Barf-ruokinta

lihaako vain?

Niin miten sen asian kans nyt oikein on?
Tarkoittaako Barf-ruokinta, ettei koiralle välttämättä anneta muuta?

Kai sentään barffiin kuulluu jonkinlaiset vihannekset, juurekset ja hedelmätkin?

Olen saanut tarpeekseni noista kuivamuona-nappuloista, kun tuntuvat aiheuttavan meillä kutinaa, silmien vuotamista ja korvien likaisuutta.
Kaikenlaisia nappuloita on kokeiltu, enkä oikein mihinkään ole ollut tyytyväinen.

Annan nyt 2-3 kertaa viikossa raakaa naudanluuta, sekä jonkin verran myös sika/nauta jauhelihaa,
kuitenkin käytän ne pakastimen kautta,
eli noin viikon verran ekaksi pakkasessa, ja sitten sulatellaan koirille, tai annetaan puolijähmeinä,
ompahan hampaillekkin enemmän töitä.

Mutta olen valmis vaikka siirtymään kokonaan tuohon Barffiin, jos vain sais enemmän siittä tietoa.

Jos jollain omia kokemuksia, hyviä tai huonoja, niin otetaan ilolla vastaan.

Tiedoista, neuvoista ja vinkeistä kiitollinen,
kahden kultsun äippä.

4

2151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Googleta niin löytyy kyllä tietoa. Ei barffissa syödä pelkkää lihaa vaan myös kasvissoseita. Meillä syödään myös yrjölänpuuroa barffin lisäksi. Normaaliin barffaukseen ei siis kuulu viljat. Mutta isolla koiralla se puuro on hyvä juttu -tulee halvemmaksi. Eikä pidä unohtaa öljyä koiran ruuasta. Meillä on lohiöljyä ja kylmäpuristettua rypsiöljyä.

    • kahden kultsun äippä

      Hei.

      Aivan, siis kasviksia myös.
      miten itse laitat omillesi tuon barf-ruuan?

      Voiko sitä tehdä suuremman annoksen kerrallaan, ja laittaa sopivina annoksina pakastimeen, ja kuinka kauan säilyy pakkasessa?

      Entäs sitten ne kasvikset, vihannekset ja hedelmät?
      Kypsennetäänkö kasvikset ja survotaan ihan "piltiksi", josta ne sitten sekoitetaan jauhelihaan?

      Entäs se hevosenliha, millaista se on esim. rasvaisuudeltaan, ja onko liha tummaa vai vaaleaa, ja sopivatko hevosen luut koirille?

      Lisää neuvoja kiitos.
      Ja vaikka vähän hintatietojakin.

      • puuro ei kelpaa!

        Meillä on siis taisteltu allergioiden ja vaikka minkä kanssa, mutta koiran nirso ruokahalu tuotti myös ongelmia. Saimme koiramme syömään yrjölän puuroa vasta noin viikon paaston jälkeen, jonka jälkeen alkoi taas toinen viikon paasto. Eli siinä vaiheessa minun hermoni pettivät ja vein koiran perusteellisiin eläinlääkäritutkimuksiin.

        Noin 400 euroa kaikki nuo tutkimukset maksoivat, mutta vakuutus onneksi korvasi yli puolet. Siellä paljastui, että todennäköisesti allergiaa aiheuttivat joko riisi tai naudanliha. Nyt kun molemmat on poissa, voin syöttää neidillemme melkein mitä tahansa. Eikä tarvitse pelätä, että raukka kuolee nälkään! Eli siis aikaisempi Barf-sapuskamme ei taannut koiran hyvinvointia, vaikka niin usein yritetään kuuluttaa...


      • Rocksaku
        puuro ei kelpaa! kirjoitti:

        Meillä on siis taisteltu allergioiden ja vaikka minkä kanssa, mutta koiran nirso ruokahalu tuotti myös ongelmia. Saimme koiramme syömään yrjölän puuroa vasta noin viikon paaston jälkeen, jonka jälkeen alkoi taas toinen viikon paasto. Eli siinä vaiheessa minun hermoni pettivät ja vein koiran perusteellisiin eläinlääkäritutkimuksiin.

        Noin 400 euroa kaikki nuo tutkimukset maksoivat, mutta vakuutus onneksi korvasi yli puolet. Siellä paljastui, että todennäköisesti allergiaa aiheuttivat joko riisi tai naudanliha. Nyt kun molemmat on poissa, voin syöttää neidillemme melkein mitä tahansa. Eikä tarvitse pelätä, että raukka kuolee nälkään! Eli siis aikaisempi Barf-sapuskamme ei taannut koiran hyvinvointia, vaikka niin usein yritetään kuuluttaa...

        Mun mielestä ei voi väittää että "barf-sapuska takaa hyvinvoinnin" - jos koira on allerginen jollekin, on se sama allergeeni olemassa, syötätpä sitten nappulaa tai raakaruokaa.

        Sinällään barf on terveellisempää, koska useimmat kuivamuonat sisältävät hiilihydraatteja (esim viljoja) rutkasti liikaa koiran tarpeeseen nähden. Totta sekin, että viljat ja puurot tulevat halvemmaksi kuin lihat ja luut, mutta koiran terveyden ja hyvinvoinnin kannalta olisi parempi pitää pääpaino kuitenkin siellä liha-luu-vihannesmössö akselilla.

        Hyvä barf-tietopaketti löytyy esim www.flagstones.info ja lisää tamperelaisen barffi.netin linkkisivuston kautta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3498
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      188
      1587
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1297
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1172
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      835
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      804
    8. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      50
      793
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      789
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe