Kultahattu

Sateenkaari

Kertokaa mitä mieltä olette F. Scott Fitzgeraldin kirjasta Kultahattu. Minä olen juuri aloittanut lukemaan sitä ja luin eilen noin 50 sivua. Minusta se on hyvin mielenkiintoinen kirja. Fitzgeraldin kieli on hyvin säkenöivää, hauskaa ja kaunista. Oli naurussa pidättelemistä, kun luin sitä eilen illalla.

10

3603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sateenkaari

      olen saanut luettua kirjan. Hieman harmitti, kun se loppui, sillä olisin halunnut sen vain jatkuvan ja jatkuvan. Kirja oli hyvin milenkiintoinen.

      • Iris Arco

        loppukin?


      • Sateenkaari
        Iris Arco kirjoitti:

        loppukin?

        naurattanut.Minusta on surullista ja kauheaa, kun Jay Gatsby kuolee eikä hänen hautajaisiinsa tule paljon ihmisiä. Kirjassa vain on kohtia, jotka on kirjoitettu hyvällä huumorilla ja pilke silmäkulmassa. Eihän koko kirjan tarvitse olla pelkkää tragediaa. Minuun Fitzgeraldin kirjoitustyyli on napannut ja ensimmäisen vaikutuksen teki juuri tuo hänen huumorinsa. Seuraavaksi erittäin kauniit lauseet kuten " iltapäivän aurinko loisti taivaalla hetken aikaa kuin Välimeren sininen hunaja" (en muista menikö tasan näin, mutta suurin piirtein). Kaunein kohta lauseessa on "kuin Välimeren sininen hunaja". Tämä lause sai minut melkein itkemään. Ja hänen esikoisromaanissaan Maan päällä kuin taivaissa on myös tosi kauniita lauseita. Fitzgerald osasi kirjoittamisen taidon, sekä hauskan että kauniin ja surullisen.


      • Iris Arco
        Sateenkaari kirjoitti:

        naurattanut.Minusta on surullista ja kauheaa, kun Jay Gatsby kuolee eikä hänen hautajaisiinsa tule paljon ihmisiä. Kirjassa vain on kohtia, jotka on kirjoitettu hyvällä huumorilla ja pilke silmäkulmassa. Eihän koko kirjan tarvitse olla pelkkää tragediaa. Minuun Fitzgeraldin kirjoitustyyli on napannut ja ensimmäisen vaikutuksen teki juuri tuo hänen huumorinsa. Seuraavaksi erittäin kauniit lauseet kuten " iltapäivän aurinko loisti taivaalla hetken aikaa kuin Välimeren sininen hunaja" (en muista menikö tasan näin, mutta suurin piirtein). Kaunein kohta lauseessa on "kuin Välimeren sininen hunaja". Tämä lause sai minut melkein itkemään. Ja hänen esikoisromaanissaan Maan päällä kuin taivaissa on myös tosi kauniita lauseita. Fitzgerald osasi kirjoittamisen taidon, sekä hauskan että kauniin ja surullisen.

        .. bloomed in the window for a moment like the blue honey of the Mediterranean".

        Kieltämättä upea lause. Sinisyys heijastui siis ikkunaan taivaalta -varmaankin sellaista "azurin sinistä", syvää, ehkä aavistuksen vihreää mereltä tulevaa valoa aurinkoisena iltapäivänä.

        Ja voi miten ilahduttaa kuulla että joku pystyy nauttimaan noin syvästi kielen voimasta...


      • Sateenkaari
        Iris Arco kirjoitti:

        .. bloomed in the window for a moment like the blue honey of the Mediterranean".

        Kieltämättä upea lause. Sinisyys heijastui siis ikkunaan taivaalta -varmaankin sellaista "azurin sinistä", syvää, ehkä aavistuksen vihreää mereltä tulevaa valoa aurinkoisena iltapäivänä.

        Ja voi miten ilahduttaa kuulla että joku pystyy nauttimaan noin syvästi kielen voimasta...

        Kyllä vain. Jos joku kirja ja sen kieli nappaa, se nappaa sitten kunnolla. Samoin on musiikin ja elokuvien ja tv-sarjojen kanssa. Itkettää ja naurattaa ja vihastuttaa ja pelottaa ja niin edelleen.Samoin kuin tuo Fitzgeraldin erityisen kaunis lause,on minuun vaikuttanut T.S Eliotin runot. Varmaan tiedät tunteen, että kun näkee jotain erityisen kaunista,sitä kuin huumaantuu.Kielen voima on ihmeellinen.Pelkät sanat laitettuna peräkkäin lauseiksi voivat saada aikaan ihmisessä erilaisia tunteita.Joillakin vain on se taito saada ihmiset lumoihinsa ja F.Scott Fitzgerald oli/on yksi heistä, ainakin minuun hänen kielensä on tehonnut.Pitäisiköhän minun lukea Kultahattu englanniksi?


      • Iris Arco
        Sateenkaari kirjoitti:

        Kyllä vain. Jos joku kirja ja sen kieli nappaa, se nappaa sitten kunnolla. Samoin on musiikin ja elokuvien ja tv-sarjojen kanssa. Itkettää ja naurattaa ja vihastuttaa ja pelottaa ja niin edelleen.Samoin kuin tuo Fitzgeraldin erityisen kaunis lause,on minuun vaikuttanut T.S Eliotin runot. Varmaan tiedät tunteen, että kun näkee jotain erityisen kaunista,sitä kuin huumaantuu.Kielen voima on ihmeellinen.Pelkät sanat laitettuna peräkkäin lauseiksi voivat saada aikaan ihmisessä erilaisia tunteita.Joillakin vain on se taito saada ihmiset lumoihinsa ja F.Scott Fitzgerald oli/on yksi heistä, ainakin minuun hänen kielensä on tehonnut.Pitäisiköhän minun lukea Kultahattu englanniksi?

        http://etext.library.adelaide.edu.au/f/fitzgerald/f_scott/gatsby/

        Kultahatun käännös varmasti aivan pätevä, mutta onhan se mielenkiintoista ainakin vilkaista miltä se kuulostaa ja tuntuu tekstin alkulähteillä, ilman kääntäjän tulkintaa.

        Etpä ole pelännyt tarttua vaativiinkaan juttuihin; Autio maa tuotti minulle kyllä lähes ylipääsemättömiä vaikeuksia.


    • Mielenkiintoista.

      Minä en kyllä koskaan Gatsbya erityisen hauskana kirjana pitänyt, ennemminkin traagisena ja surullisena.

      • Sateenkaari

        Kyllähän F.Scott Fitzgeraldilla on omanlaisensa hyvä huumori, vaikka kaikki hänen käsittelemänsä asiat eivät ole aina niinkään hauskoja. Hän osaa kuitenkin katsoa asioita myös pilke silmäkulmassa ja tietynlaisella ironialla.Olen minäkin sitä mieltä, että Kultahattu on myös traagillinen kirja, kuoleehan Gatsby lopussa, kun hänet ammutaan, mutta hauskuus piilee siinä, että Fitzgerald osaa kirjoittaa henkilöhahmoistaan myös humoristisella otteella. Olen nyt lukenut melkein kokonaan Fitzgeraldin esikoisromaanin Maan päällä kuin taivaissa (This side of Paradise). Siinäkin on myös humoristisiakin piirteitä, mutta siinä on, viisi vuotta myöhemmin ilmestyneestä Kultahatusta poiketen, ehkä enemmän pohdintaa ja jonkinlaista filosofointiakin.Kultahatun lailla tämäkin kirja antaa lisäksi aika tarkkoja tietoja aikakautensa pukeutumisesta ja tavoista. Toisaalta hauskuuskin
        määräytyy kunkin lukijan näkökulman mukaan. Toisen milestä toiset asiat ovat hauskoja kuin toisen, toinen itkee siinä kohdin kuin toinen suuttuu.Toiseen ei taas sama kirja tee välttämättä minkäänlaista vaikutusta ja voi olla jopa tylsä.


    • Keaton4

      minä täällä, tämän palstan alullepistäjä. Nimimerkkini on tästä pitäen vain Keaton, ei enää Sateenkaari, jolla olen aiemmin kirjoittanut. Kävin äsken rekisteröimässä toisen käyttämäni nimimerkin Keaton, joten Sateenkaari ei ole enää käytössä, se ei ollutkaan rekisteröitykään, joten ihan sama vaikka joku muu ottaa sen, mutta sitten kukaan ei saa sotkea tätä palstaa hänen aloittamakseen. Se on minun Keatonin tekemä ja seikka on saletti.

      • aleksi-78

        Sain juuri luettua Kultahatun. Vaikka jossain määrin olenkin kanssasi samaa mieltä, löysin siis kirjasta positiivisia puolia, kuten: mainio ilmapiirin ja tunnelman kuvaus, osuvat henkilökuvaukset (ei liian stereotyyppiset), tarina eteni hyvin. Kirja jäi silti minun silmissäni miinusmerkkiseksi, koska loppu oli kovin töksähtävä ja mitä tulee kieleen, jota kehuit, se ei ollut kovinkaan onnistunutta. Mitään hauskaa en myöskään teoksesta löytänyt.

        Itsekin tein saman virheen kuin sinä, että luin sen suomenkielisenä. Silloin Keaton kun kehut Fitzgeraldin kieltä luettuasi suomennetun teoksen, kehut pitkälti suomentajan kielitajua. En usko, että tätäkään kirjaa aivan sanasta sanaan on suomennettu. Jos haluamme nauttia Fitzgeraldin "kielestä", meidän todellakin tulisi lukea teos alkuperäisessä asussaan. Tämä tietenkin pätee moneen muuhunkin teokseen! Minun painoksessani ei muuten lukenut suomentajan nimeä - oliko kustantajan moka vai tietoinen valinta - joka sekin hieman heittää varjoa.

        No, maailmaan mahtuu mielipiteitä, joten ei mitään sen vakavampaa. =)

        Kiitokset muuten sille jollekulle tuosta linkistä alkukieliseen teokseen!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8855
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1227
    Aihe