lasiaissamentuma

taas kerran :(

Mistä lasiaissamentuma johtuu? En löytänyt netistä mitään syytä siihen? Eikö ne ärsyttävät pisteet häviä koskaan? edes leikkauksella? Paheneeko ne vuosi vuodelta vai miten niiden kanssa pitää toimia?
Pitääkö esim: tietokoneen käyttöä vähentää, ettei silmä rasittuisi vai????
Lääkärissä kävin, mut eiväthän he mitään sanoneet "Tuo on ihan normaalia". Ei se minusta ole normaalia, että kun näkö on aina pelannut virheettömästi ja nyt oikeessa silmässä leijuu ties mitä roskia, yksi isompi harmaa ja monta pientä "läpinäkyvää".

Odotin koko talven, että pääsis vihdoinkin laduille hiihtämään, mutta nyt ei tee enää yhtään mieli nähdä lunta, josta ne pisteet heijastuu niin näkyvästi.
Muutenkin näitä vaivoja ja ongelmia on minulla jo niin paljon :'(

19

14949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama juttu

      eli lasiaissamentumia tulee silmiin yleisimmin yli 50- vuotiaille, likinäköisille ja jos silmä on jotenkin vaurioitunut.

      lasiaissamentuma on lasiaisesta tihkunutta vettä, lasiaisen rakenne on siis tavallaan löystynyt ja pakkuuntunut ja se on ihan vaaratonta ja yleistä.
      kiusallistahan se on, kun yrittää esim tehdä tarkkuutta vaativaa työtä ja silmä pyrkii katsomaan vilahduksen suuntaan kun samentuma pyörähtää näkyviin.

      ja todellakin, ne eivät häviä minnekkään, mutta voivat ajan kanssa poistua näkökentästä jonnekkin sivummalle niin ettei ne häiritse, mullakin taas pitkästä aikaa näkynyt näkökentässä lasiaissamentuma, joka aikoinaan häiritsi näköä niin paljon, että silmää ihan vetisti kun se pyrki katsomaan lasiaissamentumaa eikä haluamaani kohdetta. tuntuu iljettävältä moinen.

      nyt samentuma on jotenkin vähemmän häiritsevässä kohtaa ja asia on ihan ok.

      on olemassa lasiaisenpoistoleikkaus, se on nimeltään vitrektomia, mutta silmäleikkaus on aina leikkaus ja lopputulos ei aina ole vitrektomiassa hyvä. Siis tarkoitan sitä, että siinä on mm. verkkokalvon irtoamisen riski, samoin silmänsisäisen tulehduksen riski. Lisäksi lekattu silmä on aina ja iänkaiken leikattu silmä, eli et saa enää optikolta silmälasreja, vaan kaikkea varten on mentävä silmälääkeäriin.

      mutta koitahan kestää, josko se pyörähtäisi parempaan asentoon eikä häiritsisi niin paljon..

      • lue pois

        oisko ollut ma tai ti lehdessä?


      • D-osassa
        lue pois kirjoitti:

        oisko ollut ma tai ti lehdessä?

        Se juttu oli tosiaan tiistain 12.2. hesarin d-osassa "tiede & luonto" sivulla 2.
        Valaiseva pikku artikkeli siitä, kuinka ilmiö on yleensä vaaraton, mutta ei kuitenkaan aina.
        Kannattaa lukaista jos lehti on käsillä.

        Aloittajalle kuitenkin vähän mietittävää, että monenlaisten asioiden kanssa on vaan opittava elämään, ja ikääntyessä niitä opittavia asioita tulee yleensä yhä enemmän.
        On vaan varmistettava, ettei mistään toimenpidettä vaativasta tapahtumasta ole kyse, siis esim. verkkokalvon irtaumasta.

        Eikun vaan hangille hiihtelemään ja ajatukset pois niistä haituvista.

        Ja vielä... ei niitä lasiaissamentumia leikata, ei ainakaan ennenkuin tilanne on tosi paha. Sillä se leikkaus on iso riski kun lasiaisneste korvataan muulla aineella. Siinä voi verkkokalvo vaurioitua paljon pahemmin.


      • samaa ilmiötä
        D-osassa kirjoitti:

        Se juttu oli tosiaan tiistain 12.2. hesarin d-osassa "tiede & luonto" sivulla 2.
        Valaiseva pikku artikkeli siitä, kuinka ilmiö on yleensä vaaraton, mutta ei kuitenkaan aina.
        Kannattaa lukaista jos lehti on käsillä.

        Aloittajalle kuitenkin vähän mietittävää, että monenlaisten asioiden kanssa on vaan opittava elämään, ja ikääntyessä niitä opittavia asioita tulee yleensä yhä enemmän.
        On vaan varmistettava, ettei mistään toimenpidettä vaativasta tapahtumasta ole kyse, siis esim. verkkokalvon irtaumasta.

        Eikun vaan hangille hiihtelemään ja ajatukset pois niistä haituvista.

        Ja vielä... ei niitä lasiaissamentumia leikata, ei ainakaan ennenkuin tilanne on tosi paha. Sillä se leikkaus on iso riski kun lasiaisneste korvataan muulla aineella. Siinä voi verkkokalvo vaurioitua paljon pahemmin.

        mutta kun hankkii hyvät aurinkolasit, niin ei haittaa niin paljon.


      • pahentua
        samaa ilmiötä kirjoitti:

        mutta kun hankkii hyvät aurinkolasit, niin ei haittaa niin paljon.

        olen 17v eikä minulla ainakaan vielä ole likinäköä.
        Mut voiko tuo piste pahentua? suurentua tai jtia? jos vaikka käyttää paljon tietokonetta tai lukee paljon??


      • eyefloaters3
        pahentua kirjoitti:

        olen 17v eikä minulla ainakaan vielä ole likinäköä.
        Mut voiko tuo piste pahentua? suurentua tai jtia? jos vaikka käyttää paljon tietokonetta tai lukee paljon??

        Voi pahentua tai joskus hävitä.
        Ainoa mitä voit tehdä pahentumisen estämiseksi on terveet elämäntavat. Se voi teoriassa ehkäistä samentumia. Toisaalta samentumien ei ole todettu johtuvan epäterveistä elämäntavoista.

        itse olen ollut vitrektomiassa samentumien vuoksi, koska minulla oli niitä aivan liikaa. Nyt niistä on jälellä noin 30% leikkausta edeltävästä tilanteesta. Johtuu siitä, että lasiaisesta tapaa jäädä/jätetään osia silmään. Enemmän tai vähemmän.
        Siltikin mietin oliko leikkaus kannattava, koska nyt on kuulemma kaihiriski suurentunut ja olen vasta nuori.

        Amerikassa jotkut klinikat ovat laserilla korjailleet samentumia. Mutta sekin on kuulemma vähän niin ja näin onnistuuko ja edes paraneeko tilanne laserin jälkeen. Joilakin kuulemma tullut lisää samentumia. Ja joku sanoi, että siinäkin kaihiriski suurenee, kun mykiön läpi ammutaan laserilla.

        Itsekin jouduin käymään vitrektomiassa ulkomailla, kun Suomessa oli niin nihkeä suhtautuminen tuohon.

        Olen perehtynyt asiaan paljon ja voin kertoa, että jos on sellaisia nyrkinkokoisia möykkyjä näkökentässä, niin sitten ehkä suomessa leikataan, mutta jos on pilkkuja, niin ei leikata.

        Ainoa millä voit lohduttautua on se tieto, että nuo ovat yleisiä. Samentumia on kaikilla enemmän tai vähemmän. Suurimmalla osalla nuorista ihmisistä kuitenkin vain niin vähän, että eivät ole edes huomanneet niitä.


      • Älä puhu sittiä
        D-osassa kirjoitti:

        Se juttu oli tosiaan tiistain 12.2. hesarin d-osassa "tiede & luonto" sivulla 2.
        Valaiseva pikku artikkeli siitä, kuinka ilmiö on yleensä vaaraton, mutta ei kuitenkaan aina.
        Kannattaa lukaista jos lehti on käsillä.

        Aloittajalle kuitenkin vähän mietittävää, että monenlaisten asioiden kanssa on vaan opittava elämään, ja ikääntyessä niitä opittavia asioita tulee yleensä yhä enemmän.
        On vaan varmistettava, ettei mistään toimenpidettä vaativasta tapahtumasta ole kyse, siis esim. verkkokalvon irtaumasta.

        Eikun vaan hangille hiihtelemään ja ajatukset pois niistä haituvista.

        Ja vielä... ei niitä lasiaissamentumia leikata, ei ainakaan ennenkuin tilanne on tosi paha. Sillä se leikkaus on iso riski kun lasiaisneste korvataan muulla aineella. Siinä voi verkkokalvo vaurioitua paljon pahemmin.

        On se sun helppo sanoa että menkää hiihtämään kun sinulla itsellä ei ole tätä vaivaa..


      • SitäEttä

        50-vuotiaille?? mulla niitä on ollu n. 5-vuotiaasta asti eikä oo ikinä lähteny


    • Anonymous99211

      Minulla on näkynyt lasiaissamentumia nyt jo pari vuotta... Olen itse huomannut, että niitä tuppaa näkymään enemmän, kun on nukkunut huonosti. Ja näin talvella, kun on valkeaa niin ne ärsyttävät helposti.

      Oma isäni kertoi, että hänelläkin oli lasiassamentumia nuorempana, mutta ne hävisivät iän myötä, eikä hänellä ainakaan enää ole niitä ollut (tai ne eivät ole haitanneet).

      Silloin joskus, kun huomasin nuo pallerot ekaa kertaa ja luulin, että jotain oli pahasti vialla, muistan lukeneeni artikkelin, joka kertoi mm. auringonvalon saattavan auttaa lasiasensamentumia - sekä tietenkin terveiden elämäntapojen.

      Lohdutuksena voin sanoa, että kun niitä on nähnyt vähän aikaa niin niitä tuskin huomaa enää ollenkaan... Ja aina on toivoa siitä, että ne häviävät. :)

    • Aikuinen minäkin

      Eivät ole hävinneet.

      Minä sain silmiin ne "solut" ekan kerran alle 20 vuotiaana. Sitten rupesi ilmaantumaan lankoja joiden sisällä oli "soluja". Sitten valopilkut lisääntyivät jne.

      Usein tuli katsottua niitä ja joskus luuli, että lintu lentää sisällä, vaikka syynä oli ne "roskat" silmissä.

      Langat ovat vähentyneet ja isoja "soluja"ei ole näkyneet. Nyt näen koko ajan silmissä "roskia" ja valopilkuja.

      Eli siis alle 20v olin kun ne ilmestyi silmiin ja nyt olen hieman yli 47v.

      Aika useimmalla nuorella alkaa silmiin ilmestymään "roskat".

    • 46v

      Olin lähestymässä neljääkymppiä kun huomasin ekan katsetta seuraavan mustan pisteen vasemmassa silmässä. Terveyskeskuksen lääkäriopiskelija tiiraili kauan silmän sisään muttei löytänyt mitään. Päätin mennä yksityislääkärin pakeille, muttei löytänyt hänkään mitään hienoilla laitteillaan. Sanoi että juu on hänelläkin joku piste jossain eikä asian kanssa kannata hötkyillä.

      Langat, läiskät, railot, ameebat ja muut oliot oli lisääntyneet silmässä jo aika lailla kun menin tarkastukseen 45-vuotiaana. Tämä lääkäri sanoi että jos siellä on jotain niin kyllä sen pitäisi hänen laitteillaan näkyä. Ei näkynyt. Kirjoitti papereihin että terveet silmät.

      Nyt vuoden kuluttua terveeksi julistamisesta on ensimmäiset langat ilmestyneet oikeaankin silmään.

      Tulee mieleen että luulivatko lääkärit minun valehtelevan, koska eivät löytäneet mitään laitteillaan, vai onko vain niin että eivät ole tietoisia tästä vaikka vaiva on kuulemma yleinen? Mikä se sellainen silmälääkäri on? Vai olenko ainoa jolta lääkäri ei noita samentumia löydä?

    • sumuinen

      Kyllä lääkärin täytyy tietää, että lasiaissamentumia on yleensä olemassa ja että ne haittaavat katsomista. Omakohtaista kokemusta ainakaan nuoremmilla läkäreillä ei välttämättä ole. Yksittäiset samentumat eivät ehkä välttämättä tutkimuslaitteilla näy. Sakeammat pilvet kyllä erottuvat.
      Ilmiöhän johtuu lasiaisen vanhenemisesta eikä sinänsä ole vaarallinen. Eikä sille normaalisti voi tehdä mitään. Silmä on siis langoista huolimatta terve. Vasta jos lasiainen vetää verkkokalvon mukaansa, syntyy terveysriski.
      Minulla oli toisessa silmässä valtavat samentumat ja lopuksi tulimyös verkkokalvon paikallinen irtauma. Lasiainen poistettiin verkkokalvoleikkauksessa ja samalla katosivat myös kaikki sumentumat. Nyt on toisessa silmässä iso höllyvä samentumalautta, joka ajoittain peittää lukunäkyvyyden. Mutta silti pidän onnellisena tämän samentuman, jos vai n tähän silmään ei tarvitse vastaavaa leikkausta tehdä.
      Samentumat vaivaa ja harmittaa, mutta huonompiakin vaihtoehtoja on.

    • Sumuista on

      Näetkö sinä sillä leikatulla silmällä?

      • sumuinen

        Noin yleisesti ottaen näen, paitsi en lukea. Keskellä näkökenttää on pienehkö sumea läntti, joka ei liiku, ei siis ole samentuma. Lisäksi näkökentän reunassa on alue, jossa kuva aaltoilee koko ajan. Pimeässä ja silmät kiinni silmässä velloo koko ajan valo edestakaisin. Ei siis koskaan ole pimeää! Leikkauksesta on kohta neljä vuotta.


    • Näkövaivainen

      Itsellä leijjuu tuollainen näpinäkyvä, sumuinen ja värisevä verho tuossa näkökentässä. Voisiko olla tätä lasiaissamentumaa, mutta samennus ei näytä pätkääkään vetiseltä niinkuin tässä wikipedian artikkelissa http://fi.wikipedia.org/wiki/Lasiaissamentuma niin voisiko olla jotain muuta ja mysteerisempää lääkäri sanoi ettei mitään repeämää tai muuta akuuttia. Voisiko kyseessä olla sitten jotain aivoperäistä? Vituttaa käydä nukkumaan, kun silmissä edelleen värisee, vaikka laittaa silmät kiinni.

    • sumuinen

      Kyllä se hyvinkin voisi olla juuri irronnut lasiainen, muistelisin nähneeni juuri tuollaista värinää myös silmät kiinni. Nokisadetta eli lukemattomia pieniä mustia pilkkuja jos näkyy, niin sitten äkkiä lääkäriin. Samoin jos joku osa näkökentästä alkaa ikään kuin kellumaan veden päällä ja/tai välähtelemään.

    • :(((((((

      moi mä oon ite 12 v poika ja mul näkyy noita lasiaissamentumia koko ajan!!!! se ärsyttää ihan tosi paljo mut haluisin tietää et meneekö ne pois, paheneeko ne vai voiko ne olla koko loppu elämän? VASTATKAAA :(

      • -sinisilmä-

        Olen 20v nuori nainen. Itse huomasin ensimmäisen kerran näkökentässä noita 'kelluvia tummia pisteitä' pari vuotta sitten. Aluksi en kiinnittänyt asiaan niin paljon huomiota koska niitä oli vähemmän. Nyt kuitenkin olen huomannut että samentumia on ilmestynyt lisää.. (Näkyy hyvin vaaleaa taustaa vasten ja kirkkaalla säällä) Ärsyttää kun huomio kiinnittyy liikkuviin täpliin :(. Kävin silmälääkärissä keväällä, en kuitenkaan tämän asian takia, ja mainitsin pisteistä. Lääkäri kertoi ilmiön olevan normaali ja että iän myötä niitä yleensä ilmenee enemmän. Oli helpottavaa kuulla ettei kyse ole mistään vakavasta, mutta silti harmittaa kun niitä näkyy ja on tullut enemmän. Täytyy vaan toivoa että ne ajan myötä vähän hälvenisi tai ettei niitä ainakaan tulisi lisäää!! Tsemppiä myös muille ! :)


    • vitunroskat

      Mulla on ollu noita roskia silmissä melkei koko ikäni... on nyt 15 ja kokoajan
      leijuu silmissä noi kuplat. Ihan perseestä -.- varsinkin jos näitä ei saa pois mitenkään ;( voi vittu kun osaa olla ärsyttäviä DX

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5500
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3517
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1642
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1604
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1058
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe