valintakoe:kätilö

bradget

Onko joka paikassa esim. kuopiossa ja turussa kätilöjen valintakokeessa ryhmäkeskustelu?! vaikka muut osiot menisi hyvin se on jotenkin stressaava tilanne, enkä saa montaa järkevää sanaa suustani. Ei vaan tunnu olevan yhtään varaa mokata, kun kuulostaa ainakin joissain paikoissa vaadittavan täydet valintakoepisteet päästäkseen sisään. Vinkkejä miten erottua valintakokeissa?!

22

8018

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siidu

Kuopiossa ainakin on ryhmätilanne. Ei sitä kannata ressata, oikeesti. :) Ite höpöttelin ihan niitä näitä ja puutaheinää, maalaisjärjellä vaan, ei sielä tarvia päteä milläään tietämyksellä. Yritä viritellä jo aiemmin vierustovereiden kanssa juttua, ne ainakin Kuopiossa jakavat ryhmät aakkosjärkässä ja ryhmäkokeeseen tulee AINASKIN yksi vierustoverisi jo sieltä psykologisista testeistä, kun istutte aakkosissa auditoriossa. Kaikki jännittää ihan yhtä paljon ja sillä voi murtaa jäätä kun alkaa jo aiemmin haastella ihmisten kanssa. Niitä näitä :) "Mokata" voi siinä tilanteessa sillä ettei puhu mitään, tai puhuu kokoajan eikä anna muille puheenvuoroa. Huomoi keskustelussa muiden mielipiteet, kuuntele ja pyydä oma puheenvuorosi kohteliaasti johonkin väliin, älä keskeytä, mutta pysy mukana keskustelussa. Ole rennosti oma itsesti ja ennekaikkea sosiaalinen :) Itse näin pääsin sisälle sekä kätilöksi, että terkkariksi. Ja vielä niistä psykologisistakin testeistä, että niissä ei OIKEASTI tarvitse tietää kaikki vastauksia. Itse esems pompin matikan testissä ihan sinne tänne, vastailin mihin osasin ja jätin vähänkin hankalalta tuntuvat tekemättä. Piirustustehtävissä käytä huumorintajua ja mielikuvitusta, ei oikeesti tarvi olla mitään alaan liittyviä kuvia! :) Ite piirstin yhteenkin puuvessan! :D Eniten minua jännitti psykologin haastattelu. Ole vakuuttava ja varma siitä, että haluat JUURI sitä mihin olet hakeutumassa. :) TSEMPPIÄ!!!

• sh vm-08

Valmistun sairaanhoitajaksi nyt keväällä ja suurin haaveeni olisi kätilön ammatti. Pääsykokeet tuskin olisi mikään ongelma, selvisin niistä loistavasti jo sh:ksi hakiessani. Ongelmana on se, että lukion todistukseni ei päätä huimaa ja sillä ei pääse valintakokeeseen. Ois kannattanu valita amitsu.. Onx tietoo, josko jossain olisi jonain vuosina aikuisopetuksessa kätilön tutkintoa??

Ja ihan tosi, pääsykokeista kyl selvii, jos todella haluaa sinne, minne hakee!!!!

• voit hakea
        sh vm-08 kirjoitti:

Valmistun sairaanhoitajaksi nyt keväällä ja suurin haaveeni olisi kätilön ammatti. Pääsykokeet tuskin olisi mikään ongelma, selvisin niistä loistavasti jo sh:ksi hakiessani. Ongelmana on se, että lukion todistukseni ei päätä huimaa ja sillä ei pääse valintakokeeseen. Ois kannattanu valita amitsu.. Onx tietoo, josko jossain olisi jonain vuosina aikuisopetuksessa kätilön tutkintoa??

Ja ihan tosi, pääsykokeista kyl selvii, jos todella haluaa sinne, minne hakee!!!!

sh-ammattitutkinnollasi suoraan kätilön koulutukseen. :) Haet yhteishaun kautta sh-papereilla ja sh opinnot hyväksiluetaan opintojen alettua, jatkat siis sitten jo aiemmin aloittaneen ryhmän kanssa. Mihin tarviit siis enää yo-toikkaria kun olet jo valmis sh! Joten eikun hakemaan! Luvin jostain, että Helsingissä olis aikuisopintoina, varmista stadian sivuilta. Ja saat tuon muutoinkin selville kun soitat eri kouluihin, niitähän olivat Kuopio, Helsinki, Tampere, Turku, Oulu ja Jyväskylä. Onnea matkaan!

• sh vm-08
        voit hakea kirjoitti:

sh-ammattitutkinnollasi suoraan kätilön koulutukseen. :) Haet yhteishaun kautta sh-papereilla ja sh opinnot hyväksiluetaan opintojen alettua, jatkat siis sitten jo aiemmin aloittaneen ryhmän kanssa. Mihin tarviit siis enää yo-toikkaria kun olet jo valmis sh! Joten eikun hakemaan! Luvin jostain, että Helsingissä olis aikuisopintoina, varmista stadian sivuilta. Ja saat tuon muutoinkin selville kun soitat eri kouluihin, niitähän olivat Kuopio, Helsinki, Tampere, Turku, Oulu ja Jyväskylä. Onnea matkaan!

Sh-todistuksella ei voi hakea nuorisokoulutukseen, vaan haetaan samalla todistuksella, kun olen aiemmin hakenut. Valitettavasti se on näin, ainakin, jos hakuoppaita on uskominen!

• Oukkidoukki
        sh vm-08 kirjoitti:

Sh-todistuksella ei voi hakea nuorisokoulutukseen, vaan haetaan samalla todistuksella, kun olen aiemmin hakenut. Valitettavasti se on näin, ainakin, jos hakuoppaita on uskominen!

eli siis nyt en tiedäkään mistä puhutte, kun puhutte tuosta nuorisokoulutuksesta. Luulin että olet amk:ssa sh:ksi opiskelemassa jo. Eli ihan varmaan sitten asia onkin noin, niinkuin edellä mainitaan. Kumma juttu vaan minusta, että jos on jo sh-koulutus (joka on amk koulutus, eihän niitä muualla kouluteta???) niin ei voi hakea niillä ammattipapruilla. Kun voi hakea perushoitajanki papereilla ja työkokemuksella. Eikö ole alla sitten yo pohjaa vai mikä juttu tuossa on? Olen iiihan pihalla! :D Kätilöksihän ei voi opiskella kuin amk:ssa. Minä olen itse hakenut aikanaan ammattitutkinnolla, joka oli ihan vaan oppisopimuskoulutus jonka suoritin näyttökokeella. Sain hakupätevyyden yo todistuksella, joten yo todistuksen arvosanoilla ei sinänsä ollut merkitystä. Siten pääsin pääsykokeisiin ja sitten sisälle :)

• sh vm-08
        Oukkidoukki kirjoitti:

eli siis nyt en tiedäkään mistä puhutte, kun puhutte tuosta nuorisokoulutuksesta. Luulin että olet amk:ssa sh:ksi opiskelemassa jo. Eli ihan varmaan sitten asia onkin noin, niinkuin edellä mainitaan. Kumma juttu vaan minusta, että jos on jo sh-koulutus (joka on amk koulutus, eihän niitä muualla kouluteta???) niin ei voi hakea niillä ammattipapruilla. Kun voi hakea perushoitajanki papereilla ja työkokemuksella. Eikö ole alla sitten yo pohjaa vai mikä juttu tuossa on? Olen iiihan pihalla! :D Kätilöksihän ei voi opiskella kuin amk:ssa. Minä olen itse hakenut aikanaan ammattitutkinnolla, joka oli ihan vaan oppisopimuskoulutus jonka suoritin näyttökokeella. Sain hakupätevyyden yo todistuksella, joten yo todistuksen arvosanoilla ei sinänsä ollut merkitystä. Siten pääsin pääsykokeisiin ja sitten sisälle :)

Olen kyllä ammattikorkeakoulussa, josta siis valmistun sairaanhoitajaksi. Jos haluan kätilöksi, minun pitää hakea ammattikorkeaan uudelleen, opiskelemaan eri tutkintoa(kätilö amk). Ammattikorkeakouluun haetaan toisen asteen tutkinnon todistuksella( lukio, ammattikoulu tms), ei ammattikorkeakoulun todistuksella(on kolmannen asteen oppilaitos). Sairaanhoitajan opinnot tietenkin hyväksiluetaan, jos kouluun valitaan. Kutsun pääsykokeisiin saa koulumenestyksen perusteella ja ensimmäisen hakutoiveen(5p) perusteella.

• sh vm-08
        Oukkidoukki kirjoitti:

koska oot (oukkidoukki) alkana opiskeleen ja missä opiskelet??

• Kuopiossa
        sh vm-08 kirjoitti:

koska oot (oukkidoukki) alkana opiskeleen ja missä opiskelet??

olen aloittanut. Mietin edelleen tuota, että miten on mahdollista, ettei voi hakea ammattitutkinnolla. Hakeehan monet perushoitajan tutkinnollakin. Ja kuten sanoin, itse hain aikanaan ammattitutkinnolla ja sain hakupätevyyden yo-todistuksella. Tällöin yo-toikkarin numeroilla ei ollut tuon taivaallisen merkitystä. Ja ammattitutkinto oli ihan vaan näyttökokeella suoritettu. Niinkin voi hakea. Ainakin Kuopioon. Ja hain itseasiassa Stadiaankin aikanaan samoin ja olin sielläkin pääsykokeissa.

• sh vm-08
        Kuopiossa kirjoitti:

olen aloittanut. Mietin edelleen tuota, että miten on mahdollista, ettei voi hakea ammattitutkinnolla. Hakeehan monet perushoitajan tutkinnollakin. Ja kuten sanoin, itse hain aikanaan ammattitutkinnolla ja sain hakupätevyyden yo-todistuksella. Tällöin yo-toikkarin numeroilla ei ollut tuon taivaallisen merkitystä. Ja ammattitutkinto oli ihan vaan näyttökokeella suoritettu. Niinkin voi hakea. Ainakin Kuopioon. Ja hain itseasiassa Stadiaankin aikanaan samoin ja olin sielläkin pääsykokeissa.

ettei voi hakea. Perushoitaja ja lähihoitaja jne.on niitä toisen asteen ja sh on kolmannen asteen. järjetöntä, mutta totta.

• on aivan
        sh vm-08 kirjoitti:

ettei voi hakea. Perushoitaja ja lähihoitaja jne.on niitä toisen asteen ja sh on kolmannen asteen. järjetöntä, mutta totta.

suolesta! Eivät hyväksy pohjaksi omaa koulutustaan!! Selvitä se, voiko hakea sh-todistuksella, jos sinulla on jo yo-todistus pohjalla. Koska sillä tavalla sitten vois kiertää tuon pykälän eikä vaikuttas ne yo toikkarin arvosanat. Oletko hakennu aiemmin klökoulutukseen vai mistä tiedät ettei riitä sinun pisteet pääsykokeisiin? Pääsit sh-pääsäreihin eniveis?

• bradget

nyt alkoi jännittää vielä enemmän ku selkis et siä on semmosia tehtäviä mis vaaditaan luovuuttakin (piirustustehtäviä).. ja matikkakin on päässy autuaasti unohtuun täs välivuoden aikana, vaikka tiiän ne nyt vissiinki on simppeliäkin simppelimpiä laskuja! eniten kuitenkin jännittää se, miten selitän mun välivuoden vieton, kun en oo tehny mitään järkevää. vaatimustaso tuntuu tuolle alalle olevan hurja! tuskinpa saan niitä vakuutettua sosiaalisuudestani ku oon ujo. en vaan tiedä mitä teen ku en taaskaan pääse opiskelemaan unelma-alaani, en halua mitää muuta, ei oo yhtää muuta alaa mikä kiinnostais! en kuitenkaa enää kovin montaa kertaa jaksa yrittää ja haaskata vuosia, alan opiskelu kuintenki vie 4,5vuotta, vähintään.

• sh vm-08
        bradget kirjoitti:

nyt alkoi jännittää vielä enemmän ku selkis et siä on semmosia tehtäviä mis vaaditaan luovuuttakin (piirustustehtäviä).. ja matikkakin on päässy autuaasti unohtuun täs välivuoden aikana, vaikka tiiän ne nyt vissiinki on simppeliäkin simppelimpiä laskuja! eniten kuitenkin jännittää se, miten selitän mun välivuoden vieton, kun en oo tehny mitään järkevää. vaatimustaso tuntuu tuolle alalle olevan hurja! tuskinpa saan niitä vakuutettua sosiaalisuudestani ku oon ujo. en vaan tiedä mitä teen ku en taaskaan pääse opiskelemaan unelma-alaani, en halua mitää muuta, ei oo yhtää muuta alaa mikä kiinnostais! en kuitenkaa enää kovin montaa kertaa jaksa yrittää ja haaskata vuosia, alan opiskelu kuintenki vie 4,5vuotta, vähintään.

Oon yrittäny sähköpostilla asiaa selvitellä eri kouluista, mutta aina vastaus on ollu, että haet lukion tod. Pisteitä olen laskeskellut opinto-opaitten ohjeen mukaan(esim.päästötodistuksen ka. pitää olla yli 8, että saa 15 pistettä yotutkinnosta saa eri arvosanoilla erilaisia pisteitä.) 5p ekasta hakutoiveesta. Alin pääsykokeisiin kutsuttu viime vuonna Helsingissä 27p ja Turussa 29p. Maksimi siis 30p koulumenestys 5p eka toive=yht.35!! Pääsykokeisiin pääsy on siis ainakin minulle se ongelma. Mones paikassa koulumenestys nollataan lopullista valintaa tehdessä, ainoastaan pääsykokeet ja eka hakutoive vaikuttavat...

• kätilöksi minäkin
        sh vm-08 kirjoitti:

Oon yrittäny sähköpostilla asiaa selvitellä eri kouluista, mutta aina vastaus on ollu, että haet lukion tod. Pisteitä olen laskeskellut opinto-opaitten ohjeen mukaan(esim.päästötodistuksen ka. pitää olla yli 8, että saa 15 pistettä yotutkinnosta saa eri arvosanoilla erilaisia pisteitä.) 5p ekasta hakutoiveesta. Alin pääsykokeisiin kutsuttu viime vuonna Helsingissä 27p ja Turussa 29p. Maksimi siis 30p koulumenestys 5p eka toive=yht.35!! Pääsykokeisiin pääsy on siis ainakin minulle se ongelma. Mones paikassa koulumenestys nollataan lopullista valintaa tehdessä, ainoastaan pääsykokeet ja eka hakutoive vaikuttavat...

että mikä oli alin Jyväskylään pääsykokeisiin otettu pistemäärä? Mulla ihan sama ongelma nimitääin. Mul on viel amis kesken, lukion oon käyny jo. Voinko siis hakea joko lukion tai amiksen papereilla? Olenko ymmärtänyt oikein? Siis amiksen papereilla sit ku oon tehny loppuun...?

• bradget
        kätilöksi minäkin kirjoitti:

että mikä oli alin Jyväskylään pääsykokeisiin otettu pistemäärä? Mulla ihan sama ongelma nimitääin. Mul on viel amis kesken, lukion oon käyny jo. Voinko siis hakea joko lukion tai amiksen papereilla? Olenko ymmärtänyt oikein? Siis amiksen papereilla sit ku oon tehny loppuun...?

..yhtän muista noista pistemääristä, ei kyllä varmaan edes mainittu missään... kyllä voit hakea myös amiksen papereilla!

• kätilöksi minäkin
        bradget kirjoitti:

..yhtän muista noista pistemääristä, ei kyllä varmaan edes mainittu missään... kyllä voit hakea myös amiksen papereilla!

...kun mulla on kaksi lasta. Äippälomalla itseasiassa amiksesta nyttenkin. Ajattelevat pian et ei oteta sisään ku on niin paljo muutaki touhua ettei pysty täyspäiväsesti opiskeleen... Välillä oon nimittäin törmänny ihme negatiiviseen suhtautumiseen opiskeleviin äiteihin. Itseasiassa mulla on just ton esikoisen takia amiksesta tulossa hiukka paremmat paperit ku lukiosta. Lukio aikaan kiinnosti enemmän bilettäminen ja nukkuminen...

• Lukiolainen2

Vanha keskustelu, mutta kuitenkin. Haluaisin tietää, mitä pääsykokeissa kysytään. Siellä on varmaan matikkaa, bilsaa....?? Ja sitten niitä; Mitä sinulle tulee mieleen tästä kuvasta? Jatka tätä kuvaa..

• Yksinkertaista

Metropolian pääsykokeessa oli kysymyksiä kahdesta pääsykoekirjasta. Toisessa kirjassa oli biologiaa, kemiaa ja fysiikkaa (aika perusjuttuja) ja toisessa hoitotyön etiikkaa. Sitten oli ryhmäkeskustelu. Siinä se.

• Lukiolainen2

Kannatasko mun sittenkin lukea enemmän fysiikkaa ja kemiaa, kun vaan ne pakolliset?

• Metropoliaan pääsy..

Voihan kätilöksi päästä sillä tavallakin jos ei esmees pisteet riitä kys. koulun valintakokeisiin, laittaa sen silti ensimmäiseksi (josta saat sen 5p.) sitten toiseksi varma pääsy kokeisiin, jossa sitten loistaa valintakokeessa. Mahdollisuudet kasvavat huimasti tuolla tavalla.
      Kun metropoliassahan otetaan huomioon valintaa tehtäessä vain valintakokeesta saadut pisteet se 5 ensimmäisestä hakutoiveesta.

• Lukiolainen2

Ok. Vaikutti vähän sekvaalta, muuta tajusin kyllä. Mutta niin, olisko kannattavaa lukea enemmän fysiikkaa ja kemiaa. Oon käyny ne ykköset ja niistä tuli kympit.. Vai pärjäänkö vaan sillä, että luen ne sitten pääsykoekirjasta/-kirjoista?

• kätilöhaaveena

jos joku osais vastata tähän että kun olen aivan super huono koulussa ja yläasteen todistus ei ole kauheen esittelykelpoinen :D no yläasteen jälkeen menin opiskelemaa kokiksi jonka todistus ei ole yhtään sen parempi. No kokiksi tulon jälkeen opiskelen tällä hetkellä lähihoitajaksi mutta haaveena on kätilö! eli. vonko hakea jo nyt sinne amk:hon vaikka oon käyny lähihoitajakoulua vaan n. 1kk verran. Siinäkään en kovin hyvällä menestyksellä. Tiedän että kätilön valintakokeessa pystyisin parempaan mutta kun en todellakaan pääse valintakokeeseen asti?! mut oisko mul silti yhtään mahdollisuutta päästä sinne :/? entä jos oppisopimuksella käy lähihoitajan ammatin niin onko mahdollista päästä kätillön valintakokeeseen??? auttakaa tyhmää :D

• Kiinnostunut

Onko mieskätilöitä juuri yhtään Suomessa? Itsestäni olisi erittäin mielenkiintoista toimia "lapsenpäästäjänä" eli kätilönä, kai sitä ammattinimikettä käytetään myös miehestä joka tätä ammattia harjoittaa?? Olen perehtynyt aiheeseen ja myös monia videoita nähnyt aiheesta ja todennäköisesti viihtyisin työssä synnytysosastolla erittäin hyvin, varsin häkellyttävää ja mielenkiintoista on seurata (ja tietysti auttaa) kun se vauva tulee sieltä emättimestä ulos.

Olen vain miettinyt että haittaako miessukupuoli jotenkin hakuvaiheessa? Lukiosta minulla on hyvät paperit, E:tä ja 9 arvosanoja pääosin. Armeijankin olen käynyt ja pitäisi nyt miettiä kiinnostavaa ammattia. Onko kätilömiehiä juurikaan Suomessa? Pitäisikö vain hakea lääkikseen ja sitä kautta naistentautien ja synnytysten alalle kuitenkin, tosin tämä on erittäin pitkä ja vaativa tie, kun taas kätilöksi pyrkiessä pääsisi "helpommalla" ja nopeammin sinne synnytyssaliin töihin. (toki nyt erikoislääkärin palkka olisi moninkertainen kätilöön nähden, tiedetään, mutta palkka ei olekaan tässä minulle se ensisijainen asia vaan se synnytyksien pariin työskentelemään pääseminen)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      332
      7017
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      283
      6515
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      49
      5766
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      164
      5157
    5. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      61
      4003
    6. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      282
      3977
    7. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      143
      3569
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      34
      3296
    9. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      3
      3280
    10. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      50
      3211
    Aihe