Maisteriohjelman arvostus

tilitantti

Miten maisteriohjelmista valmistuneita arvostetaan työmarkkinoilla? Jos esim. teologi opiskelee maisteriohjelmassa KTM:ksi, onko hän samalla viivalla koko KTM-tutkinnon suorittaneiden kanssa? (olettaen että kyseessä ei ole kirkon taloushallinnon tehtävät) Vai katsotaanko, että hänellä ei ole riittävän laajaa talousosaamista, koska hän on maisteriohjelmassa keskittynyt vain yhteen suuntautumisvaihtoehtoon? Tämä tietysti riippuu henkilöstä ja tehtävästä, mutta voidaanko asiaa yleistää? Tradenomi-KTM (tms.) yhdistelmä poikkeaa edellisestä, koska siinä pohjalla on kuitenkin saman alan laaja-alaisempi tutkinto.

Yo. tutkintonimikkeet voidaan korvata muilla, esim. FM - DI - insinööri, joten muidenkin alojen tuntijat voivat vastata.

9

4037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joiuelskjd

      Valmistui nyt sitten jostain ohjelmasta tai ei, niin ihan on yhtä pätevä.
      Ehkäpä pätevämpikin jos on kaksi maisterin tutkintoa. Riippuu paljolti sivuaine-valinnoista ja paikasta mihin hakee.

      Maisteri on maisteri!

    • VeeTeeÄmmä

      En ihan tajunnut tuota pointtiasi, että esim. teologiaa opiskeleva hakisi yhtäkkiä kauppatieteiden maisteriohjelmaan tehtyään kaikki muut, paitsi entiset syventävät ja nykyiset maisteriopinnot? Ajatteletko, että sillä saisi kätevästi kaksi tutkintoa samalla iskulla pelkän maisteriohjelman suorittamisella? Siis teologian että kauppatieteiden maisteriksi? ÖÖÖh...? Siis eihän kauppatieteiden maisteri ole teologi, jos hän suorittaa kauppatieteistä maisteritutkinnon.

      Kaikkiin tutkintoihin pitää olla perus- ja aineopinnot (sekä pakolliset yhteiset tiedekunnan opinnot) suoritettu - siis siinä aineessa, mistä aikoo gradunsa tehdä ja mistä valmistua. Maisteriohjelma sivuaa jotenkin omaa pääainetta. Sivuaineiden opinnot on tarkoitus tehdä tukemaan pääainetta. Siis jos luet teologian maisteriksi niin pitää olla teologisen tiedekunnan tutkintovaatimukset, kun kauppatieteellisessä on omat vaatimukset maisteritutkinnolle.

      Tuskin kuitenkaan tarkoititkaan kärjistettynä, että jos lukee jossain yhdet perus- ja aineopinnot, ja sen jälkeen lukee viiden tiedekunnan maisteriopinnot ja valmistuu viisinkertaiseksi maisteriksi? Siis toivottavasti et...?

      Siis, voithan teologiaakin lukevana tai jo valmiina teologina suorittaa erillisiä opintoja mistä tahansa, mutta ne eivät kuulu tutkinto- ja opintokokonaisuuteen, joka maisterintutkintoon vaaditaan. Kaikki opinnot katsotaan tietty eduksi hakiessa työpaikkaa. Vaan mitähän hyötyä kauppatieteilijälle on työpaikan saamisen suhteen esim. teologiasta... Kaikkihan riippuu siitä, mitä työpaikkaa haet. Taloustieteistä ei ainakaan haittaa ole missään työpaikassa.

      • tilitantti

        Siis tarkoitin, että VALMIS teologian maisteri hakisi kauppatieteiden *maisteriohjelmaan*. Maisteriohjelma on hieman eri asia kuin pelkät maisteriopinnot, jotka suoritetaan kandin tutkinnon jälkeen samalta alalta. Maisteriohjelmia on myös muilla aloilla kuin taloustieteissä, mutta valtiotieteiden tilanteesta en tiedä.

        Eri yliopistoissa on vähän eri vaatimuksia noihin taloustieteen maisteriohjelmiin, toisissa vaaditaan pohjalle paljon talousopintoja, mutta esim. Oulussa riittää (ainakin periaatteessa), että on yliopistotutkinto ihan miltä tahansa alalta. Ja maisteriohjelma sisältää (Oulussa) ko. pääaineen perus-, aine- ja syventävät opinnot (120 op) sekä mahdolliset täydentävät opinnot (30 op, esim. matematiikka, kielet ym. edeltävistä opinnoista riippuen). Eli maisteriohjelma sisältää kaikki pääaineen opinnot, mutta ei sivuaineita.


      • VeeTeeÄmmä
        tilitantti kirjoitti:

        Siis tarkoitin, että VALMIS teologian maisteri hakisi kauppatieteiden *maisteriohjelmaan*. Maisteriohjelma on hieman eri asia kuin pelkät maisteriopinnot, jotka suoritetaan kandin tutkinnon jälkeen samalta alalta. Maisteriohjelmia on myös muilla aloilla kuin taloustieteissä, mutta valtiotieteiden tilanteesta en tiedä.

        Eri yliopistoissa on vähän eri vaatimuksia noihin taloustieteen maisteriohjelmiin, toisissa vaaditaan pohjalle paljon talousopintoja, mutta esim. Oulussa riittää (ainakin periaatteessa), että on yliopistotutkinto ihan miltä tahansa alalta. Ja maisteriohjelma sisältää (Oulussa) ko. pääaineen perus-, aine- ja syventävät opinnot (120 op) sekä mahdolliset täydentävät opinnot (30 op, esim. matematiikka, kielet ym. edeltävistä opinnoista riippuen). Eli maisteriohjelma sisältää kaikki pääaineen opinnot, mutta ei sivuaineita.

        No hyvä kun selitit, sillä näköjään näillä asioilla on eroja riippuen yliopistoista. Itse halusin maisteriohjelmaan, jossa vaatimuksena oli perus- ja aineopinnot omassa pääaineessa. Kuitenkin olin suorittanut jo syventäviäkin jo niin paljon, etten viitsinyt lähteä tuhlaamaan aikaa enää räätälöityyn maisteriohjelmaan toiseen tiedekuntaan. Mutta, että tämä on nyt minulle uutta, että suorittaisi valmistumisen jälkeen jotain ylimääräisiä maisteriohjelmia vielä...

        Eikö tuo nyt sitten ole periaatteessa ihan oma asiasi, jos haluat mennä kauppatieteita lukemaan teologian jälkeen? Meinaan jos tunnet, että hyödyt niistä tulevassa tai toivotussa työssäsi ja ennen kaikkea - jaksat näitä maisteriohjelmia käydä läpi. Itse pullahdin suoraan jatko-opiskelijaksi ja maksetun väikkärin tekijäksi. Siihenkin pitää noita opintopisteitä prkl haalia, vaikka ne saakin sitten kerätä mistä tykkää. Onnea vain opinnoille!!!


      • tilitantti
        VeeTeeÄmmä kirjoitti:

        No hyvä kun selitit, sillä näköjään näillä asioilla on eroja riippuen yliopistoista. Itse halusin maisteriohjelmaan, jossa vaatimuksena oli perus- ja aineopinnot omassa pääaineessa. Kuitenkin olin suorittanut jo syventäviäkin jo niin paljon, etten viitsinyt lähteä tuhlaamaan aikaa enää räätälöityyn maisteriohjelmaan toiseen tiedekuntaan. Mutta, että tämä on nyt minulle uutta, että suorittaisi valmistumisen jälkeen jotain ylimääräisiä maisteriohjelmia vielä...

        Eikö tuo nyt sitten ole periaatteessa ihan oma asiasi, jos haluat mennä kauppatieteita lukemaan teologian jälkeen? Meinaan jos tunnet, että hyödyt niistä tulevassa tai toivotussa työssäsi ja ennen kaikkea - jaksat näitä maisteriohjelmia käydä läpi. Itse pullahdin suoraan jatko-opiskelijaksi ja maksetun väikkärin tekijäksi. Siihenkin pitää noita opintopisteitä prkl haalia, vaikka ne saakin sitten kerätä mistä tykkää. Onnea vain opinnoille!!!

        No, todettakoon, että en ole teologi, se oli vain esimerkki.

        "Mutta, että tämä on nyt minulle uutta, että suorittaisi valmistumisen jälkeen jotain ylimääräisiä maisteriohjelmia vielä..."
        Kyseessä olisi siis alan vaihto. Nykyisellä tutkinnolla ei ole näköpiirissä mielenkiintoisia työpaikkoja. Kuitenkaan ajatus uuden kokonaisen 5-6 vuoden tutkinnon suorittamisesta ei oikein innosta, joten sen vuoksi olen yrittänyt löytää sopivalta alalta maisteriohjelman, jossa hakukelpoisuuden vaatimukset eivät ole liian suuret. Kokonaan toinen juttu on, että pääseekö sinne sisään.

        "Itse pullahdin suoraan jatko-opiskelijaksi ja maksetun väikkärin tekijäksi."
        Itselleni tämä on se viimeinen vaihtoehto sitten ansiosidonnaisen jälkeen. Sen verran tunnen näitä apurahanmetsästäjiä, ja toisaalta tiedän, ettei se tutkimusrahan hakeminen siihen väitöskirjaan lopu. Enää ei voi tutkia sitä, mihin itsellä olisi kiinnostusta tai ko. alan toimijoilla tarvetta, vaan pitää tutkia sitä, mihin rahaa sattuu saamaan.


    • osuit kyllä naulan kantaan

      Tervehdys Tilitantti,

      Minä olen teologian maisteri ja ajattelin hakea just lukemaan maisterinvalintaohjelmalla kauppatieteelliseen. Oli kyllä kysymys juuri kuin olisin sen itse kirjoittanut. :D

      • liian monet tutkinnot

        Liian monet luetut ammatit ja eri aloilta kertoo hakijasta, että on poukkoileva tyyppi.


      • tradenomi X 1
        liian monet tutkinnot kirjoitti:

        Liian monet luetut ammatit ja eri aloilta kertoo hakijasta, että on poukkoileva tyyppi.

        Hei,

        Vai niin...Tai sitten se kertoo että kyseessä on kunnianhimoinen ja hyvin koulutettu hakija. Olen itse valitettavasti tradenomi, mutta olessani Nokialla töissä kovimmin palkatut työkaverit omistivat usein juuri kaksi kovan luokan tutkintoa kuten DI:n ja KTM:n. Joukkoon mahtui kyllä alemmin koulutettuja, niin kuin minä, mutta haastavimmissa hommissa ei kyllä tämän tradenomin hilsekkään pölähtänyt...

        Seuraavaksi yritän hakea itsekkin yliopistolle:)


      • niuhottaja
        tradenomi X 1 kirjoitti:

        Hei,

        Vai niin...Tai sitten se kertoo että kyseessä on kunnianhimoinen ja hyvin koulutettu hakija. Olen itse valitettavasti tradenomi, mutta olessani Nokialla töissä kovimmin palkatut työkaverit omistivat usein juuri kaksi kovan luokan tutkintoa kuten DI:n ja KTM:n. Joukkoon mahtui kyllä alemmin koulutettuja, niin kuin minä, mutta haastavimmissa hommissa ei kyllä tämän tradenomin hilsekkään pölähtänyt...

        Seuraavaksi yritän hakea itsekkin yliopistolle:)

        Muistan erään haastattelun, jossa oli minä mukana. Useaan koulutukseen, joka oli alalta kuin alalta käyty. Työhönottaja selkeesti epäili, mikä on vikana?, kun omaa alaa ei ole löytänyt. Selitykset täytyy olla pätevät.

        Eräs hakija perusteli, että on tarkka työntekijä, haastattelija kysyi "oletko niuhottaja"? Mitäs sanot?

        Allergiaa tai muuta alan vaihtoa ei siedetä,vaikka alalle lääkärin suositukset olisi kuin hyvät "siinähän on jo yksi tauti, ei ainakaan sitä tänne oteta muhimaan".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1641
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1263
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1244
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1156
    Aihe