VW Transporter

Jim77

Eli olisin pitkien kilometri tarpeiden ja lisääntyneen tilan tarpeuden takia ostamassa itselleni yksityiskäyttöön VW Transportteria vm. n. 93-

Huoleni on tietenkin erittäin huonojen kokemuksien jälkeen Passatin tukivarsista tyyppiviat. Onko jotain mihin pitäisi kiinnittää huomiota? Nämä alle 10 000e autot on kuitenkin lähemmäksi 200 000km ajettuja.

Samoin moottori vaihtoehdot kiinnostaa. Kokeilin 1.9TD joka oli 50KW!! Ei kovin kannustavaa. No seuraava kysymys: Miten 2.4D (eli TD kai.) kulkee? Ja jatkokysymyksenä: Uskaltaako 1.9TD:n ostaa yli 200 000km ajettuna vai pitääkö pelätä motin laukeamista?

Missä malleissa tuli mitä varusteita vakiona?
Esim. onko keskuslukko 2.4TD:ssä aina vakiona vai vain jostain vuosimallista ylöspäin?

Kiitos etukäteen!

12

10563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • portteri

      Tuo 2.4d ei ole turbolla varustettu, ei mikään raketti sekään. Kannattaa etsiä 2.5TDI sillä kerkiää jo ihan mukavasti eikä ole niin hengettömän oloinen ja on pakettiautoksi suht pieni ruokainen, itse olen päässyt tuommosella -97 2.5TDI:llä alle 7 litran kulutuksiin normaali ajotavalla. Tuo keskuslukko ei välttämättä ole kaikissa vakiona, ainakaan vanhemmissa uudemmista en tiedä. Itsellä ei vielä ainakaan mitään isompia vikoja ole ollut, takajouset kannattaa tsekata, niiden katkeaminen tuntuu olevan yksi tyyppivika,omaani vaihdettiin ne viime syksynä jolloin autolla oli ajettu 192tkm. Nuo 2.4D ja 2.5TDI koneet on suht kestäviä ja varmatoimisia jos vaan muistaa huoltaa niitä, järestään näkyy noilla vanhoilla takseilla olevan ajettu yli 350tkm ja ei vielä mitään ongelmia.

      • Jim77

        Eli 1.9 on TD ja 2.4 on pelkkä "vapaastihönkäilevä" diisseli?

        Eli suosittelet noista kahdesta 2.4D:tä?

        Noita 2.5TDi tä en ole nähnyt ja uskon, että ne on liian rasvaisella hinnalla varustettuja. Miten se takajousien katkeaminen, varoittaako se mitenkään vai onko se vaan kerrasta poikki ja ajo seis?


      • portteri
        Jim77 kirjoitti:

        Eli 1.9 on TD ja 2.4 on pelkkä "vapaastihönkäilevä" diisseli?

        Eli suosittelet noista kahdesta 2.4D:tä?

        Noita 2.5TDi tä en ole nähnyt ja uskon, että ne on liian rasvaisella hinnalla varustettuja. Miten se takajousien katkeaminen, varoittaako se mitenkään vai onko se vaan kerrasta poikki ja ajo seis?

        Jos noista kahdesta on valittava niin ehkä tuo 2.4D saataisi olla parempi vaihtoehto, tuo 1.9td on turhan hengetön pakun nokalle. Sitä jousen katkeamista ei välttämättä huomaa muuten kun takapää on aavistuksen pehmeämpi, tuossakaan minun autossa ei huomattu ennen kuin katsastuksessa, eivät muistaakseni ole älyttömän kallita nuo jouset. Tuota 2.5tdi:tä rupeaa saamaan hintaluokassa 13-18 tuhatta eur kohtuullisesti ajettua, tais tulla -95 tai 96 vuonna markkinoille tuo tdi, joten niitä liikkuu kohtaqlaisen paljon vaihtoauto markkinoilla, ovat vaan aika kysyttyjä joten hyvä ja kohtuullisesti ajettu yksilö menee kaupaksi aika pian. Noita tdi vehkeitä on sitten kolmea eri versiota: 88, 102, ja 150 heppasia, tosin tuota viimeistä ei taida saada kun Caravellen keulalle ja niitä taitaa olla aika vähän liikenteessä korkeahkosta hinnasta johtuen. Itselläni on tuo 102 heppanen ja sillä koneella pakukin liikkuu kohtuu rivakasti, ja auton kokoon nähden vähällä polttoaineella.


      • portteri
        Jim77 kirjoitti:

        Eli 1.9 on TD ja 2.4 on pelkkä "vapaastihönkäilevä" diisseli?

        Eli suosittelet noista kahdesta 2.4D:tä?

        Noita 2.5TDi tä en ole nähnyt ja uskon, että ne on liian rasvaisella hinnalla varustettuja. Miten se takajousien katkeaminen, varoittaako se mitenkään vai onko se vaan kerrasta poikki ja ajo seis?

        Tosiaan jos noista täytyisi valita niin mieluummin tuo 2.4 d, on kuitenkin tehokkaampi ja ehkä muutenkin lujempi, tuo 1.9td on turhan hengetön tuon kokoiseen autoon. Edelleen suosittelisin sitä 2.5tdi:tä, tuli markkinoille -95 tai -96 malleihin, en tarkalleen muista kumpana vuonna. Niitäkin rupeaa saamaan 13-18 tuhannen euron haarukassa kohtuullisesti ajettuna, niitä näkyy kuiteski aika paljon olevan vaihtoauto markkinoilla, tosin vähemmän ajetut eivät pitkään autoliikkeessä pysy ovat aika suosittuja. Noita tdi koneita on sitten kolmea eri tehoversiota: 88, 102 ja 150 heppasina, tuota 150 heppasta tosin ei taida saada kun Caravelleen ja niitä on aika vähän tarjolla korkeasta hinnasta johtuen. Itselläni on tuo 102 heppanen versio ja siiläkin koneella tuo liikkuu pakuksi ihan rivakasti ja kohtuu vähällä polttoaineella. Tuota takajousen katkeamista ei edes välttämättä huomaa heti, ehkä aavistuksen verran pehmeämmän oloinen on se takapää, itselläkin huomattiin vasta katsastuksessa. Eivät muistaakseni ole edes kovin kalliita ne jouset ja on helppo vaihtaa itsekkin jos vaan on jousipuristimet.


      • porter
        Jim77 kirjoitti:

        Eli 1.9 on TD ja 2.4 on pelkkä "vapaastihönkäilevä" diisseli?

        Eli suosittelet noista kahdesta 2.4D:tä?

        Noita 2.5TDi tä en ole nähnyt ja uskon, että ne on liian rasvaisella hinnalla varustettuja. Miten se takajousien katkeaminen, varoittaako se mitenkään vai onko se vaan kerrasta poikki ja ajo seis?

        Nois vanhemmissa (ekoissa 2.4d koneissa) oli ikävänä vikana esikammioiden tippuminen männän päälle => remppaa

        2.4d on kyl aika laiska kulkemaan. Käyppa varsin kokeilemassa kuitenkin se 2.5tdi! Vaikka niissäkin on kyllä yks ikävä pikku suunnitteluvika. Jakohihna pitää vaihtaa tuhkatiheään, tuntuu et se on herkempi särkymään kuin 2.4d:ssä.

        Uusimmassa 2.5TDI koneessa ei jako yms hihnoja ole, vaan VW on viritellyt noi käytöt hammasrattailla.


      • Jim77
        Jim77 kirjoitti:

        Eli 1.9 on TD ja 2.4 on pelkkä "vapaastihönkäilevä" diisseli?

        Eli suosittelet noista kahdesta 2.4D:tä?

        Noita 2.5TDi tä en ole nähnyt ja uskon, että ne on liian rasvaisella hinnalla varustettuja. Miten se takajousien katkeaminen, varoittaako se mitenkään vai onko se vaan kerrasta poikki ja ajo seis?

        Minkälaisia määriä nuo sitten kuluttaa? Siis 1.9TD 2.4D tai 2.5TDi

        Itselläni oli VW Passat 1.9 TDi autom. ja se vei maantieajossa 5.5l eli ällistyttävän vähän siihen ruhoon nähden.

        Kiitoksia muuten paljon vastauksista. Olen saanut erittäin asiallista tietoa. Miten toi hammashihna, mikä on usein? Mun käsityksen mukaan 60tkm on usein ja 90tkm on harvoin :)


      • tks
        Jim77 kirjoitti:

        Minkälaisia määriä nuo sitten kuluttaa? Siis 1.9TD 2.4D tai 2.5TDi

        Itselläni oli VW Passat 1.9 TDi autom. ja se vei maantieajossa 5.5l eli ällistyttävän vähän siihen ruhoon nähden.

        Kiitoksia muuten paljon vastauksista. Olen saanut erittäin asiallista tietoa. Miten toi hammashihna, mikä on usein? Mun käsityksen mukaan 60tkm on usein ja 90tkm on harvoin :)

        Itsellä on ollut Caravelle 2,4D -91, jonka keskikulutus oli n. 9 l ja Transporter 2,5TDI -97 pitkänä, jonka keskikulutus ollut vähän alle 8 l.

        Caravelle meni seuraavalla omistajalla melkein heti koneremonttiin, ajettu n. 320000. Transporterissa oli ostettaessa mittarissa 485000 ja nyt noin 50000 enemmän ja kone on vielä hyvässä iskussa, otti Saksassa mittariin kevyesti 170, kunnes rajoitin tuli vastaan.

        Hihnan vaihtoväli on 90000 kummassakin. TDI:ssä tosin huoltokirjan mukaan 270 tkm jälkeen vaihdettu kolme kertaa 30 tkm välein, mutta sen jälkeen taas normaalisti.


      • portteri
        Jim77 kirjoitti:

        Minkälaisia määriä nuo sitten kuluttaa? Siis 1.9TD 2.4D tai 2.5TDi

        Itselläni oli VW Passat 1.9 TDi autom. ja se vei maantieajossa 5.5l eli ällistyttävän vähän siihen ruhoon nähden.

        Kiitoksia muuten paljon vastauksista. Olen saanut erittäin asiallista tietoa. Miten toi hammashihna, mikä on usein? Mun käsityksen mukaan 60tkm on usein ja 90tkm on harvoin :)

        Itselläni nuo kulutukset ovat vaihdelleet 6.9 ja 10 litran välillä, nuo korkeimmat kulutukset ovat luonnollisesti talvelta jolloin eberi oli aika paljon käytössä. Muuten näkyy olevan keskimäärin 7.5 litran tuntumassa kulutus.
        Omaani jakohihna oli ekakerran vaihdettu 90 tkm kohdalla ja toisen kerran 150 tkm kohdalla, kohta on ajettu 90 tuhatta hihnanvaihdon jälkeen joten alkaa olla ajankohtainen se vaihto.


    • portter 92

      2,4d ei ole turbo. (itselläni on -92). tyyppivikoja ei suuremmin ole paitsi kannentiiviste joka kannattaa vaihtaa n,200 tonnin välein. itse vaihdatin juuri (260tkm) mutta remppa ei ollut kuin n,200 euroo eli ei kallis. vakiona ei keskuslukkoa ainakaan vanhemmissa ole. Mutta pakettiautoksi todella mahtava ajettava. [email protected]

      • portteri

        Veit sanat suustani, yllätyin itsekkin miten pakettiauto voi olla noin hyvä ajettava,sanoisin että voittaa monta saman ikäluokan henkilöautoa ajettavuudessaan. Etenkin talvikelissä todella hyvä menemään lumessa korkeahkon maavaran ja etuvetoisuutensa ansiosta, ei voi muuta kun suositella.


    • Jim77

      Tuota, kokeilin firman 2001 2.5 TDi vehettä Vantaan Myyrmannin parkkihallissa. Ei oikeesti voi olla sellanen myyränkolo! Mahtui siitä menoaukosta just sisään. Onko kentis jotain parkkihalleja mihin ei voi mennä?

    • Anonyymi

      Hei oisko jollain jäääny tai tietäis mistä sais porttteri käsijarruvaijerrin välitangon v. 1999 - 1.9

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju
      Maailman menoa
      52
      4347
    2. S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam
      Maailman menoa
      111
      4169
    3. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

      Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      40
      4082
    4. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

      Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      65
      3927
    5. Mitä meidän välillä

      Tapahtuu lopulta?
      Ikävä
      85
      3364
    6. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

      viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      66
      3255
    7. IL - Auerin lapsia oli houkuteltu rahalla Annelin puolelle?

      16:12 Outoja väitteitä Sijaisäidin mukaan Auerin lapsia koetettiin houkutella nettipalstoilla muuttamaan kertomuksiaan
      Maailman menoa
      152
      3221
    8. Kun aika on oikea niin

      Tupsahdat uudelleen tai löydän edes melkein yhtä ihanan ja joudun tyytymään... Suukko poskelles. 😘 Viattomasti vain.. �
      Ikävä
      17
      1592
    9. Ei me taideta

      Pystyä kokonaan olemaan erossa.
      Ikävä
      45
      1521
    10. Jos sulla ei olis ollut tunteita

      Tuskin olisit reagoinut niin voimakkaasti, mies? Vai oliko vetäytymiseen jokin muu syy kuin luulit ettei mua kiinnosta?
      Ikävä
      129
      1120
    Aihe