VW Transporter

Jim77

Eli olisin pitkien kilometri tarpeiden ja lisääntyneen tilan tarpeuden takia ostamassa itselleni yksityiskäyttöön VW Transportteria vm. n. 93-

Huoleni on tietenkin erittäin huonojen kokemuksien jälkeen Passatin tukivarsista tyyppiviat. Onko jotain mihin pitäisi kiinnittää huomiota? Nämä alle 10 000e autot on kuitenkin lähemmäksi 200 000km ajettuja.

Samoin moottori vaihtoehdot kiinnostaa. Kokeilin 1.9TD joka oli 50KW!! Ei kovin kannustavaa. No seuraava kysymys: Miten 2.4D (eli TD kai.) kulkee? Ja jatkokysymyksenä: Uskaltaako 1.9TD:n ostaa yli 200 000km ajettuna vai pitääkö pelätä motin laukeamista?

Missä malleissa tuli mitä varusteita vakiona?
Esim. onko keskuslukko 2.4TD:ssä aina vakiona vai vain jostain vuosimallista ylöspäin?

Kiitos etukäteen!

11

10190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • portteri

      Tuo 2.4d ei ole turbolla varustettu, ei mikään raketti sekään. Kannattaa etsiä 2.5TDI sillä kerkiää jo ihan mukavasti eikä ole niin hengettömän oloinen ja on pakettiautoksi suht pieni ruokainen, itse olen päässyt tuommosella -97 2.5TDI:llä alle 7 litran kulutuksiin normaali ajotavalla. Tuo keskuslukko ei välttämättä ole kaikissa vakiona, ainakaan vanhemmissa uudemmista en tiedä. Itsellä ei vielä ainakaan mitään isompia vikoja ole ollut, takajouset kannattaa tsekata, niiden katkeaminen tuntuu olevan yksi tyyppivika,omaani vaihdettiin ne viime syksynä jolloin autolla oli ajettu 192tkm. Nuo 2.4D ja 2.5TDI koneet on suht kestäviä ja varmatoimisia jos vaan muistaa huoltaa niitä, järestään näkyy noilla vanhoilla takseilla olevan ajettu yli 350tkm ja ei vielä mitään ongelmia.

      • Jim77

        Eli 1.9 on TD ja 2.4 on pelkkä "vapaastihönkäilevä" diisseli?

        Eli suosittelet noista kahdesta 2.4D:tä?

        Noita 2.5TDi tä en ole nähnyt ja uskon, että ne on liian rasvaisella hinnalla varustettuja. Miten se takajousien katkeaminen, varoittaako se mitenkään vai onko se vaan kerrasta poikki ja ajo seis?


      • portteri
        Jim77 kirjoitti:

        Eli 1.9 on TD ja 2.4 on pelkkä "vapaastihönkäilevä" diisseli?

        Eli suosittelet noista kahdesta 2.4D:tä?

        Noita 2.5TDi tä en ole nähnyt ja uskon, että ne on liian rasvaisella hinnalla varustettuja. Miten se takajousien katkeaminen, varoittaako se mitenkään vai onko se vaan kerrasta poikki ja ajo seis?

        Jos noista kahdesta on valittava niin ehkä tuo 2.4D saataisi olla parempi vaihtoehto, tuo 1.9td on turhan hengetön pakun nokalle. Sitä jousen katkeamista ei välttämättä huomaa muuten kun takapää on aavistuksen pehmeämpi, tuossakaan minun autossa ei huomattu ennen kuin katsastuksessa, eivät muistaakseni ole älyttömän kallita nuo jouset. Tuota 2.5tdi:tä rupeaa saamaan hintaluokassa 13-18 tuhatta eur kohtuullisesti ajettua, tais tulla -95 tai 96 vuonna markkinoille tuo tdi, joten niitä liikkuu kohtaqlaisen paljon vaihtoauto markkinoilla, ovat vaan aika kysyttyjä joten hyvä ja kohtuullisesti ajettu yksilö menee kaupaksi aika pian. Noita tdi vehkeitä on sitten kolmea eri versiota: 88, 102, ja 150 heppasia, tosin tuota viimeistä ei taida saada kun Caravellen keulalle ja niitä taitaa olla aika vähän liikenteessä korkeahkosta hinnasta johtuen. Itselläni on tuo 102 heppanen ja sillä koneella pakukin liikkuu kohtuu rivakasti, ja auton kokoon nähden vähällä polttoaineella.


      • portteri
        Jim77 kirjoitti:

        Eli 1.9 on TD ja 2.4 on pelkkä "vapaastihönkäilevä" diisseli?

        Eli suosittelet noista kahdesta 2.4D:tä?

        Noita 2.5TDi tä en ole nähnyt ja uskon, että ne on liian rasvaisella hinnalla varustettuja. Miten se takajousien katkeaminen, varoittaako se mitenkään vai onko se vaan kerrasta poikki ja ajo seis?

        Tosiaan jos noista täytyisi valita niin mieluummin tuo 2.4 d, on kuitenkin tehokkaampi ja ehkä muutenkin lujempi, tuo 1.9td on turhan hengetön tuon kokoiseen autoon. Edelleen suosittelisin sitä 2.5tdi:tä, tuli markkinoille -95 tai -96 malleihin, en tarkalleen muista kumpana vuonna. Niitäkin rupeaa saamaan 13-18 tuhannen euron haarukassa kohtuullisesti ajettuna, niitä näkyy kuiteski aika paljon olevan vaihtoauto markkinoilla, tosin vähemmän ajetut eivät pitkään autoliikkeessä pysy ovat aika suosittuja. Noita tdi koneita on sitten kolmea eri tehoversiota: 88, 102 ja 150 heppasina, tuota 150 heppasta tosin ei taida saada kun Caravelleen ja niitä on aika vähän tarjolla korkeasta hinnasta johtuen. Itselläni on tuo 102 heppanen versio ja siiläkin koneella tuo liikkuu pakuksi ihan rivakasti ja kohtuu vähällä polttoaineella. Tuota takajousen katkeamista ei edes välttämättä huomaa heti, ehkä aavistuksen verran pehmeämmän oloinen on se takapää, itselläkin huomattiin vasta katsastuksessa. Eivät muistaakseni ole edes kovin kalliita ne jouset ja on helppo vaihtaa itsekkin jos vaan on jousipuristimet.


      • porter
        Jim77 kirjoitti:

        Eli 1.9 on TD ja 2.4 on pelkkä "vapaastihönkäilevä" diisseli?

        Eli suosittelet noista kahdesta 2.4D:tä?

        Noita 2.5TDi tä en ole nähnyt ja uskon, että ne on liian rasvaisella hinnalla varustettuja. Miten se takajousien katkeaminen, varoittaako se mitenkään vai onko se vaan kerrasta poikki ja ajo seis?

        Nois vanhemmissa (ekoissa 2.4d koneissa) oli ikävänä vikana esikammioiden tippuminen männän päälle => remppaa

        2.4d on kyl aika laiska kulkemaan. Käyppa varsin kokeilemassa kuitenkin se 2.5tdi! Vaikka niissäkin on kyllä yks ikävä pikku suunnitteluvika. Jakohihna pitää vaihtaa tuhkatiheään, tuntuu et se on herkempi särkymään kuin 2.4d:ssä.

        Uusimmassa 2.5TDI koneessa ei jako yms hihnoja ole, vaan VW on viritellyt noi käytöt hammasrattailla.


      • Jim77
        Jim77 kirjoitti:

        Eli 1.9 on TD ja 2.4 on pelkkä "vapaastihönkäilevä" diisseli?

        Eli suosittelet noista kahdesta 2.4D:tä?

        Noita 2.5TDi tä en ole nähnyt ja uskon, että ne on liian rasvaisella hinnalla varustettuja. Miten se takajousien katkeaminen, varoittaako se mitenkään vai onko se vaan kerrasta poikki ja ajo seis?

        Minkälaisia määriä nuo sitten kuluttaa? Siis 1.9TD 2.4D tai 2.5TDi

        Itselläni oli VW Passat 1.9 TDi autom. ja se vei maantieajossa 5.5l eli ällistyttävän vähän siihen ruhoon nähden.

        Kiitoksia muuten paljon vastauksista. Olen saanut erittäin asiallista tietoa. Miten toi hammashihna, mikä on usein? Mun käsityksen mukaan 60tkm on usein ja 90tkm on harvoin :)


      • tks
        Jim77 kirjoitti:

        Minkälaisia määriä nuo sitten kuluttaa? Siis 1.9TD 2.4D tai 2.5TDi

        Itselläni oli VW Passat 1.9 TDi autom. ja se vei maantieajossa 5.5l eli ällistyttävän vähän siihen ruhoon nähden.

        Kiitoksia muuten paljon vastauksista. Olen saanut erittäin asiallista tietoa. Miten toi hammashihna, mikä on usein? Mun käsityksen mukaan 60tkm on usein ja 90tkm on harvoin :)

        Itsellä on ollut Caravelle 2,4D -91, jonka keskikulutus oli n. 9 l ja Transporter 2,5TDI -97 pitkänä, jonka keskikulutus ollut vähän alle 8 l.

        Caravelle meni seuraavalla omistajalla melkein heti koneremonttiin, ajettu n. 320000. Transporterissa oli ostettaessa mittarissa 485000 ja nyt noin 50000 enemmän ja kone on vielä hyvässä iskussa, otti Saksassa mittariin kevyesti 170, kunnes rajoitin tuli vastaan.

        Hihnan vaihtoväli on 90000 kummassakin. TDI:ssä tosin huoltokirjan mukaan 270 tkm jälkeen vaihdettu kolme kertaa 30 tkm välein, mutta sen jälkeen taas normaalisti.


      • portteri
        Jim77 kirjoitti:

        Minkälaisia määriä nuo sitten kuluttaa? Siis 1.9TD 2.4D tai 2.5TDi

        Itselläni oli VW Passat 1.9 TDi autom. ja se vei maantieajossa 5.5l eli ällistyttävän vähän siihen ruhoon nähden.

        Kiitoksia muuten paljon vastauksista. Olen saanut erittäin asiallista tietoa. Miten toi hammashihna, mikä on usein? Mun käsityksen mukaan 60tkm on usein ja 90tkm on harvoin :)

        Itselläni nuo kulutukset ovat vaihdelleet 6.9 ja 10 litran välillä, nuo korkeimmat kulutukset ovat luonnollisesti talvelta jolloin eberi oli aika paljon käytössä. Muuten näkyy olevan keskimäärin 7.5 litran tuntumassa kulutus.
        Omaani jakohihna oli ekakerran vaihdettu 90 tkm kohdalla ja toisen kerran 150 tkm kohdalla, kohta on ajettu 90 tuhatta hihnanvaihdon jälkeen joten alkaa olla ajankohtainen se vaihto.


    • portter 92

      2,4d ei ole turbo. (itselläni on -92). tyyppivikoja ei suuremmin ole paitsi kannentiiviste joka kannattaa vaihtaa n,200 tonnin välein. itse vaihdatin juuri (260tkm) mutta remppa ei ollut kuin n,200 euroo eli ei kallis. vakiona ei keskuslukkoa ainakaan vanhemmissa ole. Mutta pakettiautoksi todella mahtava ajettava. [email protected]

      • portteri

        Veit sanat suustani, yllätyin itsekkin miten pakettiauto voi olla noin hyvä ajettava,sanoisin että voittaa monta saman ikäluokan henkilöautoa ajettavuudessaan. Etenkin talvikelissä todella hyvä menemään lumessa korkeahkon maavaran ja etuvetoisuutensa ansiosta, ei voi muuta kun suositella.


    • Jim77

      Tuota, kokeilin firman 2001 2.5 TDi vehettä Vantaan Myyrmannin parkkihallissa. Ei oikeesti voi olla sellanen myyränkolo! Mahtui siitä menoaukosta just sisään. Onko kentis jotain parkkihalleja mihin ei voi mennä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1896
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1718
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

      Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

      Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

      Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      968
    Aihe