Tietääkö joku, mitä lääkettä yleensä näissä ns. kipupumpuissa käytetään leikkauksen jälkeen? Siitä saa siis itse annostella? Kuulostaa hurjalta. Onkohan vaarallistakian??
kipupumpun lääke?
17
8199
Vastaukset
- kipupumppua tarkoitat?
Suonensisäistä, ihonalaista vai epiduraalitilaan menevää?
I.v kipupumpuissa käytetään monessa sairaalassa oxanestia kipupumpun lääkkeenä. Kipulääkkeen saa menemään yksinkertaisesti painamalla nappia. -Ei ole vaarallista, pumpuissa on estot eli itse painelemalla et pysty itseäsi lääkitsemään liikaa ja koneen asetuksiin pääseminen on mahdotonta. Eli kone ei anna antaa lääkettä ylettömästi. Ne ovat lukittuja. Eli rauhassa voi painella niin paljon kuin haluat.
Epiduraalitilaan menevää kipupumppua taas et saa missään nimessä mennä säätelemään itse. Ne sisältävät usein sekä puudukkeen että kipulääkkeen. Esim. naropiinin ja fentanyylin sekoituksen. (syöttää tasaiseen tahtiin lääkettä -hoitajat pystyvät antaa lisäannoksia)
Sitten on vielä ihonalaisia pumppuja, jotka myös puppaavat lääkettä tasaiseen tahtiin ihonalle. Lähinnä morfiinin tapaisia lääkkeitä. -Et saa säätää kyseisiä pumppuja itse. (Ei yleensä käytössä leikkauksen jälkeiseen kipuun). ite saa annostella, kai se on jotain morffiinin tapasta kipulääkettä
- saa-
Yleensä kyseiset itseannosteltavat pumput määrää anestesialääkäri jo heräämössä ja anestesiahoitajat lataavat ne ja opettavat käytön potilaalle. Jos kyseiset pumput aloitetaan osastolla, niin anestesiahoitaja käy ne useimmissa sairaaloissa laittamassa toimintakuntoon ja ne todellakin sisältävät morfiinin tyylisiä kipulääkkeitä.
- sekä
saa- kirjoitti:
Yleensä kyseiset itseannosteltavat pumput määrää anestesialääkäri jo heräämössä ja anestesiahoitajat lataavat ne ja opettavat käytön potilaalle. Jos kyseiset pumput aloitetaan osastolla, niin anestesiahoitaja käy ne useimmissa sairaaloissa laittamassa toimintakuntoon ja ne todellakin sisältävät morfiinin tyylisiä kipulääkkeitä.
suonensisäisesti itseannosteltavasta kipupumpusta että epiduraalitilaan pumpulla menevästä kipulääkkeestä. Ensin mainitun pumpun anestesialääkäri laittoi heräämössä leikkauksen jälkeen ja voin ottaa annoksen 10 min. välein. Jos olisin yrittänyt useammin, lääkettä ei olisi tullut. Lääkkeenä oli Oxanest, joka poistaa kyllä kivun aika tehokkaasti, mutta muuten aiheuttaa epämiellyttävää oloa, painajaisia ym. Epiduraalitilaan pumppu laitettiin jo ennen leikkausta ja se oli tehokkaampi ja muutenkin miellyttävämpi, mutta hoitajilla oli väärä käsitys , että pumppu voi olla pois päältä kaksikin tuntia ennenkuin vaikutus lakkaa. Kysyin asiaa kipuhoitajalta, koska minulla kivut alkoivat jo puolen tunnin odottelun jälkeen ja sitten niitä oli taas vaikea saada tainnutettua ja kipuhoitaja sanoi, että hoitajien tieto ei pidä paikkaansa.
- ei ole
sekä kirjoitti:
suonensisäisesti itseannosteltavasta kipupumpusta että epiduraalitilaan pumpulla menevästä kipulääkkeestä. Ensin mainitun pumpun anestesialääkäri laittoi heräämössä leikkauksen jälkeen ja voin ottaa annoksen 10 min. välein. Jos olisin yrittänyt useammin, lääkettä ei olisi tullut. Lääkkeenä oli Oxanest, joka poistaa kyllä kivun aika tehokkaasti, mutta muuten aiheuttaa epämiellyttävää oloa, painajaisia ym. Epiduraalitilaan pumppu laitettiin jo ennen leikkausta ja se oli tehokkaampi ja muutenkin miellyttävämpi, mutta hoitajilla oli väärä käsitys , että pumppu voi olla pois päältä kaksikin tuntia ennenkuin vaikutus lakkaa. Kysyin asiaa kipuhoitajalta, koska minulla kivut alkoivat jo puolen tunnin odottelun jälkeen ja sitten niitä oli taas vaikea saada tainnutettua ja kipuhoitaja sanoi, että hoitajien tieto ei pidä paikkaansa.
Asia ei ole niin yksinkertaista. Pumppu voi olla päältä pois parikin tuntia ennen kuin vaikutus lakkaa. Se riippuu esim. siitä, mitä lääkettä pumpussa on, millä nopeudella pumppu on laitettu ja onko annettu ylimääräisiä stoosseja ja mistä kohtaan epiduraali on laitettu.
- vastauksistanne
ei ole kirjoitti:
Asia ei ole niin yksinkertaista. Pumppu voi olla päältä pois parikin tuntia ennen kuin vaikutus lakkaa. Se riippuu esim. siitä, mitä lääkettä pumpussa on, millä nopeudella pumppu on laitettu ja onko annettu ylimääräisiä stoosseja ja mistä kohtaan epiduraali on laitettu.
Olen menossa ensimmäistä kertaa leikkaukseen, melko suureen sellaiseen. En tiennyt juuri mitään näistä kipupumpuista, joten kiitti kun valaisitte asiaa. Toivottavasti auttaa kipuun ne pumput ja lääkkeet, mitä sitten laittavatkin..?! kipua pelkään todella! -Ehkä siks kyselinkin..
- kertoa
vastauksistanne kirjoitti:
Olen menossa ensimmäistä kertaa leikkaukseen, melko suureen sellaiseen. En tiennyt juuri mitään näistä kipupumpuista, joten kiitti kun valaisitte asiaa. Toivottavasti auttaa kipuun ne pumput ja lääkkeet, mitä sitten laittavatkin..?! kipua pelkään todella! -Ehkä siks kyselinkin..
Voitko kertoa mihin leikkaukseen? Ehkä voin hieman kertoa, mitä todennäköisesti tulee tapahtumaan.
T:Leikkaussalissa työskentelevä - ensin
kertoa kirjoitti:
Voitko kertoa mihin leikkaukseen? Ehkä voin hieman kertoa, mitä todennäköisesti tulee tapahtumaan.
T:Leikkaussalissa työskenteleväolen menossa paksunsuolen poistoleikkaukseen cu:n takia. Ehkä myöhemmin selkäleikkaus, joka ei niin varmaa.. Eli mitenhän mun tilanteessa sitten menetellään? Kiitos , jos viitsit vastailla!:)
- mutta eikös
ei ole kirjoitti:
se potilaan oma tuntemus pitäisi olla tärkeämpi kuin se, mitä hoitaja olettaa. En ole mikään turhasta valittaja ja sainkin enimmäkseen hyvää hoitoa, mutta tämä kipupumppuasia oli sellainen, mistä jäi huono kokemus. Ensimmäisen ison leikkauksen jälkeen pumppu oli niin kauan pois toiminnasta hoitajien kiireen?? takia, että kipu oli sanoin kuvaamaton eikä pumppua saatu enää toimimaan vaan se otettiin pois. Toisen leikkauksen jälkeen uutta pumppua sai odottaa kolme kertaa yli tunnin ja joka kerta kipu alkoi puolen tunnin jälkeen. Kipupumpun tarkoitushan on käsittääkseni juuri se, että lääke tulee tasaisesti.
- anestesialääkäristä
ensin kirjoitti:
olen menossa paksunsuolen poistoleikkaukseen cu:n takia. Ehkä myöhemmin selkäleikkaus, joka ei niin varmaa.. Eli mitenhän mun tilanteessa sitten menetellään? Kiitos , jos viitsit vastailla!:)
Eli anestesialääkäri päättää leikkauksen jälkeisen kipulääkityksen. Paksusuolen poistossa on mahdollisia vaihtoehtoja sekä epiduraali että itseannosteltava kipupumppu. Epiduraali laitetaan yleensä ennen nukutusta ja sitä voidaan käyttää jo nukutuksen aikana pitämään sinut kivuttomana. Sitä et itse säätele millään tavalla. Myös suonensisäinen kipupumppu on mahdollinen eli itse painelet lääkettä tarpeen mukaan ja kone ei anna ylittää tiettyä määrää.
Epiduraali on todennäköisempi vaihtoehto. Eli lääkettä tulee tasaisesti ja hoitajat antavat koneen kautta lisää ja nostavat annosta, jos lievitys ei ole riittävä. Menet varmaan sairaalaan edellisenä päivänä ennen leikkausta. Tällöin anestesialääkärin pitäisi tulla tapamaan sinua. Hänen kanssa voi keskustella kivunhoidosta ja muista mieltä askarruttavista asioista.
Selkäleikkauksen jälkeinen kivun hoito taas tapahtuu pitkälti perinteisillä ruiskuilla eli heräämössä laitetaan lääkettä suoneen ja ihon alle, osastolla ihon alle ja suunkautta. Siinä harvoin tarvitaan pumppuja. - hyvin
mutta eikös kirjoitti:
se potilaan oma tuntemus pitäisi olla tärkeämpi kuin se, mitä hoitaja olettaa. En ole mikään turhasta valittaja ja sainkin enimmäkseen hyvää hoitoa, mutta tämä kipupumppuasia oli sellainen, mistä jäi huono kokemus. Ensimmäisen ison leikkauksen jälkeen pumppu oli niin kauan pois toiminnasta hoitajien kiireen?? takia, että kipu oli sanoin kuvaamaton eikä pumppua saatu enää toimimaan vaan se otettiin pois. Toisen leikkauksen jälkeen uutta pumppua sai odottaa kolme kertaa yli tunnin ja joka kerta kipu alkoi puolen tunnin jälkeen. Kipupumpun tarkoitushan on käsittääkseni juuri se, että lääke tulee tasaisesti.
Kuinka hyvin olet perillä ihmisen anatomiasta, fysiologiasta ja lääkkeiden vaikutusmekanismeista? Tokkopa pumppu oli kiireen takia pois päältä/ ei aloitettu. Aloitusta ei voida tehdä (varsinkin suurissa ja kauan kestävissä leikkauksissa) välttämättä heti. Usein asiakkaan verenpaineet ovat hyvin matalat uniaineiden takia. Kipupumput (suurin osa lääkkeistä) laskevat painetta entisestään. Eli se on joskus aikamoista tasapainottelua.
Sinulla ihan selvästi kipupumpun katetri ei ollut oikeassa paikassa kun se ei toiminut. Se on valitettavaa ja voin vain kuvitella kuinka tympeää ja kivuliasta sinulla on ollut. Onneksi et joutunut kipushokkiin.
Pumppuja joudutaan ajoittain sammuttelemaan juuri paineiden laskun ja liiallisen puudutuksen takia. Epiduraalipumputhan sisältävät puuduketta (sekä usein myös kipulääkettä). - kerralla `
hyvin kirjoitti:
Kuinka hyvin olet perillä ihmisen anatomiasta, fysiologiasta ja lääkkeiden vaikutusmekanismeista? Tokkopa pumppu oli kiireen takia pois päältä/ ei aloitettu. Aloitusta ei voida tehdä (varsinkin suurissa ja kauan kestävissä leikkauksissa) välttämättä heti. Usein asiakkaan verenpaineet ovat hyvin matalat uniaineiden takia. Kipupumput (suurin osa lääkkeistä) laskevat painetta entisestään. Eli se on joskus aikamoista tasapainottelua.
Sinulla ihan selvästi kipupumpun katetri ei ollut oikeassa paikassa kun se ei toiminut. Se on valitettavaa ja voin vain kuvitella kuinka tympeää ja kivuliasta sinulla on ollut. Onneksi et joutunut kipushokkiin.
Pumppuja joudutaan ajoittain sammuttelemaan juuri paineiden laskun ja liiallisen puudutuksen takia. Epiduraalipumputhan sisältävät puuduketta (sekä usein myös kipulääkettä).tapahtui niin, että pumppu alkoi hälyttää, jolloin soitin hoitajan. Hoitaja kävi kurkkaamassa ovelta ja kerroin asian ja kuulihan hän toki itsekin hälytysäänen. Uuden pumpun tuominen vain kesti ja kesti, vaikka olin jo soittanut kelloa useampaankin kertaan. Että näin.. Verenpaineen tms. syyn takia pumppu ei ollut pois päältä. Mutta menneet on menneitä ja siitäkin kivusta selvittiin. Halusin vain kertoa kokemukseni, josko siitä joku jotain oppisi.
- vastauksesta ja muista komm...
kerralla ` kirjoitti:
tapahtui niin, että pumppu alkoi hälyttää, jolloin soitin hoitajan. Hoitaja kävi kurkkaamassa ovelta ja kerroin asian ja kuulihan hän toki itsekin hälytysäänen. Uuden pumpun tuominen vain kesti ja kesti, vaikka olin jo soittanut kelloa useampaankin kertaan. Että näin.. Verenpaineen tms. syyn takia pumppu ei ollut pois päältä. Mutta menneet on menneitä ja siitäkin kivusta selvittiin. Halusin vain kertoa kokemukseni, josko siitä joku jotain oppisi.
Toivottavasti menisivät hyvin nämä leikkaukset. Kyllä jännittää ja pelottaakin. :/
- tapauksessa
kerralla ` kirjoitti:
tapahtui niin, että pumppu alkoi hälyttää, jolloin soitin hoitajan. Hoitaja kävi kurkkaamassa ovelta ja kerroin asian ja kuulihan hän toki itsekin hälytysäänen. Uuden pumpun tuominen vain kesti ja kesti, vaikka olin jo soittanut kelloa useampaankin kertaan. Että näin.. Verenpaineen tms. syyn takia pumppu ei ollut pois päältä. Mutta menneet on menneitä ja siitäkin kivusta selvittiin. Halusin vain kertoa kokemukseni, josko siitä joku jotain oppisi.
Tuossa tapauksessa olisi kannattanut tehdä valitus.
- sanoin,
tapauksessa kirjoitti:
Tuossa tapauksessa olisi kannattanut tehdä valitus.
olen huono valittaja. Tärkeintä minulle oli, että vaikeat leikkaukset muuten onnistuivat. Näiden kokemusten jälkeen osaisin kyllä pitää paremmin puoliani. Ketjun aloittajalle onnea leikkaukseen!
- minulle ei sopinut koko kip...
sekä kirjoitti:
Olin leikkauksessa parivuotta sitten ja heräämössä asetettiin kipupumppu, se toimi periaatteella että noin 10 minutin välein sain annostella lääkettä itse. Minulle se ei käynyt laisinkaan kipu kyllä lähti tai ei tullut päälle laisinkaan, mutta ankara pahoinvointi alkoi ja sitä riitti niinkauan kunnes pumppu poistettiin. Lääke annosteltiin lihakseen ruiskulla.Minulle jäi todella huono tunne koko kipupumpusta.
- kokemukset jäi
Itselleni tehtiin parin päivän väkein ensin valtimonohitusleikkaus jalkaan ja sitten yhden varpaan amputointi.
Ymmärtääkseni leikkaus tehtiin epiduraali-spinaali -puututuksessa. Olin sitten mukana tutkimuksessa, jossa selvitettiin kipulääkityksen antpa tuon pumpun avulla eli piuha jäi selkääni ja oli siellä hoidellen kaiken tarvitsemani kipulääkityksen kunnes edessä oli tuo varpaan amputointi.
Silloin vaineräällä lailla "käännettiin hanaa isommalle", joten periaatteessa samalla piuhalla hoidettiin sitten vielä se amputointikin ja sen jälkeinen alkukipulääkitys.
Ainoa mitä ihmettelin oli se, että kun sitten lopulta tuo piuha selästä poistettiin, niin hoitajilla oli mahtava tarve saada mut myöntämään, että kipuja tuli, jotta saivat annettua vahvoja Tramaleita. Moneen kertaan kyselivät onko kipuja ja oikein vaatimalla vaativat sanomaan, jos vain pientäkin oli.
Minusta tuntui, että lopulta taisin vain heidän ilokseen sanoa, että on vähän kipuja ja sitten sitä tramalia tulikin 3x100mg/vrk ja Panadolit vielä päälle. Onneksi ei tarvinut olla kuin pari päivää sairaalassa nukkumassa, kun ei minusta muuhun ollut, nukuin, söin, nukuin ja söin...
Kotiin tuli tietenkin samat tropit mukaan, mutta ottamatta jäi, kun ei kerran kipuja ollut.
Olenkin miettinyt, että olenko jotenkin harvinainen tapaus, kun tosiaan mitään kipuja ei ollut, vaikka jalassa oli reilusti yli 100 tikkiä valtimonohituksen ja varpaan amputoinnin seurauksena.
Siis kipuja todella hoidettiin hyvin, oikeastaan voisin jopa kysyä "mitä kipuja".
Mahtavaa toimintaa HUS:in verisuonikirurgian osastolta muutama vuosi sitten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263734- 822587
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331458