Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Uusiin naimisiin

onkelmatapaus

Eli "pääsin" naimisiin aikamoisen tapauksen kanssa ja sittemmin onneksi perhehelvetin jälkeen saatiin ero aikaiseksi. Tuolloin pidimme mukavat häät koko suvulle, lahjoja saatiin enemmän, kuin osattiin odottaa.

Nyt elämä antoi uuden mahdollisuuden ja tapasin miehen, jonka kanssa olen onnellista elämää jakanut jo pidemmän aikaa. Hän ei ole aiemmin ollut naimisissa, nyt olemme häitä suunnittelemassa.

Eli toista kertaa avioutuneet/ avioituvat, miten olette hoitaneet lahja-asian? Minä en mielelläni "vaatisi" lahjaa niiltä sukulaisilta ja ystäviltä, jotka olivat viime häissäni. Tuleva mieheni tottakai mielestäni ansaitsee sen muistamisen. Kutsuunhan ei missään tapauksessa tällaista asiaa voi laittaa, mutta onko tökeröä, että ilmoitan näille edellisille häävierailleni, että muistitte juhlaa viime kerralla niin kauniisti, että tulonne on pääasia, ei lahja? Ja jos haluavat lahjan tuoda häihin, tekevät sen sitten mieheni vuoksi, eivät siksi, että minulle "täytyy taas" tuoda jotain.

16

2284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toka kerta

      Ei ehkä kannata mainita edellisiä häitä millään tavalla. Sulho voisi oikeutetusti loukkaantua, jos millään tavalla vertaat tai edes ajattelet edellisiä häitäsi.

      Me emme laittaneet kutsuun mitään mainintaa lahjasta. Kysyjille sanoimme jotain, esim. pyyhkeitä tms.

    • ne lahjat

      ole niin tärkeät ettei niistä voisi kokonaan luopua. Laitatte kutsuun, ettei mitään lahjoja toivota. Varsinkin jos ns. perinteisille häälahjoille, leivänpaahtimille, vatkaimille ym. ei ole tarvetta, niin helpotus on molemminpuolinen.

    • onkelmatapaus

      Sulhasen kanssa tästä juuri keskustelimme. Hän on kyllä tietoinen, että olen ennen ollut naimisissa, eli miksi tuosta loukkaantuisi. Yhtä vähän minä loukkaannun hänen menneisyydestään tai entisestä avovaimostaan. Halusimme kokemuksia, miten muut ovat toimineet samanlaisessa tilanteessa. Minusta ei ole oikein myöskään sulhasta kohtaan evätä häneltä mahdollisuus saada häälahjoja tai evätä mahdollisuutta antaa lahjaa niiltä, jotka häntä haluavat muistaa.:)

      Eli kysymykseni oli: Miten te samassa tilanteessa olleet olette toimineen tapauksessa, jossa toinen henkilö on menossa naimisiin ensimmäistä kertaa, toinen osapuoli toista kertaa?

      • Kolmesti

        Minä olen avioitunut kolmesti. Jokaisella kerralla avioliitto on ollut miehelle ensimmäinen.

        Ensimmäisellä kerralla ei ollut lahjalistaa ja isot häät. Olimme kumpikin nuoria, eikä meillä ollut mitään, joten kaikki perinteiset häälahjat astiat, silitysraudat, kattilat yms tulivat tarpeeseen.

        Toisella kerralla oli ihan pienet häät, mutta laitoimme kuitenkin lahjalistalle kauniita astioita. Kummallakin oli ennestään kaikenlaista eriparista, mutta näin saimme yhden yhtenäisen astiaston. (Jäi erossa miehelle)

        Kolmannella kerralla oli taas isommat häät, vieraat pääasiassa miehen puolelta. Laitoimme jälleen lahjalistan, jossa taas mm. astiasto. Nyt meillä oli kaikkea ennestään. Oli kuitenkin jotenkin symbolista saada yhteinen häälahja-astiasto, laitoin sen alta kierrätykseen muita astioita. Saimme paljon muitakin lahjoja, listalta ja sen ulkopuolelta. En koe huonoa omaatuntoa häälahjoista, vaikka niitä on siunaantunut jo kolmella kerralla. Näillä uusintakierroksilla pääosa lahjoista on kieltämättä tullut miehen puolelta, minun sukulaiset ovat tyytyneet ymmärrettävästi vähempään :o)


      • ovat yhteisiä

        En ole ollut naimisissa kertaakaan, joten kokemusta asiasta ei ole. Mutta vieraana pitäisin kovin kummallisena, jos lahjoja kehotettaisiin ostamaan vain toiselle hääparista. Tai että osa vieraista tulisi lahjan kanssa ja osa ei, koska "ovat jo kerran lahjan ostaneet". Taitaa nykyään toiset ja kolmannetkin häät olla niin yleisiä, ettei siitä tarvitse mitään numeroa tehdä. Nämä ovat kuitenkin teidän (yhteiset) ensimmäiset häät. On jotenkin mautonta muistuttaa ihmisiä edellisistä häistä, kun niillä ei suoranaisesti ole mitään tekemistä teidän häidenne kanssa.

        Ihmiset ovat sitä paitsi niin tottuneet tuomaan juhliin lahjan, etteivät usein kehtaa tulla ilman, vaikka sellainen vaihtoehto annettaisiinkin. Kehoittaisin lähinnä miettimään, millaisia lahjatoiveita esittää. Jos pelkäät, että ihmiset pitävät toisia häitäsi törkeänä rahastuksena, voisit esim. tarjota mahdollisuuden lahjoittaa rahaa johonkin hyväntekeväisyyskeräykseen tms. lahjan antamisen sijasta.


      • onklematapaus
        ovat yhteisiä kirjoitti:

        En ole ollut naimisissa kertaakaan, joten kokemusta asiasta ei ole. Mutta vieraana pitäisin kovin kummallisena, jos lahjoja kehotettaisiin ostamaan vain toiselle hääparista. Tai että osa vieraista tulisi lahjan kanssa ja osa ei, koska "ovat jo kerran lahjan ostaneet". Taitaa nykyään toiset ja kolmannetkin häät olla niin yleisiä, ettei siitä tarvitse mitään numeroa tehdä. Nämä ovat kuitenkin teidän (yhteiset) ensimmäiset häät. On jotenkin mautonta muistuttaa ihmisiä edellisistä häistä, kun niillä ei suoranaisesti ole mitään tekemistä teidän häidenne kanssa.

        Ihmiset ovat sitä paitsi niin tottuneet tuomaan juhliin lahjan, etteivät usein kehtaa tulla ilman, vaikka sellainen vaihtoehto annettaisiinkin. Kehoittaisin lähinnä miettimään, millaisia lahjatoiveita esittää. Jos pelkäät, että ihmiset pitävät toisia häitäsi törkeänä rahastuksena, voisit esim. tarjota mahdollisuuden lahjoittaa rahaa johonkin hyväntekeväisyyskeräykseen tms. lahjan antamisen sijasta.

        Missään tapauksessa en halua vieraita MUISTUTTAA ensimmäisistä häistäni, mutta muistavat sen kuitenkin ja tämän vuoksi aloin asiaa miettimään. Toivon, että en tuota käsitystä antanutkaan, että jotenkin tätä vertaisin entiseen.

        En myöskään mielestäni kirjoittanut, että esittäisin asian niin, että lahjat osoitettaisiin vain sulhaselleni vaan, että lahjan antajille olisi selvää, että minulle ei lahja ole tärkein, vaan heidän saapumisensa ja jos haluavat tuoda lahjan, tuovat sen sillä ajatuksella, että pidän sitä hienona eleenä sulhasta kohtaan, joka ei ole koskaan vielä häälahjoja ja sitä kautta näitä muistoja ja mahdollisuutta saanut saanut.

        Kylmä fakta vaan on, että kun ihminen menee naimisiin toisen kerran, niin nämä vanhemmat sukulaiset useimmiten ajattelevat(jopa sanovatkin)"taas".

        Tuo hyväntekeväisyys-ajatus oli loistava.


      • edellinen
        onklematapaus kirjoitti:

        Missään tapauksessa en halua vieraita MUISTUTTAA ensimmäisistä häistäni, mutta muistavat sen kuitenkin ja tämän vuoksi aloin asiaa miettimään. Toivon, että en tuota käsitystä antanutkaan, että jotenkin tätä vertaisin entiseen.

        En myöskään mielestäni kirjoittanut, että esittäisin asian niin, että lahjat osoitettaisiin vain sulhaselleni vaan, että lahjan antajille olisi selvää, että minulle ei lahja ole tärkein, vaan heidän saapumisensa ja jos haluavat tuoda lahjan, tuovat sen sillä ajatuksella, että pidän sitä hienona eleenä sulhasta kohtaan, joka ei ole koskaan vielä häälahjoja ja sitä kautta näitä muistoja ja mahdollisuutta saanut saanut.

        Kylmä fakta vaan on, että kun ihminen menee naimisiin toisen kerran, niin nämä vanhemmat sukulaiset useimmiten ajattelevat(jopa sanovatkin)"taas".

        Tuo hyväntekeväisyys-ajatus oli loistava.

        Pahoittelen, että kärjistin asian, ymmärrän kyllä pointtisi. Yleisesti ottaen lahjoja ei koskaan vaadita tai edes pyydetä, joten kutsuun voi korkeintaan muotoilla kohteliaan toiveen liittyen mahdollisiin muistamisiin. Asiasta ei kannata tehdä liian vaikeaa. Muotoilette kutsuun asian jollain kohteliailla sanoilla, jolloin siitä ei tarvitse ihmisille enää erikseen mainita. Esimerkiksi tyyliin: "Suurin lahja meille on, että saavutte juhlimaan kanssamme yhteisen elämämme alkua/suhteemme virallistamista/tänä tärkeänä päivänä. Mikäli kuitenkin haluatte muistaa hääparia, voitte sen tehdä esimerkiksi [tähän toiveenne]."

        Ihmisten paheksunta toisista häistäsi kannattaa jättää omaan arvoonsa. Ne, jotka paheksuvat, tekevät sen todennäköisesti riippumatta siitä, millaisia lahjatoiveita esität tai jätät esittämättä. Lahjakysymys saa yleensä aina osan ihmisistä hermostumaan, teki miten vain, silloinkin kun naimisiinmenijät ovat ekakertalaisia. Joistakin lahjatoiveet, erityisesti lahjalistat, puhumattakaan rahapyynnöistä, ovat aina törkeitä. Toiset taas hermostuvat, jos ei ole minkäänlaista toivetta, kun eivät silloin tiedä miten toimia. Paras keino selvitä tästä on kohtelias kutsu, jossa on tarpeeksi vaihtoehtoja, jotta jokainen löytää omansa, ja vielä muistutus siitä, että ilman lahjaakin on kovin tervetullut, koska lahjat eivät missään nimessä ole tärkeintä.


      • ällös
        onklematapaus kirjoitti:

        Missään tapauksessa en halua vieraita MUISTUTTAA ensimmäisistä häistäni, mutta muistavat sen kuitenkin ja tämän vuoksi aloin asiaa miettimään. Toivon, että en tuota käsitystä antanutkaan, että jotenkin tätä vertaisin entiseen.

        En myöskään mielestäni kirjoittanut, että esittäisin asian niin, että lahjat osoitettaisiin vain sulhaselleni vaan, että lahjan antajille olisi selvää, että minulle ei lahja ole tärkein, vaan heidän saapumisensa ja jos haluavat tuoda lahjan, tuovat sen sillä ajatuksella, että pidän sitä hienona eleenä sulhasta kohtaan, joka ei ole koskaan vielä häälahjoja ja sitä kautta näitä muistoja ja mahdollisuutta saanut saanut.

        Kylmä fakta vaan on, että kun ihminen menee naimisiin toisen kerran, niin nämä vanhemmat sukulaiset useimmiten ajattelevat(jopa sanovatkin)"taas".

        Tuo hyväntekeväisyys-ajatus oli loistava.

        En ymmärrä alkuunkaan sinun ajatusmaailmaasi, että ikään kuin miehesi olisi ansainnut häälahjoja, mutta sinä et! Tuolla ajatustavalla teet numeron siitä, että olet avioitumassa toista kertaa ja että olette tulevan miehesi kanssa jollain tavalla epätasa-arvoisessa asemassa. Häihin on tapana tuoda lahjoja, oli sitten kyseessä kuinka monennet häät. Piste. Joku tuo pienemmän, joku isomman lahjan ja se on jokaisen paheksujan oma asia, jos ei halua tuoda mitään. Sinuna en menisi kuitenkaan tekemään mitään kattavaa häälahjalistaa tai laittaisi tilinumeroa kutsuun, koska se on minusta tökeröä. Jos sinusta noin ylipäänsä tuntuu kiusalliselta ottaa vastaan lahjoja, niin sitten vaan korttiin maininta, että teillä on jo kaikkea tarpeellista kotonanne ja teille on riittävä häälahja, että kutsutut tulevat juhlistamaan teidän päiväänne.

        P.s. Ei siinä ole mitään outoa, jos joku avioituu toista kertaa. Minusta uskottavuus alkaa kärsiä vasta 3. kerralla. Yhdellä tutullani on menossa jo 5. aviomies ja olen ollut "matkoilla" 2. aviomiehen jälkeen, enkä ole osallistunut häihin. Minusta ei ole fiksua juoksuttaa ihmisiä ja järjestää kerta toisensa jälkeen prinsessahäitä. Siinä tulee mieleen, että onko häät se tärkein asia vai mikä...


      • onkelmatapaus
        ällös kirjoitti:

        En ymmärrä alkuunkaan sinun ajatusmaailmaasi, että ikään kuin miehesi olisi ansainnut häälahjoja, mutta sinä et! Tuolla ajatustavalla teet numeron siitä, että olet avioitumassa toista kertaa ja että olette tulevan miehesi kanssa jollain tavalla epätasa-arvoisessa asemassa. Häihin on tapana tuoda lahjoja, oli sitten kyseessä kuinka monennet häät. Piste. Joku tuo pienemmän, joku isomman lahjan ja se on jokaisen paheksujan oma asia, jos ei halua tuoda mitään. Sinuna en menisi kuitenkaan tekemään mitään kattavaa häälahjalistaa tai laittaisi tilinumeroa kutsuun, koska se on minusta tökeröä. Jos sinusta noin ylipäänsä tuntuu kiusalliselta ottaa vastaan lahjoja, niin sitten vaan korttiin maininta, että teillä on jo kaikkea tarpeellista kotonanne ja teille on riittävä häälahja, että kutsutut tulevat juhlistamaan teidän päiväänne.

        P.s. Ei siinä ole mitään outoa, jos joku avioituu toista kertaa. Minusta uskottavuus alkaa kärsiä vasta 3. kerralla. Yhdellä tutullani on menossa jo 5. aviomies ja olen ollut "matkoilla" 2. aviomiehen jälkeen, enkä ole osallistunut häihin. Minusta ei ole fiksua juoksuttaa ihmisiä ja järjestää kerta toisensa jälkeen prinsessahäitä. Siinä tulee mieleen, että onko häät se tärkein asia vai mikä...

        ... vaikka olisi sitten oikein kompleksisikin asti tästä asiasta?!? Itse en näin kyllä suunnitellut. Saas kattoo, kuinka käy.:)

        Ajatusmaailmani tämän asian suhteen tulee kyllä esille 23.2 klo 00. 08 kirjoittamani viestin toiseksi viimeisessä lauseessa.

        Hauskaa ja kirkasta kevättä kaikille.


      • toista kertaa
        Kolmesti kirjoitti:

        Minä olen avioitunut kolmesti. Jokaisella kerralla avioliitto on ollut miehelle ensimmäinen.

        Ensimmäisellä kerralla ei ollut lahjalistaa ja isot häät. Olimme kumpikin nuoria, eikä meillä ollut mitään, joten kaikki perinteiset häälahjat astiat, silitysraudat, kattilat yms tulivat tarpeeseen.

        Toisella kerralla oli ihan pienet häät, mutta laitoimme kuitenkin lahjalistalle kauniita astioita. Kummallakin oli ennestään kaikenlaista eriparista, mutta näin saimme yhden yhtenäisen astiaston. (Jäi erossa miehelle)

        Kolmannella kerralla oli taas isommat häät, vieraat pääasiassa miehen puolelta. Laitoimme jälleen lahjalistan, jossa taas mm. astiasto. Nyt meillä oli kaikkea ennestään. Oli kuitenkin jotenkin symbolista saada yhteinen häälahja-astiasto, laitoin sen alta kierrätykseen muita astioita. Saimme paljon muitakin lahjoja, listalta ja sen ulkopuolelta. En koe huonoa omaatuntoa häälahjoista, vaikka niitä on siunaantunut jo kolmella kerralla. Näillä uusintakierroksilla pääosa lahjoista on kieltämättä tullut miehen puolelta, minun sukulaiset ovat tyytyneet ymmärrettävästi vähempään :o)

        Me menemme naimisiin toista kertaa ja vieraat eivät tiedä tulevansa edes häihin, pappi vain ilmestyy kotiimme vihkimään meidät. Ei siis ongelmaa lahjoista :-)


    • liian

      suurta ongelmaa asiasta. Vaikka tietäisin että toinen hääparista on tokakertalainen, ostaisin häälahjan tämän parin ja heidän elämäntilanteensa mukaan. Enkä ajattele mitä toinen on mahdollisesti saanut eka kerralla.

      Älä suotta alaarvioi vieraita, anna heidän itsensä päättää lahjan muoto ja arvo.

      • näin.........

        hyviä kommentteja, anna heidän itse päättää ja älä mainitse edellistä liittoa millään lailla.Parhaiten unohdat edellisen liiton itsekkin, kun sen aikaiset tavarat eivät ole siitä sinua muistuttamassa. Eli aloita alusta ja vie edelliset kamat kierrätykseen tai lähetystorille jos hyväntekeväisyyttä haluat harjoittaa. Etenkin sänky, petivaatteet, pyyhkeet ym henk koht tavarat. Niin on vapauttavaa aloittaa uusi liitto ilman vanhojen muisteluita.


      • onkelmatapaus
        näin......... kirjoitti:

        hyviä kommentteja, anna heidän itse päättää ja älä mainitse edellistä liittoa millään lailla.Parhaiten unohdat edellisen liiton itsekkin, kun sen aikaiset tavarat eivät ole siitä sinua muistuttamassa. Eli aloita alusta ja vie edelliset kamat kierrätykseen tai lähetystorille jos hyväntekeväisyyttä haluat harjoittaa. Etenkin sänky, petivaatteet, pyyhkeet ym henk koht tavarat. Niin on vapauttavaa aloittaa uusi liitto ilman vanhojen muisteluita.

        Totta, kiitän ehdotuksista.

        Siis tuossa aloituksessani kerroin, että olen jakanut tämän tulevan mieheni kanssa elämää jo pidempään(vuosia). Häneen myös tutustuin vasta erottuani ja eron käsiteltyäni. Eli en ole tässä "lennossa vaihtamassa", enkä millään tavalla käymässä mitään eroprosessia/surutyötä läpi, enkä siihen vinkkejä hakenutkaan.

        En minä halua edellistä liittoani unohtaa, se on kuitenkin osa minua ja menneisyyttäni ja siinä koetut vastoinkäymiset ovat muuttuneet minussa vahvuudeksi. Vaikka en sitä sen kummemmin muistelekaan. Tuli nyt vaan esiin käytännön syistä.

        Minä aloitin alusta silloin, kun pääsin ex- miehestäni virallisesti eroon. Siis todellakin aloitin kaiken alusta, kaiken materian jätin miehelle, ei olisi käynyt mielessäkään ottaa mukaan mitään, mikä siitä elämästä muistuttaa. Ja tämä oli kauan ennen, kun tapasin tämän tulevan mieheni.

        Halusin vaan vinkkejä, joilla huomioida toisia, tulevaa miestäni sekä vieraita. Minulle tärkeintä, että saamme tilaisuuden järjestää ystäville ja sukulaisille kauniin ja iloisen juhlan, jonne kaikilla on hyvä ja keveä mieli tulla.

        Kiitän ja toivotan kaikille kaunista tulevaa kevättä.:)


      • kirjoittaja
        onkelmatapaus kirjoitti:

        Totta, kiitän ehdotuksista.

        Siis tuossa aloituksessani kerroin, että olen jakanut tämän tulevan mieheni kanssa elämää jo pidempään(vuosia). Häneen myös tutustuin vasta erottuani ja eron käsiteltyäni. Eli en ole tässä "lennossa vaihtamassa", enkä millään tavalla käymässä mitään eroprosessia/surutyötä läpi, enkä siihen vinkkejä hakenutkaan.

        En minä halua edellistä liittoani unohtaa, se on kuitenkin osa minua ja menneisyyttäni ja siinä koetut vastoinkäymiset ovat muuttuneet minussa vahvuudeksi. Vaikka en sitä sen kummemmin muistelekaan. Tuli nyt vaan esiin käytännön syistä.

        Minä aloitin alusta silloin, kun pääsin ex- miehestäni virallisesti eroon. Siis todellakin aloitin kaiken alusta, kaiken materian jätin miehelle, ei olisi käynyt mielessäkään ottaa mukaan mitään, mikä siitä elämästä muistuttaa. Ja tämä oli kauan ennen, kun tapasin tämän tulevan mieheni.

        Halusin vaan vinkkejä, joilla huomioida toisia, tulevaa miestäni sekä vieraita. Minulle tärkeintä, että saamme tilaisuuden järjestää ystäville ja sukulaisille kauniin ja iloisen juhlan, jonne kaikilla on hyvä ja keveä mieli tulla.

        Kiitän ja toivotan kaikille kaunista tulevaa kevättä.:)

        ajattelee asiaa omasta vinkkelistään käsin, minulle tuo tavaroiden pois heittäminen on ollut askel kohti uutta elämää. mutta uusi vinkkini olisi, että järjestätte häät semmoisessa paikassa minne ei tulisi mieleenkään kiikuttaa lahjoja. kuvasit hyvin toivomasi häätilaisuutesi luonnetta, kirjoita se kutsukorttiin. häät voisivat olla esim. jossakin lapin mökillä, vuokratulla purrella tai ulkomailla. sinne ei kenenkään tulisi mieleen kiikuttaa astiastoja. hyvä hääjuhlaa sinulle ja valitullesi hyvien ystävien kera.


    • paras---

      Älä lankea saivarteluun. Vai miltä itsestäsi kuullostaisi vastaava selostus, jos kyseesssä olisi joku muu uudelleen naimisiin menenevä.

      Uskon, että monet häävieraat pystyvät itse pidättäytymään liiallisista häälahjoista uusintahäiden suhteen. Ja osa varmasti haluaa kuitenkin lahjan antaa. Joten parasta varmasti antaa vieraan tehdä omat valinnat asian suhteen, ilman marttyyriksi lankeamista.

      Oma ystäväni meni toista kertaa naimisiin viime kesänä. Osa ensimmäisissä häissä ollut toi runsaan lahjan nytkin, mutta loppuosa meistä riemuitsi asiaa jo hillitymmin. jokainen toimii arvostustensa mukaisesti. Toisaalta on muistettava, että hääjuhla kustantaa jotain per vieras ja etiketti kai olisi korvata edes kohtuullinen osa tästä.

    • Toista kertaa naiva

      Me olemme menossa naimisiin tässä pikapuoliin ja olemme molemmat olleet kerran aikaisemmin aviossa. Sikäli tuo lahja-asia ei tuottaisi ongelmia sen suhteen, että joku on tuonut sen lahjan jo kerran, sillä kummankin aikaisemmasta hääpäivästä on jo niin pitkä aika (miehellä 22 vuotta, minulla 17 vuotta), että kukaan tuskin ajattelisi, että "taasko tuota pitää lahjoa".

      Siitä huolimatta teemme joko niin, että menemme kirkossa kahden todistajan läsnäollessa naimisiin ja kutsumme ystävät ja sukulaiset "puutarhajuhliin", emmekä puhu häistä mitään, joten kukaan ei tuokaan muunlaisia lahjoja kuin mitä nyt itse kukin saattaa tuoda juhliin tuliaisiksi (samppanja- tai viinipullon, kukkia tms.) TAI sitten niin, että menemme edelleen naimisiin kahden todistajan läsnäollessa, mutta emme järjestä mitään juhlia.

      Jos haluatte juhlat pitää, mielestäni voitte aivan hyvin laatia lahjalistan mahdollisia muistamisia varten ja/tai panna tilinumeron, jonne mahdolliset muistamiset tulevat. Jos koet, että lahjojen pitäisi olla enemmän miehesi mieleen, valitkaa listalle enemmän hänelle sopivia tuotteita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2364
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      53
      2064
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1883
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1658
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1582
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1456
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1420
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1402
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1390
    Aihe