Archicad vai Vertex

Kumpi helpompi oppia

Mikä on helpoin suunnitteluohjelma?Mistä eniten työelämässä hyötyä?

13

6702

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A.Lanmies

Autocad on yleisin piirto-ohjelma rakennusalalla sekä ark- että ins-toimistoissa. Archicadia käyttävät jotkut sisustajat ja olen kuullut... jotkut mainostoimistot.

Vertex... seköhän se oli jota testasin n 15 vuotta sitten eräällä kurssilla. Taisi konetyyppikin olla joku muu kuin PC?

• Raksan reunalta

Helppoudesta en sano mitään - muista, että suunnittelun oppiminen on huomattavasti
      isompi projekti kuin ohjelman käytön oppiminen.

Ohjelmavalinnassa oikea vastaus on Archicad tai AutoCAD (ehkä AutoCAD Architecture).
      Molempia käytetään laajasti.

Vertexin käyttö on niin vähäistä, että siihen keskittyminen rajaa pois
      monta potentiaalista työpaikkaa.

• Raksan reunalta

Voi tietysti olla niinkin, että Vertexin osaajia on niin vähän, että sitä käyttävä
        toimisto ottaa jo valmiiksi osaavan tekijän vinkuen vastaan?
        Itse en kyllä lähtisi laskelmoimaan tuolla.

• Rak.ins.

Vertex:
      Luonteeltaan insinöörimäinen ohjelma, jolla suunnittelu pitää tehdä tietyssä järjestyksessä. Muutosten tekeminen toisinaan hidasta ja hankalaa. Vaatii hyvää kokemusta tietotekniikasta ohjelman ylläpitoa varten. Soveltuu hyvin samankaltaisten rakennusten suunnitteluun (omakotitalot ja rivitalot) eli siis talotehtaille. Voidaan ostaa myös rakenne- / elementointiohjelmia ohjelmaan. Ei yhteensopiva muiden Cad-ohjelmien kanssa. Ymmärtää ainoastaan muiden ohjelmien DWG-piirustuksia.

ArchiCad:
      Suunnittelutapa huomattavasti vapaampi. Ohjelmalla voidaan suunnitella monikerroksisia / monimuotoisia rakennuksia huomattavasti helpommin. Muutosten teko valmiiseen malliin huomattavasti nopeampaa ja helpompaa kuin Vertex-ohjelmassa. Esim. Rakennuksenkaikkien ikkunoiden tyyppi MSK:sta => MSE:ksi voidaan tehdä kerralla muutamassa sekunnissa. Muutoksia malliin voidaan tehdä myös leikkaus- ja julkisivunäkymässä sekä määrälaskentataulukossa. Yhteensopivuus AutoCadin kanssa toimii paremmin kuin Vertex:ssä. AC.llä tehty malli voidaan viedä rendausta varten Artlantis Studio ohjelmaan. Ohjelma toimii sekä Mac että Windows-koneissa.

Jos haluat alihankintatöitä talotehtailta, satsaa Vertex-ohjelmaan. (palkkataso talotehtailla tosin on niin huono, että kannattaa kahdesti miettiä)

Esim. Honka oli jo päättänyt vaihtaa Vertex:iin, mutta yllättäen siirtyikin ArchiCadin käyttäjäksi. Ilmeisesti Vertex-taitoisia työntekijöitä ei olisi löytynyt mistään.

• Suunnittelija_1

Olen käyttänyt laajasti talosuunnittelussa sekä Vertexiä että Archicadia ja olen sitä mieltä, että Vertex on ohjelmistona paljon yksinkertaisempi ja helpompi käyttää kuin Archicad. Lisäksi muutosten tekeminen malliin on mielestäni paljon yksinkertaisempaa Vertexissä. Vertex ohjelma on yhteensopiva monien 3D ohjelmien kanssa ja niillä helpommin muokattavissa kuin Archicadillä tehdyt tiedostot. Suosittelisin siis omasta kokemuksesta hankkimaan ennemmin Vertex ohjelman, koska se on myös nopeampi työskennellessä. Erroreita tulee kyllä enemmän, mutta Vertex tukipalvelut toimivat hyvin.

• Ex-ArchiCADisti

Tekee enemmän kuin AutoCAD. Ei tee kaikkea mitä ArchiCAD, mutta ArchiCAD ei tee kaikkea mitä VectorWorks - joka maksaa jotain kolmanneksen ArchiCADistä.

(En minä hinnan vuoksi vaihtanut, vaan ominaisuuksien - ja käytön helppouden - vuoksi.)

Työelämästä on vaikea sanoa. Harvinaisemman ohjelman osaajalla voi olla hyvätkin saumat, kun joka duunipaikkaan ei ole kymmentä muuta hakijaa.

Vertex? Ei aavistustakaan.

• Rakennuskeijo

Olen itse piirtänyt n.6 vuotta Autodeskin tuotteilla. Oma mielipiteeni on se, että Autodeskin tuotteet pesee Archicadin määrätyissä asioissa, kuten kuvien siisteydessä ja selkeydessä. Lisäksi itse koin Archicad koulutuksen aikana, että ohjelmalla on vaikeaa suoriutua ns. custom mallintamisesta, eli jos talo jota mallinnetaan on jotenkin erikoinen niin Archicad ei oikein antanut siihen työkaluja. Itse käytän tällä hetkellä Autodesk Architecturea. Siinäkin on omat ongelmansa. Architecture on erittäin vaikea ohjelma käyttää. Jos sitä haluaa kaikella tehokkuudella käyttää niin työryuhmän tulee olla koulutettu todella hyvin ohjelman käyttöön. Revittiin olen sen verran tutustunut, että voin sanoa sen olevan aikalailla Architecturen ja Archicadin välistä.

Jos kriteerisi ovat ne, että tarkoituksesi on tehdä pientaloja, josta haluat nopeasti 3d-malleja ja visualisointikuvia niin Revit tai Archicad yhdistettynä Artlantikseen on varmasti hyvä vaihtoehto.

Jos taas koet että haluat tehdä määrälaskentaa ja olet valmis käyttämään aikaa enemmän koulutukseen niin silloin Architecture on hyvä valinta. Architecturen osaajista on kyllä kysyntää todella paljon, joten siinä mielessä se ei ole huono valinta, mutta on vaan aika paljon Hc:mpi ohjelma kun kilpakumppanit.

• dwg

Itse olen käyttänyt aina AutoCADiä, mutta version mentyä vanhaksi hommasin sitä vastaavan GStarCADin ja siihen PomARK RAKin. Tällä yhdistelmällä piirrän 2D-kuvat.

• IFC-yhteensopiva

Tämä on vanha ketju, mutta kommentoimpa kuitenkin.
      AutoCAD on varmasti yleisin kaikista cadeistä, koska siitähän on versioita lähes mihin tahansa traktorin mallintamisesta varmaan kukkaruukkuun. Mutta jos rajataan ohjelmat vain rakennussuunnitteluun, on perus 2D-Autocad jo auttamatta vanhanaikainen. Architecture-versiolla saa ehkä jotain aikaan.
      Vertexistä en tiedä, pitkälle kehitettyjä osia, mutta jos ei yhteistyökumppanit sitä käytä, on hankinta turha. CADSiä käytetään myös, mutta sekin on vähän oma tarinansa.
      Sen sijaan kannattaa tutkia ArchiCADiä ja Revitiä. Molemmat toimivat kehittyneitä ohjelmina hyvin yhteen esimerkiksi IFC:n kanssa. Jatkossa ei muita kannata miettiäkään.

• manuel

tein 12 v rakennussuunnittelua ja koko ajan archicadia käyttäen; muut työporukasta vannoivat autocadin nimeen mutta kukaan ei sitten halunnut hyödyntää Revitiä eli 3d, joka archicadillä onnistuu helposti , jäi heiltä kokonaan hyödyntämättä. Minusta noiden archicadin ja autocadin suhde on kuin olvin colan ja coca colan eli rikas cocacola ( lue autocad) mainostaa ja markkinoi itseään kovalla rahalla niin, että köyhempi eli olvin cola ( lue archicad) jää jalkoihin MUTTA silti archicad on parempi !!!

• Helsinki2000

Puutalojen suunnittelussa Vertex joustavin ja enhkä eniten käytetty, AutoCad konesuunnittelussa ja LVI (Vertex pelittää Autocadin kanssa esim, kun talon kuvat tarvitaan suunnittelun pohjaksi, lyhyesti ilmaistuna).
      Archicad soveltuu hyvin kivitalosuunnitteluun ja on kai sen vuoksi pääkaupunkiseudulla ollut eniten käytetty rakennussuunnittelussa. Hieno työkalu haasteita kaipaavalle ja jos vielä macintosh-pohjaisena käyttää. (Tämä on muutaman vuoden vanhaa tietoa)

• Update

Tämä on ikivanha ketju, mut lisään perään, et nykyään sekä ArchiCAD että Vertex toimivat molemmat. Ainoa Macillä toimiva arkkitehtisuunnitteluohjelma on ArchiCAD.

Kannattaa opetella perusteet molemmista, niin ei tarvi sen takia työnantajan jättää töitä antamatta. Niissä on eroja, mut pitkälle pääsee, kun ylipäätään ymmärtää mallintamisen logiikan.

Ja toivottavasti kukaan ei enää erikseen opettele AutoCadiaä. Sen ohi on aika jo ajanut kauan sitten.

• Anonyymi

Onko rakennustarkastus kieltänyt Autocadin opettelun.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      120
      3257
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2096
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1905
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      406
      1816
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1671
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1477
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      120
      1341
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1231
    9. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1216
    10. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      435
      1088
    Aihe

Tarvitsemme suostumuksesi tarjotaksemme personoitua palvelua

Palvelu ja sen kolmannen osapuolen toimittajat (72) keräävät henkilötietoja (esim. IP-osoite tai laitetunniste) käyttäen evästeitä ja muita teknisiä keinoja tietojen tallentamiseen ja lukemiseen laitteellasi tarjotakseen sinulle tarkoituksenmukaisia mainoksia ja parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen.

Palvelu ja sen kumppanit tarvitsevat suostumuksesi seuraaviin:

Tarkoitukset

Tarkkoja sijaintitietoja ja laiteominaisuuksia koskevia tietoja voidaan käyttää.

Mainonta voidaan yksilöidä profiilin perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä mainontaa varten. Mainonnan suorituskykyä voidaan mitata.

Sisältö voidaan yksilöidä profiilisi perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä sisältöä varten. Sisällön tehokkuutta voidaan mitata. Raportit voidaan luoda oman ja muiden toiminnan perusteella. Toimintasi tässä palvelussa voi auttaa kehittämään ja parantamaan tuotteita ja palveluita.

Evästeet, laitteet tai vastaavat verkkotunnisteet (esimerkiksi kirjautumisperusteiset tunnisteet, satunnaisesti määritetyt tunnisteet, verkkopohjaiset tunnisteet) sekä muut tiedot (esimerkiksi selaimen tyyppi ja tiedot, kieli, näytön koko, tuetut tekniikat jne.) voidaan tallentaa laitteellesi tai lukea laitteellasi laitteen tunnistamiseksi joka kerta, kun se muodostaa yhteyden sovellukseen tai verkkosivustoon yhdessä tai useammassa tässä esitetyssä tarkoituksessa.

Erityisominaisuudet

Hyväksynnälläsi tarkkaa sijaintiasi (alle 500 metrin säteellä) voidaan käyttää tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksynnälläsi tiettyjä laitettasi koskevia ominaisuuksia saatetaan pyytää ja käyttää erottamaan se muista laitteista (kuten asennetut fontit tai laajennukset, näyttösi resoluutio) tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksymällä sallit tietojesi käsittelyn. Suostumuksesi koskee tätä palvelua, hyväksymättä jättäminen voi vaikuttaa asiakaskokemukseesi. Jotkut teknologiat saattavat perustella tietojen käsittelyä oikeutetulla edulla, voit vastustaa tätä tai muuttaa muita asetuksia klikkaamalla Asetukset linkkiä.

Tietosuoja