hymytyttö ja hymypoika

tavis porista

Vieläkö kouluissa jaetaan niitä hymytyttö ja poika patsaita? Mitkä o(li)vat jakoperusteet? Meillä Porissa opettaja suositteli tiettyjä oppilaita (joita tottakai kiltit oppilaat sitten äänestivät, onhan ope niin viisas). Mitä kokemuksia teillä on? Jos niitä vieläkin jaetaan, eikö sekin olisi kannattanut unohtaa kuten suvivirsikin..Mitä mieltä olette?

23

3928

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarja 2

      jaetaan kaikkien kaveri-ruusut,0-2 muistaakseni,

    • joka kevät

      kunnon kaveri - pinssejä. joka luokalta 1 tyttö ja poika. luokkalaiset äänestävät ja ope ei suosittele ketään. oikeudenmukaista - oppilaat itse toki tietävät, kuka on kiva kaveri.

    • kokemus.

      Meillä aikanaan hymypojaksi valittiin pahin kiusaaja.

      • taas oli

        äänestys, jonka tuloksen opettaja sitten muutti mieleisekseen eli kumosi äänestystuloksen.

        No, tulipa jo ala-asteella selväksi, että osa "pomoista" manipuloi tilanteet mieleisikseen ja demokratia on harhaa...


      • PahaPaha
        taas oli kirjoitti:

        äänestys, jonka tuloksen opettaja sitten muutti mieleisekseen eli kumosi äänestystuloksen.

        No, tulipa jo ala-asteella selväksi, että osa "pomoista" manipuloi tilanteet mieleisikseen ja demokratia on harhaa...

        Hyi hyi opettaja. Kaikki opettajat ovat juuri tuollaisia. Epärehellisiä, manipuloivia ja heidän lellikit saavat aina kaiken. Hyi.

        Vai olenkohan sittenkin vain katkera...


      • samaa
        taas oli kirjoitti:

        äänestys, jonka tuloksen opettaja sitten muutti mieleisekseen eli kumosi äänestystuloksen.

        No, tulipa jo ala-asteella selväksi, että osa "pomoista" manipuloi tilanteet mieleisikseen ja demokratia on harhaa...

        Itseäni ärsytti suunnattomasti ala-asteella kahteen kertaan jaetut hymypystit, jotka menivät niin väärille henkilöille kuin olla ja voi.
        Luokka äänesti, mutta opettaja sitten päätti, että tulos ei kelpaa, ja päätti itse patsaiden saajat. Ja niinhän siinä kävi, että pahimmat ilkeimmät ja ärsyttävimmät kiusaajat jotka olivat open lellikkejä (ja suosion varjossa muita kiusasivatkin) saivat patsaat. Ja olivat pässinpäät sitten niiin nokkapystyssä niitten kanssa. :(
        Surettamaan jäi ne oikeasti kivat tyypit, jotka me oltiin äänestetty, ja näppejään nuolemaan jäivät.

        Mielestäni hymypatsaat on ihan huono idea. Ei lapsia saisi muutenkaan pistää luonteen perusteella arvojärjestykseen, kun kaikessa muussakin kilpailutetaan aina parasta.


      • muistan

        yläasteelta, kuinka luokaltamme pahin koulukiusaaja (tyttö) sai luokan symppis-stipendin... opettajaa oli aina nuoleskelemassa, mutta kun silmä vältti, aina kiusaamassa, jopa pahoinpitelemässä minua ja ujoa ystävääni ja levittämässä ilkeitä valheita. Miksikö? Koska ystävälläni oli silmälasit ja minä valitsin hänen ystävyytensä tämän kiusaajan "ystävyyden" sijaan. Kaksistaan kestettiin sitä helvettiä kolme vuotta eikä opettajat mahtaneet sille mitään. Ja sellainen palkitaan symppis-stipendillä joka sai meidät pelkäämään koulua kolme vuotta niin että oksetti.


      • Anonyymi
        muistan kirjoitti:

        yläasteelta, kuinka luokaltamme pahin koulukiusaaja (tyttö) sai luokan symppis-stipendin... opettajaa oli aina nuoleskelemassa, mutta kun silmä vältti, aina kiusaamassa, jopa pahoinpitelemässä minua ja ujoa ystävääni ja levittämässä ilkeitä valheita. Miksikö? Koska ystävälläni oli silmälasit ja minä valitsin hänen ystävyytensä tämän kiusaajan "ystävyyden" sijaan. Kaksistaan kestettiin sitä helvettiä kolme vuotta eikä opettajat mahtaneet sille mitään. Ja sellainen palkitaan symppis-stipendillä joka sai meidät pelkäämään koulua kolme vuotta niin että oksetti.

        Minusta tämä kuvaus kertoo sen, että opettaja ei todellakaan voi tietää kaikista asioista, jos hänelle ei kerrota. Kyseinen Symppis-stipendin saanut tyttö on siis osannut käyttäytyä opettajan näkemyksen mukaan hyvin, eikä ope ole tiennyt, millainen hän todellisuudessa on luokkakavereita kohtaan. Mitä tästä opimme? Tuskin mitään. Olisi kuitenkin mahdollista oppia, että opelle - tai muille aikuisille - pitää aina kertoa kiusaamisesta.


      • Anonyymi

        Sama täällä olin luokkan kohteliain, mutta ei tullut patsasta, olisi pitänyt olla kaikkien suosikki oppilas ja ei tullut, koska se henkilö ketä sai oli välillä paha poika ja välillä kiltti niin hyvin osasi esittää rooliansa muille. Ja luokan opettaja oli uusi eli ei tuntenut meistä ketään 5,luokan keskellä vaihtui opettaja, kun toinen jäi eläkkeelle joka oli rehellinen opettaja eikä suosinut kiusaajia.


    • Kuutiotuuma

      Itse aikoinaan alakoulussa käsitin asian niin että, mitä enemmän hymyilee ja on iloinen, niille annetaan patsaat.
      Ihmettelin kovin asiaa, omasta mielestä olisin ansainnut patsaan joka kevät.
      Myöhemmin asia valkeni ja totuus paljastui eli, patsaat saikin ne opettajien suosikit ja lellikit.
      Olen onneksi toipunut tuosta ja ihmeempiä traumoja se ei ole jättänyt, päinvastoin naurattaa entistä enemmän se miten asiat voi käsittää eri tavoin pienenmpänä.
      Nyt oman lapsen kohdalla ei kyseistä pystiä jaeta, ainakaan pojan koulussa, jotain stipendejä saavat hyvin kunnostautuneet oppilaat, jotka opettajat valikoivat.
      Ainakin alaluokilla oppilaat valitsevat keskuudestaan "kaikkien kaverin" joka saa jonkinlaisen merkin sen kunniaksi.

      • PahaPaha

        Hyi hyi opettaja. Kaikki opettajat ovat juuri tuollaisia. Epärehellisiä, manipuloivia ja heidän lellikit saavat aina kaiken. Hyi.

        Vai olenkohan sittenkin vain katkera...


    • tehdään näin

      Meidän koulussa hymypatsaat jaetaan 4 luokan tytölle ja pojalle. Pienessä koulussa vain yksi luokka ja oppilaat itse äänestävät patsaan saajat. Opettaja ei millään tavoin vaikuta valintaan. Poikani on nyt neljännellä luokalla ja kovasti jo miettii ketä äänestää hymypojaksi. Tyttö on kuulemma jo selvillä (luokassa 4 tyttöä). Meille ei patsasta tule siitä olen ihan varma. Mielenkiinnolla odotan, kumpi noista poikani miettimistä pojista patsaan saa. Molemmat kyllä sen patsaan ansaitsivat.

      Suvivirsikin meidän koulussa lauletaan joka kevät. Taitaa täällä maalla "perinteet" säilyä pitempään.

    • lasten valintana

      Meidän lasten koulussa hmytyttö ja hymypoika jaetaan ekaluokalla. Luokan oppilaat itse äänestävät saajat, opettaja ei vaikuta lopputulokseen.

    • an---ne

      Meillä koulussa jaetaan seitsemännellä luokalla hymypoika ja -tyttö sekä neljännellä luokalla-||- se tuli sen mukaan että kuka oli ollut enemmän kaikkien kaveri ja hymyilevä ja iloinen meillä ala asteella (4lk) äänestettiin kuka sai sen oppilaiden kesken ja sitten valittiin yksi oppilas kuka laskee äänet ja laitttii n nimet vierekkäin ja ne joilla oli eniten ääniä (siis 1 poika ja 1 tyttö) saivat patsaat joten opettajan päätös ei vaikuttanut ollenkaan eli se oli pelkästään oppilaiden valinta taas seiskalla (nämä tapahtu eri kouluissa) opettajat päättivät että ketä saa koska joka tunti oli eri opet niin se oli helpompaa tavallaan....

    • Alakouluopettaja

      Hymypoika- ja Hymytyttö-veistokset jaetaan meillä kuudennen vuoden keväällä. Ainakin minun luokassani oppilaat äänestivät saajista, itse en vaikuttanut asiaan muuten kuin kertomalla mistä on kyse. Ja suvivirsi lauletaan myös kuten ennenkin, se on osa suomalaista kulttuuriperintöä. Kirkkoon kuulumattomilla ja muihin uskontokuntiin kuuluvilla on oikeus olla olematta läsnä - heille järjestettäisiin vaihtoehtoista ohjelmaa - mutta eipä kukaan ole koskaan halunnut olla poissa.

    • Kiusaajat_o_Eunukkeja

      Koulussani hymypoika veistoksen sai yleensä pahin koulukiusaaja.

      • Oikeaanosui

        Meidän lapsen koulussa oppilaat sai valita. Silloin voitti oikeasti se joka myös sen ansaitsi.


    • hymyisäimmeinen

      Olen ruvennut hymyilemään tuntemattomille ihmisille.
      Moni hymyilee takaisin.

      Niin helppoa ja tulee hyvä mieli kummallekin.

      Olen ruvennut sanomaan myös kohteliaisuuksia tuntemattomille esim voi että " onpanätti mekko, ihanan värinen takki, voi miten söpö koira, ai kun sievä laukku, ym ym ".
      Ei maksa mitään minulle, mutta huomaan että ihmiset ilahtuvat, siitä on iloa itsellekin ja jää hyvä mieli.

      Ruvetaan viljelemään enemmän hymyä ja kohteliaisuuksia!

      Hyvää ja hymyisää Uutta Vuoota!

    • Hannu_ja_Kerttu
    • mietihetkonen

      Outo vastaus...

    • Jeesbox

      Kyllä hymyilytti kun samat tyypit saivat hymypoikapatsaita joka vuosi.

      "Hymypoika- tai Hymytyttö-veistos on kuvanveistäjä Heikki Niemisen suunnittelema tunnustuspalkinto reilusta ja ystävällisestä toiminnasta kouluyhteisössä."

      "reilusta ja ystävällisestä toiminnasta kouluyhteisössä."

      Ystävälliseen toimintaan ilmeisesti kuuluu toisen oppilaan kuristaminen.

    • Anonyymi

      Meidän lapsen koulussa jaettiin vitosluokalla tytölle ja pojalle. Oppilaat saivat itse äänestää palkinnon saajat.

    • Anonyymi

      Omasta lapsuudesta muistan, että hymytyttö-ja hymypoika-patsaat meni lähinnä niille suosituimmille tytöille ja pojille, ei suinkaan reiluimmille tms. Ja aina samoille, koska ne samat muksut oli vuodesta toiseen suosituimpia. Tyhmää pönkittää jo valmiiksi suositun muksun itsetuntoa moisella, etenkin, kun ei todella usein pitänyt paikkaansa, että olisi ollut kaikille kiva kaveri, usein oli vielä ihan päinvastoin, ja oikeasti mukavat ja reilut jäi ilman tunnustusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1438
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1225
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1175
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1174
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1063
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1062
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe