Ongelma koira?

Murinat

Mikä neuvoksi, onko tulossa tai onko meillä jo ongelma koiran kanssa kun meidän noin puolitoista vuoden ikäinen coccerspaniel uros murisee usein ja on näykännytkin muutaman kerran meitä, kun sitä ollaan ottamassa esim. syliin, silitetään, kuivataan kylvetyksen jälkeen tai autetaan esim. autoon.
Koira ei luonteeltaan ole vihainen ja tulee hyvin muiden koirien kanssa toimeen.
Koiraa ei ole alistettu tai kuritettu kun se tekee näin, ainoastaan voimakkaasti toruttu.
Koira on erittäin ihmisrakas ja vilkas, eikä eläinlääkärin mukaan sillä ole myöskään mitään sairauksia tai vaivoja.
Tukeeko tätä käyttäytymistä ns. rähjäysleikit joista koira tykkää yli kaiken.
Koira tulee kyllä itse usein luokse ”suukottelemaan”, syliin ja nuolee kättä ja on ihan tottelevainenkin normaali tilanteissa.

Olisin kiitollinen kaikista neuvoista ja ohjeista.

7

1402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutulta...;)

      Omalla cockeri uroksella oli ihan samaa peliä puolesta vuodesta siihen 2 vuoteen asti... Kasvattaja neuvoi että alistatte sen koiran ihan kunnolla ja kerralla niin kyllä siitä pikku hiljaa rauhoittuu... Ei tosin heti uskottu mitä kasvattaja sanoi, kun ajateltiin että ei kai meijän pientä halinallea voi viskasta ottaaa ja selälleen pistää... =)(taas näitä ensimmäisen koiran omaavan omistajan virheitä..) Mutta kun vihdoin toteltiin kasvattajaa niin kyllä tuo poika siitä pikku hiljaa on rauhoittunut.. Muuten minkä vaärinen koirasi on?

      • selättäminen

        ei aina välttämättä johda toivottuihin tuloksiin jos sen tekee väärin. Koira saattaa muuttua yhä epävarmemmaksi ja muriseminen pahenee. Itse en menisi koiraani selättämään. Johtajuutta kannattaa vahvistaa muilla keinoilla, sellaisilla keinoilla joilla myös luottamus sinuun vahvistuu :)
        Koiranne selvästi ikänsäkin puolesta hieman "pomottelee", eli yrittää murisemalla vihjailla ettei halua syliin tms. Tuttua juuri cockereilla, olen nähnyt ja kuullut monesta tapauksesta. Tuo selättäminen ja todella kovakourainen komentaminen pomottamisen lopettamiseksi vain johti erään tuttavani koiran kohdalla siihen, ettei koira luota enää tippaakaan omistajiinsa taikka kehenkään muuhunkaan.. Toki riippuu hyvin paljn yksilöstä, vahvempi luonteiseen koiraan kovempi komentaminen tehoaa, mutta epävarmaan ja herkkään koiraan, kuten tämä tuttavien koira, on saanut surullista jälkeä aikaan :/
        Minä suosittelisin kokeilemaan muita keinoja, käy vaikka tutkailemassa cockerit ry:n keskustelupalstaa, siellä on käyty keskustelua moneen otteeseen nuorten koirien aisoihin pistämisestä :) Teidän tapauksessanne ei kyse ole onneksi pahasta pomottamisesta, mutta kannattaa huomioida asia jo hyvissä ajoin!


    • pomo... luulot pois mokomalta..

      • Murinat

        Kiitoksia vastauksista. Meillä on nyt kolmas Cockeri menossa, edelliset olivat ensin uros ja sitten narttu. Niiden kanssa ei vastaavaa ongelmaa ollut. (kaikki edelliset kukin aivan eri luonteisia)
        Olen hieman surffaillut netissä ja "pomo" ongelmalta koirani käytös näyttää. Pari kertaa koira on pyritty "alistamaan" rukkasten ja maton avulla mutta näköjään ilman tulosta. Näyttäisi siltä että "jääkaudella" olisi saatu hyviä tuloksia. Tuntuu vain aika kovalta ryhtyä moiseen kun koira on suurimman osan ajasta kuin enkeli.
        Koira on myös vilkkaudeltaan ja uteliaisuudeltaan erinomainen ja värltäänkin kaunis: musta, ja pieni valkoinen laikku rinnassa, eli meiltä varmaan siksikin pehmoilua.
        Otan mielelläni edelleenkin vastaan kokemuksia ja ohjeita miten tulisi menetellä.


      • terrikkä
        Murinat kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksista. Meillä on nyt kolmas Cockeri menossa, edelliset olivat ensin uros ja sitten narttu. Niiden kanssa ei vastaavaa ongelmaa ollut. (kaikki edelliset kukin aivan eri luonteisia)
        Olen hieman surffaillut netissä ja "pomo" ongelmalta koirani käytös näyttää. Pari kertaa koira on pyritty "alistamaan" rukkasten ja maton avulla mutta näköjään ilman tulosta. Näyttäisi siltä että "jääkaudella" olisi saatu hyviä tuloksia. Tuntuu vain aika kovalta ryhtyä moiseen kun koira on suurimman osan ajasta kuin enkeli.
        Koira on myös vilkkaudeltaan ja uteliaisuudeltaan erinomainen ja värltäänkin kaunis: musta, ja pieni valkoinen laikku rinnassa, eli meiltä varmaan siksikin pehmoilua.
        Otan mielelläni edelleenkin vastaan kokemuksia ja ohjeita miten tulisi menetellä.

        Sinuna ehkä tutustuisin Pertti Vilanderin Koirankorjauskirjaan.

        Täältä voisit aloittaa:
        http://www.koiraneuvola.fi/


    • aiemmista

      kehoitti alistamaan koiran kun se käy kiinni, mutta itse en suosittelisi sitä paristakaan syystä. Jos koirasi on luonteeltaan "kova", selättäminen ja kaikenlainen muukin kovakourainen käsittely vaan pahentaa sen uhmaa (koira vastaa kokemaansa uhkaan panemalla vastaan, joka ilmenee murinalla ja puremisella) ja lopputuloksena voi olla erittäin puremisherkkä ja arvaamaton koira. Jos taas koirasi luonteeltaan "herkkä" alistaminen saattaa tehdä siitä aran ja pelokkaan, jota se sitten pyrkii peittelemään murisemalla ja puremalla. Koira alkaa pelätä ihmisiä ja sen käsitteleminen muuttuu vaikeaksi. Myös epävarma ja pelokas koira on arvaamaton.

      Itse suosittelisin huomiotta jättämistä ja eristämistä. Eli kun koira murisee tai näykkäisee, sitä torutaan (EI ja korkaintaan pieni tukistus niskasta riittää) ja koira siirretään yksinään esim. toiseen huoneeseen ja ovi perässä kiinni. Koiran oltua eristyksessä jonkin aikaa n.5min se päästetään takaisin ilman suurempia huomionosoituksia. Touhuiluja jatketaan samaan malliin kuin ennen murinaa/näykkimistä ja jos koira yrittää purra uudelleen se myös eristetään uudelleen.

      Jonkinsorttisesta johtajuus-ongelmasta teillä on varmaan kyse. Jan Fennel on kirjoittanut parikin kirjaa (Kuuntelen koiraani, Koulutan koiraani), joissa puhutaan paljon johtajuusongelmista ja annetaan niihin hyviä ja toimivia neuvoja. Vilanderin Koirankorjaus-kirjakin voi olla hyvä lukea, mutta itse sain apua Fennelin tyylistä.

    • juttua

      meillä 8kk vanha musta cockeripoika,ja lelujen,luiden,lattialla olevan sukan tai minkä tahansa esineen vahtiminen ja muriseminen hampaat irvessä melkein jokapäiväistä. ennen niskasta kiinni,selätys ym. jos makkariin niin pissaa sänkyyn. on varmaan väärä tapa taas,mutta nyt puhun lempeästi ja heitän jutun hieman "leikiksi" niin antaa esim lelun suustaan nätisti. sitten saa sen takaisin kun osaa taas olla murisematta.. mites teillä tollasissa tilanteissa hätäpissat, tuleeko lattioille? kohta loppuu neuvot,yhteys koirankouluttajaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4266
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2199
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1704
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1497
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1458
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1390
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1268
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1184
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1116
    10. 22
      1076
    Aihe