Kuinka kaukaa juontaa juurensa Jaakon kylmänkiven viskaaminen veteen/järveen? Onkohan tällä pakanallinen alkuperä? Tämähän on pian jälleen ajankohtaista. Eli tietoa ja tarinaa peliin rakkaat sisaret ja veljet!
Jaakko ja kylmäkivi
10
626
Vastaukset
- Agwé
Minuakin kiinnostaisi tietää mitä tämä merkillinen myytti merkitsee. Ja että minä päivänä se siis tarkalleen on?
:A:- thymus
Olen käsittänyt sanonnan "Jaakko heittää kylmän kiven järveen" niin, että Jaakon-päivästä lähtien vedet ovat useimmiten alkaneet viiletä. Tai viilenemisen on katsottu alkavan Jaakon-päivän tietämissä. Tämä ei kuitenkaan ole tietoa, pelkkää mutua. Mutta en usko, että on ollut ketään Jaakkoa joka olisi heitellyt kiviä, luulen että kyseessä on pelkkä sanonta. Samantyyppinen kuin "ei helmiä sioille".
- Tarius
thymus kirjoitti:
Olen käsittänyt sanonnan "Jaakko heittää kylmän kiven järveen" niin, että Jaakon-päivästä lähtien vedet ovat useimmiten alkaneet viiletä. Tai viilenemisen on katsottu alkavan Jaakon-päivän tietämissä. Tämä ei kuitenkaan ole tietoa, pelkkää mutua. Mutta en usko, että on ollut ketään Jaakkoa joka olisi heitellyt kiviä, luulen että kyseessä on pelkkä sanonta. Samantyyppinen kuin "ei helmiä sioille".
*...pelkkä sanonta. Samantyyppinen kuin "ei helmiä sioille".*
- Ei vain "pelkkä sanonta", thymus vaan "vertaus" raamatusta: Näin Jeesus Matteuksen evankeliumin 7. luvun jakeessa kuusi: "Älkää antako koirille sitä, mikä on pyhää, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaa niitä jalkoihinsa ja käy teidän kimppuunne ja raatele teitä."
"Jeesuksen sanan terä tässä tekstikohdassammme selvästi on: ...löytyy jotakin sellaista arvokasta, kallista, herkkää, mitä ei sovi antaa tai luovuttaa sellaisille, jotka eivät asian arvoa ymmärrä, vaan väheksyvät, pilkkaavat, polkevat sen jalkoihinsa."
Sanonnat, sananlaskut ja mietelauseet ovat erikseen. Raamattu taas puolestaan tuo esille Jeesuksen vertauskuvalliset opetukset.
- Talvi
En tiedä kuinka kaukaa tuo perinne on, mutta uskon, että sillä on pakanalliset juuret.
Jaakkohan on kuulemma saanut voimansa itse Ukko ylijumalalta (=pakanain jumala) ja ennen vanhaan tuota päivää on kai kutsuttu Ukon päiväksi. Tuon sanonnan perustella voisi anakin ajatella, että Jaakon päivällä on pakanalliset juuret. Lisäksi tuo kylmän kiven viskaaminenkin tuntuu liittyvän tiiviisti Ukon päivän tuomiin muutoksiin (syyskesän alku, öiden piteneminen-->vesien kylmeneminen).
Vanhemmilta ihmisisltä olen kuullut, että Jaakon päivä ei ole ennen ollut niin tarkasti päivämäärään sidottu, vaan tuo on liittynyt laajempaan kokonaisuuteen: heinänkorjuun loppumiseen ja elonkorjuun alkuun(juhlittu silloin, kun luonto on antanut merkit). Samoin kyseinen päivä on ollut pyhä ja muistan kun joskus mummoni on leikkimielisesti sanonut, että on eleltävä hiljaa (=ei saa metelöidä tai tehdä sellaisia töitä, joista voi kuulua kova ääni), muuten tulee ukkonen (=ukko ylijumala) ;-)- tulikivi
tuosta ajankohdan tiedoista sekä käyttäytymis säännöistä! :D
olen nyt hieman tietämätön tuosta Jaakosta eli kerro toki lisää jos tiedät ja viitsit. yritin tuossa melko tuloksetta googlettaakin jaakkoa ja kylmääkiveä.
ja jaakon päivähän on nykyään 25.7. jolloin monissa kunnissa on oikea tapahtumakin tuo tiimoilta. ymmärtääkseni esim. helsingissä viskataan kylmäkivi kolera-altaaseen. - tulikivi
tulikivi kirjoitti:
olen nyt hieman tietämätön tuosta Jaakosta eli kerro toki lisää jos tiedät ja viitsit. yritin tuossa melko tuloksetta googlettaakin jaakkoa ja kylmääkiveä.
ja jaakon päivähän on nykyään 25.7. jolloin monissa kunnissa on oikea tapahtumakin tuo tiimoilta. ymmärtääkseni esim. helsingissä viskataan kylmäkivi kolera-altaaseen.http://www.suvisaaristonmedia.fi/ses/seskylmakivi/jp2001.htm]
Tässä tietoa viime vuoden Jaakonpäivästä Helsingissä . - tulikivi
tulikivi kirjoitti:
http://www.suvisaaristonmedia.fi/ses/seskylmakivi/jp2001.htm]
Tässä tietoa viime vuoden Jaakonpäivästä Helsingissä .http://www.suvisaaristonmedia.fi/ses/seskylmakivi/jp2001.htm
Tämä siis toimii - Talvi
tulikivi kirjoitti:
ja jaakon päivähän on nykyään 25.7. jolloin monissa kunnissa on oikea tapahtumakin tuo tiimoilta. ymmärtääkseni esim. helsingissä viskataan kylmäkivi kolera-altaaseen.Luultavasti Kustaa Vilkunan kirjoista löytyy paljonkin tietoa tästä aiheesta.
laitan Jaakon mietintämyssyyn ja koitan muistella, jos jotain muuta ilmenisi.
Vähän nyt jo asian vierestä, mutta näköjään Mikael Agricola on myös tutkinut epäjumalia:
Waan Carialaisten Nämet olit
Epeiumalat / quin he rucolit.
Rongoteus / Ruista annoi /
Pellonpekko / Ohran casuon soi.
Wirancannos Cauran caitzi /
Mutoin oltin Caurast paitzi.
Mikael Agricola (karjalaisten epäjumalain luettelosta) - Talvi
Talvi kirjoitti:
Luultavasti Kustaa Vilkunan kirjoista löytyy paljonkin tietoa tästä aiheesta.
laitan Jaakon mietintämyssyyn ja koitan muistella, jos jotain muuta ilmenisi.
Vähän nyt jo asian vierestä, mutta näköjään Mikael Agricola on myös tutkinut epäjumalia:
Waan Carialaisten Nämet olit
Epeiumalat / quin he rucolit.
Rongoteus / Ruista annoi /
Pellonpekko / Ohran casuon soi.
Wirancannos Cauran caitzi /
Mutoin oltin Caurast paitzi.
Mikael Agricola (karjalaisten epäjumalain luettelosta)Ukko ylijumala löytyi jonkinverran linkkejä. En usko kovasti puhuvani palturia jos väitän, että silloin "ennen" se päivä todellakin oli Ukon kunniaksi. käys katsomassa ihan vaikka vain urheilun vuoksi!
- tulikivi
Talvi kirjoitti:
Ukko ylijumala löytyi jonkinverran linkkejä. En usko kovasti puhuvani palturia jos väitän, että silloin "ennen" se päivä todellakin oli Ukon kunniaksi. käys katsomassa ihan vaikka vain urheilun vuoksi!
Olin kyllä tietoinen tuosta Agricolan epäjumalien tutkimisesta (tarkoituksenahan oli leimata kaikki pakanalliset jumalat ja henkiolennot pahaksi).
Täytyy tarkastaa tuo Ukonpäivä jospa sieltä tosiaan löytyisi viitteitä Jaakkoon ja kylmäänkiveen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk336981Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin213340Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.521460Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_221391Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.281356PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht1791340- 1421199
Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport511133- 39966
Kehumisesta voi saada sakkoja?
Mistä tämä nyt kertoo, se kertoo siitä että vanhat jo seksuaaliseeden menettäneet naisihmiset operoivat mediassa liian v160937