Taas Mac OS X päivitys 10.5.2

180Mt

Macin uusimmalle käyttöjärjestelmälle, Mac OS X Leopardille ilmestyi taas uusi korjauspaketti.

Tällä kertaa paikkauksen koko on melkein kokonaiset parisataa megaa.

http://sunki.quickshareit.com/share/kuva1f7c35.png

20

2281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika....

      .... tuota päivitystä ollaan odotettu kuin kuuta nousevaa;-)

      • Leopardi...

        Oliko se niin buginen, että päivitystä piti odottaa kuin kuuta nousevaa?


      • MacBook Pro
        Leopardi... kirjoitti:

        Oliko se niin buginen, että päivitystä piti odottaa kuin kuuta nousevaa?

        Asensin, mutta en vielä käytä.


      • Mika....
        Leopardi... kirjoitti:

        Oliko se niin buginen, että päivitystä piti odottaa kuin kuuta nousevaa?

        .... tuo päivitys tuo ihan uusia ominaisuuksia myös leopardiin. Mitä pugisuuteen tulee, niin mulla toisessa koneessa leopardi on ollut hiukan tigeriä epätasaisempi (ulkoinen levy tipahtaa välillä unitilasta palatessa ja siihen liittyen TM kaatoi systeemin) tähän toivon tuon pävityksen tuovan korjauksen.
        Kuten jo aikaisemminkin olen todennut, niin tiger oli kuitenkin jo versiossa 11 kun lepardi on vasta uransa alussa ja nyt tosiaan vasta toinen päivitys ulkona joten ei voitane odottaa ihan tigerin veroista toimintavarmuutta. Olen kuitenkin erittäin tyytyväinen leopardiin ja sehän vain paranee näiden päivitysten myötä.


    • Hemppa.

      Leopardin 10.5.2 -päivitys saatavana

      Päivitys parantaa käyttöjärjestelmän turvallisuutta, luotettavuutta, yhteensopivuutta muiden ohjelminen kanssa ja korjaa samalla muutaman huonon ominaisuuden, joista käyttäjät ovat huomauttaneet.

      Päivitys parantaa muun muassa langattoman Airport-ohjelmiston luotettavuutta, Docin Stacks-pinoja voi käyttää nyt entistä monipuolisemmin. Työpöydän läpinäkyvyyden voi ottaa pois käytöstä, samoin Finderin menut ovat nyt vähemmän läpinäkyviä ja helpommin luettavia. Varmuuskopiontiohjelma Time Machine toimii nyt paremmin ulkoisten kiintolevyjen kanssa, ja käyttöjärjestelmä tunnistaa uusimpienkin kameroiden raw-kuvamuodon.

      Käyttöjärjestelmään on lisätty myös cd- ja dvd-jako -ominaisuus, joka tuli MacBook Airin mukana. Nyt käyttäjä voi käyttää minkä tahansa verkossa olevan Macintoshin optista asemaa tiedostojen kopiointiin tai vaikkapa ohjelmien asentamiseen. Loistava ominaisuus jos vaikka oma optinen asema on varattuna tai rikki.

      Päivitystä suositellaan kaikille jotka käyttävät Applen uusinta Leopard-käyttöjärjestelmää.

      Kun käyttöjärjestelmä on päivitetty ja kone käynnistetty uudelleen, tarjolle tulee myös Leopard Graphics Update 1.0.

      Tiikeri-käyttöjärjestelmälle julkaistiin samalla turvallisuuspäivitys Security Update 2008-001.

      Päivityksen voi tehdä suoraan Ohjelmien päivitys -valikon kautta tai hakea Applen Support-sivulta.

      Lähde:

      http://www.macmaailma.fi/uutiset.lasso?-database=macmaailma&-table=uutiset&-maxRecords=1&id=2681&-search

      • kriittisiä

      • Mika....
        kriittisiä kirjoitti:

        Applelta lähes tusina korjausta

        Suuri osa Applen korjaamista haavoittuvuuksista sijaitsee Leopard-käyttöjärjestelmässä.

        Jotkut aukoista ovat erittäin vakavia, eli mahdollistavat koodin ajon uhrin koneella.

        http://www.digitoday.fi/tietoturva/2008/02/12/rss/20084328/66

        ... vaikuttaa myös siltä, että Leopardin toiminnallisuuskin on parantunut tuon päivityksen myötä. Ainakin itselläni ensikokeilujen perusteella tuo usb-levyn tippumis ongelma on korjaantunut. Tämä päivitys lisää omaa uskoani Leopardiin.


      • sama ongelma
        Mika.... kirjoitti:

        ... vaikuttaa myös siltä, että Leopardin toiminnallisuuskin on parantunut tuon päivityksen myötä. Ainakin itselläni ensikokeilujen perusteella tuo usb-levyn tippumis ongelma on korjaantunut. Tämä päivitys lisää omaa uskoani Leopardiin.

        Itse huomasin että Leopard kaatuilee useimmiten Time Machine varmuuskopioinnin aikana. Voisiko ongelmana olla levyn tippuminen?

        Myös pari kertaa Leopard on ilmoittanut että joku USB laite on irrotettu ja data on voinut hävitä. Vaikka en ole koskenut USB-laitteisiin, ja ulkoisen kiintolevyn kuvake oli edelleen työpöydällä. Mystistä...


      • Mika....
        sama ongelma kirjoitti:

        Itse huomasin että Leopard kaatuilee useimmiten Time Machine varmuuskopioinnin aikana. Voisiko ongelmana olla levyn tippuminen?

        Myös pari kertaa Leopard on ilmoittanut että joku USB laite on irrotettu ja data on voinut hävitä. Vaikka en ole koskenut USB-laitteisiin, ja ulkoisen kiintolevyn kuvake oli edelleen työpöydällä. Mystistä...

        Mulla on siis iMacissa usb-väylässä omalla virtalähteellä toimiva levy, jolle TM tekee varmuuskopiota. Kun olen pitänyt TM pois päältä niin ajoittain (päivittäin kuitenkin) kun kone palaa lepotilasta, niin se levy katoaa työpöydältä ja tulee sama ilmoitus kuin sinullekin "usb asema on irroitettu väärin ja dataa on voinut kadota". Tämä on omalla kohdallani liittynyt nimenomaan lepotilastaa palaamiseen (ongelmaa ei siis esiintynyt kun lepotilan otti pois käytöstä). TM:n ollessa päällä kone jumitti varmuuskopion tekemiseen niin että systeemi piti resetoida ja sekin liittyi havaintojeni mukaan suuri tähän lepotilaan. Macbookissa en vastaavaa ongelmaa havainnut (siinä tosin erilainen ulkoinen levy, joka ottaa virtansa usb:sta) myöskään versiolla 10.5.1 .
        Olen nyt muutaman tunnin tämän uusimman päivityksen jälkeen rassannut konetta lepotilaan sun muuta ja koittanut provosoida tuota ongelmaa esille, mutta toistaiseksi sitä ei enää ole esiintynyt joten alan hiljalleen elätellä toivoa, että tämä 10.5.2 päivitys korjasi sen.


      • vesku_orig
        kriittisiä kirjoitti:

        Applelta lähes tusina korjausta

        Suuri osa Applen korjaamista haavoittuvuuksista sijaitsee Leopard-käyttöjärjestelmässä.

        Jotkut aukoista ovat erittäin vakavia, eli mahdollistavat koodin ajon uhrin koneella.

        http://www.digitoday.fi/tietoturva/2008/02/12/rss/20084328/66

        aikamuoto, pitäis olla preesensin sijaan imperfektissä. Nuo aukot paikattiin tässä päivityksessä.

        Ja termi "mahdollistavat" on myös siinä mielessä outo, että ainuttakaan raporttia näiden hyväksikäytöstä ei löydy.

        Mutta nämähän ovat Digitodayn vittuuntuneiden Win-faniboyden perussettiä...


      • MacBook Pro
        Mika.... kirjoitti:

        Mulla on siis iMacissa usb-väylässä omalla virtalähteellä toimiva levy, jolle TM tekee varmuuskopiota. Kun olen pitänyt TM pois päältä niin ajoittain (päivittäin kuitenkin) kun kone palaa lepotilasta, niin se levy katoaa työpöydältä ja tulee sama ilmoitus kuin sinullekin "usb asema on irroitettu väärin ja dataa on voinut kadota". Tämä on omalla kohdallani liittynyt nimenomaan lepotilastaa palaamiseen (ongelmaa ei siis esiintynyt kun lepotilan otti pois käytöstä). TM:n ollessa päällä kone jumitti varmuuskopion tekemiseen niin että systeemi piti resetoida ja sekin liittyi havaintojeni mukaan suuri tähän lepotilaan. Macbookissa en vastaavaa ongelmaa havainnut (siinä tosin erilainen ulkoinen levy, joka ottaa virtansa usb:sta) myöskään versiolla 10.5.1 .
        Olen nyt muutaman tunnin tämän uusimman päivityksen jälkeen rassannut konetta lepotilaan sun muuta ja koittanut provosoida tuota ongelmaa esille, mutta toistaiseksi sitä ei enää ole esiintynyt joten alan hiljalleen elätellä toivoa, että tämä 10.5.2 päivitys korjasi sen.

        Käytössäni on Qnapin verkkokovalevy, jota on tarkoitus käyttää varmuuskopiointiin, mutta en ole saanut hommaa toimimaan kunnolla. Raahaamalla kansioita levylle, toiset kansiot kopioituvat tiedostoineen ja toiset eivät. Onko jossain mahdollisesti asetus, joka suurten tiedostojen kopioimisen langattomasti. Verkkolevyltä voin kyllä siirtää vaikka kuinka suuria tiedostoja kannettavalle.

        Kone heitti Kernelin heti päivityksen jälkeen ensimmäisellä siirtoyrityksellä.


      • Mika...
        MacBook Pro kirjoitti:

        Käytössäni on Qnapin verkkokovalevy, jota on tarkoitus käyttää varmuuskopiointiin, mutta en ole saanut hommaa toimimaan kunnolla. Raahaamalla kansioita levylle, toiset kansiot kopioituvat tiedostoineen ja toiset eivät. Onko jossain mahdollisesti asetus, joka suurten tiedostojen kopioimisen langattomasti. Verkkolevyltä voin kyllä siirtää vaikka kuinka suuria tiedostoja kannettavalle.

        Kone heitti Kernelin heti päivityksen jälkeen ensimmäisellä siirtoyrityksellä.

        .... käytän TM:ää tosiaankin vain noilla kahdella usb-levyllä ja tämän päivän rassattuani alan olla varovaisen toiveikas, että tuolla aikaisemmassa viestissäni kuvaamani ongelma on nyt korjaantunut.
        Itsellänikin on yksi verkkolevy WD merkkinen. Sitä en ole vielä ehtinyt testailemaan, mutta sen kanssa ei aikaisemminkaan ollut isommin ongelmia. Toisaalta airporttiin raportoitiin tullen korjausta joten ainakin langattomassa verkossa pitäisi lyytin kirjoittaa paremmin. Hopeisessa omenassahan oli joitakin kirjoituksia joissa valiteltiin Leopardin pätkivän langatonta verkkoa (silloinhan tiedostonsiirtokin menee ketuilleen). Oletko kokeillut jekuttaako se sinun levy muiden tietokoneiden kanssa.? Itselläni tuo WD verkkolevy temppuilee Linuxkoneiden kanssa juurikin isojen tiedonsiirtojen yhteydessä. Windowseja mulla ei ole ollut enää puoleentoista vuoteen yhden ainotta.


      • MacBook Pro
        Mika... kirjoitti:

        .... käytän TM:ää tosiaankin vain noilla kahdella usb-levyllä ja tämän päivän rassattuani alan olla varovaisen toiveikas, että tuolla aikaisemmassa viestissäni kuvaamani ongelma on nyt korjaantunut.
        Itsellänikin on yksi verkkolevy WD merkkinen. Sitä en ole vielä ehtinyt testailemaan, mutta sen kanssa ei aikaisemminkaan ollut isommin ongelmia. Toisaalta airporttiin raportoitiin tullen korjausta joten ainakin langattomassa verkossa pitäisi lyytin kirjoittaa paremmin. Hopeisessa omenassahan oli joitakin kirjoituksia joissa valiteltiin Leopardin pätkivän langatonta verkkoa (silloinhan tiedostonsiirtokin menee ketuilleen). Oletko kokeillut jekuttaako se sinun levy muiden tietokoneiden kanssa.? Itselläni tuo WD verkkolevy temppuilee Linuxkoneiden kanssa juurikin isojen tiedonsiirtojen yhteydessä. Windowseja mulla ei ole ollut enää puoleentoista vuoteen yhden ainotta.

        toimii kyllä kiinteässä verkossa sekä MacProlla että Windows-koneella luotettavasti ( en ainakaan ole huomannut edellä mainitsemaani ongelmia) TM:ää en tosin ole kokeillut verkkokovalevyssä langattomana enkä langallisena, mutta raahaamalla varmuuskopiointi / Arkistointi tuntuu langallisessa toimivan.


    • rrr
      • Mika...

        .... Windowsiin noita isoja SP päivityksiä tulee harvemmin ja ne ovat isompia kokonaisuuksia. Esim tigeriin vastaavia päivityksiä tuli yksitoista kun XP:hen niitä oli vain kaksi (ja nyt on se kolmas tulossa, mutta se jäänee viimeiseksi). ei niitä voi minun mielestä ihan suoraan verrata.


      • rrr
        Mika... kirjoitti:

        .... Windowsiin noita isoja SP päivityksiä tulee harvemmin ja ne ovat isompia kokonaisuuksia. Esim tigeriin vastaavia päivityksiä tuli yksitoista kun XP:hen niitä oli vain kaksi (ja nyt on se kolmas tulossa, mutta se jäänee viimeiseksi). ei niitä voi minun mielestä ihan suoraan verrata.

        Noh, eipä noi porukat ole kiinnostuneita siitä, tuleeko niitä miten usein ja kuinka isoina.

        Uutisoinnistahan noita lueskellaan kuitenkin eniten, joten...

        Vaan onko tuolla niin väliä. Pääasia, että valmistajat tiedostavat ongelmat ja yrittävät parhaansa mukaan ne korjata niin, että käyttäjillä on mahdollisimman helppoa.

        Olkaamme siis innoissamme jokaisesta korjauspäivityksestä - mihin tahansa järjestelmään/ohjelmaan/laitteeseen.

        :)


    • oma nimimerkki

      Itse asiassa päivityksen koko on 341 Megaa.

      • Mika...

        ... itselläni tuo oli vain 180 megaa ja sen lisäksi vajaa viiskyt megaa se grafiikkapäivitys. Hompussa oli keskustelua tästä, että joillekin päivityspaketti oli isompi ja se vissiin liittyy järjestelmän kokoonpanoon.


      • 1stMacFinn
        Mika... kirjoitti:

        ... itselläni tuo oli vain 180 megaa ja sen lisäksi vajaa viiskyt megaa se grafiikkapäivitys. Hompussa oli keskustelua tästä, että joillekin päivityspaketti oli isompi ja se vissiin liittyy järjestelmän kokoonpanoon.

        Mun kahdessa koneessa molemmissa 180 megaa.

        Eikä ongelmia. Ja muuten samalla hetkellä englanniksi ja muiksi kieliksi.


    • Maccileipä.

      Voi kuule, eikös Windowssille tule joku korjauspaketti joka kerta kun koneen käynnistää :D hahaha!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      65
      1458
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1299
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1142
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      117
      1092
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      26
      891
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      775
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      51
      664
    8. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      614
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      88
      608
    10. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      607
    Aihe