Takaisin tehtävät JP-päivät

Mama38

Onko jollain faktatietoa henkilöstöravintola-alasta ja takaisin tehtävistä JP-päivistä? Olen soittanut liittoon muutamia vuosia sitten ja silloin ihmettelivät, mistä työnantajat tällaisia keksivät, ja että mitään takaisin tehtäviä päiviä ei TES tunne.

13

5155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tes..

      Ota ihmeessä voimassa oleva työehtosopimus käteen ja lue sieltä mitä on sovittu.

    • ja ihan tavallinen

      ihmisten yleisvapaaksi/juhlapäiväksi luokittelema päivä, josta ei jp-tä makseta (esim juhannusaatto)eli paikan ollessa kiinni vaikka juhannusaattona, työntekijöiden pitää tehdä sen päivän tunnit (ka 7,4) "takaisin", ravintola-alalla on 111h/3 vkoa tuntimäärä, eli tämä määräytyy kunkin oman tuntitilanteen mukaan, tämä "takaisinmaksu" -jos on ylitöitä/tunteja pankissa, ei tietenkään tarvitse "maksaa".(tietysti työnantaja voi pitää vaikka siivouspäivän tuolloin, jolloin kaikki ovat töissä) JP-päivä (esim. loppiainen) ansaitaan olemalla töissä yksi päivä sillä viikolla kun tuo päivä on, eli palkallinen "juhlapyhävapaa". Itse henkilöstöravintolan päällikkönä siirsin kaikilta tuon jp-päivän=loppiainen uudenvuoden aaton vapaapäiväksi, kun osui tänä vuonna sunnuntaihin, joka on viikkolepopäivä meillä. Työssäolopäiväksi rinnastetaan myös sairaus- ja vuosilomapäivät, eli jp:t ansaitaan myös tuolloin. Palkattomalla vapaalla oleva tai tuntipalkkainen "tarvittaessa kutsuttava" jolla ei ole duunia ko. jp-päiväviikolla, ei palkallista vapaapäivää saa.

      • Mestaaja1

        Taidat olla Amicalla töissä. Kehottaisin kyseisen paikan työntekijöitä ottamaan välittömästi yhteyttä luottamusmieheen. Meni aika lailla väärin tuo vastaus.


      • Kerroppas yksikin kohta,
        Mestaaja1 kirjoitti:

        Taidat olla Amicalla töissä. Kehottaisin kyseisen paikan työntekijöitä ottamaan välittömästi yhteyttä luottamusmieheen. Meni aika lailla väärin tuo vastaus.

        joka meni "aikalailla pieleen" sinun mieletäsi. Voin sanoa, että mikäli luetun ymmärtämisessäsi ei ole vikaa, lopeta häiriköinti palstalla asiallisissa asioissa. Vastaukseni on täyttä asiaa ja lisäksi Tes:n mukainen. Viimeistä piirtoa myöten. Oletko niitä, jotka kuvittelevat että pyhäpäivänä pidetään palkallista vapaata ja lisäksi työnantaja maksaa ylimääräistä palkkaa siitä ilosta että on juhlapyhä? Luulosi on väärä, eikä perustu mihinkään muuhun kuin tietämättömyyteesi. Kerrohan, mikä vastauksessani meni väärin? Olen pitkään työskennellyt luottamusmiehenä ja asioin myös liiton kanssa viikoittain.


      • Mestaaja1
        Kerroppas yksikin kohta, kirjoitti:

        joka meni "aikalailla pieleen" sinun mieletäsi. Voin sanoa, että mikäli luetun ymmärtämisessäsi ei ole vikaa, lopeta häiriköinti palstalla asiallisissa asioissa. Vastaukseni on täyttä asiaa ja lisäksi Tes:n mukainen. Viimeistä piirtoa myöten. Oletko niitä, jotka kuvittelevat että pyhäpäivänä pidetään palkallista vapaata ja lisäksi työnantaja maksaa ylimääräistä palkkaa siitä ilosta että on juhlapyhä? Luulosi on väärä, eikä perustu mihinkään muuhun kuin tietämättömyyteesi. Kerrohan, mikä vastauksessani meni väärin? Olen pitkään työskennellyt luottamusmiehenä ja asioin myös liiton kanssa viikoittain.

        Juhannusaatto on perjantai, juhannuspäivä on lauantai. No henksuravintolassa on viikonloput laitettu x ja v vapaiksi, kun nyt juhannuspäivä on jp-päivä, koska pidetään sen vikon x tai v? No se merkataan tietenkin perjantaille eli aatoksi, vaihtoehtona on että aatolle merkataan joko x tai v. Että silleen, eli ei sitä joudu tekemään erikseen sisään. Lisäksi voidaan tehdä 112.5h/3vk jolloin ansaitaan 11 jp päivää vuodessa, tämä voidaan sopia mm. jokaisessa toimipisteessä erikseen.


      • väärässä.
        Mestaaja1 kirjoitti:

        Juhannusaatto on perjantai, juhannuspäivä on lauantai. No henksuravintolassa on viikonloput laitettu x ja v vapaiksi, kun nyt juhannuspäivä on jp-päivä, koska pidetään sen vikon x tai v? No se merkataan tietenkin perjantaille eli aatoksi, vaihtoehtona on että aatolle merkataan joko x tai v. Että silleen, eli ei sitä joudu tekemään erikseen sisään. Lisäksi voidaan tehdä 112.5h/3vk jolloin ansaitaan 11 jp päivää vuodessa, tämä voidaan sopia mm. jokaisessa toimipisteessä erikseen.

        v- päivä on vapaapäivä ja x -päivä on ylimääräinen vapaapäivä. jp-päivän- kuten aiemmin jo kerroin loppiaisen osalta, siirsin sunnuntaista uudenvuoden aattoon jotta saivat vapaata siihenkin korvaamatta työllä- voi siirtää minne lystää ja antaa sitten vaikka arkipäivän kuten em. tapauksessa. Samoin ei minun ole pakko antaa x- ja v-päivää edes samalla viikolla jos haluan olla v-mäinen, voin siirtää lainmukaisen kolmiviikkoisjakson sisältämälle vaikkapa seuraavalle viikolle ja teettää 7 työpäivää putkeen. Tiesitkö sitä? Et näköjään. Hanki hieman lisää kokemusta sekä työelämästä että -laista, opiskele lisäksi tes vuosittain/muutokset´ja väittele sitten vasta. Usko pois, minun alaiseni ovat iloisia meidän firmaan kuulumisesta-saavat aina kaikki edut ja parhain päin vapaat, koska minä en ole se v-mäinen pomo =) Hmm....täytyisikö kokeilla tulevana juhannuksena malliasi ja pitää porukka vaikka aattoa edeltävänä torstaina vapaalla ja pitää aattona siivoussulkeiset....hmm... ei tosiaan, itse työskentelen kyllä aattona (ilman eri korvausta riemuksesi ja puhtaasta omasta työnälästä) mutta muut pitäköön vapaata! Ja kun haluat käydä nimenomaan "henksuravintolan" kimppuun, (oletko kenties saanut kenkää?) totean että voinhan laittaa mieliksesi ne v-päivät vaikka yhdelle ma, toiselle ti jne. ja pitää koko porukan lauantaisin siivoamassa. Kunhan katson että jokaiselle tulee parin kk välein la/su tai su/ma vapaa....


      • Mestaaja1
        väärässä. kirjoitti:

        v- päivä on vapaapäivä ja x -päivä on ylimääräinen vapaapäivä. jp-päivän- kuten aiemmin jo kerroin loppiaisen osalta, siirsin sunnuntaista uudenvuoden aattoon jotta saivat vapaata siihenkin korvaamatta työllä- voi siirtää minne lystää ja antaa sitten vaikka arkipäivän kuten em. tapauksessa. Samoin ei minun ole pakko antaa x- ja v-päivää edes samalla viikolla jos haluan olla v-mäinen, voin siirtää lainmukaisen kolmiviikkoisjakson sisältämälle vaikkapa seuraavalle viikolle ja teettää 7 työpäivää putkeen. Tiesitkö sitä? Et näköjään. Hanki hieman lisää kokemusta sekä työelämästä että -laista, opiskele lisäksi tes vuosittain/muutokset´ja väittele sitten vasta. Usko pois, minun alaiseni ovat iloisia meidän firmaan kuulumisesta-saavat aina kaikki edut ja parhain päin vapaat, koska minä en ole se v-mäinen pomo =) Hmm....täytyisikö kokeilla tulevana juhannuksena malliasi ja pitää porukka vaikka aattoa edeltävänä torstaina vapaalla ja pitää aattona siivoussulkeiset....hmm... ei tosiaan, itse työskentelen kyllä aattona (ilman eri korvausta riemuksesi ja puhtaasta omasta työnälästä) mutta muut pitäköön vapaata! Ja kun haluat käydä nimenomaan "henksuravintolan" kimppuun, (oletko kenties saanut kenkää?) totean että voinhan laittaa mieliksesi ne v-päivät vaikka yhdelle ma, toiselle ti jne. ja pitää koko porukan lauantaisin siivoamassa. Kunhan katson että jokaiselle tulee parin kk välein la/su tai su/ma vapaa....

        Vuodesta 1978 alalla ja yli 10 vuotta luottamushenkilönä. Lukuisia luotamushenkilö ym kursseja. Kokopäivä toimi luottamushenkilönä, joten ei tarvite sinun tosiaankaan tulla neuvomaan minua. Lisäksi olen kollegoiden kanssa todennut että, vaikka esimiehet lukevatkin tessiä, hyvin harvat heistä sitä todella osaavat soveltaa ja ymmärtävät sitä. esim. työajan tasoitusjärjestelmä on heille hebreaa. Et näköjään sinäkään tajunnut tuota henkilöstöravintolan juhannusjärjestelmää, joten opettele ymmärtämään se tes äläkä vain lue mitä siellä kirjoitetaan. Kerroppa miten pääsiäismaanantai tehdään sisään jos ei ole tasottumisjärjestelmä käytössä? Täytyy kysyä sinulta kaikkitietävältä kun en itse taida sitä tajuta.


      • Tiedän
        väärässä. kirjoitti:

        v- päivä on vapaapäivä ja x -päivä on ylimääräinen vapaapäivä. jp-päivän- kuten aiemmin jo kerroin loppiaisen osalta, siirsin sunnuntaista uudenvuoden aattoon jotta saivat vapaata siihenkin korvaamatta työllä- voi siirtää minne lystää ja antaa sitten vaikka arkipäivän kuten em. tapauksessa. Samoin ei minun ole pakko antaa x- ja v-päivää edes samalla viikolla jos haluan olla v-mäinen, voin siirtää lainmukaisen kolmiviikkoisjakson sisältämälle vaikkapa seuraavalle viikolle ja teettää 7 työpäivää putkeen. Tiesitkö sitä? Et näköjään. Hanki hieman lisää kokemusta sekä työelämästä että -laista, opiskele lisäksi tes vuosittain/muutokset´ja väittele sitten vasta. Usko pois, minun alaiseni ovat iloisia meidän firmaan kuulumisesta-saavat aina kaikki edut ja parhain päin vapaat, koska minä en ole se v-mäinen pomo =) Hmm....täytyisikö kokeilla tulevana juhannuksena malliasi ja pitää porukka vaikka aattoa edeltävänä torstaina vapaalla ja pitää aattona siivoussulkeiset....hmm... ei tosiaan, itse työskentelen kyllä aattona (ilman eri korvausta riemuksesi ja puhtaasta omasta työnälästä) mutta muut pitäköön vapaata! Ja kun haluat käydä nimenomaan "henksuravintolan" kimppuun, (oletko kenties saanut kenkää?) totean että voinhan laittaa mieliksesi ne v-päivät vaikka yhdelle ma, toiselle ti jne. ja pitää koko porukan lauantaisin siivoamassa. Kunhan katson että jokaiselle tulee parin kk välein la/su tai su/ma vapaa....

        No ei se nyt ihan noinkaan mene. V-vapaa on annettava joka viikko, X-vapaata voi sitten vähän enemmän siirrellä (ansaintaviikolla tai saman kolmiviikkoisjakson aikana muihin vapaisiin yhdistäen). Tiesitkö sen? Ilmeisesti et. Opetelkaa hyvät ihmiset lukemaan sitä tessiä, sitä varten se on, ni ei tarvii tulla tänne vinkumaan. Ja mitään "takaisin tehtävää aikaa" ei ole vaan ravintola-alalla on käytössä JAKSOTYÖAIKA. Työtä tehdään 111 tuntia kolmessa viikossa, siitä palkkakin maksetaan. Jp lyhentää työaikaa 7,4 tunnilla ja jos jp:tä ei ole niin eihän se työaikakaan voi lyhetä, haloo? Tuntematon käsite näyttää jaksotyöaika täällä olevan, ravintola-alan ihmisillä, ihme juttu. Ja vielä sitten korjauksia: sairaslomasta tai vuosilomasta ei mitään jp-päiviä todellakaan ansaita. Voi terve.


      • Tessiä lukenut

        JP-päiviä ei ansaita sairasloman tai vuosiloman aikana!


      • ei mahdollista
        Kerroppas yksikin kohta, kirjoitti:

        joka meni "aikalailla pieleen" sinun mieletäsi. Voin sanoa, että mikäli luetun ymmärtämisessäsi ei ole vikaa, lopeta häiriköinti palstalla asiallisissa asioissa. Vastaukseni on täyttä asiaa ja lisäksi Tes:n mukainen. Viimeistä piirtoa myöten. Oletko niitä, jotka kuvittelevat että pyhäpäivänä pidetään palkallista vapaata ja lisäksi työnantaja maksaa ylimääräistä palkkaa siitä ilosta että on juhlapyhä? Luulosi on väärä, eikä perustu mihinkään muuhun kuin tietämättömyyteesi. Kerrohan, mikä vastauksessani meni väärin? Olen pitkään työskennellyt luottamusmiehenä ja asioin myös liiton kanssa viikoittain.

        Luottamusmies ja esimies huh huh.. taidat olla supermies.


    • Mama38

      Joo voimassa olevaa TESiä ei vielä ole työpaikalle ilmaantunut eikä sitä netistäkään Finlexistä yms. löytynyt ainakaan muutama viikko sitten. Lisäksi työaikani on 120t/ 3vkossa. Maksetaan ulos rahana. Työnantajan toive. Turha on tästä kiukutella, mutta sen sanon, että ravintola-alan TES ei hirveän hyvä ole noin yleisesti ottaen, työntekijän kannalta katsottuna ja mielenkiintoista on, että esim. ruokailumahdollisuuden toteutuminen ei pelaa, niin kuin pitäisi esim. paikoissa, joissa työskennellään yksin. Tuntuu, että joustaminen toimii aika yksisuuntaisesti.

      • voi olla max. 111h/3vkoa

        paitsi jos teillä käytetään 18 tai vaikka 27 viikon tasoittumisjärjestelmää. Silloinkin pitää olla lyhyempiä viikkoja, jotta on mahdollista teettää tuo ka 9h ylimääräistä toisissa jaksoissa. Ilman tasoitusta säännöllinen työaika on 111h/3 vkoa ja tämän yli menevät 9 ensimmäistä tuntia on lisätyötä, josta saa normaalipalkan yksinkertaisena. Sen jälkeen seuraavat 18 h ovat ylityötä josta saa 50% korotuksen ja sen jälkeen ovat ylityötä josta saa 100% korotuksen. Lisätyöstä voit kieltäytyä jos et halua tehdä, eikä työvuorolistaan voi suunnitella sinulle yli 10 h työpäivää ilman suostumustasi. Myös kahden työvuoron välille on jäätävä 8 tunnin tauko. Selvitä työpaikkasi tasoitusjärjestelmä jotta osaat tarkastaa sinulle kuuluvat korvaukset.


      • ruokatauosta,
        voi olla max. 111h/3vkoa kirjoitti:

        paitsi jos teillä käytetään 18 tai vaikka 27 viikon tasoittumisjärjestelmää. Silloinkin pitää olla lyhyempiä viikkoja, jotta on mahdollista teettää tuo ka 9h ylimääräistä toisissa jaksoissa. Ilman tasoitusta säännöllinen työaika on 111h/3 vkoa ja tämän yli menevät 9 ensimmäistä tuntia on lisätyötä, josta saa normaalipalkan yksinkertaisena. Sen jälkeen seuraavat 18 h ovat ylityötä josta saa 50% korotuksen ja sen jälkeen ovat ylityötä josta saa 100% korotuksen. Lisätyöstä voit kieltäytyä jos et halua tehdä, eikä työvuorolistaan voi suunnitella sinulle yli 10 h työpäivää ilman suostumustasi. Myös kahden työvuoron välille on jäätävä 8 tunnin tauko. Selvitä työpaikkasi tasoitusjärjestelmä jotta osaat tarkastaa sinulle kuuluvat korvaukset.

        ikävä tosiasia (myös meillä) on se etteivät tauot käytännössä toteudu aina, varsinkaan kun olisi itsellä huutava nälkä. Huolimatta tes:istä ja laista, ikävä tosiasia on,että se kuuluu alan luonteeseen ja siihen on vain sopeuduttava. Työnantajasi olisi pakko pitää lain mukaan voimassa oleva TES nähtävillä työpaikalla. Astui voimaan 10/2007 ja meillekin tuli jo ajat sitten, joten teillä pitäisi myös olla nähtävillä. Laita meiliä PAMiin ja pyydä, jos ei ala kuulumaan! terv. kahden aiemman vastauksen takana oleva


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      79
      3295
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1982
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1871
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1548
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1395
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1385
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1099
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1038
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      844
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      840
    Aihe