meidän 4,5 kk vanha kisu aivastelee paljon.. noin 2-10 kertaa päivässä. muuten kisu kyllä jaksaa leikkiä, syödä, kehrätä eikä mitään vessaongelmiakaan ole; kisu on terve (myös madotettu ja rokotettu). mutta voiko kissa olla esim. allerginen vaikka pölylle? vai mistä tällainen aivastelu johtuu?
aivastelu
9
4939
Vastaukset
- maiju
Voi olla esim. kissaflunssa, eli caliki tai herpes- virus. Veisin sinuna kissan eläinlääkäriin, sillä hyvin satunnainen aivastelu ei ole vakavaa, mutta tuollainen jatkuva pärskiminen on.
- elli
en kyl ymmärrä, et mistä sisäkissa olis kissaflunssan saanut, kun on rokotettukin sitä vastaan noin 2 kk sitten. eikä meidän toisellakaan kissalla ole moisia oireita (sekin on rokotettu sisäkissa). joskus tuntuu siltä, että kun pikkukissa innostuu kehräämään tai innostuu muuten vaan, niin se alkaa "köhiä" tai "aivastella"
- Speedy
elli kirjoitti:
en kyl ymmärrä, et mistä sisäkissa olis kissaflunssan saanut, kun on rokotettukin sitä vastaan noin 2 kk sitten. eikä meidän toisellakaan kissalla ole moisia oireita (sekin on rokotettu sisäkissa). joskus tuntuu siltä, että kun pikkukissa innostuu kehräämään tai innostuu muuten vaan, niin se alkaa "köhiä" tai "aivastella"
Jos kissa alkaa köhiä ja/tai läähättää innostuessaan (leikkiessään?) voi olla, että leikitätte liian rajusti (kissat eivät ole kestävyysurheilijoita vaan sprinttereitä) TAI sitten sillä on jokin hengityselinsairaus, myös sydänvaivat voivat aiheuttaa tuota. Tässä pari vakampaa vaihtoehtoa mietittäväksi, kannattaisi ehkä tutkituttaa kissa hieman tarkemmin... Madotkin saattavat aiheuttaa köhimistä, onko madotukset kunnossa?
- elli
Speedy kirjoitti:
Jos kissa alkaa köhiä ja/tai läähättää innostuessaan (leikkiessään?) voi olla, että leikitätte liian rajusti (kissat eivät ole kestävyysurheilijoita vaan sprinttereitä) TAI sitten sillä on jokin hengityselinsairaus, myös sydänvaivat voivat aiheuttaa tuota. Tässä pari vakampaa vaihtoehtoa mietittäväksi, kannattaisi ehkä tutkituttaa kissa hieman tarkemmin... Madotkin saattavat aiheuttaa köhimistä, onko madotukset kunnossa?
on kunnossa. soitin eilen eläinlääkärille, ja se sanoi, että kannattaa muutama päivä seurata, että missä yhteydessä köhimistä ym. tapahtuu, esim. syömisen jälkeen tai leikkiessä. ajattelin ensi viikolla viedä vielä tarkastukseen, jos muutosta ei tapahdu. kiitoksia neuvoa-antavista vastauksista =)
- mamma40
elli kirjoitti:
on kunnossa. soitin eilen eläinlääkärille, ja se sanoi, että kannattaa muutama päivä seurata, että missä yhteydessä köhimistä ym. tapahtuu, esim. syömisen jälkeen tai leikkiessä. ajattelin ensi viikolla viedä vielä tarkastukseen, jos muutosta ei tapahdu. kiitoksia neuvoa-antavista vastauksista =)
Huomaa, että rokotukset tehoavat vain virusperäisiin flunssiin, eivät bakteeriperäisiin (joita on esim. klamydia). Klamydian pentu on voinut saada jo lähtökodistaan eikä kaikille tule selviä oireita (alkaa yleensä toispuoleisesta silmävuodosta siirtyen myöhemmin molempiin ja sitten alkaa aivastelu ym. oireet).
Osa lääkäreistä ei edes osaa etsiä klamydiaa ja monet eivät tiedä, että 4-rokote voi altistaa terveen kissan klamydialle. Testaus on helppoa silmän pinnalta ja lääkekin löytyy Zithromax (pitkä kuuri).
Toki aivastelu voi myös johtua allergiasta, kissoilla on ihan samat allergian aiheuttajat kuin ihmisilläkin ja kissa voi olla allerginen jopa ihmisten ihohilseelle (samoin kuin ihminen kissan).
On hyvä, että viet kissasi tarkastukseen, mutta katso, että lääkäri tekee kunnollisen tarkastuksen. Monet kun katsovat "ihan terveeltähän tuo näyttää" eivätkä tutki sen enempää. Kissa on mestari piilottamaan sairautensa ja kun sen selvästi huomaa, voi olla myöhäistä.
- elli
madotin kisun uudestaan kolme pv sitten, tällä kertaa drontalilla ja aivastelu on ainakin vähentynyt, jollei loppunut kokonaan.. olisko sillä sittenkin ollut vaan matoja? aikaisemmin se oli madotettu jollain pastalla (en muista nimeä). mielestäni drontal on "tehokkaampaa" kuin nuo pastat, joten ajattelin vain kokeilla...
- mamma40
tulisi aina vaihdella sillä kaikki lääkkeet eivät tehoa kaikkiin matoihin. Laajakirjoisin on Axilur joka ainoana tehoaa myöskin giardiaan (alkueläin joka voi tarttua myöskin ihmisiin) ja Drontal ja Droncit ovat ainoat jotka tehoavat leveään heisimatoon (pakollinen madotus esim. ulkomaan näyttelyiden jälkeen Suomeen palattaessa - yli 24 h matkalta).
Aivastelu voi johtua madoista tai munista/toukista jotka kulkeutuvat keuhkoihin. Jos aivastelu madotuksen jälkeen katoaa, on syy mitä ilmeisimmin ollut madot. Jos aivastelu jatkuu on syytä tutkia missä vika.
Nuo pastat tai tahnat (mirrix, flubenol) ovat yleensä pennuille käytettäviä ns. alkumadotusta varten ja sen jälkeen, kun pentu kasvaa annetaan tuhtimpaa matolääkettä. Myöskin stronghold (niskaan laitettava neste, siis ei nahan alle vaan karvan juureen) on tehokas ja helppo sekä toimii myöskin ulkoloistartunnoissa (hilse-, sikari-, syyhy-, korvapunkit) tällöin se on uusittava 30 vrk kuluttua jotta munavaiheessa olevat önkkiäisetkin tuhoutuvat (punkkien elinkierto n. 1 kk). - Kissafani
Mun aikuinen kissani aivasteli myös ja vein sen lääkäriin. Lääkäri piteli hengityselimet, kunnossa, joten päätteli sillä olevan sierainpunkkeja. Antoi pistoksena loiskarkotteen ja pistos uusittiin viikon päästä. Kissan aivastelu loppui muutamassa päivässä. On myös lähes sisäkissa.
- Anonyymi
Kissafani kirjoitti:
Mun aikuinen kissani aivasteli myös ja vein sen lääkäriin. Lääkäri piteli hengityselimet, kunnossa, joten päätteli sillä olevan sierainpunkkeja. Antoi pistoksena loiskarkotteen ja pistos uusittiin viikon päästä. Kissan aivastelu loppui muutamassa päivässä. On myös lähes sisäkissa.
mun 20v. nuori kissa on alkanut aivasteleen,esim. herätessään,ja kesken ruokailun, sisäkissa ,käy kyllä vapaasti ulkona asioilla,n,5min. saanut matokuurit,niskaan, muuten enerkinen ja ketterä pakkaus,paitsi kuulo on mennyt,onkohan sitä enään huolta,tuosta aivastelusta,kun muuten on yli kunnossa ikäänsä nähen,eläkeläiselläkö ei ole rahaa käyttää lääkärissä,tämä on iso asia,jos eläin sairastuu,sit pitää valita se loppu, joka myös maksaa.mistä näihin sais apua jos tarvii olla huolissaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569