Jaakko ja kylmäkivi

tulikivi

Kuinka kaukaa juontaa juurensa Jaakon kylmänkiven viskaaminen veteen/järveen? Onkohan tällä pakanallinen alkuperä? Tämähän on pian jälleen ajankohtaista. Eli tietoa ja tarinaa peliin rakkaat sisaret ja veljet!

10

570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Agwé

      Minuakin kiinnostaisi tietää mitä tämä merkillinen myytti merkitsee. Ja että minä päivänä se siis tarkalleen on?

      :A:

      • thymus

        Olen käsittänyt sanonnan "Jaakko heittää kylmän kiven järveen" niin, että Jaakon-päivästä lähtien vedet ovat useimmiten alkaneet viiletä. Tai viilenemisen on katsottu alkavan Jaakon-päivän tietämissä. Tämä ei kuitenkaan ole tietoa, pelkkää mutua. Mutta en usko, että on ollut ketään Jaakkoa joka olisi heitellyt kiviä, luulen että kyseessä on pelkkä sanonta. Samantyyppinen kuin "ei helmiä sioille".


      • Tarius
        thymus kirjoitti:

        Olen käsittänyt sanonnan "Jaakko heittää kylmän kiven järveen" niin, että Jaakon-päivästä lähtien vedet ovat useimmiten alkaneet viiletä. Tai viilenemisen on katsottu alkavan Jaakon-päivän tietämissä. Tämä ei kuitenkaan ole tietoa, pelkkää mutua. Mutta en usko, että on ollut ketään Jaakkoa joka olisi heitellyt kiviä, luulen että kyseessä on pelkkä sanonta. Samantyyppinen kuin "ei helmiä sioille".

        *...pelkkä sanonta. Samantyyppinen kuin "ei helmiä sioille".*
        - Ei vain "pelkkä sanonta", thymus vaan "vertaus" raamatusta: Näin Jeesus Matteuksen evankeliumin 7. luvun jakeessa kuusi: "Älkää antako koirille sitä, mikä on pyhää, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaa niitä jalkoihinsa ja käy teidän kimppuunne ja raatele teitä."

        "Jeesuksen sanan terä tässä tekstikohdassammme selvästi on: ...löytyy jotakin sellaista arvokasta, kallista, herkkää, mitä ei sovi antaa tai luovuttaa sellaisille, jotka eivät asian arvoa ymmärrä, vaan väheksyvät, pilkkaavat, polkevat sen jalkoihinsa."

        Sanonnat, sananlaskut ja mietelauseet ovat erikseen. Raamattu taas puolestaan tuo esille Jeesuksen vertauskuvalliset opetukset.


    • Talvi

      En tiedä kuinka kaukaa tuo perinne on, mutta uskon, että sillä on pakanalliset juuret.

      Jaakkohan on kuulemma saanut voimansa itse Ukko ylijumalalta (=pakanain jumala) ja ennen vanhaan tuota päivää on kai kutsuttu Ukon päiväksi. Tuon sanonnan perustella voisi anakin ajatella, että Jaakon päivällä on pakanalliset juuret. Lisäksi tuo kylmän kiven viskaaminenkin tuntuu liittyvän tiiviisti Ukon päivän tuomiin muutoksiin (syyskesän alku, öiden piteneminen-->vesien kylmeneminen).

      Vanhemmilta ihmisisltä olen kuullut, että Jaakon päivä ei ole ennen ollut niin tarkasti päivämäärään sidottu, vaan tuo on liittynyt laajempaan kokonaisuuteen: heinänkorjuun loppumiseen ja elonkorjuun alkuun(juhlittu silloin, kun luonto on antanut merkit). Samoin kyseinen päivä on ollut pyhä ja muistan kun joskus mummoni on leikkimielisesti sanonut, että on eleltävä hiljaa (=ei saa metelöidä tai tehdä sellaisia töitä, joista voi kuulua kova ääni), muuten tulee ukkonen (=ukko ylijumala) ;-)

      • tulikivi

        tuosta ajankohdan tiedoista sekä käyttäytymis säännöistä! :D

        olen nyt hieman tietämätön tuosta Jaakosta eli kerro toki lisää jos tiedät ja viitsit. yritin tuossa melko tuloksetta googlettaakin jaakkoa ja kylmääkiveä.

        ja jaakon päivähän on nykyään 25.7. jolloin monissa kunnissa on oikea tapahtumakin tuo tiimoilta. ymmärtääkseni esim. helsingissä viskataan kylmäkivi kolera-altaaseen.


      • tulikivi
        tulikivi kirjoitti:

        tuosta ajankohdan tiedoista sekä käyttäytymis säännöistä! :D

        olen nyt hieman tietämätön tuosta Jaakosta eli kerro toki lisää jos tiedät ja viitsit. yritin tuossa melko tuloksetta googlettaakin jaakkoa ja kylmääkiveä.

        ja jaakon päivähän on nykyään 25.7. jolloin monissa kunnissa on oikea tapahtumakin tuo tiimoilta. ymmärtääkseni esim. helsingissä viskataan kylmäkivi kolera-altaaseen.

        http://www.suvisaaristonmedia.fi/ses/seskylmakivi/jp2001.htm]
        Tässä tietoa viime vuoden Jaakonpäivästä Helsingissä .


      • tulikivi

      • Talvi
        tulikivi kirjoitti:

        tuosta ajankohdan tiedoista sekä käyttäytymis säännöistä! :D

        olen nyt hieman tietämätön tuosta Jaakosta eli kerro toki lisää jos tiedät ja viitsit. yritin tuossa melko tuloksetta googlettaakin jaakkoa ja kylmääkiveä.

        ja jaakon päivähän on nykyään 25.7. jolloin monissa kunnissa on oikea tapahtumakin tuo tiimoilta. ymmärtääkseni esim. helsingissä viskataan kylmäkivi kolera-altaaseen.

        Luultavasti Kustaa Vilkunan kirjoista löytyy paljonkin tietoa tästä aiheesta.

        laitan Jaakon mietintämyssyyn ja koitan muistella, jos jotain muuta ilmenisi.

        Vähän nyt jo asian vierestä, mutta näköjään Mikael Agricola on myös tutkinut epäjumalia:

        Waan Carialaisten Nämet olit
        Epeiumalat / quin he rucolit.
        Rongoteus / Ruista annoi /
        Pellonpekko / Ohran casuon soi.
        Wirancannos Cauran caitzi /
        Mutoin oltin Caurast paitzi.
        Mikael Agricola (karjalaisten epäjumalain luettelosta)


      • Talvi
        Talvi kirjoitti:

        Luultavasti Kustaa Vilkunan kirjoista löytyy paljonkin tietoa tästä aiheesta.

        laitan Jaakon mietintämyssyyn ja koitan muistella, jos jotain muuta ilmenisi.

        Vähän nyt jo asian vierestä, mutta näköjään Mikael Agricola on myös tutkinut epäjumalia:

        Waan Carialaisten Nämet olit
        Epeiumalat / quin he rucolit.
        Rongoteus / Ruista annoi /
        Pellonpekko / Ohran casuon soi.
        Wirancannos Cauran caitzi /
        Mutoin oltin Caurast paitzi.
        Mikael Agricola (karjalaisten epäjumalain luettelosta)

        Ukko ylijumala löytyi jonkinverran linkkejä. En usko kovasti puhuvani palturia jos väitän, että silloin "ennen" se päivä todellakin oli Ukon kunniaksi. käys katsomassa ihan vaikka vain urheilun vuoksi!


      • tulikivi
        Talvi kirjoitti:

        Ukko ylijumala löytyi jonkinverran linkkejä. En usko kovasti puhuvani palturia jos väitän, että silloin "ennen" se päivä todellakin oli Ukon kunniaksi. käys katsomassa ihan vaikka vain urheilun vuoksi!

        Olin kyllä tietoinen tuosta Agricolan epäjumalien tutkimisesta (tarkoituksenahan oli leimata kaikki pakanalliset jumalat ja henkiolennot pahaksi).

        Täytyy tarkastaa tuo Ukonpäivä jospa sieltä tosiaan löytyisi viitteitä Jaakkoon ja kylmäänkiveen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      598
      4362
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3479
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      148
      3144
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      167
      2432
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      9
      2265
    6. 242
      1784
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1447
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1339
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1330
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1120
    Aihe