Lambada-tunnistin

katalysaattori

Kukahan tietäs oisko tunnistin vai ohjausyksikkö hajalla? omppu nykii kierrokset seilaa, entä kun otin tunnistimen piuhan irti onko sillä mitään haittavaikutuksia? veri tanks! jos tiedät

31

6432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löytyy

      korviesi välistä. On tuo moottorinohjaus ihan pikkuisen jtn muutakin kun tuo "lambada" ja ohjainlaite. Vie helvetti se tötterösi ammattilaisen korjattavaksi, ennen kuin tulee lisää vikaa.

      • derrin

        Sanoit omppu, tarkoitit vissii Opel?
        Lambdan vaihto tulee halvemmaks, vectroissa ainakin lambdoja on tullut vaiheltua, ei ne hajoo niin herkästi kuin lambdat.....


      • katalysaattori
        derrin kirjoitti:

        Sanoit omppu, tarkoitit vissii Opel?
        Lambdan vaihto tulee halvemmaks, vectroissa ainakin lambdoja on tullut vaiheltua, ei ne hajoo niin herkästi kuin lambdat.....

        joo omega, opelin vika tilaston yleis vikoja. ilmeisesti se on se lam..se mötikkä pakoputkes joka lämmön mukaan säätelee ilman saantia, ainakin se helppas kun piuhan otin irti, ja sinänsä vanha auto ettei se ny paljon heilauta jos hajoo enemmä, jättää vara osa autoks......


      • se haistelee
        katalysaattori kirjoitti:

        joo omega, opelin vika tilaston yleis vikoja. ilmeisesti se on se lam..se mötikkä pakoputkes joka lämmön mukaan säätelee ilman saantia, ainakin se helppas kun piuhan otin irti, ja sinänsä vanha auto ettei se ny paljon heilauta jos hajoo enemmä, jättää vara osa autoks......

        Happiylimäärää se pakoputkesta haistelee, ei lämpötilaa, mutta vaatii lämpöä toimiakseen.
        (Katti toimii vain optimi seoksella).
        Niitä saa kohtuurahalla tarvikkeena.


      • katalysaattori
        se haistelee kirjoitti:

        Happiylimäärää se pakoputkesta haistelee, ei lämpötilaa, mutta vaatii lämpöä toimiakseen.
        (Katti toimii vain optimi seoksella).
        Niitä saa kohtuurahalla tarvikkeena.

        just joo kiitti sulle! kylmänä se pelittääkin aika ok, pitääpä vaihtaa..


      • dickson
        se haistelee kirjoitti:

        Happiylimäärää se pakoputkesta haistelee, ei lämpötilaa, mutta vaatii lämpöä toimiakseen.
        (Katti toimii vain optimi seoksella).
        Niitä saa kohtuurahalla tarvikkeena.

        jäännöshappea se lambda-anturi haistelee. Tunnistimen ihannearvo on 1.0 ja sen perusteella tieto ECU;lle menee.


      • momentti
        dickson kirjoitti:

        jäännöshappea se lambda-anturi haistelee. Tunnistimen ihannearvo on 1.0 ja sen perusteella tieto ECU;lle menee.

        se menee. Arvon ollessa yli yhden, on kyseessä ilmaylimäärä ja arvon yksi alapuolelle on kyse ilma-alimäärästä.


      • ilamylimäärä
        momentti kirjoitti:

        se menee. Arvon ollessa yli yhden, on kyseessä ilmaylimäärä ja arvon yksi alapuolelle on kyse ilma-alimäärästä.

        kertoo? on toinen merkki, mutta katsastuksessa vastusarvoksi mitattiin 1,03 ja se on juuri toleransin maksimi, kun vielä aiemmin se on aina ollut 1


      • Autotekniikan ihme
        ilamylimäärä kirjoitti:

        kertoo? on toinen merkki, mutta katsastuksessa vastusarvoksi mitattiin 1,03 ja se on juuri toleransin maksimi, kun vielä aiemmin se on aina ollut 1

        Aälkää viittikö jauhaa paskaa, vitun vastusarvoista ja ilamylimääristä. Ei katsastuksessa mittaila minkään tunnistimien vastusarvoja, eikä Lambda-tunnistimen toimintaa voi arvioida vastusarvolla vaan jännite-arvolla ja nimenomaan sen vaihteluna.

        Tuo Lambda-arvo 1,03 voi kertoa, esim. että sun pakoputki vuotaa...


      • momentti
        Autotekniikan ihme kirjoitti:

        Aälkää viittikö jauhaa paskaa, vitun vastusarvoista ja ilamylimääristä. Ei katsastuksessa mittaila minkään tunnistimien vastusarvoja, eikä Lambda-tunnistimen toimintaa voi arvioida vastusarvolla vaan jännite-arvolla ja nimenomaan sen vaihteluna.

        Tuo Lambda-arvo 1,03 voi kertoa, esim. että sun pakoputki vuotaa...

        1:14.7 sanotaan teoreettisesti oikeaksi(stokiometrireksi) ja se merkitään ilmakertoimella lambda= 1.
        Ilmaylimäärä ja ilma-alimäärä ovat oikeita termejä.
        esim. kylmäkäynnistyksessä lambda 0,20-0,30 kertoo ilma-alimäärästä eli seos on rikas.
        Tuo on totta, että lambdatunnistimen toiminta perustuu jännitteen nopeaan vaihteluun.
        ja se alkaa toimia n.300asteen lämpötilassa.


      • dickson
        Autotekniikan ihme kirjoitti:

        Aälkää viittikö jauhaa paskaa, vitun vastusarvoista ja ilamylimääristä. Ei katsastuksessa mittaila minkään tunnistimien vastusarvoja, eikä Lambda-tunnistimen toimintaa voi arvioida vastusarvolla vaan jännite-arvolla ja nimenomaan sen vaihteluna.

        Tuo Lambda-arvo 1,03 voi kertoa, esim. että sun pakoputki vuotaa...

        siellä amiksessa opiskeltua 3 vuotta autoasentajaksi ja sen päälle vielä opiskelut teknikoksi ja vielä päälle 20 vuota työkokemusta.
        Ihmettele sinä vaan autotekniikkaa.


      • autotekniikan ihme
        dickson kirjoitti:

        siellä amiksessa opiskeltua 3 vuotta autoasentajaksi ja sen päälle vielä opiskelut teknikoksi ja vielä päälle 20 vuota työkokemusta.
        Ihmettele sinä vaan autotekniikkaa.

        Auton nykiminen ei johdu automaattisesti lambda-tunnistimesta tai ohjainlaiteviasta!

        Katsastuksessa EI MITATA LAMBDATUNNISTINTA TAI SEN VASTUSERVOJA, EIKÄ SEOSMITTARI KERRO LAMBDATUNNISTIMEN SIGNAALIA!

        Kyllä termi ilmaylimäärästä oli oikea mutta LAMBDATUNNISTIMEN VASTUSARVOLLA EI OLE SEN ASIAN KANSSA MITÄÄN TEKEMISTÄ! Vastusarvoa voi toki mitata lämmitettävästä lambda-tunnistimesta mutta sillä taas ei ole seossäädön kanssa mitään tekemistä käyntilämpöisessä autossa.

        Olen itse myös autoteknikko, ja tehnyt 10v autosähkökorjauksi. Ilmeisesti ei ollut vielä sinun aikaasi opetusohjelmassa moottorinohjaus, kun tuntuu olevan jutut, kun junttilan tuvassa.


      • dickson
        autotekniikan ihme kirjoitti:

        Auton nykiminen ei johdu automaattisesti lambda-tunnistimesta tai ohjainlaiteviasta!

        Katsastuksessa EI MITATA LAMBDATUNNISTINTA TAI SEN VASTUSERVOJA, EIKÄ SEOSMITTARI KERRO LAMBDATUNNISTIMEN SIGNAALIA!

        Kyllä termi ilmaylimäärästä oli oikea mutta LAMBDATUNNISTIMEN VASTUSARVOLLA EI OLE SEN ASIAN KANSSA MITÄÄN TEKEMISTÄ! Vastusarvoa voi toki mitata lämmitettävästä lambda-tunnistimesta mutta sillä taas ei ole seossäädön kanssa mitään tekemistä käyntilämpöisessä autossa.

        Olen itse myös autoteknikko, ja tehnyt 10v autosähkökorjauksi. Ilmeisesti ei ollut vielä sinun aikaasi opetusohjelmassa moottorinohjaus, kun tuntuu olevan jutut, kun junttilan tuvassa.

        ""Katsastuksessa EI MITATA LAMBDATUNNISTINTA TAI SEN VASTUSERVOJA, EIKÄ SEOSMITTARI KERRO LAMBDATUNNISTIMEN SIGNAALIA!

        Kyllä termi ilmaylimäärästä oli oikea mutta LAMBDATUNNISTIMEN VASTUSARVOLLA EI OLE SEN ASIAN KANSSA MITÄÄN TEKEMISTÄ! Vastusarvoa voi toki mitata lämmitettävästä lambda-tunnistimesta mutta sillä taas ei ole seossäädön kanssa mitään tekemistä käyntilämpöisessä autossa.""


        ENPÄ OLE KIRJOITELLUT VASTUSARVOISTA JA ILMAYLIMÄÄRÄSTÄ TÄNNE!!??


      • sivusta...
        dickson kirjoitti:

        ""Katsastuksessa EI MITATA LAMBDATUNNISTINTA TAI SEN VASTUSERVOJA, EIKÄ SEOSMITTARI KERRO LAMBDATUNNISTIMEN SIGNAALIA!

        Kyllä termi ilmaylimäärästä oli oikea mutta LAMBDATUNNISTIMEN VASTUSARVOLLA EI OLE SEN ASIAN KANSSA MITÄÄN TEKEMISTÄ! Vastusarvoa voi toki mitata lämmitettävästä lambda-tunnistimesta mutta sillä taas ei ole seossäädön kanssa mitään tekemistä käyntilämpöisessä autossa.""


        ENPÄ OLE KIRJOITELLUT VASTUSARVOISTA JA ILMAYLIMÄÄRÄSTÄ TÄNNE!!??

        seurannut keskustelua niin tuli mieleen miksi katsatuksessa mitatussa lapussa sitten kerrotaan tuo vastusarvo ja siinä lukee nimenomaan mitattu lamda arvo?


      • tällä
        autotekniikan ihme kirjoitti:

        Auton nykiminen ei johdu automaattisesti lambda-tunnistimesta tai ohjainlaiteviasta!

        Katsastuksessa EI MITATA LAMBDATUNNISTINTA TAI SEN VASTUSERVOJA, EIKÄ SEOSMITTARI KERRO LAMBDATUNNISTIMEN SIGNAALIA!

        Kyllä termi ilmaylimäärästä oli oikea mutta LAMBDATUNNISTIMEN VASTUSARVOLLA EI OLE SEN ASIAN KANSSA MITÄÄN TEKEMISTÄ! Vastusarvoa voi toki mitata lämmitettävästä lambda-tunnistimesta mutta sillä taas ei ole seossäädön kanssa mitään tekemistä käyntilämpöisessä autossa.

        Olen itse myös autoteknikko, ja tehnyt 10v autosähkökorjauksi. Ilmeisesti ei ollut vielä sinun aikaasi opetusohjelmassa moottorinohjaus, kun tuntuu olevan jutut, kun junttilan tuvassa.

        autotekniikan ihmeellä itsestä. Kuvitteletko todella olevasi ainoa, joka tuntee asiat. Vähättelet toisen osaamista tosta vaan.


      • tuossa
        momentti kirjoitti:

        se menee. Arvon ollessa yli yhden, on kyseessä ilmaylimäärä ja arvon yksi alapuolelle on kyse ilma-alimäärästä.

        Pakokaasujen päästömittaus tuloksia BENSIINI moottorille katsatettu 12.02.2008 klo.13.25.
        CO-pitoisuus joutokäynti mitattu o.o6 sallittu o,5o yli 2000 1/min o,o7 mitattu 0,30 sallittu %

        HC-pitosuus joutokäynti 13 mitattu 100 sallitaa yli2000 1/min 26 100 sallitaa ppm

        LAMBDA-ARVO 1.00 mitattu sallittu O,97-1,03

        CO2-ptoisuus joutokäynti 14,90 mitattu yli2000 1/min 16,20

        O2-pitoisuus joutokäynti 1,89 sallittu 5,00 yli 2000 1/min 0,08 sallittu 5,00 %


      • autotekniikan ihme
        tuossa kirjoitti:

        Pakokaasujen päästömittaus tuloksia BENSIINI moottorille katsatettu 12.02.2008 klo.13.25.
        CO-pitoisuus joutokäynti mitattu o.o6 sallittu o,5o yli 2000 1/min o,o7 mitattu 0,30 sallittu %

        HC-pitosuus joutokäynti 13 mitattu 100 sallitaa yli2000 1/min 26 100 sallitaa ppm

        LAMBDA-ARVO 1.00 mitattu sallittu O,97-1,03

        CO2-ptoisuus joutokäynti 14,90 mitattu yli2000 1/min 16,20

        O2-pitoisuus joutokäynti 1,89 sallittu 5,00 yli 2000 1/min 0,08 sallittu 5,00 %

        Lambda-tunnistimessa eikä katalysaattorissa ei siis tuon perusteella mitään vikaa, koska lambdasäätely näyttää toimivan ainakin kierroksilla.

        Joutokäynnilläkin se näyttäisi toimivan kaikesta päätellen, koska katti pystyy normaaliin "siivoamiseen"...

        Omput rykii. Syy voi olla vaikka paskanen EGR-venttiili, tai rikkinäinen kumiletku.


      • Autotekniikan ihme
        tällä kirjoitti:

        autotekniikan ihmeellä itsestä. Kuvitteletko todella olevasi ainoa, joka tuntee asiat. Vähättelet toisen osaamista tosta vaan.

        TIEDÄN, että kun ruvetaan puhumaan lambda-tunnistimen vastusarvosta ja ilmasuhteesta, puhutaan jotain muuta kuin ammattikieltä, LUULISIN että amista.

        LUULISI ammattimiestä nuo väärät termit oudot jutut häiritsevän (minua ainakin) mutta jos lambdan vastus 1.00 on HI-TECH miehelle ok, niin SELVÄ!

        Vaihdelkaa niitä lambda-tunnistimianne mun puolesta vaikka kerran kuussa ihan rauhassa, niin saatte "vastukset" kohdilleen.

        Jos nykii, saatte mun puolesta repiä johdot helvettiin, ei oo multa mitään pois, kun tulpat mustana ja katti paskana. Ei nyi:)

        Korjataan sitten kaalliimman kautta, kun katsastus koittaa :)


      • Autotekniikan ihme
        sivusta... kirjoitti:

        seurannut keskustelua niin tuli mieleen miksi katsatuksessa mitatussa lapussa sitten kerrotaan tuo vastusarvo ja siinä lukee nimenomaan mitattu lamda arvo?

        "siinä lukee nimenomaan mitattu lamda arvo?"

        Sehän siellä mitataan pakokaasuistasi. Lambda edustaa ilman ja polttoaineen suhdetta, eikä sillä siis ole yksikköä ja jos se on 0,97-1,03, autosi Lambda-säätely eli polttoaineen ja ilman suhteen sähköinen säätely toimii, eli kone käy seoksella, jolla katalysaattori voi toimia.

        Lambda-arvo on siis numero, joka edustaa ilman ja polttoaineen suhdetta. Lambda-arvo 1 tarkoittaa ilman suhdetta polttoaineeseen 14,7:1

        Miksi jauhat vastuksesta? Onko katsastuslapussa teksti: Mitattu lambda-arvo 1,00 Ohmia?

        Jos pakokaasuista mitattu lambda-arvo ei ole 1.00, voi siihen olla monia eri syitä. Yleisin syy tuon mitatun lambda-arvon kohoamiseen lienee vuotava pakoputki.


      • inssin lokiikka
        Autotekniikan ihme kirjoitti:

        TIEDÄN, että kun ruvetaan puhumaan lambda-tunnistimen vastusarvosta ja ilmasuhteesta, puhutaan jotain muuta kuin ammattikieltä, LUULISIN että amista.

        LUULISI ammattimiestä nuo väärät termit oudot jutut häiritsevän (minua ainakin) mutta jos lambdan vastus 1.00 on HI-TECH miehelle ok, niin SELVÄ!

        Vaihdelkaa niitä lambda-tunnistimianne mun puolesta vaikka kerran kuussa ihan rauhassa, niin saatte "vastukset" kohdilleen.

        Jos nykii, saatte mun puolesta repiä johdot helvettiin, ei oo multa mitään pois, kun tulpat mustana ja katti paskana. Ei nyi:)

        Korjataan sitten kaalliimman kautta, kun katsastus koittaa :)

        toisen sanomaksi sellaista mitä nimimerkki ei ole sanonut?

        """""LUULISI ammattimiestä nuo väärät termit oudot jutut häiritsevän (minua ainakin) mutta jos lambdan vastus 1.00 on HI-TECH miehelle ok, niin SELVÄ! """""

        Kuvitteletko tosissasi olevasi ainoa ammattimies tässä maassa. Tuollainen ylimielinen asenne esim. huollossa tai korjaamolla asiakasta kohtaan antaa huonon kuvan tästä alasta.


      • stonex
        autotekniikan ihme kirjoitti:

        Lambda-tunnistimessa eikä katalysaattorissa ei siis tuon perusteella mitään vikaa, koska lambdasäätely näyttää toimivan ainakin kierroksilla.

        Joutokäynnilläkin se näyttäisi toimivan kaikesta päätellen, koska katti pystyy normaaliin "siivoamiseen"...

        Omput rykii. Syy voi olla vaikka paskanen EGR-venttiili, tai rikkinäinen kumiletku.

        lambda-arvo 0.97-1.03 siksi, että ne pakokaasut puhdistuvat silloin kunnossa olevassa katalysaattorissa sallittuihin normeihin.
        Oikeilla jäljillä ollaan tuon EGR-vent. (pakokaasujen takaisinkierrätysventtiilin) suhteen.


      • Autotekniikan ihme
        inssin lokiikka kirjoitti:

        toisen sanomaksi sellaista mitä nimimerkki ei ole sanonut?

        """""LUULISI ammattimiestä nuo väärät termit oudot jutut häiritsevän (minua ainakin) mutta jos lambdan vastus 1.00 on HI-TECH miehelle ok, niin SELVÄ! """""

        Kuvitteletko tosissasi olevasi ainoa ammattimies tässä maassa. Tuollainen ylimielinen asenne esim. huollossa tai korjaamolla asiakasta kohtaan antaa huonon kuvan tästä alasta.

        Että pitää puhua paskaa, jotta on asiakas tyytyväinen?

        Jos asiakas haluaa autonsa kuntoon, se sopii minulle ja kaikki on tyytyväisiä.

        Jos asiakas haluaa jauhaa paskaa, se on sama mitä sille sanoo mutta en ole paskanjauhaja, joten puhun silloinkin VAIN asiaa.

        Pitäisikö antaa vääriä tietoja ja rohkaista rikkomaan autonsa? Korjaamon edustajana, joutuisin siitä vastuuseen.

        """""LUULISI ammattimiestä nuo väärät termit oudot jutut häiritsevän (minua ainakin) mutta jos lambdan vastus 1.00 on HI-TECH miehelle ok, niin SELVÄ! """""

        Tässä viittasin ketjuun, jonka "amismaiset" termit minua häiritsi.

        Jos väärien termien oikaisu ja oikean tiedon antamisesta täällä menee herneet nenään, loppuukin asiatiedon antaminen minun osaltani tähän.

        Ammattikeskustelut kyllä käydäänkin ihan muilla foorumeilla

        Jatketaan sitten tyylin:"Kostea ilma, oliskos se virranjakassa." Että sitä rataa ja morjesta vaan!


      • stonex
        Autotekniikan ihme kirjoitti:

        Että pitää puhua paskaa, jotta on asiakas tyytyväinen?

        Jos asiakas haluaa autonsa kuntoon, se sopii minulle ja kaikki on tyytyväisiä.

        Jos asiakas haluaa jauhaa paskaa, se on sama mitä sille sanoo mutta en ole paskanjauhaja, joten puhun silloinkin VAIN asiaa.

        Pitäisikö antaa vääriä tietoja ja rohkaista rikkomaan autonsa? Korjaamon edustajana, joutuisin siitä vastuuseen.

        """""LUULISI ammattimiestä nuo väärät termit oudot jutut häiritsevän (minua ainakin) mutta jos lambdan vastus 1.00 on HI-TECH miehelle ok, niin SELVÄ! """""

        Tässä viittasin ketjuun, jonka "amismaiset" termit minua häiritsi.

        Jos väärien termien oikaisu ja oikean tiedon antamisesta täällä menee herneet nenään, loppuukin asiatiedon antaminen minun osaltani tähän.

        Ammattikeskustelut kyllä käydäänkin ihan muilla foorumeilla

        Jatketaan sitten tyylin:"Kostea ilma, oliskos se virranjakassa." Että sitä rataa ja morjesta vaan!

        eivät nämä palstat ole korjaamokäsikirjoja. Todelliset keskustelut käydään aivan toisaalla ja kyllä sielläkin välillä ne jutut ovat mitä sattuu.


    • Otapa jakajan kansi auki ja putsaa paikat tai hommaa uusi. Pitäis olla "huoltovapaa" mut jostain sinne vaan tulee sontaa.

    • käydä lukemassa

      googlelta LAMBDA siellä selitys.

      • stonex

        saa, ken haluaa ja etsii sitä. Eri asia on sitten osaako sitä tietoa käyttää.


      • HOj
        stonex kirjoitti:

        saa, ken haluaa ja etsii sitä. Eri asia on sitten osaako sitä tietoa käyttää.

        Noin 200tkm tai 10 vuotta kestää esim. opeleissa lambda-anturi.

        Toki voi toimia vielä sen jälkeen mutta kun vanhemmiten toiminta hidastuu niin bensankulutuksessa säästää helposti anturin hinnan jos meinaa autollaan ajella vielä vuosia.

        Itsellä perus 1.6 8-venttiilinen moottori, 240tkm kohdalla lambdan vaihdoin ja kulutus tippui ½ litraa / sataselle. ) anturi oli 70 euron luokkaa, bosch yksijohtoinen anturi. säästi itsensä 10tkm ajolla.

        Anturin voi mitata jos on elektroniikkapuolen työkaluja eli oskilloskooppi.

        Ajetaan vaan moottori lämpimäksi ja koneen käydessä tyhjäkäyntiä pukataan skoopin mittakärki lambdan signaalijohtoon kiinni. pitäisi näkyä 0 - 1V välillä ( ehkä 0,05V - 0,95V ) heiluva jännite.

        Jännite vaihtuu ylös alas sen mukaan onko pakokaasut rikkaalla (palamatonta bensaa) vai laihalla (liikaa ilmaa)

        toimivalla anturilla vaihtuu monta kertaa sekunnissa nollasta ykköseen. hidastuneella vanhalla anturilla menee sekunti tai kaks ja vaihtuu...

        -> moottorinohjaus ei saa niin tarkkaa säätöarvoa ja bensansyöttö ei ole ihan optimi.


        1 johtoisessa anturissa on signaalijohto ja maa runkoon.

        3 johtoinen anturi on muuten sama mutta 2 lisäjohtoa on lämmitys.

        4 johtoinen anturi on muuten sama mutta lämmityksen lisäksi signaalijohdolle on lisätty ylimääräinen maajohto.


      • ei koulutiedosta
        stonex kirjoitti:

        saa, ken haluaa ja etsii sitä. Eri asia on sitten osaako sitä tietoa käyttää.

        mitään hyötyä ole käytännössö jos siellä ei mitään ole oppinut kävi niitä kouluja kuinka paljon tahaansa


      • stonex
        ei koulutiedosta kirjoitti:

        mitään hyötyä ole käytännössö jos siellä ei mitään ole oppinut kävi niitä kouluja kuinka paljon tahaansa

        oppiarvo tee ketään paremmaksi ihmiseksi. Olen tavannut pari autosähköasentajaa, joiden tietämys oli aivan teknikkotasoista. Eikä kaverit puhuneet teku-kieltä ollenkaan.


    • Paska pappi

      Oisko se virranjakaja?

    • loppuun

      käsiteltyä, seuraava mielenkiitoineen kuka aloittaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7503
    2. 93
      5310
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      4977
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      136
      4354
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3110
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2739
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      46
      2732
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      55
      2322
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      11
      2299
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1890
    Aihe