Miten ilmoittaa vieraille, ettei halua tavaraa ja muuta krääsää häälahjaksi?
Jos jotain haluaa antaa, niin mielummin rahaa. Mutta miten sen kertoo sievästi. Onko tilinumero kutsussa typerää? Vai kirjoittaako kutsuun, että häälahja toiveista voi kysyä, kun ilmoittaa tuleeko vai eikö tule häihin?
Tiedän, ettei kaikki ihmiset sulata rahalahja toivetta. Mutta minä olen kurrkua myöten täynnä kaiken maailman kippoja ja kuppeja. Astiasto meiltä löytyy, koriste tavaroista emme pidä. Että näin.
Miten sanoa vieraille?
14
1925
Vastaukset
- laitetaaan
tilinumero hääkutsuun. meilläkin on jo kaiken maailman kuppeja.
- ennenkin
Täällä on käyty aiheesta monia keskusteluita ennenkin. Selaa siis otsikoita taaksepäin, niin löydät monenlaisia neuvoja ja mielipiteitä.
- voi voittaa
Muista kuitenkin, että lahja on nimensä mukaisesti - lahja. Ei siis velvollisuus.
Kuten itsekin tiesit, kaikki eivät tosiaan sulata rahatoivetta, kuka mistäkin syystä. Siksi, jotta mahdollisimman moni noudattaisi toivettanne, kannattaa se laittaa jo kutsuun vaikka tilinumeron muodossa. Nimittäin jos sen jättää ilmoittautumisen yhteydessä kysyttäväksi lahjatoiveeksi, niin voi monella mennä pulla väärään kurkkuun, kun kuulee että "vain rahaa".
Yleisesti ottaen, elämä vaan on semmoista, että toivomuksia saa jokainen esittää, mutta toivomus ei ole määräys. Varaudu siis siihen, että jos jonkinlaista kippoa ja kappoa tulee kuitenkin. Jos nimittäin näytät hapanta naamaa niistä lahjoista verrattuna kahisevaan, niin voi olla jotkut ihmissuhteet koetuksella. - eli:
Lahjatoiveemme:
Elettyä elämää on jo molemmilla takana. Emme halua häälahjoiksi mitään kodintavaraa, lahjakortteja, urheiluvälineitä, kirjoja, tauluja, ruokaa/juomaa ym.
Jos joku haluaa muistaa meitä elämämme tärkeimpänä päivänä, voi tehdä rahalahjoituksen tilille XXXXX-XXXXXXX.- Rouva O
Tyly viestinne saa varmasti monen vieraan silmät kyyneliin, heillä kun ehkä oli ollut mielessä antaa teille jokin (heidän mielestään) sopiva lahja (ja sitten on oikein eritelty että todellakaan MIKÄÄN ei tule kelpaamaan teille).
Olette rahanahne, kypsymätön ja lapsellinen pariskunta. - linjoilla
Rouva O kirjoitti:
Tyly viestinne saa varmasti monen vieraan silmät kyyneliin, heillä kun ehkä oli ollut mielessä antaa teille jokin (heidän mielestään) sopiva lahja (ja sitten on oikein eritelty että todellakaan MIKÄÄN ei tule kelpaamaan teille).
Olette rahanahne, kypsymätön ja lapsellinen pariskunta.Minusta tuntui myös tylyltä tuo "mitään"-sana. Jättäisin sen pois, samoin kuin listan mitä ainakaan ei haluta vierailta lahjaksi. On tökeröä luetella kaikki tavanomaisimmat lahjat, mitä häissä yleensä annetaan lahjaksi. Kutsun vastaanottaja tuntee itsensä varmaan idiootiksi, kun toteaa että jotain noista olisin juuri aikonutkin antaa. Ihmettelen miksi lahjakortitkaan eivät kelpaa? Eikö niitä pystyisi kuitenkin hyödyntämään jossain vaiheessa, kun voimassaoloaika on yleensä vuosi? Lahjakortit ovat minusta sopiva kompromissi niille, jotka eivät halua antaa rahaa, mutta eivät uskalla ostaa lahjaa kiellon takia.
Vaikka hääpäivä yleensä vietetään täysin bridezillan komennusten mukaisesti, minusta lahja-asia on sellainen, jossa muita ihmisiä ei voi määräillä. Lahjan idea kun on sellainen, että lahjan antaja antaa mitä haluaa. Fiksu ihminen ei laittaisi ehdotonta kieltoa kutsuun vaan suosituksen, vaikka joutuisikin sitten viemään niitä kippoja ja kuppoja kirppikselle. - ahios hoahjs
Olipa tyly ilmoitus. Toivottavasti en ole vieraana teidän häissä, sillä tahdon antaa muistoesineen lahjaksi! Nykyihmiset vaan hamuaa rahaa. :-/
- vieras häissä
Hei!
Olen saanut kutsun häihin ja siinä ei mainittu luoja paratkoon mitään tuollaista tökeröä. Minä vähän "vanhempana" ihmisenä en käsitä tätä uutta tyyliä hankkia rahaa omilla häillä. Minulla on mielessä lahjaksi esine, jonka toivon säilyvän morsiusparin kotona vuosikymmeniä eteenpäin ja muistuttavan hääpäivästä.
Osa vieraista ei halua senkään takia antaa rahaa, koska summan määrittäminen on hankalaa ja nöyryyttävää. 20 eur koetaan naurettavana summana, mutta kaikilla ei ole varaa antaa esim. 100 euroa.
Suosittelen, että ette laita mitään ilkeää asiaa lahjasta. Pahoitatte mieliä.- Rouva O
Et kai ole antamassa hääparille lahjaksi jotain koriste-esinettä, jolla ei muuta käyttöä kuin olla koristeena? Vaikka kannatankin ihmisten oikeutta ostaa lahjaksi mitä haluavat, niin kai tiedostat tuollaisten esineiden vaarat..? Koristeeksi tarkoitetut lahjat eivät välttämättä vastaa yhtään pariskunnan sisustusmakua, mutta huomaavainen ihminen ei saa heitettyä sellaista poiskaan, joten ne voivat päätyä kaapin perälle pyörimään, mistä ne ehkä kaivetaan esille kun lahjan antaja on tulossa kylään... Minusta paras lahja on kaunis ja laadukas esine, jolla on jotain käyttöä. Jos todella tuntee lahjan saajien maun ja sisustustyylin, niin sitten voi pelkkä koriste- tai taide-esinekin olla onnistunut lahja.
- tapakonsultilta
Jossakin hääpalstalla netissä oli haastateltu tunnettua tapakonsulttia. Hän sanoi, että tavallaan ymmärtää nuo runon muotoon puetut rahatoiveet, MUTTA ei itse koskaan käyttäisi sellaista. Hän kertoi, että se on erittäin huonotapaista eikä kuulu häiden luonteeseen.
Ajattelin ottaa neuvon hänen kommentistaan ja olla itse kohtelias ja jättää lahjapuolen harkinnan vieraiden varaan. Uskon, että vieraat ovat kuitenkin sen verran fiksuja, että eivät tuo mitään krääsää vaikka en laittaisikaan tuota epäkohteliaaksi koettua runoa korttiin.- Rouva O
Sitä paitsi aika moni vieras varmaan tulee kuitenkin kysyneeksi hääparin lahjatoiveita. Se lahjan keksiminen kun ei yleensä ole kovin helppoa. Itse kysyn oikeastaan aina onko jotain lahjatoiveita oli sitten kyse synttärisankarista tai hääparista. Mieluiten ostan itse jonkun konkreettisen lahjan, jos hääpari on esim. toivonut jotain astiasarjaa, vuodevaatteita tms. Meidänkin pienissä häissämme melkein kaikki tiedustelivat mitä toivomme lahjaksi ja nyt meillä onkin moneksi vuodeksi astioita, pöytäliinoja ja hienoja lakanoita:)
Häälahjalistoista en pidä. Minusta se on lahjojen tilaamista kun kerrotaan mikä/mitkä esineet pitää ostaa ja kuinka monta kappaletta, eikä sellainen ole mikään lahja. Lahja on lahja vain jos lahjan antaja saa oikeasti valita mitä haluaa antaa, eikä lahjan saaja tiedä tarkkalleen etukäteen mitä on tulossa. Oikeastaan tilinumero hääkutsussa on suora jatkumo kauppojen häälahjalistoille -miksi enää laittaa vieraita hakemaan tavarat kaupasta ja paketoimaan ne, kun sen voi hääpari tehdä itse. Voi näitä "kaikki mulle heti" -nuoria! - laitetaan
Rouva O kirjoitti:
Sitä paitsi aika moni vieras varmaan tulee kuitenkin kysyneeksi hääparin lahjatoiveita. Se lahjan keksiminen kun ei yleensä ole kovin helppoa. Itse kysyn oikeastaan aina onko jotain lahjatoiveita oli sitten kyse synttärisankarista tai hääparista. Mieluiten ostan itse jonkun konkreettisen lahjan, jos hääpari on esim. toivonut jotain astiasarjaa, vuodevaatteita tms. Meidänkin pienissä häissämme melkein kaikki tiedustelivat mitä toivomme lahjaksi ja nyt meillä onkin moneksi vuodeksi astioita, pöytäliinoja ja hienoja lakanoita:)
Häälahjalistoista en pidä. Minusta se on lahjojen tilaamista kun kerrotaan mikä/mitkä esineet pitää ostaa ja kuinka monta kappaletta, eikä sellainen ole mikään lahja. Lahja on lahja vain jos lahjan antaja saa oikeasti valita mitä haluaa antaa, eikä lahjan saaja tiedä tarkkalleen etukäteen mitä on tulossa. Oikeastaan tilinumero hääkutsussa on suora jatkumo kauppojen häälahjalistoille -miksi enää laittaa vieraita hakemaan tavarat kaupasta ja paketoimaan ne, kun sen voi hääpari tehdä itse. Voi näitä "kaikki mulle heti" -nuoria!kutsuun tilinumero siksi että päästään niillä rahoilla häämatkalle.. muuten ei olisi varaa lähtä ollenkaan..
- listan
laitetaan kirjoitti:
kutsuun tilinumero siksi että päästään niillä rahoilla häämatkalle.. muuten ei olisi varaa lähtä ollenkaan..
haluamistanne tavaroista, kai nyt jotain teiltäkin puuttuu. Listahan voi olla lyhytkin. Lopuksi tilinumero häämatkaa varten.
Kuten tuossa joku edellä sanoikin, niin kutsussa voisi olla sanamuoto myönteinen.
Emme halua sitä ja sitä antaa negatiivisen fiiliksen hääparista. Monelle voi olla helpotus laittaa lahaa tilille, niin säästyy lahjan hankinta reissulta.
Moni ymmärtää, ettei ole halpaa järjestää hääjuhlia ja haluavat maksaa oman kestityksensä.
- näin...
En nyt tarkkaa sanamuotoa muista, kun häistä jo viitisen vuotta ja yhtään kutsumallia en säästänyt itselle(tyhmä).
Me oltiin molemmat asuttu jo lähes kymmenisen vuotta omissa huusholleissa ja yhteinenkin koti perustettu reippaasti ennen häitä, joten ei ollut tarvetta siis millekään "kipoille".
Kutsuun laitoimme jotenkin näin: "ilmoittautuminen ja lahjatoiveista tiedustelu XX- henkilö, puh. xx" jne.
Tämä henkilö sitten kertoi ilmoittautujille, että koska morsiuspari on aikuisia ihmisiä, joilla yhteinen koti jo perustettu(ja myös sisustettu oman maun mukaan), pääasiallinen toive on raha. Niille jotka eivät halunneet tuoda rahaa/halusivat ostaa jonkin mieleisen muiston, oli lahjalista Stockamanilla. Lahjalistalla oli monenhintaista tavaraa, kuitenkin sellaisia, jota meillä ei ollut vielä. Ilman lahjaakin sai tulla, itselle jäi eniten mieleen ne ihanat kortit, jotka säilyvät muistoina vieraista. Pääasia, että tulivat.
Tästä meitä ainakin kiiteltiin, eli jokainen sai tehdä mielensä mukaan ja lahjalista myös takasi sen, että lahjantuoja tiesi lahjan olevan mieleinen. Ja ne, jotka toivat rahaa, kertoivat, että sillä säästyivät valinnan vaikeudelta ja siltä, ettei omissa kiireissä tarvinnut lähteä lahjaa hakemaan. Tilinumeroa emme antaneet, raha tuli meille sitten lahjakortteina tai shekkeinä, joku oli laittanut pienen summan käteistäkin.
Itse en allekirjoita tuota "omilla häillä rahastamista". Tuskin tuosta kenelläkään on kyse, kun rahaa "pyytävät". Itse ainakin lahjaa valitessa mietin aina, mistä lahjan saaja pitäisi ja mikä olisi tarpeen. Aina helpompi, jos asianomainen itse vinkkaa johonkin suuntaan. Ja toisaalta, mielelläni vien itse lahjana kyllä ennemmin hääparille rahaa, jolla voivat sitten ostaa mieleisensä/matkustaa minne haluavat, kuin veisin niitä kippoja tms, mitkä sitten pölyttyvät jossain kaapeissa, koska eivät ole parille mieleisiä tai tarpellisia.
JA kyllä se häiden järjestäminen nykyään on sen verran tyyristä puuhaa, että aikamoiset rahasummat saisi lahjaksi tulla, että niillä ihan tienesteille pääsisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275