MÖKKITIE

shevyy

Olisiko jollain antaa ohjeita tiehoitolautakunnan perustamiseen.
Ja onko tiehoitolautakunta pakollinen, mökkitie noin 0,9 km viisi mökkiläistä tahtoo jäädä kahden mökkiläisen hoidettavaksi kulut, auraus kulut noin 50-80 euroa vuosi koko tie.

15

4805

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja siellä

      Sua neuvoo joku täti ja antaa vielä kaavakkeita. Jos siellä asuu edes yksi vakituinen niin saatte kunnalta tukea.

      Itsellä ei ole ongelmia aurauksen suhteen. Menen kuumailmapallolla mökille.

    • mutta perustetaan

      tiehoitokunta maksuineen jos joku sitä vaatii. Kirjanpitoa, rahastusta jne joutuu hoitamaan joku osakas ja kokoukset kahveineen ja tarjoiluineen.

      Puheenjohtajan palkkio on jo suurempi kuin 50 euroa vuosi.

    • Entinen tietoimikunnan siht...

      Hei,
      kannattaa yrittää sopia mökkiläisten kanssa maksuista ilman, että perustaisitte virallista tietoimikuntaa.Rekisteröimisen jälkeen voi tulla kulut kalliimmaksi kuin keskenään sopimalla. Toki se tiekunta voidaan perustaa yhdekin tienkäyttäjän vaatimuksesta, mutta perustamiskulut voi kolahtaa omaan nilkkaan. Kunnan rakennusvirastosta saat tarkat tiedot asiasta. Talkoilla hommat tulevat halvammaksi ja vaikka auraus maksaisi 100e vuodessa, niin luulisi, että ei olisi liian iso menoerä? Kun tietoimikuntaa rupeatte perustamaan, niin tonttikoot vaikuttavat tiemaksuun, ns.jyvitys. Eikö olisi reilua, että ne maksavat talviaurauksen, jotka tietä talvella käyttävät? Itselläni tilanne,että tiemaksu 85e/v. plus loppuaurausksen maksaa jokainen mökkiläinen itse. Meitä tienkäyttäjiä on tien alkupäälle n.12-13 kpl maanomistajat mukaanlukien.Tien pituus minulle kokonaisuudessan n.2 km.

      • shevyy

        Kiitos. Olen samaa mieltä kanssasi, mutta joskus on niin pienestä kiinni, mökki ja tontti on kyllä varaa ostaa ja laittaa mutta sit pieni aurausmaksu ja tien hoito niin aletaan itkemään.
        Tällästä tää maailma on meitä on niin moneksi.


      • auraamatta
        shevyy kirjoitti:

        Kiitos. Olen samaa mieltä kanssasi, mutta joskus on niin pienestä kiinni, mökki ja tontti on kyllä varaa ostaa ja laittaa mutta sit pieni aurausmaksu ja tien hoito niin aletaan itkemään.
        Tällästä tää maailma on meitä on niin moneksi.

        muutaman tuiskun jälkeen...


      • ne jotka
        auraamatta kirjoitti:

        muutaman tuiskun jälkeen...

        sitä talvella käyttää ei muut.
        Tiekunnan aurauksen maksaa kaikki ja jos joku asuu vakituisesti niin maksu on suurempi.


      • assss
        ne jotka kirjoitti:

        sitä talvella käyttää ei muut.
        Tiekunnan aurauksen maksaa kaikki ja jos joku asuu vakituisesti niin maksu on suurempi.

        olen joutunut tekemään. Muutaman kerran talvessa maksanut 20 - 40 euroa/aurauskerta yhdelle isännälle. Muut eivät ole mökkitietä tarvinneet talvella.
        Tänä talvena ei ole aurattu vielä kertaakaan.
        Lunta kuulemma jonkun verran on - matkaa mökille on hieman yli 100 km Helsingistä lounaaseen.
        Yli kahteen viikkoon en ole nyt mökillä käynyt.
        Hiihtolomaksi mennään pian mökille, mutta varmasti ei hiihdellä sääennusteen mukaan.


      • toimii yleensä
        assss kirjoitti:

        olen joutunut tekemään. Muutaman kerran talvessa maksanut 20 - 40 euroa/aurauskerta yhdelle isännälle. Muut eivät ole mökkitietä tarvinneet talvella.
        Tänä talvena ei ole aurattu vielä kertaakaan.
        Lunta kuulemma jonkun verran on - matkaa mökille on hieman yli 100 km Helsingistä lounaaseen.
        Yli kahteen viikkoon en ole nyt mökillä käynyt.
        Hiihtolomaksi mennään pian mökille, mutta varmasti ei hiihdellä sääennusteen mukaan.

        ketä menossa mökille tilaa aurauksen ja maksaa sen. Siinä voi siivellä päästä joku muukin mökilleen jos loma samaan aikaan.


      • KIeroilua
        toimii yleensä kirjoitti:

        ketä menossa mökille tilaa aurauksen ja maksaa sen. Siinä voi siivellä päästä joku muukin mökilleen jos loma samaan aikaan.

        Tuon aurauskustannusten suhteen, itse hoitelin aurauksen. Muille mökkiläisille tuli asiaa aina heti mökille kun tie oli aurattu ja kustannuksista ei kertaakaan hiiskuttu.Laitoinpa sitten neliveto maasturin, nyt pääsen mökille eikä tarvi aurata . Henkilöautolla ei ole asiaa samoille raiteille. Että näin meillä nautitaan talvimökkeilystä.


      • halpaa säästöä
        KIeroilua kirjoitti:

        Tuon aurauskustannusten suhteen, itse hoitelin aurauksen. Muille mökkiläisille tuli asiaa aina heti mökille kun tie oli aurattu ja kustannuksista ei kertaakaan hiiskuttu.Laitoinpa sitten neliveto maasturin, nyt pääsen mökille eikä tarvi aurata . Henkilöautolla ei ole asiaa samoille raiteille. Että näin meillä nautitaan talvimökkeilystä.

        Tuolla nelivedolla siis säästät muutaman kympin tai jopa satasen aurausmaksut vuodessa? Jos maasturi maksaa kymppitonnin enemmän kuin sedani, niin saat omasi takaisin sadassa vuodessa. Mutta kun maasturi kuluttaa enemmän kuin sedani, niin takaisinmaksuaika saattaa venyä tuhanteenkin vuoteen tai persnetto kasvaa joka vuosi.
        No tsoukkihan tämä, sillä tietysti tarviit maasturia kaikenlaiseen hinaukseen ja työajoon, ja varmistukseksi jos jotain sattuisi ja olisi tie huonona. Tai hirvimettälle jos kaato sattuisi heikomman ajouran varteen.
        Itellä on mielessä alle neljä litraa satasella syövä pikkudieseli eikä niinkään tuplasti sen kuluttava citymaasturi. Muutaman mökkikeikan polttoainesäästöllä tilaisi paikalliselta tienhuoltajalta aurauksen vaikka kokonaan omaan piikkiin, ja viidestä naapurista pari tulee jakamaan kuluja alle kahdenkymmenen sentin puhelinkuluilla. Mulle ei maasturi taida kannattaa, vaikka sieltä ylhäältä on paremmat näköalat ja massassa enemmän passiivista turvaa.


      • shevyy
        KIeroilua kirjoitti:

        Tuon aurauskustannusten suhteen, itse hoitelin aurauksen. Muille mökkiläisille tuli asiaa aina heti mökille kun tie oli aurattu ja kustannuksista ei kertaakaan hiiskuttu.Laitoinpa sitten neliveto maasturin, nyt pääsen mökille eikä tarvi aurata . Henkilöautolla ei ole asiaa samoille raiteille. Että näin meillä nautitaan talvimökkeilystä.

        Taidanpa laittaa minäkin kunnon maasturin, niin itkeköön sit muut.


      • on munaa
        shevyy kirjoitti:

        Taidanpa laittaa minäkin kunnon maasturin, niin itkeköön sit muut.

        Et kyllä ole kovin looginen kun viidenkympin vaikerrus muuttui kolmenkymmenen tonnin uhoksi?


      • Anonyymi
        shevyy kirjoitti:

        Kiitos. Olen samaa mieltä kanssasi, mutta joskus on niin pienestä kiinni, mökki ja tontti on kyllä varaa ostaa ja laittaa mutta sit pieni aurausmaksu ja tien hoito niin aletaan itkemään.
        Tällästä tää maailma on meitä on niin moneksi.

        Minä ostin aikoinaan KESÄMÖKIN.
        En käy siellä autolla talvella vaan aikaisintaan touko- kesäkuussa, kun lumet on sulaneet pois tieltä ja tontiltani.
        En maksa aurauksesta, kun siitä ei kaupanteossa sovittu. Tie on jonkun muun omistama . Ei ole tullut laskuakaan.. Näinkö oikein?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ostin aikoinaan KESÄMÖKIN.
        En käy siellä autolla talvella vaan aikaisintaan touko- kesäkuussa, kun lumet on sulaneet pois tieltä ja tontiltani.
        En maksa aurauksesta, kun siitä ei kaupanteossa sovittu. Tie on jonkun muun omistama . Ei ole tullut laskuakaan.. Näinkö oikein?

        Mikäs siinä jos tie on yhteiskunnan huoltama, mutta jos mökkisi olisi yksityistien varrella, olisit saanut yksikkömaksut jo heti alkuunsa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      160
      2570
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      207
      1682
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      182
      1630
    4. 79
      1301
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1035
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      966
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      47
      934
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      850
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      833
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      808
    Aihe