Amatöörin lattiantasoitus epäonnistui :-(

Tumpelo

Päätin laittaa tuulikaappiin parketin tilalle laatat. Parketin alta paljastui hieman epätasainen betonipohja, jonka piti olla helposti tasoitettavissa rautakaupan myyjän mukaan itsetasoittuvalla tasoitteella.

Sekoitin ohjeiden mukaan itsetasoittuvaa Kiillon Tasoflex lattiatasoitetta ja kaadoin sen puhdistetun betonilaatan päälle. Autoin tesoitetta nurkkiin lastalla ja valu näytti onnistuneen ihan hyvin. Pinta oli aivan tasaisen näköinen....

... mutta ei enää aamulla. Lattia näyttää tasaiselta, mutta se on aivan täynnä mutkia. Tuulikaapissa tämä on melkoinen saavutus, koska lattian mitta on vain 122x110cm.

Onko teillä vinkkejä tuollaisen itsetasoittuvan tasoitteen käyttöön? Kuulin jälkikäteen, että heti kaadon jälkeen valua olisi pitänyt 'auttaa' laastikammalla suoraksi.

Jos homma menee vielä toistamiseen päin hel*****ä, niin kuinka paha tuollaista tasoitetta on poravasaralla saada pois?

9

19714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmasti

      poravasaralla ja helposti mutta itse hiosin sen tasaiseksi rahinakivellä ja sitten vaan laatoittamaan ja eihän sen tartte ihan millilleen tasainen tuleehan siihen laattalaasti viel lattiaan joka vähän monttuja oikaisee

      • niin...

        Ja ketut.. Irti tasoitteen saa ehkä helpostikin?, mutta rahinakivi ei pure koviin lattiatasoitteisiin oikeastaan ollenkaan. Sillä ei irtoa mikään mmuu kuin hiki.
        Laattalaastilla ei laatoitusvaiheessa oikaista enää yhtään mitään. Ja vaikka pohjan ei millilleen tasainen tarvitse ollakaan, niin ei laatta kovin paljoa anteeksi anna pohjan epätasaisuutta.


        Ja kyselijälle vastausta sen verran, että itsesiliävä ei tarkoita sitä, että tasoite tasoittuisi itsekseen. Aivan varmasti tarvitaan liippiä ja vielä silmää työn tekemiseen.


      • Tumpelo
        niin... kirjoitti:

        Ja ketut.. Irti tasoitteen saa ehkä helpostikin?, mutta rahinakivi ei pure koviin lattiatasoitteisiin oikeastaan ollenkaan. Sillä ei irtoa mikään mmuu kuin hiki.
        Laattalaastilla ei laatoitusvaiheessa oikaista enää yhtään mitään. Ja vaikka pohjan ei millilleen tasainen tarvitse ollakaan, niin ei laatta kovin paljoa anteeksi anna pohjan epätasaisuutta.


        Ja kyselijälle vastausta sen verran, että itsesiliävä ei tarkoita sitä, että tasoite tasoittuisi itsekseen. Aivan varmasti tarvitaan liippiä ja vielä silmää työn tekemiseen.

        Virheistä oppii, onneksi en lähtenyt saunaosastoa itse 'tasoittelemaan' vaaan nyt virhe oli pieni :-)

        Heitot ovat sellaista 2mm luokkaa, mutta kun kokeeksi laitoin laattaa (40x40cm) paikoilleen ilman laastia, niin kyllä ne aika paljon siinä heilui.

        Olisikohan aika sekoitella muutama kilo tasoitetta ja vetää tällä kertaa ne liipillä tasaiseksi?


      • horoloro
        Tumpelo kirjoitti:

        Virheistä oppii, onneksi en lähtenyt saunaosastoa itse 'tasoittelemaan' vaaan nyt virhe oli pieni :-)

        Heitot ovat sellaista 2mm luokkaa, mutta kun kokeeksi laitoin laattaa (40x40cm) paikoilleen ilman laastia, niin kyllä ne aika paljon siinä heilui.

        Olisikohan aika sekoitella muutama kilo tasoitetta ja vetää tällä kertaa ne liipillä tasaiseksi?

        Ei. Tasoitteita ei kannata vedellä moneen kertaa ellei ole pakko. joka kerros vaatii töäydet pohjustukset ja silti lisää irtamis vaaraa. Vedä kiillon saneerauslaastilla oikomiset tasoitteen päälle,Max 5mm kerrallaan,kunnes tulee kohtuullisen suoraan. Loput oikomiset kaakelointi vaiheessa.
        Seuraavalla kerralla osta vaikka cascon superplania. Se siliää paremmin.


      • suora
        Tumpelo kirjoitti:

        Virheistä oppii, onneksi en lähtenyt saunaosastoa itse 'tasoittelemaan' vaaan nyt virhe oli pieni :-)

        Heitot ovat sellaista 2mm luokkaa, mutta kun kokeeksi laitoin laattaa (40x40cm) paikoilleen ilman laastia, niin kyllä ne aika paljon siinä heilui.

        Olisikohan aika sekoitella muutama kilo tasoitetta ja vetää tällä kertaa ne liipillä tasaiseksi?

        lauta mikä vastaa lyhyintä mittaa ja kuivavedä yli lattian selä oikealta vasempaan että edestä taakse ja näet heitot.
        Samaa kepiä käyttäen, voit käyttää tasoitukseen, mikäli aiot laittaa lisää tasoitetta.


    • tattipää

      Kahdesti "itsesiliävää" tasoitetta vajaan 13 neliön verstaaseen päin persettä vetäneenä voin sanoa, että rahinakivellä saa paljon aikaan kun on tarpeeksi suuri tatti otsassa, lihasta ja kaljaa. Aallot ja kuhmut saa alas kun hankaa niitä päin kiven kulma edellä. Itse asiassa ottaa paljon paremmin kuin se iso lattiahiomakone keraamikivilaikalla. Minusta ei tule näköjään tasoitemiestä vaan hiomamies.

    • t4ttt3

      Tai sitten ostaa timanttikuppilaikan ja rälläkästä teräsuoja mäkeen ja vetelee sillä.... ja kyllä lähtee tasoitteet ja betonit.

      Voi toki ostaa oikean koneenkin taikka vuokrata sellaisen. Itse ajelin rälläkällä. Pöly oli sankka.

      Rahinalla on ainakin Weberin tuotteita kova hangata...lähtee mutta jotenkin vissiin kuumuu ja kiillottuu ja on kovaa tavaraa.

    • Anonyymi

      Tossa just äsken hioin Weber-tasoitetta lattiasta käsin kovametallihiertimellä (karbidipinnoite). Hioituu kyllä selvästi helpommin kuin hiomakivellä, mutta on yli tuplahintainen. Kokeilin ensin myös käsikäyttöistä betonijyrsintä (timanttilaikka). Kyllä lähtee, aivan liikaakin, ja pöly on tosiaan mahtava. Ei sovellu tasoitteen hiontaan.

    • Anonyymi

      Soita 0500-670979 Jari Vilhunen,kun on vastaavia ongelmia,kun tarvitsette lattioiden tasoittamista tai vaikka kaatojen tekoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe