Näkyykö nämä mahan päältä tehtävässä ultrassa?
Kystat/endo...
7
1480
Vastaukset
- kylläpä'
näkyvät ultrassa,on muutamia kertoja joutunut käymään kystien takia ultrassa.
- hipsu86
eli niitä ei voi olla huomaamatta jos sellaisia on... ei mulla sitten varmaan niitä ole kun ei gyne ainakaan mitään maininnut.
- nalle22
hipsu86 kirjoitti:
eli niitä ei voi olla huomaamatta jos sellaisia on... ei mulla sitten varmaan niitä ole kun ei gyne ainakaan mitään maininnut.
kyllä se on totta, että kystat näkyy ultrassa, mikäli munasarjat saadaan näkyville.
itellä esim. ei vatsan päältä saatu munasarjoja näkyville, joten jouduttiin tekemään ultra vaginaalisesti, jossa sitten munasarjat näkyi. pari kertaa on kystia ollut, mutta niin kuin yleensä, ne häviää itekseen ajan kanssa, mikäli ovat niitä normaaleita toiminnallisia nestekystia. mutta siis kyllä ne pitäis ultrassa näkyä. ja jos gyne niitä näkee, niin kyllä se niistä mainitsee, vaikka olis ihan minimaalisen kokosiakin. näin ainakin mulla, kun on ollut yks isompi ja pari pienempää. - nalle22
nalle22 kirjoitti:
kyllä se on totta, että kystat näkyy ultrassa, mikäli munasarjat saadaan näkyville.
itellä esim. ei vatsan päältä saatu munasarjoja näkyville, joten jouduttiin tekemään ultra vaginaalisesti, jossa sitten munasarjat näkyi. pari kertaa on kystia ollut, mutta niin kuin yleensä, ne häviää itekseen ajan kanssa, mikäli ovat niitä normaaleita toiminnallisia nestekystia. mutta siis kyllä ne pitäis ultrassa näkyä. ja jos gyne niitä näkee, niin kyllä se niistä mainitsee, vaikka olis ihan minimaalisen kokosiakin. näin ainakin mulla, kun on ollut yks isompi ja pari pienempää.se unohtu mainita, että endometrioosi ei välttämättä näy edes ultrassa, sen ainoa varma diagnosointikeino on laparoskopia, mutta endon epäilyyn pitää olla jo aikamoisia oireita, ja se voi mahdollisesti näkyä myös ultrassa, mutta ei aina. mutta tosiaan ennen kuin sitä epäillään, on niitä oireitakin oltava aikalailla, ja jonkin aikaa.
- hipsu86
nalle22 kirjoitti:
se unohtu mainita, että endometrioosi ei välttämättä näy edes ultrassa, sen ainoa varma diagnosointikeino on laparoskopia, mutta endon epäilyyn pitää olla jo aikamoisia oireita, ja se voi mahdollisesti näkyä myös ultrassa, mutta ei aina. mutta tosiaan ennen kuin sitä epäillään, on niitä oireitakin oltava aikalailla, ja jonkin aikaa.
endossa on?
- nalle22
hipsu86 kirjoitti:
endossa on?
no omalta kohdaltani voin kertoa sen verran, että mulla on aina ollut ihan sietämättömät menkkakivut, jotka ei sinänsä merkkaa mitään, mutta loppukesästä kipuja rupes tulemaan muulloinkin, jolloin eka kysta löyty, joka myös itestään puhkes.
no, kivut jatku vaan ja tuli kierron mukaan ihan selvästi, elikkä puolivälissä, ovulaation aikaan oli pahat kivut, sitten useampi päivä ennen menkkoja ja pari ekaa vuotopäivää kivut oli myös ihan sietämättömät. jouduin kerran jopa melkein ambulanssilla lähtemään sairaalaan, kun tuli niin paha kramppi. onneksi selvisin taksilla. töissä kun hesassa sillon olin, niin oisin joutunu mariaan ulkopaikkakuntalaisena..ei sillä että haluan sitä paikkaa haukkua, mutta mutta....varsinkaan kun ite samalla alalla olen. ja kun tiesin mistä on kyse, ja olin jo saman asian takia asioinu kättärillä, niin tietty halusin sinne...ja onneks menin. nyt oireiden perusteella endoepäily, vielä ei mulle tota laparoskopiaa tehdä, vaan mulla nyt jatkuvan keltarauhashormonikuurin (joka muuten auttoi, mutta vuorotyön takia vaikea toteuttaa) jälkeen laitettu hormonikierukka, jonka pitäis myös auttaa endon oireisiin...eli niitä vaikutuksia odotellessa....
olipas tylsä tarina, joten laitan sulle linkin endometrioosiyhdistyksen sivuille, jossa paljon tietoa oireista ja muutenkin tietoa siitä sairaudesta...
http://www.endometrioosiyhdistys.fi/index.php?section=12
toivottavasti tästä oli edes jotain apua.
- Endotar
Kystat ei kyllä välttämättä näy mahan päällisestä ultrasta, koska vauvakaan ei näy ensimmäisillä viikoilla. Näin on sanonut minulle gynekologi. Ainoastaan sisäultran kautta. Itelläni oli 5*5 cm kysta, joka näkyi vain sisäultrassa. Gynikseni ihmettelikin, miksi yleensä ultrataan vain mahan päältä, kun se ei juurikaan mitään kerro.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135243
- 675044
- 904104
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603188- 432781
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 391774
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628