Ansiosidonnainen/lapsi kotona

Liisu100

Kertokaa tyhmälle voinko olla ansiosidonnaisella korvauksella työttömänä ja hoitaa samalla lastani (alle 3-v) kotona? Muistan joskus muinaisuudessa lukeneeni, että lapsen pitäisi olla hoidossa, että minulla on mahdollisuus ottaa mahdollisesti tarjottava työ vastaan. Miten on?

7

3372

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jkgkjg

Voit olla kotona, mutta unohda kotihoidontuen nostaminen samaan aikaan.

Ja työkkäri myös edellyttää että olet parin päivän varoitusajalla valmis menemään mahdolliseen sulle osoitettuun työpaikkaan.
      Jos näin ei ole, suosittelen työttömyysturvan nostamista vasta 3 v päivän jälkeen ja siihen asti
      kotihoidontuella.

• joopa joo

Olen ollut ansiosidonnaisella päivärahalla työttömänä työnhakijana jo reilu vuoden ja samanaikaisesti olen saanut kotihoidontukea. Liitto on vähentänyt saamastani kotihoidontuesta hoitorahan ja hoitolisän, muttei reilua 200€ kuntalisää.
        Saan nettona kk:ssa Kelalta 580€ ja liitosta 620€.
        Eikä ainakaan minulle ole työkkäri edellyttänyt mitään pikaista varoitusaikaa, jolloin olisi töihin tarvittaessa mentävä, päinvastoin.
        Olen ilmoittanut, ettei minulle käy osa-aikainen eikä vuorotyö samoin haen vähintään 6kk työsuhdetta ja hyvin on työvoimatoimisto hyväksynyt työpaikkatoiveeni.

• jkgkjg
        joopa joo kirjoitti:

Olen ollut ansiosidonnaisella päivärahalla työttömänä työnhakijana jo reilu vuoden ja samanaikaisesti olen saanut kotihoidontukea. Liitto on vähentänyt saamastani kotihoidontuesta hoitorahan ja hoitolisän, muttei reilua 200€ kuntalisää.
        Saan nettona kk:ssa Kelalta 580€ ja liitosta 620€.
        Eikä ainakaan minulle ole työkkäri edellyttänyt mitään pikaista varoitusaikaa, jolloin olisi töihin tarvittaessa mentävä, päinvastoin.
        Olen ilmoittanut, ettei minulle käy osa-aikainen eikä vuorotyö samoin haen vähintään 6kk työsuhdetta ja hyvin on työvoimatoimisto hyväksynyt työpaikkatoiveeni.

Sitä vaan että kotihoidontuella vähennettyä liiton 500 päivää ei todellakaan kannata kuluttaa.
        Siitä hyötyy aikanaan paljon enemmän, kun saa sen täytenä.....
        Mutta ahneelle toi vähennyssysteemi on ihan ok.

• nyt ihan
        jkgkjg kirjoitti:

Sitä vaan että kotihoidontuella vähennettyä liiton 500 päivää ei todellakaan kannata kuluttaa.
        Siitä hyötyy aikanaan paljon enemmän, kun saa sen täytenä.....
        Mutta ahneelle toi vähennyssysteemi on ihan ok.

välttämättä ole ahneudesta kiinni, jos muuten ei rahat riitä elämiseen.

Ja periaatteessa pitää tietysti olla valmis ottamaan työpaikka vaikka heti - oli lapsella hoitoa tai ei. Se on sen työttömyyskorvauksen saamisehto. Käytännnössä kuitenkin ensin käydään työhaastattelussa ja siellä tietenkin sovitaan työnantajan kanssa, että työ alkaa sitten kun hoito järjestyy, eli kahden viikon sisällä.

• määVaan
        nyt ihan kirjoitti:

välttämättä ole ahneudesta kiinni, jos muuten ei rahat riitä elämiseen.

Ja periaatteessa pitää tietysti olla valmis ottamaan työpaikka vaikka heti - oli lapsella hoitoa tai ei. Se on sen työttömyyskorvauksen saamisehto. Käytännnössä kuitenkin ensin käydään työhaastattelussa ja siellä tietenkin sovitaan työnantajan kanssa, että työ alkaa sitten kun hoito järjestyy, eli kahden viikon sisällä.

Mitäs sitten
        jos ei ole tarjolla hoitopaikkaa vaikka haluaisi??
        Joulun alla kyselin eka kerran ja nyt taas, mutta ei hyvältä näytä. Pääsin kurssille ja miehellä on pätkähommia mutta 2-vuotiaalle ei tunnu löytyvän hoitopaikaa vaikka kuin olisi lakisääteistä.Ei kai voi antaa karenssia siinä tapauksessa??
        Olisin mielelläni vielä kotona mutta kun jonkun täytyy laskutkin maksaa eikä kotihoidontuki todellakaan riita....

• mapee

työttömällä ei ole velvoitetta viedä lastaan hoitoon, mutta on oikeus hoitopaikkaan jos tahtoo. Kunnalla taas on velvoite järjestää parissa viikossa hoito lapselle jonka hoidon tarpeen syy on vanhemman työllistyminen..

Niin ja mitään työtä ei ole pakko ottaa nyt heti vastaan vaan aina on oltava aikaa saada asiat järjestettyä.

• . . . . .

Kyllä voi olla ansiosidonnaisella ja saada kotihoidon tukea, tosin työkkärissä ainakin minulle siitä mussutetaan, vaikka minulla ei ole estettä vastaanottaa työtä välittömästi.

Kotihoidontuki vähennetään ansiosidonnaisesta.

Kotihoidontukihan mm. kerryttää eläkettä toisin kuin pelkkä työttömyys.

Tästä saa vääntää työkkärin kanssa- itse olen taistellut jo 2kk ja heille ei tunnu menevän jakeluun se, että olen todellakin työtön työnhakija jolla vain sattuu olemaan lapsi kotona.

Kotihoidon tukeani en aio lakkauttaa ennen kuin lapseni täyttää 3v tai vien hänet kunnalliseen hoitoon. Siihen minulla on lakisääteinen oikeus.

Sitä paitsi, saahan työssäkäyvätkin kotihoidon tuen, jos he järjestävät lapsensa hoidon edelleen kotona, eli lapsi ei mene ulkopuoliselle hoitoon.

Tässä asiassa kannattaa pysyä tiukkana eikä suostua poljettavaksi, sillä mm. työttömyysturvalaista ei löydy kohtaa, joka epäisi kotihoidontuen työttömältä, tai sanoisi, että on velvollinen laittamaan lapsensa hoitoon jotta olisi luokiteltavissa "työttömäksi työnhakijaksi" ja näin ollen olisi oikeutettu ansiosidonnaiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      280
      10306
    2. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      244
      5993
    3. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      173
      5424
    4. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      95
      5048
    5. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      19
      3315
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      9
      2714
    7. Ootko sä nainen suuttunut

jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      214
      2622
    8. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      17
      2434
    9. Menen nyt koisimaan

Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2284
    10. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      382
      2217
    Aihe