Galdhöpiggen - Prekestolen asuntovaunun kanssa

Matkustavainen

Olemme ensi kesänä menossa keski- ja etelä-Norjaan. Onko kukaan ajanut Galdhöpiggeniltä Prekestoleniin asuntovaunun kanssa? Eihän reitille satu liian kapeita serpentiiniteitä? Ajattelin vaan, että jos joku on reitin ajanut, niin ei tulisi yllätystä paikan päällä ettei jostain kohtaa pystykään ajamaan. Reittivaihtoehtojahan ei liiemmin ole. Matkassa on kyllä erittäin kokenut auto-asuntovaunuyhdistelmän kuljettaja, mutta silti ajattelin kysyä. Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille!

6

1495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olen joskus

      ajanut sen paikan ohitse,ja olen käynyt norjassa muutaman kerran, ne serpentiinitiet ovat minun mielestä aika kapeita, minä en nyt muista mitä reittiä me ajettin, mutta me käytiin geirangerissakin, tämä on hienoa seutua ja hienoja paikkoja. anteeksi huonosta suomenkielestä osaan ruotsia paremmin.(asun ruotsissa). Haluan vielä mainita että se oli noin 15 vuotta sitten kun viimeksi kävin norjassa, sen mitä minä muistan eniten on se että norja on kallis maa.

    • Anni

      Allaolevan linkin takana on Matti Grönroosin kokoama luettelo asuntovaunun kanssa vaikeista teistä (alakohta 4.9).

      http://www.kolumbus.fi/matti.gronroos/norjafaq

      Jos tarkoitat Galdhöpiggenin tiellä tieltä nro 55 Juvasshyttanille eroavaa pientä yksityistietä, niin sen olen käynyt ajamassa henkilöautolla. Ei ole asuntovaunulla ajettava. On serpentiiniä, yksikaistainen, ei kunnollisia sivuutuspaikkoja.

      Vastaantuleva liikennettä onneksi on vähän ja näkee pitkälle eteenpäin. (En suostu menemään toista kertaa henkilöautollakaan.)

      Juvasshyttan on yksi mahdollinen lähtöpaikka huipulla käymistä varten (jalkaisin). Muistaakseni kesäaikaan sieltä lähtee joka päivä opastettu retki huipulle.

      • kesämatkailija

        Heinäkuussa 2007 oli Juvashyttanille menevä tie remontissa alkuosaltaan. Tiestä vaikutti tulevan aika leveä ja hyvä. Loppuosa tunturissa olikin jo remontoitu nähtävästi ihan viime vuosina.
        Farmariautolla liikuttaessa ei tie Juvashyttanille vaikuttanut kovin hankalalta vaan oikeastaan aika hyvältä keskinorjalaiseksi tieksi.
        Paikallisbussi ajaa Juvashyttanille, mutta taisi olla turistibusseille ajokielto(?)


    • niiden teiden luonteesta nä...

      Galdhöpiggenille en perille lähtisi sille pikkutielle, vaunun kanssa ajamaan, jättäsin sen vaunun johonki sen 55 varrelle, ja silläkin tiellä on melkoisia laskuja/ nousuja, varsinkin Turtagron luona, jossa vaunun jarrut todella kovilla jos ei pidä jäähdytystaukoja... mutta ne paikat tahtoo olla välillä aika vähissä, niissä lasku- serpenttiineissä. Eli tärkein asia että auto on riittävän tehokas ,ja jarrut huollettu ja kuskilla myös hyvää peruutustaitoa ja vaunun leveyden arviointi kohdallaan.
      Preikkestonelle sillä pikkutiellä loppumatkalle ei niin kummosia mutkamäkiä ole.
      Mutta aikaa pitää varata reilusti koska ne tiet yleensä siellä keski-Norjassa on pikkasen mutkasempia ja mäkisempiä kuin esim pohjoisessa. niin se linkki
      http://munhiekkis.fi/?page_id=813

      • jos suunnilleen

        osaisit alustavan reitin kertoa mistä oli tarkoitus mennä, ja mitä paikkoja käydä katsomassa, tuolle välillehän osuu jos haluaa sieltä kautta mennä se Laerdal-Aurland 25km tunnelikin, jossa ei kyllä yhtään maisemia pääse katsomaan, yläkautta 42 km, hyvät maisemat mutta osa matkasta tosi kaposta tietä.
        Turtagrosta pääsee yksityistä maksullista pientä tietä suoraan Övre Åldaliin, mutta sillä tiellä on tosi tiukkoja ja kapeita kurveja varsinkin loppu laskussa Ö-Åldaiin.
        Mutta yleensä päätiet on hyvä kuntosia ja jatkuvasti niitä levennetään ja mutkia suoristellaan, sekä uusia tunneleita tehdään, paljon ne on 10 vuodessa muuttunut nopeammaksi.


    • Kokenut

      Hyvää matkaa. Jos olet "normaali kuski" matka onnistuu hyvin. Galdhöpiggenille mennessä aja Jyvashyttanille ja sieltä parin tnnin patikointi huipulle. Älä lähde patikoimaan yksin. Jäätikön sulaessa keski kesän aikaan varaan 20 m vahvaa narua mukaan railojen ylityksen varalta.
      Preikkestolenin myös patikoitava noin parin tunnin matka. Vaunun voit jättää leirialueelle.

      Hyvää matkaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2612
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2141
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe