harjoittelu

sjho

Olen suunnittelemassa harjoittelua Vietnamiin. Mukaan lähtee perhe, lapset ovat koululaisia. Osaisiko joku kertoa yleisiä asioita, mitä olisi hyvä tietää Vietnamista? Onko mitään tietoa vuokra-asunnoista. Tarkoitus olisi olla kolmisen kuukautta. Palstalla on paljon erilaisia keskustelua turistina olemisesta. Olisin kiitollinen jos saisin vähän erilaista tietoa.

8

1385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vietcongi

      Asuin itse siellä 6 kuukautta viime reissullani. Asunnon vuokrauksessa on omat kommervenkkinsä, suosittelen käyttämään välittäjää, niitä löydät googlella kun kirjoitat "real estate" ja paikkakunnan nimen jonne olet menossa. Tuo kolme kuukautta on yleensä minimiaika, jolle voit tehdä vuokrasopimuksen. Vuokrahaitari on 150 - 3000 USD, riippuen paikasta ja varustetasosta. Lisäksi tulee yleensä sähkö ja vesi mahdollinen netti. Kannattaa hankkia 6 kk multiply entry visa suoraan Suomesta.

      Saigonissa ja Hanoissa on kansainvälinen koulu.

      Kysy vaan lisää rohkeasti ;-)

      • sjho

        Kiitos! On vaikea kysyä, kun vielä ei tiedä mitä kysyisi. Hanke on vasta alussa. Opettaja menee katsomaan lisää harjoittelupaikkoja. Haluaisin kutenkin jo nyt alkaa etsimään tietoja ja tutustumaan maahan. Olisi kiva saada aluksi tietoa ihmisistä, kulttuurista, ilmastosta, kultturieroista ( esim. tavat ja käytös). Olen kuullut, ettää kansainvälinen koulu olisi kallis? Rahaakin täytyy miettiä erilailla, kun mukaan lähtee koko perhe.
        Olen kiitollinen kaikesta mahdollisesta tiedosta ja vinkistä. sjho


      • vietcongi
        sjho kirjoitti:

        Kiitos! On vaikea kysyä, kun vielä ei tiedä mitä kysyisi. Hanke on vasta alussa. Opettaja menee katsomaan lisää harjoittelupaikkoja. Haluaisin kutenkin jo nyt alkaa etsimään tietoja ja tutustumaan maahan. Olisi kiva saada aluksi tietoa ihmisistä, kulttuurista, ilmastosta, kultturieroista ( esim. tavat ja käytös). Olen kuullut, ettää kansainvälinen koulu olisi kallis? Rahaakin täytyy miettiä erilailla, kun mukaan lähtee koko perhe.
        Olen kiitollinen kaikesta mahdollisesta tiedosta ja vinkistä. sjho

        seura antaa tietoa: http://gamma.nic.fi/~svs/

        Netistä kyllä löytyy tietoa maasta vaikka kuinka.

        Tuo kansainvälinen koulu on tod.näk kallis.

        http://www.ssischool.org/main/admissions/fees.phpv

        Kulttuurieroja ei nyt hirveästi ole, kyllä siellä normaalilla maalaisjärjellä pärjää hyvin. Rennompi meininki kuin Suomessa ja ei niin pedanttia touhua aikataulujen suhteen. Joitain suomalaisia voi tosin häiritä vietnamilaisten tapa kysellä hyvinkin intiimejä asioita heti tavatessa, mutta se kuuluu siihen kulttuuriin koska henkilön varallisuus ja ym. status määräävät aseman sosiaalisessa hierarkiassa. Kysellään heti onko naimisissa, lapsia, työt ja palkat ym. Kannattaa siis jo miettiä valmiiksi mitä haluaa itsestään kertoa ;-)


      • olinhan siellä minäkin
        vietcongi kirjoitti:

        seura antaa tietoa: http://gamma.nic.fi/~svs/

        Netistä kyllä löytyy tietoa maasta vaikka kuinka.

        Tuo kansainvälinen koulu on tod.näk kallis.

        http://www.ssischool.org/main/admissions/fees.phpv

        Kulttuurieroja ei nyt hirveästi ole, kyllä siellä normaalilla maalaisjärjellä pärjää hyvin. Rennompi meininki kuin Suomessa ja ei niin pedanttia touhua aikataulujen suhteen. Joitain suomalaisia voi tosin häiritä vietnamilaisten tapa kysellä hyvinkin intiimejä asioita heti tavatessa, mutta se kuuluu siihen kulttuuriin koska henkilön varallisuus ja ym. status määräävät aseman sosiaalisessa hierarkiassa. Kysellään heti onko naimisissa, lapsia, työt ja palkat ym. Kannattaa siis jo miettiä valmiiksi mitä haluaa itsestään kertoa ;-)

        Selitätkö hieman,aikaisemmassa viestissäsi kerroit
        asuneesi 6 kk Vietnamissa ja nyt sanot,ettei
        kulttuurieroja juuri ole????
        Kuten sanoin olihan siellä minäkin....enkö ole
        varustettu maalaisjärjellä,kun kokemus oli
        minulle varsinainen kulttuurishokki.
        Pärjäsin kyllä,siitä ei kyse laisinkaan.
        No,ehkä tämä vain sattui silmään.
        Saigoniin lippu jo taskussa.


      • vietcongi
        olinhan siellä minäkin kirjoitti:

        Selitätkö hieman,aikaisemmassa viestissäsi kerroit
        asuneesi 6 kk Vietnamissa ja nyt sanot,ettei
        kulttuurieroja juuri ole????
        Kuten sanoin olihan siellä minäkin....enkö ole
        varustettu maalaisjärjellä,kun kokemus oli
        minulle varsinainen kulttuurishokki.
        Pärjäsin kyllä,siitä ei kyse laisinkaan.
        No,ehkä tämä vain sattui silmään.
        Saigoniin lippu jo taskussa.

        että ei se nyt niin paljoa poikkea kuitenkaan. Kyllä käyttäytymisen perussäännöt pätevät. Ihmiset kokevat asiat eri tavoin, mulle ei syntynyt mitään kulttuurishokkia. Samanlaisia ihmiset ovat kuin muuallakin. En nyt tarkoita mitään ulkoista bling blingiä, joka poikkeaa suomalaisesta kyllä vaan itse vietnamilaisia.


      • olinhan siellä minäkin
        vietcongi kirjoitti:

        että ei se nyt niin paljoa poikkea kuitenkaan. Kyllä käyttäytymisen perussäännöt pätevät. Ihmiset kokevat asiat eri tavoin, mulle ei syntynyt mitään kulttuurishokkia. Samanlaisia ihmiset ovat kuin muuallakin. En nyt tarkoita mitään ulkoista bling blingiä, joka poikkeaa suomalaisesta kyllä vaan itse vietnamilaisia.

        Toden totta ihmiset ovat ihmisiä joka paikassa.
        Mutta eivät suinkaan samanlaisia.Ja kyllähän Vietnam
        on täysin erilainen maa kuin Suomi.
        Vietnamhanon yksi maailman köyhemmistä maista,mutta
        samalla nopeinnin kasvavista talouksista ja se
        mielestäni nkyy,samoin kuin se,että tuloerot ovat
        korkeat.Vietnamilaisten kansallistunto on voimakas
        ja kulttuurisesti yhtenäinen.
        Kommunistisesta hallintojärjestelmästä huolimatta
        yhteiskuntaa ja perhe-elämää kannattelevat
        konfutselaiset arvot.
        Ihan joka päiväisessä elämässä kuvastuu kiinalais-
        vaikutteisuus.Budhalaisuus on valtauskonto,mutta
        yllätyin,että se ei arkipäivässä korostu niin
        paljon kuin muualla budhalaisissa Aasian maissa.
        Vielä sanoisin,että kyllähän siellä edelleen
        "punalippu" liehui.
        No nämä minun kulttuurishokkiani,ja tuli poikettua
        varsinaisesta kysymyksestä.Tuli mieleen vielä
        koulutukseen siellä panostetaan ja kannattaa
        käyttää mahdollisuus jos esim.oppilasvaihtoon
        pääsee.Itse olin Saigonissa ja lähden mielelläni
        kohta takaisin.Hyviä kokemuksia kaikille.


      • vietcongi
        olinhan siellä minäkin kirjoitti:

        Toden totta ihmiset ovat ihmisiä joka paikassa.
        Mutta eivät suinkaan samanlaisia.Ja kyllähän Vietnam
        on täysin erilainen maa kuin Suomi.
        Vietnamhanon yksi maailman köyhemmistä maista,mutta
        samalla nopeinnin kasvavista talouksista ja se
        mielestäni nkyy,samoin kuin se,että tuloerot ovat
        korkeat.Vietnamilaisten kansallistunto on voimakas
        ja kulttuurisesti yhtenäinen.
        Kommunistisesta hallintojärjestelmästä huolimatta
        yhteiskuntaa ja perhe-elämää kannattelevat
        konfutselaiset arvot.
        Ihan joka päiväisessä elämässä kuvastuu kiinalais-
        vaikutteisuus.Budhalaisuus on valtauskonto,mutta
        yllätyin,että se ei arkipäivässä korostu niin
        paljon kuin muualla budhalaisissa Aasian maissa.
        Vielä sanoisin,että kyllähän siellä edelleen
        "punalippu" liehui.
        No nämä minun kulttuurishokkiani,ja tuli poikettua
        varsinaisesta kysymyksestä.Tuli mieleen vielä
        koulutukseen siellä panostetaan ja kannattaa
        käyttää mahdollisuus jos esim.oppilasvaihtoon
        pääsee.Itse olin Saigonissa ja lähden mielelläni
        kohta takaisin.Hyviä kokemuksia kaikille.

        kokemusten perusteella Etelä-Vietnamissa pääsääntöisesti vihataan kommunistihallintoa, ainakin entisten eteläläisten puheiden perusteella. Tuloeroja on toki ja parhaiten pyyhkii kommunistihallinnon sisäpiiriläisillä. Kommunismi on mukana aivan kaikessa, sekä hyvässä että pahassa. Vietnam on yksi maailman korruptoituneimpia maita, mitään asiaa ei pysty hoitamaan ilman lahjontaa.

        Perheen malli poikkeaa suomalaisesta sikäli, että yleensä koko suku asuu samassa talossa eli isovanhemmista lapsenlapsiin. Mutta näinhän oli Suomessakin ennen kuin väki alkoi muuttaa kaupunkeihin.

        Uskonnoltaan ovat hyvin vapaamielisiä. Buddhalainen voi käydä kirkossa tai hindutemppelissä aivan pokkana rukoilemassa, ilmeisesti eivät paljoa erottele niitä keskenään.


      • vietcongi kirjoitti:

        kokemusten perusteella Etelä-Vietnamissa pääsääntöisesti vihataan kommunistihallintoa, ainakin entisten eteläläisten puheiden perusteella. Tuloeroja on toki ja parhaiten pyyhkii kommunistihallinnon sisäpiiriläisillä. Kommunismi on mukana aivan kaikessa, sekä hyvässä että pahassa. Vietnam on yksi maailman korruptoituneimpia maita, mitään asiaa ei pysty hoitamaan ilman lahjontaa.

        Perheen malli poikkeaa suomalaisesta sikäli, että yleensä koko suku asuu samassa talossa eli isovanhemmista lapsenlapsiin. Mutta näinhän oli Suomessakin ennen kuin väki alkoi muuttaa kaupunkeihin.

        Uskonnoltaan ovat hyvin vapaamielisiä. Buddhalainen voi käydä kirkossa tai hindutemppelissä aivan pokkana rukoilemassa, ilmeisesti eivät paljoa erottele niitä keskenään.

        Hyvin samanlainen kuva mullekkin muodostu maasta, sen lyhyen kiertomatkan perusteella, jonka kokemuksia paraikaa yritän tässä sulatella. Ja kyllä sama luottamuspula hallintoon ilmeni myös pohjoisessa. Ainakin turismista elantonsa saavien keskuudessa. Muihinhan siellä oli aika vaikea saada kontaktia, koska kelimuuri oli melkoisen korkea. Ja kyllähän punalippu liehui, mutta vaikka oltiin TETin alla liikkeellä, niin kodeissa vain jossain pohjoisen maaseudulla.
        Mielenkiintoinen maa joka, ainakin suurimpien kaupunkien ulkopuolella, elelee monintavoin jotain viiskytlukua. Mutta todellakin: Ihmiset ovat ihmisiä ja niin kovin samanlaisia, kai jokapaikassa.

        edelleen täysin aiheen ulkopuolella:
        pera


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      4183
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3784
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2618
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1605
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe