romanien lippu

kysyisin

netissä näkyy useilla romanipalstoilla romanien lippu, mutta pinnojen määrä vaihtelee . .wikipedian mukaan chakrassa (joka sama kuin intian lipussa) on 16 pinnaa, mutta jollain palstoilla puhutaan chakran sijasta kärrynpyörästä . .
ehkä suomalaisille romaneille onkin luontevampaa ajatella sen olevan kärrynpyörä, tuskin hindulaisuus on kovinkaan lähellä monia romaneja, ja onkohan romanien alkuperäkään Intiassa, vai vielä aikaisemmin kenties Lähi-idässä (kielenvaihdot kansoilla eivät ole mitenkään tavattomia ihmiskunnan historiassa)
oli miten oli, jos jonain kauniina päivänä tämän lipun saisi salkoon vetää, niin siinä vaiheessa pitäisi kyllä olla virallisesti tiedossa lipun ulkonäkö ja standardoidut värit myös ymmärtääkseni

tai mitenkäs olisi omakotitaloissa asuvat romanit, jos vetäisitte ko isännänviirin salkoon . . eipä tuon pitäisi olla sen kummempi kuin maakuntalipustakaan tehdyt viirit, vain tulisko suomalaisilta kommenttia

ei minulta ainakaan :-)

23

2510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se on vain joka maan

      Kyllä se on vain joka maan romaneilla kärrynpyörä.Olet oikiassa,- emme ole alkuperäisiä Indialaisia.

    • kejali

      itse suomen romaanina minun mielipide on ja vain minun,että itse en henkilökohtaisesti ota sitä niinsanottua romaanilippua talooni,enkä arvosta sitä .ja miksikö no,olen sydämmestäni suomalainen ,isänmaallinen.eikä mikään lippu tuo mulle sitä tunnetta kuin suomen sinirisri- lippumme,kun sen salossa nään urheilutapahtumissa ja juhlapyhinä,enkä ymmärrä mitä siinä näkee muutkaan,mutta jokaisella on omat maut ja ihanteet

      • mieltä

        myös romaani.en ota taloon romaani lippua,järkyttävä.


      • 'ap
        mieltä kirjoitti:

        myös romaani.en ota taloon romaani lippua,järkyttävä.

        hmm, no nyt tuli taas vahvistetuksi se että Suomen romanit mieltävät itsensä ensi sijaisesti suomalaisiksi (kuten myös 'virallisesti' sanotaan) kuitenkin tällä palstalla jossain kirjoituksessa joku sanoi tähän tapaan 'miellän itseni ensi sijaisesti romaniksi' (muistaakseni keskustelu koski tumma/vaalea nimityksiä ja niiden sopivuutta yms)
        no tottakai, asiahan on henkilökohtainen ja näin ollen vaihtelee

        eli siis se että romanien lipusta esiintyy erilaisia versioita, ei teitä haittaa, koska koko lipulla ei ole teille niin suurta merkitystä . .

        saanko vielä kysyä, onko se lippu ajatuksena huono vai onko se aiheeltaan väärä ?


      • 'ap kirjoitti:

        hmm, no nyt tuli taas vahvistetuksi se että Suomen romanit mieltävät itsensä ensi sijaisesti suomalaisiksi (kuten myös 'virallisesti' sanotaan) kuitenkin tällä palstalla jossain kirjoituksessa joku sanoi tähän tapaan 'miellän itseni ensi sijaisesti romaniksi' (muistaakseni keskustelu koski tumma/vaalea nimityksiä ja niiden sopivuutta yms)
        no tottakai, asiahan on henkilökohtainen ja näin ollen vaihtelee

        eli siis se että romanien lipusta esiintyy erilaisia versioita, ei teitä haittaa, koska koko lipulla ei ole teille niin suurta merkitystä . .

        saanko vielä kysyä, onko se lippu ajatuksena huono vai onko se aiheeltaan väärä ?

        Oma talon piha lipputangolla johon laittaa Romani lippu niin tottakai laittaisin,minun mielestä tuo lippu on erittäin hyvä ja kuvaava Romani kansaa,vihree maa,sininen taiva ja punanen kärrynpyörä keskellä,en tiedä noista chakrojen merkityksistä joten sinällänsä niillei oo mulle väliä ..
        Kyllä mä oon Romani joka asuu ja elää Suomen maassa,että ei ainakaan kaikki miellä ensisijaisesti Suomalaisek vaikkei mulla sinäsä mitään Suomenkansallisuutta vastaan ole mutta en tunne vain itseäni sillä tavalla Suomalaiseksi kuin Romaniks.


      • kejali
        tsigaan kirjoitti:

        Oma talon piha lipputangolla johon laittaa Romani lippu niin tottakai laittaisin,minun mielestä tuo lippu on erittäin hyvä ja kuvaava Romani kansaa,vihree maa,sininen taiva ja punanen kärrynpyörä keskellä,en tiedä noista chakrojen merkityksistä joten sinällänsä niillei oo mulle väliä ..
        Kyllä mä oon Romani joka asuu ja elää Suomen maassa,että ei ainakaan kaikki miellä ensisijaisesti Suomalaisek vaikkei mulla sinäsä mitään Suomenkansallisuutta vastaan ole mutta en tunne vain itseäni sillä tavalla Suomalaiseksi kuin Romaniks.

        kyllä minäkin tunnen itseni romaaniksi mutta miksi en tuntisi suomea kotimaakseni.siellä minä olen kasvanut ja siellä sukuni on ollut satoja vuosia.eikö colunbus löytänyt amerikan samoihin aikoihin kun mustalaiset tuli suomeen,niin eikö silloin suomen mustalaiset ole yhtä suomalaisia kuin george bush amerikkalainen.muistan kun yksi tunnettu vanha sodan käynyt mies ,nyt jo kuollut sanoi tuosta romaanien lipusta ,että älkää ikinä hyväksykö sitä suomen mustalaiset ja olen samaa mieltä.ja pitää muistaa historiasta kuinka suuria massoja on tunnuksin tapettu ,ei ole sama ja eiole väliä ketä me olaan ja mikä on meidän isän maa.minulle se on suomi ja jos jonkun lipun takia joutusin aseen käteeni ottamaan niin se on vain suomen lippu


      • kejali kirjoitti:

        kyllä minäkin tunnen itseni romaaniksi mutta miksi en tuntisi suomea kotimaakseni.siellä minä olen kasvanut ja siellä sukuni on ollut satoja vuosia.eikö colunbus löytänyt amerikan samoihin aikoihin kun mustalaiset tuli suomeen,niin eikö silloin suomen mustalaiset ole yhtä suomalaisia kuin george bush amerikkalainen.muistan kun yksi tunnettu vanha sodan käynyt mies ,nyt jo kuollut sanoi tuosta romaanien lipusta ,että älkää ikinä hyväksykö sitä suomen mustalaiset ja olen samaa mieltä.ja pitää muistaa historiasta kuinka suuria massoja on tunnuksin tapettu ,ei ole sama ja eiole väliä ketä me olaan ja mikä on meidän isän maa.minulle se on suomi ja jos jonkun lipun takia joutusin aseen käteeni ottamaan niin se on vain suomen lippu

        Se on jokaisen omakohtanen asia mitä tuntee olevan,enkä minä sitä vähättele jos sanot tuntevasi Suomen kotimaaksesi,kyllä itsekin ennen ajattelin niin mutta mitä enemän olen alkanut oppia tuntemaan itseäni sitä vahvemmin tunnen etten ole Suomalainen vaan Romani,tämä voi aiheuttaa kyllä tavallaan todella monimutkaisia tuntemuksia monissa koska jos ajattelee sitä ettei Romaneita Suomessakaan olla hyväksytty kansalaisiks kuin vasta viime vuoskymmenten aikana mutta sitä ennen oltiin vain Romani kiertolaisia Suomen maassa ja nyt kun ollaan saatu hyväksyntä maan kansalaisiks (ainakin virallisesti) niin pitäisikö meidän muuttua ja sulautua ns Suomalaisuuteen ja unohtaa keitä olimme ja mistä tulimme? vai voisimmeko silti olla erillinen heimo/kansa Suomen maassa,rakentaa,kehittää ja kunnioittaa kulttuuriamme,perinteitämme ja etsiä/tutkia historiaamme?
        Kyllä sille minulla ainakin on väliä ketä me ollaan ja missä on meidän oikea kotimaa mutta minä uskon Jumalaan ja uskon että olemme osa hänen suunnitelmaa,kenties myös kiroustaan,en lähe sitä sen enemän käsittelemään tässä mutta uskon että olemme osa Israelin kadonneita heimoja.
        Eli en ainakaan minä tuomihe ketään eritavalla ajattelevaa vaan koetan kunnioittaa muittekin ajatuksia ja mielipiteitä.

        p.s. itse en tarttuisi aseeseen kenenkään lipun takia koska en usko väkivallan ratkaisevan ongelmia vaan väärä ratkaisu ongelmiin syventää niitä.


      • kejali
        tsigaan kirjoitti:

        Se on jokaisen omakohtanen asia mitä tuntee olevan,enkä minä sitä vähättele jos sanot tuntevasi Suomen kotimaaksesi,kyllä itsekin ennen ajattelin niin mutta mitä enemän olen alkanut oppia tuntemaan itseäni sitä vahvemmin tunnen etten ole Suomalainen vaan Romani,tämä voi aiheuttaa kyllä tavallaan todella monimutkaisia tuntemuksia monissa koska jos ajattelee sitä ettei Romaneita Suomessakaan olla hyväksytty kansalaisiks kuin vasta viime vuoskymmenten aikana mutta sitä ennen oltiin vain Romani kiertolaisia Suomen maassa ja nyt kun ollaan saatu hyväksyntä maan kansalaisiks (ainakin virallisesti) niin pitäisikö meidän muuttua ja sulautua ns Suomalaisuuteen ja unohtaa keitä olimme ja mistä tulimme? vai voisimmeko silti olla erillinen heimo/kansa Suomen maassa,rakentaa,kehittää ja kunnioittaa kulttuuriamme,perinteitämme ja etsiä/tutkia historiaamme?
        Kyllä sille minulla ainakin on väliä ketä me ollaan ja missä on meidän oikea kotimaa mutta minä uskon Jumalaan ja uskon että olemme osa hänen suunnitelmaa,kenties myös kiroustaan,en lähe sitä sen enemän käsittelemään tässä mutta uskon että olemme osa Israelin kadonneita heimoja.
        Eli en ainakaan minä tuomihe ketään eritavalla ajattelevaa vaan koetan kunnioittaa muittekin ajatuksia ja mielipiteitä.

        p.s. itse en tarttuisi aseeseen kenenkään lipun takia koska en usko väkivallan ratkaisevan ongelmia vaan väärä ratkaisu ongelmiin syventää niitä.

        joo olen kanssasi monesta asiasta samaa mielä.enkä minkään nyt aseseen ole tattumassa se oli vain enemmänkin kunnioitus suomen lippua kohti." mutta mitä enemän olen alkanut oppia tuntemaan itseäni sitä vahvemmin tunnen etten ole Suomalainen vaan Romani" tätä taas en ymmärrä.minulle on ollut lapsesta asti selvää,että olen mustalainen ja nimen omaan suomen mustalainen eli mulle nämä on kulkenut aina käsikädessä,"ilman toista ei vois olla yhtä"ja vaikka jumala joku päivä meille näyttäiskin ,että olemme osa kadonnutta heimoa,se olis valtava juttu,silloin selviäisi niin monet vaiheet romaanien historiassa ja tulevaisuuskin saisi uuden valon."niin pitäisikö meidän muuttua ja sulautua ns Suomalaisuuteen ja unohtaa keitä olimme ja mistä tulimme?"ei sinulta sitä kukaan vaadikaan ei edes ensimmäinen suomalainenkaan vaan olet suomalainen romaani.niin itsekin olen.vai kuulostaisiko se paremmalta olaan vain maailman romaanea,tulossa jostai ja menää minne vain nauraaaaaaa. kaikkea hyvää sulle ja ilosta mieltä.mutta kun kulen mökkisi ohi niin salaa käyn vaitamassa sen sun romaani lipun tankostasi silimipyyhkeeseen nauraaaaa


      • TAASTULEEPASKAANISKA
        mieltä kirjoitti:

        myös romaani.en ota taloon romaani lippua,järkyttävä.

        SAMAA MIELTÄ KANSSANNE EI VOI OLLA TOTTA ETTÄ JOKU MIRANTA JA HÄNEN KALTAISENSA ON KEKSINY MEILLE OMAN LIPUN VOI LUOJA .EI MUUTA KUN ERISTÄYDYTÄÄN ENEMMÄN SUOMEN KANSASTA .MINULLE SE AINOA JA OIKEA LIPPU ON SINIRISTI LIPPU .ME OLLAAN SUOMALAISIA .MEIDÄN PITÄISI KÄSITTÄÄ SE ETTÄ JOS ME HALUTAAN ETTÄ MEIDÄT HYVÄKSYTÄÄN NIIN ALETAAN RAKENTAMAAN OSALTAMME YHTEISKUNTAA MAKSAMAAN VEROJA .KOULUTTAUTUMAAN .TUOSSA MUUTAMA ESIM.AINOA KULTTUURELLINEN ASIA MISTÄ ROMANIT ON PIETTÄNY KIINNI TOSISSAAN ON PUHUTTAMINEN ,VARASTAMINEN ,KUSETTAMINEN ,VALEHTELU JA KAIKKI EPÄ MORAALINEN PASKA HERÄTKÄÄ JA MENKÄÄ TÖIHIN .JA LOPETTEKAA SE KAAJEITTEN HAUKKUMINEN EI SE AUTA HAUKKUA JULLIKSI SE EI PARANNA MEIJÄN ELÄMÄÄ .EI ENNEN AIKAAN MUSTALAISET OLLUT TÖRKEITÄ KAAJEITA KOHTAAN MUTTA TÄNÄ PÄIVÄNÄ KANTA VÄESTÖÄ EI PIETETÄ PASKAN ARVOSINA .ME OLEMME KAIKKI JUMALAN LAPSIA ELIKKÄ SE NAAPURIN PENA ON RAKAS ISÄLLEMME JOKA ON TAIVAASSA ,ELI ELÄ VIE PENAN ELÄKE RAHOJA ISÄ ITKEE TAIVAASSA KUN SEN TEET .


      • Anonyymi
        mieltä kirjoitti:

        myös romaani.en ota taloon romaani lippua,järkyttävä.

        Oletko oikein jatkoromaani?


    • örkki

      olen sinivalkoinen.ah"sinä kallis synnyimaani monine sinisine järvineen,viljavine peltoineen.kyllä se näin on rakastan tätä maata.romanien-lippu on tullut niin myöhään kuvioihin samaten niin sanottu kanssalislaulu-gelem.minulle kanssalislaulu on tietenkin-oi maamme suomi synnyinmaa.ehkä näille romani järjestöille liput sun muut ovat tuiki tärkeitä.

      • kysyisin

        kiitoksia oikein paljon näistä mielipiteistä, asia kiinnosti minua ja sain kantoja . .
        olen itse (valkolaisena) sitä mieltä että romanien lippu on kaunis, tosin kärrynpyörä siihen paremmin sopisi kuin tuo chakra . .missä yhteydessä/tilaisuudessa tätä lippua sitten sopisi käyttää, ja kenties yhdessä Suomenlipun kanssa ?
        muutenkin on ollut hyvin mielenkiintoista katsella samalla tätä romanoforumia ja eri romanijärjestöjen palstoja .. pikkuisen erilaiset painotukset siitä mikä on tärkeää elämässä jne (noh, tämähän on luonnollista varsinkin valtaväestöllä, mutta romaneita tosin on aika vähän Suomessa joten voisi kuvitella porukan olevan hyvin yhtenäistä (vielä lisäsulut: tosin suomalaisia meitä vasta vähän onkin, niin etteipä luulis olevan otsaa katsoa yhtään ketään nenänvartta pitkin))
        vanhoja ihmisiä ylipäätään pitää kuunnella, sotaveteraaneja varsinkin . .tulee olemaan yksi maa johon minä en koskaan tule luottamaan.
        Sotaan joutumisesta en tiedä, mutta olen hieman säälien ajatellut Suomen romaneja että kuinka paljon tulevaisuudessa pitää ottaa kantaa ja osallistua Euroopan romaneiden asioihin ja heidän auttamiseensa, kun juuri ollaan vasta Suomessa pääsemässä eteenpäin kohti jonkinlaista tasa-arvoa . . on maita, hyvin korruptoituneita jne joissa romanit tietysti syrjityimpänä kansanosana kärsivät eniten, sinne kun lähdetään auttamaan saa varmaan olla varovainen . .
        Israelin kadonnet heimot kiinnostavat minuakin erittäin paljon, ja tästä olisikin pienemmällä porukalla joskus mielenkiintoista jutella


      • yks romani ******

        Olen kyllä samaa mieltä monen jo täällä toteaman kanssa, että myös itse romanina, suomen lippu on se lippu minkä voi lippusalkoon vetää. Tuo romanien lippu on niin tuore tapaus, että en usko sitä monenkaan edes tunnistavan romanien lipuksi. Jos joku romani vetää sen romanien lipun salkoon, se olkoon hänen asiansa, mutta olen aika varma siitä, että suurin osa suomen romaneista tunnustaa suomen lipun omaksi lipukseen. Kaikilla saa tietty olla oma mielipide asiasta, mutta pääosin näin kuitenkin uskon asian olevan.


    • roma1

      jo jo tä on varman joku tattari lippu mustalaisilla ei olle ikinän ollut mitän lipua ja valtiova tä mustalais totus Kun koetat viljellä maata, se ei enää ruoki sinua, vaan sinun on harhailtava kodittomana ja pakolaisena maan päällä." Kainin jälkeläiset

      • romani mies

        ollen ite mustalainen kuka on kirjotanut tämän viestin yläpuolella jumala ei ole luvanut mustalaisille oma maata päin vastoin jumala on kironut ne kiertämän miten äskön kirjoitin sen kirotuva kainin jälkeläisiä. ensimäinen mosesksen kirja 4 luuku.


    • vaaleanainen jostain

      Eka kerran tuli hyvä mieli tällä palstalla.
      Itselläni romaniystäviä ja he ainakin ovat vahvasti myös suomalaisia.
      Oli tosi hauska kerrankin laulaa heidän kanssaan Jukka Kuoppamäen Sininen ja valkoinen ja Olen suomalainen -lauluja. Tuli oikein ihana yhteys siinä hetkessä. Samoin minäkin laulan heidän kaaleen laulujaan.
      Asuuhan minunkin sielussa mustalaisuutta.
      Näin voi toinen toistaan rikastuttaa ja tuntea yhteyttä.

    • rrrom

      Ei ole Mirandan keksimä lippu, lippu kuvastaa romanikansan yhteyttä kaikkialla maailmassa. Upea lippu joka muistuttaa alkuperästämme Intiassa ja pitkästä vaelluksesta.

      Ja "jumala" ei ole ketään tuominnut mihinkään :-)

      Itse vetäisin heti salkoon jos löytäisin tarpeeksi suuren. Suomenlippua en salkoon vedä vaikka sellainen löytyy.

      Olen romani.

      • mustalaisia

        vai intiasta täsä kö se alka mustalis se historia kato mosesen ensimäinen kirja kain ja abel. Kun koetat viljellä maata, se ei enää ruoki sinua, vaan sinun on harhailtava kodittomana ja pakolaisena maan päällä." Kainin jälkeläise eihän niilä ollut vara osta asia niin ei varaman hevosta ja ms mitä ne sillä käryllä ja käryllä enen pikku lapset löyvät kepillä sihen pyöra että se mene eten päin lasten leiki. lippu olis ollut hienomin ja todein mukainen kun ollut mustalaisia sodasa kun kun pusihousu mies olli ampumasa teitä lippusa ois pitänyt olla kaksi pysyvä vastakain tämä pitä enemän paika historian kansa


    • valttti

      Ei Raamatun legendoilla ole mitään tekemistä kaaleiden alkuperän kanssa. Kaaleet ova kotoisin Intiasta -tämän todistaa niin kielitiede kuin geenitutkimuskin- ja romanien lippu kuvastaa paitsi kiertolaisuutta niin myös itämaista aikakäsitystä ja "kiertokulkua" jälleensyntymässä.

      Kaaleet ovat alunperin oleet hindulaisia ja shamanisteja. Kristinusko on päälleliimattu uskonto. Selvänäkökyky, merkkien lukeminen, tarkka ihmistuntemus ja esim."maagiset" hypnotisointitaidot ovat ikivanhaa shamanistista kulttuuria, joka elää yhä.

    • Anonyymi

      Kyllä tää niin sanottu romanilippu on eräiden itseään eliittinä pitävien uskonollissa piireissä itseään korottavien itse keksimä asia kun eivät muuta osaa kuin opettaa romanikielen alkeita ja huijaavat avustusrahoja milloin mihinkin hankkeeseen ja saatuaan avustusrahat kohdentavat ne ihan muuhun tarkoitukseen siis romanikielen opetukseen. Näin työllistävät vaan itsensä ja lähisukulsaisensa. Tämä on Faktaa. Totuushan on että meillä mustalaisilla on on Lippu sinivalkoinen ja ryssillä sirppi ja vasara. ps Nämä romanikielen opettajat jotka jo yli 30 vuoden ajan ovat sama suku vetäneet näitä abc romanikielen kursseja ovat itsekkin Venäjänpuolelta lähtöisin

    • Anonyymi

      Ai onko se lipun punainen rinkula kärrynpyörä? Mie oon aina luullut että se on ryppyinen rinsareikä. Kaikkea sitä oppii kun vanhaks elää

    • Anonyymi

      Miun paras lippu on Hortto Kaalon konserttiin. Muilla lipuilla mie pyyhin en sano minkä. Pinnoja miulla on sängyssä. Mie kun oon säästäväinen jeeno niin mie oon nukkunu samassa sängyssä pienestä novellista asti. Loppu velan otto ku miusta tulee vinanssiministeri. Intijasta mie käyn ottamassa oppia putjetin tekoon. Siellä hommat osataan. Sannalle ja Saarikolle mie järkkään potkut. Menkööt Tannylle tanssijoiksi!

      Möhömaha-Mertsi Maaningalta vaan

    • Anonyymi

      Minkälaista lippua kaaleitten pitää pride tapahtumassa kantaa? Haluaisin nimenomaan sateenkaarikaaleita edustavan lipun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      740
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      288
      704
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      656
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      638
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe