Haluaisin käyttää pennulla kaulapannan sijaan valjaita. Minkä ikäisellä pennulla voi käyttää valjaita? Kumpi on parempi pienellä pennulla? Kiitos!
Valjaat pennulle
10
7066
Vastaukset
- valjaita voi
Valjaita voi käyttää vaikka aivan luovutusikäisellä pennulla. Itse olen käyttänyt kaikilla pennuilla valjaita ihan pienestä ulkona käydessä. Tosin pantaakin on harjoiteltu käyttämään samalla, esim. sisällä on pidetty pantaa, ja harjoiteltu myös taluttimessa kulkemista samalla.
- pienelle
pennulle on se että se saa olla mahdollisimman paljon irti! Näin se samalla oppii seuraamaan sinua eikä hihnaa.
- Saharaz
Pentu onkin paljon irti eikä sitä ole vielä kertaakaan hihnassa kuljetettukaan. Vasta totutellaan pantaan. Mutta näin tulevaisuutta ajatellen, se ei voi aina kulkea irti, joten kyselin vain kumpi on pennulle parempi, panta vai valjaat. :)
- että ei saa
Saharaz kirjoitti:
Pentu onkin paljon irti eikä sitä ole vielä kertaakaan hihnassa kuljetettukaan. Vasta totutellaan pantaan. Mutta näin tulevaisuutta ajatellen, se ei voi aina kulkea irti, joten kyselin vain kumpi on pennulle parempi, panta vai valjaat. :)
laittaa pennulle valjaita,ne kuulemma jotenkin "vääristää" askellusta,kun menevät sieltä jalkojen alta...tai jotain sinnepäin,en nyt muista tarkkaan mikä tuo selitys oli,mutta useampi koiraharrastaja sanoi näin minulle enkä kyllä sitten pennulle valjaita laittanutkaan.
Sitä en kyllä tajunnut kysyä koska ne valjaat saa laittaa,mutta olettaisin että silloin kun koira osaa jo kävellä vetämättä,kauniisti remmissä. - minulle myös
että ei saa kirjoitti:
laittaa pennulle valjaita,ne kuulemma jotenkin "vääristää" askellusta,kun menevät sieltä jalkojen alta...tai jotain sinnepäin,en nyt muista tarkkaan mikä tuo selitys oli,mutta useampi koiraharrastaja sanoi näin minulle enkä kyllä sitten pennulle valjaita laittanutkaan.
Sitä en kyllä tajunnut kysyä koska ne valjaat saa laittaa,mutta olettaisin että silloin kun koira osaa jo kävellä vetämättä,kauniisti remmissä.on sanottu. Ei alle vuoden ikäiselle valjaita.Meillä nuorin nyt reilu 1,5 v.ja nyt kulkee kyllä valjaissa.
En ole koskaan alle vuoden ikäistä valjaissa kulettanut, tiedä sitten, oikein, vai väärin.
- jke
Valjaissa on todella tärkeää, että ne ovat juuri sopivan kokoiset ja istuvat koiralle niin kuin pitääkin. Vääränkokoiset tai malliset valjaat aiheuttavat koiralle kipuja ja vaivoja. Sovita valjaita koiran päälle aina asiantuntevassa eläinliikkeessä ennen ostopäätöstä!
Pennuilla ei yleensä valjaita käytetä, koska pentu vielä kasvaa ja olisi hullua maksaa valjaista, jotka kuukauden kuluttua ovat jo sopimattomat. On olemassa hieman kalliimpia säätövaljaita, joiden kokoa ja mittasuhteita voi säätää sen mukaan kun koira kasvaa. Tälläiset voi ostaa kun suurin kasvupyrähdys on ohi.
Itse aloin käyttämään säätövaljaita puolivuotiaalla pennulla. Siihen, että kumpi on parempi; kaulapanta vai valjaat, on mahdoton vastata. Riippuu aina tapauksesta. Jos koira syöksähtelee yllättävästi, on valjaat tietty parempi. Jotkut koirat myös pyrkivät hihnan kiristyessä pannan aiheuttavasta paineesta (etenkin kiristävät mallit) eroon kiskomalla lisää. - ihan pennusta
Meille kasvattaja suositteli valjaita heti 8 vko ikäisestä ja hyvin on mennyt.Pannan kanssa ei tule ulkoilusta mitään, pimpuili vaan ja asiat jäi ulkona toimittamatta.
- huomannut
Kyllä valjaat ovat pienelle pennulle huomannut paremmiksi. Kulkee niissä paremmin, ja veto ei kohdistu kaularankaan. Pannassa pentu kulkee vinossa ja pää sivulla aika usein. Valjaissa kulkeminen on paljon ryhdikkäämpää, ja veto kohdistuu tasaisesti. Valjaiden tulee olla oikean kokoiset ja tukevat.
- coton pentu
huomannut kirjoitti:
Kyllä valjaat ovat pienelle pennulle huomannut paremmiksi. Kulkee niissä paremmin, ja veto ei kohdistu kaularankaan. Pannassa pentu kulkee vinossa ja pää sivulla aika usein. Valjaissa kulkeminen on paljon ryhdikkäämpää, ja veto kohdistuu tasaisesti. Valjaiden tulee olla oikean kokoiset ja tukevat.
meille sanottiin eläinkaupassa että koira on hyvä olla mukana kun valjaat menet osamaan, saa oikean kokoiset
- iidanomistaja
Meillä on 8 viikon ikäinen saksanpaimenkoira ja vaihdoin juuri eilen kaulapannasta valjaisiin,koska rimpuili niin kovaa pannassa.
Nyt kun on valjaat,ei edes vedä niin kovin ja kun flexissä pituus loppuu ei veto kohdistu enää pieneen niskaan.Koirakin tykkää selvästi näistä valjaista enemmän.
Ulkoilutan siis valjaissa ja flexissä omakotitalonpihalla,koska vielä ei olla päästy ulkoilemaan yleisillä teillä ja kaduilla rokotusten takia.
Ostin ihan tarjoustalon mallia,koko S ,säädettävät ja hinta 9,90€,joten vaikka noita ostais kuin monet tahansa niin ei se nyt kovin kalliikksi ainakaan tule:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692733
- 632664
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91480- 151392
- 461234
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197