Vinkkejä vailla

mitä tekisi

Olen joutunut esimiehenä selvittämään työpaikkakiusausta, joka tipahti eteeni täysin yllätyksenä.Olen yrittänyt selvittää asiaa täysin objektiivisesti. Lähtökohtanani on ollut tukea henkilöä,joka kertoi minulle olevansa kiusattu.

Olen kysellyt asiaa henkilökunnalta ja minulle onkin piirtynyt kuva, että tämä kiusattu on muita häikäilemättömästi kohteleva manipulaattori.

Kiusattu on omaksunut täydellisen uhrin roolin, ja pidetyissä keskusteluissa hän on todella vakuuttavasti onnistunut vakuuttamaan kaikki ulkopuoliset kuulijat uhriudestaan. Muun henkilökunnan esiin nostaneen häneen kohdistuvan kritiikin hän onnistui kääntämään ikäänkuin hyväkseen vakuuttaen kuulijat omasta erinomaisuudestaan ja heroistisuudestaan. Olen ällistynyt ja olen yrittänyt asiallisin sanakääntein puolustaa työyhteisöä, mutta nyt näyttää siltä, että tämä manipulaattori alkaa viedä koko työyhteisöä kuin pässiä narussa. En ole vielä täysin päättänyt miten toimia, onko teillä idiksiä?

85

13630

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

Eikö työpaikkakiusaamiseen juuri kuulu se, että työyhteissä joku on otettu silmätikuksi ja hänestä puhutaan pahaa? Mikä motiivi kiusatulla olisi muuten tulla kertomaan asiaa? Onko hän kertonut kuka toimintaa harrastaa ja miten se ilmenee? Onko henkilö joutunut ottamaan sairaslomia asian vuoksi?Mitä ulkopuolisia, joihin viittasit, on käytetty? Työsuojelupiiriä? Luottamusmiestä? oletko järjestänyt asianosaisille palaverin, jossa näitä asioita yhdessä puitaisiin? Se lienee esimiehen ensimmäinen tehtävä. Asia tulisi puida yhdessä asianosaisten kanssa, silloin jokainen voisi esittää kantansa. Esimiehen tulee olla varautunut kiusaamisiin, koska ensimmäinen tapaus ei jää viimeiseksi. Kiusaajien ensimmäinen veto on kääntää asia nimenomaan niin,että he kokevat kiusaamista. Tämä toimintamalli ilmenee lähes poikkeuksetta. Tietenkin voisit kysyä tältä "uhrilta" mitä hän haluaa jos epäilet hänellä olevan ketunhäntä kainalossa. Joten reippaasti kutsut asianosaiset maanantaina koolle, usein jo se auttaa. Samalla voisit luoda avoimet ja rehelliset pelisäännöt työpaikalle ja muistuttaa mitä on hyvä työtoveruus. Uskon, että tällä jo asia ratkeaa, usein nämä tilanteet pahenevat sillä, että siihen ei puututa.

Nim: esimiehenä naisvaltaisessa työpaikassa

• Kiusatun puolesta

Jos työpaikalla on asiat hyvin niin miksi ihmeessä joku tekisi ilmiannon kiusaamisesta? Hänhän joutuisi silloin työyhteisön silmätikuksi aivan varmasti. Kiusattu saattaa kestää epäasiallista kohtelua ja mollaamista hyvinkin kauan ja vasta aivan viimeisenä keinona avaa suunsa kiusaamisesta. Miten sitten tyypillisesti eristetty kiusattu veisi muita kuin "pässiä narussa"? Tuntuu oudolta että aloittaja esimiehelle asia tuli yllätyksenä. Kyllä se näkyy ja kuuluu jos kiusaamista tapahtuu työyhteisössä. Ilmeisesti kiusatun täytyisi vaan olla hiljaa että kiusaajat saisivat huvinsa ilman että kukaan puuttuisi asiaan ja puolustaisi kiusattua.

• tätä minäkin

Harvoin kukaan huvikseen tulee ilmoittamaan, että on tullut häirityksi, se usein koetaan höpeällisenä ja tuskin siitä hyötyä kukaan saa.Kirjoituksesi kuulostaa oudolta..

• Kokemusta löytyy.....
        Kiusatun puolesta kirjoitti:

Jos työpaikalla on asiat hyvin niin miksi ihmeessä joku tekisi ilmiannon kiusaamisesta? Hänhän joutuisi silloin työyhteisön silmätikuksi aivan varmasti. Kiusattu saattaa kestää epäasiallista kohtelua ja mollaamista hyvinkin kauan ja vasta aivan viimeisenä keinona avaa suunsa kiusaamisesta. Miten sitten tyypillisesti eristetty kiusattu veisi muita kuin "pässiä narussa"? Tuntuu oudolta että aloittaja esimiehelle asia tuli yllätyksenä. Kyllä se näkyy ja kuuluu jos kiusaamista tapahtuu työyhteisössä. Ilmeisesti kiusatun täytyisi vaan olla hiljaa että kiusaajat saisivat huvinsa ilman että kukaan puuttuisi asiaan ja puolustaisi kiusattua.

Kiitos tekstistäsi näinhän se juuri on.Paremmin ei asiaa voi tuoda esille. Työpaikkakiusaaminen näkyy ja kuuluu-jos halutaan "ylipäätään" sen loppuvan!!!!!!!

• Selviytyjä

Mikään ei anna parenpaa tilaisuutta kiusau´kselle, kuin olla esimiehenä kolmannensektorin pätkätyöläisten kanssa.Esimiehellä (tässä tapaukksessa nainen) ei kunnon koulutusta edes kyseiselle alalle saati työkokemusta. Helppoa ja halpaa toteutta omaa unelmaa pitopalvelusta yhteiskunnan varoilla ja nöyrillä orjilla. Ammattiihmisenä en hyväksynyt esimieheni toimintatapoja ja sen kyllä sain nahoissani tuntea. Ei ollut, kuin yksi mielipide ja työskentelytapa ja se oli esimiehen. Kestin paikassa sopimukseni loppuun porukan tukemana ja hyvällä yhteishengellä.
        Tösujeluvaltuutettu ja johtoryhmä ei tehnyt asialle mitään, koska olisi ollut liian raskasta nostaa kissa pöydälle. Odotettiin vain minun työsopimuksen loppumista ja ongelmien poistuvan mukanani. Totuus on ettei korppi korpin silmää noki.

• Anonyymi
        Kiusatun puolesta kirjoitti:

Mene sinne työpaikalle katselemaan miten toimitaanä
        Ei ne onhelmat t äällämole

Mielstäni et sovellu esimiheksi alkunkaan

Asianyuntuja raati

• oikeasti kiusattu?

Koska kiusaajat osaavat käyttää aivan kaikki keinot uhrinsa nujertamiseksi, he osaavat myös esittää asian niin päin, että heitä kiusataan. Minulle kävi juuri niin, ensin hiostettiin selän takana pari-kolme kuukautta ja sitten räjähti: minua syytettiin koko tiimin ilmapiirin pilaamisesta ja että "kaikilla" oli paha olla töissä, vain siksi, että minä olin paikalla.

Asiaa ei voi selvittää pelkästään kuuntelemalla ihmisten puheita. Jotenkin on voitava erottaa "kiusattu" "kiusaajista" ja katsottava itse, mitä tapahtuu. Tärkeää on käydä henkilökohtaisia keskusteluja osapuolten kanssa, koska ryhmäpalavereissa on päällepäsmäreillä puhevalta, ja todellinen "kaikkien" mielipide saattaa jäädä pimentoon.

Itse yritin järjestellä työvuoroni niin, etten olisi ollut muita "häiritsemässä", mutta sekin tulkittiin taas juonitteluksi muita vastaan. Kun kyselin ihmisiltä suoraan, mitä he oikein haluavat, kaikki vain mumisivat ja kohottelivat olkapäitään. Kiusaamisen alullepanija sen sijaan antoi tulla täydeltä laidalta, mutta en ottanut vieläkään asiaa täysin vakavasti, koska hänen syytöksensä olivat kuin tilitystä siitä, mitä hän itse on kaiken aikaa tehnyt, eivätkä liittyneet käsittääkseni minuun millään tavalla.

Vasta kun esimies valitsi puolensa ja ilmoitti, että tämä hankalana tunnettu ihminenkään "ei sentään aivan ilman syytä raivoa", eli jotain olen varmaan hänelle tehnyt, työkykyni ja -motivaationi romahti niin, että jouduin sairaslomalle ja lopulta irtisanouduin.

Netistä ja kirjallisuudesta löytyy paljon tietoa luonnehäiriöisistä ja narsisteista, joilla on aivan oikeasti erilainen kokemus todellisuudesta kuin muilla. Niitä piirreluetteloita ei ehkä kannata ottaa kovin kirjaimellisesti, koska kaikista ihmisistä löytyy aivan varmasti joitakin samoja ominaisuuksia. Mutta niistä teksteistä pääsee käsitykseen siitä, miten vaikeaa on toimia todella hankalan ihmisen kanssa, koska hänen puheensa saattavat olla täysin keksittyjä tai vääristyneitä.

Tuolla jo neuvottiinkin kysymään niiltä ihmisiltä, mitä he haluavat. Pitää vaatia myös realistisia ja konkreettisia vastauksia, ei mitään yleistä "no kun se on sellainen" -narinaa. Huvittavaa kyllä, aikuisia ihmisiä joutuu joskus muistuttamaan siitäkin, että töissä ollaan vain töissä, ei ruotimassa työkavereiden ulkonäköä, käytöstä, perhe-elämää, työhistoriaa, terveyttä jne. jne.

Varsinkin naisporukassa raja yksityiselämän ja työelämän välillä hämärtyy tämän tästä, mutta kyllä miehet osaavat aivan saman käyttäytymismallin, varsinkin silloin, kun haluavat hiillostaa jotakuta. Uhrin jokaista liikettä, elettä, ilmettä ja sanaa vahdataan haukan lailla ja tehdään niistä negatiivissävyisiä tulkintoja. Jos uhri puolustautuu esim. sanallisesti tai yrittää eristäytyä porukasta, koska ei jaksa kuunnella typerää jankutusta (kuten "kato ny totakin, mitä toi ny taas on olevinaan, kyllä menee jätkällä huonosti, mikä tonkin ongelma on, ym."), häntä voidaankin jo syyttää "hyökkääväksi" tai "yhteistyökyvyttömäksi". Näin on sakinhivutuksella saatu iskettyä hankalan ihmisen leima kiusattuun.

• Kirjoitus

Tarinasi on lähes identtinen omani kanssa, todellakin asia meni niin pitkälle, että kaikkia tekemisiäni vahdittiin ja mikään mitä tein, ei ollut hyvä. Ei auttanut keskustelu, ei esimiehet ja todellakin näillä pukareilla oli otsaa sanoa, että minä olin se vaikea. Koetin myös vältellä niin paljon kuin mahdollista mutta siitä, ei ollut apua. Tietenkin nämä perussetit, että olen homo, juoppo, mielisairas ym. mukaan vedettiin sukulaiseni ja joku tunsi samassa asuntoyhtiössä asuvan ja hänelle levitettiin perättömiä huhuja, tämän henkilön kanssa olimme vaimoni kanssa vain nyökänneet. Vaimollani huhuttiin olevan suhde ja tämä loukkasi häntä syvästi, tosin meidän välimme vain paranivat tästä mutta todellakin, kyllä miehetkin osaavat ja nimenomaan jos et osallistu p**, pullo ja äijämeininkiin niin saat tuntea nahoissasi. Todellakin voin sanoa, että ensimmäinen veto on aina se, että syyllistetään ja mustamaalataan kiusattu, jotta hänen uskottavuutensa menisi, mitä muuta kiusaaminen on?

• aina ihmettelen,
        Kirjoitus kirjoitti:

Tarinasi on lähes identtinen omani kanssa, todellakin asia meni niin pitkälle, että kaikkia tekemisiäni vahdittiin ja mikään mitä tein, ei ollut hyvä. Ei auttanut keskustelu, ei esimiehet ja todellakin näillä pukareilla oli otsaa sanoa, että minä olin se vaikea. Koetin myös vältellä niin paljon kuin mahdollista mutta siitä, ei ollut apua. Tietenkin nämä perussetit, että olen homo, juoppo, mielisairas ym. mukaan vedettiin sukulaiseni ja joku tunsi samassa asuntoyhtiössä asuvan ja hänelle levitettiin perättömiä huhuja, tämän henkilön kanssa olimme vaimoni kanssa vain nyökänneet. Vaimollani huhuttiin olevan suhde ja tämä loukkasi häntä syvästi, tosin meidän välimme vain paranivat tästä mutta todellakin, kyllä miehetkin osaavat ja nimenomaan jos et osallistu p**, pullo ja äijämeininkiin niin saat tuntea nahoissasi. Todellakin voin sanoa, että ensimmäinen veto on aina se, että syyllistetään ja mustamaalataan kiusattu, jotta hänen uskottavuutensa menisi, mitä muuta kiusaaminen on?

miksi "äijämeininkiin" kuuluu, että ollaan henkisesti jämähdetty jonnekin varhaismopoikään?

Jos et kuulu samaan jengiin, olet jotenkin epäilyttävä, ja siksi opetuksen tarpeessa. Porukka alkaa skitsoilemaan heti, jos joku herättää yhtään positiivista huomiota.

Tuollainen juorujen sepittäminen ei ole ihan tervettä sekään, mutta mistä ihmeestä ne ovat päässeet siihen käsitykseen, ettei juoruilu ole noloa? Ei taida ko. äijiä vaivata se, mitä muut heistä ajattelevat, joten siinä suhteessa he ovat onnellisessa asemassa. (heh, piruparat...)

Toisinaan noilta mopoikäisen oloisilta valitettavasti karkaa mopo käsistä, joten varovainen kannattaa olla. Seuraava vaihe nimittäin on, jollei louskutus tehoa, fyysinen väkivalta ns. jäynien ja nyrkkitappeluiden muodossa.

• tarkoitus*

yhteisössä on vahvistaa omia asemiaan työpaikalla.
        Ts. sellainen pelkää oman paikkansa puolesta.
        Sellainen henkilö turvautuu kaikkin mahdollisiin keinoihin kuten pelotteluun, uhkailuun ja vimeisenä hännänhuippuna kotipostien aukomiseen.
        Sellainen käy helposti esim.ruokiksella kun asuu samassa kaupunginosassa.
        Uhkailut toteutuvat "ujutettuna" ihan tavallisiin keskusteluihin. Sivulliset eivät huomaa mitään, ainoastaan "kiusattu" tajuaa mistä on kysymys.
        Minun neuvoni kaikille on älkää antako sellaisen "häiriintyneen" ihmisen vaikuttaa elämäänne ´kyllä luonto hoitaa tehtävän ihan itsekseen.

• mieti

Esimiehellä on velvollisuus puuttua epäasialliseen käytökseen. Se,että ajatteletkin toisen valehtelavan asiasta kertoo kyllä paljon. Mutta... asia tulee esiin joka tapauksessa, juorut liikkuvat joka suuntaan, kiusattua voidaan uhkailla ja painostaa hiljaiseksi mutta siitäkin juorutaan, eikä kukaan halua tehdä töitä kiusaajan kanssa. Eikä kukaan halua esimiestä, joka sallii sen tai vähättelemällä vielä rohkaisee kiusaamiseen. Mitä sitten kun seuraava tulee ja seuraava. Tosiasiassa se osoittaa paljonkin johtajuudesta..

Selkärankaa se kysyy.

• hätiin

Työyhteisö, esittää kritiikkiä---, sinä puolustat työyhteisöä... tämä hlö x vie työyhteisöä kuin pässiä narussa.... Nyt tuossa tarvitaan ulkopuolisen tarkastelua, ja se on teidän kaikkien etu. Pitäkää pöytäkirjaa, vaadi esittämään konkreettiset tapahtumat, miten häirintä on tapahtunut, milloin. Anna mahdollisuus puolustautua jokaiselle, jota syytetään.

Tiedän tapauksen, jossa esimies kävi kyselemässä
      eri osapuolten näkemykset ja kirjoitti muistiinpanot lehtiöön. Kun näitä tarvittiin
      työsuojelupiirin taustaaineistoksi 2 kk myöhemmin, esimies kielsi tietävänsä tai muistavansa mitään, mitään
      ei ole paperilla, eikä hän jälkeenpäinkään
      suostu panemaan mitään paperille. Älä ole
      ainakaan tällainen esimies.

• joihin

tulisi heti puuttua, kun ne huomaa. Varaat ulkopuolisen ihmisen yhteisen palaverin vetäjäksi (työpaikkapsykologi?), rauhoitat tilanteen ja mainitset tulevasta tilanteesta, otat itse askeleen taaksepäin etkä päästä ketään, varsinkaan juorukelloja, lähellesi. Psykologi on siitä hyvä, että jos kyseessä todella on manipulaattori tai narsisti-sosiopaatti, niin hän ehkä kokemansa perusteella erottaa nämä tekijät.

Tällä aikaa yrität tyhjätä pääsi kaikista ennakkoasenteistasi ihmisiä kohtaan, sillä muuten et mene ko.tilaisuuteen puhtaalta pöydältä, etkä pysty näkemään metsää puilta.

Loppujen lopuksi se on kiusaaja, jonka vuoksi koko firma (sinä sen virallisena edustajana) saa lokaa niskaansa. Kannattaa siis miettiä mihin saakka "omaa työyhteisöä" kannattaa lähteä puolustamaan ja millä hinnalla.

• Anonyymi

Loistava kirjoitus! Olisi omallekin esimiehelle tässä aihetta lukea tämä ja miettiä toimintatapojaan..

• kiusaajien tavoite

Tuo on tuttu tilanne minullekin ja voin sanoa että tuossa vaiheessa todellinen kiusaaja hurraa voitolleen sillä hän on päässyt tavoitteeseensa. Uhri on saatu kiusaajan maineeseen joten hän ei voi enää puolustautua ja työkaverit eivät enää tiedä missä mennään joten on helppo asettua voittajan puolelle. Riippuu nyt ihan sinusta miten tilanne jatkuu, jos asetut työyhteisön puolelle olet silloin todellisen kiusaajan puolella ja silloin kiusattu murtuu. Mutta voit ratkaista tilanteen ihan yksinkertaisestkin vain ilmoittamalla ettet salli kiusaamista ja ilmoitat että kiusaaja irtisanotaan niin eiköhän kiusaaminen ainakin vähenny ellei sitten kokonaan lopu. Minua se auttoi kovasti kun pomo ei mennyt mukaan "kiusaamiseen". Minun kohdallani kävi vain lopulta niin onnettomasti että vaihtui uusi johtaja joka uskoi kiusaajaani ja sai näin koko työyhteisön uskomaan että todellakin kiusaan toisia. Hulluita tässä oli että minut oli eristetty koko työyhteisöstä joten miten olisin edes voinut ketään kiusata ja toisaalta voiko yksi ihminen kiusata 50 muuta?? tuskimpa. Ota siis järki käteen, ja kuuntele kaikkia yksitellen ja tee vaikka muistiinpanoja niin tiedät puhuvatko ihmiste ristiin asioita ja voivatko väitteet olla tosia. KUUNTELE MYÖS KIUSATTUA HÄN VOI OLLA PANIIKISSA, JOTEN EI EHKÄ PYSTY PUOLUSTAMAAN ITSEÄÄN TAI EDES ILMAISEMAAN ITSEÄÄN SELVÄSTI. Muista myös että se että ihminen puolustaa itseään tälläisessä tilanteessa voi antaa ihmisestä hankalan ihmisen kuvan. Meilla kaikki muut sai huutaa ja räyhätä minulle, se oli vain henkilön persoonaan kuuluvaa. Minulle ei annettu mahdollisuutta edes puhua asioita kun jo sain hankalanihmisen leiman otsaani.

Yksi tärkeä asia vielä. Palaverihin joissa juttua ehkä käsitellään menee aina vahva tukijoukko mukaan joten kiusattu on todella heikoilla. Vaihtele siis ryhmiä joita kuuntelet ja jos huomaat että jotkut pyrkii aina olemaan paikalla niin siitäkin tiedät ketkä on jutun takana. Itse Takapiru kyllä yleensä häärää jossain muualla ja antaa muiden tehdä likaisen työn.

• tukijoukkoja

Ei sinne palavereihin mitään tukijoukkoja tarvita. Kyllä siinä täytyy riittää "kiusaaja ja kiusattu" esimiehen lisäksi. Työterveyslääkäri, hoitaja tai psykologi voisi olla ihan hyvä ulkopuolinen taho asian ratkaisutilanteessa. Jos työpaikalla on syntynyt jo "kuppikuntia", ollaan aika pitkällä, silloin pitäisi esimiehen päässä alkaa kellot soita, että asialle on tehtävä jotain. Joha sen yrityksen tulos alkaa heiketä huomattavasti, kun työpaikalla ei tehdä työtä, vaan käytetään kallista työaikaa keskenäisiin riitoihin ja kinasteluihin.

• edelliseen
        tukijoukkoja kirjoitti:

Ei sinne palavereihin mitään tukijoukkoja tarvita. Kyllä siinä täytyy riittää "kiusaaja ja kiusattu" esimiehen lisäksi. Työterveyslääkäri, hoitaja tai psykologi voisi olla ihan hyvä ulkopuolinen taho asian ratkaisutilanteessa. Jos työpaikalla on syntynyt jo "kuppikuntia", ollaan aika pitkällä, silloin pitäisi esimiehen päässä alkaa kellot soita, että asialle on tehtävä jotain. Joha sen yrityksen tulos alkaa heiketä huomattavasti, kun työpaikalla ei tehdä työtä, vaan käytetään kallista työaikaa keskenäisiin riitoihin ja kinasteluihin.

Silloin lähdetään väärästä päästä selvittämään asioita, jos lähdetään hakemaan syyllisiä ja syyttömiä. Tärkeää on saada selville, mikä työpaikan säännöissä mättää, jos tällaista pääsee tapahtumaan. Esimiesten ja työsuojeluorganisaation tehtävänä on lähteä selvittämään työpaikan sääntöjä ja ohjeita, olisiko niisä jotain parannettavaa. Varmasti on, jos työpaikalla koetaan työpaikkakiusaamista. Kun ja jos säännöt ja ohjeet ovat kunnossa, esimiehen on helppo toimia. Silloin voidaan velvoittaa kaikki toimimaan niiden mukaan ja lähteä miettimään, mitä tehdään sellaiselle henkilölle, joka ei sääntöjä noudata.

• saatava vastuuseen
        edelliseen kirjoitti:

Silloin lähdetään väärästä päästä selvittämään asioita, jos lähdetään hakemaan syyllisiä ja syyttömiä. Tärkeää on saada selville, mikä työpaikan säännöissä mättää, jos tällaista pääsee tapahtumaan. Esimiesten ja työsuojeluorganisaation tehtävänä on lähteä selvittämään työpaikan sääntöjä ja ohjeita, olisiko niisä jotain parannettavaa. Varmasti on, jos työpaikalla koetaan työpaikkakiusaamista. Kun ja jos säännöt ja ohjeet ovat kunnossa, esimiehen on helppo toimia. Silloin voidaan velvoittaa kaikki toimimaan niiden mukaan ja lähteä miettimään, mitä tehdään sellaiselle henkilölle, joka ei sääntöjä noudata.

Kiusaajat osaavat kyllä järjestää niin että näyttää ettei kiusattu noudata sääntöjä joten olen kyllä sitä mieltä että KIUSAAJAT ON SAATAVA ESIIN. vain sillä tavalla voidaan lopettaa kiusaaminen. Kiusaajat kun ovat tosi ovelia ja osaavat taidon saada asiat näyttämään siltä miltä he haluavat asian näyttävän.

Minulle järjestettiin mitä ihmeellisempiä tilanteita joissa yritettiin todistaa mitä milloinkin ylemmälle taholle. Mätkittiin surutta mummoilla ja vaarannettiin asiakkaiden terveys. Olisin halunnut kertoa niistä mutta minua ei haluttu kuunnella vaikka hoitoalalla tehtiin jopa virkavirheitä. Jos olisin saanut puhua olisi paljastunut aika törkeitä juttuja... mm. eräältä papalta hävisi aika iso summa rahaa ym ym...

• juuri näin kiusattu

Olet uskomattoman hyvä pomo ja/tai sellaiseksi ainakin kasvamassa, koska kysyt muidenkin mielipidettä miten olisi hyvä toimia. Ota ulkopuolinen asiantuntija selvittämään tilanne heti ja perusteellisesti. Ei vie sinulta eikä työntekijöiltä liikaa voimia, kun työtkin olisi hoidettava. Toimi heti, sillä viikkokin on pitkä aika kiusatulle. Sitä nimittäin miettii koko ajan. Sanonta "mitä taaksen jättää sen edestään löytää" pitää tässä asiassa hyvin paikkaansa. Joudut palaamaan asiaan joka tapauksessa uudestaan myöhemmin, jos nyt ei asiaa selvitetä.

Luin kaikki annetut vastaukset ja rukoilen sen kiusatun puolesta, että et pomona putoa asetettuun ansaan. Näin se juuri menee, että ensin kiusataan ja eristetään kaikesta mahdollisesta. Kun joku uskaltaa siitä sanoa ja hakea oikeutta ja työrauhaa itselleen, sen jälkeen mollataan ja tehdään kiusatusta kiusaaja. Manaan lopuksi alimpaan helve...oman pomoni, joka on aiheuttanut jo kahden henkilön työkyvyttömyyden kiusauksen johdosta ja seuraavana kohteena olen minä. Nyt vain erehtyi. Ei ole mitään hävittäävää. Olen harkinnut kanteen nostamista pomoani vastaan, koska hän on tietoinen kiusaamisesta ja ei tee mitään asian korjaamiseksi lisäksi hän itse ja luottamusmies ovat myös syyllistynyt kiusaamiseen ja syrjintään.

Olisipa mielenkiintoista tietää jatkossa miten selvitit asian, jos vaikka jollekin olisi siitä apua. Olen varma, että et näiden kommenttien jälkeen pysty tekemään vääriä ratkaisuja. Muista, että kiusattu on jo tuossa tilanteessa aivan jaksamisen äärirajoilla ja loppuun palaminen voi tulla hyvin äkkiä ja nopeasti. Voimia myös kiusatulle kuin myös sinulle. Tasapuolisuus vain kunniaan.

• Kanvas

Kysymyksestäsi ei käy ilmi, onko asiaa puitu
      vasta muutamia päiviä vai viikkoja tai kuukausia.
      Esimiesasemassa olevan kuuluu puuttua välittömästi työkykyä vaarantavan tekijän poistamiseen.
      Jos sinulle´olisi kerrottu esim vaarasta tavaroiden pudota työntekijöiden niskaan varastossa, olisit varmaan heti kiireesti käynyt korjaamaan asiaa. Henkinen väkivalta on sekin työturvallisuusrikos, jonka
      ehkäisemisessä ja estämisessä esimiesasemassa oleva on ensi kädessä vastuussa Työturvallisuusasiassa ei ole kohtuullista viivytellä viikkokausia.

Häirinnän ja epäasiallisen kohtelun ennaltaehkäisyyn työnantajat on myös velvoitettu. Vaikuttaa siltä, että tässä kohdin teillä ei ole
      edetty, kun itsekin olet neuvottomana,nyt kun
      tilanne on jo pitkällä.

Työpaikkakiusaaja aistii työpaikan hengestä, onko
      siellä mahdollista harrastaa tätä lajia ilman
      haittaseuraamuksia itselleen. Tutkimuksessa
      epäasiallisen kohtelun katsotaan sikiävän mm johtamisen puutteista. Esimerkiksi, jos työntekijöiden vastuualueita ei ole selkeästi määritelty, työntekijät joutuvat ratkomaan tätä keskenään. Jos joku on riidanhaluinen,toinen puolustautuu, ja kohta on iso konflikti valmis.
      Joskus saa sen vaikutelman, että johto järjestää
      näitä työpaikan "kukko- ja koiratappeluita" ihan
      tietoisesti.

Jo ennaltaehkäisyyn olisi työpaikallanne satsattu
      edes jonkin verran, olisitteko tässä tilanteessa. Mitä arvelet?

Suomi.fi nettisivulta pääsee nykyään valtakunnan virallisiin ohjeisiin, miten
      työpaikkahäirintää ennaltaehkäistään ja käsitellään työpaikalla. Tässä linkkiosoite:

http://www.ttl.fi/Internet/Suomi/Palvelut/Tietokannat/Menetelmapakki/Menetelmat aiheittain/kortti?id=189

• kertoi sinusta

Voisin sanoa,että kirjoituksesi kertoi kyllä sinusta enemmän kuin ns. tilanteestasi. Olet muka täydellisen tietämätön tilanteesta. Kiusaamistilanteessa kaikki tietävät siivoojaa myöden. Palveleeko tilanne sinua henkilökohtaisesti? Antamalla yhden olla syntipukki ei tarvitse puuttua isompii ongelmiin. Niitä riittää, kiusaaminen on siitä todiste. Yleensä nimittäin kiusattu kestää melko pitkään ennen kuin kertoo tilanteesta. Joten sinä tiedät, et ehkä kykene tai omista syistäsi halua tehdä asialle mitään. Hoitoalalla tämä tämä johtaminen on valitettavaa arkipäivää.

• pomo kanssa

Jos jollain on narsistinen persoonallisuushäiriö, hän voi tehdä vaikka mitä ilmoituksia saadakseen lisää huomiota. Tää on varteenotettava mahdollisuus.

Jos työyhteisö on sulkenut jonkun ihmisen ulkopuolelleen, on mielestäni kyse työpaikkakiusaamisesta jota ei voi parantaa hoitamatta koko työyhteisöä.
        Meidänihmisten on vaan opittava sietämään erilaisia kuin me itse olemme.

• kuulostaa

siltä, että sinä et ole enää pitkiin aikoihin ollut objektiivinen.

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, mutta kyllähän pomon pitäisi tietää, että missä mennään ja miksi.
      Entä jos kiusattu on oikeasti kiusattu? Kuulostaa myös siltä että haluat ottaa helpoimman tien: eroon yhdestä ihmisestä, ettei tarvitse puuttua todellisiin ongelmiin? Kunnes seuraaja saapuu paikalle ja sama homma alkaa uudestaan...

Mieti, oletko töissä edustamassa omia etujasi vaiko firman?

• pomolta

Taisi vain pomo vetää provon, jos ajattelee, että sen raukka kiusattu lukee tätä.. Narsistin tunnisti jo kirjoitustavasta. Sick..

• idispalsta

Saatat olla oikeassa. Luulisi että olisi kertynyt
        jotain tietoa työpaikkahäirinnästä jo tällekin
        esimiehelle. Arveluttavaa perustaa työsuojelutoimet,
        joita laki määrää hoitamaan,
        pelkästään keskustelupalstan vinkkeihin.
        Kaikkihan täällä ollaan asiantuntijoita, mutta
        mieltä on niin monta kuin miestäkin

• ITSE KOULUTUKSEEN

Epäilen, oletko oikeasti esimiesasemassa. Jos olet, oletko koskaan kuullut henkilöstöjohtamisen etiikasta? Entä henkisen pääoman sijoituksesta työpaikalla. Jos et, mene koulutukseen ja ota selvää! Jos olet, niin olet väärässä paikassa väärään aikaan!

• vaikka on niitä tullut

Olen kyllä tässä hommassa itseänikin peiliin katsonut,että kuinka voin olla niin naiivi ja tietämätön. Tämä asia on tuonut kyllä esille puuteeni esimiehenä. Varmasti johtamiskoulutus olisi paikallaan. Teemme töitä samassa suuressa avoimnessa tilassa töitä koko porukka ( 11 henkeä)ja olen itse paikalla lähes puolet ajasta.Itse työ ja siihen liittyvät arkiset asiat ovat vieneet huomioini, aivan kuin olisin ollut suomut silmillä näiden henkilökysymysten suhteen. Luulin asioiden olevan ihan hyvässä jamassa. Totuus ei liene koskaan ihan mustavalkoinen. No, asiaa ratkotaan nyt siten, että firma palkkaa ulkopuolisen selvittelijän.

• esimiehenä

Tilanteesi kuullostaa siltä, että esimiestyölle
        et ehdi järjestää aikaa kaiken muun kiireellisen viedessä aikasi. Suunnitteletteko tulevia tehtäviä
        yhdessä, mietittekö ongelmia ja niihin ratkaisuja yhdessä. Kyllä palavereja tarvitaan avokonttorissakin.

• voisi kysyä

Voi olla perusteltua, että firma palkkaa selvittelijän.
        Työterveyshuolto olisi hyvä ottaa mukaan puimaan ongelmaa, jos työsuojelupiiri vieroksuttaa.

• vielä tämä

Kiusattu on työpaikallamme pisimpään ollut työntekijä, joka on tullut firmaan minuakin aikaisemmin. Olen pitänyt hänen kokemustaan asiakastyössä arvokkaana. Nyt minulla on tunne petetyksi tulemisesta, ikään kuin olisin antanut hänen hämätä minua täysin. Ehkäpä tässä esimiestyössä pitäisi kovapintaisempi olla, ettei itse olisi tällaisten ihmisten hämättävissä. Jos kymmenen ihmisen joukosta yhdeksän on sitä mieltä, että kiusattu on kiusaaja, en voi vähätellä heidän näkemystään. Varsinkin , kun olen nyt kuullut pöyristyttäviä yksityiskohtia siitä, miten tämä kiusattu itse nolaa ja kohtelee nuorempia työntekijöitä, jopa asiakkaiden kuullen.

• törkypuhuja

kun on osannut koko esimiesaikasi ja aiempienkin esimiesten aikaan mollata
        ja häiritä työkavereitaan just silloin, kun esimies ei ole samassa avokottorissa. Muutenhan olisit oppinut hänen tapansa tuntemaan jo ensimmäisenä työpäivänäsi.

• Anonyymi
        törkypuhuja kirjoitti:

kun on osannut koko esimiesaikasi ja aiempienkin esimiesten aikaan mollata
        ja häiritä työkavereitaan just silloin, kun esimies ei ole samassa avokottorissa. Muutenhan olisit oppinut hänen tapansa tuntemaan jo ensimmäisenä työpäivänäsi.

Töpaikka kiusaajat ovat niitä jotka luulevayåt olevansa korvaamattoia siinä työpaikssa
        Eivät saa trapeeksi arvostusta ja yrittä b ät j i htaantyöyhteisiöä pelolla
        Tietenkin haluubat esimieheksi mutta heidät k n sivuutettu kuolutustaustan puuteen tai eivät osaa nuolesklla oiken.

Pet t yneet vielänsiihen kun tekevät itse muka enmmön töitä ja joku muutetee heidän mielestään b ähemmön kun ei tapa itseään t u öllään

Myoskin joku muu båvoi loola näppärämpi töissään ku i n kiusjaaja pyrkyri

Jisntylsmsuotitteita ei mitata tasauolisesti ei todelisuudessa itsensänylistäjät tee sen enpää kuin muutkaan

• ei muuta

Olet juuri se kiusaaja.

• ollut silmätikkuna

yhden esimiehen taholta. Mutta on toisenkinlaisia kokemuksia. Teimme töitä 6 hengen porukassa, jossa kaikkien piti olla tasa-arvoisia. Yksi oli luonteeltaan kuitenkin niin mahdoton, että väsyimme häneen täysin. Hän nimitteli, komenteli, huusi ja vittuili, kaikki tämä milloin kenellekkin päin naamaa. Pari työntekijää lähti hänen takiaan pois (esimies ei saanut koskaan tietää oikeaa syytä).Eräs päivä työnjohtaja kuuli meidän keskustelevan tästä ja hän vaati saada tietää mitä on tapahtunut. Me kerroimme tämän yhden käytöksestä. Hän ilmoitti heti ottavansa tämän henkilön keskusteluun, ja niin myös teki. Seurasi vuosisadan draama, jossa ei kyyneleitä säästelty. Kun keskustelu oli ohi, sen sijaan että tämä henkilö olisi miettinyt mitä on tehnyt joutuakseen esimiehensä puhutteluun, alkoi hän etsiä välittömästi syyllisiä. Tänä päivänäkään hän ei tajua varmaan että hänessä itsessään on jotain pahasti vialla. Omasta mielestään hän oli varmaan kiusattu, tai joku oli kateellinen tms.

• säännöt

Aika yksikertainen muistilista työpaikoille: keskity työhösi,neuvo ja ole auttavainen pyydettäessä, älä keskustele työntekijöiden ulkonäöstä,persoonasta, vaatetuksesta tai muusta hk ominaisuuksista. Älä levitä huhuja, älä vähättele kenenkään työpanosta, ongelmatilanteissa ilmaise suoraan asiasi ja lopeta puiminen siihen. Tämän ei luulisi olevan vaikeaa esimiehelle tai alaiselle.Näillä eväillä mennään jo pitkälle. Esimies, joka sulkee silmänsä kiusaamiselta, saa käsiinsä suurempia ongelmia. Kiusaamista on vaikea enää katkaista kun se on alkanut, esimiehethän sen sallivat, joten siinä on turha ihmetellä mistä tilanne johtuu. Johtamiskulttuuri antaa raamit jossa sitten jokainen toteuttaa itseään jos johtaja pelailee valtapelejä niin sitähän ne alaisetkin.
      Katse vaikkapa terveydenhuoltoalalle... Millainen osastonhoitaja, sellainen osasto.

• vastaa...

Juuri niin se homma etenee.
      Kiusatusta tehdään syntipukki ja lopulta tämä onkin se kiusaaja jolla on mielenterveys ongelmia....
      Miten muuten ajattelit tukea kiusattua?
      Meillä esimies liittoutui itse kiusaajien kanssa eikä myöskään puhunut minulle enää.
      Olinhan se hankala työntekijä joka juorusin luottamusmiehelle huonosta kohtelusta ja tämä ilmoitti työsuojelupiiriin...Jatkosta en vielä tiedä.

• Työelämässä kaiken kokenut

Tiedän tasan tarkkaan millaista oli olla koko suuren lihatalon silmätikkuna.
        Joka aamu menin töihin pelon sekaisin tuntein, mitähän taas tänään on minun pään menoksi keksitty? Yöllä valvoin, hikoilin ja näin työelämästä painajaisia.
        Minusta tehtiin koko suuren talon likaämpäri, jonka päälle kaikki paskat heitettiin.
        Mitä kummallisimpia konnankoukkuja porukassa keksittiinkin, niin minusta tehtiin syyllinen. Outoa oli sekin että suuri osa, mutta eivät ihan kaikki lähtivät mukaan klikkiin. Näin se porukassa tyhmyys tiivistyy.
        Onneksi oli mahdollisuus jäädä ns. työttömyyseläkeputkeen siitä helvetistä.
        Muuten olisin varmasti sairastunut jos olisin jatkanut, kenties kuollutkin.
        Sittenhän se porukka olisi ilosta revennyt ja naurua piisannut.

• Kiusattu, uupunut ja irtisa...

Näinhän kiusaajat juuri toimivat, ensin on yksi kiusaaja, joka alkaa kertoa ja levittää kielteisiä asioita kiusatusta, sitten porukka kasvaa ja liittouttuu. Kiusaaja tarvitsee aina tukea kannanotoilleen ja kerää porukan ympärilleen ja kertoo vaikka valheita pomolleen, että pysyy pomon suosiossa. Savustamista, ilmeitä, eleitä, juoruja levitellään. Minusta se on erittäin sairasta ja olenkin enemmän kuin tyytyväinen ettei enään tarvitse olla niin sairaassa työyhteisössä töissä.

Niin todellakin. Sairas työyhteisö sairastuttaa, jos ei tajua lähteä ajoissa pois. Jokaisella on sentään, tai ainakin pitäisi olla itsesuojeluvaisto.
        Sitten kun läksin pois niin silloinen pääluottamusmies pirullisen ivallisesti kirjoitti lehtiin siitä, kuinka porukka kiusatulle "naaraa" ja että itse lähdin.
        Niin lähdinkin, koska koin mahdottomaksi jatkaa siinä " työpaikkahelvetissä".
        Hän kehtoitti jälkeenpäin kiusattuja sairaslomalle. Siitäkös se tilanne olisi muuttunut paremmaksi? - Ei todellakaan.
        Sittenhän ne räkytykset, ivalliset ilmeet ja nimittelyt olisivat jatkuneen entistä voimallisempana.
        Hän, tämä arvoisa silloinen pääluottamusmies ei koskaan tullut kiusatun tueksi. Hänellä oli itsellään "hännystelijähaaremi" jota hän palvoi ja viimeiseen asti, kunnes itse sai ylennyksen uusiin suuriin saappaisiin liiton suojeluksessa.

• meitä on moneksi

Kaksi vuotta sitten istuin pihakeinussa ja ihailin miten erivärisiä puut olivat, tumman vihreästä heleään vaalean vihreään. Mietin myös miltä näyttäisi jos kaikki puut olisivat samanvärisiä. Niin kuin työpaikan persoonat tekevät työstä mielekkään, myös puiden eri värit tuovat kauneutta ympärille. Niitä muistan miettineeni kun olin uupumisen vuoksi sairaslomalla. Ilmapiiri ja oma kiltteys tekivät sairaaksi. Olin väsynyt olemaan yksin ja ilman tukea. Hylätyksi tuleminen ja työyhteisöstä poissulkeminen on raaka tapa kasvaa vahvaksi. Enkö olekaan ihmisenä hyväksytty? Tilanteessa voi helposti nyrjähtää nurkkaan murisemaan, tulla kostonhimoiseksi, tai kehittää mitä tahansa puolustuskeinoja. Tai toimia kuten aikuinen toimii; analysoi, tarkastelee tilannetta eri näkökulmista ja sen mukaan toimii viileän rauhallisesti. Miettii omat vahvuudet, kurjan tilanteen mahdollisuudet ja ne valopilkut joihin suunnata. Ja ulkopuolinen sovittelija koko työyhteisölle on hyväksi. Silloin keskustelut ovat aikuisempia.

• naisdiktatuuria

Itku tuli silmään, kun luin viestiäsi, olen kokenut työpaikkakiusaamisen ja on kauheaa toimia työyhteisössä, jossa sinut on täysin eristetty muista, vaikka työ ja ympäristö muuten olisivatkin kuinka mukavia.

Uutena työntekijänä yritin alussa pitää puoliani, mutta kun koin sen turhaksi,sanouduin irti. Se vaan nyt harmittaa, kun otin liian myöhään yhteyttä esimieheeni.En vaan yksinkertaisesti halunnut / jaksanut ruveta tappelemaan kiusaajieni kanssa ( kaksi ). Nyt olen sitten masentunut työtön ja parisuhde on todella kovilla. Miksi muuten minusta tuntuu, että työpaikkakiusaaminen on yleisempää naisvaltaisilla aloilla ?????

• siihen on
        naisdiktatuuria kirjoitti:

Itku tuli silmään, kun luin viestiäsi, olen kokenut työpaikkakiusaamisen ja on kauheaa toimia työyhteisössä, jossa sinut on täysin eristetty muista, vaikka työ ja ympäristö muuten olisivatkin kuinka mukavia.

Uutena työntekijänä yritin alussa pitää puoliani, mutta kun koin sen turhaksi,sanouduin irti. Se vaan nyt harmittaa, kun otin liian myöhään yhteyttä esimieheeni.En vaan yksinkertaisesti halunnut / jaksanut ruveta tappelemaan kiusaajieni kanssa ( kaksi ). Nyt olen sitten masentunut työtön ja parisuhde on todella kovilla. Miksi muuten minusta tuntuu, että työpaikkakiusaaminen on yleisempää naisvaltaisilla aloilla ?????

kateus, kateus ja kateus. Sama vanha laulu akkojen kesken. Toki se harmittaa kun uusi, eloisa, ehkä jopa kateellisen pahaksi onneksi asiansa osaava ja vielä kaunis ihminen tulee taloon.

Vielä enemmän se harmittaa jos se tulee vielä toimeen talon miespuolisten kanssa, oli se mies sitten vaikka siivooja tai muu ulkopuolinen.

Ole onnellinen että pääsit pois.

• saman kokenut
        siihen on kirjoitti:

kateus, kateus ja kateus. Sama vanha laulu akkojen kesken. Toki se harmittaa kun uusi, eloisa, ehkä jopa kateellisen pahaksi onneksi asiansa osaava ja vielä kaunis ihminen tulee taloon.

Vielä enemmän se harmittaa jos se tulee vielä toimeen talon miespuolisten kanssa, oli se mies sitten vaikka siivooja tai muu ulkopuolinen.

Ole onnellinen että pääsit pois.

Näinkin varmaan on,tätä kyllä mietin itsekin, koska tulin kyllä hyvin juttuun asiakkaiden kanssa ja heitä oli kaiken ikäisiä ja molempaa sukupuolta.

Miksi on niin vaikeaa tajuta, että työyhteisössä ollaan kaikki samassa veneessä. Onko aikuismaista käytöstä ettei esim. tervehditä työkaveria vuoroon tultaessa tai klikkiydytään tauoilla omiin kopperoihin....
        Jokaisella on joskus huono päivä tai kiire, mutta se ei oikeuta puhumaan toiselle mollaavasti, varsinkaan muiden kuullen tai vähätellään hänen tekemisiään, oikein yleisön edessä.

• meitä on moneksi
        naisdiktatuuria kirjoitti:

Kun tietää toimineensa niin hyvin kuin mahdollista ja reilusti työkaveritaan kohtaan, on helppo vaan sulkea ovi takanaan ja henkäistä. Ilkeyden ja kateuden ilmapiiri päästää otteestaan, ja elämä on mahdollisuuksia täynnä. Suurennuslasin alla omat tekemiset ja tekemättä jättämiset toki painavat, mutta kuka meistä täydellinen on? En ole enää nuori, uuden oppiminen vie aikansa, mutta olen huomannut että hyviä työyhteisöjä onneksi on. Niiden tunnusmerkkejä ovat; avoimuus, huumori, suvaitsevuus, yhteiset tavoitteet, hyvä johtamiskulttuuri ja oikeudenmuikaisuus. Älä lannistu, sinullekin vielä aurinko paistaa!

• meitä on moneksi
        saman kokenut kirjoitti:

Näinkin varmaan on,tätä kyllä mietin itsekin, koska tulin kyllä hyvin juttuun asiakkaiden kanssa ja heitä oli kaiken ikäisiä ja molempaa sukupuolta.

Miksi on niin vaikeaa tajuta, että työyhteisössä ollaan kaikki samassa veneessä. Onko aikuismaista käytöstä ettei esim. tervehditä työkaveria vuoroon tultaessa tai klikkiydytään tauoilla omiin kopperoihin....
        Jokaisella on joskus huono päivä tai kiire, mutta se ei oikeuta puhumaan toiselle mollaavasti, varsinkaan muiden kuullen tai vähätellään hänen tekemisiään, oikein yleisön edessä.

Voi miettiä, mitkä ovat omat arvot, onko valmis myymään ne siitä hyvästä että kuuluu joukkoon? Vai valitseeko sen vaikeamman tien, inhimillisyyden ja oikeudenmukaisuuden toteuttamisen tarpeen? Totuuden siitä, että kaikki ovat samanarvoisia. Siitä huolimatta että jäät työpaikalla yksin?

• jaa

eikö nyky päivän työ yteiskuntaan kuulu oleelisina osana työssä jakasaminen työ yhteisen hyvähsi olisi parasta käydä läpi koko henkilökunan työ paineet ja käyttää vaikka ulkopuolista konsultia apuna joka opastaisi työntekiöitä situtumaan työhönsä joka myös neuvoisi miten työn ukopoullella elikä neuvoisi miten työntekiä voisi ladata akujaan lomalla antaa vaikka extara palkaa jos ei polta eikä käytä alkoholia liiakksi monet tulevat rasituimpina lomalta kuin sinne lähetävät raskas työ raskaat huvit liian tuttu sanonta

• mäyräkoirat

Alepasta. Siitä olen edellisen kirjoittajan kanssa
        samaa mieltä.

• näkyy

Outoa,että vaikka kaikki työskentelette samassa
      avokonttorissa, työpaikkahäirintä on saanut jatkua
      noin pitkään, että ollaan jo avoimessa syyttelyssä. Sitä ennen on ollut todennäköisesti
      kiusatun ominaisuuksien arvostelua, osaamisen vähättelyä, kaikenlaista mustamaalausta.

Tämä tapahtui niin äkkiä -asenne esimiehillä voi
      hyvinkin johtua siitä, että loppujen lopulta
      tietoa on saatu työterveyshuollosta ym tahoilta. Yleensä korostetaan sitä, että kiusaaminen tulee
      huonon johtamisen seurauksena. Helpompi sulkea silmät ja korvat kuin myöntää omat puutteet
      johtamisessa. Niin ja syyllistää kiusattua.

• tilanteet

yks kaks taivaalta satele.
      Voin kertoa sinulle että ainoa asia, joka aiheuttaa parasta aikaa sen, että firmastasi (ja sinusta) kiertää nyt ikäviä huhuja on se, että et ole saanut kiusaajaasi kuriin. Miltä tuntuu olla oman alaisensa vietävissä kuin hölmö pässi narussa? Ilmeisesti hyvältä, jos asiasta et välitä.

• pointti..

äskeiseen:

Se on ihan inhimillistä, että esimieskään ei kaikkia tilanteita huomaa, sosiopaatteja ja narsisteja on AINA joku prosentti ihmisistä, jotka onnistuvat vuositolkulla huijaamaan ympärillä eläviä ihmisiä (tuhoisin seurauksin):

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sosiopaatti

Psykiatrisiin tutkimuksiin vaan, itsensäkin vuoksi.. Omalla työpaikallani kiusaaja puhui keksittyjä valheitaan valitsemastaan kohteestaan muille työntekijöille, johtajalle, mutta myös toisinpäin: Eniten hän valehteli itse johtajasta muille työntekijöille, asiakkaille sekä kaunpunginvaltuustossa istuville tutuilleen.

Kesti vuosia ennen kuin asia alkoi paljastua. Ja koska johtaja ei suostunut uskomaan, että hänen valitsemansa hlö voisi syyllistyä tällaiseen ei hänelle voinut edes sanoa mitään - muuten olisi joutunut itse tulilinjalle.

Toivottavasti sinun tapauksessasi asia ei ole näin. Ei savua ilman tulta: en usko että kukaan lähtee sanomaan olevansa kiusattu, jos asiassa ei jotain totuusperää olisi.

• mitä missä milloin
        pointti.. kirjoitti:

äskeiseen:

Se on ihan inhimillistä, että esimieskään ei kaikkia tilanteita huomaa, sosiopaatteja ja narsisteja on AINA joku prosentti ihmisistä, jotka onnistuvat vuositolkulla huijaamaan ympärillä eläviä ihmisiä (tuhoisin seurauksin):

Psykiatrisiin tutkimuksiin vaan, itsensäkin vuoksi.. Omalla työpaikallani kiusaaja puhui keksittyjä valheitaan valitsemastaan kohteestaan muille työntekijöille, johtajalle, mutta myös toisinpäin: Eniten hän valehteli itse johtajasta muille työntekijöille, asiakkaille sekä kaunpunginvaltuustossa istuville tutuilleen.

Kesti vuosia ennen kuin asia alkoi paljastua. Ja koska johtaja ei suostunut uskomaan, että hänen valitsemansa hlö voisi syyllistyä tällaiseen ei hänelle voinut edes sanoa mitään - muuten olisi joutunut itse tulilinjalle.

Toivottavasti sinun tapauksessasi asia ei ole näin. Ei savua ilman tulta: en usko että kukaan lähtee sanomaan olevansa kiusattu, jos asiassa ei jotain totuusperää olisi.

ja mielellään kirjallisena. Olen sen itse nähnyt
        että paatuneinkin työpaikkakiusaaja tai sellaisen
        käskyläinen välttelee dokumentteja. Jos ei voi
        panna asiaa paperille, lienee asianlaita selvä.
        Valhetta.

• niin..
        mitä missä milloin kirjoitti:

ja mielellään kirjallisena. Olen sen itse nähnyt
        että paatuneinkin työpaikkakiusaaja tai sellaisen
        käskyläinen välttelee dokumentteja. Jos ei voi
        panna asiaa paperille, lienee asianlaita selvä.
        Valhetta.

vastavuoroisuutta kehiin, niin ymmärrät varmaan anonyyminä pysymisen:

Kerropa nimesi ja paikka/firma missä oma tapauksesi tapahtui? Lienee asian laita selvä.

• työsuojelupiiristä
        niin.. kirjoitti:

Kerropa nimesi ja paikka/firma missä oma tapauksesi tapahtui? Lienee asian laita selvä.

Mustaa valkoisella vaatii työsuojelupiiri. myös heidän logiikkansa on, mitä ei voi kirjoittaa, ei ole totta. Kirjallista vaaditaan olipa yhteydenottajan firma mikä tahansa

• tokikin
        työsuojelupiiristä kirjoitti:

Mustaa valkoisella vaatii työsuojelupiiri. myös heidän logiikkansa on, mitä ei voi kirjoittaa, ei ole totta. Kirjallista vaaditaan olipa yhteydenottajan firma mikä tahansa

joku asianajaja puhui muistaakseni jonkun lehtijutun yhteydessä siitä, että nauhurin voisi ottaa myös matkaan (yleensä nämä tilanteet tapahtuvat "sattumalta" silloin kun muut eivät ole kuulemassa ja sitten esitetään puhtoista partiolaista oscarin arvoisesti muualle päin).

Henkilökohtaisesti minua ei kiinnosta enää pätkän vertaa mitä ko.firmassa tapahtuu. Uskoakseni kiusaaja petaa menestyksekkäästi omaa paikkaansa edelleenkin puhumalla ihmisistä paha ristiin rastiin, mutta äärettömän taitavasti ja monen vuoden kokemuksella:

Lopputulema on se, että työntekijät eivät voi sanoa mitään, sillä johto ei uskoisi kuitenkaan. Johto on liian kiireinen tajuamaan mitä todellisuudessa tapahtuu ja luottaa ilmeisen sokeasti itse palkkaamaansa kiusaajaan(sa).

Olen onnellinen että pääsin pois, mutta kieltämättä voisin olla kärpäsenä katossa silloin kun vuosien mustamaalaus selviää pomolle. Uskon, että ennen pitkää niin tulee tapahtumaan.

• tilanteissa..
        tokikin kirjoitti:

joku asianajaja puhui muistaakseni jonkun lehtijutun yhteydessä siitä, että nauhurin voisi ottaa myös matkaan (yleensä nämä tilanteet tapahtuvat "sattumalta" silloin kun muut eivät ole kuulemassa ja sitten esitetään puhtoista partiolaista oscarin arvoisesti muualle päin).

Henkilökohtaisesti minua ei kiinnosta enää pätkän vertaa mitä ko.firmassa tapahtuu. Uskoakseni kiusaaja petaa menestyksekkäästi omaa paikkaansa edelleenkin puhumalla ihmisistä paha ristiin rastiin, mutta äärettömän taitavasti ja monen vuoden kokemuksella:

Lopputulema on se, että työntekijät eivät voi sanoa mitään, sillä johto ei uskoisi kuitenkaan. Johto on liian kiireinen tajuamaan mitä todellisuudessa tapahtuu ja luottaa ilmeisen sokeasti itse palkkaamaansa kiusaajaan(sa).

Olen onnellinen että pääsin pois, mutta kieltämättä voisin olla kärpäsenä katossa silloin kun vuosien mustamaalaus selviää pomolle. Uskon, että ennen pitkää niin tulee tapahtumaan.

useinkaan riitä pelkkä nauhuri. Pitäisi olla myös
        kuvaa kiusaajan ilmeistä/ilmehtimisistä..se voi
        olla aikamoisaen karmeaa..
        Eikun viedonauhat myös kehiin..

• arvoton
        työsuojelupiiristä kirjoitti:

Voisiko joku vastata, onko totta, että edes työsuojelun ihmisiin ei voi enää tänäpäivänä luottaa, kun paljon kuulee tälläistä viestiä alalta kuin alalta ???? Voiko työnantaja voidella heitä työntekijöiden henkisen terveyden kustannuksella!!!!

• Kanvas
        arvoton kirjoitti:

Voisiko joku vastata, onko totta, että edes työsuojelun ihmisiin ei voi enää tänäpäivänä luottaa, kun paljon kuulee tälläistä viestiä alalta kuin alalta ???? Voiko työnantaja voidella heitä työntekijöiden henkisen terveyden kustannuksella!!!!

Edellinen keskustelija pohtii työsuojelupiirin tarkastajista:

"???? Voiko työnantaja voidella heitä työntekijöiden henkisen terveyden kustannuksella!!!!"

En ole epäillyt, että oman työpaikkakiusaamistapauksen käsittelyssä työsuojelupiirin tarkastaja olisi ollut mitenkään voideltu. Olen kyllä kovastikin pohtinut sitä, miksi näissä työpaikkahäirintätapauksissa työsuojelupiiri päätyy näennäistutkimukseen tai turvautuu säännönmukaisesti tarkastustpaan, joka suosii työnantajaa. Työsuojeluorgansiaatio on tarkoitettu kuitenkin antamaan suojaa heikommalle osapuolelle- työntekijälle.

Todennäköinen syy selittää todennäköisimmin tällaisen toiminnan. Työsuojeluorganisaatiolla on ollut vuiosikymmenet hiljainen suostumus toteuttaa poliittista lojaalisuutta. Tämä toimintamalli on vuosikymmenieen aikana omaksuttu työsuojelupiirien toimintakulttuuriin.Tällä palstalla on kirjoitettu tapauksesta,jossa työsuojelupiirin johtaja kieltää koko ilmiön työpaikkakiusaaminen. Tämähän tarkoittaa sitä, että hän sanoutuu irti keskeisestä viraston toiminnan perustana olevasta laista, työturvallisuuslaista. Jos työturvallisuuspiirin johto sanoutuu irti laista, noudattanee se sitten pelkästään poliittisen lojaalisuuden lakeja.

Kun halutaan olla lojaalisia jollekulle, joudutaan jonkun toisen oikeutta loukkaamaan. Työsuojelupiirit haluavat pitää tämän sallittuna, kun taas (EU:n vaatimuksesta )työturvallisuuslakiin sisällytetty häirintäpykälä kieltää epäasiallisen kohtelun ja kriminalisoi työpaikalla harjoitetun henkisen väkivallan.
        Olen päätynyt omassa pohdinnassani siihen, että työsuojelupiirit näkevät välttämättömäksi säilyttää mahdollisuus epäasialliseen kohteluun työpaikalla, jotta voidaan toteuttaa poliittisia pyrkimyksiä. Työpaikkakiusaamiselle on siten hiljainen suostumus.

Työsuojelupiirien toimintakulttuurissa poliittinen lojaalisuus on kärjistynyt. Voidaan puhua jo mielivallasta. Kun valtiontalouden tarkastusvirasto ilmoittaa tarkastusprosessien puuttumisen olevan syy tarkastuksen tekemättä jättämiseen, on tähänkin todennäköisin syy poliittinen lojaalisuus. Se on myös osoitus viranomaisen mielivallasta.

Kun poliisilaitos jättää asian tutkimatta, vedoten siihen, että tutkii vain murhia, on se ainakin mielivaltaa, mahdollisesti myös poliittista lojaalisuutta.

Työpaikkahäirinnän uhrien osana on maksaa "piilevää puoluetukea" menettämällä työpaikkansa ja terveytensä, häviämällä oikeusjutut tässä "ei näyttöä" lojaalibyrokratiassa ja lojaalioikeusjärjestelmässä. Kahden vuoden palkkasaatava, oikeudenkäyntikulut, ansionmenetykset eläkeikään saakka, eläketulomenetykset, tässä euromääräinen esimerkki minulta vaaditusta piilopuoluetuesta tälle järjestelmälle.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=500000000000004&conference=670&posting=22000000032943123#22000000032943123

• Kanvas
        niin.. kirjoitti:

Onpa vaikeaselkoista, tarkentaisiko kirjoittaja
        viestiään. Jos ei kirjoita anonyyminä, tulee jotain vastavuoroisuutta ???.
        Asianlaita ei ole nyt ihan selvä, onkohan kirjoittajallakaan?

• höh
        Kanvas kirjoitti:

Onpa vaikeaselkoista, tarkentaisiko kirjoittaja
        viestiään. Jos ei kirjoita anonyyminä, tulee jotain vastavuoroisuutta ???.
        Asianlaita ei ole nyt ihan selvä, onkohan kirjoittajallakaan?

se oli vastaukseni tuohon ylläolevaan, joka ounasteli asian virheelliseksi.

Tarkoitin, että ei täällä moni ala kirjoittamaan firmasta/henkilöistä oikeilla tai väärillä nimillä. Asiat on asioina ja niistä voi silti keskustella ja kertoa ilman että se olisivalehtelua. Ylipäätään en ymmärrä miksi tällä palstalla pitäisi _anonyyminä_ saati sitten omalla nimellä alkaa valehtelemaan, nettihän tämä on..

• Kanvas
        höh kirjoitti:

se oli vastaukseni tuohon ylläolevaan, joka ounasteli asian virheelliseksi.

Tarkoitin, että ei täällä moni ala kirjoittamaan firmasta/henkilöistä oikeilla tai väärillä nimillä. Asiat on asioina ja niistä voi silti keskustella ja kertoa ilman että se olisivalehtelua. Ylipäätään en ymmärrä miksi tällä palstalla pitäisi _anonyyminä_ saati sitten omalla nimellä alkaa valehtelemaan, nettihän tämä on..

Alan saada ehkä kiinni pointista, johon pyrit. Anonyymina osallistumisen mahdollisuus on tärkeä netissä. Onhan se yksi perusoikeus myös Suomen kansalaisena.

Oikeusjärjestelmän ryhmittyminen vahvemman osapuolen puolelle on yhtä epäinhimillistä kuin jos hurraisit nähdessäsi kaatunutta ihmistä potkittavan kadulla. Tämä kaatunut ihminen ei välttämättä pidä enää tärkeänä suojella potkijansa henkilöllisyyttä.

Nimien esiintuominen on toisaalta reilua sille työpaikan enemmistölle,joka ei ole osallistunut henkiseen väkivaltaan. Ne yritykset, jotka eivät esiinny netin kirjoittelussa työpaikkahäirinnän tyyssijoina, saattvat hyvinkin olla terveitä työyhteisöjä.

Tilanteesta, että esimiesasemassa oleva henkilö johtoryhmässä mustamaalaa omaan ryhmäänsä kuulumatonta työntekijää toistuvasti, mutta ei suostu kirjoittamaan syytöksiään paperille on esimerkki jo omassa työpaikkakiusaamisjutussa.

• Kanvas
        Kanvas kirjoitti:

Edellinen keskustelija pohtii työsuojelupiirin tarkastajista:

"???? Voiko työnantaja voidella heitä työntekijöiden henkisen terveyden kustannuksella!!!!"

En ole epäillyt, että oman työpaikkakiusaamistapauksen käsittelyssä työsuojelupiirin tarkastaja olisi ollut mitenkään voideltu. Olen kyllä kovastikin pohtinut sitä, miksi näissä työpaikkahäirintätapauksissa työsuojelupiiri päätyy näennäistutkimukseen tai turvautuu säännönmukaisesti tarkastustpaan, joka suosii työnantajaa. Työsuojeluorgansiaatio on tarkoitettu kuitenkin antamaan suojaa heikommalle osapuolelle- työntekijälle.

Todennäköinen syy selittää todennäköisimmin tällaisen toiminnan. Työsuojeluorganisaatiolla on ollut vuiosikymmenet hiljainen suostumus toteuttaa poliittista lojaalisuutta. Tämä toimintamalli on vuosikymmenieen aikana omaksuttu työsuojelupiirien toimintakulttuuriin.Tällä palstalla on kirjoitettu tapauksesta,jossa työsuojelupiirin johtaja kieltää koko ilmiön työpaikkakiusaaminen. Tämähän tarkoittaa sitä, että hän sanoutuu irti keskeisestä viraston toiminnan perustana olevasta laista, työturvallisuuslaista. Jos työturvallisuuspiirin johto sanoutuu irti laista, noudattanee se sitten pelkästään poliittisen lojaalisuuden lakeja.

Kun halutaan olla lojaalisia jollekulle, joudutaan jonkun toisen oikeutta loukkaamaan. Työsuojelupiirit haluavat pitää tämän sallittuna, kun taas (EU:n vaatimuksesta )työturvallisuuslakiin sisällytetty häirintäpykälä kieltää epäasiallisen kohtelun ja kriminalisoi työpaikalla harjoitetun henkisen väkivallan.
        Olen päätynyt omassa pohdinnassani siihen, että työsuojelupiirit näkevät välttämättömäksi säilyttää mahdollisuus epäasialliseen kohteluun työpaikalla, jotta voidaan toteuttaa poliittisia pyrkimyksiä. Työpaikkakiusaamiselle on siten hiljainen suostumus.

Työsuojelupiirien toimintakulttuurissa poliittinen lojaalisuus on kärjistynyt. Voidaan puhua jo mielivallasta. Kun valtiontalouden tarkastusvirasto ilmoittaa tarkastusprosessien puuttumisen olevan syy tarkastuksen tekemättä jättämiseen, on tähänkin todennäköisin syy poliittinen lojaalisuus. Se on myös osoitus viranomaisen mielivallasta.

Kun poliisilaitos jättää asian tutkimatta, vedoten siihen, että tutkii vain murhia, on se ainakin mielivaltaa, mahdollisesti myös poliittista lojaalisuutta.

Työpaikkahäirinnän uhrien osana on maksaa "piilevää puoluetukea" menettämällä työpaikkansa ja terveytensä, häviämällä oikeusjutut tässä "ei näyttöä" lojaalibyrokratiassa ja lojaalioikeusjärjestelmässä. Kahden vuoden palkkasaatava, oikeudenkäyntikulut, ansionmenetykset eläkeikään saakka, eläketulomenetykset, tässä euromääräinen esimerkki minulta vaaditusta piilopuoluetuesta tälle järjestelmälle.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=500000000000004&conference=670&posting=22000000032943123#22000000032943123

Edellisestä viestistä puuttuu ministeri Suvi-Anne Siimeksen lojaali toiminta työpaikkahäirintäasian käsittelyssä. Poliittisen sihteerinsä Jouko Nuutisen avustamana asiaa verohallituksen kanssa selvitettyään Siimes päätyi toteamaan mm työnteon estämisestä kuukausikaupalla ja atk-ohjelmiston osatamisesta sisäpiiriltä: normaalia verohallinnon toimintaa.

Viime viikolla iltapäivälehdessä Suvi-Anne listattiin jo demareiden tulevana presidenttiehdokkaana. Löytyyköhän muitakin kiitollisia puolueita Suvi-Annen taakse?

Nimim Ulosottovelallinen

• äskeinen kirjoittaja
        Kanvas kirjoitti:

Alan saada ehkä kiinni pointista, johon pyrit. Anonyymina osallistumisen mahdollisuus on tärkeä netissä. Onhan se yksi perusoikeus myös Suomen kansalaisena.

Oikeusjärjestelmän ryhmittyminen vahvemman osapuolen puolelle on yhtä epäinhimillistä kuin jos hurraisit nähdessäsi kaatunutta ihmistä potkittavan kadulla. Tämä kaatunut ihminen ei välttämättä pidä enää tärkeänä suojella potkijansa henkilöllisyyttä.

Nimien esiintuominen on toisaalta reilua sille työpaikan enemmistölle,joka ei ole osallistunut henkiseen väkivaltaan. Ne yritykset, jotka eivät esiinny netin kirjoittelussa työpaikkahäirinnän tyyssijoina, saattvat hyvinkin olla terveitä työyhteisöjä.

Tilanteesta, että esimiesasemassa oleva henkilö johtoryhmässä mustamaalaa omaan ryhmäänsä kuulumatonta työntekijää toistuvasti, mutta ei suostu kirjoittamaan syytöksiään paperille on esimerkki jo omassa työpaikkakiusaamisjutussa.

tuttua. Sen vuoksi paikasta lähdinkin, mutta en silti koe pitkällä juoksulla hyödylliseksi sitä, että tässä lähtisin nimillä repostelemaan (vaikka mieli tekisi). Tuo minun kertomani on vain esimerkki todellisuudesta, mikä johtajallekin saattaa tulla yllätyksenä. Luonto hoitakoon.

• tutulta
        pointti.. kirjoitti:

äskeiseen:

entisen työpaikkani kanssa. Kaupunginvaltuustosta en tiedä, epäilen että kiusaajalla olisi sinne suhteita. Mutta muille tahoille (asiakkaat...hölmö kun oli, yhteistyökumppanit jne.puhui pa*kaa ylemmästä johtajasta) Oli kyse ns.välipomosta, joka ei osannut hoitaa tehtäviään ja syytti jokaisesta asiakkaan esittämästä kritiikin poikasesta ylintä johtajaa.

Hieno parivaljakko, naisia tietenkin.. Asia tuli ilmi, mutta sama kiusaaja syytti tästä toista välipomoa ->johtaja uskoi ja homma sen kuin jatkui...jatkuu varmaa edelleen jos kiusaaja ei ole jäänyt ns.rysn päältä kiinni. Mitä päässä liikkuu ihmisellä joka oikeastaan "syö noin omasta kuormastaan" eli omista mahdollisista tulevista työtehtävistä samalla?!?

• äskeiseen
        tutulta kirjoitti:

entisen työpaikkani kanssa. Kaupunginvaltuustosta en tiedä, epäilen että kiusaajalla olisi sinne suhteita. Mutta muille tahoille (asiakkaat...hölmö kun oli, yhteistyökumppanit jne.puhui pa*kaa ylemmästä johtajasta) Oli kyse ns.välipomosta, joka ei osannut hoitaa tehtäviään ja syytti jokaisesta asiakkaan esittämästä kritiikin poikasesta ylintä johtajaa.

Hieno parivaljakko, naisia tietenkin.. Asia tuli ilmi, mutta sama kiusaaja syytti tästä toista välipomoa ->johtaja uskoi ja homma sen kuin jatkui...jatkuu varmaa edelleen jos kiusaaja ei ole jäänyt ns.rysn päältä kiinni. Mitä päässä liikkuu ihmisellä joka oikeastaan "syö noin omasta kuormastaan" eli omista mahdollisista tulevista työtehtävistä samalla?!?

luulisi hälytyskellojen jo soivan jos firman tulos ei parane, yksi ja sama ihminen jauhaa muista pahoja valheitaan ja porukka vaihtuu, lopettaa tai jää sairaslomille. Vaikea uskoa ettei esimies huomaisi tätä, herääkin epäilys, luuleeko esimies, että kiusaaja toimii hänen "kätyrinään"?

• Kanvas
        äskeinen kirjoittaja kirjoitti:

tuttua. Sen vuoksi paikasta lähdinkin, mutta en silti koe pitkällä juoksulla hyödylliseksi sitä, että tässä lähtisin nimillä repostelemaan (vaikka mieli tekisi). Tuo minun kertomani on vain esimerkki todellisuudesta, mikä johtajallekin saattaa tulla yllätyksenä. Luonto hoitakoon.

Ymmärrän tuon kantasi nimettömyydestä kun näistä työpaikkakiusaamistapauksista kirjoitellaan.Omassa tapauksessanikin vaikeneminen, ja vastapuolen varjeleminen on tuttua. Enhän antanut edes työvoimatoimistolle dokumentteja saati nimiä työpaikalta, ja sain siitä hyvästä 3 kk karenssin. Käräjäoikeuden kanteesta ylin johto on jätetty nimeämättä ja pois asianosaisista, vaikka selvittelyvastuu oli siirtynyt jo näille.

Käräjäoikeus on jättänyt nimeämättä ja kokonaan mainitsematta kaksi todistajalausuntoa, jättänyt
        tuomiosta pois asiakirjatodisteita.

Miksi sitten nimillä?. Olen itse omalla nimelläni joutunut kerta tosiensa jälkeen tekemään virallisissa ja epävirallisissa yhteyksissä selkoa siitä, miksi olen jättänyt työpaikkani. Kaikki viranomaisdokumentit tästäkin tapauksesta ovat julkisia vaikka maailmanlaajuisesti.

Toisaalta virkamiesten virkatoimet ovat aina julkisia, ellei ko toimien ei-julkisuudesta tai salassapidettävyydestä ole laissa aivan erikseen säädetty. Demokratia rakentuu julkisuudesta.
        Julkisuus liittyy taas sananvapauteen. On vaikea olla asiasta mitään mieltä ja sanoa siitä jotain, jos asian taustoista ei saa tietoa.

Suvi-Anne Siimeksen toimien kertominen hänet nimeten, on perusteltua monestakin syystä. Ensinnäkin hän asiaa käsitellessään hoiti virkatointa, joka on kokonaan julkinen. Toisaalta
        S-A Siimes myös itse aktiivisesti antaa tietoja julkisuuteen yksityiselämästäänkin.

Siimes ei määrännyt henkilöstöasiaa, joka työpaikkakiusaamisasiani oli, ministeriön henkilöstöosaston käsiteltäväksi. Hän ei määrännyt työsuojelupiiriä tutkimaan asiaa.
        Hän ei määrännyt valtiotalouden tarkastusvirastoa tutkimaan sanomanvälitysohjelmiston hankintaan liittyviä seikkoja.
        Verohallituksen johto antoi kylläkin ymmärtää, että olin hullu niiden viikkojen ajan, jonka asian viipyi ministeriössä.
        Kun asia ratkaistiin heidän haluamallaan tavalla, en enää ollut hullu. Jos minsteri on lähtenyt mukaan tällaiseen hulluksi leimaamiseen, ei sekään ole asiallista virkatoimen hoitoa.
        Mutta tällaisille toimille kai Siimeksen verkostokyvyt sitten kuitenkin rakentuvat. Verkosto-osaaminen on se Siimeksen meriitti, jota nyt lääketeollisuus hyödyntää.

• on myös
        Kanvas kirjoitti:

Ymmärrän tuon kantasi nimettömyydestä kun näistä työpaikkakiusaamistapauksista kirjoitellaan.Omassa tapauksessanikin vaikeneminen, ja vastapuolen varjeleminen on tuttua. Enhän antanut edes työvoimatoimistolle dokumentteja saati nimiä työpaikalta, ja sain siitä hyvästä 3 kk karenssin. Käräjäoikeuden kanteesta ylin johto on jätetty nimeämättä ja pois asianosaisista, vaikka selvittelyvastuu oli siirtynyt jo näille.

Käräjäoikeus on jättänyt nimeämättä ja kokonaan mainitsematta kaksi todistajalausuntoa, jättänyt
        tuomiosta pois asiakirjatodisteita.

Miksi sitten nimillä?. Olen itse omalla nimelläni joutunut kerta tosiensa jälkeen tekemään virallisissa ja epävirallisissa yhteyksissä selkoa siitä, miksi olen jättänyt työpaikkani. Kaikki viranomaisdokumentit tästäkin tapauksesta ovat julkisia vaikka maailmanlaajuisesti.

Toisaalta virkamiesten virkatoimet ovat aina julkisia, ellei ko toimien ei-julkisuudesta tai salassapidettävyydestä ole laissa aivan erikseen säädetty. Demokratia rakentuu julkisuudesta.
        Julkisuus liittyy taas sananvapauteen. On vaikea olla asiasta mitään mieltä ja sanoa siitä jotain, jos asian taustoista ei saa tietoa.

Suvi-Anne Siimeksen toimien kertominen hänet nimeten, on perusteltua monestakin syystä. Ensinnäkin hän asiaa käsitellessään hoiti virkatointa, joka on kokonaan julkinen. Toisaalta
        S-A Siimes myös itse aktiivisesti antaa tietoja julkisuuteen yksityiselämästäänkin.

Siimes ei määrännyt henkilöstöasiaa, joka työpaikkakiusaamisasiani oli, ministeriön henkilöstöosaston käsiteltäväksi. Hän ei määrännyt työsuojelupiiriä tutkimaan asiaa.
        Hän ei määrännyt valtiotalouden tarkastusvirastoa tutkimaan sanomanvälitysohjelmiston hankintaan liittyviä seikkoja.
        Verohallituksen johto antoi kylläkin ymmärtää, että olin hullu niiden viikkojen ajan, jonka asian viipyi ministeriössä.
        Kun asia ratkaistiin heidän haluamallaan tavalla, en enää ollut hullu. Jos minsteri on lähtenyt mukaan tällaiseen hulluksi leimaamiseen, ei sekään ole asiallista virkatoimen hoitoa.
        Mutta tällaisille toimille kai Siimeksen verkostokyvyt sitten kuitenkin rakentuvat. Verkosto-osaaminen on se Siimeksen meriitti, jota nyt lääketeollisuus hyödyntää.

hyvin tuttua.

Se on kyllä jännä tämä Suomen maa, kun ketään ei virallisesti ole kohdeltu työssään epäeettisesti, saati kukaan ole tullut työpaikkakiusatuksi; ihmiset vaan sekoilee ja "tulee hulluiksi" yks kaks kuin sienet sateella. Liekö joku kummallinen epidemia.

Näyttäähän se paperilla ulos päin nätimmältä kuin että siinä lukisi jonkun esimiehen tai muun oikean asianomaisen nimi tilanteen aiheuttajana, sus-siunakkoon, mitä siitä seurais.

Pääasia että firman kulissit on kunnossa, sisältä olkoot mätä ja firmojen sekä yhteiskunnan rahat hukkukoon kankkulan kaivoon kun ihmisten sairaspoissaoloja ja eläkkeitä joudutaan maksamaan ilman että oikeisiin ongelmiin puututtaisiin.

Niin kauan kuin jatketaan oireen hoitamista ilman että ongelmaan - kiusaajaan- puututaan, pyöritään vain ympyrää. Mutta siitähän moni tykkää kun ei muuta uskalla.

Tuosta nimettömyydestä: ihminen valitsee itseensä kohdistuvan pienemmän pahan.

• whoman
        äskeinen kirjoittaja kirjoitti:

Kun lukee näitä viestejä, tuntuu että työpaikat
        ovat pullollaan psykopaatteja. Onko sekään varmaa
        että edes kiusaaja on psykopaatti, saattaahan olla kokonaan
        muu syy tai syndrooma.Kun vielä nimettöminä kerrotaan, kunnon työkaveritkin leimautuvat.

• Anonyymi
        arvoton kirjoitti:

Vanha ketju, mutta omasta kokemuksesta tiedän, että työsuojelun henkilö/ valtuutettu voi olla työpaikan ilmapiirin saastuttaja ja pahin kiusaaja. Vetää pomoaankin kuin pässiä narussa. Siivousalalla tähän kerran törmännyt. Ei häpeä yhtään käytöstään,eikä näe mitään vikaa peiliin katsoessaan . Toimii virassaan edelleen ja siivoustyönohjaajana siinä samalla. Muita hävettää hänenkin puolestaan. Ymmärtääköhän edes sitä miksi työntekijät vaihtuu tiuhaan?? Ei omasta kuplastaan näe kuin täydellisen itsensä ja epäpätevää porukkaa kaikkialla muualla. Surullisen elämänsä vanki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vanha ketju, mutta omasta kokemuksesta tiedän, että työsuojelun henkilö/ valtuutettu voi olla työpaikan ilmapiirin saastuttaja ja pahin kiusaaja. Vetää pomoaankin kuin pässiä narussa. Siivousalalla tähän kerran törmännyt. Ei häpeä yhtään käytöstään,eikä näe mitään vikaa peiliin katsoessaan . Toimii virassaan edelleen ja siivoustyönohjaajana siinä samalla. Muita hävettää hänenkin puolestaan. Ymmärtääköhän edes sitä miksi työntekijät vaihtuu tiuhaan?? Ei omasta kuplastaan näe kuin täydellisen itsensä ja epäpätevää porukkaa kaikkialla muualla. Surullisen elämänsä vanki.

Kyseinen henkilö luo NS. Luottamus suhteen työntekijöihin ja jos joku "epäonnistuu" tai suututtaa hänet, niin käyttää kaiken tietonsa työntekijää vastaan. Juoruaa ihan kaiken pomolleen ja yhdessä alkaa savustus. Ihmetystä herättää se miksei työpaikan luottamusnainen tee yhtikäs mitään tilanteelle. Pelkää näitä kahta ilmeisesti hyvinkin paljon. Senkin tiedän, että liittoon on yhteyttä otettu työntekijöiden osilta, mutta kaikki tainneet lähteä itse mukaan luettuna. Pienet on piirit ja sana kulkee, vaikka firmaa ois vaihtanut.

• kannattaako

yrittää oikeastaan milloinkaan käydä ratkomaan
      työpaikkakiusaamista? Tässä on kirjoitettu
      johtamisongelmista, siitä miten henkinen väkivalta
      on ollut valloillaan jo pitkän aikaa, ennen kuin
      siitä käydään puhumaan. Tuntuisi järkevältä
      vaatia aina tällaiseen selvittelyyn alusta pitäen
      ulkopuolinen, joka ei ole johdateltavissa miltään taholta. Monen terveys säästyisi.

• omin voimin

Esimies on selvittävinään kiusaamistapausta,
        mutta omiikin tämän työn itselleen, että voi ohjailla sitä niin kuin haluaa.

• työpaikalla

Varo, sillä olet saattanut törmätä psykoopaattiin. Nämä ihmiset ovat hankalia työpaikalla, ja käyttävät työtovereitaan häikäilemättä hyväkseen. He valehtelevat mennen tullen, polkevat muut alleen tiellään menestykseen eivätkä tunne katumusta tai mötätuntoa.
      Itse kamppailen juuri työpaikallani tällaisen ihmisen kanssa, ja minut hän on valinnut uhrikseen. Välillä meinaa energia loppua, kun ei millään enää jaksaisi. Sitä valehtelemista, juonimista, ja kuinka paljon minä siitä loppupelissä kärsin.
      Katso linkki
      http://www.erto.fi/viestinta/erto-lehti/verkkolehti2/?ARTICLE_NUM=19994

• Asaialinjalla

Narsistinen henkilö on ulospäin aivan ihana ja uhrautuva, kaikkien parasta ajatteleva. Useimmiten on osannut luoda oman verkostonsa ja tietää, ettei hänen toimiinsa ole helppo puuttua. Työntekijän kannattaa hoitaa hommansa ja noudattaa yleisiä pelisääntöjä. Jos mahdollista, niin kirjoittaa muistiin missä tilanteissa kokee kiusaamista ja oliko muita ihmisiä paikalla. Silloin. kun on parhaansa tenyt voi lyhyesti ja napakasti sanoa, että ei hyväksy toisen käytöstä.

• älä mene kenenkään puolelle

Kun sinä esimiehenä kuulet, että jotain henkilöä työpaikalla kiusataan, et saa mennä kenenkään puolelle vaan sinun on selvitettävä asiat asioina. Lähtäkohtanahan on, että työpaikalla ollaan tekemässä työtä. Ei kukaan voi valita työtovereitaan, niiden kanssa vaan on tultava toimeen. Ystävät voi vapaa-aikanaan valita.
      Jos työssä joku kokee, että häntä kiusataan, sinun esimiehenä on siihen puututtava. Ei se, että sanot "kiusaajalle", että nyt lopetat heti, auta asiaa. Työpaikalla on oltava selvät säännöt, miten siellä käyttäydytään. Jos jonkun työntekijän terveys vaarantuu siitä, että hän joutuu kiusaamisen kohteeksi työpaikalla, esimiehenä sinä olet siitä vastuussa, ei kiusaaja. Jos asia menee niin pitkälle, että sitä puidasan oikeudessa, sinä siinä syytettyjen penkillä istut ja saat tuomion, jos et ole puuttunut asiaan.
      Siksi sinun onkin selvitettävä, mitä työpaikan sääntöjen vastaista on tehty, että kiusaaminen on päässyt tapahtumaan. Osapuolten kanssa kannattaa käydä yhteinen palaveri ja selvittää asia. Esimiehen tehtävänä on pitää huoli siitä, ettei palaveri mene juupas -eipäs tasolle. Jos tarvetta on, selvitä työntekijöiden työnkuvat, katso ettei jompi kumpi ole ymmärtänyt sääntöjä väärin ja tehkää yhdessä muistio, missä sovitaan miten asiassa edetään. Sinun tehtäväsi esimiehenä on ryhtyä toimenpiteisiin, jollei asia näiden henkilöiden välillä ratkea keskustelun ja ohjeiden avulla. Vaihtoehtoja on monia, toisen siirto toiselle osastolle, varoitus, joskus jopa työsuhteen päättäminen.

Juuri noin olisi esimiehen toimittava, mutta he eivät uskalla. Omat lelliporukat menevät ohi.
        Työpaikalla, myös lihanleikkaamoissa tehdään töitä eikä showta pidetä.

• puututtava

suoraan sellaisiin asioihin, jotka ovat hyvän tavan vastaista käytöstä (esim. tönimiset, läpsimiset, koskettelut, perättömät puhumiset jne.) ja paheksuttava sitä heti ko. henkilölle. Jos ei näin tehdä, kiusaaja saa epänormaalille käytökselleen tukea. Sama pätee niin kuin lasten kasvatuksessakin eli paheksu vääriä ja huonoja asioita/käytöstä heti ja vahvista ja kiitä hyvistä (tuloksista jne.), näin käyttäytymiselle asetetaan heti rajat.

• olisi,
        puututtava kirjoitti:

suoraan sellaisiin asioihin, jotka ovat hyvän tavan vastaista käytöstä (esim. tönimiset, läpsimiset, koskettelut, perättömät puhumiset jne.) ja paheksuttava sitä heti ko. henkilölle. Jos ei näin tehdä, kiusaaja saa epänormaalille käytökselleen tukea. Sama pätee niin kuin lasten kasvatuksessakin eli paheksu vääriä ja huonoja asioita/käytöstä heti ja vahvista ja kiitä hyvistä (tuloksista jne.), näin käyttäytymiselle asetetaan heti rajat.

mutta aina löytyy niitäkin esimiehiä jotka uskovat - ylipäätään suostuvan kuuntelemaan(?)- juorut jahiettävät lisää vettää myllyyn ilman että syytetty edes voi puolustautua. Kiusaaja voi esittää muka sympaattista "voi pitäisiköhän sille sanoa, ettei noin voi käyttäytyä, voi että sillä on varmaan vaikeaa....ja muuta diipadaapaa, ja esimies nielee tästä aina jonkin osan - varsinkin jos hänellä ei oikeasti ole aikaa olla paikalla.

Joskus saattaa käydä niin, että jos esimiehen ja alaisen välillä tulee joku epäselvyys, kiusaaja saattaa yrittää käyttää tätä hyödyksi->keksii lisävalheita, ns. mustamaalaa toista alaista. Aikuisiahan tässä kaikki ollaan, eikös juu?

• Kokemusta on

Esimiehen yksi tärkeimmistä tehtävistä on oikeudenmukainen johtaminen. Samat säännöt ja velvollisuudet kaikille. Säännölliset kehityskeskustelut henkilökunnan kanssa edesauttavat hyvää työilmapiiriä ja sen säilyttämistä.
      Kiusaaja-kiusattu -leikki ei useinkaan pääty yhtään mihinkään. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että kiusaaja saattaa olla naimisissa esim. korkeassa virassa olevan henkilön kanssa, joten olisi häpeäksi paljastua työpaikkakiusaajaksi. Huolimatta siitä, että kiusaaja on saanut itselleen huomattavia etuja ja ansiotonta arvonnousua pelkästään perinteisillä naisellisilla keinoilla. Muut, jotka ovat työtä tehneet eivät olisi edes kehdanneet moisia etuuksia pyytää tai anoa. työn hedelmät viedät taitavasti toisilta ja lisää väriä päähän ja menoksi.

• tarkkailijaksi

Jos haluat tiivistää työyhteisöäsi, selvittää työilmapiiriä tai mahdollisia kiusaamistapauksia, saada tietoa jota ei pomolle kerrota, saada selville pahimmat laiskottelijat tai muuta vastaavaa niin palkkaa ulkopuolinen tarkkailija joksikin aikaa, ota yhteyttä [email protected] ja kysy lisää

• kysymys, mitä mieleen tuli.

Muun henkilökunnan mielestä tuo kiusattu olisi kiusaaja.
      Kertoivatko/kysyitkö millä tavoin kiusaaminen heidän kohdalla oli tapahtunut?

Keitä nuo ulkopuoliset ovat, jotka kiusattu on saanut vakuutettua?

Kolmannessa kappaleessa olet vakuuttunut muun henkilökunnan olevan sitä mieltä, että kiusattu on kiusaaja ja vie koko työyhteisöä kuin pässiä.

Eli uusi keskustelukierros alaistesi kanssa ja pyydä kertomaan omin sanoin millä tavoin kiusaaminen tapahtui.
      Asian huono puoli on siinä, kun manipulaattori, oli hän kuka heistä hyvänsä saa kyselystä tiedon, hän alkaa rakentamaan oitis puolustusta ja aloittaa manipulaattorin täysille kierroksille.

• juttu..

on edistynyt? Tämä oli alkuperäiselle kirjoittajalle.

Sinänsä fiksua kysyä tuota asiaa täältä. Samalla, palstan nimen mukaisesti, uskot varmaan mitä linjaa kommentit tulisivat olemaan. Halusitko vain vahvistusta epäilyillesi?

Yllätyksenä tai ei, niin hyvä että uskallat ottaa härkää sarvista kiinni. Vähemmän kuraa se sinun firmallesi tuo kuin se, että annat asioiden jatkua.

• Anonyymi

Kuka siellä tötö ja tylåöt tekee äkiusattu vai kiusaajat

Voi olla et y ö joku ei ssobellu työpotuhjåhakaan

Tai jotain muuta

Meneppä sinne työpaikale katsomaan mi y en sillä t öitätehdään
      Ja selvi t ä asia

Eintäällä suom i palstala asia selvii b aikka ku i n kanka kyst neuvoo.
      Mielsetäni e t sov i esimiheksi alkauanakan

Asiantuntijana
      Työpaikka kiusattu

• Anonyymi

Työpaikkakiusaajat ovat pettyneitä itsensä ylen y äjiä työyhteisössä

Pettyneet k u n eivät ole tulleet valituiksi pomoksi.

Luulevat olevansa kovaamattomia vaikka töissään ehkä nuorta hitaampikin.

Vaarallisia työyhteisössä kun aihettavt sekasortoa ja töiden ja tuottavuuden laskua ainaisella työyhteisön todellisen toimivuuden murentumista

• Anonyymi

Yleensä pahin työpaika kiusaaja on pomon paras kaveri ns luottomises tait tömön kaveri ryhmittymä k oka yrittää päästäntai onkin pääsyt valtaanntyönyhteisössä.
      Heikon esimihen johtamattomuuden takia

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6004
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3101
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      24
      2386
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2048
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      345
      1741
    6. Kaikki menevät kouluu tai töihin

Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺
      Ikävä
      391
      1737
    7. Et varmaan edes sitä uskoisi

Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll
      Ikävä
      79
      1656
    8. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      26
      1582
    9. Huh, huh. Aitolehti eronnut?

Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1511
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      223
      1374
    Aihe