saamelaisia häitä

lizera

Hei,
osaako kukaan kertoa saamelaisista häistä - perinteistä, nykytavoista jne. ? Mistä tietoa saisi? Netistä ei tahdo löytyä ja kirjoista on löytynyt vaan muutama vanha etnografinen kuvaus.

Ois tosi mukava kuulla ja saada juhliin mukaan molempien perinteitä ja tapoja. tietoa vaan ei oikein oo muutako gakti päälle ja valkonen silkki kaulaan.

8

3255

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Etsivä löytää

      Yksi tehokas tapa on aina kysyä suvun naisilta tai muilta sukulaisilta, esim. sellaiselta joka on vastikään mennyt naimisiin.

      Yksi polttava kysymys on tietysti naisen vyö: kyllä vai ei. Ja SE riippuu tietysti suvusta ja mistä päin olet. Entäs sitten tiara, kruunu, pelkkä lakki vai ei lakkia ollenkaan? Kuinka paljon nauhoja? Entäs silkki ja hapsut: aitoa vai tekokuituja. Minkälainen puku seuraavana päivänä päällä? Ja perinteisesti vai modernisti tai todella omaperäisesti? Ja mistä saa säpikkäitä varten kauniit nahat? Entä kuinka leveä ja pitkä miehen ristiliina pitää oikeastaan olla? Kulkue vai ei? Näissä asioissa voi halkoa pilkkua niin paljon kuin sielu sietää ja kaikilta menee varmasti hermot.

      Kaiken kaikkiaan kaikki on kiinni siitä, mistä päin on ja kuinka muodikas/pramea haluaa olla. Siis jos haluat parasta niin menet ja ostat Samekista hopeat mutta tarvit paksun lompakon.

      Kosintamenoista tiedän saamenkielisen artikkelin Sámi diedalas áigecala 1/2001. Juho-Niillasa 70-jagi beaivai. Kristine Nystadin artikkeli Soagnut - darbbaslaccat vai joavdelasat? (s. 191-200). Ja lue vaikka T.I. Itkosen kirjasta Suomen lappalaiset I-II.

      • lizera

        Giitu,
        tuon Itkosen jutun olinkin jo lueskellut, nyt luin myös aigecalan jutun (minkä osasin, kaikkea ei vielä). Oikeastaan siksi täältä kyselen, kun ei nimenomaan haluta paljastaa suunnitelmia vielä ja siksi kysely aiheesta ei oikein onnistu. Lisäksi lähimpiä naissukulaisia ei ole elossakaan. Ite oon siis suomalainen, lähinnä kyselen siksi, että en - tai emme kumpikaan - halua häittemme olevan vain suomalaisen perinteen mukaiset. Puolisko ei vain tunnu tietävän oman kulttuurinsa hääperinteesta tuon taivaallista - ei ole kuulemma ikinä kiinnittänyt huomioita : ) Mutta silti moni ehdotukseni on hylätty "ei-saamelaisena" . Yritän tässä siis saada selville, mitä se saamelaisuus häissä sitten on. Ehkä kaipaisin siis vielä vinkkejä ja keskustelua aiheesta...?

        En kyllä sinänsä ihmettele, yllättävän vaikeaa oli kaivaa omankaan maakuntaalueeni perinteitä kirjallisena mistään, vaikka suomalainen perinne ja alueet onki saame paremmin kartoitettu. Jotenkin semmonen kansainnvälinen kermakakkumekko-morsiamen ryöstö-sormus bestmänillä -tyyppinen kulttuuri on aika vallallaan.


      • Morsiusneito
        lizera kirjoitti:

        Giitu,
        tuon Itkosen jutun olinkin jo lueskellut, nyt luin myös aigecalan jutun (minkä osasin, kaikkea ei vielä). Oikeastaan siksi täältä kyselen, kun ei nimenomaan haluta paljastaa suunnitelmia vielä ja siksi kysely aiheesta ei oikein onnistu. Lisäksi lähimpiä naissukulaisia ei ole elossakaan. Ite oon siis suomalainen, lähinnä kyselen siksi, että en - tai emme kumpikaan - halua häittemme olevan vain suomalaisen perinteen mukaiset. Puolisko ei vain tunnu tietävän oman kulttuurinsa hääperinteesta tuon taivaallista - ei ole kuulemma ikinä kiinnittänyt huomioita : ) Mutta silti moni ehdotukseni on hylätty "ei-saamelaisena" . Yritän tässä siis saada selville, mitä se saamelaisuus häissä sitten on. Ehkä kaipaisin siis vielä vinkkejä ja keskustelua aiheesta...?

        En kyllä sinänsä ihmettele, yllättävän vaikeaa oli kaivaa omankaan maakuntaalueeni perinteitä kirjallisena mistään, vaikka suomalainen perinne ja alueet onki saame paremmin kartoitettu. Jotenkin semmonen kansainnvälinen kermakakkumekko-morsiamen ryöstö-sormus bestmänillä -tyyppinen kulttuuri on aika vallallaan.

        No kuule, ne häät missä minä olen keikkunut, ei se saamelaisuus näy muuta kuin siinä, että pari on saamelainen (eli puvut päällä) ja molempien SUKU on paikanpäällää. Siis SUVUT tutustuvat toisiinsa näin niinku livenä.

        Mutta siis leikkejä ja semmosia tapoja: No niitä ei ole, jos halutaan mennä tavallisen tavan mukaan. Ei edes kukkia kädessä. Todella plain and simple. Kai se ajatus on hyvinkin pragmaattinen eli että pari menee naimisiin, pariskunna SUVUT kohtaa, sitten vieraille (isolle suvulle) syötetään lohisoppaa tai käristystä ja juotetaan kakku-kahvit. Ja lopuksi sitten viinaa päälle. Siinä saa suvun edustaja rehkiä, kun syötetään montasataa ihmistä.

        Eniten huomiota minusta menee siihen, kuinka paljon vieraita on, kuka on kutsuttu ja kuka ei, kuinka paljon on satsattu pukuihin jne. Ymmärtänet idean. Mitä olen nähnyt kuvia häistä eri aikakausilta, niin jonkin verran muotia on seurattu: joillakin on huntu, joillakin piikkarit jalassa jne.

        Se voin kyllä vihjata, että jos häät ovat vielä pohjoisessa, niin tapahtuu joku outo ilmiö. Tarkoitan sitä että kutsuvieraissa on suomalaisia ja saamelaisia. Olen nyt kaksissa häissä todistanut sen, että suomalaiset pakkautuvat yhteen ryhmään, eivätkä suostu keskustelemaan muuta kuin toistensa kanssa. Siihen voisit varautua jotenkin, koska sen ei tarvisi mennä niin. Saamenkielestä vaikuttaisi muodostuvan joillekin muuri, jonka jotkut tuntevat kiusallisiksi tai vaikeaksi lähestyä.

        Nykyään saamelaisiin häihin on sisällyetty myös leikkejä yms. koska muutenhan voi vierailla olla tylsää (tai sitten ei; sehän on makuasia). Mutta siis mitä kristitymmällä alueella asut, sitä enemmän tämmöisiä "liikaleikkejä ja turhuuksia" paheksutaan. Mutta who cares? Kuule, ne on teidän häät, joten teet niistä semmoiset kuin itse haluatte ja oman näköiset. Lykkyä tykö!


      • Morsiusneito
        lizera kirjoitti:

        Giitu,
        tuon Itkosen jutun olinkin jo lueskellut, nyt luin myös aigecalan jutun (minkä osasin, kaikkea ei vielä). Oikeastaan siksi täältä kyselen, kun ei nimenomaan haluta paljastaa suunnitelmia vielä ja siksi kysely aiheesta ei oikein onnistu. Lisäksi lähimpiä naissukulaisia ei ole elossakaan. Ite oon siis suomalainen, lähinnä kyselen siksi, että en - tai emme kumpikaan - halua häittemme olevan vain suomalaisen perinteen mukaiset. Puolisko ei vain tunnu tietävän oman kulttuurinsa hääperinteesta tuon taivaallista - ei ole kuulemma ikinä kiinnittänyt huomioita : ) Mutta silti moni ehdotukseni on hylätty "ei-saamelaisena" . Yritän tässä siis saada selville, mitä se saamelaisuus häissä sitten on. Ehkä kaipaisin siis vielä vinkkejä ja keskustelua aiheesta...?

        En kyllä sinänsä ihmettele, yllättävän vaikeaa oli kaivaa omankaan maakuntaalueeni perinteitä kirjallisena mistään, vaikka suomalainen perinne ja alueet onki saame paremmin kartoitettu. Jotenkin semmonen kansainnvälinen kermakakkumekko-morsiamen ryöstö-sormus bestmänillä -tyyppinen kulttuuri on aika vallallaan.

        Siis jäi tämä:

        Minulle on sanottu että pitää ilmoittaa ajoissa (väh. 1 vuosi) milloin aikoo mennä naimisiin ihan käytännön syistä. Sukuni puvustajat tarvivat aikaa

        A) hankkia kunnon tarvikkeet: englantilaista verkakangasta yms.
        B) ommella hääparille ja myös "koko suvulle" uudet puvut ja muuta siihen menevät tamineet.

        Siis tähän "kilpavarusteluun" tarvitaan aikaa. Se jos mikä on perinne, ja siitä katsotaan oikeudeksi hieman loukkaantua, jos apu ei kelpaa.


      • +-+
        Morsiusneito kirjoitti:

        Siis jäi tämä:

        Minulle on sanottu että pitää ilmoittaa ajoissa (väh. 1 vuosi) milloin aikoo mennä naimisiin ihan käytännön syistä. Sukuni puvustajat tarvivat aikaa

        A) hankkia kunnon tarvikkeet: englantilaista verkakangasta yms.
        B) ommella hääparille ja myös "koko suvulle" uudet puvut ja muuta siihen menevät tamineet.

        Siis tähän "kilpavarusteluun" tarvitaan aikaa. Se jos mikä on perinne, ja siitä katsotaan oikeudeksi hieman loukkaantua, jos apu ei kelpaa.

        Niin no omalle perheelle ilmoitetaan hyvissä ajoin mutta ei nyt kaikille tarvi vuotta ennemmin!! Perhe eli morsiamen ja sulhasen sisarukset perheineen ovat uusimmat puvut päällä. Muut vieraat saavat ommella kiireellä puvut häihin jos kortti ei tule aiemmin.


      • lizera
        +-+ kirjoitti:

        Niin no omalle perheelle ilmoitetaan hyvissä ajoin mutta ei nyt kaikille tarvi vuotta ennemmin!! Perhe eli morsiamen ja sulhasen sisarukset perheineen ovat uusimmat puvut päällä. Muut vieraat saavat ommella kiireellä puvut häihin jos kortti ei tule aiemmin.

        ..teille näistä tiedoista. Ehkä olennaisinta oli kuulla, ettei mitään kovin erityistä ja
        poikkeavaa saamelaisessa hääperinteessä ole.


    • aatamijaeeva

      Saa olla myös alasti.se on luojan luoma juhla asu

      • Aito.asu

        Naavasta saa kauniin korun.poron taljasta kauniin hameen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      359
      4121
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      1515
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1350
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1296
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1200
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1194
    Aihe