valkolakkaus

remppaati

Kertokaapas viisaammat! Aikeissa tehdä jotain 30 vuotiaalle mäntypanelikatolle, valkolakkausta harkitsen jotta saataisiin hieman valoisuutta, mitä pitäisi tehdä kaappien päällä olleille vaaleammille kohdille jotka nyt tulee näkyviin jotta saataisiin suht hyvä jälki?? pitääkö vaaleammat kohdat ensin sävyttää tummuneen paneelin mukaan vai mitenkäs??

10

8572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maallikkomaalari

      Itsekin harkitsin valkolakkausta, mutten siihen sitten ryhtynyt. Hankin valkoista panelikattomaalia paikallisesta rautakaupasta. Katon pesu nihkeällä liinalla tms. Vanha kunnon fairy/vesi tässä tapauksessa, jotkut tietävämmät on käyttänyt sooda/vesiliuosta. Remontti-reiska oisi vielä oksat lakannut oksalakalla, minä en. Jos 30 vuoden jälkeen oksan kohdat kellertää maalauksen jälkeen niin kellertäköön. Maalasin katon (45 neliötä) 3:een kertaan ja kerrassaan kattopinta tuntui nousevan silmissä. Lopputuloksena antiikkivalkoinen hieno uusi katto. Ne vaaleammat paikat kyllä häviää eikä vaadi sävytystä. Panelimaalipurnukan kyljessä on kyllä ohjeita pohjatöistä jos haluaa niitä noudattaen tehdä.

      • pintaa

        ei pestä fairyllä eikä muullakaan saippualla...


      • texmex
        pintaa kirjoitti:

        ei pestä fairyllä eikä muullakaan saippualla...

        ei niin,jos haluaa pestä ,niin kidesoodalla,mutta jos muu kuin keittiö niin imurointi riittää.suosittelen minäkin maalausta,mutta katsokaa ensin näkyykö höyläyksessä teränjälkeä(eli kutterinterät huonosti laitettu,näkyy teränjälkenä 2-5 mm välein ,silloin maalauksesta tulee huono,)itse laitoin vastikään mdf -panelia (kartano)ja tuli yhtä nopeasti kuin maalaus tehdyksi,ja uuden laitolla saat enemmän arvoa talollesi


      • Maallikkomaalari
        pintaa kirjoitti:

        ei pestä fairyllä eikä muullakaan saippualla...

        minäpä pesin ja oon muuten pessyt monta muutakin vaativampaa maalauskohdetta Atlantilla seilatessa.


    • ja maalannut

      Valkolakkasin vanhan katon neljä kertaa enkä ollut tyytyväinen joten maalasin sen vielä pari kertaa. En voi suositella lakkausta, mutta se on mun mielipide

      • ei komistu

        valkolakalla. Siitä tulee aina laikkuista jälkeä. Maali on vanhalle paneelille paras ratkaisu.

        Kokenut kaiken tietää. Tyhmä ei opi omistakaan virheistään, mutta viisas oppii toistenkin virheistä. Niin se on.


      • jos
        ei komistu kirjoitti:

        valkolakalla. Siitä tulee aina laikkuista jälkeä. Maali on vanhalle paneelille paras ratkaisu.

        Kokenut kaiken tietää. Tyhmä ei opi omistakaan virheistään, mutta viisas oppii toistenkin virheistä. Niin se on.

        ei osaa maalata.


    • mitä itse tein, oli kyse maalatusta katosta,
      silti työjärjestys:
      -Harjaus
      -kevyt hionta 120 hiekkapaperilla
      -harjaus
      -pohjamaalaus otepohjalla
      -2x maalaus

      Maalauksen suoritin siten, että maalasin ensin noin puoli metriä, sen perään noin puoli metriä jonka jälkeen jälkimmäisen puolimetrisen jälkeen vedin noin 75 cm tasausvedon.
      Sitten uusi puolimetrinen ja tasausveto jne.

      Tuosta paneelikaton ensimaalauksesta kannattaa kysyä maalikaupasta, esim. RTV, Värisilmä.

      Onko muuten kyseisessä paneelikatto lakattu?

      • veikkoxx

        rautakaupasta ko. maalia ja lakanpintaan tarttuu hyvin..kahteenkertaan vedin ja jälki oli huippuhyvä-levittyi hyvin. ja johan tuli valoa tupaan.


      • penutensseli

        Aivan oikein otepohjaa pohjalle täällä sama eessä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe