8kk pissailee!!

Apuja tänne?

Ei voi olla normaalia, että 8 kk koira pissaa AINA yksinollessaan sisälle?! Lopetti noin kuukausi sitten, oli 6-7h päivässä yksin ilman pissoja, nyt aloitti sen uudestaan! Yhtäkään päivää ei mene siististi, jo 3 tunnin päästä voi olla pissa lattialla. Luulen, että syynä on eroahdistus, tuhoaa yksinollessaan myös paikkoja. Syö ovenkarmit ja kahvat. Mikä avuksi?? Olen jättänyt leluja ja ollut jättämättä. Tila rajattu yhteen huoneeseen. Olen ollut huomioimatta pissaa, ei tehonnut, joten nykyään kyllä torun! Onko täällä ihmisiä jotka pitävät koiran päivisin häkissä? En kohta keksi muuta vaihtoehtoa =/

12

7157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koiraasi

päivää häkissä! Se on eläinsuojelurikos! Toruminenkaan ei auta, päin vastoin voi vain pahentaa tilannetta!

• jos päiväksi jättää siihen.

tai jos häkki on sen 10 neliöö mitä laki sanoo tarhastakin.

• elvis_pelvis
        jos päiväksi jättää siihen. kirjoitti:

tai jos häkki on sen 10 neliöö mitä laki sanoo tarhastakin.

8kk ikäinen koira on vielä pentu. vasta 5kk ikäisenä alkaa pidätyskyky kehittyä, joten eipä tuo mikään ihme ole, jos vielä pissailee sisäänkin. Jos yksin jäämistä ei ole koiralle opetettu ok-jutuksi, niin ei se sitä osaa. koira ei ymmärrä yksinjäämistä. koirasta se voi tuntua erittäin pelottavalta ja ahdistavalta, josta seuraa se, että koira koettaa kaikin keinoin helpottaa omaa oloaan. pureskeleminen rauhoittaa koiraa, siksi se järsii esineitä. koira voi myös virtsata, jos se on peloissaan, pelästyy esim. ulkoa kuuluvaa ääntä yksinollessaan. koira ei osaa *ttuilla eikä protestoida.

• saatavissa

niin tuo häkissä pitäminen koko päivän on todellakin eläinsuojelurikos. Eikä häkki ole mikään ratkaisu muutenkaan ongelmaasi. Häkitys kyllä saattaa pelastaa ovenkarmisi jyrsityksi tulemiselta ja lattiat pissalta, mutta ongelmaa se ei poista. Koiran ahdistus ei katoa tuollaisella metodilla mihinkään. Pahenee vaan. Eroahdistukseen voi olla useita syitä ja siitä olisi nyt ensisijaisesti päästävä eroon. En usko, että tältä palstalta löydät ongelmaasi ratkaisua. Parasta on etsiä ammatti-ihminen antamaan käytännönneuvoja. Koiraneuvolat velottavat jonkin verran, mutta eivät mahdottomia ja palkinnoksi saatat saada tyytyväisen koiran. Ahdistunut ja stressaantunut koira ei ole ilo kenellekään. Koirasi luultavasti kärsii eniten. Ja tuo toruminenkaan ei auta, vaan pahentaa asioita. Koira olisi todellakin saatava kiinni itseteossa, että se voisi ymmärtää, miksi sitä torutaan. Monet omistajat yhdistävät koiran pelokkaan ja matelevan käytöksen heidän kotiin tullessaan siihen, että koira ikäänkuin tietäisi, että se on tehnyt pahaa. Näin ei todellakaan ole. Koira yhdistää sinun kotiin tulemisesi siihen, että kohta sille rähjätään ja ahdistuu siitä. Sillä ei ole aavistustakaan, miksi torut sitä. Jos taas torut koiraa silloin kun se pissaa sisälle se saattaa helposti yhdistää tarpeen tekemisen sinun suuttumiseesi ja saattaa alkaa pelätä pissaamista nähtesi. Ja lopputulos voi olla, että se ei suostu tekemään ulkonakaan tarpeitaan kun olet lähellä. Siksi huomioimattomuutta pidetään parempana kuin torumista.

JA muista ehdottomasti tämä; Koirat eivät käyttyäydy huonosti ilkeyttään. Ne eivät hauku, jyrsi, pure ja pissaa sisälle kostaakseen tai ollakseen tarkoituksella pahoja. Usein huomaa törmäävänsä kummalliseen ajatukseen siitä, että koirat olisivat yhtä kieroja kun me ihmiset. Tosiasiassa niiden elämä on äärettömän mutkatonta. Koirat tarvitsevat fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia virikkeitä ja jos jotakin näistä tarpeista ei tyydytetä, tuloksena on ns. ongelmakoira. Tosiasiassa ongelma on meissä ihmisissä, ei koirassa. Älä siis rankaise koiraasi häkityksellä, koska se on ahdistunut, vaan hae apua ammatti-ihmiseltä. Oma eläinlääkärisi saattaa osata neuvoa sinut oikean ihmisen puheille.

• -b-

Se luultavammin protestoi jotain asiaa. Onko teidän perheessänne ollut jotain muutoksia viime aikoina?

Hinkaa aina pissat pois kunnolla etkä kiinnitä siihen mitään huomiota koiran läsnä ollessa, et edes moiti pissaamista. Kyllä se pian loppuu.

Meillä oli koiralla tapana mennä yhteen nurkkaan aina pissalle mutta sitten kun estimme sen pääsyn sinne niin pissaus loppui. Nyt joskus on pienoinen lätäkkö takaoven edessä mutta sekin tosi harvoin. Nyt haukku on 10kk.

Mutta häkkiin et laita, se on varma!

• -b-

Että ala harrastamaan koirasi kanssa aivotyöskentelyä vaativia lajeja kuten jäljestämistä. Rauhoittaa kummasti kun saa käyttää päätään eikä tuhoa paikkoja. Jätä myös aktivoivia leluja koirallesi poissa ollessasi, kuten vaikka vanhoihin sukkiin piilotettuja nameja tms.

• jojo
        -b- kirjoitti:

Että ala harrastamaan koirasi kanssa aivotyöskentelyä vaativia lajeja kuten jäljestämistä. Rauhoittaa kummasti kun saa käyttää päätään eikä tuhoa paikkoja. Jätä myös aktivoivia leluja koirallesi poissa ollessasi, kuten vaikka vanhoihin sukkiin piilotettuja nameja tms.

Sain itse hyvän vinkin kun pissoja tulee lattialle, niin hajujäljen saa parhaiten pois etikkavedellä. Pesuaineet saattavat kuulemma jopa voimistaa pissan hajua koiran nenässä. Kun hajut on poissa niin ei ainakaan sen takia pissaa että on tutun hajuinen paikka. kannattaa ainakin kokeilla.

• labukka

Itseasiassa olen kuullut että monet pitävät koiriaan päivisin häkissä. Koiralla on pehmeä peti ja vettä ,muutahan se ei yksinollessaan edes tarvitse. Ja jos koira tottuu nukkumaan häkissä yönsä ovi auki, menee sinne mielellään myös yksinollessaan. Se on sen oma ja turvallinen paikka.

• lelut ja luut

En suosittele häkkiä koiralle sisällä, koska monet sitten "unohtavat" koiransa sinne päiväkausiksi, kun se on niin mutkatonta. Kuulin tässä muutama vuosi takaperin pienestä koirasta, joka oli sisällä häkissä pitkiä aikoja, eikä sitä sitten enää haluttukaan päästää sieltä ulos, kunnes joku keksi ettei tälläinen käy ja otti koiran pois häkistä, mutta koiran jalat eivät enää kantaneetkaan. En tiedä onko tämä tosijuttu vai tarina, mutta itse en koiraani häkkiin laittaisi sisällä, jos tuhoaa sisällä niin sitten tuhoaa, tiesin sen jo pentukoiran ottaessani, että pentukoira voi olla "täystuho". Toinen juttu on jos koiralla on sisällä häkki, jossa on aina ovi auki.

• zandrukka

Itelläni on nyt reilun vuoden ikänen seropi-narttu,joka harrasteli tuota liruttelua myöskin. Sain sen puolivuotiaana, joten sillä ei ollut käsitystäkään sisäsiisteydestä. Ja koska se oli kurjista oloistakin, niin annoinpa sen sitten nukkua sängyssäkin, kun ei raukka ennen ole päässyt ja taisinpa sitä vastoi kaikkia koiran koulutus sääntöjä lelliä muutenki. Yksin ollessaan alkoi pissailemaan mihin sattui, sitten myöskin aina, kun kävi jotain vieraita nii merkkas. Niimpä sitten vaan lopetin koiran "paapomisen" kielsin sohvalle menon ja sänkyyn tulemisen, kun se sinnekkin alkoi lorottelemaan ja sisälle pissailu loppu siihen paikkaa. Vahingossa melkeinpä. Edelleenki kyl ilopissat ruikkailee, mut se on pientä. Myöski juoksujen aikaa sattu tavallista useammin vahinkoja, että ei ehdi pissapaikalle asti tai ilopissat veny.

• tiitu

Moi! Olen epätoivoinen koirani on kohta vuoden vanha ja kotonani on kaikki rikki ja purtu. Tullessani kotiin työstä on maha melkein kipeä kun jo ajattelen mitä siellä on nyt rikottu. Kasvattaja kehotti ostamaan kuonokopan ja käyttämään sitä päivän ajan ja iltaisin jos on pakko mennä kaupoille ottaa koira autoon odottamaan.
        Ongelma on mun hermot koska en millään pysty ajattelemaan että olisin iloinen koiran tavatessani kun kotona eka puoli tuntia menee jälkien siivoamiseen. En voi mitenkään iloita koirasta joka aiheuttaa koko ajan mahanpuruja mulle. Ymmärrän että jotain ihmistä ei ollenkaan vaivaa että koti on yhtä sahajauhoa mua vaivaa ja se on kyllä kestämätöntä. Ostanko häkin vai luovunko koirasta? Tykkään siitä muuten mutta, takuitahan ei ole että se tämän tuhoamisen lopettaa.

• zandrukka
        tiitu kirjoitti:

Moi! Olen epätoivoinen koirani on kohta vuoden vanha ja kotonani on kaikki rikki ja purtu. Tullessani kotiin työstä on maha melkein kipeä kun jo ajattelen mitä siellä on nyt rikottu. Kasvattaja kehotti ostamaan kuonokopan ja käyttämään sitä päivän ajan ja iltaisin jos on pakko mennä kaupoille ottaa koira autoon odottamaan.
        Ongelma on mun hermot koska en millään pysty ajattelemaan että olisin iloinen koiran tavatessani kun kotona eka puoli tuntia menee jälkien siivoamiseen. En voi mitenkään iloita koirasta joka aiheuttaa koko ajan mahanpuruja mulle. Ymmärrän että jotain ihmistä ei ollenkaan vaivaa että koti on yhtä sahajauhoa mua vaivaa ja se on kyllä kestämätöntä. Ostanko häkin vai luovunko koirasta? Tykkään siitä muuten mutta, takuitahan ei ole että se tämän tuhoamisen lopettaa.

Aika rankalta kuulostaa kyllä, että koira joutuis olee koko päivän aina yksin ollessaan kuonokopassa.. :/ Elikkä paremmalta vaihtoehdolta kyl kuulostais se häkki, kunhan on reilun kokonen. Oon kuullu, että jos koiran hyvin totuttaa häkkiin on tulokset ollu ihan positiivisia. Lyhyitä aikoja aluks ja palkitsemista. Onhan koiralle tarvittavia virikkeitä yksin olon ajaks? Aktivointipallo, puruluita, puruleluja jne..
        Se voi olla, että ku koiran murkkuikä menee ohi, nii häkkiä ei enää tarvii edes.
        Ite en omasta koirastani luopuis tollasen syyn takia, etenki ku se on vielä pentu noin nuori!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      88
      1541
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      114
      1420
    3. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      70
      1285
    4. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      30
      1161
    5. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      117
      1000
    6. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      981
    7. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      46
      928
    8. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      19
      892
    9. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
      Ikävä
      66
      808
    10. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      46
      743
    Aihe