivat todella kauniit marmorirappuset.
      Sitten aloin tehdä Kerroshoitotyötä ja mun tilalle otetiin siivousfirma joka teki yleist tilat.
      Niillä oli puolenvuoden koeaika ja sinä aikana ne sotki joka ainoan paikan ne rappuset olivat aivan karmeet meinasi itku tulla,kaikki lika oli jätetty vahan alle (tulitikkuja ym)
      Puolen vuoden päästä ne sai lähtee ja minä aloitin taas yleistentilojen siivouksen pomo antoi mulle 700€ paremman kuukausi palkan, että tälläi siivousfirmat siivoo , no tää on kyllä aika harvinaista uskoisin niin.

• .

¨.

• Ittää

kyllä ne kuluneet ja viiruiset lattiat saa ns. peruspesulla ja kuivahtamisen jälkeen vahalla taas ehostettua.
      Vie muutaman tunnin, plus vahaus...
      Se voi olla aika uskomaton "kastike", mikä irtoaa hankaimella tai koneella pinnasta, mutta kun sen poistaa tosiaankin- ja äkkiä, pala kerrallaan tehden, niin vot!
      Itse olen yritysjutissa toimistoissa laittanut raadollisten raavaitten toimistoihin perusp. ja sit vahaa, tietyt alueet.- Moppe kulkee, hiukan lattian kuluminen pilalle hidastuu.
      Arvatkaa mitenkä kiva päivä on tänään pestä ikkunoita täällä helteisellä alueella maata... Muista tiedä, ole seurannut säätietoja.
      Ei yhtä ikkunnaa, vaan isomman puljun ikkunoita, ja pääsee vasta kuumimpaan aikaan, yöksi en jaksaisi... Sit pittää jo nukkuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      16843
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4584
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      297
      2627
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      135
      1918
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1559
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      395
      1504
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      14
      1379
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1283
    9. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      17
      1004
    10. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      76
      992
    Aihe