Eläinkaupan undulaatti!!

Maarika***

Jos joku teistä pystyisi käymään hakemassa pois Hyvinkäällä sijaitsevasta eläinkaupasta Salamanterista Kauppalankadulta edes yhden undulaatin, tekisi todella hyvän teon!!! Kävin eilen siellä ostamassa koiranruokaa ja päätin käydä katsomassa undulaatteja, ne oli pienessä häkissä ja KAIKILLA oli kalkkijalkapunkki jaloissa, joka oli mennyt jo pahaksi, yhdellä näkyi haavaumia siinä jalassa, jossa rengasta pidetään. Säälitti tosi paljon, kun niissä kuitenkin oli elämäniloa ja nuória ne vasta ovat, syntyneet viime maaliskuussa. En muista oliko tyttöjä vai poikia, siniset olivat karmeimman näköiset. Omistaja antaisi varmaan ilmaiseksi ne kun ei kukaan sellaisia osta rahalla ja niiden hoito ei varmaan kustannus ja vaivasyistä kiinnosta häntä. Mainitsin asioista ja kerroin, että punkki on melko helppo hoitaa, mutta ei tullut juuta eikä jaata. Inhotttaa tuollainen asenne, koska punkki nyt on ollut ihan selvästi näkyvissä jo pidemmän aikaa ja turha on sanoa, ettei olla muka huomattu. Pelkään ettei asialle tehdä mitään siellä, tai sitten ne hävitetään jollain konstilla.
Jos joku haluaisi käydä pelastamassa linnun/ lintuja, menkää sinne. Mulla itselläni on 5 lintua ja yhdellä ilmestyi nokan viereen kalkkijalkapunkkia, kävin hakemassa lääkkeet ja minulta saisi lääkettä kun eläinlääkäri antoi reilusti sitä. Hoito ois 14 päivän välein 3 kertaa.!! Asun itse Helsingissä.

13

3016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dovey87

      Tuollaisessa tilanteessa suosittelisin ehdottomasti ilmoittamista eläinsuojeluviranomaiselle! Ei alkuperäiseen ongelmaan minusta auta se, että ihmiset käyvät sieltä hakemassa sairaita lintuja itselleen, jolloin taas seuraavat liikkeeseen hankittavat linnut hoidetaan huonosti. Ongelma on selvästi paikan pitäjän asenteessa. Ehkäpä tähän auttaisi juttelu viranomaisten kanssa. Harmittavia tilanteita tällaiset :/

      • Maarika**

        Heippa

        Soitin Suomen eläinsuojelyhdistyksen eläinsuojeluvalvojalle, joka SEY:n sivujen mukaan tekee käyntejä näillä alueilla. Hän sanoi, ettei enää teekkään käyntejä mutta voi ilmoittaa asiasta eteenpäin. Siinä vaiheessa halusin itse ilmoittaa jollekin henkilölle, joka asian oikeesti voisi hoitaa, mutta oli kuulemma parempi, että tämä henkilö jolle soitin itse ilmoittaa kunnan eläinlääkärille asiasta koska tuntee hänet. Hän kuitenkin sanoi minulle, että koska olen asiasta jo maininnut eläinkaupan omistajalle, ei asialle enää voi kamalasti ihmeitä tehdä. joopa...


      • yleinen ongelma.
        Maarika** kirjoitti:

        Heippa

        Soitin Suomen eläinsuojelyhdistyksen eläinsuojeluvalvojalle, joka SEY:n sivujen mukaan tekee käyntejä näillä alueilla. Hän sanoi, ettei enää teekkään käyntejä mutta voi ilmoittaa asiasta eteenpäin. Siinä vaiheessa halusin itse ilmoittaa jollekin henkilölle, joka asian oikeesti voisi hoitaa, mutta oli kuulemma parempi, että tämä henkilö jolle soitin itse ilmoittaa kunnan eläinlääkärille asiasta koska tuntee hänet. Hän kuitenkin sanoi minulle, että koska olen asiasta jo maininnut eläinkaupan omistajalle, ei asialle enää voi kamalasti ihmeitä tehdä. joopa...

        Huolestuneet asiakkaat voivat myös äänestää jaloillaan ja tehdä ostoksensa muualla. Salamanterin sivustolta voi myös lähettää palautetta.


    • E.S!

      moi tota tosta jutusta että tiiätkö kun kaikissa jutuissa lukee että kannattaisi olla ainakin(2)undulaattia!nin jos niille pitää sweuraa ja on vaan(1)undulaatti niin ei kai ne siitä sitten kärsi???kiitos joas joku vastaa tähän viestiin tai edes lukee!OLE LAPSI 11v!kiitos jo etukäteen!

      • parven emo

        Kyllähän se niin on,että ihmisseura ei koskaan korvaa toista lintua.
        Lintu,kaiken lisäksi juuri undulaatti on parvilintu ja mitä enemmän se hauskempaa niillä on joten ainakin kaksi.
        Jos vähän kääntää ja kärjistää,niin miltä tuntuisi olla vain lintujen joukossa kun on ihminen.??
        Lintuharrastus on mielenkiintoista ja palkitsevaa,mutta ainakin kaksi! ;)


      • E.S
        parven emo kirjoitti:

        Kyllähän se niin on,että ihmisseura ei koskaan korvaa toista lintua.
        Lintu,kaiken lisäksi juuri undulaatti on parvilintu ja mitä enemmän se hauskempaa niillä on joten ainakin kaksi.
        Jos vähän kääntää ja kärjistää,niin miltä tuntuisi olla vain lintujen joukossa kun on ihminen.??
        Lintuharrastus on mielenkiintoista ja palkitsevaa,mutta ainakin kaksi! ;)

        moi kiitos vastauksesta mutta voisitko vielä sen verran jos tiedät että voiko ostaa (2)urosta???kun ne on kuulemma rauhallisempia kuin naaraat!ja pärjäävätkö (2)undulaattia keskenään (1)viikon jos joku käy vaihtamassa niille veden ja ruuan??kiitos jos voit auttaa !jo näin etu käteen!?(:kiitosT:E.S!


      • :::Mirkku:::
        E.S kirjoitti:

        moi kiitos vastauksesta mutta voisitko vielä sen verran jos tiedät että voiko ostaa (2)urosta???kun ne on kuulemma rauhallisempia kuin naaraat!ja pärjäävätkö (2)undulaattia keskenään (1)viikon jos joku käy vaihtamassa niille veden ja ruuan??kiitos jos voit auttaa !jo näin etu käteen!?(:kiitosT:E.S!

        Rupesi ihan naurattamaan ääneen, kun aloin miettiä omien lintujen sukupuolieroja äänekkyyden suhteen. Niin ovat räkättirastaita molemmin puolin. Eli pakko sanoa, että jos rauhallista lemmikkiä etsit, ei undulaatti ole oikea valinta. Sen verran on vauhtia ja metakkaa, oli sitten tyttö tai poika kyseessä! Jos vain kaksi lintua otat, on kyllä suositeltavaa, että ovat tyttö ja poika.

        Jos linnut joutuvat olemaan viikon ilman sinua, on hoitajan tosiaan tarkistettava ja vaihdettava vesi sekä täytettävä ruoka-astiat, mutta hänen on ehdottomasti pystyttävä/osattava myös lennättää lintuja. Undulaatti tarvitsee paljon liikuntaa muutenkin, joten häkkilinnuksi sitä ei saa ottaa.


      • -M-
        :::Mirkku::: kirjoitti:

        Rupesi ihan naurattamaan ääneen, kun aloin miettiä omien lintujen sukupuolieroja äänekkyyden suhteen. Niin ovat räkättirastaita molemmin puolin. Eli pakko sanoa, että jos rauhallista lemmikkiä etsit, ei undulaatti ole oikea valinta. Sen verran on vauhtia ja metakkaa, oli sitten tyttö tai poika kyseessä! Jos vain kaksi lintua otat, on kyllä suositeltavaa, että ovat tyttö ja poika.

        Jos linnut joutuvat olemaan viikon ilman sinua, on hoitajan tosiaan tarkistettava ja vaihdettava vesi sekä täytettävä ruoka-astiat, mutta hänen on ehdottomasti pystyttävä/osattava myös lennättää lintuja. Undulaatti tarvitsee paljon liikuntaa muutenkin, joten häkkilinnuksi sitä ei saa ottaa.

        Unduja voi mainiosti ottaa myös tyttöparin tai poikaparin, mutta ei se välttämättä tosiaan menoa mitenkään erityisesti rauhoita sekapariin verrattuna.

        Viikon tai vielä kahdenkin loman verran tilapäisesti toki linnut pärjäävät ilman lennätystäkin, ei siinä ajassa vielä kunto oleellisesti kärsi kunhan normaalisti saavat lennellä riittävästi. Tietysti mitä enemmän linnut joutuvat häkissä aikaa viettämään ja mitä tiuhemmin tuollaisia pidempiä häkkikomennuksia tulee, sitä isompi saa häkki olla.

        Aina parempi jos lomahoitaja niitä ehtii ja osaa lennätellä, mutta pari-kolme kertaa vuodessa tapahtuvan pidemmän reissaamisen takia ei kyllä tarvitse vielä huonoa omaatuntoa potea vaikka linnut häkissä sen ajan joutuisivatkin nököttämään. Paljon turvallista nakerrettavaa ja touhuttavaa vaan tarjolle ajankuluksi.


      • Sarkku1998

        moi tota tosta jutusta että tiiätkö kun kaikissa jutuissa lukee että kannattaisi olla ainakin(2)undulaattia!nin jos niille pitää sweuraa ja on vaan(1)undulaatti niin ei kai ne siitä sitten kärsi???kiitos joas joku vastaa tähän viestiin tai edes lukee!OLE LAPSI 11v!kiitos jo etukäteen! Vastaus Tosiaan kannattaa olla 2 undulaattia sinulle itsellesikin jää enemmän aikaa vaikka varmasti haluatkin olla niiden kanssa mutta se on unduillesi/undullesi parempi sillä undulaatit ovat parvi lintuja. Lintu viihtyy jos sillä on enemmän seuraa ja huomiota samankaltaiselta häkki kaverilta jos olet esim. koulussa.


    • Eläinkauppa

      Hei,
      olen pahoillani, jos annoin sellaisen kuvan, että lintuja ei hoidettaisi. Kiitos sinulle, että ilmoitit siitä meille, koska emme itse olleet tälläista huomanneet. Linnut on nyt hoidettu ja toipuvat kovaa kyytiä. Kaupungin eläinlääkäri kävi ne tarkastamassa ja totesi, että linnut ovat saaneet hoidon.
      Terveisin, Eija Salamanterista

      • tilannetiedoista!

        Mukavaa, että tulit kertomaan tilanteesta. Eläinkaupassa kalkkijalkapunkin voisin kuvitella olevan ikuinen ongelma. Linnut kannattaa ostaa luotettavalta kasvattajalta ja pitää uudet tulokkaat erillään ja seurata mahdollisia oireita. On hyvä muistaa, että lintu saattaa kantaa sairautta vaikkei ulkoisia merkkejä olisikaan ja tartuttaa nämä lääkityt uudelleen.


      • Maarika***
        tilannetiedoista! kirjoitti:

        Mukavaa, että tulit kertomaan tilanteesta. Eläinkaupassa kalkkijalkapunkin voisin kuvitella olevan ikuinen ongelma. Linnut kannattaa ostaa luotettavalta kasvattajalta ja pitää uudet tulokkaat erillään ja seurata mahdollisia oireita. On hyvä muistaa, että lintu saattaa kantaa sairautta vaikkei ulkoisia merkkejä olisikaan ja tartuttaa nämä lääkityt uudelleen.

        Mahtavaa, että asia on hoidossa! Tämä kuuluu hyvään eläinpitäjän toimintaan, olkoot se yksityinen henkilö tai kaupan omistaja. Kiitos sinulle.


    • ostaa...

      Jos jossain eläinkaupoissa on eläimillä huonot olot niin ei missään tapauksessa kannata mennä säälistä ostamaan eläintä, tilalle tulee aina uusia huonosti kohdeltavia. Sillä tavalla vaan tuet sellaista toimintaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8504
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2303
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe