Pakkausten merkinnät

Jopel

Pyörittelen käsissäni sellaisen kylppärivalaisimen loisteputken suojuskoteloa.
Koteloon kylkeen on kirjoitettu 10 vuotta ja sitten 10000 tuntia.

Minun merkintäni kotelossa on 7.1.06.
Nyt lamppu ei enää syty.

Loisteputken ikä oli siis 2 vuotta ja 1 kuukausi 7 päivää.

Esimerkiksi noin 2 tunnin päivittäisellä polttamisella tulee käyttöiäksi vain pari tuhatta tuntia.

Noissa energiansäästölampuissa on samanlainen tauti.
Pakkauksessa luvataan huimia käyttöikä, mutta minun kokemus kyllä kertoo toista.

Takuuseenko uutta hakemaan?
Tuskin kannattaa, eikä minulla ole sitä kuittiakaan, eikä siinä enää mitään lukisi. Pelkkä blankko paperin pala vain.
Nekään ei kestää takuuaikaa.

Tämäkö on markkinatalouden toinen puoli.
Kehua saa kunhan ei kiinni jää.

Kuitin tallennukseen keksin mielestäni oivan keinon.
Otan takuukuitista digikameralla kuvan ja tallennan sen tänne tietokoneeseen.

9

476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaismies*

      Uusin viime vuonna kaikki hehkulamppumme energiansäästölamppuihin. Jouduin monia palauttamaan vaihtoon tuoreeltaan. Luulen laadun epätasaisuuden johtuvan myös siitä mistä tuote on kotoisin. Hankala niitä on vaihtoon viedä vuosien kuluttua, vaikka olisi kuittikin tallessa.

      • Made in Holland


      • Katicat2

        Ei ne oikeasti mitään takuuta anna niihin energiasäästölamppuihin, vaikka niissä se pitkä käyttöikä muka on. Kysyin Olssonin rautakaupasta sitä ja vastaus oli ettei takuuta ole.


      • Maalaismies*
        Katicat2 kirjoitti:

        Ei ne oikeasti mitään takuuta anna niihin energiasäästölamppuihin, vaikka niissä se pitkä käyttöikä muka on. Kysyin Olssonin rautakaupasta sitä ja vastaus oli ettei takuuta ole.

        Laitoin myös vuosi sitten ilmalämpöpumpun ja liityin osuuskuntaan ja ties mihin, joiden piti laskea sähkön hintaa. Hintojen nousu ts. inflaatio syö kaiken. Pitänee ruveta harjoittelemaan pimeässä ja kylmässä elämistä.


      • Maalaismies* kirjoitti:

        Laitoin myös vuosi sitten ilmalämpöpumpun ja liityin osuuskuntaan ja ties mihin, joiden piti laskea sähkön hintaa. Hintojen nousu ts. inflaatio syö kaiken. Pitänee ruveta harjoittelemaan pimeässä ja kylmässä elämistä.

        Jatkosodan aikana ja sen jälkeen, kun ei ollut mitään, kansalaiset oppivat varsin omatomisiksi.

        Äidilläni oli tapana sanoa.
        "Paikka paikan päällä, markka markan päällä."

        Nyt vanhemmaksi tullessani olen huvittuneena pannut merkille itsessäni tuollaisia piirteitä.

        Jos jokin laite tai kalu menee rikki, en ensin heitä sitä pois ja osta uutta, vaan tutkin onko se korjattavissa kotikonstein.
        Valitettavan usein on kuitenkin todettava, että nykyiset laitteet ovat kertakäyttötavaraa, tai varaosia ei ole saatavana tai ne ovat lähes uuden laitteen hintaisia.
        Kyllä tosin korjattavaakin löytyy.
        Tuo edellä kerrottu markka vaihtuu tietysti euroksi.


      • Jopel kirjoitti:

        Jatkosodan aikana ja sen jälkeen, kun ei ollut mitään, kansalaiset oppivat varsin omatomisiksi.

        Äidilläni oli tapana sanoa.
        "Paikka paikan päällä, markka markan päällä."

        Nyt vanhemmaksi tullessani olen huvittuneena pannut merkille itsessäni tuollaisia piirteitä.

        Jos jokin laite tai kalu menee rikki, en ensin heitä sitä pois ja osta uutta, vaan tutkin onko se korjattavissa kotikonstein.
        Valitettavan usein on kuitenkin todettava, että nykyiset laitteet ovat kertakäyttötavaraa, tai varaosia ei ole saatavana tai ne ovat lähes uuden laitteen hintaisia.
        Kyllä tosin korjattavaakin löytyy.
        Tuo edellä kerrottu markka vaihtuu tietysti euroksi.

        meilläkin energiansäästölamppuja. Hykerreltiin käsiä,,nyt säästyy euroja,kun nämä kestävät
        piiiitkäään.
        Mitä vielä, nopeammin paloivat,kuin normaalit lamput. Kallitakin olivat,mokomat!

        Kun liikkeestä kysyttiin,siellä vaan leviteltiin käsiä,ei voi mitään.........

        Nykyisin monesta asiasta tehdään "kertakäyttöisiä".
        Jos 5 v. jokin kodinkone kestää,se on jo huippuhyvä! Liikkeessä niin sanottiin.
        Jossain on 10 vuoden takuu. Saattaa olla. Jos ennen sitä hajoaa ,löytyy jokin pykälä,joka kumoaa sen takuun!
        En ole pessimisti, ompahan vaan sattunut joskus.

        Oletteko huomanneet, monessa paperissa tai takuutodistuksissa lukee jossain reunalla
        neljännesmillin kokoisin kirjaimin lisäselvityksiä,eihän niitä edes näe ilman suurennuslasia,,,,,,,


      • Koneet
        meri-kukka98 kirjoitti:

        meilläkin energiansäästölamppuja. Hykerreltiin käsiä,,nyt säästyy euroja,kun nämä kestävät
        piiiitkäään.
        Mitä vielä, nopeammin paloivat,kuin normaalit lamput. Kallitakin olivat,mokomat!

        Kun liikkeestä kysyttiin,siellä vaan leviteltiin käsiä,ei voi mitään.........

        Nykyisin monesta asiasta tehdään "kertakäyttöisiä".
        Jos 5 v. jokin kodinkone kestää,se on jo huippuhyvä! Liikkeessä niin sanottiin.
        Jossain on 10 vuoden takuu. Saattaa olla. Jos ennen sitä hajoaa ,löytyy jokin pykälä,joka kumoaa sen takuun!
        En ole pessimisti, ompahan vaan sattunut joskus.

        Oletteko huomanneet, monessa paperissa tai takuutodistuksissa lukee jossain reunalla
        neljännesmillin kokoisin kirjaimin lisäselvityksiä,eihän niitä edes näe ilman suurennuslasia,,,,,,,

        Ennen sanottiin, että siperia opettaa. Nyt olen todennut, että paras sanoa: Kyllä Kiina opettaa.
        On vaikka minkälaista halpahallia ja ne heikkoa roinaa täynnä.
        Kotivakuutuksessa on kodinkoneille määritelty ikä, jota vanhempia ei vakuutus korvaa.


      • Nykyisin saa
        Maalaismies* kirjoitti:

        Laitoin myös vuosi sitten ilmalämpöpumpun ja liityin osuuskuntaan ja ties mihin, joiden piti laskea sähkön hintaa. Hintojen nousu ts. inflaatio syö kaiken. Pitänee ruveta harjoittelemaan pimeässä ja kylmässä elämistä.

        kirjastosta kirjoja pistekirjoituksella. Monet ovat alkaneet opiskelemaan pistekirjoitusta kansalaisopistossa. Niitä voi lukea vaikka peiton alla.


    • Kun tuo pakkaus sattui olemaan tallella, niin laitoin sen viiva- ym- tiedot valmistajalle ja kysyin, mitä ne kestoa kehuvat merkinnät tarkoittavat?
      Automaattinen vastaaja lupasi oikean vastauksen neljän työpäivän aikana.
      Perästä kuuluu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe