Euroopan huonoin asiakaspalvelu taitaa olla Turussa. Olen asunut useilla paikkakunnilla Suomessa ja muualla, ja kymmenen vuoden Turussa asumisen jälkeen todettava, että tulevaan kulttuuripääkaupunkiin näyttää kerääntyneen laiskoin, asiantuntemattomin, ylimielisin ja välinpitämättömin asiakaspalvelijakunta. Palvelun laatuero on huikea esim. vertaillessa Tampereen, Turun ja Helsingin Stockmanneja.
Nyt en puhu päivittäistavarakaupoista, joissa kohtelu on täysin riittävää ja asiallista varsinkin kassoilla, enkä myöskään näe mitään moitittavaa pienyrittäjän itsensä harjoittamassa myyntityössä, vaan kritisoin tavaratalojen ja erikoisliikkeiden palkattua henkilökuntaa samoin kuin virastojen ja laitosten asiakaspalvelussa olevia henkilöitä. Bussikuskit vaativat aivan oman käsittelynsä, joten heistä ei tässä enempää.
Vaateputiikeisssa ja keskustan kolmessa tavaratalossa naismyyjiksi on rekrytoitu aivottomia purkkaa lässyttäviä ja kouluttamattomia alle 25-vuotiaita pissisbimboja, jotka eivät viitsi keskeyttää keskinäistä juoruamistaan/laiskotteluaan asiakaspalvelun takia. Jos myyjää sattuu jostain syystä työnteko huvittamaankin, on kohtelu ylimielistä ja epäkohteliasta eikä koskaan vastata tervehdykseen, saati kysymyksiin. Vaietaan molemmilla kotimaisilla kielillä.
Miespuoliset myyjät esim. operaattori- ja kännykkä- ja elektroniikkakaupoissa tai -osastoilla ovat omasta näkökulmastaan yhteiskunnan eliittiä ja kohtelu on sen mukaisesti alentuvaa varsinkin naisia kohtaan. Vähän sama asia kuin rauta- ja autokaupassa. Jos ei ole asiakkaan ikäistä miesmyyjää, joka alkaisi puhumaan rasvaisia, on puolta nuorempien pojankloppien suhtautuminen väheksyvän pilkallista. Pitääkö heikkoa itsetuntoa ja omaa mitätöntä "miehekkyyttä" kompensoida ylenkatseella? Joskus voi tulla nolo loppu kukkoilulle, jos paljastuu että naisasiakas onkin huippukoulutettu alan ammattilainen, jonka asiantuntemus laitteista ja yleissivistys muutenkin on vähän toisella tasolla kuin kukkoilevan myyjän.
Huvittavaa on huomata se, kuinka ainakin naispuolisten myyjien taholta kohtelu paranee, kun muistaa meikata oman naamansa viimeisen päälle ja pukeutua maiharin sijaan pitkään takkiin ja korkokenkiin. Sitten kosmetiikkamyyjätkin esittelevät tuotteita suhteellisen asiallisesti vaikkakin väkinäisesti. Kokeiltu ja testattu on. Kempparit ovatkin helvetistä, mitä tulee asiakaspalvelun laatuun. Ei riitä, että asiakkaita kohdellaan töykeästi jos yleensä palvellaan, vaan sopivassa tilaisuudessa pitää muistaa nolata asiakas oikein muiden kuullen. Viime keväänä kävin työmatkalla verskoissa ja maiharissa kaatosateessa talsineena, väsyneenä ja tukka pystyssä Kauppiaskadun ja Erikinkadun risteyksessä sijaitsevan suuren tavaratalon kemppariosastolla ostoksilla. Sentin paksuisen meikkikerroksen ja löyhkäävän hajuvesipilven alta myyjä huusi suureen ääneen (että kaikki kuulivat) että "TÄMÄN HALVEMPAA MEILLÄ EI OLE!!!" Vaikka pyysin vain esittelemään eri vaihtoehtoja tuotteelle, kun niitä kerran oli useita. Myyjä ehkä arveli minun olevan koditon tai laitapuolen kulkija, kun ulkonäköni oli täysin lässähtänyt ulkoiluvaatteiden ja kaatosateen vuoksi
Näihin paikkoihin pääsee ilmeisesti ilman mitään koulutusta tai edes alkeellisintakaan valmennusta? Riittääkö tosiaan pelkkä pinnallisuus, vahvasti meikattu lärvi ja monisävyvärjäys ja alle 80 pisteen äo, vaikka myyjän työ on aivan muuta kuin itsensä esittelyä - jopa kempparissa? Ainakin Turussa näkyy olevan pääsyvaatimuksena heikot sosiaaliset taidot. Ei kenenkään tarvitse makeilla työssään tai alkaa asiakkaan kynnysmatoksi, vaan riittää, että hoitaa työnsä asiallisesti ja ammattimaisesti. Tervehtiminen ja kiittäminen ovat taas jo lapsesta saakka itsestään selviä sosiaalisen kanssakäymisen muotoja ainakin Turun ulkopuolella.
Virastoihin näkyy telakoituneen kaikki persoonallisuus- ja käytöshäiriöiset ja katkeroituneet eläjät, joiden ainoa huvi ja sisältö elämässä on viran puolesta suodulla pienellä vallalla kiusata ja simputtaa niin montaa ihmistä kuin mahdollista.
Jo asiakaspalvelun alkeisiin kuuluu se, että kaikkia asiakkaita kohdellaan samanarvoisesti, asiallisesti ja ystävällisesti niin, että asiakas tulee mielellään toistekin. Tämän itse opin omassa asiakaspalvelutyössäni. Virastoissa ei ihmisiä tarvitse varmaan edes kohdella ihmisinä siten kuin maksavia asiakkaita, koska niissä on pakko jokaisen joskus asioida. Kannattaa vaikeissa tapauksissa tehdä hallintoon valitus epäasiallisuudesta.
Turussa kohtaa harvoin mukavaa ja asiallista palvelua, mutta tapaukset jäävät kyllä mieleen kohokohtina ja muistuksena siitä, ettei kaikkea ole menetetty. Mukavan palvelun liikkeeseen menen aina uudestaan.
Turun surkea asiakaspalvelu
34
4377
Vastaukset
- ...valitettavasti...
Itse aikoinaan Turussa opiskellessani hain useina kesinä asiakaspalvelutyöhön. Olin vapaaehtoistoiminnassa mukana ollessani saanut innostunutta ja positiivista palautetta toimiessani myyjäisissä yms. tempauksissa myyjänä yms. viihdyttäjänä. Ja minä viihdyn ihmisten parista ja saan paljon energiaa uusien ihmisten tapaamisesta, mutta koska ei ollut kokemusta marketin kassan tms. kaupallisen organisaation asiakaspalvelutyöstä eikä ollut suhteita esim. Stockmannille tms. jäin auttamatta rannalle.
Ilmeisesti se Teboilin mainoksen sulkapallon ojentaja tyttö oli se mitä ko. paikkoihin haettiin... kerran jollain ihmekonstilla sattunut pääsemään huonosti palvelemaan asiakkaita ja näin ollen on kokeneena haluttua tavaraa asiakaspalvelutyöpaikkoja täytettäessä.
Omapahan oli menetyksensä:-) - ostamassa
"Älä sä ala poika myymään mulle mitään tietokonetta. Oon määkin kuule pelannu vindowsia ja käyttänyt miinaharavaa. Mulla on feisbuukki kotona ja usb-asennus."
- No mutta siinä tapauksessahan herra on hyvä ja valitsee itse tietokoneensa. On se hyvä, että meillä välillä käy näinkin asiantuntevia asiakkaita. Sano kun haluat maksaa.- ällöttävää tilannetta
Myönnän että Turusta olen saanut aika monta negatiivista asiakaspalvelua.
Olen aikoinani miettinyt, mikä minussa on vikana?
Ihminen ottaa niin äkkiä itseensä.
Tästä on jo monta vuotta, linja-autoaseman vanhemmalta naisihmiseltä kyselin aikatauluja, hän hyvin ivallisesti ilmoitti että tuossahan ne on taululla!
Olin suhteellisen nuori ja hirveän arka, kärsin lievästä lukihäiriöstä ja kaikki aikataulut saa minut järjiltään.
Siellä sitten tuijotin niitä nimiä ja numeroita ja rivit senkun pomppivat edestakaisin.
Kuitenkin selvisin kotiin koska tiesin mistä laiturista niitä autoja lähtee ja aika melkein tunnin välein niitä menee.
Olin todella järkyttynyt, koskaan en ollut saanut sellaista kohtelua.
Myönnän että nykyään suuntaan kulkuni pääkaupungin humuun ja shoppailen siellä mieluiten.
Turku tuntuu tympeältä paikalta.
Miksi siellä on sellaista? - Uusturkulainen
Jos kyseessä on oikea tilanne, on kysyttävä miksi asiakas torjuu myyjän palvelun mainitsemallasi tavalla tai mikä on edeltävä kommentti ensimmäiseen? Onko myyjä ollut liian hyökkäävä, ylimielinen tai röyhkeä ennen kuin asiakas sanoo mitään? Onko asiakas odottanut turhaan puoli tuntia saadakseen kiinnitettyä jonkun huomion (kuten turkulaisissa liikkeissä on jokapäiväistä)?
Tai aloitettu vaikka seuraavasti:
"Tässä olisi herran kukkarolle sopiva käytetty PC-paketti, tuossa vieressä nuo uudet ovat varmaan herralle vähän liika hinnakkaita" - voisi olla ärtymyksen syy, kärjistettynä.
Vaikka asiakas on pahalla päällä, ei myyjä saa koskaan vastata esimerkkisi mukaan arvoimaan tai kommentoimaan asiakkaan asiantuntemusta tai sen puutetta ja alkaa ivata. Jos niin teet on myyjä/olet sinä väärällä alalla.
Ammattitaitoa on siirtää syrjään oma äkäisyys eikä lähteä mukaan lietsomaan asiakkaaseen lisää ärtymystä. Myyjän aika on asiakkaalle tarkoitettua.
Tuohon vastaisin itse myyjänä, että "olkaa hyvä, millaisia muita ominaisuuksia tai ohjelmia haluatte koneeltanne, vai haluatteko mahdollisesti itse miettiä ja katsella vielä koneita ja lisälaitteita rauhassa?" Lisäksi kertoisin olevani heti käytettävissä, kun asiakas tarvitsee neuvoja.
Asiakkaalle voi olla kiltti, vaikkei tämä siihen sillä hetkellä pystyisikään. Onhan selvää, että myyjältä vaaditaan enemmän kuin asiakkaalta, myyjä on työssä, asiakas ei. Lisäksi myyjä saa elantonsa myymiensä tuotteiden kautta. Ei kannata purra kättä, joka sinua ruokkii.
Itse asiassa minulle kävi vuosia sitten niin, että suorastaan kettumainen vanhempi miesasiakas kävi säännöllisesti kritisoimassa sekä myymieni tuotteiden hintatason, laadun, maailmantilanteen, yrityksen johdon jne.. eikä hän koskaan ostanut mitään. Otin vain tyynesti vastaan sedän tuumailut ja joskus saimme jotain keskusteluakin aikaiseksi jostain maailmantilanteesta.
Silti mies kävi liikkeessä lähes viikoittain. Sitten PUFFF! Mies eräänä päivänä mies tuli, ja varuduin taas marinakonserttiin mutta ei....mies osti kymmenkunta erittäin kallista ja suurta tuotetta edustamastani yrityksestä isolle porukalle.
Arvaatte kai, oliko pomo mielissään (koska mies ei ollut ostanut koskaan mitään edellisten liikkeenhoitajien aikana) - ja myös minä tilipäivänä =))) Kyseinen tapaus oli vielä soittanut ja kehunut palvelua työnantajalleni. Näin asiakkaan harmi kääntyi kaikkien osapuolten eduksi vähäisellä kärsivällisyydellä ja ystävällisyydellä. Miehestäkin tuli oikein mukava asiakas. Pahat kellot kuuluvat kuitenkin kauemmaksi kuin hyvät, tämä kannattaa muistaa! - Uusturkulainen
ällöttävää tilannetta kirjoitti:
Myönnän että Turusta olen saanut aika monta negatiivista asiakaspalvelua.
Olen aikoinani miettinyt, mikä minussa on vikana?
Ihminen ottaa niin äkkiä itseensä.
Tästä on jo monta vuotta, linja-autoaseman vanhemmalta naisihmiseltä kyselin aikatauluja, hän hyvin ivallisesti ilmoitti että tuossahan ne on taululla!
Olin suhteellisen nuori ja hirveän arka, kärsin lievästä lukihäiriöstä ja kaikki aikataulut saa minut järjiltään.
Siellä sitten tuijotin niitä nimiä ja numeroita ja rivit senkun pomppivat edestakaisin.
Kuitenkin selvisin kotiin koska tiesin mistä laiturista niitä autoja lähtee ja aika melkein tunnin välein niitä menee.
Olin todella järkyttynyt, koskaan en ollut saanut sellaista kohtelua.
Myönnän että nykyään suuntaan kulkuni pääkaupungin humuun ja shoppailen siellä mieluiten.
Turku tuntuu tympeältä paikalta.
Miksi siellä on sellaista?Vielä kamalampaa on, jos huonon palvelun kohteeksi joutuu lapsi tai nuori tai vierailija, joka ei turkulaissysteemeistä ole perillä.
Ettei tämä menisi ihan kammottavaksi, pitää kertoa tapaus, joka sattui kun olin asunut Turussa kaksi viikkoa. Menin bussilla vahingossa yömyöhään vastakkaiseen suuntaan, kuin missä kotini oli. Menin kysymään asiaa bussikuskilta hätäisenä. Tämä kertoi, että bussi menee kyllä toiseenkin suuntaan ja jos ei ole kiire, niin hän käy vain kääntymässä päätepysäkillä ja ajelee sitten takaisin päin. Samalla kuski jutteli mukavia ja esitteli uudelle turkulaiselle vitsaillen Turun nähtävyyksiä, kuten jätevesipuhdistamoa ja Kakolaa jne. Oli tosi mukava bussimatka. :))
Terveisiä vain, jos joskus luet tämän!
- meetu
Tee valitus suoraan näihin liikkeisiin.Samaan tyyliinhän ne jatkaa jos ei kukaan anna niille huonosta palvelusta palutetta.
- Kateudesta vihreänä
Onhan Teillä Ilkka Kanerva.
- ljshjsf
Olen kyllä monessa samaa mieltä kanssasi. Ulkokultaisempaa ja tyhmempää sakkia kuin turkulaiset ei Suomesta löydy. Jos asiakkaalla on puku päällä niin se on jees pox söör, ja jos on arkivaatteissa niin katsellaan nenänvartta pitkin. Kehitysmaameininkiä. Lisäksi pitää vielä hallita aivoton turkulainen small talk, eli aina pitäis lätistä jonninjoutavia kassan kanssa. Jos et lätise, niin olet "outo".
Silti kaupoissa saa Turussa vielä hyvää palvelua keskimäärin. Kaupungin omat laitokset, bussi- ja rautatieasemat jne kepittävät kyllä tylyydessä kaupat mennen tullen. Ne turkulaisten virastojen auloja vahtivat kerberokset eivät ole tältä vuosituhannelta.
Iloisia poikkeuksia Turusta löytyy kyllä muutama palvelualoillakin, ihan nuoresta likasta vaariin saakka. Ne on syntyneet asiakaspalvelijoiksi, ja edustavat vähemmistöä Turussa.- tällaiseen
muualla törmännyt: Hansakorttelin Seppälässä kaksi ritsaa kassan takana haukkui suureen ääneen jotain työkaveriaan niin innokkaasti että en asiakkaana viitsinyt keskeyttää ja lähdin pois.
- Uusturkulainen
tällaiseen kirjoitti:
muualla törmännyt: Hansakorttelin Seppälässä kaksi ritsaa kassan takana haukkui suureen ääneen jotain työkaveriaan niin innokkaasti että en asiakkaana viitsinyt keskeyttää ja lähdin pois.
Olen tehnyt samoin, mutta toisessa Hansan liikkeessä. Asiakkaat tuntuvat olevan joissain vaatepuodeissa ennemminkin häiriöksi.
Kaikilla maailman muillakin Turuilla on sekä huonoa että hyvää palvelua, mutta Turussa heikko palvelu on jostain syystä hyvin yleistä ja suorastaan näyttää kuuluvan jo kaupunkikulttuuriin.
- helx
Itse Turussa syntynyt ja täällä 20 vuotta elellyt ja täytyy sanoa että kuvauksesi osui niin oikeaan!
Itse en ollut tätä täysin tiedostanut ennen kuin parisen vuotta sitten yövyin Helsingissä, aamulla huomasin jättäneeni meikkipussin kotiin eli kiertelin kaupunkia meikittömänä. Olin todella yllättynyt siitä miten minua joka vaateliikkeessä tervehdittiiin iloisesti ja stockmannin sekä sokoksen meikkiosastoilla myyjät tarjosivat apuaan ja esittelivät tuotteita.
Turussahan palvelua ei tosiaan saa ellei ole viimeisen päälle laittautunut ja ykköset päällä. Tämän jälkeen olen käynyt Helsingissä aina parin kuukauden välein shoppailemassa ja asiakaspalvelu on ollut joka kerralla yhtä hyvää (oli sitten laittautunut tai paljalla naamalla).
Muutenkin helsinkiläiset ovat ystävällisempiä kuin ihmiset täällä turussa, neuvoa voi aina kysyä ilman pelkoa siitä että kohdellaan kuin aivotonta ja helsinkiläiset näyttävät kokonaan pelastuneen turkulaisia laajaltaan vaivaavasta tuijotustaudista. Turussa kun ei ole väliä onko bussissa, kaupassa, uimahallissa vai vaan kadulla kävelemässä aina joku tuijottaa kuin ei olisi ihmistä ennen nähnyt... Melko varmasti Helsinkiin muutto edessä kunhan opinnot saa loppuun. - selittääkin paljon!!
Nimittäin olen itse asiakaspalveluammatissa ihan muualla Suomessa kuin Turussa. Heti tulee hankaluuksia kun tulee turkulainen asiakas, hymyilyni on koettu vittuiluna, asiantunteva ja avulias palveluni on saanut osakseen vain mykkää tuijotusta. Kun kerron että miten joku asia menee, se varmistetaan noin 5 kertaa. Heti kun on heiltä suu auennut, on turun murretta kuulunut.
- asiakaspalvelijana...
...täytyy todeta, että moni kommentti on osunut ihan oikeaan (etenkin vaateliikkeistä)!!
Itse olen ollut asiakaspalvelutyössä vähän ympäri Varsinais-Suomea sekä puhelintyössä (ei myynnissä). Viimeisen viiden vuoden aikana olen ollut opiskelun ohella osa-aikatyössä eräässä Turkulaisessa tapahtumia järjestävässä paikassa myyjänä. Ja täytyy vaan ihmetellä mikä on syy ja mikä on seuraus: minusta on tullut vuosien varrella varsin kyyninen asiakaspalvelijana (onneksi tuleva ammattini ei liity jatkuvaan kontaktiin asiakkaiden kanssa).
Kun päivässä käy monta sataa asiakasta, on hämmästyttävää miten pieni prosentti osaa sanoa päivää, kiitos ja heihei, vaikka myyjänä aina katson silmiin ja toistan samat fraasit. Rahat lyödään tiskiin ja poistutaan, katsomatta silmiin, puhumatta mitään. Puhutaan kännykkään tiskillä, ja viitotaan mitä halutaan, jottei puhelu vaan keskeydy. Olen asiakaspalvelijana melko "railakas", tykkään heittää huulta asiakkaiden kanssa. Tuntuu todella hyvältä, kun saa asiakkaan nauramaan. Vastaavasti tuntuu todella pahalta, kun asiakas ei saa juuri haluamaansa tuotetta, ja koitan parhaani keksiä jotain muuta tilalle; "Unohda koko juttu, teillä ei kyllä täällä koskaan pelaa mikään, opettelisitte työnne". Minulle on myös sanottu "just tuollaisia nuoria tyttöjä aina töissä, ette tiedä elämästä mitään". En valita, tiedän paikkani asiakaspalvelijana, ja olen pahempaakin puhelintyössä kuullut. Mielestäni juttu on silti niin, että vaikka tiedän joutuvani asiakaspalvelijana kuuntelemaan kaikennäköistä -itse olen työni valinnut- on olemassa silti jonkinnäköiset yleiset käyttäytymis- ja kohteliaisuussäännöt. Vaikka olen asiakaspalvelija, en ole vain huonekalu tai automaatti.
Mietinkin tässä vaan, että onko turkulaisista asiakaspalvelijoista tullut töykeitä töykeiden turkulaisasiakkaiden vuoksi vai päinvastoin..? ;o) - Uusturkulainen taas
asiakaspalvelijana... kirjoitti:
...täytyy todeta, että moni kommentti on osunut ihan oikeaan (etenkin vaateliikkeistä)!!
Itse olen ollut asiakaspalvelutyössä vähän ympäri Varsinais-Suomea sekä puhelintyössä (ei myynnissä). Viimeisen viiden vuoden aikana olen ollut opiskelun ohella osa-aikatyössä eräässä Turkulaisessa tapahtumia järjestävässä paikassa myyjänä. Ja täytyy vaan ihmetellä mikä on syy ja mikä on seuraus: minusta on tullut vuosien varrella varsin kyyninen asiakaspalvelijana (onneksi tuleva ammattini ei liity jatkuvaan kontaktiin asiakkaiden kanssa).
Kun päivässä käy monta sataa asiakasta, on hämmästyttävää miten pieni prosentti osaa sanoa päivää, kiitos ja heihei, vaikka myyjänä aina katson silmiin ja toistan samat fraasit. Rahat lyödään tiskiin ja poistutaan, katsomatta silmiin, puhumatta mitään. Puhutaan kännykkään tiskillä, ja viitotaan mitä halutaan, jottei puhelu vaan keskeydy. Olen asiakaspalvelijana melko "railakas", tykkään heittää huulta asiakkaiden kanssa. Tuntuu todella hyvältä, kun saa asiakkaan nauramaan. Vastaavasti tuntuu todella pahalta, kun asiakas ei saa juuri haluamaansa tuotetta, ja koitan parhaani keksiä jotain muuta tilalle; "Unohda koko juttu, teillä ei kyllä täällä koskaan pelaa mikään, opettelisitte työnne". Minulle on myös sanottu "just tuollaisia nuoria tyttöjä aina töissä, ette tiedä elämästä mitään". En valita, tiedän paikkani asiakaspalvelijana, ja olen pahempaakin puhelintyössä kuullut. Mielestäni juttu on silti niin, että vaikka tiedän joutuvani asiakaspalvelijana kuuntelemaan kaikennäköistä -itse olen työni valinnut- on olemassa silti jonkinnäköiset yleiset käyttäytymis- ja kohteliaisuussäännöt. Vaikka olen asiakaspalvelija, en ole vain huonekalu tai automaatti.
Mietinkin tässä vaan, että onko turkulaisista asiakaspalvelijoista tullut töykeitä töykeiden turkulaisasiakkaiden vuoksi vai päinvastoin..? ;o)Kuten varmaan tuli jossain vaiheessa otettua esille sekin, että asiakkaita on moneen junaan, ja varsinkin asemalle jääneitä on aina suurempi osa.
Olen toiminut monessa eri paikassa asiakaspalvelussa itsekin, joten tiedän, millaisia tilanteita voi myyjille ja muille tulla vastaan ja millaisia kykyjä myyjältä vaaditaan.
Mutta myyjä on lähtenyt kykyjään vastaamattomaan työhön, jos ei kestä erilaisia asiakkaita ja jatkuvaakin negatiivista palautetta. Siinä se veri punnitaan ja ammattitaito koetellaan. Se vain kuuluu työn kuvaan, ihmisen kohtaaminen. Pitäisi muistaa, ettei asiakas ole myyjää varten vaan myyjä asiakasta. Niin ollen ei asiakkaalla ole periaatteessa mitään velvollisuuksia alkaa hauskuuttamaan tai viihdyttämään asiakasta tai olla kiltti myyjälle. Mutta myyjän on siihen pystyttävä, koska hän on töissä ja asiakas maksaa palvelusta. Jos ei myyjä pysty olemaan iloinen (eikä varmasti pystykään, jos on juuri haukuttu perusteettomasti) niin hänen on pystyttävä olemaan ainakin asiallinen. On ajateltava positiivisesti siten, että asiakas ei pysty kohtaamaan erilaisia tilanteita niin hyvin kuin sinä myyjänä pystyt.
Ei myyjän työ ole pelkästään rahastamista ja tavaran ylimielistä ojentamista, vaan siihenkin on lahja tai sitten ei kuten Turussa useimmiten on havaittu.
Liikkeeseen tulee sellaisia asiakkaita kuin tulee ja myyjän on yritettävä pitää naama peruslukemilla, vaikkei aina pystyisikään.
Meillä oli työnantajani kanssa hyvä systeemi nollata päivän aikana kohdatut sattumukset. Sulkemisajan jälkeen purimme koko päivän harmit ja hauskuudet ja nauroimme ja siunailimme niille. Se oli aika hyvää kriisiterapiaa ja seuraavana päivänä pystyi aloittamaan taas puhtaalta pöydältä. - tätä..
Uusturkulainen taas kirjoitti:
Kuten varmaan tuli jossain vaiheessa otettua esille sekin, että asiakkaita on moneen junaan, ja varsinkin asemalle jääneitä on aina suurempi osa.
Olen toiminut monessa eri paikassa asiakaspalvelussa itsekin, joten tiedän, millaisia tilanteita voi myyjille ja muille tulla vastaan ja millaisia kykyjä myyjältä vaaditaan.
Mutta myyjä on lähtenyt kykyjään vastaamattomaan työhön, jos ei kestä erilaisia asiakkaita ja jatkuvaakin negatiivista palautetta. Siinä se veri punnitaan ja ammattitaito koetellaan. Se vain kuuluu työn kuvaan, ihmisen kohtaaminen. Pitäisi muistaa, ettei asiakas ole myyjää varten vaan myyjä asiakasta. Niin ollen ei asiakkaalla ole periaatteessa mitään velvollisuuksia alkaa hauskuuttamaan tai viihdyttämään asiakasta tai olla kiltti myyjälle. Mutta myyjän on siihen pystyttävä, koska hän on töissä ja asiakas maksaa palvelusta. Jos ei myyjä pysty olemaan iloinen (eikä varmasti pystykään, jos on juuri haukuttu perusteettomasti) niin hänen on pystyttävä olemaan ainakin asiallinen. On ajateltava positiivisesti siten, että asiakas ei pysty kohtaamaan erilaisia tilanteita niin hyvin kuin sinä myyjänä pystyt.
Ei myyjän työ ole pelkästään rahastamista ja tavaran ylimielistä ojentamista, vaan siihenkin on lahja tai sitten ei kuten Turussa useimmiten on havaittu.
Liikkeeseen tulee sellaisia asiakkaita kuin tulee ja myyjän on yritettävä pitää naama peruslukemilla, vaikkei aina pystyisikään.
Meillä oli työnantajani kanssa hyvä systeemi nollata päivän aikana kohdatut sattumukset. Sulkemisajan jälkeen purimme koko päivän harmit ja hauskuudet ja nauroimme ja siunailimme niille. Se oli aika hyvää kriisiterapiaa ja seuraavana päivänä pystyi aloittamaan taas puhtaalta pöydältä.Siis vähän aavistelinkin, että joku kommentoi tekstiini tyyliin "olet väärällä alalla", "asiakas on aina oikeassa", yms, jne. Väittämättä todellakaan, että itse olisin aina parhaimmillani niin asiakaspalvelijana kun asiakkaanakaan, olen kuitenkin täysin pätevä työhöni, ja voin jopa väittää, että hyvä siinä. Vaikka minut olisi juuri haukuttu, olen täysin kykenevä hymyilemään seuraavalla asiakkaalle (en kenties aivan sydämeni pohjasta, mutta riittävästi). Tarkoitukseni oli vain nostaa esille huomio, jonka olen vuosien varrella tehnyt asiakkaiden kohteliaisuuden häviämisestä. Saman olen huomannut liikenteessä! (Sattumaako, että molemmissa tapauksissa, niin asiakkaina kuin liikentessä, "pahimpia" ovat keski-ikäiset miehet) :o)
Vaikka en ole Turussa syntynyt, olen asunut tarpeeksi lähellä kaupunkia riittävän kauan, jotta minua on alkanut todella raivostuttamaan kun "meikäläisiä" haukutaan. Olen pyörinyt muissakin kaupungeissa tarpeeksi voidakseni todeta, ja voin todeta, että saadessani huonoa asiakaspalvelua en automaattisesti yhdistä tätä tiettyyn kaupunkiin, vaan noihin tiettyihin asiakaspalvelijoihin. Olen Helsingissä, Jyväskylässä ja Tampereella (ja ulkomailla) saanut aivan yhtä vaihtelevasti hyvää ja huonoa palvelua kuin Turussakin. Tämä on kaunis ja hyvä kaupunki, emmekä me kaikki täällä asuvat ole sisäänpäinlämpiäviä, tyhmiä, jne!
Aurinkoista kesänodotusta!! ;o)
- 0010010100
kuulla totuutta. tämä linkki oli poistettu kaupunkikeskusteluista ; )
- minäminäminäminämä
turkaluaiset sitä, tamperelaiset tätä, ja näänänää. Kapeakatseisuus kukoistaa, ei voi mitään.
- Uusturkulainen
Olen siis itsekin turkulainen nykyään, joten en ota ainakaan itse nokkiini puoliksi pilailumielessä heitetyistä turkulaiskommenteista, enkä muustakaan. Mielestäni on vain niin äärettömän yksinkertaista se, että jos ei kestä marisevia asiakkaita, on väärällä alalla. Marisevat ja kettumaiset asiakkaat ovat luontaisetu, valitettavasti. Myyjän haaste ja työnkuvaan kuuluu selviytyminen työstään näidenkin kanssa. Onhan niitä sitten mukaviakin ihmisiä väistämättä joskus.
En tosiaan ole huomannut, että tämä linkki on ollut Turku-forumillakin. Kummaa, että on poistettu. Mielestäni ei ole mitään pahaa, jos esittää kritiikkiä siten kuin sen kokee. Olen siis täällä Turussa asuessani törmännyt tähän ongelmaan, joka on yleisempää kuin muualla. Poikkeukset vahvistavat kuitenkin säännön. Pitääpä heti miettiä, missä saa hyvää palvelua..hm... - asiakaspalvelija ja asiakas
Uusturkulainen kirjoitti:
Olen siis itsekin turkulainen nykyään, joten en ota ainakaan itse nokkiini puoliksi pilailumielessä heitetyistä turkulaiskommenteista, enkä muustakaan. Mielestäni on vain niin äärettömän yksinkertaista se, että jos ei kestä marisevia asiakkaita, on väärällä alalla. Marisevat ja kettumaiset asiakkaat ovat luontaisetu, valitettavasti. Myyjän haaste ja työnkuvaan kuuluu selviytyminen työstään näidenkin kanssa. Onhan niitä sitten mukaviakin ihmisiä väistämättä joskus.
En tosiaan ole huomannut, että tämä linkki on ollut Turku-forumillakin. Kummaa, että on poistettu. Mielestäni ei ole mitään pahaa, jos esittää kritiikkiä siten kuin sen kokee. Olen siis täällä Turussa asuessani törmännyt tähän ongelmaan, joka on yleisempää kuin muualla. Poikkeukset vahvistavat kuitenkin säännön. Pitääpä heti miettiä, missä saa hyvää palvelua..hm...Vaikka kuinka olisit asiakaspalvelutyössä, ei sinun tarvitse kuunnella turhia marinoita tai kommentteja. itse olin aikoinaan asiakaspalvelussa ja huomasin miten kauheita ihmiset osaavat olla. Itse en ole koskaan saanut omasta mielestäni huonoa tai epäkohteliasta palvelua mutta olenkin luonnostani aina hyvin kohtelias ja iloinen kaikille myyjille, tarjoilijoille jne. Asiakkaassa se vika yleensä on!
Muutamasta Turun ravintolasta valitetaan että palvelu on huonoa jos et ole trendikäs/kaunis. No, siinäpähän vinkki teille kammotuksille minne ei kannata mennä. en minäkään viehättävänä ihmisenä tahdo katsella rumia ja tyylittömästi pukeutuvia ihmisiä ravintolassa istuessani! Eikä kukaan ravintolakaan halua niitä tuoleillensa notkumaan!
Turussa ei ole sen huonompaa asiakaspalvelua kuin muuallakaan, asiakkaiden asenteessa se vika yleensä piilee! Myyjän tehtävä EI ole olla jonkun henkilökohtainen sylkykuppi, eli jos asiakas ei osaa olla asiallinen, ei myyjänkään tarvitse. hänen tulee vain hoitaa työnsä. - Uusturkulainen
asiakaspalvelija ja asiakas kirjoitti:
Vaikka kuinka olisit asiakaspalvelutyössä, ei sinun tarvitse kuunnella turhia marinoita tai kommentteja. itse olin aikoinaan asiakaspalvelussa ja huomasin miten kauheita ihmiset osaavat olla. Itse en ole koskaan saanut omasta mielestäni huonoa tai epäkohteliasta palvelua mutta olenkin luonnostani aina hyvin kohtelias ja iloinen kaikille myyjille, tarjoilijoille jne. Asiakkaassa se vika yleensä on!
Muutamasta Turun ravintolasta valitetaan että palvelu on huonoa jos et ole trendikäs/kaunis. No, siinäpähän vinkki teille kammotuksille minne ei kannata mennä. en minäkään viehättävänä ihmisenä tahdo katsella rumia ja tyylittömästi pukeutuvia ihmisiä ravintolassa istuessani! Eikä kukaan ravintolakaan halua niitä tuoleillensa notkumaan!
Turussa ei ole sen huonompaa asiakaspalvelua kuin muuallakaan, asiakkaiden asenteessa se vika yleensä piilee! Myyjän tehtävä EI ole olla jonkun henkilökohtainen sylkykuppi, eli jos asiakas ei osaa olla asiallinen, ei myyjänkään tarvitse. hänen tulee vain hoitaa työnsä.Nyt on jo aika selvää, mikä aiheuttaa Turussa moititun heikon asiakaspalvelun tason. Kun näitä myyjien ja tarjoilijoiden kommentteja lukee, niin näyttää johtavan jäljet sylttytehtaalle.
"jos asiakas ei osaa olla asiallinen, ei myyjänkään tarvitse."
Kyllä tarvitsee. Kannattaisi hakeutua alan koulutukseen niin saat kuulla lisää asiasta. Eli taitaa nyt olla niin, että surkea asiakaspalvelu ja edellä mainittu epäammattimainen kommentti kertoo lähinnä koulutuksen puutteesta Turun myyjien keskuudessa. Mistä kouluttamattomia ihmisiä oikein revitään, kun joka työhön on kuitenkin periaatteessa jotkut pohjavaatimukset olemassa?
"en minäkään viehättävänä ihmisenä tahdo katsella rumia ja tyylittömästi pukeutuvia ihmisiä ravintolassa istuessani!"
Toivottavasti joku muukin on yhtä varma viehättävyydestäsi, kuin sinä itse. Näitä "viehättävyydestään" varmoja typyköitähän nuo vaatekaupat ovatkin pullollaan. :D
Ymmärrän kyllä, että pakkotyöllistetyllä on monesti asennevamma kaikkia töitä kohtaan ja ehkä väärää ylimielisyttä, mutta kun Suomessa voi valita alan oman kiinnostuksen mukaan. Turkulaisia myyjiä vaivaa siis myös se, ettei oma "viehättävä" ego tahdo mahtua asiakkaan kanssa saman katon alle. Miksi eivät alalla viihtymättömät myyjät ja asiakaspalvelijat valitse alaa jossa ei tarvitse ikäviä "kammotuksia" kohdata, esim. joku arkisto- tai varastotyö.
Jos olisit tuolla asenteella vaikkapa yksityisyrittäjä, niin voisit olla varma, ettei asiakkaita paljon oven takana kuhisisi moisella asenteella. Ja mikä ikävintä, pahat kellot kuuluvat kauemmaksi kuin hyvät. - myyjä ei ole sylkykuppi!
Uusturkulainen kirjoitti:
Nyt on jo aika selvää, mikä aiheuttaa Turussa moititun heikon asiakaspalvelun tason. Kun näitä myyjien ja tarjoilijoiden kommentteja lukee, niin näyttää johtavan jäljet sylttytehtaalle.
"jos asiakas ei osaa olla asiallinen, ei myyjänkään tarvitse."
Kyllä tarvitsee. Kannattaisi hakeutua alan koulutukseen niin saat kuulla lisää asiasta. Eli taitaa nyt olla niin, että surkea asiakaspalvelu ja edellä mainittu epäammattimainen kommentti kertoo lähinnä koulutuksen puutteesta Turun myyjien keskuudessa. Mistä kouluttamattomia ihmisiä oikein revitään, kun joka työhön on kuitenkin periaatteessa jotkut pohjavaatimukset olemassa?
"en minäkään viehättävänä ihmisenä tahdo katsella rumia ja tyylittömästi pukeutuvia ihmisiä ravintolassa istuessani!"
Toivottavasti joku muukin on yhtä varma viehättävyydestäsi, kuin sinä itse. Näitä "viehättävyydestään" varmoja typyköitähän nuo vaatekaupat ovatkin pullollaan. :D
Ymmärrän kyllä, että pakkotyöllistetyllä on monesti asennevamma kaikkia töitä kohtaan ja ehkä väärää ylimielisyttä, mutta kun Suomessa voi valita alan oman kiinnostuksen mukaan. Turkulaisia myyjiä vaivaa siis myös se, ettei oma "viehättävä" ego tahdo mahtua asiakkaan kanssa saman katon alle. Miksi eivät alalla viihtymättömät myyjät ja asiakaspalvelijat valitse alaa jossa ei tarvitse ikäviä "kammotuksia" kohdata, esim. joku arkisto- tai varastotyö.
Jos olisit tuolla asenteella vaikkapa yksityisyrittäjä, niin voisit olla varma, ettei asiakkaita paljon oven takana kuhisisi moisella asenteella. Ja mikä ikävintä, pahat kellot kuuluvat kauemmaksi kuin hyvät.Ei myyjän tarvitse olla asiallinen ja niellä henkilökohtaisuuksia! Jos asiakas aukoo päätään liikkeeseen ja kaupantekoon kuulumattomista seikoista, hän ei ole enää asiakkaan roolissa vaan käy henkilökohtaiseksi. Minä vastaan yleensä samalla mitalla ja oikislaisena ja kaikki lakipykälät tarkistaneina sinänsä huvittaa miten typeriä keski-ikäiset ihmisetkin ovat kun joskus yrittävät kertoa minulle miten asiat ovat. Kuvittelevat kai että nuori tyttö pelästyy tästä.
Olen myös samaa mieltä että myyjän tulee olla nätti ja siisti mikäli kyseessä on vaatekauppa. Turussa on hyvin kauniita ja tyylikkäitä aikuisia naisia jotka haluavat nähdä samanlaisia ympärillään kun ostavat vaatteita tai kosmetiikkaa. Maalaisten ja tuulipukuisten oma vika jos eivät saa palvelua, ei osoita kunnioitusta kauppaakaan kohtaan jos sinne menee ihan minkälaisena vain! Minunkin eteeni on joskus tullut muijia hieltä haisevana ja tukka rasvaisena, se saattaa jopa pilata vaatteet. Työkaverini ilmoitti yhdelle ettei anna sovittaa kallista merkkivaatetta ettei siihen tule rasvatahroja! :D - Uusturkulainen
myyjä ei ole sylkykuppi! kirjoitti:
Ei myyjän tarvitse olla asiallinen ja niellä henkilökohtaisuuksia! Jos asiakas aukoo päätään liikkeeseen ja kaupantekoon kuulumattomista seikoista, hän ei ole enää asiakkaan roolissa vaan käy henkilökohtaiseksi. Minä vastaan yleensä samalla mitalla ja oikislaisena ja kaikki lakipykälät tarkistaneina sinänsä huvittaa miten typeriä keski-ikäiset ihmisetkin ovat kun joskus yrittävät kertoa minulle miten asiat ovat. Kuvittelevat kai että nuori tyttö pelästyy tästä.
Olen myös samaa mieltä että myyjän tulee olla nätti ja siisti mikäli kyseessä on vaatekauppa. Turussa on hyvin kauniita ja tyylikkäitä aikuisia naisia jotka haluavat nähdä samanlaisia ympärillään kun ostavat vaatteita tai kosmetiikkaa. Maalaisten ja tuulipukuisten oma vika jos eivät saa palvelua, ei osoita kunnioitusta kauppaakaan kohtaan jos sinne menee ihan minkälaisena vain! Minunkin eteeni on joskus tullut muijia hieltä haisevana ja tukka rasvaisena, se saattaa jopa pilata vaatteet. Työkaverini ilmoitti yhdelle ettei anna sovittaa kallista merkkivaatetta ettei siihen tule rasvatahroja! :DTurussa koettu heikko ja epäystävällinen asiakaspalvelu johtuu siis siitä, että asiakaskunta ei täytä myyjien heille asettamaa vaatimustasoa. Kiitos selvennyksestä!
- saa palvelua
Uusturkulainen kirjoitti:
Turussa koettu heikko ja epäystävällinen asiakaspalvelu johtuu siis siitä, että asiakaskunta ei täytä myyjien heille asettamaa vaatimustasoa. Kiitos selvennyksestä!
Hyvät asiakkaat saavat palvelua :) kannaittaisi muuttua sellaiseksi
- olenkin tullut samaan loppu...
saa palvelua kirjoitti:
Hyvät asiakkaat saavat palvelua :) kannaittaisi muuttua sellaiseksi
uusturkulaisen kanssa. Asiakaspalvelu Turun seudulla on yleisesti ottaen melko karmeaa. Olen itsekin asiakaspalvelija, ja mielestäni ihan hyväkin sellainen, mutta asiakkaana on tullut kohdattua kaikenlaista. Tampereella käydessäni olen ollut oikein hämmästynyt asiakaspalvelun laadusta! Olen itse kotoisin läheltä Turkua ja jo kotipaikkakunnallani on iloisempi meininki. Ei luokitella asiakkaita pukeutumisen perusteella. Turussa olen ollut töissä Stockan Herkussa, jossa on mitä mainioin henkilökunta, ja näin anonyymisti voin myöntää, että tavaratalon puolella on katsottu joskus kuin vierasta sikaa, kun jotain on koittanut kysyä. Eli eri osastoiden välillä on huikeita eroja.
- muutto minullakin edessä
olenkin tullut samaan loppu... kirjoitti:
uusturkulaisen kanssa. Asiakaspalvelu Turun seudulla on yleisesti ottaen melko karmeaa. Olen itsekin asiakaspalvelija, ja mielestäni ihan hyväkin sellainen, mutta asiakkaana on tullut kohdattua kaikenlaista. Tampereella käydessäni olen ollut oikein hämmästynyt asiakaspalvelun laadusta! Olen itse kotoisin läheltä Turkua ja jo kotipaikkakunnallani on iloisempi meininki. Ei luokitella asiakkaita pukeutumisen perusteella. Turussa olen ollut töissä Stockan Herkussa, jossa on mitä mainioin henkilökunta, ja näin anonyymisti voin myöntää, että tavaratalon puolella on katsottu joskus kuin vierasta sikaa, kun jotain on koittanut kysyä. Eli eri osastoiden välillä on huikeita eroja.
heti kun vain saan opinnot täällä loppuun. Mieli tekisi lähteä jo aikaisemmin!
- Maksaja-
myyjä ei ole sylkykuppi! kirjoitti:
Ei myyjän tarvitse olla asiallinen ja niellä henkilökohtaisuuksia! Jos asiakas aukoo päätään liikkeeseen ja kaupantekoon kuulumattomista seikoista, hän ei ole enää asiakkaan roolissa vaan käy henkilökohtaiseksi. Minä vastaan yleensä samalla mitalla ja oikislaisena ja kaikki lakipykälät tarkistaneina sinänsä huvittaa miten typeriä keski-ikäiset ihmisetkin ovat kun joskus yrittävät kertoa minulle miten asiat ovat. Kuvittelevat kai että nuori tyttö pelästyy tästä.
Olen myös samaa mieltä että myyjän tulee olla nätti ja siisti mikäli kyseessä on vaatekauppa. Turussa on hyvin kauniita ja tyylikkäitä aikuisia naisia jotka haluavat nähdä samanlaisia ympärillään kun ostavat vaatteita tai kosmetiikkaa. Maalaisten ja tuulipukuisten oma vika jos eivät saa palvelua, ei osoita kunnioitusta kauppaakaan kohtaan jos sinne menee ihan minkälaisena vain! Minunkin eteeni on joskus tullut muijia hieltä haisevana ja tukka rasvaisena, se saattaa jopa pilata vaatteet. Työkaverini ilmoitti yhdelle ettei anna sovittaa kallista merkkivaatetta ettei siihen tule rasvatahroja! :DSinä teet mitä sanotaan, siitä saat palkkasi.
- _
Taas on vähän joku ruvennut paisuttelemaan juttua, mutta mikäs siinä jos saat jonkinlaista nautintoa Turun maineen pilamisesta.
- Helsinkiläinen_koiranomistaja
Itse olen asunut Helsingissä koko ikäni. Kävin Turussa vain kerran ja ei hyvä "maku suuhun" jäänyt. Olimme koirineen näyttelyssä, jota edeltävänä yönä majoituttiin hotelliin. Hotellin vastaanotto oli ystävällinen, mutta saman hotellin ravintolassa oli äärimmäisen tympeä tarjoilija töissä. Menu oli hieman outo, joten pyydettiin tarjoilijaa suosittelemaan jotain ja kyseltiin parin oudon raaka-aineen selitystä. Tarjoilija oli äärimmäisen tympeä, puhui meille ylimielisesti ja päässä oli selkeä teksti: "Riittää jo jorinat! Tilatkaa äkkiä jotain, niin pääsen tauolle." Palvelutilannettakaan ei malttanut viedä loppuun, vaan heti kolme ruokalajia kuultuaa, nappasi ruokalistat meiltä ja lähti läksimään. Erikseen piti käydä sanomassa juomat. Ja kyseessä on melko iso ja laadukkaana tunnettu hotelliketju.
Helsingissä ollaan totuttu, että asiakkaalta tiedustellaan juomia, ruokalajit ja mahdollisesti oma-aloitteisesti suositellaan jotain esim. keitolle erikoisleipää. Minusta tämä on hyvää palveluasennetta.
Näyttelypäivänä meillä "tekniikka petti" eli pari turkinhoitovälinettä koirille meni rikki. Mies meni näyttelypaikalle odottelemaan koirien kanssa ja minä juoksin hiki hatussa erääseen tunnettuun eläinkauppaketjuun kuuluvaan eläintarvikeliikkeeseen. Hengästyneenä ryntäsin kauppaan, enkä muuta kerennyt sanoa ovelta kuin "karsta" ja minulle tuotiin heti aika iso karsta. Sanoin, että pienempi ja eri merkkinen pitäisi olla. Siihen myyjä oikein kovaan ääneen kailautti: "Olisit heti sanonut, ettei mun olisi tarvinnut juosta ympäri liikettä!" Todellisuudessa turkinhoitovälineet olivat vain n. 3-4 metrin päässä myyjästä. Minä marssin itse karstahyllyn luo ja otin sieltä itse tarvitsemani välineet. Kassalla sama henkilö kohteli minua kuin vajaaälyistä.
Minusta hyvään asiakaspalveluun kuuluu yrittää kartoittaa, mihin käyttöön asiakas tuotetta ottaa esim. karsta - mille rodulle, minkä kokoinen, pehmeä tai kova? Ei ole mahdoton tehtävä! Myös tuo selkeä nolaamisyritys oli aika ahdistavaa.- Mike.
karsta vittuus..
- Onlygirl
Itsekin erehdyin kerran menemään Stockmannille etsimään kulmakynää, kun marketeista en löytänyt sopivan väristä.. Noh, tapanani ei ole ostella merkkivaatteita, olen 24-vuotias ja pukeudun suht nuorekkaasti, silloinkin astelin tuonne Stockalle ihan vaan tennarit sekä Onlyn farkut ja huppari ylläni. Pyysin apua viimeisen päälle tällätyltä vanhemmalta rouva-henkilöltä ja hieman vastahakoisesti hän sitten minulle alkoi esitellä näitä kulmakyniä.. jostain syystä hän kuitenkin esitteli vain halpismerkkejä, mitä löytyy marketeistakin.
Kysyin sitten että tässäkö on kaikki kynät mitä teiltä löytyy? Siihen rouva vastasi isoon ääneen, että on tuolla muitakin, mutta NE OVAT SITTEN JO HUOMATTAVASTI ARVOKKAAMPIA. Pyysin häntä sitten ystävällisesti esittelemään muutkin vaihtoehdot, jopa nämä arvokkaammat koska sitä vartenhan minä sinne tulin kun siellä on parempi valikoima kuin marketeissa. Nämä "arvokkaammat" kulmakynät maksoivat sitten n. 20e/kappale ja jostain syystä hän kuvitteli ettei minulla ole varaa maksaa kahta kymppiä kulmakynästä. Liekö johtunut siitä, kun mulla oli selvästikin varaa vain Onlyn vaatteisiin, varsinkin kun ilkisin ne ylläni astella niinkin hienoon tavarataloon.
Sen jälkeen en ole astunut jalallanikaan Stockmannille, sinne kun pitäisi ilmeisesti pukeutua yhtä hienosti kuin punaiselle matolle että saa hyvää palvelua. - shadow11
Itse asunut Turussa kohta 7vuotta ja olen todennut saman huolestuttavan asian. Ihmiset ovat laiskoja,eivät pidä omaisuudestaan mitään huolta ja asiakaspalvelu teknisissä toimissa on surkeaa ja epäpätevää kuten esim. autokorjaamot,kaikenmaailman saneerausfirmat ja rakennusliikkeet. Suorastaan kyrsii, joo tämä ei ole minun paikkani tiedetään. Toivottavasti viellä joskus pääsen palaamaan tuonne 700km pohjoisempaan jossa homma toimi.
- KitupiikkiAkka
Asiakaspalvelu Stockmannilla on kiinni siitä, millaisssa vaatteissa ja kengissä astelet kauppaan. Asiakkaan aliarvioimista! Kyllä sillä tuulipukuasiakkaalla voi rahaa olla. Jopa enemmän kuin pikavipeillä ja luottokorteilla maksavilla näennäisrikkailla!
Tuulipukuasiakas arvioi palvelun laadun. Ehkäpä hän on perheenäiti, joka on lastensa kanssa ulkoilulla, leikkipuistosta tai päiväkerhosta tulossa. Eikö lama-ajan kauppiaita raha kiinnosta, kun antavat koppavien ja ylimielisten myyjien pilata asiakassuhteet???
Saman olen huomannut Tampereen Stockmannilla. Myyjiä ei näy missään ja palveluhaluttomuus näkyy ilmeistä ja eleistä. Kun osastolle purjehtii ylimeikattu, turkkiin pukeutunut, 50-60-vuotias rouva, johan myyjätkin saavat vauhtia kinttuihinsa! - pyh ja pahhhhh
Ehkä tuollainen onkin eräänlainen singaali milaisia asiakkaita halutaan.
Stockmannilla asioineena voi vain sanoa kuin mahtavaa palvelua saa kaikissa muilla osastoilla, paitsi kosmetiikassa.
Hullua, eikö totta.
Kyllä joskus meinaa ihan nauruun revetä kun ylimeikattu kummitus lähestyy kuin pääsisäisnoita ikään. Vain syylä puuttuu.
Katselin kerran tuoksuja ja siihen viereen hivuttautui juuri erittäin ehostettu myyjä, kerroin että vain katselen.
Kun tartuin tuotteeseen hän lausahti melkoisen voimakkaaseen ääneen:
- "niin, tuota tuoksua onkin ihan turha lähteä laivalta hakemaan"
Hah, taisin siis olla laivamatkustajan oloinen ja näköinen.
:D :D - mimi881
Oon Turussa saanu poikkeuksetta hyvää palvelua. Niin kampaajalla, taksikuskilta kuin vaatekaupassa. Ainut mikä ärsyttää on turkulaisten hitaus! Asiat tehdään tooosi verkkaisesti. Tämän oon todistanu erityisesti kampaajakäynneillä, ne venähti tuplasti siihen mitä Helsingissä käydessä. En edes tajua, miten siellä kyetään tekemään asiat niiiin unettavan hitaasti ja asioita vatvotaan ja käännellään ympäriämpäri.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445239Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243440Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992830Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui562643- 1702312
- 242119
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661845Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391