Freelancerin tulot

toiminimeksi aikova

Sanotaan, että kirjoittavilla freelancer-toimittajilla on heikompi tulotaso kuin vakisuhteessa olevilla. Toisaalta tiedän ainakin yhden freen, joka ei ole suostunut työsuhteisiin, koska on tienannut paremmin freenä.

Suomen lehdistö kyllä tarjoaa edellytykset tällaiseen, kunhan tekee hommansa riittävän hyvin, tarpeeksi nopeasti ja runsaasti, ja niille lehdille, jotka maksavat hyvin.

Millainen on tätä keskusteluryhmää seuraavien friikkujen tulotaso? Paljonko tienasitte viime tai toissa vuonna lehtitoimittajan hommilla? Entä kuinka suuriksi olette laskeneet ne menot, jotka työsuhteessa maksaisi työnantaja? Siis lomarahat, eläkkeet ja niin edelleen.

Bonuskysymys: teettekö töitä free-kortilla, toiminimellä vai millä meiningillä? Miksi katsotte sen paremmaksi kuin muut yritysmuodot?

Miksi ylipäätään olette friikkuja?

Olen itse kohta valmistumassa ja aion kokeilla, kuinka homma toimii kokopäiväisenä freenä.

10

1928

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ylä- ja alamäkeä

      Paljon töitä, itsensä ahkeraa markkinointia ja hermoja venyttäviä epävarmoja kausia. Sitä sinulle on luvassa.

      Olen itse tehnyt kolme vuotta töitä osa-aika -freenä uskaltautumatta kokopäiväiseksi. Nyt juuri olen rohkaistunut ja jättänyt muut duunit pois. Elämä hymyilee, duuni luistaa. Pidän tästä. En tule rikastumaan, mutta elämänlaatuni on parempi kuin ennen.

      Jos siis olet kovasti rahan perään, niin unohda ala jollet jo ennestään ole "nimekäs" tai kärsivällinen odottamaan nimen syntymistä vuoden-pari-kolme. Jos taas saat tyydytystä ja iloa muustakin kuin tilin saldosta, niin freen hommat ovat sinulle omiaan.

      Minä nautin rennosta päivärytmistä, matkustelusta ja vapaudesta sanoa linjaani sopimattomille jutuille ei. Ennen kaikkea saan tehdä juuri sitä mitä itse haluan, silloin kun haluan. Luksusta, eikö!!?

      Pari tonnia kuussa saat kokoon normaalilla työpanoksella (jos olet hyvä ja saat luotua vakituisia avustussuhteita), ahkerana ja yötä myöten tehden enemmän. Jos kuvaat, niin ansiot nousevat. Jos taas mokaat pahasti deadlineja, niin ansiot nopeasti laskevat. Maine menee nopeasti, paras tehdä hyvää jälkeä.

      Lyhyesti sanottuna: keskinkertaisuudet eivät pärjää freelancereina. Eivätkä edes osaisi nauttia siitä.

    • Tiedottaja XXX

      Pidä sitten mielessäsi, että freenä sinut luokitellaan ikuisesti yrittäjäksi eli olet aikalailla kusessa, jos tarvitset joskus jossain elämäntilanteessa yhteiskunnan tukea.

      Yrittäjä kun tekee töitä synnytyslaitoksellakin:)
      Ja asuthan Hesassa?

      • entinen free

        Tein 17 vuotta aluetoimittajan töitä freelancerina maakuntalehdelle. Ei siis ollut toiminimeä, en ollut yrittäjä. Lehden palkanlaskenta pidätti ystävällisesti verot. En maksanut eläke- enkä sosiaalimaksuja.
        Viime vuonna pääsin vuorotteluvapaan tekijäksi toiseen lehteen. Työsuhde 8 kk. Liityin YTK:hon, kun pääsin kuukausipalkalle.
        Kelassa paljastui, ettei minulla ole kuin 8 kk peruspäivärhaan oikeuttavaa työsuhdetta. 17 vuotta (huonosti omat asiat hoitaneena) freenä eivät siis olleet työtä Kelan näkövinkkelistä.
        Odotan, että pääsen antamaan lisäselvitystä 8 viikolta maakuntalehdessä freenä,selvitän, että olen tehnyt työtä min. 18 tuntia viikossa. Jos selitys menee läpi, saan peruspäivärahaa.
        Eli tulevat freet, älkää olko näin sairaan tyhmiä kuten allekirjoittanut.


      • Tiedottaja XXX
        entinen free kirjoitti:

        Tein 17 vuotta aluetoimittajan töitä freelancerina maakuntalehdelle. Ei siis ollut toiminimeä, en ollut yrittäjä. Lehden palkanlaskenta pidätti ystävällisesti verot. En maksanut eläke- enkä sosiaalimaksuja.
        Viime vuonna pääsin vuorotteluvapaan tekijäksi toiseen lehteen. Työsuhde 8 kk. Liityin YTK:hon, kun pääsin kuukausipalkalle.
        Kelassa paljastui, ettei minulla ole kuin 8 kk peruspäivärhaan oikeuttavaa työsuhdetta. 17 vuotta (huonosti omat asiat hoitaneena) freenä eivät siis olleet työtä Kelan näkövinkkelistä.
        Odotan, että pääsen antamaan lisäselvitystä 8 viikolta maakuntalehdessä freenä,selvitän, että olen tehnyt työtä min. 18 tuntia viikossa. Jos selitys menee läpi, saan peruspäivärahaa.
        Eli tulevat freet, älkää olko näin sairaan tyhmiä kuten allekirjoittanut.

        rakas lehti jota palvelit kuin koira vuositolkulla.
        säästyi sotumaksut eli saman verran kuin ns. tulosi kokonaisuudessaan.
        ei ihme että media porskuttaa ja rahaa on kaikkeen paskaan muttei ihmisten palkkaamiseen asiallisesti.


      • ei yrittäjäkään
        Tiedottaja XXX kirjoitti:

        rakas lehti jota palvelit kuin koira vuositolkulla.
        säästyi sotumaksut eli saman verran kuin ns. tulosi kokonaisuudessaan.
        ei ihme että media porskuttaa ja rahaa on kaikkeen paskaan muttei ihmisten palkkaamiseen asiallisesti.

        ei tietenkään maakuntalehti maksanut minusta mitään maksuja. Sehän se oli jutun juoni; free aluetoimittaja tuli edulliseksi. Eli en sitä valiat, että eivät maksaneet.


    • Täti Toimittaja II

      on nyt paljon paremmat tulot kuin palkansaajana, reippaasti paremmat ja voin säädellä vapaa-aikaani miten tahdon. Teen työtä toiminimellä ja viime vuonna palkkani oli noin 88000 euroa brutto. Sanomalehtien verkkosivut ovat olleet suoranainen kultakaivos etenkin nyt kun vakituinen väki ei tes-syistä kaikissa paikoissa tee niitä tai videoklippejä. Lehtitalot ovat ulkoistaneet ko. toimintoja ja niistä maksetaan erittäin hyvin. Samoin toimitan joitakin erikoissivustoja muutamalle aikakauslehdelle ja sanomalehdelle ja niistäkin maksetaan erittäin hyvin.

      • ketjun aloittaja

        Taidat edustaa vähemmistöä - tienaat melko tarkalleen sen verran kuin Journalistiliitto suosittelee free-lehtityöstä maksettavan.

        Suositus on muistaakseni (en viitsi tarkistaa, koska olen laiska), että free-toimittajalle maksettaisiin 368 euroa päivän työstä. Tienaamasi 88000 euroa jaettuna 12:lla tekee 7333 euroa kuussa ja 1833 euroa viikossa. Se jaettuna viidellä tekee 366,6 euroa päivässä.

        Okei, nyt en huomioinut lomia. Kiva, että sinulla on varaa sellaisiakin pitää.

        Omien laskelmieni perusteella pidän mahdollisena, että voin ahkerana freenä tienata enemmän kuin tienaisin rivitoimittajana useimmissa sanomalehdissä. Suhtaudun ajatukseen free-elämästä erittäin positiivisesti. Niin on varmaan moni muukin free etukäteen ajatellut ja myöhemmin pettynyt ja katkeroitunut...


      • kuin työ?
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Taidat edustaa vähemmistöä - tienaat melko tarkalleen sen verran kuin Journalistiliitto suosittelee free-lehtityöstä maksettavan.

        Suositus on muistaakseni (en viitsi tarkistaa, koska olen laiska), että free-toimittajalle maksettaisiin 368 euroa päivän työstä. Tienaamasi 88000 euroa jaettuna 12:lla tekee 7333 euroa kuussa ja 1833 euroa viikossa. Se jaettuna viidellä tekee 366,6 euroa päivässä.

        Okei, nyt en huomioinut lomia. Kiva, että sinulla on varaa sellaisiakin pitää.

        Omien laskelmieni perusteella pidän mahdollisena, että voin ahkerana freenä tienata enemmän kuin tienaisin rivitoimittajana useimmissa sanomalehdissä. Suhtaudun ajatukseen free-elämästä erittäin positiivisesti. Niin on varmaan moni muukin free etukäteen ajatellut ja myöhemmin pettynyt ja katkeroitunut...

        Pitäisikö ihmisellä olla?


      • tuloilla...
        kuin työ? kirjoitti:

        Pitäisikö ihmisellä olla?

        ...luulisi voivan lomiakin pitää. On myös niitä, jotka eivät malta lomailla, koska nauttivat työstään niin täysin rinnoin.

        Miten on, sinä 88000 vuodessa tienaava? Lomailetko välillä?


    • freenä yrittänyt

      Harkitse tarkkaan. Nyt on lama tulossa ja ulkopuoliset freet lentävät ekana ulos joka toimituksesta, ja oma vakiväki laitetaan vaan naputtamaan konetta nopeampaan tahtiin. Yksi kaverini, joka on STTn senttari, kertoi, että STT lopettaa kaikki ulkopuoliset avustajat. Sama monella muulla medialla. Itse olen viime aikoina saanut vastauksia "emme osta enää ulkopuolelta juttuja" paikoista, joihin vielä viime vuonna meni juttuni kaupaksi.

      Jos siis mitenkään onnistut änkeämään johonkin mediaan edes puolipäivävakkariksi, suosittelen, saat ainakin työttömyyskorvausta sitten kun lama iskee kunnolla päälle (joskus ensi vuonna kai).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8604
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      126
      2331
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1714
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1529
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe