Kysymys hygieniasta

ei nimeä tähän

Mites te muut naiset huolehditte alapäänne hygieniasta? Mulla on suuri väittely menossa kaverin kanssa joka ei käytä kuin vettä alapään pesuun ja se riittää hänen mielestään. Minä puolestaan väitän ettei se riitä. Itse käytän Sebamedia tai muuta vastaavaa alapäänpesuun aamuisin tai koska nyt suihkussa käynkään, kuitenkin ainakin kerran vuorokaudessa peseydyn (alapää, kainalot, muu keho).

27

2119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pesen

      Lacto Linella. Ihan sillä mitä saa kaupasta, sitä hajusteetonta. kerran päivässa suihkus käydessä.

    • ...

      saippuaa. En kuitenkaan pese sisältä kuin vedellä.

      • gfdgd

        Emätintä ei pitäisi pestä sisäpuolelta, edes pelkällä vedellä. Se sekoittaa emättimen tervettä bakteerikantaa, ja voi johtaa esim. hiivakierteeseen kun emättimen bakteerikanta ei ole sellaisessa kunnossa, että voisi puolustautua hiivasientä vastaan. Emätin puhdistaa kyllä itsensä, sitä varten se tuottaa valkovuotoa.


      • tuoreessa muistissa
        gfdgd kirjoitti:

        Emätintä ei pitäisi pestä sisäpuolelta, edes pelkällä vedellä. Se sekoittaa emättimen tervettä bakteerikantaa, ja voi johtaa esim. hiivakierteeseen kun emättimen bakteerikanta ei ole sellaisessa kunnossa, että voisi puolustautua hiivasientä vastaan. Emätin puhdistaa kyllä itsensä, sitä varten se tuottaa valkovuotoa.

        Olin papassa viikko sitten ja asiaa käytiin taas kerran läpi. Ei pesuainetta, eikä pesua liian usein. Huvittavasti lääkärini vertasi alapesua paistinpannun pesuun! Ihon luonnollista rasvaa ei saa pestä pois "liian" kuumalla vedellä.


      • emätintä
        gfdgd kirjoitti:

        Emätintä ei pitäisi pestä sisäpuolelta, edes pelkällä vedellä. Se sekoittaa emättimen tervettä bakteerikantaa, ja voi johtaa esim. hiivakierteeseen kun emättimen bakteerikanta ei ole sellaisessa kunnossa, että voisi puolustautua hiivasientä vastaan. Emätin puhdistaa kyllä itsensä, sitä varten se tuottaa valkovuotoa.

        vaan häpyhuulten välit.


    • vettä

      Minulle aikoinaan terveydenhoitaja sanoi että alapään pesuun saa käyttää vain vettä. No kyllähän suihkussa pesulla käydessä tulee pyyhkäistyä "siitä" päältä saippuaisella kädellä, mutta en mene edes häpyhuulten väliin.

      • onpi....

        että oikeasti saisi pestä vaan vedellä.


    • noudattanut

      Minulla on ikää 34 vuotta, kuukautiset alkoivat 11-vuotiaana ja olen tehnyt alapesun kerran päivässä (= suihkussa käydessäni) pelkällä vedellä. Eikä tähän ikään mennessä ole ollut vielä yhtä ainoaa hiiva- tai muutakaan tulehdusta.

      • Enkä haise pahalle

        Olen toiminut tuolla tavoin 10 vuotta kauemmin, olen 44.

        Olen tosi onnellinen, että mitään hiivoja ym. ei ole koskaan ollut.

        Kuukautisten aikana suihkuttelen useamminkin, jos tarve vaatii. Ja tietysti voi olla jotain erityistilanteita.

        En kyllä oikein ymmärrä, että miksi pitäisi emättimen sisältä pestä? Kuulosti ihan hullulle, että pulloharjan ja fairin kanssako pitäs touhuta :)


    • vesi riittää

      koko ikäni olen vain vedellä pessyt, eikä ole mitään vaivoja, yksi hiiva. Papa on aina ollut puhdas.

      Sebamed on ihan hyvä jos välttämättä pesuaineita haluaa käyttää. Mieluummin vielä jotain miedompaa. Alapään bakteerikanta on herkkä ja erittäin tarpeellinen.

    • tosin

      käytän itsekin Sebamedia silloin kuin käyn kokovartalosuihkussa. Ajattelen, että bikinirajojen ajelun kannalta on parempi puhdistaa iho pesunesteellä, etteivät karvatupet tulehdu. Alapääsuihkua käyttäessäni aamuisin vesipesu riittää.

    • palmolive rose

      No itse olen ain apessyt nestemäisellä saippualla, jolla pesen muunkin kroppani ja vaahdotankin kunnolla! Sisältä en sentään pese.. Ikinä ei ole tulehduksia tai hiivoja ollut.
      Vaikea kuvitella, että saa puhtaaksi vehkeitä ilman saippuaa.. Esim. menkkojen aikana pesen monta kertaa päivässä saippualla.
      Voisi verrata vaikka näin: eihän kalanhajukaan lähde käsistä pelkällä vesipesulla tai hienhaju kainaloista pelkällä vedellä.
      No jotku ei sitten vissiin piittaa, vaikka tavara "vähän" löyhkääkin? Tämä menee vähän samaan sarjaan, kun jotkut naiset ei siisti bikinirajojaan, vaan antaa puskan rehottaa, koska terveydenhoitaja on sanonut, että karvat pitää pannun puhtaana:)

      • nalle22

        kyse ei nyt niinkään oo mistään hajusta, vaan ihan siitä että jos limakalvoja pesee saippualla, niin ne menee herkästi rikki ja se altistaa tulehduksille. se nyt sanotaan joka ikisessä paikassa ja gynellä myös sitä toitotetaan, vaikka ite oon tasan kerran saippualla pessy, ja en tasan pese limakalvoja enää ikinä saippualla, sattu pissaaminen sen jälkeen kyllä niin paljon, että muistan sen aina. kukin tekee tietysti tyylillään, ja jotkut onnelliset voi säilyä tulehduksilta ja limakalvon rikkoontumisilta vaikka saippualla pesiskin, mutta ei sitä silti kannata muille neuvoa täällä, koska niin ei oikeasti sais tehdä. eri asia on pestä saippualla esim. karvoitusalue ja ulompien häpyhuulten päältä, mutta ei limakalvoilta. eikä sitä, että pesee vedellä niinkuin kuuluukin tehdä, voi verrata siihen ettei karvojaan ajelisi, tai tykkäisi kun alapää haisee, koska jos se on terve ja siellä on terve bakteerikanta, niin ei se kyllä haise!
        haloo...


      • tai korkeintaan
        nalle22 kirjoitti:

        kyse ei nyt niinkään oo mistään hajusta, vaan ihan siitä että jos limakalvoja pesee saippualla, niin ne menee herkästi rikki ja se altistaa tulehduksille. se nyt sanotaan joka ikisessä paikassa ja gynellä myös sitä toitotetaan, vaikka ite oon tasan kerran saippualla pessy, ja en tasan pese limakalvoja enää ikinä saippualla, sattu pissaaminen sen jälkeen kyllä niin paljon, että muistan sen aina. kukin tekee tietysti tyylillään, ja jotkut onnelliset voi säilyä tulehduksilta ja limakalvon rikkoontumisilta vaikka saippualla pesiskin, mutta ei sitä silti kannata muille neuvoa täällä, koska niin ei oikeasti sais tehdä. eri asia on pestä saippualla esim. karvoitusalue ja ulompien häpyhuulten päältä, mutta ei limakalvoilta. eikä sitä, että pesee vedellä niinkuin kuuluukin tehdä, voi verrata siihen ettei karvojaan ajelisi, tai tykkäisi kun alapää haisee, koska jos se on terve ja siellä on terve bakteerikanta, niin ei se kyllä haise!
        haloo...

        sitä apteekin siihen tarkoitettua. Värkit ei tykkää saippuasta.


      • asdf
        nalle22 kirjoitti:

        kyse ei nyt niinkään oo mistään hajusta, vaan ihan siitä että jos limakalvoja pesee saippualla, niin ne menee herkästi rikki ja se altistaa tulehduksille. se nyt sanotaan joka ikisessä paikassa ja gynellä myös sitä toitotetaan, vaikka ite oon tasan kerran saippualla pessy, ja en tasan pese limakalvoja enää ikinä saippualla, sattu pissaaminen sen jälkeen kyllä niin paljon, että muistan sen aina. kukin tekee tietysti tyylillään, ja jotkut onnelliset voi säilyä tulehduksilta ja limakalvon rikkoontumisilta vaikka saippualla pesiskin, mutta ei sitä silti kannata muille neuvoa täällä, koska niin ei oikeasti sais tehdä. eri asia on pestä saippualla esim. karvoitusalue ja ulompien häpyhuulten päältä, mutta ei limakalvoilta. eikä sitä, että pesee vedellä niinkuin kuuluukin tehdä, voi verrata siihen ettei karvojaan ajelisi, tai tykkäisi kun alapää haisee, koska jos se on terve ja siellä on terve bakteerikanta, niin ei se kyllä haise!
        haloo...

        "jos se on terve ja siellä on terve bakteerikanta, niin ei se kyllä haise!
        haloo..." VÄÄRIN. Joo sisäpuoli on terve ja juu ei haise ei. MUTTA: Kyllä vehkeet hikoo ja siellä on kuollutta ihoa, kusta ja paskan mukana tulee myös bakteereja, joten ulkopuoli kyllä ei varmaan kovin raikas oo, jos vaan vedelä lotraa.
        Samoin miehillä nahan alle kertyy ikävää hajua, jos ei kunnolla saippualla pese. No toki jokaisen oma henkilökohtainen asia.. Kuulostaa vain todella ällöttävältä.


      • ;;;;;;;;.,.,...,........

        Sulla on varmaan joku tulehdus, jos sun alapääs haisee niin, että sitä pitää pestä saippualla.

        Itselläni ei haise edes kuukautisten aikana.

        Suosittelen vesipesua.

        Kalanhaju ei olekaan ihmisestä lähtöisin. Ja itseasiassa hienhaju lähtee ilman saippuatakin, jos se ei ole kauaa muhinut kainaloissa.


      • jkjkjkjkj
        ;;;;;;;;.,.,...,........ kirjoitti:

        Sulla on varmaan joku tulehdus, jos sun alapääs haisee niin, että sitä pitää pestä saippualla.

        Itselläni ei haise edes kuukautisten aikana.

        Suosittelen vesipesua.

        Kalanhaju ei olekaan ihmisestä lähtöisin. Ja itseasiassa hienhaju lähtee ilman saippuatakin, jos se ei ole kauaa muhinut kainaloissa.

        No siinä se just pointti onkin, että tuoksun aina hyvälle joka paikasta kun pesen saippualla. Kyllähän käsipesukin vedellä on yhtä tyhjän kans, ei sillä ihon lika ja ihon normaaliflooran ulkopuoliset bakteerit mihinkään lähde.


      • N33v
        jkjkjkjkj kirjoitti:

        No siinä se just pointti onkin, että tuoksun aina hyvälle joka paikasta kun pesen saippualla. Kyllähän käsipesukin vedellä on yhtä tyhjän kans, ei sillä ihon lika ja ihon normaaliflooran ulkopuoliset bakteerit mihinkään lähde.

        Sinun ihosi on ilmeisesti sitten tottunut ja karaistunut tuohon saippuoimiseen. Tai sitten sinulla on vain erilaiset geenit sen suhteen, millä ja mistä voit pestä itseäsi.

        Minulla on niin herkkä alapään limakalvosto, että sinne ei voi laittaa todellakaan mitään tavallisia suihkusaippuoita ja pesuaineita. Kirvely ja limakalvoärsytys seuraavat heti väärällä tavalla pesemistä. Ja sitten kyllä jo haiseekin.. Vesipesu ja joskus menkkojen aikana ph-pesu riittävät, eikä alapää sen kummemmin näytä kuin haisekaan likaiselta. Bakteereista en tiedä sanoa. Limakalvo on käsittääkseni hieman erilainen pohja bakteereille kuin normaali "käyttöiho" esim. käsissä, kainaloissa tai vaikkapa häpyhuulissa siinä ulkopuolella, karvoitusalueella. Ja olettaisin, että nimenomaan limakalvoalueelta nuo normaaliflooran ulkopuoliset bakteerit lähtevät helpommin pelkällä vedellä kuin muualta.

        Joka tapauksessa oma värkkini ei kestä saippuointia, enkä sitä aio sille tehdä jatkossakaan. Sen verran kamalia ovat tosiaan jälkiseuraamukset.


      • Jaguarinpunainen
        jkjkjkjkj kirjoitti:

        No siinä se just pointti onkin, että tuoksun aina hyvälle joka paikasta kun pesen saippualla. Kyllähän käsipesukin vedellä on yhtä tyhjän kans, ei sillä ihon lika ja ihon normaaliflooran ulkopuoliset bakteerit mihinkään lähde.

        Et tuoksu hyvälle, haiset pesuaineelle!

        Käsipesua ja alapesua on aika tyhmää verrata keskenään.


      • .........................
        Jaguarinpunainen kirjoitti:

        Et tuoksu hyvälle, haiset pesuaineelle!

        Käsipesua ja alapesua on aika tyhmää verrata keskenään.

        Nyt ei puhuttu emättimen pesusta vaan yleensä alapään. En kai minäkään sinne sisälle mitään saippuaa tunge! Mutta kyllä esim. anuksen alue on pestävä saippualla sanoi tohtorit siihen mitä lystää. Laittaa sitte vaikka bepanthenia perään.. Ja tuo käsipesu vs perseenpesu nyt oli vain heitetty vertaus, että yhtä huonosti vesi pesee bakteerit, lian ja hien iholta käsistä ja reisien välistä


    • pessyt

      alapään suihkusaippualla suihkussa käydessä niinkuin muunkin kropan. Ja ikinä ei mitään tulehduksia oo ollu. Mulla ei ainakaan olis täysin puhdas ja raikas olo jos vaan vedellä pesisin. Oon yllättyny siitä, että näinkin monet naiset täällä sanoo pesevänsä pelkällä vedellä.....Oonlukenut jostain, että varsinkin jos hikoaa paljon, esim liikunnan jälkeen niin pelkkä vesi ei riitä puhdistamaan ihoa, miten se sitten alapään riittäisi puhdistamaan..? Ihan mielenkiinnosta kysyn, että pesettekö pelkällä vedellä myös kuukautisten aikaan?

      • argh...

        limakalvoja ei saa putsata saippualla!!!!!!!!!!!
        kyse oli ainoastaan limakalvoista, ei muusta. ja jos joku haluaa pestä limakalvotkin saippualla, niin siitä vaan, omalla vastuulla. ja ihan tiedoksi että jokaikinen lääkäri ja gyne ja joka muukin paikka toitottaa sitä että pitää pestä vedellä. MYÖS kuukautisten aikaan. eri asia on noi apteekin miedot intiimialueille tarkotetut aineet.


      • N33v

        olen yleensä aina pessyt pelkällä vedellä limakalvoalueet. Ja pari kertaa olen vähäsen pesaissut sisältä vedellä (joskus seksin jälkeen), koska mielestäni valkovuoto on se, joka puhdistaa sisäosat ja pitää bakteerikannat kunnossa. Ja tuosta pesemisestä on ollut niin paljon puhetta erilaisilla terveystiedon tunneilla sekä lääkärissä ja gynellä käydessä.

        Pari kertaa olen karvoitus ja ulompia häpyhuulia pestessä erehtynyt käyttämään saippuaa myös limakalvoalueille, enkä erehdy enää. Monen päivän kutina ja punoitus oli ihan liikaa. Kuukautisten aikana käytän joskus noita intiimialueiden pesuun tarkoitettuja ph-pesuaineita limakalvoalueelle, mutta harvemmin kuitenkaan.

        Omasta mielestäni alapääni ei ole likainen eikä haise. Myöskään miesystävät eivät ole maininneet mitään epämääräisyyksiä tavanneensa sieltä. Olen tätä haju- ja makuasiaa kysynyt heiltä, koska en tosiaan itse käytä saippuaa "sieltä" pesemiseen ja säännöllisin väliajoin tämä alapään pesu saippualla nousee keskustelun aiheeksi. Ja lääkärissä käydessäkin olen kysellyt, että pitäisikö sitten kuitenkin käyttää saippuaa pesemiseen. Aina on vastauksena, että ei pitäisi.

        Kuukautisten aikana voi mielestäni aivan hyvin pestä pelkällä vedelläkin. Laskettaa vettä joka poimuun ja tarpeeksi, ja kädellä avittaa, niin kyllä kunnossa olevat limakalvot puhdistuvat pelkästään silläkin. Eihän veri mitenkään juurru sileälle pinnalle! Karvoituksen voi sitten pestä saippuallakin, että niiden "suomut" puhdistuvat paremmin.

        Minä jatkan saippuattomalla linjalla, mutta jos joku on tottunut käyttämään saippuaa, eikä siitä ole ollut mitään haittaa, niin miksipä muuttamaan tapojaan vasten tahtoaan.


      • kiti--
        argh... kirjoitti:

        limakalvoja ei saa putsata saippualla!!!!!!!!!!!
        kyse oli ainoastaan limakalvoista, ei muusta. ja jos joku haluaa pestä limakalvotkin saippualla, niin siitä vaan, omalla vastuulla. ja ihan tiedoksi että jokaikinen lääkäri ja gyne ja joka muukin paikka toitottaa sitä että pitää pestä vedellä. MYÖS kuukautisten aikaan. eri asia on noi apteekin miedot intiimialueille tarkotetut aineet.

        Siis ei koko haaraväli oo limakalvoa!! Siis jesus sentään.. Limakalvoa on vain emättimessä ja sen suulla, eli sisempien häpyhuulien väli. Joten kyllä haarat saa pestä huoletta saippualla, jos ei sitä tuki emättimen aukolle. Itsellä iho kyllä kärsii saippuat enkä voisi kuvitella peseväni persettäni pelkällä vedellä! karvatkin poistan veetillä huoletta.


    • liian epämääräinen....

      kysymyksessäni. Tarkoitin toki vain sitä että laitatteko saippuaa/mitään pesunestettä ylipäätänsä alapäähän. En toki tarkoittanut sitä, että itsekkään pesen tyyliin pulloharjalla alapäätä sisältä.

      Oma alapesuni on siis sellainen että pesunesteisellä kädellä pyyhkäisen alapään voisko sanoa että karvoituksen alueelta.

    • myy-yy

      Itse pesen alapääni kaksi kertaa päivässä, aamulla suihkun yhteydessä, ja illalla käsisuihkulla... ja pelkällä vedellä, huolellisesti! Suihkussa pyyhkäisen sormella myös sisältä enimmät valkovuodot pois, mutta en laske suoraan vettä sisälle... onkohan tällainen ihan ok????
      En kuitenkaan voisi kuvitellakaan etten pyyhkäisisi myös sisältä silloin tällöin, olisi todella "märkä" olo koko ajan, valkovuotoa tulee kuitenkin suht paljon.. yök. Paljon puhtaampi olo kun "pesee" myös sisältä.. ei vuoda mitenkään huomattavasti, vaan pysyy housutkin kuivina ja puhtaina.

      Menkkojen aikaan suihkuttelen useamminkin päivän aikana, (pelkällä vedellä silloinkin).

      • Anonyymi

        Häpy karvat vaahdotan saipualla ja huuhtelen sitten pois ja lopuksi häpyhuulen välit huuhdo lämpimällä vedellä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe