Elikkkäs oon miettiny pyreneittenmastiffin ottamista jo parisen vuotta, mutta oon miettinyt sitä että voiko semmoisen ottaa kerrostaloon???asuntoni ei ole mikään pieni vaan tilava ja vapaana pääsisi juoksemaan vaikka joka päivä..Auttakaa minua...=D
Pyreneittenmastiffi kerrostaloon??
39
5666
Vastaukset
- hauva..
kaipa tuo luulis menevän, onhan monella muullakin isorotuisia koiria kerrostalossa, kuhan vaa huolehditaan säännöllisestä ulkoilusta..
ei muuta ku pennun hankintaan siis :) - paras idea
Jättiläismastifit tarvitsevat ison pihan. Se kuolaa ja paskoo sun kämpäpäs nopeasti pilalle. Ja tommonen koira raivoaa vieraille, on suorastaan niille vaarallinen. Mieti sitäkin. Eikö sakemanni tai malikka kelpaa. Ne paljon sopeutuvaisempia, siis helpompia.
- ...
nyt oot kuule hiukan väärässä..se ei ole kyllä vieraille vaarallinen vaan välinpitämätön..ja ei se pasko kämpää pilalle..hyvin koulutettuna siitä saa mitä parhaimman kaverin itselleen..
- lentää
... kirjoitti:
nyt oot kuule hiukan väärässä..se ei ole kyllä vieraille vaarallinen vaan välinpitämätön..ja ei se pasko kämpää pilalle..hyvin koulutettuna siitä saa mitä parhaimman kaverin itselleen..
Mut kuolaa valuu koko ajan ja syö ämpärillisen päivässä. Sitä paskaakin sitten tulee ja kusta. Mastiffi tarvitsee ison pihan. Kerrostalopoksissa se vain turhautuu ja lihoo muodottomaksi. Mun kaveril on tommonen. Painaa sata kiloa ja haisee pahalle. Ei tee mieli. Parempiakin rotuja on. Satakilonen koira on liikaa. Ei mahdu edes kunnolla henkilöautoon.
- jättimatti
... kirjoitti:
Kyllä koti on todella kovassa koitoksessa (varsinkin jos asut vuokralla) ennen kun olet saanut siitä sisäsiistin ja ettei enää riko paikkoja !!Meillä meni huusholli täysin uusiksi parinvuoden päästä....ei siis mitään halpaa remonttia.Osaa myös avata ovet mennen tullen =)
Koira myös kärsii jos kodissa on liian lämmintä ja siksi nauttii saada olla pihalla vahtimassa .
- kerrostaloon
eikö sen sano jo järkikin?! varmasti tulee ongelmia puolustushalun kanssa varsinkin murkku-iässä ja sitten lähtee taas yksi laumanvartija kiertoon..älkää ottako koiraa pelkän nallemaisen ulkonäön vuoksi tai että laumanvartijat tuntuvat nykyään olevan ns muotirotu!
- jfn
On ulkona viihtyvä, ilmoittava rotu, joten mieluummin maalle ja omakotitaloon, missä saa olla pihalla ja haukkua vartioimaansa paikkaa. kerrostalossa saattaa haukkua jokaista kuulemaansa ääntä ja tuskin pystyy pihallakaan kovasti olemaan. Koirasta voi tulla onneton ja surullinen.
- en suosittele
Ei missään nimessä laumanvartija-rotua kerrostaloon !
- miksipäs ei
voi h*lvetti, mä en voi käsittää noita ihmisiä joiden mielestä kaikilla ei ole yhtälailla oikeus omaan koiraan! koira on erittäin sopeutuvainen eläin ja varmasti mikä tahansa rotu menee ihan yhtälailla kerrostalossa kuin omakotitalossa! mulla on itella molossikoira rivitalossa ja sekin on varmaan väärin kun ei ole omaa isoa pihaa jossa saa juosta joka päivä.. paskat.
siis, mun mielestä pyreneittenmastiffin voi ottaa kerrostaloon kunhan tiedostat sen että se tosiaan on laumanvartija ja tottuu rappujen ääniin heti pentuna ja ettei opi haukkumaan turhia. pyrre ei oo mikään turhan räksyttäjä ja uskon että koulutuksella siitä saa kivan koiran asuu sitten missä vaan.- itsekritiikkiä
Koiran voi tietysti ottaa kaupunkiinkin, MUTTA RODULLA ON VÄLIÄ!!! Ei mitään laumanvartijakoiraa kerrostaloon. Ongelmia siitä vain tulee, eikä muuta kuin paha mieli. Ei rotua voi valita sen mukaan, että mää nyt vain haluan tuommosen ison ja karvasen koiran tms. Jos haluaa koiran kaupunkiin, pitää miettiä, millainen koira kerrostaloon sopisi. Millaiset ovat omat resurssit koulutuksen, lenkityksen ja muiden aktiviteettien suhteen.
Itse haluaisin ottaa belgianpaimenkoiran, mutta hyväksyn tosiasian (asun rivitalossa 59m2, ei ennen ihan omaa koiraa, vaikka lapsuudenkodissa paljon metsästyskoiria), joten otan springerspanielin! Paimenkoiran otan sitten, kun saan enemmän tilaa ja kokemusta koirista. - justiin....
Kaikilla on yhtälailla oikeus omaan koiraan, kunhan miettii vähän eikä tee siitä koirasta onnetonta.
- ............
Pyreneittenmastiffi on ihan eri rotu kuin pyrre!!!!!
- sari44
............ kirjoitti:
Pyreneittenmastiffi on ihan eri rotu kuin pyrre!!!!!
niin taatusti tämäkin jää koossa ja painossa toiseksi.
http://www.karjalanmaa.fi/tarkennus.php?lehti=128&id=624
Kannattaisi kysyä ihan kokeneelta kasvattajalta jolla suurikokoiset koirat lajeina pelkästään.
http://www.sunpoint.net/~spaindogs/index.html - pakko kommentoida,
itsekritiikkiä kirjoitti:
Koiran voi tietysti ottaa kaupunkiinkin, MUTTA RODULLA ON VÄLIÄ!!! Ei mitään laumanvartijakoiraa kerrostaloon. Ongelmia siitä vain tulee, eikä muuta kuin paha mieli. Ei rotua voi valita sen mukaan, että mää nyt vain haluan tuommosen ison ja karvasen koiran tms. Jos haluaa koiran kaupunkiin, pitää miettiä, millainen koira kerrostaloon sopisi. Millaiset ovat omat resurssit koulutuksen, lenkityksen ja muiden aktiviteettien suhteen.
Itse haluaisin ottaa belgianpaimenkoiran, mutta hyväksyn tosiasian (asun rivitalossa 59m2, ei ennen ihan omaa koiraa, vaikka lapsuudenkodissa paljon metsästyskoiria), joten otan springerspanielin! Paimenkoiran otan sitten, kun saan enemmän tilaa ja kokemusta koirista.meillä nimittäin rivarissa- 69m2 - kaks belggaria =) Tosin meillä on myös ihan kivan kokoinen aidattu piha. Käsittääkseni myös springerspanielit voivat olla todella vilkkaita ja paljon liikuntaa vaativia.
Ja alkuperäiselle sanoisin, etten usko vastuuntuntoisen kasvattajan edes myyvän pyrreä kerrostaloon. - on oikeus..
"mä en voi käsittää noita ihmisiä joiden mielestä kaikilla ei ole yhtälailla oikeus omaan koiraan!"
Mielestäni läheskään kaikilla ei tosiaan ole oikeutta koiraan. Miksi olisi? Koirilla tosin on kaikilla oikeus saada hyvä ja rakastava perhe sekä oikeanlainen elinympäristö. Tämä ei tietenkään aina valitettavasti toteudu. Kaikki ei ole aina vaan: "minä minä minä, minulla on oikeus". Eihän aikuisillakaan ole "oikeutta" saada lapsia, mutta sitä vastoin lapsella on oikeus saada hyvä huoltaja. - Anonyymi
pakko kommentoida, kirjoitti:
meillä nimittäin rivarissa- 69m2 - kaks belggaria =) Tosin meillä on myös ihan kivan kokoinen aidattu piha. Käsittääkseni myös springerspanielit voivat olla todella vilkkaita ja paljon liikuntaa vaativia.
Ja alkuperäiselle sanoisin, etten usko vastuuntuntoisen kasvattajan edes myyvän pyrreä kerrostaloon.Meidän alle vuoden ikäinen springerspanieli on todella rauhallinen, olen yllättynyt miten rotua sanotaan paljon liikuntaa tarvitsevaksi, kun se kotona vain nukkuu tai kävelee perässä. Koskaan ei hepuleita saa. Lenkillä kun voi päästää irti sillä on loputtomasti haluja mennä, mutta ei vaadi päivittäin erityisen paljon liikutaan.
- Anonyymi
on oikeus.. kirjoitti:
"mä en voi käsittää noita ihmisiä joiden mielestä kaikilla ei ole yhtälailla oikeus omaan koiraan!"
Mielestäni läheskään kaikilla ei tosiaan ole oikeutta koiraan. Miksi olisi? Koirilla tosin on kaikilla oikeus saada hyvä ja rakastava perhe sekä oikeanlainen elinympäristö. Tämä ei tietenkään aina valitettavasti toteudu. Kaikki ei ole aina vaan: "minä minä minä, minulla on oikeus". Eihän aikuisillakaan ole "oikeutta" saada lapsia, mutta sitä vastoin lapsella on oikeus saada hyvä huoltaja.Jokaisella aikuisella on oikeus saada lapsia, se oikeus vaatii velvollisuuden olla hyvä vanhempi. Jokaisella aikuisella on oikeus omistaa koira, se vaatii velvollisuuden pitää koirastaan huolta. Juopolla ja narkkarillakin on oikeus hankkia koira, mutta se vaatii raittiuden ja kunnostautumisen. Juoppo eikä narkki saa omistaa koiraa.
- ...
Siis voi ju*****ta noita ihmisiä, jotka ei tiedä rodusta mitään tai ylensäkkään isoista koirista tulee tänne urputtaan..Pyreneittenmastiffin voi ottaa kerrostaloon..itse tiedän vaikka kuinka monta pystiffiä jotka asuvat kerrostalossa eikä mitään ongelmia ole ollut..
- ........
ei ehkä omistajalla mutta koira ei tainnut olla iloisemmasta päästä.....ja omistan muuten doggeja ja pyreneittenmastiffin ;P
- koirille ei ole
asunnon sijainti. Ihmisen asunto on koiran "kotiluola". Siellä pitää olla riittävästi ruokaa ja rauhallinen paikka jossa voi levätä ja nukkua tarvittaessa. Ihmisen on myös huolehdittava tarpellisesta rodulle ominaisesta liikunnasta ja muutenkin koiran perinnäisten ominaisuuksien ylläpitämisestä. Myös käyttäytymiskoulutus on tärkeää että koira osaa käyttäytyä ihmisen vaatimalla tavalla. Ja siinä sitä tekemiistä riittääkin vuosikausiksi.
- silti...
Joku tolkku pitäisi olla tuossakin touhussa. Iso pyreneittenmastiffi todellakin on laumanvartija ja tarvitsee sen vartioitavan paikan ulkoa. Eikä ole pelkästää koosta kiinni, vaan ihan luonteestakin jo. Ei sakemanniakaan voi ottaa vaikka olisi kuinka iso talo ja piha, jos ei ole tarjota aivojumppaa näin aktiiviselle rodulle. Vähän pitää miettiä omia resursseja ja koiran tarpeita, eikä ottaa vaan sen takia kun "se on niin kiva rotu".
- valinnassa !
silti... kirjoitti:
Joku tolkku pitäisi olla tuossakin touhussa. Iso pyreneittenmastiffi todellakin on laumanvartija ja tarvitsee sen vartioitavan paikan ulkoa. Eikä ole pelkästää koosta kiinni, vaan ihan luonteestakin jo. Ei sakemanniakaan voi ottaa vaikka olisi kuinka iso talo ja piha, jos ei ole tarjota aivojumppaa näin aktiiviselle rodulle. Vähän pitää miettiä omia resursseja ja koiran tarpeita, eikä ottaa vaan sen takia kun "se on niin kiva rotu".
Sepäs se , on todella ikävää kun ostetaan pentu periaatteella "kiva iso rotu" ! Vaikeudet huomataan vasta jälestä kun arki tulee.Rotumääritelmiin liian usein tutustutaan vasta kun pentu on jo kasvamassa ja ongelmat on jo edessä !?? MIKSI ,miksi vasta sitten kun tietoa on rodusta saatavilla vaikka miten paljon ja ihmiset lukutaitoisia, kait !??
- ............
valinnassa ! kirjoitti:
Sepäs se , on todella ikävää kun ostetaan pentu periaatteella "kiva iso rotu" ! Vaikeudet huomataan vasta jälestä kun arki tulee.Rotumääritelmiin liian usein tutustutaan vasta kun pentu on jo kasvamassa ja ongelmat on jo edessä !?? MIKSI ,miksi vasta sitten kun tietoa on rodusta saatavilla vaikka miten paljon ja ihmiset lukutaitoisia, kait !??
... loppujen lopuksi. Ystävälläni on rivarissa 6 pienempää koiraa (piha on todella pieni, joten edes turha mainita), voi oikeastaan verrata kerrostalo- asuntoon. Harrastaa koirien kanssa agilityä, tokoa, hajujälkiä uintia, hiihtoa... vaikka mitä. Kuskaa autolla ulkoilemaan kaupungin ulkopuolelle jne. Päivät on töissä, eikä ole muuta perhettä.
Sitten on toinen ystäväni joka omistaa kolme sekarotuista sakemannia. Asuu maalla, pihaa on hehtaarin verran... Siinä ne keskenään pihalla pyörii, sit valitetaan, kun on koiran kakkaa joka paikassa ja kukkapenkit pilalla ja lasten lelut hajalla sit ne karkailee ja sekin on koirien oma vika...
Yhdellä tuttavallani oli 2 isoa koiraa (nöffejä) kerrostalossa, oli kylläkin sadan neliön asunto... Seinät pestiin usein ja maalattiin kerran vuodessa...
Pointti on se, että se asunnon ja pihan koko ei nyt välttämättä ole suoraan verrattavissa siihen, kuinka mielekäs elämä koiralla on ja kuolaa ja sotkee ne koirat aivan samalla tavalla omakotitaloakin. Ja sama kai se, onko vuokra vai oma asunto, jos jotain hajoaa, se korjataan.
Kerrostalosta on pakko lähteä koiran kanssa ulos, omakotitalossa voi avata oven...
Silti olen tässä tapauksessa kuitenkin sitä mieltä, että kannattais miettiä jotain muuta rotua, paitsi jos haluaa tehdä elämänsä vaikeeks ;) - mietis nyt
valinnassa ! kirjoitti:
Missä on sellainen paikka, missä koirasi pääsee juoksemaan vapaana vaikka joka päivä? Koirapuistossa joo, mutta mun mielestä se ei tarkoita vapaana.
Lue pikkasen sitä suomen lakia ja sit oman kunnan/ kaupungin järjestyssääntöjä, niin huomaat, että se ei niin helppoa olekaan. Minä olen kyllästynyt niihin vapaana juokseviin koiriin, mitä helsingissä on, kun omistajat eivät kykene edes sen verran kouluttamaan koiriaan, että pysyisivät paikallaan, tai tulisivat komennosta luokse, silti koirat jolkottelevat vapaina ja muiden vaan pitää muka sellaista sietää. - kiinni =D
............ kirjoitti:
... loppujen lopuksi. Ystävälläni on rivarissa 6 pienempää koiraa (piha on todella pieni, joten edes turha mainita), voi oikeastaan verrata kerrostalo- asuntoon. Harrastaa koirien kanssa agilityä, tokoa, hajujälkiä uintia, hiihtoa... vaikka mitä. Kuskaa autolla ulkoilemaan kaupungin ulkopuolelle jne. Päivät on töissä, eikä ole muuta perhettä.
Sitten on toinen ystäväni joka omistaa kolme sekarotuista sakemannia. Asuu maalla, pihaa on hehtaarin verran... Siinä ne keskenään pihalla pyörii, sit valitetaan, kun on koiran kakkaa joka paikassa ja kukkapenkit pilalla ja lasten lelut hajalla sit ne karkailee ja sekin on koirien oma vika...
Yhdellä tuttavallani oli 2 isoa koiraa (nöffejä) kerrostalossa, oli kylläkin sadan neliön asunto... Seinät pestiin usein ja maalattiin kerran vuodessa...
Pointti on se, että se asunnon ja pihan koko ei nyt välttämättä ole suoraan verrattavissa siihen, kuinka mielekäs elämä koiralla on ja kuolaa ja sotkee ne koirat aivan samalla tavalla omakotitaloakin. Ja sama kai se, onko vuokra vai oma asunto, jos jotain hajoaa, se korjataan.
Kerrostalosta on pakko lähteä koiran kanssa ulos, omakotitalossa voi avata oven...
Silti olen tässä tapauksessa kuitenkin sitä mieltä, että kannattais miettiä jotain muuta rotua, paitsi jos haluaa tehdä elämänsä vaikeeks ;)Pointti = OMISTAJA valitsee itselleen sopivan rodun huomioden 1.Omat voimavarat vuosiksi eteenpäin, 2.RODULLE omainaiset tavat (mihin rotu on jalostettu)3.Oman varallisuuden huomioden asunnon kunnossa pidon,naapurit kerrostalossa samoin yhtiön säännöt ,rodun terveys/sairaus ,isolle koiralle sopiva auto että pääsee harrastamaan ,ulkoilemaan metsään / hyville lenkkipoluille ,harrastukset,laadukasruoka yms.
4.Rodulla paksuturkki joka soveltuu ulkokoiraksi ,rodun luonteessa nykyäänkin vielä näky alkukantaisuus....kerrotaan olevan suttakin ovelampi! - ....
............ kirjoitti:
Silti olen tässä tapauksessa kuitenkin sitä mieltä, että kannattais miettiä jotain muuta rotua, paitsi jos haluaa tehdä elämänsä vaikeeks ;)juuri näin asia on ja kerrankin totta se vaan on niin omistajasta kyse!!
- edes kysyt
jos sulle kelpaa vaan se vastaus, joka sua itseäs miellyttää? Osta ihmeessä sellanen koira kuin haluut, mutta älä taas tuu muutaman kuukauden päästä ruikuttaan näille palstoille kuinka sun iso laumanvartijakoira ei pysy sun hallinassa, on hajottanut asuntosi remonttikuntoon ja oot saamassa häätöä kun naapurit ei jaksa kuunnella sen vartioimista tai pelkäävät sitä kun se vahtii koko rappua tai pihaa. Soitapa tai mailaapa rodun alkuperämaassa rotua kasvattaville ihmisille ja kysy heiltä, sopiiko se kerrostaloon. Mä luulen että ne olis sitä mieltä, että ei sovi. Tai kysele ainakin suomalaisilta kasvattajilta. Olisi mielenkiintoista tietää, ketkä kasvattajat laumanvartiaa suosittelee kerrostaloon.
- kasvattaja
Kukaan vastuuntuntoinen "kunnon" kasvattaja ei myy pystiffiä kerrostaloon..tuttuni kasvattaa rotua ja heillä on koirilla 2hehtaarin tilukset(aidattu)
- haha
Koira ku koira kyllä pärjää!!! Kun se opettaa siihen kerrostaloon niin hyvä tulee! Onnea uudelle koiran omistajalle! :)
- ..::..
Meillä oli Pyreneittenkoira itellä pienessä kerrostalo asunnossa, silloin kun se oli pieni. Kun koira kasvoi 7kk ikään, niin muutimme rivitaloon, koska hankimme myös Rottweilerin. Yhdellä tuttavalla oli joskus kaksi rottista pienessä kerrostalo asunnossa jonki aikaa.. Ja kyllä hyvin pärjäs, kunhan sai liikuntaa riittävästi. :)
Ja ihan samanlainen asuntohan se on kaikki muutkin! Ja kun se on vielä tilava!! Samalla tavallahan se saa lenkkiä kuin muissakin asunnoissa! Ota ota vaan! On hieno koira ;)
- todellakaan
HUH,HUH ! Kyllä sitä voi ottaa vaikka hevosen mutta järjenkin pitää jotain sanoa ....JOS AJATTELEE RODULLE SOPIVAT OLOSUHTEET JA KOIRAN PARASTA !!!
- vähän eriasia
todellakaan kirjoitti:
HUH,HUH ! Kyllä sitä voi ottaa vaikka hevosen mutta järjenkin pitää jotain sanoa ....JOS AJATTELEE RODULLE SOPIVAT OLOSUHTEET JA KOIRAN PARASTA !!!
kuin laumanvartija kerrostalossa...äly hoi,älä jätä...
- Haloopää
ON AIVAN ERI ROTU KUIN PYRENEITTENMASTIFFI TAI ROTTIS!!!
en oikeen tunne rotua mutta minun mielestä koiran voi ottaa mihin vaan eikä asunnon koko sitä ratkaise. vaikeata sen koulutus kerrostaloon varmaan tulee olemaan mutta mikäs siinä jos kärsivällisyyttä riittää ;)
- ............
todellakaan taida tuntea kyseistä rotua!!!
- juupa, juu
Joku tuolla totesi, että voi ottaa vaikka hevosen
sinne, mutta oisko poni parempi, ku oha se pikkuisempi.
Totta toinen puoli, mutta olisikohan tää iso joukko oikeassa tuossa koira-asiassa.
Kyllähän siinä voi omat hankaluutensa tulla sinua vastaan. Ikävä on sekin, jos joudut sitten luopumaan koirasta. Mieti vielä asiaa.
Mutta, jos otat, niin onnea matkaan. - lansupoika
omakotitalossa ja vaikka se toki on jokaisen oma asia millaisen koiran ja mihin haluaa, mut jotenki kyllä käytännössä ison koiran kanssa on helpompi asustella ihan omissa nurkissa maan tasalla.
varsinkin näin kura-aikaan saa koiran pestyä helposti (koska joka lenkin jälkeen tosi likanen) ku pääsee suoraan suihkutiloihin takakuistilta, ei oo koko mökki likanen.
eipä meillä kyllä siistiä päivää oo nähtykään sen jälkeen ku koira tuli, että karvapallerot lentelee vaik olis just siivonnu ja kuolalimppejä on enemmän ja vähemmän, sit lievää eroahdistusta yksin sisällä ollessa, ulkona ei mitään ongelmaa, joten meillä ei asuminen kerrostalossa onnistuisi ku iso koira saa aikamoisen tuhon aikaan sisätiloissa jos ei osaa olla... =)
ja iso karvaturjake kun on niin nauttii makailla ulkona suurimman osan päivästä..
kaikkeen tottuu ja koirat oppii, tuommoset pyrremastiffitkin vaan monesti nauttii siitä että saavat makoilla pihalla ja pitää sitä silmällä kun luonteessa monesti jo sitäkin on... =)
tsemppiä!! =)- Anonyymi
Herranjumala! Pyreneittenmastiffi kuuluu maalle olemaan vartijana! En ottaisi kerrostaloon missään nimessä! Näin sellaisen, aivan alistettu, pää alhaalla kulki "pissareitit". Jos ei ole varaa asua maalla missä omaa lääniä niin hanki marsu! Tai Bichoni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492318- 262173
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271535Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161484- 1241417
- 191083
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71974Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117944Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883