Timanttien laadusta

Pohtija

Eli kumpi tuntuu järkevämmältä???
Ostaako samalla rahalla pienemmät timantit puhtaudella vs, vaiko suuremmat timantit puhtaudella si?
Tokihan liikkeissä painotetaan puhtautta, mutta samalla sanotaan, ettei paljaalla silmällä huomaa eroa halvemman ja kalliimman välillä.

6

2262

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veitikka1

Kyseessä on sellaiset puhtausluokat, joita kumpiakaan ei paljaalla silmällä näe. Eniten katsoisin siis tässä tapauksessa timantin säihkettä. Kummat säihkyy paremmin, ne ottasin. Säihke=timantin hionta. Jos ei säihkeessä eroa, niin sitten ehottomasti isommat ja näyttävämmät.

• ----

Minulla on sormuksessa timantit puhtausluokkaa vvs. Ja kyllä eron huomaa paljaalla silmällä verrattuna vähemmän laadukkaisiin. Timantit kiiltävät paljon enemmän. Tosin siihen kiiltoon vaikuttaa myös timantin hionta, ja sormukseni timantit eivät myöskään ihan pikkuriikkisiä.

Muut ihmiset eivät kyllä välttämättä osaa edes eroon kiinnittää huomiota, elleivät tiedä timanteista jotain.

• veitikka1

tässä tapauksessa on timantin värissä eikä puhtaudessa. Nimittäin minkään näiden kyseessä olleiden timanttien sulkeumia ei näe paljaalla silmällä. Eli olet löytänyt kirkkaat kivet. Suosittelen alkulukemistoksi ap:lle www.timantit.com sivustoa, erityisesti ostosvinkkejä. Ei tee pahitteeksi muillekaan tutustua ko. sivuihin, niin tietää, mistä puhuu.

• Kulta Seppo

www.timanti.com osoitteesta näet kuinka olemattomista eroista on kysymys.

Alle 5 millin luokissa ei kannata luottaa arviointeihin ihan liian tarkkaa kun ne ovat kuitekin niin olemattoman pieniä ne virheet. Virheet arvioidaan silmämääräisesti ja monet kaunistelevat kiven laatua, kun se on vähän katsojan silmästä kiinni. Vs laatu on jo paljaalla silmällä täysin virheetön.

Kiilto on vähän väärä sana, sillä valo heijastuu oikeankulmaisista viisteistä kivestä takaisin (siis kiven sisälläkin takaviisteistä) ja saa kiven loistamaan. Jos kivi näyttää vaikka lasiselle niin että sen läpi näkee jotenkin on viisteet hiottu päin persettä jotta kivestä saadaan panavampi (ja siis hintavampi).

• Pixo
        veitikka1 kirjoitti:

tässä tapauksessa on timantin värissä eikä puhtaudessa. Nimittäin minkään näiden kyseessä olleiden timanttien sulkeumia ei näe paljaalla silmällä. Eli olet löytänyt kirkkaat kivet. Suosittelen alkulukemistoksi ap:lle www.timantit.com sivustoa, erityisesti ostosvinkkejä. Ei tee pahitteeksi muillekaan tutustua ko. sivuihin, niin tietää, mistä puhuu.

Veitikalla tuntuu olevan aiheesta täysin faktaa kerrottavana. Omasta mielestäni et sitä todellakaan paljaalla silmällä näe onko kyseessä puhtausluokka vvs vai si. Itse ostin morsiammelleni hieman epäpuhtaamman kiven mutta toisaalta isompi kokoisen ja näytti kyllä tulevalla rouvalla olevan suu messingillä kun sen näki :) Sen vähän mitä itse olen kerinnyt timanteista opiskelemaan www.timantit.com -sivuilta, suosittelisin ehkä hearts&arrows hiontaa (jos siis kyseessä briljantti hiottu kivi).

• ne jotka paremmalta näyttää

Tuntuu hullulta tää keskustelu. Otat sen sormuksen, joka tuntuu enemmän omalta. Ainakin itse tunsin sormuksen valittuani, että just tämä on se, vaikka puhtausaste olikin ko. sormuksessa vvs. Mutta vaikka olisi ollut vs tai si, niin ei väliä, oisin valinnut ko. sormuksen silti. Eli unohda puhtausasteet, valitse se, joka tuntuu hyvältä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      115
      10223
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5010
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      42
      2181
    4. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      105
      2038
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      26
      1904
    6. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1581
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      41
      1382
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      31
      971
    9. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      54
      967
    10. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      24
      953
    Aihe