erikoinen järjestö. Enemmän kuin LionsClubi, enemmän kuin Vapaamuurarit...
Odd Fellows on...
23
10088
Vastaukset
- tietylle
se on nyt tehnyt hyvää?
- O-Orvokki
Mikä tekee siitä sinulle sen kaikista suurimman ja kauneimman? Jäsenlukunsa puolesta se ainakin on jäänyt melko pieneksi Suomessa, joten ainakaan aikaansaannoksillaan se ei voi esim. Leijonien kanssa kilpailla. Vai onko parasta se, että se tekee ilmeisesti hyväntekeväisyystyötä omille jäsenilleen. Kannattaisiko kaikkien vähäosaisten liittyä jäseniksi? Paljonko on jäsenmaksu vuodessa?
Kerro lisää, monia voi kiinnostaa asia ja ehkä saat täältä lisää kavereita mukaasi.
Yksi göteborilainen tuttuni kuului tuohon ukkokerhoon, eikä aina ollut varauksettoman tyytyväinen sen toimintaan. Itse en tunne, mutta kävin kurkistamassa netissä ja kopioin tännekin.
Suomen Suurloosin sivulta:
Odd Fellow on hyvätekeväisyysjärjestö, jonka juuret juontavat 1700-luvun Englantiin. 1800-luvun alussa perustettiin London Union Odd Fellows. Yhdysvalloista järjestön toiminta levisi siirtolaisten mukana myös laajemmin Eurooppaan 1800-luvun puolestävälistä lähtien.
Järjestön toiminta-ajatuksena on vahvistaa lähimmäisenrakkautta ja rakkautta Korkeimpaan. Uskonnollisesti järjestö on sitoutumaton, mutta eräs jäsenyyden ehto on usko Korkeimpaan.
Suomeen perustettiin Odd Fellow-veljeskunta 1.8.1925. Suomen Suurloosi perustettiin vuonna 1984 ja rekisteröitiin 12.6.1984. Aiemmin veljeskunta oli Ruotsin Suurloosin alainen. Nykyään Suomessa on 36 suomenkielistä veljeslooshia ja 22 ruotsinkielistä veljeslooshia sekä yksi Tallinnassa toimiva veljeslooshi. Naisille tarkoitettuja suomenkielisiä Rebekka-loosheja on 29, ruotsinkielisiä loosheja on 19 sekä yksi Tallinnassa toimiva looshi. Loosit ja leirit ovat rekisteröityjä. Veljeskunta korostaa, että se ei ole salaseura, vaan suljettu järjestö. Nykyään järjestö huolehtii erityisesti jäsenistään, tekee erilaista hyväntekeväisyystyötä ja sillä on esimerkiksi lastenrahastosäätiö. Jäseniä järjestössä on 8253 (31.8.2007).- ap.
...vaan se miespuolinen vakihenkilö, joka täällä kirjoittelee. Olisin vain kysynyt häneltä yhtä asiaa, mutta eipä ole miestä tänään näkynyt tällä palstalla.
ap. kirjoitti:
...vaan se miespuolinen vakihenkilö, joka täällä kirjoittelee. Olisin vain kysynyt häneltä yhtä asiaa, mutta eipä ole miestä tänään näkynyt tällä palstalla.
ne on. Samoja vapaamuurareita, samoja salaseurojen saloja. Kokoontumispaikan ikkunatkin on maalattu harmaaksi, ettei lapsellisia rituaaleja kukaan ikkunasta kurkkisi. Niin, ja ihan aikaihmiset siellä kulkee - kaikki, joilla on valtaa joko Suuren Rahan avulla tai muuten. Tunnen ainakin kymmenen sellaista omalta pikku paikkakunnaltanikin, löysinhän jäsenmatrikkelin... On siellä ihan mukaviakin ihmisiä, ainakin muutamia. Mahdollinen hyväntekeväisyys kyllä liittyy järjestön veljiin ja siskoihin. Lienee suurin ja vaikutusvaltaisin hyväveli -järjestö Suomessa. Tällaista toimintaahan ei korruptioksikaan lasketa...
- O-Orvokki
sitroen kirjoitti:
ne on. Samoja vapaamuurareita, samoja salaseurojen saloja. Kokoontumispaikan ikkunatkin on maalattu harmaaksi, ettei lapsellisia rituaaleja kukaan ikkunasta kurkkisi. Niin, ja ihan aikaihmiset siellä kulkee - kaikki, joilla on valtaa joko Suuren Rahan avulla tai muuten. Tunnen ainakin kymmenen sellaista omalta pikku paikkakunnaltanikin, löysinhän jäsenmatrikkelin... On siellä ihan mukaviakin ihmisiä, ainakin muutamia. Mahdollinen hyväntekeväisyys kyllä liittyy järjestön veljiin ja siskoihin. Lienee suurin ja vaikutusvaltaisin hyväveli -järjestö Suomessa. Tällaista toimintaahan ei korruptioksikaan lasketa...
järjestö olla Suomen suurin tuolla alueella?
Eikös se ala olla ikääntyvien ukkojen oma juttu?
Kaikki eivät kuulemma ole mitenkään erityisen varakkaita, ja siellä on jo naisiakin.
Niin ainakin göteborilainen tuttuni kertoi järjestöstä, jonka jäsen hän itse on.
Edelliseen viestiini kävin kopioimassa tekstiä suomalaisen suurloosin kotisivulta, ja lisätietoa löytyy netistä vaikka kuinka paljon. - ap.
sitroen kirjoitti:
..."kutsuminen" ei ainakaan vaadi rahaa ja valtaa vaan muita ominaisuuksia. Siitäpä olisikin halunnut keskustella erään palstalaisen kanssa...
- O -O
ap. kirjoitti:
..."kutsuminen" ei ainakaan vaadi rahaa ja valtaa vaan muita ominaisuuksia. Siitäpä olisikin halunnut keskustella erään palstalaisen kanssa...
Jos järjestö kiinnostaa sinua, ota yhteyttä lähimpään loosiin. Yleensä kaikki järjestöt ovat kiinnostuneita uusista aktiivisista jäsenistä. Ehkä siellä voisi olla joku tuttusi tai sitten voisit tutustua johonkin ihmiseen, joka ryhtyisi "kummiksesi".
Netistä löytyy varmaan muutakin tietoa kuin tuo aikaisemmin kopioimani. Esim. Wikipediasta löytyy linkki kotisivuille, josta alla uusi lainaus:
"Veljeskuntatyö - kenties jotain uutta Sinulle?
Jos haluat antaa elämällesi uuden ulottuvuuden, olet lämpimästi tervetullut joukkoomme. Odd Fellow -Veljeskunta on kansainvälinen järjestö, jolla on eettinen ja humanitäärinen tarkoitusperä.
"Kokoontumalla looseihin, ihmisiä yhdistävän myönteisen ajattelun ilmapiiriin, pyrimme luomaan hyvän kasvualustan lähimmäisenrakkauden humanismille ja ihmisten väliselle ymmärrykselle. Tietoisesti emme keskustele kokouksissa politiikasta tai uskonnosta, koska juuri nämä aiheet hyvin usein erottavat ihmisiä toisistaan."
Toiminnan tavoitteena on levittää tietoisuus ystävyyden, rakkauden ja totuuden periaatteista ihmisten keskuuteen. Veljeskunta haluaa korostaa kaikkea, mikä antaa elämälle pysyvän arvon ja tähdentää, että ihminen löytää todellisen elämäntarkoituksen vasta kun hän on oppinut arvostamaan lähimmäistään.
Jäseneksi voi päästä jonkun Veljeskunnan jäsenen suosituksesta henkilö, joka:
on täyttänyt 21 vuotta
hallitsee itseään ja omaisuuttaan
uskoo yhteen Korkeimpaan, maailmankaikkeuden Luojaan ja Ylläpitäjään
Jäsenen henkilökohtainen mielipide uskonnosta tai hänen mahdollinen kuuluminen johonkin erityiseen kirkkoon tai uskonnolliseen järjestön on hänen yksityisasiansa. Ateismi on Odd Fellow -Veljeskunnalle vierasta.
Tervetuloa tiedotustilaisuuteen!
Loosit ottavat uusia jäseniä kaksi kertaa vuodessa ja järjestävät tiedotustilaisuuksia syksyisin ja keväisin.
Saatuasi kutsun tiedotustilaisuuteen, älä epäröi. Jos kunnioitat samoja arvoja kuin mekin on kohdallaan, että saat tietää meistä enemmän. Näin voit muodostaa oman mielipiteesi työstämme." - O - O
ap. kirjoitti:
- ap.
O - O kirjoitti:
En MISSÄÄN TAPAUKSESSA halua liittyä tuohon järjestöön. Se on VIIMEISIN järjestö, johon liittyisin. Haluan vain vastauksen eräältä palstalaiselta, joka kirjoittelee tänne usein ja joka kuuluu tuohon järjestöön. Nikillisellä miespuolisella? henkilöllä ei ole suoraa sähköpostiosoitetta galleria-sivullaan, joten en voi ottaa suoraan yhteyttä enkä toisaalta halua ryvettää häntä täällä kertomalla hänen nimimerkkiään kaikille. Jahka hän ilmestyy niin tiedustelen erästä erittäin kiintoisaa asiaa.
- O-Orvokki
ap. kirjoitti:
En MISSÄÄN TAPAUKSESSA halua liittyä tuohon järjestöön. Se on VIIMEISIN järjestö, johon liittyisin. Haluan vain vastauksen eräältä palstalaiselta, joka kirjoittelee tänne usein ja joka kuuluu tuohon järjestöön. Nikillisellä miespuolisella? henkilöllä ei ole suoraa sähköpostiosoitetta galleria-sivullaan, joten en voi ottaa suoraan yhteyttä enkä toisaalta halua ryvettää häntä täällä kertomalla hänen nimimerkkiään kaikille. Jahka hän ilmestyy niin tiedustelen erästä erittäin kiintoisaa asiaa.
aloituksesi palstalta, jos vaikka sattuisi olemaan tilapäisesti "poissa" täältä.
Ilahduin viestiäsi lukiessani siitä, että sinä taas todistit täällä olevan mukavia, hienotunteisia, toiset ihmiset huomioon ottavia ihmisiä.
Aurinkoisia päiviä sinulle. - Anonyymi
O -O kirjoitti:
Jos järjestö kiinnostaa sinua, ota yhteyttä lähimpään loosiin. Yleensä kaikki järjestöt ovat kiinnostuneita uusista aktiivisista jäsenistä. Ehkä siellä voisi olla joku tuttusi tai sitten voisit tutustua johonkin ihmiseen, joka ryhtyisi "kummiksesi".
Netistä löytyy varmaan muutakin tietoa kuin tuo aikaisemmin kopioimani. Esim. Wikipediasta löytyy linkki kotisivuille, josta alla uusi lainaus:
Jos haluat antaa elämällesi uuden ulottuvuuden, olet lämpimästi tervetullut joukkoomme. Odd Fellow -Veljeskunta on kansainvälinen järjestö, jolla on eettinen ja humanitäärinen tarkoitusperä.
"Kokoontumalla looseihin, ihmisiä yhdistävän myönteisen ajattelun ilmapiiriin, pyrimme luomaan hyvän kasvualustan lähimmäisenrakkauden humanismille ja ihmisten väliselle ymmärrykselle. Tietoisesti emme keskustele kokouksissa politiikasta tai uskonnosta, koska juuri nämä aiheet hyvin usein erottavat ihmisiä toisistaan."
Toiminnan tavoitteena on levittää tietoisuus ystävyyden, rakkauden ja totuuden periaatteista ihmisten keskuuteen. Veljeskunta haluaa korostaa kaikkea, mikä antaa elämälle pysyvän arvon ja tähdentää, että ihminen löytää todellisen elämäntarkoituksen vasta kun hän on oppinut arvostamaan lähimmäistään.
on täyttänyt 21 vuotta
Jäsenen henkilökohtainen mielipide uskonnosta tai hänen mahdollinen kuuluminen johonkin erityiseen kirkkoon tai uskonnolliseen järjestön on hänen yksityisasiansa. Ateismi on Odd Fellow -Veljeskunnalle vierasta.
Loosit ottavat uusia jäseniä kaksi kertaa vuodessa ja järjestävät tiedotustilaisuuksia syksyisin ja keväisin.
Saatuasi kutsun tiedotustilaisuuteen, älä epäröi. Jos kunnioitat samoja arvoja kuin mekin on kohdallaan, että saat tietää meistä enemmän. Näin voit muodostaa oman mielipiteesi työstämme."Minkälainen on totuuden periaate, jota järjestö levittää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkälainen on totuuden periaate, jota järjestö levittää?
Kaveri on mukana tuossa järjestössä ja hänen mukaansa ystävyyttä, rakkautta ja totuutta hoetaan hokemisen vuoksi. Pääosin aika kuluu turhanpäiväisiin muodollisiin kokouksiin.; seistään asennossa ja kumarrellaan. Hierarkia on tärkeää. Pitää merkeistä ja kaulureista tietää ketkä kaikki ovat ylempänä sinua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaveri on mukana tuossa järjestössä ja hänen mukaansa ystävyyttä, rakkautta ja totuutta hoetaan hokemisen vuoksi. Pääosin aika kuluu turhanpäiväisiin muodollisiin kokouksiin.; seistään asennossa ja kumarrellaan. Hierarkia on tärkeää. Pitää merkeistä ja kaulureista tietää ketkä kaikki ovat ylempänä sinua.
Göteborgista kuulin, että ruotsissa on meneillään "paniikkirekrytointi". Porukka pienenee niin, ettei rahat riitä kiinteistöjen ja hallintokoneiston ylläpitoon. Uusia maksajia haetaan turuilta ja toreilta.
- Anonyymi
Uskonnollisesti sitoutumaton! Näin ehkä paperilla, mutta todellisuudessa hyvinkin piilokristitty. On kappalaista, ylipappia sekä suurkappalaista. Raamattu on pöydällä aina.
- Anonyymi
O -O kirjoitti:
on täyttänyt 21 vuotta
Saatuasi kutsun tiedotustilaisuuteen, älä epäröi. Jos kunnioitat samoja arvoja kuin mekin on kohdallaan, että saat tietää meistä enemmän. Näin voit muodostaa oman mielipiteesi työstämme."Parasta mitä oddfellowista voit kostua on korulauseiden oppiminen. A4 ilman asiaa tulee kohta tuosta vaan. Jatkokurssilla paneudutaan konsulttijargonin saloihin. Opit käyttämään joka väliin sopivia hienoja lausahduksia ja kaavioita, joita kuulijat jäävät silmät ymmyrkäisinä pohtimaan että mitähän se oikein tarkoitti?
- Anonyymi
Miten liittyä johtaja haakalla olli Pori Loossiin joka puhu freimason nimessä? Kiinteistö ja muuta irtainta on paljon.
- Anonyymi
O -O kirjoitti:
on täyttänyt 21 vuotta
Saatuasi kutsun tiedotustilaisuuteen, älä epäröi. Jos kunnioitat samoja arvoja kuin mekin on kohdallaan, että saat tietää meistä enemmän. Näin voit muodostaa oman mielipiteesi työstämme."1800 luvun puolivälin jälkeen Amerikassa on kirjoitettu parinkin historiikkia Oddfellowsista. Toisessa todetaan varsin suoraan, että järjestön ohjelmasta on tehty tarkoituksella yksinkertainen. Alkuperäinen opetus katsottiin liiaksi vapaamuurareilta kopioiduksi. Tulee mieleen jeesuksenkin käyttämä ilmaisu "ei kannata heittää helmiä sioille".
- Anonyymi
O-Orvokki kirjoitti:
järjestö olla Suomen suurin tuolla alueella?
Eikös se ala olla ikääntyvien ukkojen oma juttu?
Kaikki eivät kuulemma ole mitenkään erityisen varakkaita, ja siellä on jo naisiakin.
Niin ainakin göteborilainen tuttuni kertoi järjestöstä, jonka jäsen hän itse on.
Edelliseen viestiini kävin kopioimassa tekstiä suomalaisen suurloosin kotisivulta, ja lisätietoa löytyy netistä vaikka kuinka paljon.Ikääntyvienpä hyvinkin. Kaverini kertoi järjestön talouden menneen nykyjohdon alaisuudessa pahasti kuralle. Järjettömiä summia jäseniltä kerättyä rahaa käytetään turhuuteen. Jäsenrekisteriohjelma 120 000€, Suurloosikokous (jossa pääasiassa kestitään yhdistysten edustajia) 70 000€ jne. Järjestölle on ostettu vanhaa toimistotilaa laitakaupungilta, jossa korjauskulut ja kaikkoavat naapurit nostavat kulut pilviin. Eikä eroon pääse, koska kukaan ei osta moista. Rohkeita ovat ne, jotka nykyjohdon jälkeen astuvat remmiin.
Sotkuinen taloustausta näkyy ihmisten käyttäytymisessä. On syyttelyä ja mustamaalausta.
Kannattaa miettiä kahdesti liittyykö mukaan maksajaksi. Suosittelen vapaamuurareita tai druideja, jos henkinen kehitys kiinnostaa.
- Anonyymi
Miten niin enemmän?
Lions kerää oikeasti rahaa hyväntekeväisyyteen, kun Odd pudottelee muruja juhlapöydästä.
Vapaamuurarit keskittyy opetukseen, kun Odd F:llä 20 kokousta vuodessa joista korkeintaan neljässä raamatusta kopioitua kertomusta. - Anonyymi
Tällaisen viestin oli eräs entinen jäsen jättänyt:
"Vasta vuoden mukana olleena ja tältä jo tuntuu. Jossain on vika. Varmaan sitten minussa.
Tässä vanha kirje mikä muissakin järjestöissä kiertänyt, mutta kuvaa hyvin tuntemuksiani.
Minä olen se kaveri.
Minä olen se kaveri, joka pyysi saada liittyä järjestöönne.
Minä olen se kaveri, joka maksoi liittymismaksun saadakseen liittyä.
Minä olen se kaveri, joka seisoi kaikkien teidän edessä luvaten uskollisuutta ja lojaaliutta.
Minä olen se kaveri, joka tuli kokouksiinne ja johon kukaan ei kiinnittänyt mitään huomiota.
Yritin usein olla ystävällinen joillekin jäsenille, mutta heillä oli omat ystävänsä, joiden kanssa juttelivat ja joiden viereen istuivat. Osallistuin kokouksiin monta kertaa, mutta kukaan ei kiinnittänyt minuun mitään huomiota. Toivoin, että joku olisi pyytänyt minua osallistumaan rahankeräysprojektiin tai johonkin, mutta kukaan ei välittänyt, kun ilmoittauduin vapaaehtoiseksi.
Liityttyäni minulta jäi muutama kokous väliin, koska olin sairaana enkä voinut osallistua. Seuraavassa kokouksessa kukaan ei kysellyt missä olin ollut. Nähtävästi muut eivät tainnut kovin paljon välittää siitä olinko paikalla vai en.
Seuraavan kokouksen aikaan päätin jäädä kotiin katselemaan televisiota. Sitä seuraavaan kokoukseen osallistuin, eikä kukaan kysellyt, missä olin viime kerralla ollut.
Teidän mielestänne minä ehkä olen kunnon mies, hyvä perheenisä, jolla vastuullinen työ ja joka rakastaa yhteisöään ja isänmaataan.
Tiedättekö kuka muu minä olen? Minä olen se kaveri, joka ei koskaan tullut takaisin.
Minua huvittaa, kun muistelen, miten johtajat ja jäsenet keskustelivat siitä, miksi järjestö menetti jäseniä.
Minua huvittaa nyt, kun ajattelen, miten paljon he kuluttivat aikaa etsiessään uusia jäseniä, vaikka minä olin koko ajan siellä.
Kaikki mitä heidän olisi tarvinnut tehdä, olisi ollut saada minut tuntemaan itseni tarpeelliseksi, toivotuksi ja tervetulleeksi."- Anonyymi
Juu, tämä sama on kiertänyt muissakin järjestöissä.
- Anonyymi
Ruotsalaiset päättivät avata salaisuudet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Odd_Fellow_ordens_gradgivningar_och_ritualer
- AnonyymiUUSI
Göteborgilainen kaverini kertoi, että siellä OddOrdenin mestari istuu lännessä - auringonlaskun suunnassa ja sinne, kohti alkavaa pimeyttä kumarretaan. Mitähän ne meinaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1203305- 751735
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151491Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos491280VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu911145Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat851045- 661023
- 65944
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k78873Oli pakko saada sut suuttumaan
Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä19857