Hei! Muutama kysymys...:) Onko työ matkaoppaan työ kuinka rankkaa? Pääsettekö usein käymään suomessa? Pystyttekö itse vaikuttaa mihin kohteisiin menette?
Oon ruvennu ite vähän ruvennu miettimään,et tuo työ vois olla aika mielenkiintosta, asiakaspalvelu on aina ollu mielenkiintosta ja vaihtelevaa työtä mielestäni. Oma työ on ruvennu vähän tympimään ja matkailu on aina kiinnostanu, joten oon ruvennu miettimään tän matkailualan töitä. Aika monta kysymysmerkkiä vaan vielä alla, ja onhan tuo varmaan aika iso hyppäys muuttaa tavallaan kokonaan uuteen maahan...?
-kiitos-
matkaoppaat
13
3103
Vastaukset
- vierailija
hei! käy vaikka vilkaisemassa Päivölän kansanopiston sivuja, siellä koulutettan oppaita ja varmaan saat hyviä vinkkejä noita sivuilta.
Oppaan työ on huonosti palkattua, työaika on 6 päivää viikossa (pitkiä päiviä) ja suomeen pääsee vain silloin kun kaudet vaihtuvat eli pari kertaa vuodessa.
harkitsehan vielä pari kertaa ennenkuin lähetät hakemuksiasi matkatoimistoille. - Nykyinen opas
Heippa
Täällä kirjottelee nykyinen matkaopas, joka on pestissään tälläkin hetkellä. Työn rankkuus, mukavuus jne. riippuu paljolti henkilöstä ja hänen luonteestaan, kaikki eivät vaan todellakaan sovi matkaoppaaksi. Matkaoppaan pitää olla sopeutuvainen, pitkäpinnainen, kärsivällinen, hyvä stressinsietokyky tulee omata ja lisäksi pitää haluta tehdä töitä asiakkaiden eteen. Bilettämään ja hauskaa pitämään työhön on turha lähteä. Työn rankkuus riippuu paljolti kohteesta, on paljon kohteita, joissa lentoja ja asiakkaita on vähän ja vapaa-aikaa jää reilusti, itse olen kohteessa, jossa vapaapäiviä on yksi viikossa ja lisäksi olen vastuussa suuresta määrästä asiakkaista, joten työhön menee vapaa-ajallakin paljon aikaa. En silti koe, että työ olisi erityisen rankkaa, puuduttuvaa joskus, kyllä. Asiakkaat toki vaihtuvat, ja siinä mielessä yksikään päivä ei ole koskaan samanlainen, mutta ei työ niin vaihtelevaa ole, kuin mitä monet kuvittelet. Samoja hommia teet kuitenkin joka päivä (lentokenttää, hotellipäivystyksiä, retkiä, palvelupuhelimeen vastaamista, tervetulotilaisuuksia). Rankinta työssä on ehkä se, että et välttämättä pääsekään maahan, johon haluaisit tai edes maahan, josta pidät, joten matkaoppaan on pystyttävä sopeutumaan maahan kuin maahan ja kulttuuriin kuin kulttuuriin. Työ ei todellakaan ole mitään ruusuilla tanssimista, paljon riippuu siitä mihin kohteeseen sinut laitetaan tai minkälaiseen tiimiin pääset töihin.
Suomeen itse en pääse kesken kauden (paitsi ne, joille on talvilomaa, yleensä päälliköitä tai muita esimiesasemissa olevia), eli käytännössä suomeen pääsee kohteiden välissä (puolivuosittain) ja kesälomalla. Ikävää Suomeen kokee varmasti jokainen opas. Kohdetoiveita saa ainakin meidän firmassa esittää, mutta harvemmin pääsee juuri siihen kohteeseen (tai edes yhteenkään kohteeseen) mihin on ykkösenä hakenut. Oppaan työ on palkitsevaa, enkä kadu, että tähän työhön olen lähtenyt, mutta rankkaakin on ollut. Kannattaa siis miettiä tarkkaan onko itsestä oppaaksi vai ei.
-nykyinen opas- Ooppa
Moikka,
Olen kuullut, että eri matkanjärjestäjillä on erilaiset vaatimukset, palkkatasot, työajat yms. Missä firmassa olet töissä? Minnekkähän kannattaisi hakea? Auttaako kielitaito johonkin tiettyyn paikkaan pääsemiseksi? - -nykyinen opas
Ooppa kirjoitti:
Moikka,
Olen kuullut, että eri matkanjärjestäjillä on erilaiset vaatimukset, palkkatasot, työajat yms. Missä firmassa olet töissä? Minnekkähän kannattaisi hakea? Auttaako kielitaito johonkin tiettyyn paikkaan pääsemiseksi?Eri matkanjärjestäjillä todellakin on suuria eroja, mitä olen itse kuullut ja nähnyt. Työpäivien pituus vaihtelee paljonkin kohteen mukaan, joissakin kohteissa työpäivät ovat lyhyitä, isommissa kohteissa yleensä pidempiä. Ensimmäistä kohdetta valittaessa sinulla tuskin on paljon sananvaltaa siihen, mihin sinut laitetaan, mutta vuosien kertyessä pääset enemmän ja enemmän vaikuttamaan siihen, mihin kohteeseen pääset. Vaatimustasosta en oikein osaa sanoa mitään, koska olen nähnyt tässä työssä jos jonkinmoista opasta ja joskus olen miettinyt, että eipä taida kovinkaan kummoisia vaatimustasoja olla, edes tässä firmassa, jossa itse työskentelen (se jääköön nyt kertomatta). Uskon, että kaikilla firmoilla on puolensa sekä negatiiviset, että positiiviset, kannattaa käyttää omaa harkintaa ja miettiä mitkä asiat ovat sinulle tärkeimpiä yritystä valittaessa. Kielitaidolla on usein merkitys, erityisesti, jos osaat jotakin kieltä mitä kovinkaan moni ei puhu, mutta se ei kuitenkaan takaa pääsyäsi mihinkään kohteeseen.
- että sillee
Edellinen krijoittaja kirjoitti:
"Bilettämään ja hauskaa pitämään työhön on turha lähteä. "
Kyllä meillä ainakin riitti aikaa siihenkin. Jotkut kollegani jopa viinalta haisevina ja krapulassa pitivät tervetulotilaisuuksia. Täytyy myöntää että hyvin silti tilaisuudet piti.
Ikinä ei voi tietää ennen lähtöä jääkö aikaa shoppailuun, bilettämiseen jne. Sitä ottaa vaan riskin. Paljon se riippuu myös siitä kuinka paljon siellä on muita oppaita ja asiakkaita. Saman firman eri kohteessa voi olla ihan toisenlainen meininki.
Suosittelen kokeilemista! Firmat myös järjestävät opaskursseja.- johtuen
olet ENTINEN opas. Kyllä nykyisin lentää aika äkkiä pihalle jos humalassa tai viinalta haisevana tulet asiakkaiden eteen, Nykyisin asiakkaat vaativat Palvelua ja palautetta menee matkanjärjestäjälle turhistakin asioista. Elikkä tiedän tasantarkkaan että biletyksille ei ole aikaa eikä jaksakkaan, työ on rankkaa.Oppaita on kohteissa todella vähän voit olla jopa ainoana suomalaisena jossakin kohteessa.
- että sillee
johtuen kirjoitti:
olet ENTINEN opas. Kyllä nykyisin lentää aika äkkiä pihalle jos humalassa tai viinalta haisevana tulet asiakkaiden eteen, Nykyisin asiakkaat vaativat Palvelua ja palautetta menee matkanjärjestäjälle turhistakin asioista. Elikkä tiedän tasantarkkaan että biletyksille ei ole aikaa eikä jaksakkaan, työ on rankkaa.Oppaita on kohteissa todella vähän voit olla jopa ainoana suomalaisena jossakin kohteessa.
En kyllä bilettänyt siellä. Kerran koko aikana join 1:n drinkin.
Edelleenkin olen sitä mieltä että bilettämiseen jää joissain paikoissa aikaa. Riippuen tosiaankin kohteesta ja firmasta. Meidän oppailla oli välillä tosi kiireistä,ja välillä tosi vähän töitä. Viikko viikolta mentiin. - sama edelleen
Voihan sitä toki bilettämään lähteä oppaaksikin, mutta itse en kovinkaan korkealle arvosta kollegoita, jotka vaan bailaa läpi yön ja hoitaa sen jälkeen hommansa miten sattuu. Ja tuskin arvostavat asiakkaatkaan.. Tarkoitin aikasemmalla lauseellani sitä, että ei kannata maailalla ruusuisia kuvia tästä työstä, että tää työ olis vaan juhlimista ja maailman näkemistä. kyllä se on ihan rankkaa työtä, eikä sitä kovinkaan kauaa töitänsä hyvin jaksa hoitaa, jos useasti käy baareissa. Toki sitä aina silloin tällöin on mukava lähteä parille drinkille tai ihan kunnolla "nollaamaan", mutta itse olen nähnyt jos jonkinlaista opaskollegaa, eikä kaikilla ole tainnut olla ihan realiteetit tästä työstä selvillä tai sitten motiivit oppaaksi lähtemiseen ovat olleet täysin muut kuin itse työ.
- että sillee
sama edelleen kirjoitti:
Voihan sitä toki bilettämään lähteä oppaaksikin, mutta itse en kovinkaan korkealle arvosta kollegoita, jotka vaan bailaa läpi yön ja hoitaa sen jälkeen hommansa miten sattuu. Ja tuskin arvostavat asiakkaatkaan.. Tarkoitin aikasemmalla lauseellani sitä, että ei kannata maailalla ruusuisia kuvia tästä työstä, että tää työ olis vaan juhlimista ja maailman näkemistä. kyllä se on ihan rankkaa työtä, eikä sitä kovinkaan kauaa töitänsä hyvin jaksa hoitaa, jos useasti käy baareissa. Toki sitä aina silloin tällöin on mukava lähteä parille drinkille tai ihan kunnolla "nollaamaan", mutta itse olen nähnyt jos jonkinlaista opaskollegaa, eikä kaikilla ole tainnut olla ihan realiteetit tästä työstä selvillä tai sitten motiivit oppaaksi lähtemiseen ovat olleet täysin muut kuin itse työ.
Töitä siellä kuitenkin joutuu tekee suurimman osasta päivästä. Paitsi minä. 2-6 tuntia päivässä...Ihme kohde kyl oli...
- veri vetää pois
hei! pystyiskö joku kertomaan, että pääseekö matkailualan perustutkinnolla helposti esim. päivölän opaskouluun tai firmojen opaskoulutukseen tms? eli toisinsanoen tarkoittaako päivölän sivuilla lukeva "Perusvaatimuksina Opaskouluun pääsyyn on, että olet ylioppilas tai vastaavan tutkinnon suorittanut" että pelkästään ammattikoulupohjalla voi päästä tuonne? kuinka olette itse kouluttautuneet? kiitos!
- matkaoppaaksi haluava
Haluaisin oppaaksi, mutta kaikkiin matkatoimistoihin vaaditaan ajokortti, jota minulla ei ole eikä varaa hankkia tällä hetkellä. Mihin siellä autoa tarvitaan?
Millainen palkkataso on esim. Italian kohteissa?- -opas
Ei oppaan urasi tule kaatumaan ajokortittomuuteen. Esimerkiksi Aurinkomatkoilla on oppaita, jotka eivät omista ajokorttia. Tosin silloin pääsysi joihinkin kohteisiin voi vaikeutua, koska on paikkoja, jossa oppaiden on välttämätön ajaa autoa tai skootteria. mutta on myös kohteita, jossa pärjää polkupyörällä tai kävellen. Hae vaan rohkeasti haastatteluihin.
- 824muuri
-opas kirjoitti:
Ei oppaan urasi tule kaatumaan ajokortittomuuteen. Esimerkiksi Aurinkomatkoilla on oppaita, jotka eivät omista ajokorttia. Tosin silloin pääsysi joihinkin kohteisiin voi vaikeutua, koska on paikkoja, jossa oppaiden on välttämätön ajaa autoa tai skootteria. mutta on myös kohteita, jossa pärjää polkupyörällä tai kävellen. Hae vaan rohkeasti haastatteluihin.
Mietin että mitä kuuluu oppaan elämään sen itse matkaoppaan työn päätyttyä, kun mieli alkaa tekemään takaisin kotikonnuille? Onko siitä hyötyä täällä, onko työllistyminen missä paikoissa mahdollista, vai jääkö sitä tyhjän päälle lopetettuaan ne hommat??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan733890Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan293103- 1242443
- 131717
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281462Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631356Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131120- 74999
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39943Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13842