Archicad vai Vertex

Kumpi helpompi oppia

Mikä on helpoin suunnitteluohjelma?Mistä eniten työelämässä hyötyä?

13

6288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A.Lanmies

      Autocad on yleisin piirto-ohjelma rakennusalalla sekä ark- että ins-toimistoissa. Archicadia käyttävät jotkut sisustajat ja olen kuullut... jotkut mainostoimistot.

      Vertex... seköhän se oli jota testasin n 15 vuotta sitten eräällä kurssilla. Taisi konetyyppikin olla joku muu kuin PC?

    • Raksan reunalta

      Helppoudesta en sano mitään - muista, että suunnittelun oppiminen on huomattavasti
      isompi projekti kuin ohjelman käytön oppiminen.

      Ohjelmavalinnassa oikea vastaus on Archicad tai AutoCAD (ehkä AutoCAD Architecture).
      Molempia käytetään laajasti.

      Vertexin käyttö on niin vähäistä, että siihen keskittyminen rajaa pois
      monta potentiaalista työpaikkaa.

      • Raksan reunalta

        Voi tietysti olla niinkin, että Vertexin osaajia on niin vähän, että sitä käyttävä
        toimisto ottaa jo valmiiksi osaavan tekijän vinkuen vastaan?
        Itse en kyllä lähtisi laskelmoimaan tuolla.


    • Rak.ins.

      Vertex:
      Luonteeltaan insinöörimäinen ohjelma, jolla suunnittelu pitää tehdä tietyssä järjestyksessä. Muutosten tekeminen toisinaan hidasta ja hankalaa. Vaatii hyvää kokemusta tietotekniikasta ohjelman ylläpitoa varten. Soveltuu hyvin samankaltaisten rakennusten suunnitteluun (omakotitalot ja rivitalot) eli siis talotehtaille. Voidaan ostaa myös rakenne- / elementointiohjelmia ohjelmaan. Ei yhteensopiva muiden Cad-ohjelmien kanssa. Ymmärtää ainoastaan muiden ohjelmien DWG-piirustuksia.

      ArchiCad:
      Suunnittelutapa huomattavasti vapaampi. Ohjelmalla voidaan suunnitella monikerroksisia / monimuotoisia rakennuksia huomattavasti helpommin. Muutosten teko valmiiseen malliin huomattavasti nopeampaa ja helpompaa kuin Vertex-ohjelmassa. Esim. Rakennuksenkaikkien ikkunoiden tyyppi MSK:sta => MSE:ksi voidaan tehdä kerralla muutamassa sekunnissa. Muutoksia malliin voidaan tehdä myös leikkaus- ja julkisivunäkymässä sekä määrälaskentataulukossa. Yhteensopivuus AutoCadin kanssa toimii paremmin kuin Vertex:ssä. AC.llä tehty malli voidaan viedä rendausta varten Artlantis Studio ohjelmaan. Ohjelma toimii sekä Mac että Windows-koneissa.

      Jos haluat alihankintatöitä talotehtailta, satsaa Vertex-ohjelmaan. (palkkataso talotehtailla tosin on niin huono, että kannattaa kahdesti miettiä)

      Esim. Honka oli jo päättänyt vaihtaa Vertex:iin, mutta yllättäen siirtyikin ArchiCadin käyttäjäksi. Ilmeisesti Vertex-taitoisia työntekijöitä ei olisi löytynyt mistään.

      • Suunnittelija_1

        Olen käyttänyt laajasti talosuunnittelussa sekä Vertexiä että Archicadia ja olen sitä mieltä, että Vertex on ohjelmistona paljon yksinkertaisempi ja helpompi käyttää kuin Archicad. Lisäksi muutosten tekeminen malliin on mielestäni paljon yksinkertaisempaa Vertexissä. Vertex ohjelma on yhteensopiva monien 3D ohjelmien kanssa ja niillä helpommin muokattavissa kuin Archicadillä tehdyt tiedostot. Suosittelisin siis omasta kokemuksesta hankkimaan ennemmin Vertex ohjelman, koska se on myös nopeampi työskennellessä. Erroreita tulee kyllä enemmän, mutta Vertex tukipalvelut toimivat hyvin.


    • Ex-ArchiCADisti

      Tekee enemmän kuin AutoCAD. Ei tee kaikkea mitä ArchiCAD, mutta ArchiCAD ei tee kaikkea mitä VectorWorks - joka maksaa jotain kolmanneksen ArchiCADistä.

      (En minä hinnan vuoksi vaihtanut, vaan ominaisuuksien - ja käytön helppouden - vuoksi.)

      Työelämästä on vaikea sanoa. Harvinaisemman ohjelman osaajalla voi olla hyvätkin saumat, kun joka duunipaikkaan ei ole kymmentä muuta hakijaa.

      Vertex? Ei aavistustakaan.

      • Rakennuskeijo

        Olen itse piirtänyt n.6 vuotta Autodeskin tuotteilla. Oma mielipiteeni on se, että Autodeskin tuotteet pesee Archicadin määrätyissä asioissa, kuten kuvien siisteydessä ja selkeydessä. Lisäksi itse koin Archicad koulutuksen aikana, että ohjelmalla on vaikeaa suoriutua ns. custom mallintamisesta, eli jos talo jota mallinnetaan on jotenkin erikoinen niin Archicad ei oikein antanut siihen työkaluja. Itse käytän tällä hetkellä Autodesk Architecturea. Siinäkin on omat ongelmansa. Architecture on erittäin vaikea ohjelma käyttää. Jos sitä haluaa kaikella tehokkuudella käyttää niin työryuhmän tulee olla koulutettu todella hyvin ohjelman käyttöön. Revittiin olen sen verran tutustunut, että voin sanoa sen olevan aikalailla Architecturen ja Archicadin välistä.

        Jos kriteerisi ovat ne, että tarkoituksesi on tehdä pientaloja, josta haluat nopeasti 3d-malleja ja visualisointikuvia niin Revit tai Archicad yhdistettynä Artlantikseen on varmasti hyvä vaihtoehto.

        Jos taas koet että haluat tehdä määrälaskentaa ja olet valmis käyttämään aikaa enemmän koulutukseen niin silloin Architecture on hyvä valinta. Architecturen osaajista on kyllä kysyntää todella paljon, joten siinä mielessä se ei ole huono valinta, mutta on vaan aika paljon Hc:mpi ohjelma kun kilpakumppanit.


    • dwg

      Itse olen käyttänyt aina AutoCADiä, mutta version mentyä vanhaksi hommasin sitä vastaavan GStarCADin ja siihen PomARK RAKin. Tällä yhdistelmällä piirrän 2D-kuvat.

    • IFC-yhteensopiva

      Tämä on vanha ketju, mutta kommentoimpa kuitenkin.
      AutoCAD on varmasti yleisin kaikista cadeistä, koska siitähän on versioita lähes mihin tahansa traktorin mallintamisesta varmaan kukkaruukkuun. Mutta jos rajataan ohjelmat vain rakennussuunnitteluun, on perus 2D-Autocad jo auttamatta vanhanaikainen. Architecture-versiolla saa ehkä jotain aikaan.
      Vertexistä en tiedä, pitkälle kehitettyjä osia, mutta jos ei yhteistyökumppanit sitä käytä, on hankinta turha. CADSiä käytetään myös, mutta sekin on vähän oma tarinansa.
      Sen sijaan kannattaa tutkia ArchiCADiä ja Revitiä. Molemmat toimivat kehittyneitä ohjelmina hyvin yhteen esimerkiksi IFC:n kanssa. Jatkossa ei muita kannata miettiäkään.

    • manuel

      tein 12 v rakennussuunnittelua ja koko ajan archicadia käyttäen; muut työporukasta vannoivat autocadin nimeen mutta kukaan ei sitten halunnut hyödyntää Revitiä eli 3d, joka archicadillä onnistuu helposti , jäi heiltä kokonaan hyödyntämättä. Minusta noiden archicadin ja autocadin suhde on kuin olvin colan ja coca colan eli rikas cocacola ( lue autocad) mainostaa ja markkinoi itseään kovalla rahalla niin, että köyhempi eli olvin cola ( lue archicad) jää jalkoihin MUTTA silti archicad on parempi !!!

    • Helsinki2000

      Puutalojen suunnittelussa Vertex joustavin ja enhkä eniten käytetty, AutoCad konesuunnittelussa ja LVI (Vertex pelittää Autocadin kanssa esim, kun talon kuvat tarvitaan suunnittelun pohjaksi, lyhyesti ilmaistuna).
      Archicad soveltuu hyvin kivitalosuunnitteluun ja on kai sen vuoksi pääkaupunkiseudulla ollut eniten käytetty rakennussuunnittelussa. Hieno työkalu haasteita kaipaavalle ja jos vielä macintosh-pohjaisena käyttää. (Tämä on muutaman vuoden vanhaa tietoa)

    • Update

      Tämä on ikivanha ketju, mut lisään perään, et nykyään sekä ArchiCAD että Vertex toimivat molemmat. Ainoa Macillä toimiva arkkitehtisuunnitteluohjelma on ArchiCAD.

      Kannattaa opetella perusteet molemmista, niin ei tarvi sen takia työnantajan jättää töitä antamatta. Niissä on eroja, mut pitkälle pääsee, kun ylipäätään ymmärtää mallintamisen logiikan.

      Ja toivottavasti kukaan ei enää erikseen opettele AutoCadiaä. Sen ohi on aika jo ajanut kauan sitten.

      • Anonyymi

        Onko rakennustarkastus kieltänyt Autocadin opettelun.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1739
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1370
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1342
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe