HÄNNÄN JAHTAUS

ASKOUU

Meillä on ihana, 2,5v Sakemanni Narttu. On tottelevainen, pysyy omalla pihalla ja tulee toimeen
toisten koirien ja lasten kanssa. Mutta yksi ärsyttävä tapa jahtaa omaa häntää. Virheen tein siinä, kun aloitti jo pentuna eikä tullut kiellettyä
silloin.Ajattelin sen menevän ohi pentuajan jälkeen.
Mutta tuntuu, että pahenee vain kokoajan. Syö / jahtaa vain ulkona.Pahinta silloin, kun lapset ovat keskenään pihalla tai vieraita ulkona.Monesti myös jahtauksen aikana haukkuu. OISKO KELLÄÄN ANTAA HYVIÄ
NEUVOJA! Vai täytyykö viedä piikille, että loppuu jahtaus.

27

12439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on samanlainen

      ongelma, narttu on n. 1,5-vuotias ja jahtaa aivan hysteerisenä sitä häntäänsä. Kun saa kiinni, pitää ja vinkuu, pyörii ja pistää makuulle, edelleen häntä suussa. Häntä on aivan limainen ja märkä. Koira on energinen ja touhukas, ja olen ajatellut, että jos koiralla olisi toimintaa ja koulutusta enemmän, niin loppuisiko vai tuleeko vaatimaan aina enemmän ja enemmän sitä toimintaa ?

    • piikille vie

      Hännän jahtaaminen on stressin aiheuttamaa sijaistoimintaa. Tässä sun tapauksessa vois olla kyseessä se, että se kiihtyy vähän liikaa niistä lapsista tai vieraista ja se energia ja vouhotus purkautuu lopulta sillä, että koira alkaa jahdata häntäänsä. Koiralla voi myös olla ns. liian virikkeetön ympäristö ja se stressaa tästä ja tylsyyksissään jahtaa häntäänsä. Tosin kun tämä taipumus ilmenee lasten ja vieraiden läsnäollessa, niin luulen, että syynä on ennemmin kiihtymys. Joskus aikanaan eläinlääkäri neuvoi minua, että kun pentu alkaa jahdata häntäänsä, sitä ei pitäisi hirveästi sallia, koska siitä voi tulla myös ikävä tapa. Sille pitäsi tarjota heti jotain muuta korvaavaa toimintaa, kun jahti alkaa, leikkiä, lähteä lenkille tms. Sitä voi kokeilla ainakin. Vois myös kokeilla ns. rauhottavien signaalien käyttöä tuommosessa tilanteessa. Niistä löytyy varmasti täältä netistä aika paljon tietoa ja sellanen kirjakin on olemassa. Rauhoittavat signaalit on nimi, mutta en muista kirjailijan nimeä... Siellä oli muistaakseni jotain asiaa just tosta häntäjahdista ja sen rauhottamisesta... Sitten tietysti tuli mieleen, varsinkin kun on sakemanni kyseessä, että vois olla anaalirauhasen tulehdus. Silloin koiralla on oikeasti takapuoli kipeä. Loiset ja madot aiheuttaa myös kutinaa pepussa ja voi aiheuttaa tuommosta. Jos jahtaus alkaa esim ulostamisen jälkeen tai ennen sitä, niin syy voi olla kutiaminen tai kipu. mutta tarkkaile koiraa. Mitä se tekee ennen kun jahtaus alkaa?

      • ASKOUU

        Kiitoksia kaikille vastaajille.Lainasin kirjan rauhoittavat singaalit,mutta en ole vielä kerennyt lukea oisko siitä apua.Soitin yhdelle koirakouluttajalle ja ehdotti aloitettavan jääkausi
        ohjelmalla, ja jos ei tehoa siihen ois tarjolla lääkettä. Mutta olen lukenut täältä aikaisemmin, että koira tottuu lääkkeeseen ja alkaa jonku ajan kuluttua jahtaamaan taas häntäänsä.Olen minäkin kokeillu laitaa häntään tervaa, hyttysmyrkkyä, sitruunaa ja tabascoa mutta se vain innostuu enemmän.KYLLÄ MINÄ LUULEN,ETTÄ EI SITÄ SAA POIS MILLÄÄN. PS. HYVIÄ NEUVOJA SAA ANTAA LISÄÄ!


      • tuota noin...
        ASKOUU kirjoitti:

        Kiitoksia kaikille vastaajille.Lainasin kirjan rauhoittavat singaalit,mutta en ole vielä kerennyt lukea oisko siitä apua.Soitin yhdelle koirakouluttajalle ja ehdotti aloitettavan jääkausi
        ohjelmalla, ja jos ei tehoa siihen ois tarjolla lääkettä. Mutta olen lukenut täältä aikaisemmin, että koira tottuu lääkkeeseen ja alkaa jonku ajan kuluttua jahtaamaan taas häntäänsä.Olen minäkin kokeillu laitaa häntään tervaa, hyttysmyrkkyä, sitruunaa ja tabascoa mutta se vain innostuu enemmän.KYLLÄ MINÄ LUULEN,ETTÄ EI SITÄ SAA POIS MILLÄÄN. PS. HYVIÄ NEUVOJA SAA ANTAA LISÄÄ!

        Mille pellelle sinä oikein onnistuit soittamaan?!

        Kannattaa todellakin uskoa noita mahtipontisesti itseään koiran käyttäytymisen asiantuntijaksi mainostavia hubbabubbatyyppejä... Luultavasti langan päästä löytyi joku teini-iän hädin tuskin ylittänyt, kaikki höpöhöpö-kirjat lueskellut ja yhden koiran tokon alokasluokkaan kouluttanut yksityisyrittäjä tai joku täti-ihminen, joka on kasvattanut pekingeesejä vuosia X ja kuvittelee nyt omaavansa riittävän tietotaidon muiden neuvomiseen.

        Mitä jos yksinkertaisesti kiellät sitä koiraa?! Jos koira on jahdannut häntäänsä pennusta asti, on se sille varsin luontaista toimintaa. Ikävä kyllä et ole puuttunut asiaan ajoissa, mutta jos tapa on koiralle tapa, stressikäyttäytymisen sijasta, niin eipä pelin pitäisi menetetty olla vieläkään.

        Johdonmukaisuutta ja pitkäjänteisyyttä kehiin ja koiralle selvä käsitys siitä, mistä se kielto tulee. Unohda ihan suosiolla nuo järjettömät käyttäytymisenmuokkaamisasiat "jääkausineen - ne ovat koirista mitään käsittämättömien kukkahattujen suosimaa potaskaa. Useimmiten ne ovat vain keino saada omistaja sekaisin ja koiraongelmat todellisiksi.

        Koiran johdonmukainen käsittely ei tarkoita väkivaltaa, vaan selkeyttä ja mustavalkoisuutta. Se on kieli, josta koira tykkää. Koiria emme me omistajat ole, eikä meistä ole syytä sellaisia yrittää tehdäkään.


    • käytöshäiriöksi

      hännän jahtaamista. Ota yhteyttä johonkin HYVÄÄN koirien käytösongelmiin perehtyneeseen kouluttajaan esim. Pertsa Vilanderiin.

    • meillä myös

      ostin sellaisen, mutta kun tämäkään ei ole auttanut, ei ainakaan meidän tapauksessa. onko kellään vielä jotain vinkkejä joita voisin kokeilla? olen tehnyt sinappijauheesta litkuja ja sitruunahoposta suihkupulloon suihkutettavaksi hännälle, mitään ei ole auttanut. se on varmaan käytöshäiriö, mutta jos koira on päivällä tarhassa, niin se jahtaus alkaa. ei ole edes yksin, vaan kaverin kanssa. mitä sirkusta sitten oikein suosittelette? töissä kun päivällä ollaan!

      • meillä myös

        niin, ja eläinlääkärillä on käyty tarkistamassa, ettei olisi vaan jotain terveydellistä vikaa


      • Mienievaan
        meillä myös kirjoitti:

        niin, ja eläinlääkärillä on käyty tarkistamassa, ettei olisi vaan jotain terveydellistä vikaa

        Sakemanniuros 1,5v tekee ihan samaa mutta myös sisätiloissa. Meidän koiralla se ei ainakaan ole stressistä tai tylsyydestä johtuvaa, eikä tapahdu missään tietyissä tilanteissa. pitää sitä vaan hauskana leikkinä.. Ei hauku eikä mitään, hyörii vain häntänsä perässä... Kuulemma ihan normaalia koirille jotka purkavat elämäniloaan eritavalla. Lelut ei juuri kiinnosta, vaan oma häntä. Menee kuulemma ohi siinä 3v --> kun koiran "leikki-ikä" laskee. Ja nyt en ole kysynyt asiasta keneltäkään kouluttajalta vaan ihan taviksilta joilla on ollut koiria jotka mielellään jahtaavat häntäänsä. Kaikilla mennyt ohi kun koira kasvanut.

        Minulla on se onni, että yleensä kun tulee vieraita niin silloin ei jahtaa häntäänsä, kun on kivempi olla muiden rapsuteltavana, ja jos on koirakavereita mukana niin mieluummin riehuu niiden kanssa. Yksikseen kun ollaan kotosalla, leikkii häntänsä kanssa. Minua se ei haittaa, tehköön niin jos haluaa :)

        Meidän tilanne kyllä saattaa olla eri, kyllä koirasta pitäisi huomata milloin se on leikkiä ja millon käyttäytymishäiriö tai stressiä.. :/


      • tuttua
        Mienievaan kirjoitti:

        Sakemanniuros 1,5v tekee ihan samaa mutta myös sisätiloissa. Meidän koiralla se ei ainakaan ole stressistä tai tylsyydestä johtuvaa, eikä tapahdu missään tietyissä tilanteissa. pitää sitä vaan hauskana leikkinä.. Ei hauku eikä mitään, hyörii vain häntänsä perässä... Kuulemma ihan normaalia koirille jotka purkavat elämäniloaan eritavalla. Lelut ei juuri kiinnosta, vaan oma häntä. Menee kuulemma ohi siinä 3v --> kun koiran "leikki-ikä" laskee. Ja nyt en ole kysynyt asiasta keneltäkään kouluttajalta vaan ihan taviksilta joilla on ollut koiria jotka mielellään jahtaavat häntäänsä. Kaikilla mennyt ohi kun koira kasvanut.

        Minulla on se onni, että yleensä kun tulee vieraita niin silloin ei jahtaa häntäänsä, kun on kivempi olla muiden rapsuteltavana, ja jos on koirakavereita mukana niin mieluummin riehuu niiden kanssa. Yksikseen kun ollaan kotosalla, leikkii häntänsä kanssa. Minua se ei haittaa, tehköön niin jos haluaa :)

        Meidän tilanne kyllä saattaa olla eri, kyllä koirasta pitäisi huomata milloin se on leikkiä ja millon käyttäytymishäiriö tai stressiä.. :/

        Mun pentu jahtasi häntäänsä nuorena tosi paljon ja puutuin siihen joka kerta. Tämä sen vuoksi että olen kuulluut pennun jopa purreen oman hännän poikki leikin seuraksena. Pienestä se alkaa ja äkkiä siitä muodostuu todellinen ongelma.

        Jos jahtaus ei rauhoitu, kannattaa käyttää eläinlääkärissä, jolloin voi sulkea mahdolliset sairaudet pois.


    • 17+19

      Perianaalifistelia joka erittäin kivulias sairaus, äkkiä lääkäriin!

      • vet-veteraani

        En ole koskaan nähnyt henkisesti tervettä koiraa joka jahtaa omaa häntäänsä, aina suuria ongelmia, lähinnä koiran pääkopassa.


      • kauda
        vet-veteraani kirjoitti:

        En ole koskaan nähnyt henkisesti tervettä koiraa joka jahtaa omaa häntäänsä, aina suuria ongelmia, lähinnä koiran pääkopassa.

        Jota esiintyy rodullamme jonkin verran. Koira hermostollinen kuormitus laukaisee sen -erityisesti pennun rauhaton ympäristö - vika on geneettinen, jonka ympäristö laukaisee.
        Se, että koira joskus jahtaa häntäänsä pentuna ei tee vielä hännänjahtaajaa, mutta on koiria jotka eivät pysty lopettamaan. Omistajan on RAUHALLISESTI estettävä koiraa jahtaamasta häntäänsä - ei rankaistava, mutta estettävä. Tilalle jokin rauhoittava asia - vaikka pureskeltava lelu tai luu.
        Vanhemmiten hieman helpottaa, mutta ympäristöllä on merkittävä osuus koira käytöksessä. Rauhallisuus on tällaisen koiran ympäristö.


      • kuusmiinus
        kauda kirjoitti:

        Jota esiintyy rodullamme jonkin verran. Koira hermostollinen kuormitus laukaisee sen -erityisesti pennun rauhaton ympäristö - vika on geneettinen, jonka ympäristö laukaisee.
        Se, että koira joskus jahtaa häntäänsä pentuna ei tee vielä hännänjahtaajaa, mutta on koiria jotka eivät pysty lopettamaan. Omistajan on RAUHALLISESTI estettävä koiraa jahtaamasta häntäänsä - ei rankaistava, mutta estettävä. Tilalle jokin rauhoittava asia - vaikka pureskeltava lelu tai luu.
        Vanhemmiten hieman helpottaa, mutta ympäristöllä on merkittävä osuus koira käytöksessä. Rauhallisuus on tällaisen koiran ympäristö.

        Millainen lelu tai luu sua on auttanut sillon ku on panettanu niin kovin et olet joutunu turvautumaan koiraas näyttääkses miesvahvuutesi julkisesti?


      • -terve koira-
        kauda kirjoitti:

        Jota esiintyy rodullamme jonkin verran. Koira hermostollinen kuormitus laukaisee sen -erityisesti pennun rauhaton ympäristö - vika on geneettinen, jonka ympäristö laukaisee.
        Se, että koira joskus jahtaa häntäänsä pentuna ei tee vielä hännänjahtaajaa, mutta on koiria jotka eivät pysty lopettamaan. Omistajan on RAUHALLISESTI estettävä koiraa jahtaamasta häntäänsä - ei rankaistava, mutta estettävä. Tilalle jokin rauhoittava asia - vaikka pureskeltava lelu tai luu.
        Vanhemmiten hieman helpottaa, mutta ympäristöllä on merkittävä osuus koira käytöksessä. Rauhallisuus on tällaisen koiran ympäristö.

        Vanha sanonta... "väsynyt koira on onnelline koira" toimii varmasti myös tässä "ongelmassa". Kysymyshän on vain aja ainoastaan siitä että koira on aivan liian energinen. Eli koiran liikunnallista tarvetta ei ole tyydytetty. Eli ratkaisu ongelmaasi on hyvin yksinkertainen, PITKIÄ LENKKEJÄ!!! (toki tiesit sen jo sakemannia ostaessasi että se EI ole piha koira). Ja se oma pihahan ei riitä koiralle "lenkkeily" alueeksi.

        Itse, tuoreena sakun emäntänä olen ihmetellyt "lihavia" koiran omistajia. Asia menee toki offtopic, mutta itse olen viimeisen 10kk:n aikana laihtunut 12kg, eikä vielä' voida puhua edes LENKKEILYSTÄ. Nythän vasta pääsen koiran kanssa KUNNON lenkeille, senhän takia minä tuon rakkaan perheenjäsenen meille otin. Sakuthan rakastavat vettä ja lunta, joten ei muuta kun rakkaiden karvakuonojen kanssa metsään/pelloille lenkille...mieli virkistyy sekä itsellä ja koiralla...eikä koirallakaan ole aikaa/voimia jahdata omaa häntäänsä...


      • 5+2
        -terve koira- kirjoitti:

        Vanha sanonta... "väsynyt koira on onnelline koira" toimii varmasti myös tässä "ongelmassa". Kysymyshän on vain aja ainoastaan siitä että koira on aivan liian energinen. Eli koiran liikunnallista tarvetta ei ole tyydytetty. Eli ratkaisu ongelmaasi on hyvin yksinkertainen, PITKIÄ LENKKEJÄ!!! (toki tiesit sen jo sakemannia ostaessasi että se EI ole piha koira). Ja se oma pihahan ei riitä koiralle "lenkkeily" alueeksi.

        Itse, tuoreena sakun emäntänä olen ihmetellyt "lihavia" koiran omistajia. Asia menee toki offtopic, mutta itse olen viimeisen 10kk:n aikana laihtunut 12kg, eikä vielä' voida puhua edes LENKKEILYSTÄ. Nythän vasta pääsen koiran kanssa KUNNON lenkeille, senhän takia minä tuon rakkaan perheenjäsenen meille otin. Sakuthan rakastavat vettä ja lunta, joten ei muuta kun rakkaiden karvakuonojen kanssa metsään/pelloille lenkille...mieli virkistyy sekä itsellä ja koiralla...eikä koirallakaan ole aikaa/voimia jahdata omaa häntäänsä...

        "-terve koira-27.11.2010 01:24
        Vanha sanonta... "väsynyt koira on onnelline koira" toimii varmasti myös tässä "ongelmassa".

        siispä->

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8470259


      • pj
        5+2 kirjoitti:

        "-terve koira-27.11.2010 01:24
        Vanha sanonta... "väsynyt koira on onnelline koira" toimii varmasti myös tässä "ongelmassa".

        siispä->

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8470259

        Minulla on amstaffi, joka kyllä jahtaa häntäänsä väsyneenäkin. Päivässä käy 2 kertaa lenkillä ja illalla koirapuistossa leikkimässä, mutta silti jahtaa häntäänsä, välillä huomaan ettei oikein edes osaa lopettaa, joten silloin menen rauhoittamaan koiran ja tämän jälkeen tyytyväisenä nukahtaa, joten kyllä väsynytkin koira joka on onnellinen jahtaa häntäänsä :)

        Koirakouluttajat ovat minulle neuvoneet, kieltämistä topakasti ja jos on niin kiihtynyt jahtaamisessa ettei kuule käskyä, niin menee koiran ihan rauhoittamaan. ei kyllä vielä ainakaan ole tuolle jahtaamiselle tullut loppua, mutta koira on vasta 1v. joten eiköhän iän myötä tuoki tapa lähde pois.


      • ell neuvoo
        -terve koira- kirjoitti:

        Vanha sanonta... "väsynyt koira on onnelline koira" toimii varmasti myös tässä "ongelmassa". Kysymyshän on vain aja ainoastaan siitä että koira on aivan liian energinen. Eli koiran liikunnallista tarvetta ei ole tyydytetty. Eli ratkaisu ongelmaasi on hyvin yksinkertainen, PITKIÄ LENKKEJÄ!!! (toki tiesit sen jo sakemannia ostaessasi että se EI ole piha koira). Ja se oma pihahan ei riitä koiralle "lenkkeily" alueeksi.

        Itse, tuoreena sakun emäntänä olen ihmetellyt "lihavia" koiran omistajia. Asia menee toki offtopic, mutta itse olen viimeisen 10kk:n aikana laihtunut 12kg, eikä vielä' voida puhua edes LENKKEILYSTÄ. Nythän vasta pääsen koiran kanssa KUNNON lenkeille, senhän takia minä tuon rakkaan perheenjäsenen meille otin. Sakuthan rakastavat vettä ja lunta, joten ei muuta kun rakkaiden karvakuonojen kanssa metsään/pelloille lenkille...mieli virkistyy sekä itsellä ja koiralla...eikä koirallakaan ole aikaa/voimia jahdata omaa häntäänsä...

        Saku on koira, jota ei tule uittaa jatkuvasti vaikka ne vedestä pitävätkin. Jos olet asiaan yhtään tutustunut, tiedät, että iho-ongelmat ovat yleisiä sakuilla ja siksi juuri tähän puoleen kannattaa kiinnittää erityisen paljon huomiota kun valitsee liikunnan malleja ja keinoja.
        Hännän jahtaus ei ole välttämättä ihan noin yksinkertainen asia. Asia tulee aina selvittää perinpohjin. Jos jahtauksen aiheuttaa kipu, on pitkä lenkki erittäin huono ajatus. Ensin asian selvitys, sitten hoito ja toimenpiteet. Nämä keskustelupalstat on viho viimeinen keino lähteä selvitämään asian ydintä. Täällä on näennäistietäjiä enemmän, kun tietoa.


      • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        ell neuvoo kirjoitti:

        Saku on koira, jota ei tule uittaa jatkuvasti vaikka ne vedestä pitävätkin. Jos olet asiaan yhtään tutustunut, tiedät, että iho-ongelmat ovat yleisiä sakuilla ja siksi juuri tähän puoleen kannattaa kiinnittää erityisen paljon huomiota kun valitsee liikunnan malleja ja keinoja.
        Hännän jahtaus ei ole välttämättä ihan noin yksinkertainen asia. Asia tulee aina selvittää perinpohjin. Jos jahtauksen aiheuttaa kipu, on pitkä lenkki erittäin huono ajatus. Ensin asian selvitys, sitten hoito ja toimenpiteet. Nämä keskustelupalstat on viho viimeinen keino lähteä selvitämään asian ydintä. Täällä on näennäistietäjiä enemmän, kun tietoa.

        "Täällä on näennäistietäjiä enemmän, kun tietoa."

        Todistit sen juuri=)!


      • Flick_
        ell neuvoo kirjoitti:

        Saku on koira, jota ei tule uittaa jatkuvasti vaikka ne vedestä pitävätkin. Jos olet asiaan yhtään tutustunut, tiedät, että iho-ongelmat ovat yleisiä sakuilla ja siksi juuri tähän puoleen kannattaa kiinnittää erityisen paljon huomiota kun valitsee liikunnan malleja ja keinoja.
        Hännän jahtaus ei ole välttämättä ihan noin yksinkertainen asia. Asia tulee aina selvittää perinpohjin. Jos jahtauksen aiheuttaa kipu, on pitkä lenkki erittäin huono ajatus. Ensin asian selvitys, sitten hoito ja toimenpiteet. Nämä keskustelupalstat on viho viimeinen keino lähteä selvitämään asian ydintä. Täällä on näennäistietäjiä enemmän, kun tietoa.

        Minä olen uittanut kolmea saksanpaimenkoiraani lähes päivittäin, ovat itse olleet kiinnostuneita merivedessä uimisesta, turkkeja ei ole uinnin jälkeen tarvinnut pestä ollenkaan, sillä iho-ongelmia ei ole ilmennyt koskaan; merivesi tekee hyvää suoloineen koiran iholle sekä turkille, karvanlähtökin on merivedessä uinnin ansiosta hyvin vähäistä ollut. :)


    • maukka

      sakemanni 2v jahdannut häntäänsä pennusta lähtien. kun ei saa tahtoansa läpi tai tulee lapsia lähelle alkaa pyörintä. olen komentanut ja on auttanut hetkeksi, mutta tapa tuntuu jatkuvan. ikävintä on se että se sai purtua haavan häntänsä päähän joka vuotaa verta. se on laastarilla paikattu ja odotamme sen paranevan. onko neuvoja vai pittääkö jo mennä eläinlääkärille.

    • d42

      Hännän jahtaaminen kertoo joko aktiviteetin puutteesta tai huonosta hermorakenteesta. Tästä on Hannes Lohen sivuilla ( goirageenit) tutkimuskin.

      Jos koira on kovin vilkas, tekeminen, jossa koira joutuu käyttämään aivoja on se väsytysmuoto, normaali liikunnan lisäksi.

      Lainaa kirjastosta pieni koiratemppukirja, siinä on kivoja vinkkejä, kuinka aivojumppaa saa tehtyä.

      • Da-De

        Hännän jahtaaminen johtuu sijaistoiminnasta jos koiralla on liian vähän liikuntaa ja muu aktiviteetti puuttuu.Lähde 5km lenkille niin ei sen jälkeen muista häntää.


      • Flick_

        Perianaalifisteliasta voi johtua hännän jahtaaminen, tämä sairaus on todella kivulias koiralle, siihen ei liikunta edes 10 t päivässä auta mitään. Kun koira on kivulias, se alkaa purra itseään äärimmäisessä kiputilassa. Sijaistoiminnot kuuluvat eri kategoriaan. Aivojumpat myös. Eläinlääkäriltä ensin tarkat tutkimukset anaalirauhasten tilasta sekä perianaalifistelia-sairauden poissulku.


    • Saksak

      Mulla sake 10kk, käydään 2 tunnin lenkkejä iltasin ja koirapuistossa käydään, heti kun koiralla tylsä hetki tai ei tee jotain niin alkaa jahtamaan häntäänsä, varsinkin kun lenkilta lähetään kotiin päin

      • liibalaaba123123

        Olisko yliaktiivinen tai ei olla opetettu vain olemaan? Monet omistajat ei tiedä sitä, että koira pitää opettaa myös vain olemaan, eikä aktivoida joka sekunti, tai niistä tulee juuri kärsimättömiä ja kokoajan virikettä kaikkialta hakevia.


      • Flick_Rocky

        Hei
        Itse pidän sakunpennun kanssa välipäiviä koulutuksesta ja lajitoverien kanssa riekkumisesta eli käytän normaalit noin 3-4 remmilenkkiä päivässä ja aktivoin namuilla kotona, jotta pää saisi tekemistä ajatustasolla. Pennun kunnosta pidän huolen siten, että pääsee suurinpiirtein joka toinen päivä juoksemaan vapaana ja leikkimään muiden kanssa. Tällainen välipäivien pito kasvattaa mielestäni koiran kärsivällisyyttä, mitä voi hyödyntää sitten myöhemmin harrasteltaessa mitä vain lajeja.


      • Flick_Rocky

        ps. mulla oli 8-vuotiaana mäyräkoira, jonka hännänjahtauksen syyksi paljastui anaalirauhasongelma, melko varmasti kyseessä oli juurikin tuo perianaalifistelia, mikä on jo saksanpaimenkoirailta suurimmaksi osaksi saatu pevisassa kitkettyä pois. menkää ihmeessä käymään eläinlääkärissä, jos koiranne jahtaa häntäänsä, se ei ole tervettä äärimmäisyyksiin mennessään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2515
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2193
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1877
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1641
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1596
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1595
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1548
    8. 75
      1459
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      105
      1368
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe