Pyörittelen käsissäni sellaisen kylppärivalaisimen loisteputken suojuskoteloa.
Koteloon kylkeen on kirjoitettu 10 vuotta ja sitten 10000 tuntia.
Minun merkintäni kotelossa on 7.1.06.
Nyt lamppu ei enää syty.
Loisteputken ikä oli siis 2 vuotta ja 1 kuukausi 7 päivää.
Esimerkiksi noin 2 tunnin päivittäisellä polttamisella tulee käyttöiäksi vain pari tuhatta tuntia.
Noissa energiansäästölampuissa on samanlainen tauti.
Pakkauksessa luvataan huimia käyttöikä, mutta minun kokemus kyllä kertoo toista.
Takuuseenko uutta hakemaan?
Tuskin kannattaa, eikä minulla ole sitä kuittiakaan, eikä siinä enää mitään lukisi. Pelkkä blankko paperin pala vain.
Nekään ei kestää takuuaikaa.
Tämäkö on markkinatalouden toinen puoli.
Kehua saa kunhan ei kiinni jää.
Kuitin tallennukseen keksin mielestäni oivan keinon.
Otan takuukuitista digikameralla kuvan ja tallennan sen tänne tietokoneeseen.
Pakkausten merkinnät
9
476
Vastaukset
- Maalaismies*
Uusin viime vuonna kaikki hehkulamppumme energiansäästölamppuihin. Jouduin monia palauttamaan vaihtoon tuoreeltaan. Luulen laadun epätasaisuuden johtuvan myös siitä mistä tuote on kotoisin. Hankala niitä on vaihtoon viedä vuosien kuluttua, vaikka olisi kuittikin tallessa.
- Katicat2
Ei ne oikeasti mitään takuuta anna niihin energiasäästölamppuihin, vaikka niissä se pitkä käyttöikä muka on. Kysyin Olssonin rautakaupasta sitä ja vastaus oli ettei takuuta ole.
- Maalaismies*
Katicat2 kirjoitti:
Ei ne oikeasti mitään takuuta anna niihin energiasäästölamppuihin, vaikka niissä se pitkä käyttöikä muka on. Kysyin Olssonin rautakaupasta sitä ja vastaus oli ettei takuuta ole.
Laitoin myös vuosi sitten ilmalämpöpumpun ja liityin osuuskuntaan ja ties mihin, joiden piti laskea sähkön hintaa. Hintojen nousu ts. inflaatio syö kaiken. Pitänee ruveta harjoittelemaan pimeässä ja kylmässä elämistä.
Maalaismies* kirjoitti:
Laitoin myös vuosi sitten ilmalämpöpumpun ja liityin osuuskuntaan ja ties mihin, joiden piti laskea sähkön hintaa. Hintojen nousu ts. inflaatio syö kaiken. Pitänee ruveta harjoittelemaan pimeässä ja kylmässä elämistä.
Jatkosodan aikana ja sen jälkeen, kun ei ollut mitään, kansalaiset oppivat varsin omatomisiksi.
Äidilläni oli tapana sanoa.
"Paikka paikan päällä, markka markan päällä."
Nyt vanhemmaksi tullessani olen huvittuneena pannut merkille itsessäni tuollaisia piirteitä.
Jos jokin laite tai kalu menee rikki, en ensin heitä sitä pois ja osta uutta, vaan tutkin onko se korjattavissa kotikonstein.
Valitettavan usein on kuitenkin todettava, että nykyiset laitteet ovat kertakäyttötavaraa, tai varaosia ei ole saatavana tai ne ovat lähes uuden laitteen hintaisia.
Kyllä tosin korjattavaakin löytyy.
Tuo edellä kerrottu markka vaihtuu tietysti euroksi.Jopel kirjoitti:
Jatkosodan aikana ja sen jälkeen, kun ei ollut mitään, kansalaiset oppivat varsin omatomisiksi.
Äidilläni oli tapana sanoa.
"Paikka paikan päällä, markka markan päällä."
Nyt vanhemmaksi tullessani olen huvittuneena pannut merkille itsessäni tuollaisia piirteitä.
Jos jokin laite tai kalu menee rikki, en ensin heitä sitä pois ja osta uutta, vaan tutkin onko se korjattavissa kotikonstein.
Valitettavan usein on kuitenkin todettava, että nykyiset laitteet ovat kertakäyttötavaraa, tai varaosia ei ole saatavana tai ne ovat lähes uuden laitteen hintaisia.
Kyllä tosin korjattavaakin löytyy.
Tuo edellä kerrottu markka vaihtuu tietysti euroksi.meilläkin energiansäästölamppuja. Hykerreltiin käsiä,,nyt säästyy euroja,kun nämä kestävät
piiiitkäään.
Mitä vielä, nopeammin paloivat,kuin normaalit lamput. Kallitakin olivat,mokomat!
Kun liikkeestä kysyttiin,siellä vaan leviteltiin käsiä,ei voi mitään.........
Nykyisin monesta asiasta tehdään "kertakäyttöisiä".
Jos 5 v. jokin kodinkone kestää,se on jo huippuhyvä! Liikkeessä niin sanottiin.
Jossain on 10 vuoden takuu. Saattaa olla. Jos ennen sitä hajoaa ,löytyy jokin pykälä,joka kumoaa sen takuun!
En ole pessimisti, ompahan vaan sattunut joskus.
Oletteko huomanneet, monessa paperissa tai takuutodistuksissa lukee jossain reunalla
neljännesmillin kokoisin kirjaimin lisäselvityksiä,eihän niitä edes näe ilman suurennuslasia,,,,,,,- Koneet
meri-kukka98 kirjoitti:
meilläkin energiansäästölamppuja. Hykerreltiin käsiä,,nyt säästyy euroja,kun nämä kestävät
piiiitkäään.
Mitä vielä, nopeammin paloivat,kuin normaalit lamput. Kallitakin olivat,mokomat!
Kun liikkeestä kysyttiin,siellä vaan leviteltiin käsiä,ei voi mitään.........
Nykyisin monesta asiasta tehdään "kertakäyttöisiä".
Jos 5 v. jokin kodinkone kestää,se on jo huippuhyvä! Liikkeessä niin sanottiin.
Jossain on 10 vuoden takuu. Saattaa olla. Jos ennen sitä hajoaa ,löytyy jokin pykälä,joka kumoaa sen takuun!
En ole pessimisti, ompahan vaan sattunut joskus.
Oletteko huomanneet, monessa paperissa tai takuutodistuksissa lukee jossain reunalla
neljännesmillin kokoisin kirjaimin lisäselvityksiä,eihän niitä edes näe ilman suurennuslasia,,,,,,,Ennen sanottiin, että siperia opettaa. Nyt olen todennut, että paras sanoa: Kyllä Kiina opettaa.
On vaikka minkälaista halpahallia ja ne heikkoa roinaa täynnä.
Kotivakuutuksessa on kodinkoneille määritelty ikä, jota vanhempia ei vakuutus korvaa. - Nykyisin saa
Maalaismies* kirjoitti:
Laitoin myös vuosi sitten ilmalämpöpumpun ja liityin osuuskuntaan ja ties mihin, joiden piti laskea sähkön hintaa. Hintojen nousu ts. inflaatio syö kaiken. Pitänee ruveta harjoittelemaan pimeässä ja kylmässä elämistä.
kirjastosta kirjoja pistekirjoituksella. Monet ovat alkaneet opiskelemaan pistekirjoitusta kansalaisopistossa. Niitä voi lukea vaikka peiton alla.
Kun tuo pakkaus sattui olemaan tallella, niin laitoin sen viiva- ym- tiedot valmistajalle ja kysyin, mitä ne kestoa kehuvat merkinnät tarkoittavat?
Automaattinen vastaaja lupasi oikean vastauksen neljän työpäivän aikana.
Perästä kuuluu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2032175
- 1341198
- 1131073
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa23827- 58806
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34771ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42638Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175584Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46577- 10560