Palautus parametrien kautta?

Parametreittäin

Olen kirjoittamassa ohjelmaa, jolla harjoittelen arvojen palauttamista parametrien kautta. Pääohjelman pitäisi kysyä kaksi lukua ja palauttaa arvo parametrin kautta. Alla on tekemääni ohjelmaa.

Pulmana siis ei ole itse arvon palautus, koska sen osaan palauttaa myös return-lauseella. Pulmana on, että miten minun pitäisi määritellä tuo pääohjelman summamuuttuja ja viiteparametri, jotta saan arvon palautettua juuri parametrin kautta pääohjelmaan. Onko tuo alla edes sinne päin?


#include

void palauta(float x, float y, float *sump);

void
main(void)
{
   float luku1,
       luku2,
       summa;

   printf("\nAnna luku 1 > ");
   scanf("%f", luku1);

   printf("\nAnna luku 2 > ");
   scanf("%f", luku2);

   palauta_summa(luku1, luku2, & summa);

   printf("\nSumma on %.2f ", summa);


}

void palauta(float x,float y, float *sump)
{
   float sum;

   sum = x y;
   *sump = & sum;

}

6

550

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teuro

      pääohjelmassa kutsut muun muassa anna_summa funktiota, jota ei ole määritelty. Summaa ei anneta parametrina tämän olet ymmärtänyt jotenkin väärin.

      mielummin vaikka näin:

      float anna_summa(float x, float y){
      return (x y);
      }

      • referoija

        Tietysti summan (muuttujan) voi antaa parametrina (referenssinä) jos haluaa.

        Alkuperäisessä oli se &-merkki turha, eli ilman sitä:

        *sump = sum;

        Ja edelliselle "neuvojalle" kysymys, että mitenkäs palautat useamman arvon return lauseella?

        Yksi hyvin yleinen tapa käyttää tätä on palauttaa TRUE/FALSE return lauseella ja vastaus kirjoittamalla referenssinä annettuun muuttujaan, esim:

        int etsi_summa( int kriteeri, int * summa )
        {
        // etsi jotenkin...
        if (osuma < MAX_SUMMAT)
        {
        *summa = summat[osuma];
        return TRUE;
        }

        return FALSE;
        }

        Ja sitä kutsutaan tietysti koodissa näin:

        if (etsi_summa(tunnus, &summa))
        {
        // käytä summaa
        }
        else
        {
        // summaa ei löytynyt
        }


      • helppoa
        referoija kirjoitti:

        Tietysti summan (muuttujan) voi antaa parametrina (referenssinä) jos haluaa.

        Alkuperäisessä oli se &-merkki turha, eli ilman sitä:

        *sump = sum;

        Ja edelliselle "neuvojalle" kysymys, että mitenkäs palautat useamman arvon return lauseella?

        Yksi hyvin yleinen tapa käyttää tätä on palauttaa TRUE/FALSE return lauseella ja vastaus kirjoittamalla referenssinä annettuun muuttujaan, esim:

        int etsi_summa( int kriteeri, int * summa )
        {
        // etsi jotenkin...
        if (osuma < MAX_SUMMAT)
        {
        *summa = summat[osuma];
        return TRUE;
        }

        return FALSE;
        }

        Ja sitä kutsutaan tietysti koodissa näin:

        if (etsi_summa(tunnus, &summa))
        {
        // käytä summaa
        }
        else
        {
        // summaa ei löytynyt
        }

        palautat returnilla pointterin jättimäiseen tai minimaaliseen taulukkoon, jossa on summia ja epäsummia ja mitä vaan kummia laskentatulosteita samassa formaatissa. Vielä helpompaa on palauttaa koko taulukko, mutta sitäkin ennen pitää muistaa varata muistia tulosteet plus yksi paikka nullille, koska muuten tulee runtime-erroreita, vaikka kääntäjä kehuukin, että sulla on periaatteessa ihan hyvät koodit siinä niin.


      • Käsittämättömän helppoa
        helppoa kirjoitti:

        palautat returnilla pointterin jättimäiseen tai minimaaliseen taulukkoon, jossa on summia ja epäsummia ja mitä vaan kummia laskentatulosteita samassa formaatissa. Vielä helpompaa on palauttaa koko taulukko, mutta sitäkin ennen pitää muistaa varata muistia tulosteet plus yksi paikka nullille, koska muuten tulee runtime-erroreita, vaikka kääntäjä kehuukin, että sulla on periaatteessa ihan hyvät koodit siinä niin.

        on palauttaa rakenne eli struktuuri, jossa epäsummia ja summia esittävien liukulukujen lisäksi on pikanttina detaljina eli yksityiskohtana suvun valokuva-albumista mummia esittäviä kuvia, että ne näkee ne.


      • Aika helppoa
        Käsittämättömän helppoa kirjoitti:

        on palauttaa rakenne eli struktuuri, jossa epäsummia ja summia esittävien liukulukujen lisäksi on pikanttina detaljina eli yksityiskohtana suvun valokuva-albumista mummia esittäviä kuvia, että ne näkee ne.

        funktiosta palauttaa vaikka kuinka kummallisen luokan ilmentymän, että siinähän voi tollai tähtitissilläkin pyöritellä vaikka Ensikopeloija-Britannikaa ja Vikipetiaa ihan kokonaisuudessaan, jos ne kerran kuuluu siihen tosi kummallisen luokan määrittelyyn, jos vaan muistikammat ja kovalevyjen heittovapit piisaa. No ei siinä nyt tietysti kokoaikaa tähtitissillä tartte, kun sehän onkin vähän parametrimäistä, mutta jos sä palautatkin tähtitissin sieltä funktiosta, etkä sitä parametrattua Ensikopeloija-Britannikaa ja Vikipetiaa, niin sehän on käytännössä melkein muuta kuin parametrin palauttelua. Mutta, jos sä esmes määritteletkin tosi hyvii frendei, niin sitten sä voit yhdellä returnilla palauttaa parametreistä viisveisailematta mitä vaan siitä funktiosta.


    • läksipää

      #include

      void palauta(float x, float y, float *sump);

      int
      main(void)
      {
      float luku1,
      luku2,
      summa;

      printf("\nAnna luku 1 > ");
      scanf("%f", &luku1);

      printf("\nAnna luku 2 > ");
      scanf("%f", &luku2);

      palauta(luku1, luku2, &summa);

      printf("\nSumma on %.2f ", summa);

      return 0;
      }

      Tuossa korjauksia (olipa monta) - kokeile nyt toteuttaa palauta-aliohjelma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7508
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3612
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1846
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1050
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      923
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      27
      901
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      807
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      732
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

      1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      729
    10. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      26
      652
    Aihe