Jättikö sytostaatit...

marliisi54

minkäänlaisia pysyviä sivuvaikutuksia tai vaurioita,joita tuntisitte nyt kun hoidoista on kulunut jo jonkin aikaa.?
Kovasti olen miettinyt ja yrittänyt haeskella tietoa sivuvaikutuksista , ja ennenkaikkea jääkö jotakin pysyviä vaurioita jotka vaivaavat myöhemmin?
Ovathan nuo myrkyt kuitenkin aika kovia aineita.
Jotenkin en osannut syöpälääkäriltä tarpeeksi kysellä ja asia vaivaa mieltäni.

86

19567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ira¤

      onko sytostaateista tai säteistä tuo hengästymyminen
      tullut.Aiemmin ei ole ollut koskaan,enkä polta.
      Nukkumaan mennessä alkaa happi loppumaan ja samoin ripeästi kävellessä.Lääkäri ei osannut sanoa,täytyy dosentilta kysyä maaliskuun alussa.

      • marliisi54

        Ira nämä Sinun vatsavaivat ja ripuli seuraamusta sytoista.
        Olen miettinyt että pitäisikö esim. hankkia jokin vatsansuojalääke ajoissa ?.Olen jo nyt huomannut että närästystä on ollut enemmän.


      • mumsku
        marliisi54 kirjoitti:

        Ira nämä Sinun vatsavaivat ja ripuli seuraamusta sytoista.
        Olen miettinyt että pitäisikö esim. hankkia jokin vatsansuojalääke ajoissa ?.Olen jo nyt huomannut että närästystä on ollut enemmän.

        Iralta,mutta kirjoitan silti tähän.Ukkokullallahan on koko ajan maha vaivoja,jaksottain ummetus,ripuli.Ja hän ei normaalisti erota ulostus tarvetta,ripuli aikaan tapahtuu vahinkojakin.Lääkäri sanoi,että täytyy opetella "kellon kanssa" käymään vessassa.Mutta nämä johtunee lähinnä siitä,että syöpä oli suolistossa.Ei tiedetä,miten onko stytostaateillakin osuutta.
        Minulla itsellänikin oli jonkin aikaa sytojen jälkeen ripulia,ehkä noin puolessa vuodessa normalisoitui.Ja närästystä oli myös hoitojen aikana,mutta sekin vaiva meni ohi ajan myötä.


      • Ira¤
        marliisi54 kirjoitti:

        Ira nämä Sinun vatsavaivat ja ripuli seuraamusta sytoista.
        Olen miettinyt että pitäisikö esim. hankkia jokin vatsansuojalääke ajoissa ?.Olen jo nyt huomannut että närästystä on ollut enemmän.

        minulla on .Hoitojen aikana nämä vaivat tulivat,mutta suurimmalle osalle varmaankaan ei tule toivottavasti ei sinullekkaan.


      • "osallistun"

        oli hengästymistä hoitojen aikana,lääkäri sanoi että johtuu turvotuksesta jota myös oli .

        kUn turvotus loppui en enää hengästynyt:)


      • Ira¤
        "osallistun" kirjoitti:

        oli hengästymistä hoitojen aikana,lääkäri sanoi että johtuu turvotuksesta jota myös oli .

        kUn turvotus loppui en enää hengästynyt:)

        aikalailla leikatulla alueella turvotusta kainalossa
        ja rinnassa.


      • Anonyymi

        Korona rokote


    • mumsku

      Marliisi!Täytyy oikein alkaa miettiä,jäikö niistä mitään pysyvää.Makuaisti,näkö ,ne ainakin palautuivat ennalleen.Muisti,olisikohan vähän heikentynyt pysyvästi,vai ikäkö siihen vaikuttaa.Niin,ukkokulta sanoo,että hän palelee herkemmin,kuin ennen hoitoja.Tuntuu myös,että kesällä aurinko helpommin polttaa ihon,aiemmin ihoni ei ole palanut .Sytojen aiheuttamat kynsivauriotkin on korjaantuneet täysin.Enpä muista nyt muuta,jos tulee mieleeni,kirjoittelen lisää.

      • marliisi54

        minusta tuntuu jo nyt että näköön sytostaatit vaikuttavast.
        Tosiaan täytyy muistaa tuo aurinko, nythän sitä ei ole tarvinut miettiä, mutta keväällä saa taas varoa kun tykkään niin paljon touhuta tuolla pihalla ja puutarhassa.
        Hienoa kuulla että sytot ei ole jättäneet kuitenkaan mitään korjaamattomia vaurioita.


      • Ira¤

        myös samoin tullutettä tulee kirjoitusvirheitä paljon.


      • mumsku
        marliisi54 kirjoitti:

        minusta tuntuu jo nyt että näköön sytostaatit vaikuttavast.
        Tosiaan täytyy muistaa tuo aurinko, nythän sitä ei ole tarvinut miettiä, mutta keväällä saa taas varoa kun tykkään niin paljon touhuta tuolla pihalla ja puutarhassa.
        Hienoa kuulla että sytot ei ole jättäneet kuitenkaan mitään korjaamattomia vaurioita.

        olen kuullut,että vielä vuosien jälkeen voi ilmentyä jotain sytojen aiheuttamaa.En muista,mistä kuulin.Niin,hoitojen aikan minulle tuli sellaista aurinko ihottumaa.Jouduin oleilemaan enmmän varjossa ja suojaamaan ihoni.


      • mumsku
        Ira¤ kirjoitti:

        myös samoin tullutettä tulee kirjoitusvirheitä paljon.

        samoin minulle kirjoitus virheitä,vaikka esikatselen ja korjaan,silti tahtoo jotain jäädä.Minäkin palelen herkästi,mutta olen aina ollut palelevaa sorttia.Luulen johtuvan siitä,kun olen aina ollut hento.


      • marliisi54
        mumsku kirjoitti:

        olen kuullut,että vielä vuosien jälkeen voi ilmentyä jotain sytojen aiheuttamaa.En muista,mistä kuulin.Niin,hoitojen aikan minulle tuli sellaista aurinko ihottumaa.Jouduin oleilemaan enmmän varjossa ja suojaamaan ihoni.

        vaikutusta ihon herkistymiseen auringolle ? Uskaltaakohan sitä olla auringossa ollenkaan kun minäkin saan kortisonia pahoinvointiin?
        Olen aina luullut että kortisoni ja aurinko eivät sovi yhteen?


      • Ira¤
        mumsku kirjoitti:

        samoin minulle kirjoitus virheitä,vaikka esikatselen ja korjaan,silti tahtoo jotain jäädä.Minäkin palelen herkästi,mutta olen aina ollut palelevaa sorttia.Luulen johtuvan siitä,kun olen aina ollut hento.

        jotta saattaa vielä vuosienkin jälkeen tulla jotain haittoja.


      • marliisi54
        mumsku kirjoitti:

        samoin minulle kirjoitus virheitä,vaikka esikatselen ja korjaan,silti tahtoo jotain jäädä.Minäkin palelen herkästi,mutta olen aina ollut palelevaa sorttia.Luulen johtuvan siitä,kun olen aina ollut hento.

        en totisesti., vaan edelleen hikoilen niin p...sti.


      • mumsku
        marliisi54 kirjoitti:

        vaikutusta ihon herkistymiseen auringolle ? Uskaltaakohan sitä olla auringossa ollenkaan kun minäkin saan kortisonia pahoinvointiin?
        Olen aina luullut että kortisoni ja aurinko eivät sovi yhteen?

        oli taxojen yhteydessä kortisoni tabletit.Piti ottaa parina päivänä ennen ,hoitopäivänä ja parina päivänä jälkeen .Saattaa olla,että ne aiheutti sen herkistymisen auringolle.


      • mumsku
        marliisi54 kirjoitti:

        en totisesti., vaan edelleen hikoilen niin p...sti.

        minäkin hikoilen,nyt pitää kiiruhtaa tuonne kotisaunan lauteille!


      • Ira¤
        mumsku kirjoitti:

        oli taxojen yhteydessä kortisoni tabletit.Piti ottaa parina päivänä ennen ,hoitopäivänä ja parina päivänä jälkeen .Saattaa olla,että ne aiheutti sen herkistymisen auringolle.

        auringossa olosta hoitojen aikana,ja varsinkin sädehoitojen.


      • Ira¤
        mumsku kirjoitti:

        minäkin hikoilen,nyt pitää kiiruhtaa tuonne kotisaunan lauteille!

        vuorotellen hoitojen aikana kauppajonossakin
        kasvoista oikein tihkui ja piti päästä ulos.


      • marliisi54
        mumsku kirjoitti:

        minäkin hikoilen,nyt pitää kiiruhtaa tuonne kotisaunan lauteille!

        eikö sitä sanota että viina, terva ja sauna jos ne ei auta on tauti kuolemaksi.


      • marliisi54
        Ira¤ kirjoitti:

        vuorotellen hoitojen aikana kauppajonossakin
        kasvoista oikein tihkui ja piti päästä ulos.

        pään alue hikoilee ihan mahdottomasti .
        Tosiaan yks kaks hiki valuu norona,ei tarvitse mitään ponnistella.


      • Ira¤
        marliisi54 kirjoitti:

        pään alue hikoilee ihan mahdottomasti .
        Tosiaan yks kaks hiki valuu norona,ei tarvitse mitään ponnistella.

        onneksi ei kukaan näe.Välillä toppatakki päällä kun paleltaa,ja äkkiä poi ja parvekkeen ovi auki,kun hiki virtaa päästä.Toivottavasti ei kovin kuuma kesä tule:)


      • g4glio
        mumsku kirjoitti:

        oli taxojen yhteydessä kortisoni tabletit.Piti ottaa parina päivänä ennen ,hoitopäivänä ja parina päivänä jälkeen .Saattaa olla,että ne aiheutti sen herkistymisen auringolle.

        jortisoni pahempi kuin sytot ainakin itselläni (turvotusta pärstässä ja närästystä,kylmänarkuutta jne jne.


      • Anonyymi
        Ira¤ kirjoitti:

        onneksi ei kukaan näe.Välillä toppatakki päällä kun paleltaa,ja äkkiä poi ja parvekkeen ovi auki,kun hiki virtaa päästä.Toivottavasti ei kovin kuuma kesä tule:)

        Miksi hikoilette?


    • tuli..

      muutaman vuoden päästä CEF-kuurin jälkeen. Epäilen, että jotain vaikutusta oli myrkyillä...

      • mahdollista;;

        olen kuullut vastaavaa tapahtuneen.


      • Ira¤
        mahdollista;; kirjoitti:

        olen kuullut vastaavaa tapahtuneen.

        artikkelin jossa kerrottiin sytostaatti hoidon
        jälkeen tulleen toisaalle syöpä,en nyt jaksa muistaa
        luinko Cancerin sivuilta?


      • marliisi54
        mahdollista;; kirjoitti:

        olen kuullut vastaavaa tapahtuneen.

        tuo munuaissyovän mahdollisuus.
        Onko nämä satunnaisia tapauksia, vai löytyykö jostakin tilastoja?
        Pelottavaa ajatella , sytot vois aiheuttaa uutta syöpää.


      • nyt liioitelko
        marliisi54 kirjoitti:

        tuo munuaissyovän mahdollisuus.
        Onko nämä satunnaisia tapauksia, vai löytyykö jostakin tilastoja?
        Pelottavaa ajatella , sytot vois aiheuttaa uutta syöpää.

        ei ole todistettu että uusi syöpä johtuu sytostaateista.


      • saattaa

        olla alkuperäisen syövän uusiutuminen eri paikkaan.


      • Ira¤
        nyt liioitelko kirjoitti:

        ei ole todistettu että uusi syöpä johtuu sytostaateista.

        osata sanoa olisiko sytostaateista,voi tulla
        muutenkin.


      • Elisama

        Turhaan epäilet. Ei hoidot sitä ole aiheuttaneet aivan varmasti ainkään nykytietämyksen mukaan.
        Alkuperäinen syöpä on uusinut sillä ei nuo aineet anna mitään elinikäistä suojaa.


      • kevätmielinen
        Elisama kirjoitti:

        Turhaan epäilet. Ei hoidot sitä ole aiheuttaneet aivan varmasti ainkään nykytietämyksen mukaan.
        Alkuperäinen syöpä on uusinut sillä ei nuo aineet anna mitään elinikäistä suojaa.

        onko uusi syöpä samaa alkuperäistä syöpää uusineena/levinneenä vai eri syöpä.

        Rintasyöpäsolut ovat erilaisia kuin munuaissyöpäsolut.

        Solunsalpaajat saattavat aiheuttaa sekundäärisiä syöpiä myöhemmin, kuten sädehoito ja hormonilääkkeetkin.

        Mutta se on hyvin pieni prosentuaalinen riski, joka useimmiten kannattaa ottaa, jotta alkuperäinen syöpä saataisiin nujerrettua.


      • Ira¤
        kevätmielinen kirjoitti:

        onko uusi syöpä samaa alkuperäistä syöpää uusineena/levinneenä vai eri syöpä.

        Rintasyöpäsolut ovat erilaisia kuin munuaissyöpäsolut.

        Solunsalpaajat saattavat aiheuttaa sekundäärisiä syöpiä myöhemmin, kuten sädehoito ja hormonilääkkeetkin.

        Mutta se on hyvin pieni prosentuaalinen riski, joka useimmiten kannattaa ottaa, jotta alkuperäinen syöpä saataisiin nujerrettua.

        taas valaisevasta vastauksesta.


      • Elisama
        kevätmielinen kirjoitti:

        onko uusi syöpä samaa alkuperäistä syöpää uusineena/levinneenä vai eri syöpä.

        Rintasyöpäsolut ovat erilaisia kuin munuaissyöpäsolut.

        Solunsalpaajat saattavat aiheuttaa sekundäärisiä syöpiä myöhemmin, kuten sädehoito ja hormonilääkkeetkin.

        Mutta se on hyvin pieni prosentuaalinen riski, joka useimmiten kannattaa ottaa, jotta alkuperäinen syöpä saataisiin nujerrettua.

        On vähän erilaisia käsityksiä noista jos käsittelisi tarkemmin, mutta osasit ehkä selkeämmin ilmaista kuin minä lyhyellä tyylilläni.


    • marliisi54

      oman CEF hoitoni tarkoituksen mukaisuus jos haitat kodallani olisivat suuremmat kuin hyöty.

      Perustelen sillä että syöpäni oli ns.rajatapaus tarvitaanko muuta hoitoa kuin leikkaushoito.
      Päädyin kuitenkin lääkärin kanssa siihen että ei jätetä mitään sattuman varaan .

      Mutta jos esim sytot aiheuttaisivat myöhemmin esim.uutta syöpää, pistää miettimään kohdallani hoidon tarkoituksenmukaisuutta.

      • "ulkopuolinen"

        syöpäsi oli ja mitä syöpää sairastat uskallanko kysyä?;)


      • marliisi54
        "ulkopuolinen" kirjoitti:

        syöpäsi oli ja mitä syöpää sairastat uskallanko kysyä?;)

        rintasyöpä gradus 1 horm.pos, paikallinen ei levinnyt,tehty koko rinnan poisto.


      • "ulkopuolinen"
        marliisi54 kirjoitti:

        rintasyöpä gradus 1 horm.pos, paikallinen ei levinnyt,tehty koko rinnan poisto.

        koko rinnan poisto jos gradus oli 1 eikä levinnäisyyttä?
        Minulla gradus 3. kainalossa levinnyt ja säästävä leikkaus.


      • marliisi54
        "ulkopuolinen" kirjoitti:

        koko rinnan poisto jos gradus oli 1 eikä levinnäisyyttä?
        Minulla gradus 3. kainalossa levinnyt ja säästävä leikkaus.

        miettinyt nyt jälkeenpäin.
        Leikkaava lääkäri perusteli että pienirintaisena leikkaus arpi olisi siistimpi.
        Samoin saatiin pois tervettä kudosta riittävän paljon, siinä syy koko poistoon.


      • mumsku
        marliisi54 kirjoitti:

        miettinyt nyt jälkeenpäin.
        Leikkaava lääkäri perusteli että pienirintaisena leikkaus arpi olisi siistimpi.
        Samoin saatiin pois tervettä kudosta riittävän paljon, siinä syy koko poistoon.

        oli rintasyöpä,gradus 3 ja kainaloon levinnyt.Olen tai siis olin pieni rintainen ja syöpäkasvain oli rinnan kokoon nähden suuri,siksi koko poisto.Muistelen että kasvain oli vähän alle 3cm.
        (Jaa,rönsyilin aiheesta aiemmin,mutta hikoilustahan siinä kirjoitettiin,nyt onkin lämmin löylyjen jälkeinen raukea olo)
        Tuohon en osaa sanoa mitään,aiheuttaako sytot uutta syöpää.Vastaavaa olen minäkin joskus kuullut.
        Tädilläni oli munasarjasyöpä,hän sai stytot.Parin vuoden kuluttua tuli syöpä mahaonteloon,mutta sanottiin,että se oli munasarjasyövän uusiutuminen.
        Mieheni veljellä oli suolistosyöpä,sitten se levisi aivoihin.Siitäkään ei sanottu että olisi sytojen aiheuttama.


      • marliisi54
        mumsku kirjoitti:

        oli rintasyöpä,gradus 3 ja kainaloon levinnyt.Olen tai siis olin pieni rintainen ja syöpäkasvain oli rinnan kokoon nähden suuri,siksi koko poisto.Muistelen että kasvain oli vähän alle 3cm.
        (Jaa,rönsyilin aiheesta aiemmin,mutta hikoilustahan siinä kirjoitettiin,nyt onkin lämmin löylyjen jälkeinen raukea olo)
        Tuohon en osaa sanoa mitään,aiheuttaako sytot uutta syöpää.Vastaavaa olen minäkin joskus kuullut.
        Tädilläni oli munasarjasyöpä,hän sai stytot.Parin vuoden kuluttua tuli syöpä mahaonteloon,mutta sanottiin,että se oli munasarjasyövän uusiutuminen.
        Mieheni veljellä oli suolistosyöpä,sitten se levisi aivoihin.Siitäkään ei sanottu että olisi sytojen aiheuttama.

        ajatella, että syopä olisi uusiutunut uudessa paikassa ,pikemmin kuin että sytostaatit aiheuttaisi uutta syöpää.
        Mielenkiintoista ,en vaan halua ajatella saavani lääkkeistä uutta syöpää.
        Aika vähän lääkätit puhuu sivuvaikutuksista, ei oikeasti ollenkaan jos ei osaa kysyä.


      • mumsku
        marliisi54 kirjoitti:

        ajatella, että syopä olisi uusiutunut uudessa paikassa ,pikemmin kuin että sytostaatit aiheuttaisi uutta syöpää.
        Mielenkiintoista ,en vaan halua ajatella saavani lääkkeistä uutta syöpää.
        Aika vähän lääkätit puhuu sivuvaikutuksista, ei oikeasti ollenkaan jos ei osaa kysyä.

        että sain syöpäklinikalta sellaisen vihkon,jossa näistä kerrottiin.Mutta ei ehkä puhuttu pitkäaikais vaikutuksista.


      • marliisi54
        marliisi54 kirjoitti:

        ajatella, että syopä olisi uusiutunut uudessa paikassa ,pikemmin kuin että sytostaatit aiheuttaisi uutta syöpää.
        Mielenkiintoista ,en vaan halua ajatella saavani lääkkeistä uutta syöpää.
        Aika vähän lääkätit puhuu sivuvaikutuksista, ei oikeasti ollenkaan jos ei osaa kysyä.

        heh.. lääkätit vei tuon näonkin niin huonoksi että tulee näitä hauskoja kirjoitusvirheitä.


      • mumsku
        marliisi54 kirjoitti:

        heh.. lääkätit vei tuon näonkin niin huonoksi että tulee näitä hauskoja kirjoitusvirheitä.

        Älä muuten hommaa uusia lukulaseja,näköhän palautuu ennalleen hoitojen jälkeen.


      • marliisi54
        mumsku kirjoitti:

        Älä muuten hommaa uusia lukulaseja,näköhän palautuu ennalleen hoitojen jälkeen.

        edes se palautuu..heh


      • Ira¤
        marliisi54 kirjoitti:

        miettinyt nyt jälkeenpäin.
        Leikkaava lääkäri perusteli että pienirintaisena leikkaus arpi olisi siistimpi.
        Samoin saatiin pois tervettä kudosta riittävän paljon, siinä syy koko poistoon.

        Gradus 3 ja levinnyt kainaloon kahteen imusolmukkeeseen,koko poisto.


      • Ira¤
        marliisi54 kirjoitti:

        ajatella, että syopä olisi uusiutunut uudessa paikassa ,pikemmin kuin että sytostaatit aiheuttaisi uutta syöpää.
        Mielenkiintoista ,en vaan halua ajatella saavani lääkkeistä uutta syöpää.
        Aika vähän lääkätit puhuu sivuvaikutuksista, ei oikeasti ollenkaan jos ei osaa kysyä.

        että enemmin se syöpä mikäli toiseen paikkaan ilmaantuu,tulee siitä alkuperäisestä syövästä.


      • mumsku
        Ira¤ kirjoitti:

        Gradus 3 ja levinnyt kainaloon kahteen imusolmukkeeseen,koko poisto.

        nyt palstalta,alkaa nukuttamaan kovin.Käyn vielä pihalla belgin kanssa ja sitten makuukammariin unten maille.Hyvää yötä Iralle ja Marliisille ja kaikille palstalla!( oho,taas rönsyilin,mutta en viitsinyt tehdä uutta hyvänyön aloitusta).


      • hoidot saanut
        marliisi54 kirjoitti:

        edes se palautuu..heh

        että kyllä näkö palautuu, en onneksi ehtinyt silmälääkäriin ja kaikki muutkin asiat palautuivat.


      • marliisi54
        mumsku kirjoitti:

        nyt palstalta,alkaa nukuttamaan kovin.Käyn vielä pihalla belgin kanssa ja sitten makuukammariin unten maille.Hyvää yötä Iralle ja Marliisille ja kaikille palstalla!( oho,taas rönsyilin,mutta en viitsinyt tehdä uutta hyvänyön aloitusta).

        kauniita unia kaikille,palaillaan....


      • Ira¤
        mumsku kirjoitti:

        nyt palstalta,alkaa nukuttamaan kovin.Käyn vielä pihalla belgin kanssa ja sitten makuukammariin unten maille.Hyvää yötä Iralle ja Marliisille ja kaikille palstalla!( oho,taas rönsyilin,mutta en viitsinyt tehdä uutta hyvänyön aloitusta).

        taitaa täälläkin unihiekkaa silmiin valua:)


      • satunnaisesti vieraileva
        Ira¤ kirjoitti:

        taitaa täälläkin unihiekkaa silmiin valua:)

        Siihen on jotain lääkettä. Sain Bellergailia, jota ei saa tavallisesta apteekista. Yliopiston apteekista hain sen lääkkeen. En osaa sanoa auttaako se yöhikoiluun, tänään olisi toinen kerta. Mainitsin 2.sytostaattihoidon aikana lääkärille, joka sitten suositteli Bellegrailia. Nyt minä palelen... Laitoin päähäni puuvillamyssyn joka lämmittää sänkistä päätäni.
        Kerron myöhemmin, auttaako Bellergail yöhikoiluun. Hyvää yötä!


    • postuumi

      Jälkioireita koko hoidosta:

      Sädepneumonia eli keuhkoissa näkyy jotakin muutosta ja herkkyyttä infektioihin. Pysyy ainakin jonkin aikaa. Peukalontyvestä lähtevä sytojen kuivaama suoni näkyy ihon alla kiristävänä viivana (ruma, mutta ei satu). Palanut kaula kutittelee yhä, mitähän sitten kun saa aurinkoa?

      Sytohuuruissa meni viime kesä, sitä aikaa ei korvaa mikään. Loppukevennyksenä voin iloita että näytän karkeakarvaiselta kettuterrieriltä, saamarin tukka kihartuu aina vaan.

      • Ira¤

        viime keväet sytohuuruissa ja kesä säteissä.Lapsi sanoi että hiukseni ovat kuin koiran turkki yhtä
        karheat ja kiharat.


      • Janett
        Ira¤ kirjoitti:

        viime keväet sytohuuruissa ja kesä säteissä.Lapsi sanoi että hiukseni ovat kuin koiran turkki yhtä
        karheat ja kiharat.

        tukka sytojen jälkeen. Ennen olin blondi, tukka tuli ensin harmaana tasaisena mattoja kuin lamaan villa, nykyiselle värille ei taida löytyä nimeä mutta koko ajan kihartuu lisää.

        Mulla alkoi muutama kk sytojen jälkeen viime heinäkuussa hirveet selkäkivut, jotka eivät ole vieläkään hellittäneet. Ei saa hieroa eikä manipuloida, ettei lymfooma aktivoidu, eikä saa edes kuvata. Nyt olen taas viikon sairauslomalla sen takia. Masentaa kun toisen sairauden takia ei saa toista hoitaa. Kukaan ei ole osannut sanoa, mistä se johtuu ja mikä siihen auttaisi. Olen yrittänyt voimistella jne. Mutta kun työpäivän jälkeen on niin jäykkä, ettei saa edes kenkiä jalkaan, niin miten sitten voimistelee.

        Kävin kuitenkin viime perjantaina ensimmäisen kerran hoitojen jälkeen tanssimassa. 1,5 vuoteen en ollut käynyt missään. Oli ihan mukava nähdä välillä terveitäkin ihmisiä ja sain jopa tanssiakin sen mitä selkä nyt kesti. Nyt taas sydään Dolania ja maataan sängyn pohjalla odotellen seuraavaa kontrollia ja rituximabitiputusta, joka on jo ensi viikolla...


      • Ira¤
        Janett kirjoitti:

        tukka sytojen jälkeen. Ennen olin blondi, tukka tuli ensin harmaana tasaisena mattoja kuin lamaan villa, nykyiselle värille ei taida löytyä nimeä mutta koko ajan kihartuu lisää.

        Mulla alkoi muutama kk sytojen jälkeen viime heinäkuussa hirveet selkäkivut, jotka eivät ole vieläkään hellittäneet. Ei saa hieroa eikä manipuloida, ettei lymfooma aktivoidu, eikä saa edes kuvata. Nyt olen taas viikon sairauslomalla sen takia. Masentaa kun toisen sairauden takia ei saa toista hoitaa. Kukaan ei ole osannut sanoa, mistä se johtuu ja mikä siihen auttaisi. Olen yrittänyt voimistella jne. Mutta kun työpäivän jälkeen on niin jäykkä, ettei saa edes kenkiä jalkaan, niin miten sitten voimistelee.

        Kävin kuitenkin viime perjantaina ensimmäisen kerran hoitojen jälkeen tanssimassa. 1,5 vuoteen en ollut käynyt missään. Oli ihan mukava nähdä välillä terveitäkin ihmisiä ja sain jopa tanssiakin sen mitä selkä nyt kesti. Nyt taas sydään Dolania ja maataan sängyn pohjalla odotellen seuraavaa kontrollia ja rituximabitiputusta, joka on jo ensi viikolla...

        sama täällä minullakin tuli selkä hirmuisen kipeäksi hoitojen jälkeen,tervari lääkäri luuli noidannuoleksi ja antoi lääkkeet.Ei auttanut,vieläkin on kipeä jos kauppakassia kantaa
        tai imuroi,muttei koko aikaa.
        Hienoa,että jortsuihin olet päässyt,piristää mieltä
        kun ihmisiä näkee.
        Oletko uintia kokeillut,tai pystyisitkö?
        Hiukset tosiaan ovat hienot:)Voisi luulla jotta
        tarkoituksella tällaiseksi on leikannut:)
        Masentaahan tämä välillä,mutta mennään vaan etiäpäin jookos?


      • tukka

        pysynyt kiharana kuin puolisen vuotta, ainakaan minulla. Nyt on taas sama lätty, kuin ennenkin. Älä ole huolissas suonista, kaikki palaa entiselleen, vie vaan vähän aikaa. Mulla parisen vuotta hoitojen loppumisesta, se aika unohtuu pian, eikä sitä tarvii muistellakaan. En silloin löytänyt näitä keskustelupalstoja ollenkaan, olisivat olleet tarpeeseen.


      • Ira¤
        tukka kirjoitti:

        pysynyt kiharana kuin puolisen vuotta, ainakaan minulla. Nyt on taas sama lätty, kuin ennenkin. Älä ole huolissas suonista, kaikki palaa entiselleen, vie vaan vähän aikaa. Mulla parisen vuotta hoitojen loppumisesta, se aika unohtuu pian, eikä sitä tarvii muistellakaan. En silloin löytänyt näitä keskustelupalstoja ollenkaan, olisivat olleet tarpeeseen.

        hoitojen aikaan kun kaikki on uutta,ja hoidot sekä sivuvaikutukset ja myöskin henkinentuki samaa
        sairastavilta on vertaansa vaille ja soisi kaikille
        tuon,mutta milloinkaan ei ole myöhäistä.Onhan sitä kaikenlaista hoitojen jälkeenkin.Sekä omia kokemuksia voi kertoa.


    • xxxxxx,,,.

      ainakin sytostaatit aiheuttivat muistikatkoja,
      hoidot loppuivat viime toukokuun lopussa.
      Pää ei vieläkään ole siinä kunnossa kuin
      ennen, taitaa jäädä pysyväksi tilaksi. Olen
      suunnitellut että syksyllä koettaisin osatyökyvyttömyyseläkettä.
      Toivottavasti muilla kulkee paremmin, tosin olen jo yli kuusikymppinen, mutta jos olisin saanut olla terve, olisin paremmin työelämässä.

      • Ira¤

        toisinaan muisti,mitään tarkkaa työtä ei pystyisi tekemään jossa tarvitsisi monia asioita muistaa.
        Normaali arjessa selviää sentään onneksi.
        Minulla loppui hoidot syyskuun puolivälissä.
        Kirjoitus virheitä tulee paljon:)


      • Elisama

        Voi olla mahdollista päästä jopa täydelle työkyvyttömyyseläkkeelle.
        Riippuu kyllä mikä on ammattisi ja työsi ja kuinka paljon siitä huonosta muistista on työssäsi haittaa.
        Se ratkaisee eniten.


      • myös CEF
        Ira¤ kirjoitti:

        toisinaan muisti,mitään tarkkaa työtä ei pystyisi tekemään jossa tarvitsisi monia asioita muistaa.
        Normaali arjessa selviää sentään onneksi.
        Minulla loppui hoidot syyskuun puolivälissä.
        Kirjoitus virheitä tulee paljon:)

        hoitojen aikana ja niiden jälkeen noin pari vuotta. Nyt pelaa muisti ja tarkkaavuus niin kuin ennenkin. Olen nyt viisikymppinen. Sen olen kuullut, että sytoilla voi olla pitkällä aikavälillä haittavaikutuksia. En vaan tiedä mitä? Tietääkö joku muu?


      • Ira¤
        myös CEF kirjoitti:

        hoitojen aikana ja niiden jälkeen noin pari vuotta. Nyt pelaa muisti ja tarkkaavuus niin kuin ennenkin. Olen nyt viisikymppinen. Sen olen kuullut, että sytoilla voi olla pitkällä aikavälillä haittavaikutuksia. En vaan tiedä mitä? Tietääkö joku muu?

        yksilöllistä pitkän aikavälin sivuoireet ?


      • myös CEF kirjoitti:

        hoitojen aikana ja niiden jälkeen noin pari vuotta. Nyt pelaa muisti ja tarkkaavuus niin kuin ennenkin. Olen nyt viisikymppinen. Sen olen kuullut, että sytoilla voi olla pitkällä aikavälillä haittavaikutuksia. En vaan tiedä mitä? Tietääkö joku muu?

        kokemusta, mutta minun krooninen nuhani sai sytoista "kuoliniskun", kun hoitojen alussa kuvittelin, että se pahenee.


    • ok

      ok

    • mariettatytto

      SIvuoirteita ?
      Pysyvia vaikutuksia :

      Muistin menetys, lunttilapun kanssa elan, jotta asiat tulee hoidettua.
      Silmissa vikaa, melkein kaikilla syopapotilailla on jotain vikaa tullut naon suhteen.
      Kasivarsia ja varsinkin paikkaa mihin piikki (sytostaatti) annettiin on joskus arka.

      Vali aikaisia juttuja (nyt kun saan sytostaatteja talla hetkella):

      Vatsan reistailu - syon Somac joka aamu.
      Kuvottava tunne - yritan elaa ilman Primperania.
      Paan seudulla ihossa jatkuvaa kutinaa.
      Huippaa.

    • Palataan asiaan

      Sivuvaikutuksia sytöistä,kuinka kauan ne kestää,vuosia? Onko joku joka tietää?

    • Ehkä pahin oire on muistihäiriöt :/ en todellakaan muista mitä 5min sitten ollut puheena...tämä on erittäin ärsyttävä vaiva ja yritän parantaa muistiani kokoajan.

      Toinen vaiva on nivelenjäykkyys,mutta se ei yksin ole syynä vaan monet muutkin asiat siihen vaikuttavat...

      • Helpotti oloa

        Ihan sama täällä,en muista mitä eilen tapahtui,pitää oikein pinnistelllä että muistaisi:( kipua sielä sun täällä,ihan tolkutonta,en pysty juuri nukkumaankaan heräilen kipuhin koko ajan,en ymärrä miten tässä näin kävi. Mutta oli lohduttavaa lukea että en ole yksin,vaan että monella muullakin samat vaivat ja jo vuosia sitten.Auttoi pelkooni,että syöpä olisi uusiutunut.Näkö on heikko,mutta sekin johtuu näköjään FEC kuureista jotka sain vuoden alussa.

        Kiitos kun nostite tämän ketjun,paljon asiaa ja yksin olo tunne hävisi:)

        Suuret joulun alus halit,kyllä tämä tästä:)


      • rs2012

        uutiset
        Terveys
        Terveys 8.1.2013 klo 7:18 | päivitetty 8.1.2013 klo 7:17
        Tutkimus: Kahvinjuojilla vähemmän suusyöpää

        Kahviin on joissain tutkimuksissa liitetty suojavaikutus myös maksan, kohdun ja suoliston syöpiä vastaan.

        Päivittäinen kahvittelu voi tuoreen tutkimuksen mukaan pienentää riskiä sairastua ja kuolla suu- ja nielusyöpiin. Havainto vahvistaa aiempia samansuuntaisia tuloksia, mutta ei paljasta mistä yhteys johtuu.

        Tulokset julkaistiin American Journal of Epidemiology -lehdessä, ja ne perustuvat 970 000 miehen ja naisen seurantatietoihin 26 vuoden ajalta. Tuona aikana 870 osallistujaa kuoli suu- tai nielusyöpään.

        Kun osallistujat jaettiin ryhmiin heidän kahvinjuontinsa perusteella, tutkijat havaitsivat suu- ja nielusyöpäkuolemat puolet harvinaisemmiksi osallistujilla, jotka joivat vähintään neljä kuppia kahvia päivittäin. Tämä todettiin verrattuna osallistujiin, jotka joivat kahvia satunnaisesti tai eivät lainkaan.

        Myös kofeiinittoman kahvin juominen liittyi pienempään syöpäkuolleisuuteen, mutta tältä osin yhteys oli epävarmempi. Tee sen sijaan ei vaikuttanut osallistujien riskiin kuolla suu- tai nielusyöpiin.

        Tutkijat eivät tiedä mikä kahvissa suojaisi suu- tai nielusyövältä, mutta todennäköisesti yhteys selittyy useilla eri tekijöillä. Kahviin on joissain tutkimuksissa liitetty suojavaikutus myös maksan, kohdun ja suoliston syöpiä vastaan.

        Löysin tämän kun katselin sivuasi,ja on hyvinkin kiinostava asia.


    • puppedix

      Epäilen jo pikkuhiljaa omaa mielenterveyttäni, koska sytojen jälkeen olen ajoittain tuntenut nenässäni "palaneen" hajua minne menenkin. Kukaan muu ei sitä huomaa, joten hulluksiko olen tullut vai lääkkeistäkö johtuvaa? Hoidot loppuivat jo kesällä 2011, ja oire alkoi heti kohta sen jälkeen. Makuaisti toimii kuin ennenkin, enkä muuten tunne olevani mitenkään yliherkkä hajujen suhteen.

      • rs2012

        Sain 4 FEC kuuria ja jouduttiin lopettamman siihen,koska sivu vaikutukset olivat niin pahat. Silmien limakalvot turposivat,nenä valui ja suu oli tosia kipeä,välillä on nielemis vaikeuksia.Maaliskuussa tulee 1 vuosi sitä kun sain viimeisen sytokuuurini.

        Mikään näistä sivuvaikutuksista ei ole palannut normaaliksi vielä,onkologin mukaan tähän 2 vuotta menee ennekuin kaikki palaa entiselleen,jos ikinä näin tulee käymään.Muistan vain että kuurit olivat rankkoja,ja sain ehdotuksia,että menisin osastolle lepäämään aina välillä.En itse ollut innnostunut,koska mistään infektiosta ei ollut kyse.Koti oli mielestäni paras paikka.

        Viime syksynä sain kipuja niveliin ja lihaksiin.Kipulääkärini tiesi heti mistä oli kyse,ja kertoi että joillekin syöpäpotilaalle näin vain käy,muutaman kk jälkeen siitä kun on saanut viimeiset sytostaatit.Milloin tamä kaikki palautuu normaaliksi,sitä ei tiedetä.Muisti on huono,ja unohtelen edelleen sanoja ja asioita.Muistilappuja on joka paikassa.Joskus oikein hävetää kun muisti ja ajattelukyky ei toimi.Kun hoitaa jotain asioita ja sanat eivät tule esille.Tiedän mistä kaikki johtuu,mutta muut eivät sitä tiedä,eihän se näy ulkopulelle.

        Kiitän myös että tämä ketju nostetttin esille ja näin saa tuntea että ei ole yksin.

        Toivotaan parempaa vuotta 2013! Sylin täydeltä haleja kaikille syöpäpotilaille.


    • Syöpis

      Vaimoni sytokapseleiden jatkuva käyttö aiheuttaa hiuskatoa. Myrkkyjen aloituksen jälkeen hän on pitänyt tukkansa hyvin lyhyenä.

      Alkuvaiheen piikitys nosti seuraavana päivänä korkean kuumeen ja aiheutti liikunnan estäneitä nivelkipuja.

      Minua kiinnostava sivuvaikutus on limakalvojen kuivuus ja hauraus.
      On otettava seurustelussa huomioon.

    • rs 2012

      Limakalvot ovat todella kovilla syöpää sairastaessa..Onko vaimosi jutellut gynekologin kanssa asiasta? Apua tähän varmasti löytyy jos tarkoitat seksualisuutta ja kahden ihmisen intiimiä elämää.apteekista ja terveyskapupasta löytyy myös apua.

      Kun nainen sairastuu munasarja tai rintsyöpään,niin halut siinä katoavat,mutta apua saa.Näin oli ainakin minulla.

      • Syöpis

        Tarkoitettu minulle?

        Kyse on yhden tyypin verisyövästä. Sytokapselit lienevät melko mietoja koska vielä yli 10:n vuoden jälkeenkin on karvoitus jäljellä, päässäkin.

        Ei limakalvoasia ole mikään ongelma eikä este mutta huomioon otettava asia kuitenkin.
        Vastaava huomaavaisuus taholtani ei ehkä olisi ollut pahitteeksi menneinä vuosikymmeninäkään vaikka omasta mielestäni olen ollutkin hyvin höveli.


    • sanaton ex-sp

      Mies ja vaimo kulkevat koko ajan ns. kultaista keskitietä omassa elämässään omassa syöpäsarjassaan.

    • auringonpaluu

      Minulle tuli sytostaattien aikana jalkapohjiin sellaiset tunnottomat alueet. Eivät ne ole kokonaan lähteneet pois, vaikka sanotaan että hermoradatkin uusiutuvat. En kuitenkaan tunne että jalkapohjissa olisi sellaiset pikku tyynyt tms.

      Hoidoista aikaa 6 vuotta. Oli carboplatiini ja paclitaxel yhdistelmä, en muista enää niiden nimiä.

      Mutta siis pieniä juttuja nuo tunnottomat alueet verrattuna siihen mitä hoidettiin!

      - varmaan koko loppuelämän ajan silloin tällöin pelkään, että onko se uusinut. terveen kirjoissa ollaan, siitä pitää iloita joka päivä!

    • rs 2012

      Sain kuull että -tax nimisistä sytoistä voi tulla neuroloogisia vammoja.Hermosoluja on miljoonia ja ne jotka tuhoutuvat,eivät parane koskaan.Polyneuropatia.Ikäviä kipuja.

      Muisti pätkii ja se on mun ikävin juttu.Ei vain muista,paperille kirjoitan asioita koko ajan.Ilman listaa on turha kauppaan lähteä.

      Näkö on huono.Paraneeko nämä koskaan sen aika näyttää.

    • -ra

      Näkö minullakin on huonontunut,ja muisti katkoja tulaa joskus.Varpaan kynnet ovat kovat olleet hoidoista lähtien.Hyviä puolia on että karvan kasvu kainaloissa ja säärissä on hävinneet melkein kokonaan.Jalkojen särky ei ole hävinnyt,vaikka lääkkeet Aromasin lopetettiin jo muutama kuukausi sitten,hengästyminen ylämäessä on ja pysyy.

    • maijani

      Jaakob 5:14-16
      14. Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat, ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä.
      15. Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen; ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi.
      16. Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.

    • Hencca

      Sivuvaikutukset sytoista:
      Näkö heikentynyt, mustia läikkiä leijuu näkökentässä. Silmälääkäri tutkinut. Jaloissa kipuja ja portaissa kävely hankalaa. Huono muisti ja kipuja pitkin kroppaa välillä. Väsymys on välillä ihan älytön. Sytoista vuosi ja kontrollit 4kk välein. Nesteet eivät poistu kehosta vaikka mitä tekis. Sairastanut peräsuolisyövän joka leikkauksen jälkeen levisi maksaan joka leikattiin. Voimat oli poissa kun hoidot loppu. Nyt ostin sukset että sais pari kiloa pois että vois liikkua paremmin.

    • Anonyymi

      Hei minun elämäni vuosi hoidoista on ollut yhtä tuskaa.Hirveät lonkkakivut ja kova hikoilu,sain luvan jättää hormoonihoidon pois,koska en pystynyt hätäseen kävelemään,yöt ja päivät yhtä tuskaa.Nyt on ihan vähän helpompaa.Enpä olisi uskonut mihin helvettiin jouduin

    • Anonyymi

      Minulla alkaa sytostaatti hoidot tapletteina puolen vuoden jaksona..neljä taplettia aamulla neljä ilalla kahden viikon jaksoina..viikko taukoa .verikokeet..Minkä laisia kokemuksia näistä on..

    • Anonyymi

      Sähläämistä/muistiongelmia. Lämmönsäätely sekaisin. Näidenkin kanssa kuitenkin pärjää melko hyvin. Nimim. Elämä on. Uusimisen pelko vaivaa myös välillä.

    • Anonyymi

      Suolisto epäkunnossa, lamassa melkein. Isommat määrät pitää huuhdella pois. Eivät älyä ulos tulla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe