Tradenomin palkkaus?

milu-83

Olen valmistunut tradenomi (taloushallinto) ja muuta koulutusta on ylioppilastutkinto sekä merkonomin (taloushallinto) tutkinto. Ja nyt mietin kuumeisesti tulevaa palkkaani, sillä ajatellaan esim. jos pääsen kirjanpitäjäksi tilitoimistoon, niin paljon palkkani pitäisi olla? (olen hakenut tilitoimistoihin) Asun Itä-Suomessa ja työkokemusta minulla on reilu vuosi kertynyt sihteerin tehtävistä ja olen menestynyt hyvin opinnoissani. Koska en halua alipalkatuksi! sitä on kuulemma liikkeellä liikaa... Mut antakaa esimerkkejä, jos niitä on, Kiitos jo etukäteen kovasti!

44

17684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alipalkattu.

      pk-seudulla ehkä enemmän.

    • Tsirppi

      Moi!

      Tradenomiliiton sivuilla on jotain palkkasuosituksia (viimeksi kun katoin niin vastavalmistuneen palkkasuositus oli yli 2000 €/kk).

      En kyl ite luottais sokeasti noihin lukuihin, vaan kannattaa itse hinnoitella oman työnsä arvo. Se ei oo hullu, joka pyytää, vaan se joka maksaa ;)

      Onnea työn etsintään, ehkä ekassa työpaikassa kannattaa panostaa enemmän työkokemuksen kartuttamiseen kuin korkeaan palkkaan, työkokemus kun vaikuttaa tulevaisuudessakin palkan suuruuteen.

    • Enenenen

      Mulla on palkka 4678euroa/kk. Johtajan hommiin pääsin heti. Oma huone, kaksi sihteeriä, alaisia koko alakerta täynnä (en oo laskenna) Valkoinen Mersu kuljettajineen aina valmiina. Yksityislentokone virman katolla.
      Kyllä kannatti opiskella taloustradenomiksi!
      Jaa niin ne työt (meinasin väkisin kirjoittaa että tytöt,mhrrrrmh) Eilen sain noin 1254 sähköpostiviestiä, joihin sihteerini parhaillaan vastailevat.
      Minulla on kaksi kannettavaa microa, muuten.

      • milu-83

        ..siulahan menee sit Hiton hyvin! Jatka samaa rataa, uraputki nousussa! =)


    • ja palkkaus

      Monessakaan paikassa tuo tradenomin palkka ei eroa siitä palkasta, jonka saisit merkonomin palkalla. Itseasiassa varmasti joudut tyytymään pienempään palkkaan, kuin jos olisit merkonomitutkinnon jälkeen mennyt töihin ja palkkasi olisi kokemuksen myötä noussut.

      Mutta, koulutus ei mene koskaan hukkaan ja olethan toki päivittänyt tietosi nykytasolle.
      Palkkaus on tosiaankin tilitoimistossa kaikkea 1700 euron ja 2200 euron välillä. Jos sinulla ei ole tilinpäätöskokemusta, ei palkkaus korkealle alkuun nouse, pelkällä koulutuksella noita hommia ei tehdä.

      • *ittuuntunut

        Kyllä allalla on huonot palkat kun vertaa esim. mitä keskipalkka suomessa on taviksilla eli noin 2700 euroa kuukaudessa. Olisko vaan pitänyt lukea jokin teknisenalan tutkinto niin olisi rahaa matkustella ja elää ilman kituuttamista.

        Tässä muuten hyvä linkki kaikille päteville tradenomeille, jotka ovat saaneet osaamisestaan pätevän hinnan:
        http://www.youtube.com/watch?v=_PbWsF-8aJU


      • juttuusi

        Ei palkkaa makseta koulutuksen mukaan, vaan tehtävän.


      • tässä näin.
        juttuusi kirjoitti:

        Ei palkkaa makseta koulutuksen mukaan, vaan tehtävän.

        Niin totesin, että palkat tällä alalla on pääsääntöisesti huonot. Monella esim. tekniikan alalla on palkat paljon paremmat, katso vaikka tilastokeskuksen palkkataulukkoja, niin löytyy faktaa tämän väitteen tueksi. Palkkaa ei makseta koulutuksen mukaan, mutta koulutus sijoittaa sinut alalle mistä erinäisiä koulutusta vastaavia tehtäviä löytyy. Ikävä kyllä ei tradenomin papereilla tule sairaanhoitajan, putkisasentajan tai sähköasentajan tehtäviin valituksi.


      • pysytään asiassa
        tässä näin. kirjoitti:

        Niin totesin, että palkat tällä alalla on pääsääntöisesti huonot. Monella esim. tekniikan alalla on palkat paljon paremmat, katso vaikka tilastokeskuksen palkkataulukkoja, niin löytyy faktaa tämän väitteen tueksi. Palkkaa ei makseta koulutuksen mukaan, mutta koulutus sijoittaa sinut alalle mistä erinäisiä koulutusta vastaavia tehtäviä löytyy. Ikävä kyllä ei tradenomin papereilla tule sairaanhoitajan, putkisasentajan tai sähköasentajan tehtäviin valituksi.

        Ei puhe ollut sairaanhoitajan tehtävistä, vaan merkonomien ja tradenomien eroista kuten itse mainitsit. Palkka tulee tehtävän mukaan, ihan sama mikä koulutus on, vaikka olisit KTM.


      • merkonomi+trade
        pysytään asiassa kirjoitti:

        Ei puhe ollut sairaanhoitajan tehtävistä, vaan merkonomien ja tradenomien eroista kuten itse mainitsit. Palkka tulee tehtävän mukaan, ihan sama mikä koulutus on, vaikka olisit KTM.

        Olen itse merkonomi, opiskelen työn ohessa tradeksi. Palkka kansainvälisissä projektihommissa, rahapalkka 40 000e/v. Puoliso on taas tradenomi, töissä Nokialla järjestelmähommissa ja palkka 50 000e/v. Iät 28v & 29v.

        Ei se osaamisen kehittäminen tutkintoon lopu, eikä siitä ala. Tehtävät ratkeavat persoonan ja ambitioiden perusteilla paljonkin.


      • Joooop
        pysytään asiassa kirjoitti:

        Ei puhe ollut sairaanhoitajan tehtävistä, vaan merkonomien ja tradenomien eroista kuten itse mainitsit. Palkka tulee tehtävän mukaan, ihan sama mikä koulutus on, vaikka olisit KTM.

        Palkka tulee tehtävien mukaan, mutta toisilla aloilla hyvä palkkaisia tehtäviä on enemmän kuin toisilla. Itse en ole maininnut mitään merkonomien ja tradenomien eroista vaan totesin yleisesti ottaen , että tällä alalla on kehnot palkat. Joku täällä palstalla olevista tienaa 50 000 euroa ja toinen näköjään miltein 100 000 euroa, mutta totuus lienee olla aivan muuta.


      • ja missä
        Joooop kirjoitti:

        Palkka tulee tehtävien mukaan, mutta toisilla aloilla hyvä palkkaisia tehtäviä on enemmän kuin toisilla. Itse en ole maininnut mitään merkonomien ja tradenomien eroista vaan totesin yleisesti ottaen , että tällä alalla on kehnot palkat. Joku täällä palstalla olevista tienaa 50 000 euroa ja toinen näköjään miltein 100 000 euroa, mutta totuus lienee olla aivan muuta.

        Tällä alalla?! Ei liiketalous ole varsinaisesti mikään "ala". Koulutuksella voi työskennellä usealla alalla, koska liiketaloutta on joka puolella.

        Tällä mainitsemallasi "alalla" työskentelee yritysten ylimmät johtajat miljoonapalkkoineen ja kaupan kassat nälkäpalkalla. Kaikki on liiketaloutta ja niihin voi mennä kaupallisella koulutuksella.


      • merkonomi+trade
        Joooop kirjoitti:

        Palkka tulee tehtävien mukaan, mutta toisilla aloilla hyvä palkkaisia tehtäviä on enemmän kuin toisilla. Itse en ole maininnut mitään merkonomien ja tradenomien eroista vaan totesin yleisesti ottaen , että tällä alalla on kehnot palkat. Joku täällä palstalla olevista tienaa 50 000 euroa ja toinen näköjään miltein 100 000 euroa, mutta totuus lienee olla aivan muuta.

        "Joku täällä palstalla olevista tienaa 50 000 euroa ja toinen näköjään miltein 100 000 euroa, mutta totuus lienee olla aivan muuta."

        Totuus ainakin meidän osalta on juuri näin. Itse asiassa vielä melkein 10 000e/v oman työni verottomista matkakorvauksista!
        Alamme on it-ala, koulutukset kaupallisia.

        Palkkaeroja on olemassa eri työtehtävien välillä! Ja ne ovat kasvamassa, huolehtikaa arvon tradenomit omasta kunnianhimostanne!

        Ja sen jonkun toisen sadan tonnin vuosipalkka ei ole mikään ihme yritysjohtajalle.


      • Leepu686
        merkonomi+trade kirjoitti:

        "Joku täällä palstalla olevista tienaa 50 000 euroa ja toinen näköjään miltein 100 000 euroa, mutta totuus lienee olla aivan muuta."

        Totuus ainakin meidän osalta on juuri näin. Itse asiassa vielä melkein 10 000e/v oman työni verottomista matkakorvauksista!
        Alamme on it-ala, koulutukset kaupallisia.

        Palkkaeroja on olemassa eri työtehtävien välillä! Ja ne ovat kasvamassa, huolehtikaa arvon tradenomit omasta kunnianhimostanne!

        Ja sen jonkun toisen sadan tonnin vuosipalkka ei ole mikään ihme yritysjohtajalle.

        Olen kyllä sitä mieltä, että jos et Tradenomin tutkinnon suorittaneena max. 5 vuoden jälkeen ole yli 40 000 euron vuosituloissa niin vika on ehdottomasti itsessä. Ensimmäisessä työpaikassa valmistumisen jälkeen ansaitsin noin 2300 euroa kuussa, muistaakseni vuosi oli 2002. Reilu vuosi tämän jälkeen olin jo tehtävässä missä palkat alkoivat kolmosella. Olen menestyjä ja erinomainen voimavara yritykselle ja osaan myös hinnoitella taitoni oikein. Menestymiseen vaaditaan tahtoa, riskien ottamista ja peräksiantamattomuutta. Entisistä koulukavereista kaikki eivät ole menestyjiä vaan osa heistä on juuri jämähtänyt näihin perustoimistotehtäviin. Suurin syy löytyy kyllä heistä itsestään, ovat pessimistejä ja laiskoja lyömään itsensä peliin ja ottamaan elämäsä ohjat käsiinsä. Toisaalta jos kaikista löytyisi menestyjä niin kilpailu olisi kovempaa, joten ihan hyvä, että osa tyytyy rääppeisiin.


      • omasta halustaan
        Leepu686 kirjoitti:

        Olen kyllä sitä mieltä, että jos et Tradenomin tutkinnon suorittaneena max. 5 vuoden jälkeen ole yli 40 000 euron vuosituloissa niin vika on ehdottomasti itsessä. Ensimmäisessä työpaikassa valmistumisen jälkeen ansaitsin noin 2300 euroa kuussa, muistaakseni vuosi oli 2002. Reilu vuosi tämän jälkeen olin jo tehtävässä missä palkat alkoivat kolmosella. Olen menestyjä ja erinomainen voimavara yritykselle ja osaan myös hinnoitella taitoni oikein. Menestymiseen vaaditaan tahtoa, riskien ottamista ja peräksiantamattomuutta. Entisistä koulukavereista kaikki eivät ole menestyjiä vaan osa heistä on juuri jämähtänyt näihin perustoimistotehtäviin. Suurin syy löytyy kyllä heistä itsestään, ovat pessimistejä ja laiskoja lyömään itsensä peliin ja ottamaan elämäsä ohjat käsiinsä. Toisaalta jos kaikista löytyisi menestyjä niin kilpailu olisi kovempaa, joten ihan hyvä, että osa tyytyy rääppeisiin.

        No mainittakoon ensin, että en ole tradenomi, mutta sama koulutustaso kuitenkin (AMK). Tulot nykyään reilu 30 000 vuodessa (P-Suomessa) ja tehtävät "pelkästään" avustavia taloushallintotehtäviä. Ennen työskentelin paremmin palkatuissa johtotehtävissä (projektin kokonaisvastuu ja -veto), mutta se muutama satanen kuussa, mitä niistä jää käteen verojen jälkeen enemmän, ei mielestäni todellakaan vastaa niitä tehtäviä. Palasin siis taaksepäin, vaikka olisin voinut jatkaa aloittamalla urallani. Nettopalkka pieneni n. 300 kuussa, mutta vastuu ja stressi hävisivät kokonaan. Että ei se välttämättä johdu kohtalosta, vaan valinnasta! Vain typerä tekee kaksin tai kolmin verroin työtä mokoman kolmen sadan takia. Minulle ei siis merkkaa mitään pelkät tienestit ja koulutus, vaan katson aina tehtävänkuvaa.


      • vaan oma valinta
        Leepu686 kirjoitti:

        Olen kyllä sitä mieltä, että jos et Tradenomin tutkinnon suorittaneena max. 5 vuoden jälkeen ole yli 40 000 euron vuosituloissa niin vika on ehdottomasti itsessä. Ensimmäisessä työpaikassa valmistumisen jälkeen ansaitsin noin 2300 euroa kuussa, muistaakseni vuosi oli 2002. Reilu vuosi tämän jälkeen olin jo tehtävässä missä palkat alkoivat kolmosella. Olen menestyjä ja erinomainen voimavara yritykselle ja osaan myös hinnoitella taitoni oikein. Menestymiseen vaaditaan tahtoa, riskien ottamista ja peräksiantamattomuutta. Entisistä koulukavereista kaikki eivät ole menestyjiä vaan osa heistä on juuri jämähtänyt näihin perustoimistotehtäviin. Suurin syy löytyy kyllä heistä itsestään, ovat pessimistejä ja laiskoja lyömään itsensä peliin ja ottamaan elämäsä ohjat käsiinsä. Toisaalta jos kaikista löytyisi menestyjä niin kilpailu olisi kovempaa, joten ihan hyvä, että osa tyytyy rääppeisiin.

        No mainittakoon ensin, että en ole tradenomi, mutta sama koulutustaso kuitenkin (AMK). Tulot nykyään reilu 30 000 vuodessa (P-Suomessa) ja tehtävät "pelkästään" avustavia taloushallintotehtäviä. Ennen työskentelin paremmin palkatuissa johtotehtävissä (projektin kokonaisvastuu ja -veto), mutta se muutama satanen kuussa, mitä niistä jää käteen verojen jälkeen enemmän, ei mielestäni todellakaan vastaa niitä tehtäviä. Palasin siis taaksepäin, vaikka olisin voinut jatkaa aloittamalla urallani. Nettopalkka pieneni n. 300 kuussa, mutta vastuu ja stressi hävisivät kokonaan. Että ei se välttämättä johdu kohtalosta, vaan valinnasta! Vain typerä tekee kaksin tai kolmin verroin työtä mokoman kolmen sadan takia. Minulle ei siis merkkaa mitään pelkät tienestit ja koulutus, vaan katson aina tehtävänkuvaa.


      • Leepu686 kirjoitti:

        Olen kyllä sitä mieltä, että jos et Tradenomin tutkinnon suorittaneena max. 5 vuoden jälkeen ole yli 40 000 euron vuosituloissa niin vika on ehdottomasti itsessä. Ensimmäisessä työpaikassa valmistumisen jälkeen ansaitsin noin 2300 euroa kuussa, muistaakseni vuosi oli 2002. Reilu vuosi tämän jälkeen olin jo tehtävässä missä palkat alkoivat kolmosella. Olen menestyjä ja erinomainen voimavara yritykselle ja osaan myös hinnoitella taitoni oikein. Menestymiseen vaaditaan tahtoa, riskien ottamista ja peräksiantamattomuutta. Entisistä koulukavereista kaikki eivät ole menestyjiä vaan osa heistä on juuri jämähtänyt näihin perustoimistotehtäviin. Suurin syy löytyy kyllä heistä itsestään, ovat pessimistejä ja laiskoja lyömään itsensä peliin ja ottamaan elämäsä ohjat käsiinsä. Toisaalta jos kaikista löytyisi menestyjä niin kilpailu olisi kovempaa, joten ihan hyvä, että osa tyytyy rääppeisiin.

        ja kuulut ilmeisesti siihen porukkaan, joka arvostaa vain työtä? Tärkeintä sinulle on palkka, näyttäminen ja leuhotus? Ei mene enää mun ikäisellä ihan 1-kriteerinä. Tärkeintä on työn sisältö, työpaikka, työkaverit (= mielekkyys) ja vasta sitten tulee palkka. Mieluummin vähän vähemmän palkkaa ja mielekäs työ hyvine työkavereineen. Ja hyvin jos käy, saa molemmat (hyvä työ ja hyvä palkka) samalla kertaa. Monella tuo kuvaamasi ei ole tavoite (loputon yleneminen ja palkan kilvoittelu). Veikkaanpa että olet nuori ja elämää kokematon, ja joka luulee että työ on kaikki kaikessa? Että kenelläkään muulla ei ole yhtä paljon kykyjä, määrätietoisuutta ja osaamista? Olet väärässä. Määrätietoisuutta vaatii myös se päätös, että ei halua esim. esimiehen vastuuta, vaan jää tähän. Menestystä kuvaa myös moni muu asia kuin pelkkä palkka, jota sinä pidät ainoana mittarina.


    • radenomi!

      Taloushallinnon hommissa kokemus ratkaisee (sama myös muualla). Sanoisin että jos on kokemusta ja osaa hommansa, pääsee tradenomi yksityisellä puolella 2300€-2600€. Jos ei nyt ole kokemusta ja pitää mennä johonkin duuniin kasvamaan, niin se on sellaista /-2000 tehtävänkuvasta.

      Joku reskontran hoito menee parin tonnin hujakoille, usein alle reilusti. Osakirjanpito/avustavat tehtävät helposti pariin tonttuun plussalle.

      Ja ota mukaan opintorekisteriote, mutta älä näytä niitä nelosia ja vitosia ellei ne välttämättä halua. Nauravat muuten pois! =)

      • trade vm 96.

        Niin näinhän se kyllä menee, tradenomi olen myös ja kansainvälisessä yrityksessä johtotehtävissä. Palkka 96 780 euroa vuodessa vuosibonukset (9000 - 34 000 eur) edut(asunto auto puhelin ym). Ei valittamista, mut kovalla työllä tänne on päästy.


      • matalapalkkalainen

        Kyllä se alle 2000,- on ja kauan.No ehkä stadissa voit saada tuon 2000,- nopeamminkin, mutta kyllä me melkoista köyhälistöä ollaan.

        Monta työvuotta takana alalta, haen uutta paikkaa, mutta törmään kyllä noihin mauttoman huonoihin palkkaehdotuksiin.


    • milu-83

      Jeps, eli pääsin hommiin. Sain vakituisen työpaikan ja palkan neuvoteltua aluks 1800 e/kk, koeajan jälkeen nousee 2000 e/kk. Todellakin neuvoteltua, olis maksettu paljon vähemmän, jos en olis nauvotellu palkkaani. Olen ihan tyytyväinen, tuosta on hyvä aloittaa työura! Kiitos kaikille vastanneille! Tsemppiä ja oikein mukavaa kevään odotusta!

      • merkonomi+trade

        Onnittelut työpaikasta! Ja palkkasikaan ei huono 25v:lle ole, tuosta on hyvä lähteä!

        Yleisenä vinkkinä - muista vuoden parin päästä, että tilastollisesti palkka nousee parhaiten työtehtäviä vaihtamalla. Ei siis jäämällä nykyiseen ja valittamalla siitä, mikä on varsinkin vanhemmilla ihmisillä yleistä.


      • gfsölkgspf

        Onnittelut sinulle, sait mielestäni hyvän palkan! :) Itse olen myös tilitoimistoalalla ollut puolisen vuotta, ja tyhmä kun olin ja en osannut pyytää palkkaa ja tyydyin siihen mitä pomo esitti 1700!!! :( Aivan surkea. Koeaika meni umpeen muutama kk sitten, ja en tiedä kehtaako ees pyytää lisää palkkaa tässä vaiheessa enää? Tilinpäätökset onnistuu jne..Eli kokemusta kyllä on ja tradenomi ja merkonomi olen myös. Vai pitäskö alkaa haeskella johonkin muualle,(ei tilitoimistoihin) firmoihin, jossa sentään maksetaan kunnon palkkaa ja arvostetaan kirjanpitäjän vastuullista työtä?


      • milu-83
        gfsölkgspf kirjoitti:

        Onnittelut sinulle, sait mielestäni hyvän palkan! :) Itse olen myös tilitoimistoalalla ollut puolisen vuotta, ja tyhmä kun olin ja en osannut pyytää palkkaa ja tyydyin siihen mitä pomo esitti 1700!!! :( Aivan surkea. Koeaika meni umpeen muutama kk sitten, ja en tiedä kehtaako ees pyytää lisää palkkaa tässä vaiheessa enää? Tilinpäätökset onnistuu jne..Eli kokemusta kyllä on ja tradenomi ja merkonomi olen myös. Vai pitäskö alkaa haeskella johonkin muualle,(ei tilitoimistoihin) firmoihin, jossa sentään maksetaan kunnon palkkaa ja arvostetaan kirjanpitäjän vastuullista työtä?

        Kiitos onnitteluista! Ja ehdottomasti suosittelisin keskustelemaan uudestaan palkkauksestasi, sillä tes:sin mukaiset palkat ovat pieniä. Voit aivan hyvin puolustaa palkankorotustasi juuri sillä, että ammattitaitosi on kasvanut paljon ja alunperinkin sinulla on erittäin hyvä pohjakoulutus ammattiin. Omaa koulutustaan pitää arvostaa. Jos korotukseen suhtaudutaan nuivasti ja että ei onnistu, niin eikun vaan uutta ja parempaa hakemaan. Sillä työnantaja, joka arvostaa työntekijäänsä, niin suostuu palkan nostoon ja että molemmat ovat tyytyväisiä. Rohkeasti vaan pomon puheille =) Tsemppiä!


      • Jossupossu..
        gfsölkgspf kirjoitti:

        Onnittelut sinulle, sait mielestäni hyvän palkan! :) Itse olen myös tilitoimistoalalla ollut puolisen vuotta, ja tyhmä kun olin ja en osannut pyytää palkkaa ja tyydyin siihen mitä pomo esitti 1700!!! :( Aivan surkea. Koeaika meni umpeen muutama kk sitten, ja en tiedä kehtaako ees pyytää lisää palkkaa tässä vaiheessa enää? Tilinpäätökset onnistuu jne..Eli kokemusta kyllä on ja tradenomi ja merkonomi olen myös. Vai pitäskö alkaa haeskella johonkin muualle,(ei tilitoimistoihin) firmoihin, jossa sentään maksetaan kunnon palkkaa ja arvostetaan kirjanpitäjän vastuullista työtä?

        Älä jää sinne mätänemään tuolla palkalla, ala hakea muualle. Mitä siellä homehdut, usko mua, mä itse tein sen virheen. Ei se palkka mihinkään koskaan nouse.

        Kun olet vielä tp-taitoinenkin, on nyt syytä lähteä.


      • kdfkljfa
        milu-83 kirjoitti:

        Kiitos onnitteluista! Ja ehdottomasti suosittelisin keskustelemaan uudestaan palkkauksestasi, sillä tes:sin mukaiset palkat ovat pieniä. Voit aivan hyvin puolustaa palkankorotustasi juuri sillä, että ammattitaitosi on kasvanut paljon ja alunperinkin sinulla on erittäin hyvä pohjakoulutus ammattiin. Omaa koulutustaan pitää arvostaa. Jos korotukseen suhtaudutaan nuivasti ja että ei onnistu, niin eikun vaan uutta ja parempaa hakemaan. Sillä työnantaja, joka arvostaa työntekijäänsä, niin suostuu palkan nostoon ja että molemmat ovat tyytyväisiä. Rohkeasti vaan pomon puheille =) Tsemppiä!

        Pyytäähän voit aina ja kannattaakin. Se vain on sitten eri asia, miten siihen suhtaudutaan, voi olla että tulet tyhjin tumpuin omaan työpisteeseesi. Mutta siinä sä voit mennä mollin sivuille tekemään työpaikkahakemuksia.


      • hyvä!

        oikein hyvin neuvottelit palkkasi, olen tilitoimistossa töissä ja siellä saavat
        tradenomit 1850-2000 euroa palkkaa, erotuksen
        ratkaisee juuri tuo neuvottelutaito.
        Sitten kun kertyy työkokemusta, niin palkkaa
        voi taas tarkastella lisää, kuten minä
        olen tehnyt.


      • mä vaan
        gfsölkgspf kirjoitti:

        Onnittelut sinulle, sait mielestäni hyvän palkan! :) Itse olen myös tilitoimistoalalla ollut puolisen vuotta, ja tyhmä kun olin ja en osannut pyytää palkkaa ja tyydyin siihen mitä pomo esitti 1700!!! :( Aivan surkea. Koeaika meni umpeen muutama kk sitten, ja en tiedä kehtaako ees pyytää lisää palkkaa tässä vaiheessa enää? Tilinpäätökset onnistuu jne..Eli kokemusta kyllä on ja tradenomi ja merkonomi olen myös. Vai pitäskö alkaa haeskella johonkin muualle,(ei tilitoimistoihin) firmoihin, jossa sentään maksetaan kunnon palkkaa ja arvostetaan kirjanpitäjän vastuullista työtä?

        Moi!

        Kerro esimiehellesi, että olet etsimässä uutta työtä. Katso mitä tapahtuu.

        Älä soimaa itseäsi liiaksi siitä että et neuvotellut palkkaasi paremmaksi. Olisit voinut jäädä ilman työtä kuten minulle on käynyt. On tarjottu vastaavaa summaa ja olen sanonut että ei riitä, niin ei oo sit sinne tarvinnu edes mennä.


    • .......

      Kuten jo on todettu, se on kylla pitkalti itsestaan kiinni, etta miten pitkalle elamassa paasee, tutkinto on vain jalka oven valissa. Tuttavapiirissani on menestyneita yrittajia, joilla ei ole mitaan muuta koulutusta kuin peruskoulu.

      Tradenomi on kuitenkin korkeakoulututkinto, joka nykymaailmassa usein on standardina parempiin hommiin - siis haittaa siita ei koskaan ole. Jos tyopaikkailmoituksessa sanotaan "tradenomi tai merkonomi", ei siihen kannata vastata, silla kyseinen tyonantaja ei osaa arvostaa tutkintoasi.
      Suomessa tietysti on eroa, oletko kauppiksesta vai amk:sta valmistunut, mutta lahdepas ulkomaille, niin kukaan ei tieda eroa.

      Tradenomihan on varsin uusi tutkinto, mutta kun mietin tuttujani, joilla on tama tutkinto, niin heita on esim. "store manager". "myyntiassistentti", "asiakaspalvelupaallikko" etc. Eli siella 2000e palkkatasolla keskimaarin. Yhden tradenomin tunnen, joka tienaa kepeasti 50k vuodessa, mutta tama ei ole tutkinnon ansiota. Hanelta vain vaadittiin korkeakoulututkinto, ja tasta syysta lahti kouluun.

      • .......

        Tarkoitin eroa korkeakoulujen valilla, siis oletko KAUPPAKORKEAKOULUSTA vai AMKsta valmistunut.


      • näin..

        Meidän firmassa on ihan sama onko tradenomi vai KTM, merkonomeja on kylläkin vaan ihan perus taloushallinnon hommissa (puuttuu vaadittava "muodollinen pätevyys"). Itselläni Tradenomin tutkinto ja palkka on parempi kuin kahdella KTM kollegalla, syystä että minulla on parempi osaaminen ja hallitsen paremmin ko. työn:) Työ on kv firmassa ja nimikkeellä Business Controller. Liksa yli 40Keur vuodessa.


      • merkonomi+trade
        näin.. kirjoitti:

        Meidän firmassa on ihan sama onko tradenomi vai KTM, merkonomeja on kylläkin vaan ihan perus taloushallinnon hommissa (puuttuu vaadittava "muodollinen pätevyys"). Itselläni Tradenomin tutkinto ja palkka on parempi kuin kahdella KTM kollegalla, syystä että minulla on parempi osaaminen ja hallitsen paremmin ko. työn:) Työ on kv firmassa ja nimikkeellä Business Controller. Liksa yli 40Keur vuodessa.

        Olen itse tuosta samaa mieltä, etenkin siis tuosta tutkinnon arvostuksesta ulkomailla. Tradenomi-tutkinto kun on BBA-tasoinen eli alempi korkeakoulututkinto. Nykyisin etenkin kun olemme EU:ssa kannattaa miettiä omia mahdollisuuksia ja kiinnostuksia lähteä muuallekin töihin kuin vain Suomeen.

        Kun tutkintotaso on BBA niin se on sama onko kandinpaperit Kauppakorkeasta vai tradenomin tutkinto AMK:sta - käytännössä oma kompetenssi ratkaisee. Ja sitä kompetenssia voi hyvinkin olla enemmän kandilla kuin tradenomilla, tai toisinpäin - tällöin asia ei kuitenkaan ole välttämättä tutkinnosta riippuvainen vaan yksilöstä. Lisäksi tradenomi/BBA:n voi korottaa maisteriksi lähes missä tahansa yliopistossa euroopassa. Muutamia tuttuja onkin tehnyt näin, lukukausimaksut muutamia tonneja vuodessa "normaaleissa" yliopistoissa.

        Meidän maamme on sen verran pieni että turhaa vastakkainasettelua pitäisi välttää ja antaa mielummin tulosten puhua puolestaan.


      • SirMatt
        merkonomi+trade kirjoitti:

        Olen itse tuosta samaa mieltä, etenkin siis tuosta tutkinnon arvostuksesta ulkomailla. Tradenomi-tutkinto kun on BBA-tasoinen eli alempi korkeakoulututkinto. Nykyisin etenkin kun olemme EU:ssa kannattaa miettiä omia mahdollisuuksia ja kiinnostuksia lähteä muuallekin töihin kuin vain Suomeen.

        Kun tutkintotaso on BBA niin se on sama onko kandinpaperit Kauppakorkeasta vai tradenomin tutkinto AMK:sta - käytännössä oma kompetenssi ratkaisee. Ja sitä kompetenssia voi hyvinkin olla enemmän kandilla kuin tradenomilla, tai toisinpäin - tällöin asia ei kuitenkaan ole välttämättä tutkinnosta riippuvainen vaan yksilöstä. Lisäksi tradenomi/BBA:n voi korottaa maisteriksi lähes missä tahansa yliopistossa euroopassa. Muutamia tuttuja onkin tehnyt näin, lukukausimaksut muutamia tonneja vuodessa "normaaleissa" yliopistoissa.

        Meidän maamme on sen verran pieni että turhaa vastakkainasettelua pitäisi välttää ja antaa mielummin tulosten puhua puolestaan.

        Iso-britaniaan on helppo lähteä töihin ja hyvä palkkaiseen toimenkuvaan on helppo päästä mikäli maalaisjärkeä riittävästi löytyy. Verotus siellä on kevyempi mutta mutta sitten huonot uutiset, eli esim. lontoon aluella 40 000 euron vuosiansiotasolla ei luultavasti pysty vuokraamaan tai ostamaan omaa asuntoa, sillä jo kolme vuotta sitten kun minä siellä töissä olin olivat asuntojen vuokraus ja myyntihinnat aivan käsittämättömän korkealla. Tämän asian vuoksi siellä nuorten ja vanhempien yksinelävien keskuudessa suositaan kimppakämppiä. Se asumismuoto ei itselle sopinut koska omaan rauhaan ja tilaan tottunut.


      • kjhkljhl
        SirMatt kirjoitti:

        Iso-britaniaan on helppo lähteä töihin ja hyvä palkkaiseen toimenkuvaan on helppo päästä mikäli maalaisjärkeä riittävästi löytyy. Verotus siellä on kevyempi mutta mutta sitten huonot uutiset, eli esim. lontoon aluella 40 000 euron vuosiansiotasolla ei luultavasti pysty vuokraamaan tai ostamaan omaa asuntoa, sillä jo kolme vuotta sitten kun minä siellä töissä olin olivat asuntojen vuokraus ja myyntihinnat aivan käsittämättömän korkealla. Tämän asian vuoksi siellä nuorten ja vanhempien yksinelävien keskuudessa suositaan kimppakämppiä. Se asumismuoto ei itselle sopinut koska omaan rauhaan ja tilaan tottunut.

        Itse taas KTM:nä sanoisin, että Lontooseen ei ihan noin vain päästäkään kunnon töihin (eli pankkiin/konsulttifirmaan/lakitoimistoon).


      • 2323423
        kjhkljhl kirjoitti:

        Itse taas KTM:nä sanoisin, että Lontooseen ei ihan noin vain päästäkään kunnon töihin (eli pankkiin/konsulttifirmaan/lakitoimistoon).

        Jotkut pääsee ja jotkut ei. Henkilökohtaiset ominaisuudet ratkaisevat suuressa osin. Terv. Lontoossa pankissa esimiestason tehtävässä ollut.


      • terkkuja vaan

        Se vanhan ajan opistomerkonomi vastaa samaa kuin tämä nykyajan tradenomi.

        Tradenomi nimenomaan ei ole mikään korkeakoulututkinto, vaan AMK tutkinto, mikä todella, toistan, vastaa samaa kuin entisajan opistomerkonomitutkinto. Ymmärsit? Hyvä. Se tämä "uusi" merkonomitutkinto on taas alempi kuin entisaikojen merkonomitutkinto. Ymmärretty edelleen? Hyvä.

        Nyt tiedät tämän asian.


      • vaan
        terkkuja vaan kirjoitti:

        Se vanhan ajan opistomerkonomi vastaa samaa kuin tämä nykyajan tradenomi.

        Tradenomi nimenomaan ei ole mikään korkeakoulututkinto, vaan AMK tutkinto, mikä todella, toistan, vastaa samaa kuin entisajan opistomerkonomitutkinto. Ymmärsit? Hyvä. Se tämä "uusi" merkonomitutkinto on taas alempi kuin entisaikojen merkonomitutkinto. Ymmärretty edelleen? Hyvä.

        Nyt tiedät tämän asian.

        Ja sinä opistomerkonomina olet suorittanut sekä merkonomin että tradenomin tutkinnot? Miten sinun opistotason merkonomitutkinto (2 v = merkantti 1 v = opistotason merkonomi) poikkeaa nykyajan 3v. merkonomintutkinnosta? Ennen 90-luvun puoliväliä ollut opistotason merkonomitutkinto ei todellakaan vastaa nykyistä Tradenomin tutkintoa.

        Eli sinä opistomerkonomina olet samalla viivalla kuin tulevat merkonomitkin. Tradenomit ovat kiilanneet vaan eteesi ja nyt mahtaa vi....aa?


      • tiedonantaja
        vaan kirjoitti:

        Ja sinä opistomerkonomina olet suorittanut sekä merkonomin että tradenomin tutkinnot? Miten sinun opistotason merkonomitutkinto (2 v = merkantti 1 v = opistotason merkonomi) poikkeaa nykyajan 3v. merkonomintutkinnosta? Ennen 90-luvun puoliväliä ollut opistotason merkonomitutkinto ei todellakaan vastaa nykyistä Tradenomin tutkintoa.

        Eli sinä opistomerkonomina olet samalla viivalla kuin tulevat merkonomitkin. Tradenomit ovat kiilanneet vaan eteesi ja nyt mahtaa vi....aa?

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ammattikorkeakoulututkinto

        tiedoksi, jos on ollut epäselvää. Kansainvälisesti BBA-tasoinen (Bachelor) eli samaa tasoa kuin kandin opinnot yliopistoista.
        Käytännössä työelämässä sijoittumisen ja pärjäämisen määrää kukin itse, eikä tutkinto.


      • sijoittumisen
        tiedonantaja kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ammattikorkeakoulututkinto

        tiedoksi, jos on ollut epäselvää. Kansainvälisesti BBA-tasoinen (Bachelor) eli samaa tasoa kuin kandin opinnot yliopistoista.
        Käytännössä työelämässä sijoittumisen ja pärjäämisen määrää kukin itse, eikä tutkinto.

        määrää myös se työskenteleekö julkisella vai yksityisellä sektorilla...Tradenomin tutkinnolla ei ainakaan valtion hommissa pysty etenemään palkallisesti kovinkaan korkealle kun vaatimuksena ylempiin virkoihin on käytännössä akateeminen (ylempi)korkeakoulututkinto....

        Yksityisellähän kaikkia on periaatteessa mahdollista


      • joskus on
        terkkuja vaan kirjoitti:

        Se vanhan ajan opistomerkonomi vastaa samaa kuin tämä nykyajan tradenomi.

        Tradenomi nimenomaan ei ole mikään korkeakoulututkinto, vaan AMK tutkinto, mikä todella, toistan, vastaa samaa kuin entisajan opistomerkonomitutkinto. Ymmärsit? Hyvä. Se tämä "uusi" merkonomitutkinto on taas alempi kuin entisaikojen merkonomitutkinto. Ymmärretty edelleen? Hyvä.

        Nyt tiedät tämän asian.

        Käytännössä asia menee kunnan ja valtion tehtävissä usein noin.

        Opistotason merkonomin tutkinnosta saa kyllä hyväksiluettua osan jos suorittaa tradenomin tutkintoa. Nykyinen merkonomin tutkinto ei hyväksilukuun riitä, toimii toisen asteen tutkintona, joka on sitten pääsyvaatimuksena ammattikorkeaan. Nykyäänhän on erikseenkin noita koulutusohjelmia merkonomista tradenomiksi, jotka on nimenomaan suunnattu tuon opistotason merkonomin tutkinnon omaaville.

        Näin ainakin oli silloin, kun minä olin amkissa... Ja amk:sta valmistuvathan ovat sitten aikalailla kaikki tuplatutkintoisia teoriassa, eli esim. minä ylioppilastutkinto tradenomin tutkinto (toisen asteen tutkinto on pääsyvaatimus, tosin joitain poikkeuksia tässä voi olla, että pääsee pitkällä työkokemuksellakin). Opistotasolla ei käsittääkseni tätä ole, vaikka se käytännössä nykyistä toista astetta ylemmäksi nostetaankin.


      • yo-merkonomi-tradenomi
        terkkuja vaan kirjoitti:

        Se vanhan ajan opistomerkonomi vastaa samaa kuin tämä nykyajan tradenomi.

        Tradenomi nimenomaan ei ole mikään korkeakoulututkinto, vaan AMK tutkinto, mikä todella, toistan, vastaa samaa kuin entisajan opistomerkonomitutkinto. Ymmärsit? Hyvä. Se tämä "uusi" merkonomitutkinto on taas alempi kuin entisaikojen merkonomitutkinto. Ymmärretty edelleen? Hyvä.

        Nyt tiedät tämän asian.

        Moi!

        Kysymys sulle joka väität että merkonomi=tradenomi. Valmistuin laskentatoimen linjalta yo-merkonomiksi -92. Tämän jälkeen luin kolmisen vuotta ammattikorkeassa ja valmistuin tradenomiksi -97. Merkonimin opinnoista sain perusopintoja anteeksi 20 opintoviikkoa. Voitko kertoa minulle miksi opinnot kestivät kuitenkin näin kauan?

        Toinen kyssäri. Jos menen lukemaan kauppatieteiden maisteriksi, niin saan appropaturin verran hyväksiluettua opintoihini, koska olen tradonomi. Merkonomi ei saa tätä etua. Miten selität tämän?


      • Molemmat myös
        yo-merkonomi-tradenomi kirjoitti:

        Moi!

        Kysymys sulle joka väität että merkonomi=tradenomi. Valmistuin laskentatoimen linjalta yo-merkonomiksi -92. Tämän jälkeen luin kolmisen vuotta ammattikorkeassa ja valmistuin tradenomiksi -97. Merkonimin opinnoista sain perusopintoja anteeksi 20 opintoviikkoa. Voitko kertoa minulle miksi opinnot kestivät kuitenkin näin kauan?

        Toinen kyssäri. Jos menen lukemaan kauppatieteiden maisteriksi, niin saan appropaturin verran hyväksiluettua opintoihini, koska olen tradonomi. Merkonomi ei saa tätä etua. Miten selität tämän?

        Vaikka viesti onkin vuodelta 2008, minä osaan selittää. Olen itsekin sekä tradenomi että merkonomi. Kyse on byrokratiasta, eli alemman tutkinnon opintoja ei voi saada anteeksi ylemmässä tutkinnossa. Vähän joka amk-linjalla jos on aiempi opistotason tutkinto, joutuu opiskelemaan uudestaan samoja asioita. Toki ole trade tutkinnossa paljonkin uutta asiaa, mutta paljon myös pakollista kertausta. Myös niin, että käytännössä samat asiat eri nimellä on opeteltava uudelleen. Mutta ihan hyvin monia samoja hommia pystyy tekemän ainakin entisajan opistomerkonomi kuin tradekin, eihän niitä koulussa opittuja asioita tarttte läheskään kaikkia. Merkonomi ei saa hyväksylukuja yliopistoon, koska ei-korkeakoulutasoista opintoa ei hyväksytä, vaikka sisältö olisi sama.


    • joo joo

      hyvä töy

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5728
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3515
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1895
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1566
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1483
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      17
      1370
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1366
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe